Roman pisze:
Przeczytałem instrukcję do samochodu Grand Vitara. Zastanawia mnie zawarte w niej ostrzeżenie przed holowaniem pojazdu ze wszystkimi kołami na jezdni i przełącznikiem napędu ustawionym na 4H (włączony międzyosiowy mechanizm różnicowy).
W tym aucie nie ma międzyosiowego mechanizmu różnicowego i tak samo jak nie wolno jeździć po czarnym z napędem na cztery koła, tak samo nie wolno go holować.
Jest normalny mechanizm różnicowy, co prawda z częciowš blokadš (zdaje się zwykła szpera), ale jedzi się tak normalnie "po czarnym".
Ma jedynie możliwoć blokady, ale to już się nazywa 4H lock.
Tam jest stały napęd na 4 koła. Odłšczyć można najwyżej wszystkie koła przełšczajšc przełšcznik napędu na N.
Jeżeli faktycznie tak napisano w instrukcji to się dziwię.
Rozumiem że napęd trzeba przełšczyć w tryb N przy holowaniu z podniesionš osiš, ale jeżeli wszystkie koła sš na asfalcie to trudno znaleć powód dlaczego na 4H nie wolno.
Może po prostu napisano żeby przy holowaniu przełšczyć na N nie wnikajšc w ogóle w sposób holowania?
Bo szkodzić raczej nie powinno jak się holuje czterema kołami - tak jak Paweł zauważył. Kto jadšc z góry może sobie wrzucić luz, napęd zostawić na 4H i jechać tak całe kilometry (ile mu górki i rozpędu starczy).
--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++
6 |
Data: Maj 04 2007 17:43:01 |
Temat: Re: 4x4 i holowanie pojazdu |
Autor: BartekK |
Paweł napisał(a):
Często podczas normalnej jazdy gdy skrzynia biegów jest w pozycji N pojazd toczy się pod wpływem siły bezwładności i nic się nie dzieje. Z jakiego więc powodu holowanie w tym trybie "może spowodować poważne uszkodzenie skrzyni biegów" ?
Zupelnie teoretyzuje, ale czy przypadkiem ten mechanizm roznicowy miedzymostowy nie jest z czesciowa blokada/cierny, i chlodzony/smarowany obiegiem oleju napedzanym przez silnik? Cos jak w skrzyniach automat?
--
| Bartlomiej Kuzniewski
| GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173
7 |
Data: Maj 06 2007 20:39:58 | Temat: Re: 4x4 i holowanie pojazdu | Autor: Tomasz Pyra |
BartekK napisał(a):
Zupelnie teoretyzuje, ale czy przypadkiem ten mechanizm roznicowy miedzymostowy nie jest z czesciowa blokada/cierny, i chlodzony/smarowany obiegiem oleju napedzanym przez silnik? Cos jak w skrzyniach automat?
Możesz mieć rację, chociaż nie mam pojęcia jak ten mechanizm jest chłodzony.
Szpery w tylnym moście przecież nie są chłodzone olejem silnikowym.
Inna sprawa że przy holowaniu na 4 kołach taki mechanizm za dużo do roboty nie ma.
--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++
| |