Grupy dyskusyjne   »   1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?

1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?



1 Data: Wrzesien 06 2011 12:17:24
Temat: 1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
Autor: mar jan 

specjalisci od nabijania mechanikom kabzy - dzial konstrukcji silnikow VW -
wymyslili odlaczanie dwoch cylindrow w TSI.
na necie pokazaly sie filmiki na ktorych widac ze podczas odlaczenia zawory w
cylindrze sa zamkniete!
o cooo chozzzzi?
przeca jesli sa zamkniete to nastepuje sprezanie w nich powietrza jak przy
hamowaniu silnikiem - no ok - podobnie jak przy hs.
nie powinny byc odtwarte? jak to jest?
eeee. no chyba ze skoro sie dwa odlacza to jeden zawsze spreza a drugi sie w tym
czasie rozpreza wiec sprawa 'sie znosi' ...
czyli tak lepiej niz dopuscic do swistawki powietrznej nad klawiatura?

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl



2 Data: Wrzesien 06 2011 12:30:18
Temat: Re: 1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
Autor: Olo 

On 2011-09-06 12:17, mar jan wrote:

specjalisci od nabijania mechanikom kabzy - dzial konstrukcji silnikow VW -
wymyslili odlaczanie dwoch cylindrow w TSI.
na necie pokazaly sie filmiki na ktorych widac ze podczas odlaczenia zawory w
cylindrze sa zamkniete!
o cooo chozzzzi?
przeca jesli sa zamkniete to nastepuje sprezanie w nich powietrza jak przy
hamowaniu silnikiem - no ok - podobnie jak przy hs.
nie powinny byc odtwarte? jak to jest?
eeee. no chyba ze skoro sie dwa odlacza to jeden zawsze spreza a drugi sie w tym
czasie rozpreza wiec sprawa 'sie znosi' ...

poczekaj poczekaj, czy odłączony od pracy zespół "zaciąga" dalej powietrze z dolotu, bo mi się wydaje, że raczej nie...

3 Data: Wrzesien 06 2011 10:38:30
Temat: Re: 1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
Autor: AZ 

On 2011-09-06, Olo  wrote:


poczekaj poczekaj, czy odłÄ…czony od pracy zespół "zaciąga" dalej
powietrze z dolotu, bo mi się wydaje, że raczej nie...

No ale albo zostanie odlaczony napelniony albo pusty, w obu przypadkach
wymagana jest praca albo na sprezenie albo na rozprezenie.

--
Artur

4 Data: Wrzesien 06 2011 10:39:04
Temat: Re: 1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
Autor: AZ 

On 2011-09-06, AZ  wrote:


No ale albo zostanie odlaczony napelniony albo pusty, w obu przypadkach
wymagana jest praca albo na sprezenie albo na rozprezenie.

Tak jakbys zatkal otwor w strzykawce i probowal ja naciagnac ;-)

--
Artur

5 Data: Wrzesien 06 2011 14:10:04
Temat: Re: 1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
Autor: mleko 

On 2011-09-06 12:39, AZ wrote:

Tak jakbys zatkal otwor w strzykawce i probowal ja naciagnac ;-)

Naciągne ją, puszcze i co się stanie z tłokiem w stzykawce?

6 Data: Wrzesien 06 2011 12:15:45
Temat: Re: 1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
Autor: AZ 

On 2011-09-06, mleko  wrote:


Naciągne ją, puszcze i co się stanie z tłokiem w stzykawce?

Tu sie zgadza, juz kolega Ukaniu o tym wspomnial o czym ja nie
pomyslalem. Wiec jednak wychodzi na to ze najlepiej gdy zawory sa
zamkniete.

--
Artur

7 Data: Wrzesien 06 2011 15:07:34
Temat: Re: 1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
Autor: to 

begin AZ

Tak jakbys zatkal otwor w strzykawce i probowal ja naciagnac ;-)

Ale tam nie masz nadciśnienia.

--
"An intelligent man is sometimes forced to be drunk
 to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway

8 Data: Wrzesien 06 2011 15:13:45
Temat: Re: 1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
Autor: AZ 

On 2011-09-06, to  wrote:

Tak jakbys zatkal otwor w strzykawce i probowal ja naciagnac ;-)

Ale tam nie masz nadciśnienia.

Zalezy w ktorym momencie cylinder zostanie zamkniety. Jak napelniony to
bedzie sprezane a energia oddana w postaci rozprezenia, jak pusty to
bedzie wytwarzal podcisnienie (jak w strzykawce) a pozniej wracal.

--
Artur

9 Data: Wrzesien 06 2011 21:56:38
Temat: Re: 1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
Autor: Adam Płaszczyca 

Dnia Tue, 6 Sep 2011 10:38:30 +0000 (UTC), AZ napisał(a):

No ale albo zostanie odlaczony napelniony albo pusty, w obu przypadkach
wymagana jest praca albo na sprezenie albo na rozprezenie.

MHM. A sprężone powietrze potem nie pcha tłoka, prawda? Ani-ani.

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Keszyca Leśna
 _______/ /_     Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

10 Data: Wrzesien 06 2011 12:54:24
Temat: Re: 1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
Autor: Sylwester Łazar 

specjalisci od nabijania mechanikom kabzy - dzial konstrukcji silnikow
VW -
wymyslili odlaczanie dwoch cylindrow w TSI.
na necie pokazaly sie filmiki na ktorych widac ze podczas odlaczenia
zawory w
cylindrze sa zamkniete!
Sam pomysł jest O.K.
Oby wykonanie było zgodne ze sztuką.
Gdzie te filmiki?

--
pozdrawiam
Sylwester Łazar
http://www.alpro.pl
http://www.rimu.pl -oprogramowanie do edycji schematów
i projektowania PCB

11 Data: Wrzesien 06 2011 12:46:47
Temat: Re: 1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
Autor: Pabl_o 


Użytkownik "mar jan"  napisał w wiadomości

specjalisci od nabijania mechanikom kabzy - dzial konstrukcji silnikow
VW -
wymyslili odlaczanie dwoch cylindrow w TSI.
na necie pokazaly sie filmiki na ktorych widac ze podczas odlaczenia
zawory w
cylindrze sa zamkniete!
o cooo chozzzzi?



Hmmm

Przy otwartych zaworach ssacych moze byc problem z pomiarem ilosci powietrza
przez przeplywomierz. Z kolei przy otwartych wydechowych moga wypalic sie
gniazda zaworowe.

Zapodaj te filmiki.

--
Picasso

12 Data: Wrzesien 06 2011 13:01:08
Temat: Re: 1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
Autor: PM 


Przy otwartych zaworach ssacych moze byc problem z pomiarem ilosci powietrza

e tam
można zostawić pomiar i wyłączyć 2 wtryskiwacze
niestety powietrze będzie pchane w wydech i zmieni się lambda.

wychodzi na to że nie ma wyjscia i trzeba zamykać zawory i liczyc się ze stratą mocy.

13 Data: Wrzesien 06 2011 13:15:43
Temat: Re: 1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
Autor: Ukaniu 


Użytkownik "PM"  napisał w wiadomości

wychodzi na to że nie ma wyjscia i trzeba zamykać zawory i liczyc się ze
stratą mocy.

Trzeba zamykać zawory aby uniknąć strat mocy.

--
Pozdrawiam,
Łukasz

14 Data: Wrzesien 06 2011 13:39:16
Temat: Re: 1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
Autor: PM 



wychodzi na to że nie ma wyjscia i trzeba zamykać zawory i liczyc się ze stratą mocy.

Trzeba zamykać zawory aby uniknąć strat mocy.

że niby w jednym cylindrze rozprężamy a drugi wraca ciągnięty podciśnieniem?
no coś w tym jest.

15 Data: Wrzesien 06 2011 14:11:48
Temat: Re: 1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
Autor: Ukaniu 


Użytkownik "PM"  napisał w wiadomości

że niby w jednym cylindrze rozprężamy a drugi wraca ciągnięty
podciśnieniem?
no coś w tym jest.

Jak sprężasz wkładasz pracę bo pchasz tłok w górę. Potem sprężony gaz
wykonuje (oddaje) pracę pchając tłok na dół.
Jakby nie było odbierania ciepła od sprężanego gazu to po jednym cyklu
góra-dół sumarycznie praca wykonywana przez gaz w danym cylindrze  =  0.

--
Pozdrawiam,
Łukasz

16 Data: Wrzesien 06 2011 14:23:45
Temat: Re: 1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
Autor: GR001 

a co z termiką takiego silnika...
Przy pracy wszystkich cylindrów, całość nagrzewa się równomiernie...
kiedy pracują tylko 2 to w ich otoczeniu temperatura jest wyższa...
A co ze zurzyciem mechanicznym? po powiedzmy 300 000 km takie 2 pracujące
częściej cylindry są
dużo bardziej zużyte...
Wiele problemów, żeby udało się temu bezawaryjnie chodzić... chociaż HEMI po
30 latach działa...
pozdr.
gr

17 Data: Wrzesien 06 2011 15:04:03
Temat: Re: 1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
Autor: PM 



Przy pracy wszystkich cylindrów, całość nagrzewa się równomiernie...
kiedy pracują tylko 2 to w ich otoczeniu temperatura jest wyższa...

A co ze zurzyciem mechanicznym? po powiedzmy 300 000 km takie 2 pracujące częściej cylindry są
dużo bardziej zużyte...

a nie można zmieniac tych niepracujacych cylindrów co jakiś czas..albo nawet bardzo często (co kilka (naście) obrotów.

18 Data: Wrzesien 06 2011 11:07:06
Temat: Re: 1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
Autor: AZ 

On 2011-09-06, Pabl_o  wrote:


Przy otwartych zaworach ssacych moze byc problem z pomiarem ilosci powietrza
przez przeplywomierz. Z kolei przy otwartych wydechowych moga wypalic sie
gniazda zaworowe.

Od braku spalania wypalic gniazda?

--
Artur

19 Data: Wrzesien 06 2011 13:23:01
Temat: Re: 1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
Autor: Pabl_o 


Uzytkownik "AZ"  napisal w wiadomosci


Od braku spalania wypalic gniazda?


Zakladajac, ze sa otwarte caly czas, to plomien z sasiednich cylindrow MOZE
narobic szkod.
Nie wiadomo jak jest skonstruowany kolektor wydechowy

--
Picasso

20 Data: Wrzesien 06 2011 11:01:43
Temat: Re: 1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
Autor: to 

begin mar jan

specjalisci od nabijania mechanikom kabzy - dzial konstrukcji silnikow
VW - wymyslili odlaczanie dwoch cylindrow w TSI. na necie pokazaly sie
filmiki na ktorych widac ze podczas odlaczenia zawory w cylindrze sa
zamkniete!
o cooo chozzzzi?
przeca jesli sa zamkniete to nastepuje sprezanie w nich powietrza jak
przy hamowaniu silnikiem - no ok - podobnie jak przy hs. nie powinny byc
odtwarte? jak to jest? eeee. no chyba ze skoro sie dwa odlacza to jeden
zawsze spreza a drugi sie w tym czasie rozpreza wiec sprawa 'sie znosi'

Nie bardzo rozumiem na jakiej zasadzie miałoby się to "znosić". Raczej w
filmiku jest błÄ…d lub coś źle zinterpretowałeś. Link! ;)

--
"An intelligent man is sometimes forced to be drunk
 to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway

21 Data: Wrzesien 06 2011 13:45:40
Temat: Re: 1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
Autor: PM 



Nie bardzo rozumiem na jakiej zasadzie miałoby się to "znosić". Raczej w
filmiku jest błÄ…d lub coś źle zinterpretowałeś. Link! ;)

pomijając pierwszy cykl
tłok A rozpręza gaz -> strata
potem tłok B rozpręza gaz -> strata,  ale mniejsza bo tłok A jest ciagniety do góry przez podciśnienie
nastepnie tłok A rozpręża, a B ciągnie w górę, itd..

22 Data: Wrzesien 06 2011 15:11:10
Temat: Re: 1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
Autor: to 

begin PM

pomijając pierwszy cykl
tłok A rozpręza gaz -> strata
potem tłok B rozpręza gaz -> strata,  ale mniejsza bo tłok A jest
ciagniety do góry przez podciśnienie
nastepnie tłok A rozpręża, a B ciągnie w górę, itd..

Ale całkowicie nigdy się nie zniesie. Jak cylinder byłby cały czas
otwarty to pewnie starty byłyby sporo mniejsze. Może w czym innym jest
problem? Np. w nierównomiernym obciążeniu termicznym albo w pompowaniu
zimnego powietrza do wydechu?

--
"An intelligent man is sometimes forced to be drunk
 to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway

23 Data: Wrzesien 06 2011 15:13:22
Temat: Re: 1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
Autor: to 

begin to

Może w czym innym jest
problem? Np. w nierównomiernym obciążeniu termicznym albo w pompowaniu
zimnego powietrza do wydechu?

Albo może taki silnik pracuje bardziej równomiernie? W końcu to R4 z
odłÄ…czonymi 2 cylindrami, być może ta "martwa" praca dwóch cylindrów
jednak trochę wyrównuje obciążenia na wale korbowym.

--
"An intelligent man is sometimes forced to be drunk
 to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway

24 Data: Wrzesien 06 2011 22:15:59
Temat: Re: 1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
Autor: Krzysiek Kielczewski 

On 2011-09-06, to  wrote:

Ale całkowicie nigdy się nie zniesie. Jak cylinder byłby cały czas
otwarty to pewnie starty byłyby sporo mniejsze.

Pewnie nie.

Krzysiek Kiełczewski

25 Data: Wrzesien 06 2011 22:18:45
Temat: Re: 1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
Autor: to 

begin Krzysiek Kielczewski

Ale całkowicie nigdy się nie zniesie. Jak cylinder byłby cały czas
otwarty to pewnie starty byłyby sporo mniejsze.

Pewnie nie.

Bo? Nie ma siły, żeby sprężanie nie powodowało strat, nawet jeśli potem
rozprężanie częściowo je znosi (albo na odwrót).

Myślę, że tu chodzi o to, że ten silnik jest doładowany. Wtedy po przy
zamkniętych dwóch cylindrach turbo pompuje tylko do dwóch więc może tam
wytworzyć większe ciśnienie. HEMI jest z kolei silnikiem atmosferycznym.

--
"An intelligent man is sometimes forced to be drunk
 to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway

26 Data: Wrzesien 07 2011 08:24:53
Temat: Re: 1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
Autor: Ukaniu 


Użytkownik "to"  napisał w wiadomości


Bo?

Taka jest fizyka na poziomie dawnej szkoły podstawowej.

Nie ma siły, żeby sprężanie nie powodowało strat, nawet jeśli potem
rozprężanie częściowo je znosi (albo na odwrót).

 Rozrysuj sobie obieg termodynamiczny. I nie częściowo znosi tylko może
znosić całkowicie.

Myślę, że tu chodzi o to, że ten silnik jest doładowany. Wtedy po przy
zamkniętych dwóch cylindrach turbo pompuje tylko do dwóch więc może tam
wytworzyć większe ciśnienie. HEMI jest z kolei silnikiem atmosferycznym.

Jakie zyski według Ciebie mają otwarte zawory?
- ciągniesz tłok bo musisz zassać powietrze - wydajesz na to energię
-  pchasz tłok bo musisz wytłoczyć powietrze - wydajesz na to energię
Zasysanie i wypychanie powietrza kosztuje energię ze względu na opory
przepływu.
Powietrze ma koreśloną masę i ją trzeba przepchać.
Powietrze zasysane niepotrzebnie wychładza cylinder.

--
Pozdrawiam,
Łukasz

27 Data: Wrzesien 06 2011 23:26:08
Temat: Re: 1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
Autor: kogutek 





> Nie bardzo rozumiem na jakiej zasadzie miałoby się to "znosić". Raczej w

> filmiku jest błąd lub coś źle zinterpretowałeś. Link! ;)

>

pomijając pierwszy cykl

tłok A rozpręza gaz -> strata

potem tłok B rozpręza gaz -> strata,  ale mniejsza bo tłok A jest ciagniety

do góry przez podciśnienie

nastepnie tłok A rozpręża, a B ciągnie w górę, itd..



Fajna teoria, tylko nieprawdziwa. Popatrz na allegro jak wyglądają wały
wykorbione do silników cztero cylindrowych rzędowych. w opisie na onecie i na
filmiku wyłączają 2 i 3. Z pracy rozrządu wychodzi że wał wykorbiony jest typowy
bo pali 1 3 4 2

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

28 Data: Wrzesien 07 2011 08:00:50
Temat: Re: 1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
Autor: PM 

?

Użytkownik "kogutek"  napisał w wiadomości grup





> Nie bardzo rozumiem na jakiej zasadzie miałoby się to "znosić". Raczej > w

> filmiku jest błąd lub coś źle zinterpretowałeś. Link! ;)

>

pomijając pierwszy cykl

tłok A rozpręza gaz -> strata

potem tłok B rozpręza gaz -> strata,  ale mniejsza bo tłok A jest ciagniety

do góry przez podciśnienie

nastepnie tłok A rozpręża, a B ciągnie w górę, itd..

Fajna teoria, tylko nieprawdziwa. Popatrz na allegro jak wyglądają wały
wykorbione do silników cztero cylindrowych rzędowych. w opisie na onecie i na
filmiku wyłączają 2 i 3. Z pracy rozrządu wychodzi że wał wykorbiony jest typowy
bo pali 1 3 4 2

w sumie nie ma znaczenia, tyle że oba odłączone cylindry równocześnie pochłaniają energie a potem ją oddają
chyba faktycznie spełniają role "koła zamachowego" jak już było wcześniej napisane.
i może to jest nawet bardziej pożądany efekt?

29 Data: Wrzesien 06 2011 14:45:01
Temat: Re: 1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
Autor: kamil d 

W dniu 2011-09-06 13:01, to pisze:

Link! ;)

http://www.youtube.com/watch?v=yxjGTBF-dVY

--
kamil d

30 Data: Wrzesien 06 2011 13:14:01
Temat: Re: 1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
Autor: Ukaniu 


Użytkownik "mar jan"  napisał w wiadomości

cylindrze sa zamkniete!
o cooo chozzzzi?

O obiegi termodynamiczne.
Jak zawory by były otwarte to występowały by straty przepływu, niepotrzebne
pompowanie powietrza, pobierajace energię.
Jak zawory są zamknięte to w idealnym przypadku taki cylinder nie pobiera
ani nie oddaje energii. Mówię o obiegu uśrednionym po pełbym obiegu
sprężanie - rozprężanie.
Takie wiadomości były w podręczniku do fizyki w 8 klasie szkoły podstawowej
ZTCP.

--
Pozdrawiam,
Łukasz

31 Data: Wrzesien 06 2011 13:22:37
Temat: Re: 1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
Autor: Wojciech Wrodarczyk 

W dniu 2011-09-06 12:17, mar jan pisze:

specjalisci od nabijania mechanikom kabzy - dzial konstrukcji silnikow VW -
wymyslili odlaczanie dwoch cylindrow w TSI.
na necie pokazaly sie filmiki na ktorych widac ze podczas odlaczenia zawory w
cylindrze sa zamkniete!
o cooo chozzzzi?
przeca jesli sa zamkniete to nastepuje sprezanie w nich powietrza jak przy
hamowaniu silnikiem - no ok - podobnie jak przy hs.
nie powinny byc odtwarte? jak to jest?
eeee. no chyba ze skoro sie dwa odlacza to jeden zawsze spreza a drugi sie w tym
czasie rozpreza wiec sprawa 'sie znosi' ...
czyli tak lepiej niz dopuscic do swistawki powietrznej nad klawiatura?

Lepiej jest jak są zamknięte.
Gdyż w silniku 4 cylindrowym, po odłączeniu 2 cylindrów mamy 2 cylindrowego 4-suwa. Zatem na cztery takty silnika tylko dwa są taktami pracy. Dwa pozostałe muszą przetrwać siłą rozpędu. Oczywiście w tym celu można zastosować koło zamachowe lub dwumasowe, ale lepiej wykorzystać co innego.
Zakładamy, że pracują cylindry 1 i 3, natomiast 2 i 4 są zamknięte.
Wówczas podczas pracy cylindra 1 cylindry 2 i 4 są ściskane, więc część energii pracy idzie właśnie w cylindry 2 i 4, wytwarzając poprzez przemianę adiabatyczną wysokie ciśnienie w tych cylindrach.
Podczas kolejnego suwu (wolnego), cylinder 3 się ściska, 1 opróżnia, natomiast cylindry 2 i 4 wykonują pracę dekompresji (kompresja spowodowała nadanie im energii potencjalnej, którą podczas dekompresji zamieniają na pracę).
Sytuacja jest analogiczna podczas kolejnego suwu pracy cylindra 3.

Takie rozwiązanie wydaje się lepsze od otwartych zaworów, pomijąc już inne negatywne kwestie otwartych zaworów.

32 Data: Wrzesien 06 2011 13:44:27
Temat: Re: 1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
Autor: Tomasz Finke 

W dniu 2011-09-06 12:17, mar jan pisze:

specjalisci od nabijania mechanikom kabzy - dzial konstrukcji silnikow VW -
wymyslili odlaczanie dwoch cylindrow w TSI.

Wymyślili?  Czytałem daawno temu w Przeglądzie Technicznym o takim
pomyśle, który miał być zastosowany w nowym modelu Forda - Sierrze ;-)

T.

33 Data: Wrzesien 06 2011 12:53:35
Temat: Re: 1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
Autor: Piotr Czyż 

mar jan pisze:

specjalisci od nabijania mechanikom kabzy - dzial konstrukcji silnikow
VW - wymyslili odlaczanie dwoch cylindrow w TSI.

Nic nie wymyślił. Odłączane cylindry były już w Porsche 928 ponad 20 lat
temu.



--
Piotr Czyż

34 Data: Wrzesien 06 2011 15:45:17
Temat: Re: 1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?
Autor: Tomek 

Użytkownik "Piotr Czyż" napisał

specjalisci od nabijania mechanikom kabzy - dzial konstrukcji silnikow
VW - wymyslili odlaczanie dwoch cylindrow w TSI.

Nic nie wymyślił. Odłączane cylindry były już w Porsche 928 ponad 20 lat
temu.

jeśli chodzi o czterocylindrowce to to byłby chyba pierwszy z odłączalnymi cylindrami, wcześniej były ale w jednostkach wyposażonych w 6 czy 8 cylindrów (jak chociażby w tej porszawce)
poza tym wątkotwórcy bardziej chodziło o te zamknięte zawory niż o to czy to był pierwszy silnik czy nie

--
Tomek

1.4 tsi, odlaczanie cylindrow - zawory?



Grupy dyskusyjne