Grupy dyskusyjne   »   4x4 i holowanie pojazdu

4x4 i holowanie pojazdu



1 Data: Maj 04 2007 15:07:25
Temat: 4x4 i holowanie pojazdu
Autor: Paweł 

Witam !

Przeczytałem instrukcję do samochodu Grand Vitara. Zastanawia mnie zawarte w niej ostrzeżenie przed holowaniem pojazdu ze wszystkimi kołami na jezdni i przełącznikiem napędu ustawionym na 4H (włączony międzyosiowy mechanizm różnicowy).
Często podczas normalnej jazdy gdy skrzynia biegów jest w pozycji N pojazd toczy się pod wpływem siły bezwładności i nic się nie dzieje. Z jakiego więc powodu holowanie w tym trybie "może spowodować poważne uszkodzenie skrzyni biegów" ?

Paweł



2 Data: Maj 04 2007 15:17:25
Temat: Re: 4x4 i holowanie pojazdu
Autor: Roman 

Przeczytałem instrukcję do samochodu Grand Vitara. Zastanawia mnie zawarte
w niej ostrzeżenie przed holowaniem pojazdu ze wszystkimi kołami na jezdni
i przełącznikiem napędu ustawionym na 4H (włączony międzyosiowy mechanizm
różnicowy).


W tym aucie nie ma międzyosiowego mechanizmu różnicowego i tak samo jak nie
wolno jeździć po czarnym z napędem na cztery koła, tak samo nie wolno go
holować.

Często podczas normalnej jazdy gdy skrzynia biegów jest w pozycji N pojazd
toczy się pod wpływem siły bezwładności i nic się nie dzieje. Z jakiego
więc powodu holowanie w tym trybie "może spowodować poważne uszkodzenie
skrzyni biegów" ?


Jasne że sie toczy ale tylko na wprost. Na zakręcie przednie koła mają inną
prędkość niż tylne, a że własnie brakuje mechanizmu różnicowego, to może
"wybuchnąć" reduktor, oczywiście przy zapiętym napędzie na 4x4 i na
asfalcie. Na szutrze ta różnica wytracana jest poprzez uślizg jednego z
kół.....

pozdrawiam

3 Data: Maj 04 2007 15:50:24
Temat: Re: 4x4 i holowanie pojazdu
Autor: Paweł 

Roman napisał(a):

Przeczytałem instrukcję do samochodu Grand Vitara. Zastanawia mnie zawarte w niej ostrzeżenie przed holowaniem pojazdu ze wszystkimi kołami na jezdni i przełącznikiem napędu ustawionym na 4H (włączony międzyosiowy mechanizm różnicowy).


W tym aucie nie ma międzyosiowego mechanizmu różnicowego i tak samo jak nie wolno jeździć po czarnym z napędem na cztery koła, tak samo nie wolno go holować.

Wersja samochodu jakiej dotyczy moje pytanie ma ten mechanizm różnicowy
W trybach 4H Lock i 4L Lock jest on blokowany. W trybie 4H jest włączony. Ten tryb właśnie jest przeznaczony do jazdy po asfalcie

Do holowania ma być używany wyłącznie tryb N w którym skrzynia biegów jest odłączana od międzyosiowego mechanizmu różnicowego. W wersjach samochodu bez możliwości przełączenia w tryb N holowanie jest zabronione.


Paweł

4 Data: Maj 04 2007 16:57:48
Temat: Re: 4x4 i holowanie pojazdu
Autor: Roman 

Wersja samochodu jakiej dotyczy moje pytanie ma ten mechanizm różnicowy
W trybach 4H Lock i 4L Lock jest on blokowany. W trybie 4H jest włączony.
Ten tryb właśnie jest przeznaczony do jazdy po asfalcie

Do holowania ma być używany wyłącznie tryb N w którym skrzynia biegów jest
odłączana od międzyosiowego mechanizmu różnicowego. W wersjach samochodu
bez możliwości przełączenia w tryb N holowanie jest zabronione.


Aaaa to odszczekuję to co napisałem.........
A skrzynię biegów masz manual czy automat?

5 Data: Maj 04 2007 16:12:05
Temat: Re: 4x4 i holowanie pojazdu
Autor: Tomasz Pyra 

Roman pisze:

Przeczytałem instrukcję do samochodu Grand Vitara. Zastanawia mnie zawarte w niej ostrzeżenie przed holowaniem pojazdu ze wszystkimi kołami na jezdni i przełącznikiem napędu ustawionym na 4H (włączony międzyosiowy mechanizm różnicowy).


W tym aucie nie ma międzyosiowego mechanizmu różnicowego i tak samo jak nie wolno jeździć po czarnym z napędem na cztery koła, tak samo nie wolno go holować.

Jest normalny mechanizm różnicowy, co prawda z częœciowš blokadš (zdaje się zwykła szpera), ale jeŸdzi się tak normalnie "po czarnym".
Ma jedynie możliwoœć blokady, ale to już się nazywa 4H lock.

Tam jest stały napęd na 4 koła. Odłšczyć można najwyżej wszystkie koła przełšczajšc przełšcznik napędu na N.

Jeżeli faktycznie tak napisano w instrukcji to się dziwię.
Rozumiem że napęd trzeba przełšczyć w tryb N przy holowaniu z podniesionš osiš, ale jeżeli wszystkie koła sš na asfalcie to trudno znaleŸć powód dlaczego na 4H nie wolno.

Może po prostu napisano żeby przy holowaniu przełšczyć na N nie wnikajšc w ogóle w sposób holowania?

Bo szkodzić raczej nie powinno jak się holuje czterema kołami - tak jak Paweł zauważył. Ktoœ jadšc z góry może sobie wrzucić luz, napęd zostawić na 4H i jechać tak całe kilometry (ile mu górki i rozpędu starczy).


--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++

6 Data: Maj 04 2007 17:43:01
Temat: Re: 4x4 i holowanie pojazdu
Autor: BartekK 

Paweł napisał(a):

Często podczas normalnej jazdy gdy skrzynia biegów jest w pozycji N pojazd toczy się pod wpływem siły bezwładności i nic się nie dzieje. Z jakiego więc powodu holowanie w tym trybie "może spowodować poważne uszkodzenie skrzyni biegów" ?
Zupelnie teoretyzuje, ale czy przypadkiem ten mechanizm roznicowy miedzymostowy nie jest z czesciowa blokada/cierny, i chlodzony/smarowany obiegiem oleju napedzanym przez silnik? Cos jak w skrzyniach automat?

--
| Bartlomiej Kuzniewski
|   GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

7 Data: Maj 06 2007 20:39:58
Temat: Re: 4x4 i holowanie pojazdu
Autor: Tomasz Pyra 

BartekK napisał(a):

Zupelnie teoretyzuje, ale czy przypadkiem ten mechanizm roznicowy miedzymostowy nie jest z czesciowa blokada/cierny, i chlodzony/smarowany obiegiem oleju napedzanym przez silnik? Cos jak w skrzyniach automat?

Możesz mieć rację, chociaż nie mam pojęcia jak ten mechanizm jest chłodzony.
Szpery w tylnym moście przecież nie są chłodzone olejem silnikowym.

Inna sprawa że przy holowaniu na 4 kołach taki mechanizm za dużo do roboty nie ma.

--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++

4x4 i holowanie pojazdu



Grupy dyskusyjne