2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne
1 | Data: Wrzesien 09 2013 14:03:11 |
Temat: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | |
Autor: p47 | Jaka jest przyczyna, że zdecydowana wiÄ™kszoć produkowanych obecnie najmniejszych silników do jednoĹ›ladów (tj. takie o poj.ok 50ccm) to 4-suwy, mimo, ze 2-takty konstrukcyjnie sÄ… prostsze, osiÄ…gi maja lepsze, w wykonaniu powinny być taĹ„sze a ich być może nieco wiÄ™ksze koszty eksploatacji (choć niekoniecznie,- bo odpada koniecznoć regulacji zaworów) MZ to nie argument? 2 |
Data: Wrzesien 09 2013 15:57:10 | Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | Autor: zbigi | p47 napisał(a): Jaka jest przyczyna, że zdecydowana wiÄ™kszoć produkowanych obecnie najmniejszych silników do jednoĹ›ladów (tj. takie o poj.ok 50ccm) to 4-suwy, mimo, ze 2-takty konstrukcyjnie sÄ… prostsze, osiÄ…gi maja lepsze, w wykonaniu powinny być taĹ„sze a ich być może nieco wiÄ™ksze koszty eksploatacji (choć niekoniecznie,- bo odpada koniecznoć regulacji zaworów) MZ to nie argument? Normy emisji spalin, a dokladniej ich czystosci - 2T maja zdecydowanie gorsze spaliny. -- zbigi i stopka zastepcza 3 |
Data: Wrzesien 09 2013 22:27:21 | Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | Autor: N1 | W dniu 2013-09-09 15:57, zbigi pisze: Normy emisji spalin, a dokladniej ich czystosci - 2T maja zdecydowanieAle ładniej pachnÄ… :-) 4 |
Data: Wrzesien 10 2013 06:22:41 | Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | Autor: Piotr Klimek | Dnia (Mon, 09 Sep 2013 22:27:21 +0200) ktos podajacy sie za N1 Normy emisji spalin, a dokladniej ich czystosci - 2T maja zdecydowanieAle ładniej pachn± :-) Pod warunkiem, ze na nim siedzisz. Jazda za 2T przez kilkadziesi±t kilometrow potrafi zmęczyć. -- Pozdrawiam Piotr Klimek Yamaha DT125R, Suzuki DRZ400S/SM http://bikepics.com/members/piko/ 5 |
Data: Wrzesien 10 2013 20:51:44 | Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | Autor: N1 | W dniu 2013-09-10 08:22, Piotr Klimek pisze: Pod warunkiem, ze na nim siedzisz. Jazda za 2T przez kilkadziesi±tJazda przez kilka kilometrów za czterosuwem "bior±cym olej" bardziej męczy 6 |
Data: Wrzesien 11 2013 12:32:52 | Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | Autor: Piotr Klimek | Dnia (Tue, 10 Sep 2013 20:51:44 +0200) ktos podajacy sie za N1 Pod warunkiem, ze na nim siedzisz. Jazda za 2T przez kilkadziesi±tJazda przez kilka kilometrów za czterosuwem "bior±cym olej" bardziej męczy Nie każde 4T bierze olej, 2T każde. -- Pozdrawiam Piotr Klimek Yamaha DT125R, Suzuki DRZ400S/SM http://bikepics.com/members/piko/ 7 |
Data: Wrzesien 11 2013 14:45:09 | Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | Autor: Andrzej Lawa | W dniu 11.09.2013 14:32, Piotr Klimek pisze: Dnia (Tue, 10 Sep 2013 20:51:44 +0200) ktos podajacy sie za N1 Jeste¶ łaskaw być w błędzie :) PodpowiedĽ: nie każdy 2T miał otwart± skrzynię korbow±. -- ¦wiadomie psuj±cy kodowanie i formatowanie wierszy s± jak sraj±cy z lenistwa i głupoty na ¶rodku pokoju. I jeszcze ci durnie tłumacz± to nowoczesno¶ci±... 8 |
Data: Wrzesien 11 2013 17:40:32 | Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | Autor: zbigi | Andrzej Lawa napisał(a): W dniu 11.09.2013 14:32, Piotr Klimek pisze:A co to jest otwarta skrzynia korbowa w silniku 2T? Serio pytam, bo nie wiem, co masz na mysli. -- zbigi i stopka zastepcza 9 |
Data: Wrzesien 10 2013 01:41:02 | Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | Autor: p47 | W dniu 2013-09-09 15:57, zbigi pisze: p47 napisał(a): MyĹ›lałem o tym, ale przecież, choć w mniejszoĹ›ci, to jednak 2-takty sÄ… wciÄ…ż produkowane, a wiÄ™c nie ma zakazu. Czy zatem uważasz, że producenci, np chiĹ„scy, majÄ… aż tak wielkÄ… Ĺ›wiadomoć ekologicznÄ…, że dobrowolnie sami z siebie zdecydowali siÄ™ produkować sprzÄ™t drożej, bardziej skomplikowany i o gorszych osiÄ…gach, byle tylko spaliny były mniej szkodliwe?! - przypominajÄ…c sobie atmosferÄ™ w Pekinie (szczególnie w takie wilgotniejsze poranki, a takich tam wiÄ™kszoć) to trudno mi w to uwierzyć.. 10 |
Data: Wrzesien 10 2013 11:03:09 | Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | Autor: Jacot |
11 |
Data: Wrzesien 10 2013 11:19:13 | Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | Autor: Jacot | zbigi wrote: 12 |
Data: Wrzesien 11 2013 17:42:04 | Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | Autor: zbigi | Jacot napisał(a): zbigi wrote:Yyyy... To znacz, ze mnie nie widac? A ja myslalem, ze ignora na mnie wszyscy pozakladali ;) Cho na priv... -- zbigi i stopka zastepcza 13 |
Data: Wrzesien 10 2013 20:07:01 | Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | Autor: Tomek |
Jaka jest przyczyna, że zdecydowana wiÄ™kszoć produkowanych obecnie najmniejszych silników do jednoĹ›ladów (tj. takie o poj.ok 50ccm) to 4-suwy, mimo, ze 2-takty konstrukcyjnie sÄ… prostsze, osiÄ…gi maja lepsze, w wykonaniu powinny być taĹ„sze a ich być może nieco wiÄ™ksze koszty eksploatacji (choć niekoniecznie,- bo odpada koniecznoć regulacji zaworów) MZ to nie argument? Dwusuwy: 1. WiÄ™ksze jednostkowe zużycie paliwa, zwł. w warunkach nieustalonych 2. Mniejsza jest czystoć spalin 3. WiÄ™ksze zużycie oleju silnikowego 4. WiÄ™kszy hałas (trudniejszy do wyeliminowania) 5. Prostota rozrzÄ…du tłokowego daje symetriÄ™ w rozrzÄ…dzie, co nie jest optymalne, a przepustnica obrotowa (jak w silniku P63 w Trabancie) zwiÄ™ksza hałas 6. Nierównomierne obroty przy małych obciÄ…żeniach. To podstawowe różnice. T. 14 |
Data: Wrzesien 11 2013 07:20:10 | Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | Autor: Roman Niewiarowski | W dniu 2013-09-10 20:07, Tomek pisze: Dwusuwy: Ale mamy XXIw., robi sie wtryski do 2-t. pozdr newrom -- Cos Jesus he knows me And he knows I'm right -- - news://freenews.netfront.net/ - complaints: -- - 15 |
Data: Wrzesien 11 2013 07:49:52 | Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | Autor: Tomek |
W dniu 2013-09-10 20:07, Tomek pisze: Niezależnie od systemu zasilania przepłukanie i napełnienie w jednym suwie sprawiajÄ…, że nie da siÄ™ uzyskać tak przewidywalnych warunków do wymiany ładunku, jak w silnikach czterosuwowych. Zawsze bÄ™dzie to generować mniejszÄ… czystoć spalin. Byly projekty silników np. Orbital, gdzie były pompy ładujÄ…ce, smarowanie pod ciĹ›nieniem jak w czterosuwie- nie wyszło to za fazÄ™ projektów- przy podobnym zaawansowaniu konstrukcji łatwiej wykonać silnik czterosuwowy. Z ciekawostek- silniki najmniejsze (np. modelarskie, do niekórych motorowerów itp) jak i silniki najwiÄ™ksze (np. okrÄ™towe) sÄ… silnikami dwusuwowymi. Te pierwsze z uwagi na prostotÄ™ konstrukcji, te drugie- z uwagi moc i cechy użytkowe (np. niskie obroty pracy- rzÄ™du 22-100 obr/min- co umożłiwia sprzÄ™żenie wału silnika bezpoĹ›rednio ze Ĺ›rubÄ… napÄ™dowÄ… statku- bez udziału drogiej i ciÄ™żkiej przekładni). Np. Silnik Wärtsilä-Sulzer RTA96-C o mocy ponad 100.000 KM. a.. Ĺšrednica cylindra 960 mm b.. Skok tłoka 2500 mm c.. pojemnoć skokowa jednego cylindra 1820 dmÂł d.. zakres obrotów użytkowych 22-105 obr/min e.. Pe 19,6 atm https://en.wikipedia.org/wiki/W%C3%A4rtsil%C3%A4-Sulzer_RTA96-C T. 16 |
Data: Wrzesien 11 2013 17:46:44 | Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | Autor: zbigi | Tomek napisał(a): Użytkownik "Roman Niewiarowski" napisał w wiadomoĹ›ci Chyba, ze jest to wlasnie duuuzy silnik dwusuwowy z doladowaniem (a wlasciwie wymuszonym przeplukiwaniem). Z ciekawostek- silniki najmniejsze (np. modelarskie, do niekórych motorowerów itp) jak i silniki najwiÄ™ksze (np. okrÄ™towe) sÄ… silnikami dwusuwowymi. Te pierwsze z uwagi na prostotÄ™ konstrukcji, te drugie- z uwagi moc i cechy użytkowe (np. niskie obroty pracy- rzÄ™du 22-100 obr/min- co umożłiwia sprzÄ™żenie wału silnika bezpoĹ›rednio ze Ĺ›rubÄ… napÄ™dowÄ… statku- bez udziału drogiej i ciÄ™żkiej przekładni). oraz równie ważne: - latwosc rozruchu - latwosc uzyskania lewych obrotow (biegu wstecznego) - wieksza moc jednostkowa -- zbigi i stopka zastepcza 17 |
Data: Wrzesien 12 2013 09:11:32 | Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | Autor: Adam Wysocki | Tomek wrote: b.. Skok tłoka 2500 mm To tam się do cylindra po drabinie wchodzi? -- Fiat Siena 1.6 HL 1998 r. & Suzuki GSX 1300R Hayabusa 2000 r. PMS+ PJ S+ p++ M- W P++: X+++ L+ B M+ Z+++ T w+ CB+++ http://motogof.tumblr.com/ 18 |
Data: Wrzesien 12 2013 09:16:39 | Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | Autor: masti | Dnia piÄ™knego Thu, 12 Sep 2013 09:11:32 +0000 osobnik zwany Adam Wysocki Tomek wrote: po schodach http://www.wartsila.com/en/engines/low-speed-engines/RT-flex96C -- BMW R1100GS '94 mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lÄ™k gruntu! -Chyba wysokoĹ›ci? -Wiem co mówiÄ™, to grunt zabija!" T.Pratchett 19 |
Data: Wrzesien 12 2013 11:02:12 | Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | Autor: Adam Wysocki | masti wrote: To tam się do cylindra po drabinie wchodzi? W sumie dobrze że tłok nie robi za windę :) -- Fiat Siena 1.6 HL 1998 r. & Suzuki GSX 1300R Hayabusa 2000 r. PMS+ PJ S+ p++ M- W P++: X+++ L+ B M+ Z+++ T w+ CB+++ http://motogof.tumblr.com/ 20 |
Data: Wrzesien 12 2013 16:23:22 | Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | Autor: Tomek |
Dnia piÄ™knego Thu, 12 Sep 2013 09:11:32 +0000 osobnik zwany Adam Wysocki Warto zwrócić uwagÄ™, że to silnik wodzikowy (z tłoczyskiem) T. 21 |
Data: Wrzesien 11 2013 11:52:36 | Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | Autor: Jacot | Roman Niewiarowski wrote: W dniu 2013-09-10 20:07, Tomek pisze: Byc moze w wikipedii jeszcze o tem nie pisali... -- Pozdrowionka Jacot M10 http://www.junak.riders.pl/ http://stokrotka.grejt.pl/ 22 |
Data: Wrzesien 24 2013 14:34:49 | Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | Autor: maverik |
Dwusuwy: podobne bÄ…dĽ minimalne wiÄ™ksze, załóż jednak że w 2T masz teoretycznie 2 razy wiekszÄ… moc z tej samej pojemnoĹ›ci 2. Mniejsza jest czystoć spalin niestety 3. WiÄ™ksze zużycie oleju silnikowego 2 T nie ma oleju silnikowego 4. WiÄ™kszy hałas (trudniejszy do wyeliminowania) biorÄ…c np MZ która miała swoje osiÄ…gi głównie dziÄ™ki wydechowi nie wiem o czym piszesz, Rowenta 2000W chodzi głoĹ›niej 5. Prostota rozrzÄ…du tłokowego daje symetriÄ™ w rozrzÄ…dzie, co nie jest optymalne, a przepustnica obrotowa (jak w silniku P63 w Trabancie) zwiÄ™ksza hałas system YPVS Yamahy, RD 350, najprecyzyjniej chodzÄ…cy silnik jaki miałem, a miałem 20 motocykli 6. Nierównomierne obroty przy małych obciÄ…żeniach. bo? jak wyżej, silnikiem 2 T też da sie sterować pozdr. 23 |
Data: Wrzesien 24 2013 15:14:30 | Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | Autor: Kuczu | W dniu 2013-09-24 14:34, maverik pisze:
Przykro mi ale ma. Olej silnikowy jest dozowany w paliwie. To ze nie znajduje sie on w misce olejowej nie oznacza ze to nie olej silnikowy. -- Kuczu LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X 24 |
Data: Wrzesien 27 2013 09:08:15 | Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | Autor: Tomek |
Fakt, tylko w teorii moc jest 2x wiÄ™ksza. Nigdy w praktyce (z uwagi na zagadnienia wymiany ładunku). Natomiast w sporcie motocyklowym, zwłaszcza w wyĹ›cigach, gdzie parametrem granicznym jest pojemnoć skokowa stosuje siÄ™ zaworowe dwusuwy- jednak koszty tych rozwiÄ…zaĹ„ sprawiaja, że w motocyklach użytkowych nie znajdÄ… one praktycznego rozpowszechnienia. Już ktoĹ› odpisał.3. WiÄ™ksze zużycie oleju silnikowego 4. WiÄ™kszy hałas (trudniejszy do wyeliminowania) W rozrzÄ…dzie tłokowym (mówimy o motocyklach UĹ»YTKOWYCH) rosnÄ…cy przekrój okna wydechowego w połÄ…czeniu ze zmianami ciĹ›nienia nad tłokiem sprawia, że hałas jest trudniejszy do wyeliminowania, niż w czterosuwie. Patrz pkt. 1 Dwusuwy majÄ… jeszcze jednÄ… zaletÄ™- wyrównoważenie sił drugiego rzÄ™du. Silniki czerosuwowe sÄ… wyrównoważone, gdy w rzedzie jest 6 wykorbieĹ„ (zatem silnik 8 cyl. widlasty nie bÄ™dzie w pełni wyrównoważony)- w dwusuwach tego problemu nie ma gdyż bezwładnoć tłoka biegnÄ…cego do góry kompensuje rosnÄ…ce ciĹ›nienie sprÄ™żania ładunku. StÄ…d polskie silniki wodzikowe (okrÄ™towe) z rodziny D55 miały 7 lub 9 cylindrów - takie rozwiÄ…zania w czterosuwach nie sÄ… stosowane. T. 25 |
Data: Wrzesien 24 2013 14:29:25 | Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne | Autor: maverik |
Jaka jest przyczyna, że zdecydowana wiÄ™kszoć produkowanych obecnie najmniejszych silników do jednoĹ›ladów (tj. takie o poj.ok 50ccm) to 4-suwy, mimo, ze 2-takty konstrukcyjnie sÄ… prostsze, osiÄ…gi maja lepsze, w wykonaniu powinny być taĹ„sze a ich być może nieco wiÄ™ksze koszty eksploatacji (choć niekoniecznie,- bo odpada koniecznoć regulacji zaworów) MZ to nie argument? bo ktoĹ› musi zarabiać, 2t sÄ… bezawaryjne, bez serwisu przejeżdżajÄ… 50 kkm |