Grupy dyskusyjne   »   2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne

2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne



1 Data: Wrzesien 09 2013 14:03:11
Temat: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne
Autor: p47 

Jaka jest przyczyna, że zdecydowana wiÄ™kszoć produkowanych obecnie najmniejszych silników do jednoĹ›ladów (tj. takie o poj.ok 50ccm) to 4-suwy, mimo, ze 2-takty konstrukcyjnie sÄ… prostsze, osiÄ…gi maja lepsze, w wykonaniu powinny być taĹ„sze a ich być może nieco wiÄ™ksze koszty eksploatacji (choć niekoniecznie,- bo odpada koniecznoć regulacji zaworów) MZ to nie argument?



2 Data: Wrzesien 09 2013 15:57:10
Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne
Autor: zbigi 

p47 napisał(a):

Jaka jest przyczyna, że zdecydowana wiÄ™kszoć produkowanych obecnie najmniejszych silników do jednoĹ›ladów (tj. takie o poj.ok 50ccm) to 4-suwy, mimo, ze 2-takty konstrukcyjnie sÄ… prostsze, osiÄ…gi maja lepsze, w wykonaniu powinny być taĹ„sze a ich być może nieco wiÄ™ksze koszty eksploatacji (choć niekoniecznie,- bo odpada koniecznoć regulacji zaworów) MZ to nie argument?

Normy emisji spalin, a dokladniej ich czystosci - 2T maja zdecydowanie gorsze spaliny.
--
zbigi i stopka zastepcza

3 Data: Wrzesien 09 2013 22:27:21
Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne
Autor: N1 

W dniu 2013-09-09 15:57, zbigi pisze:

Normy emisji spalin, a dokladniej ich czystosci - 2T maja zdecydowanie
gorsze spaliny.
Ale ładniej pachnÄ… :-)

4 Data: Wrzesien 10 2013 06:22:41
Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne
Autor: Piotr Klimek 

Dnia (Mon, 09 Sep 2013 22:27:21 +0200) ktos podajacy sie za N1
wyklawiaturowal co nastepuje:

Normy emisji spalin, a dokladniej ich czystosci - 2T maja zdecydowanie
gorsze spaliny.
Ale ładniej pachn± :-)

Pod warunkiem, ze na nim siedzisz. Jazda za 2T przez kilkadziesi±t
kilometrow potrafi zmęczyć.

--
Pozdrawiam
Piotr Klimek
Yamaha DT125R, Suzuki DRZ400S/SM
http://bikepics.com/members/piko/

5 Data: Wrzesien 10 2013 20:51:44
Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne
Autor: N1 

W dniu 2013-09-10 08:22, Piotr Klimek pisze:

Pod warunkiem, ze na nim siedzisz. Jazda za 2T przez kilkadziesi±t
kilometrow potrafi zmęczyć.

Jazda przez kilka kilometrów za czterosuwem "bior±cym olej" bardziej męczy

6 Data: Wrzesien 11 2013 12:32:52
Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne
Autor: Piotr Klimek 

Dnia (Tue, 10 Sep 2013 20:51:44 +0200) ktos podajacy sie za N1
wyklawiaturowal co nastepuje:

Pod warunkiem, ze na nim siedzisz. Jazda za 2T przez kilkadziesi±t
kilometrow potrafi zmęczyć.

Jazda przez kilka kilometrów za czterosuwem "bior±cym olej" bardziej męczy

Nie każde 4T bierze olej, 2T każde.

--
Pozdrawiam
Piotr Klimek
Yamaha DT125R, Suzuki DRZ400S/SM
http://bikepics.com/members/piko/

7 Data: Wrzesien 11 2013 14:45:09
Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne
Autor: Andrzej Lawa 

W dniu 11.09.2013 14:32, Piotr Klimek pisze:

Dnia (Tue, 10 Sep 2013 20:51:44 +0200) ktos podajacy sie za N1
wyklawiaturowal co nastepuje:

Pod warunkiem, ze na nim siedzisz. Jazda za 2T przez kilkadziesi±t
kilometrow potrafi zmęczyć.

Jazda przez kilka kilometrów za czterosuwem "bior±cym olej" bardziej męczy

Nie każde 4T bierze olej, 2T każde.


Jeste¶ łaskaw być w błędzie :)

PodpowiedĽ: nie każdy 2T miał otwart± skrzynię korbow±.

--
¦wiadomie psuj±cy kodowanie i formatowanie wierszy
s± jak sraj±cy z lenistwa i głupoty na ¶rodku pokoju.
I jeszcze ci durnie tłumacz± to nowoczesno¶ci±...

8 Data: Wrzesien 11 2013 17:40:32
Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne
Autor: zbigi 

Andrzej Lawa napisał(a):

W dniu 11.09.2013 14:32, Piotr Klimek pisze:

Dnia (Tue, 10 Sep 2013 20:51:44 +0200) ktos podajacy sie za N1
wyklawiaturowal co nastepuje:

Pod warunkiem, ze na nim siedzisz. Jazda za 2T przez kilkadziesi±t
kilometrow potrafi zmęczyć.

Jazda przez kilka kilometrów za czterosuwem "bior±cym olej" bardziej męczy

Nie każde 4T bierze olej, 2T każde.

Jeste¶ łaskaw być w błędzie :)

PodpowiedĽ: nie każdy 2T miał otwart± skrzynię korbow±.

A co to jest otwarta skrzynia korbowa w silniku 2T?
Serio pytam, bo nie wiem, co masz na mysli.
--
zbigi i stopka zastepcza

9 Data: Wrzesien 10 2013 01:41:02
Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne
Autor: p47 

W dniu 2013-09-09 15:57, zbigi pisze:

p47 napisał(a):
Jaka jest przyczyna, że zdecydowana wiÄ™kszoć produkowanych obecnie
najmniejszych silników do jednoĹ›ladów (tj. takie o poj.ok 50ccm) to
4-suwy, mimo, ze 2-takty konstrukcyjnie sÄ… prostsze, osiÄ…gi maja
lepsze, w wykonaniu powinny być taĹ„sze a ich być może nieco wiÄ™ksze
koszty eksploatacji (choć niekoniecznie,- bo odpada koniecznoć
regulacji zaworów) MZ to nie argument?

Normy emisji spalin, a dokladniej ich czystosci - 2T maja zdecydowanie
gorsze spaliny.

MyĹ›lałem o tym, ale przecież, choć w mniejszoĹ›ci, to jednak 2-takty sÄ… wciÄ…ż produkowane, a wiÄ™c nie ma zakazu. Czy zatem uważasz, że producenci, np chiĹ„scy, majÄ… aż tak wielkÄ… Ĺ›wiadomoć ekologicznÄ…, że dobrowolnie sami z siebie zdecydowali siÄ™ produkować sprzÄ™t drożej, bardziej skomplikowany i o gorszych osiÄ…gach, byle tylko spaliny były mniej szkodliwe?! - przypominajÄ…c sobie atmosferÄ™ w Pekinie (szczególnie w takie wilgotniejsze poranki, a takich tam wiÄ™kszoć) to trudno mi w to uwierzyć..

10 Data: Wrzesien 10 2013 11:03:09
Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne
Autor: Jacot 


Ojtam, moda i tyle;)
 Kiedys glowna role przy tych malych motocyklach odgrywal nizszy koszt
wytworzenia i lepsze parametry jezdne.
Dla Chinczyka to ma male  znaczenie, a liczy sie to, co sie lepiej
sprzeda. Ja to mialem wybor miedzy Komarem a Pegazem ale gdyby wtedy w
zblizonej cenie byl jakis 4T (a nie w 6-10 razy wyzszej jak wowczas
Honda ze "zrzutow";) to z pewnoscia wolalbym 4T, bo nawet wtedy
wszystkie dzieci wiedzialy, ze 4T jest bardziej meskie;)

--
Pozdrowionka
Jacot M10
http://www.junak.riders.pl/
http://stokrotka.grejt.pl/

11 Data: Wrzesien 10 2013 11:19:13
Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne
Autor: Jacot 

zbigi  wrote:

Szlag mnie trafi... na atmanie nie ma Twoich postow.

--
Pozdrowionka
Jacot M10
http://www.junak.riders.pl/
http://stokrotka.grejt.pl/

12 Data: Wrzesien 11 2013 17:42:04
Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne
Autor: zbigi 

Jacot napisał(a):

zbigi  wrote:

Szlag mnie trafi... na atmanie nie ma Twoich postow.

Yyyy... To znacz, ze mnie nie widac?
A ja myslalem, ze ignora na mnie wszyscy pozakladali ;)
Cho na priv...
--
zbigi i stopka zastepcza

13 Data: Wrzesien 10 2013 20:07:01
Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne
Autor: Tomek 


Użytkownik "p47"  napisał w wiadomoĹ›ci

Jaka jest przyczyna, że zdecydowana wiÄ™kszoć produkowanych obecnie najmniejszych silników do jednoĹ›ladów (tj. takie o poj.ok 50ccm) to 4-suwy, mimo, ze 2-takty konstrukcyjnie sÄ… prostsze, osiÄ…gi maja lepsze, w wykonaniu powinny być taĹ„sze a ich być może nieco wiÄ™ksze koszty eksploatacji (choć niekoniecznie,- bo odpada koniecznoć regulacji zaworów) MZ to nie argument?

Dwusuwy:
1. WiÄ™ksze jednostkowe zużycie paliwa, zwł. w warunkach nieustalonych
2. Mniejsza jest czystoć spalin
3. WiÄ™ksze zużycie oleju silnikowego
4. WiÄ™kszy hałas (trudniejszy do wyeliminowania)
5. Prostota rozrzÄ…du tłokowego daje symetriÄ™ w rozrzÄ…dzie, co nie jest optymalne, a przepustnica obrotowa (jak w silniku P63 w Trabancie) zwiÄ™ksza hałas
6. Nierównomierne obroty przy małych obciÄ…żeniach.

To podstawowe różnice.
T.

14 Data: Wrzesien 11 2013 07:20:10
Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne
Autor: Roman Niewiarowski 

W dniu 2013-09-10 20:07, Tomek pisze:

Dwusuwy:
1. WiÄ™ksze jednostkowe zużycie paliwa, zwł. w warunkach nieustalonych
2. Mniejsza jest czystoć spalin

Ale mamy XXIw., robi sie wtryski do 2-t.

pozdr
newrom
--
Cos Jesus he knows me And he knows I'm right

-- - news://freenews.netfront.net/ - complaints:  -- -

15 Data: Wrzesien 11 2013 07:49:52
Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne
Autor: Tomek 


Użytkownik "Roman Niewiarowski"  napisał w wiadomoĹ›ci

W dniu 2013-09-10 20:07, Tomek pisze:

Dwusuwy:
1. WiÄ™ksze jednostkowe zużycie paliwa, zwł. w warunkach nieustalonych
2. Mniejsza jest czystoć spalin

Ale mamy XXIw., robi sie wtryski do 2-t.

Niezależnie od systemu zasilania przepłukanie i napełnienie w jednym suwie sprawiajÄ…, że nie da siÄ™ uzyskać tak przewidywalnych warunków do wymiany ładunku, jak w silnikach czterosuwowych. Zawsze bÄ™dzie to generować mniejszÄ… czystoć spalin. Byly projekty silników np. Orbital, gdzie były pompy ładujÄ…ce, smarowanie pod ciĹ›nieniem jak w czterosuwie- nie wyszło to za fazÄ™ projektów- przy podobnym zaawansowaniu konstrukcji łatwiej wykonać silnik czterosuwowy.

Z ciekawostek- silniki najmniejsze (np. modelarskie, do niekórych motorowerów itp) jak i silniki najwiÄ™ksze (np. okrÄ™towe) sÄ… silnikami dwusuwowymi. Te pierwsze z uwagi na prostotÄ™ konstrukcji, te drugie- z uwagi moc i cechy użytkowe (np. niskie obroty pracy- rzÄ™du 22-100 obr/min- co umożłiwia sprzÄ™żenie wału silnika bezpoĹ›rednio ze Ĺ›rubÄ… napÄ™dowÄ… statku- bez udziału drogiej i ciÄ™żkiej przekładni). Np. Silnik Wärtsilä-Sulzer RTA96-C o mocy ponad 100.000 KM.
  a.. Ĺšrednica cylindra 960 mm
  b.. Skok tłoka 2500 mm
  c.. pojemnoć skokowa jednego cylindra 1820 dmÂł
  d.. zakres obrotów użytkowych 22-105 obr/min
  e.. Pe 19,6 atm
https://en.wikipedia.org/wiki/W%C3%A4rtsil%C3%A4-Sulzer_RTA96-C

T.

16 Data: Wrzesien 11 2013 17:46:44
Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne
Autor: zbigi 

Tomek napisał(a):

Użytkownik "Roman Niewiarowski"  napisał w wiadomoĹ›ci
W dniu 2013-09-10 20:07, Tomek pisze:

Dwusuwy:
1. WiÄ™ksze jednostkowe zużycie paliwa, zwł. w warunkach nieustalonych
2. Mniejsza jest czystoć spalin

Ale mamy XXIw., robi sie wtryski do 2-t.

Niezależnie od systemu zasilania przepłukanie i napełnienie w jednym suwie sprawiajÄ…, że nie da siÄ™ uzyskać tak przewidywalnych warunków do wymiany ładunku, jak w silnikach czterosuwowych.

Chyba, ze jest to wlasnie duuuzy silnik dwusuwowy z doladowaniem (a wlasciwie wymuszonym przeplukiwaniem).

Z ciekawostek- silniki najmniejsze (np. modelarskie, do niekórych motorowerów itp) jak i silniki najwiÄ™ksze (np. okrÄ™towe) sÄ… silnikami dwusuwowymi. Te pierwsze z uwagi na prostotÄ™ konstrukcji, te drugie- z uwagi moc i cechy użytkowe (np. niskie obroty pracy- rzÄ™du 22-100 obr/min- co umożłiwia sprzÄ™żenie wału silnika bezpoĹ›rednio ze Ĺ›rubÄ… napÄ™dowÄ… statku- bez udziału drogiej i ciÄ™żkiej przekładni).

oraz równie ważne:
- latwosc rozruchu
- latwosc uzyskania lewych obrotow (biegu wstecznego)
- wieksza moc jednostkowa
--
zbigi i stopka zastepcza

17 Data: Wrzesien 12 2013 09:11:32
Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne
Autor: Adam Wysocki 

Tomek  wrote:

 b.. Skok tłoka 2500 mm

To tam się do cylindra po drabinie wchodzi?

--
Fiat Siena 1.6 HL 1998 r. & Suzuki GSX 1300R Hayabusa 2000 r.
PMS+ PJ S+ p++ M- W P++: X+++ L+ B M+ Z+++ T w+ CB+++
http://motogof.tumblr.com/

18 Data: Wrzesien 12 2013 09:16:39
Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne
Autor: masti 

Dnia pięknego Thu, 12 Sep 2013 09:11:32 +0000 osobnik zwany Adam Wysocki
napisał:

Tomek  wrote:

 b.. Skok tłoka 2500 mm

To tam siÄ™ do cylindra po drabinie wchodzi?

po schodach
http://www.wartsila.com/en/engines/low-speed-engines/RT-flex96C



--
BMW R1100GS '94
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówiÄ™, to grunt zabija!" T.Pratchett

19 Data: Wrzesien 12 2013 11:02:12
Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne
Autor: Adam Wysocki 

masti  wrote:

To tam się do cylindra po drabinie wchodzi?

po schodach

W sumie dobrze że tłok nie robi za windę :)

--
Fiat Siena 1.6 HL 1998 r. & Suzuki GSX 1300R Hayabusa 2000 r.
PMS+ PJ S+ p++ M- W P++: X+++ L+ B M+ Z+++ T w+ CB+++
http://motogof.tumblr.com/

20 Data: Wrzesien 12 2013 16:23:22
Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne
Autor: Tomek 


Użytkownik "masti"  napisał w wiadomoĹ›ci

Dnia pięknego Thu, 12 Sep 2013 09:11:32 +0000 osobnik zwany Adam Wysocki
napisał:

Tomek  wrote:

 b.. Skok tłoka 2500 mm

To tam siÄ™ do cylindra po drabinie wchodzi?

po schodach
http://www.wartsila.com/en/engines/low-speed-engines/RT-flex96C

Warto zwrócić uwagÄ™, że to silnik wodzikowy (z tłoczyskiem)
T.

21 Data: Wrzesien 11 2013 11:52:36
Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne
Autor: Jacot 

Roman Niewiarowski  wrote:

W dniu 2013-09-10 20:07, Tomek pisze:

Dwusuwy:
1. Większe jednostkowe zużycie paliwa, zwł. w warunkach nieustalonych
2. Mniejsza jest czysto¶ć spalin

Ale mamy XXIw., robi sie wtryski do 2-t.

Byc moze w wikipedii jeszcze o tem nie pisali...


--
Pozdrowionka
Jacot M10
http://www.junak.riders.pl/
http://stokrotka.grejt.pl/

22 Data: Wrzesien 24 2013 14:34:49
Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne
Autor: maverik 


Użytkownik "Tomek"  napisał w wiadomoĹ›ci

Dwusuwy:
1. WiÄ™ksze jednostkowe zużycie paliwa, zwł. w warunkach nieustalonych

podobne bÄ…dĽ minimalne wiÄ™ksze, załóż jednak że w 2T masz teoretycznie 2 razy wiekszÄ… moc z tej samej pojemnoĹ›ci

2. Mniejsza jest czystoć spalin

niestety

3. WiÄ™ksze zużycie oleju silnikowego

2 T nie ma oleju silnikowego

4. WiÄ™kszy hałas (trudniejszy do wyeliminowania)

biorÄ…c np MZ która miała swoje osiÄ…gi głównie dziÄ™ki wydechowi nie wiem o czym piszesz, Rowenta 2000W chodzi głoĹ›niej

5. Prostota rozrzÄ…du tłokowego daje symetriÄ™ w rozrzÄ…dzie, co nie jest optymalne, a przepustnica obrotowa (jak w silniku P63 w Trabancie) zwiÄ™ksza hałas

system YPVS Yamahy, RD 350, najprecyzyjniej chodzÄ…cy silnik jaki miałem, a miałem 20 motocykli

6. Nierównomierne obroty przy małych obciÄ…żeniach.

bo? jak wyżej, silnikiem 2 T też da sie sterować

pozdr.

23 Data: Wrzesien 24 2013 15:14:30
Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne
Autor: Kuczu 

W dniu 2013-09-24 14:34, maverik pisze:


3. WiÄ™ksze zużycie oleju silnikowego

2 T nie ma oleju silnikowego


Przykro mi ale ma. Olej silnikowy jest dozowany w paliwie. To ze nie znajduje sie on w misce olejowej nie oznacza ze to nie olej silnikowy.


--
Kuczu

LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X

24 Data: Wrzesien 27 2013 09:08:15
Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne
Autor: Tomek 


Użytkownik "maverik"  napisał w wiadomoĹ›ci


Użytkownik "Tomek"  napisał w wiadomoĹ›ci
Dwusuwy:
1. WiÄ™ksze jednostkowe zużycie paliwa, zwł. w warunkach nieustalonych

podobne bÄ…dĽ minimalne wiÄ™ksze, załóż jednak że w 2T masz teoretycznie 2 razy wiekszÄ… moc z tej samej pojemnoĹ›ci

Fakt, tylko w teorii moc jest 2x wiÄ™ksza. Nigdy w praktyce (z uwagi na zagadnienia wymiany ładunku). Natomiast w sporcie motocyklowym, zwłaszcza w wyĹ›cigach, gdzie parametrem granicznym jest pojemnoć skokowa stosuje siÄ™ zaworowe dwusuwy- jednak koszty tych rozwiÄ…zaĹ„ sprawiaja, że w motocyklach użytkowych nie znajdÄ… one praktycznego rozpowszechnienia.


3. WiÄ™ksze zużycie oleju silnikowego

2 T nie ma oleju silnikowego
Już ktoĹ› odpisał.

4. WiÄ™kszy hałas (trudniejszy do wyeliminowania)

biorÄ…c np MZ która miała swoje osiÄ…gi głównie dziÄ™ki wydechowi nie wiem o czym piszesz, Rowenta 2000W chodzi głoĹ›niej

W rozrzÄ…dzie tłokowym (mówimy o motocyklach UĹ»YTKOWYCH) rosnÄ…cy przekrój okna wydechowego w połÄ…czeniu ze zmianami ciĹ›nienia nad tłokiem sprawia, że hałas jest trudniejszy do wyeliminowania, niż w czterosuwie.


5. Prostota rozrzÄ…du tłokowego daje symetriÄ™ w rozrzÄ…dzie, co nie jest optymalne, a przepustnica obrotowa (jak w silniku P63 w Trabancie) zwiÄ™ksza hałas

system YPVS Yamahy, RD 350, najprecyzyjniej chodzÄ…cy silnik jaki miałem, a miałem 20 motocykli
Patrz pkt. 1

Dwusuwy majÄ… jeszcze jednÄ… zaletÄ™- wyrównoważenie sił drugiego rzÄ™du.
Silniki czerosuwowe sÄ… wyrównoważone, gdy w rzedzie jest 6 wykorbieĹ„ (zatem silnik 8 cyl. widlasty nie bÄ™dzie w pełni wyrównoważony)- w dwusuwach tego problemu nie ma gdyż bezwładnoć tłoka biegnÄ…cego do góry kompensuje rosnÄ…ce ciĹ›nienie sprÄ™żania ładunku. StÄ…d polskie silniki wodzikowe (okrÄ™towe) z rodziny D55 miały 7 lub 9 cylindrów - takie rozwiÄ…zania w czterosuwach nie sÄ… stosowane.

T.

25 Data: Wrzesien 24 2013 14:29:25
Temat: Re: 2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne
Autor: maverik 


Użytkownik "p47"  napisał w wiadomoĹ›ci

Jaka jest przyczyna, że zdecydowana wiÄ™kszoć produkowanych obecnie najmniejszych silników do jednoĹ›ladów (tj. takie o poj.ok 50ccm) to 4-suwy, mimo, ze 2-takty konstrukcyjnie sÄ… prostsze, osiÄ…gi maja lepsze, w wykonaniu powinny być taĹ„sze a ich być może nieco wiÄ™ksze koszty eksploatacji (choć niekoniecznie,- bo odpada koniecznoć regulacji zaworów) MZ to nie argument?

bo ktoĹ› musi zarabiać, 2t sÄ… bezawaryjne, bez serwisu przejeżdżajÄ… 50 kkm

2-takt vs 4-takt,- pytanie teoretyczne



Grupy dyskusyjne