Grupy dyskusyjne   »   Bylo: C5 katalizator 2 lambdy

Bylo: C5 katalizator 2 lambdy



1 Data: Maj 10 2009 21:10:11
Temat: Bylo: C5 katalizator 2 lambdy
Autor: MarcinJM 

Witam
Sie tak zastanowilem, moze ktos objasni: po kiego w wydechy druga lambda?
Lambda to w uproszczeniu czujnik tlenu.
Pierwsza, przed katem ma za zadanie zadbac o sklad mieszanki, zeby wspolczynnkik byl wypelniony, ale nie przekroczony, czyli zalozmy, ze ochrone kata przed nadmiarem tlenu spelnia (sa auta jednolambdowe).
Do czego sluzy to ustrojstwo za katem? Tlenu wiecej nie przybedzie (bo skad) wiec musi mierzyc cos innego. Co? Inne skladniki spalin? ale to juz nie "lambda".

pouczcie laika.

--
Pozdrawiam
MarcinJM



2 Data: Maj 10 2009 21:12:36
Temat: Re: Bylo: C5 katalizator 2 lambdy
Autor: Marcin J. Kowalczyk 

MarcinJM pisze:

Witam
Sie tak zastanowilem, moze ktos objasni: po kiego w wydechy druga lambda?
Lambda to w uproszczeniu czujnik tlenu.
Pierwsza, przed katem ma za zadanie zadbac o sklad mieszanki, zeby wspolczynnkik byl wypelniony, ale nie przekroczony, czyli zalozmy, ze ochrone kata przed nadmiarem tlenu spelnia (sa auta jednolambdowe).
Do czego sluzy to ustrojstwo za katem? Tlenu wiecej nie przybedzie (bo skad) wiec musi mierzyc cos innego. Co? Inne skladniki spalin? ale to juz nie "lambda".

druga lambda sprawdza czy kat jest sprawny

3 Data: Maj 10 2009 21:19:15
Temat: Re: Bylo: C5 katalizator 2 lambdy
Autor: MarcinJM 

Marcin J. Kowalczyk pisze:

MarcinJM pisze:
Witam
Sie tak zastanowilem, moze ktos objasni: po kiego w wydechy druga lambda?
Lambda to w uproszczeniu czujnik tlenu.
Pierwsza, przed katem ma za zadanie zadbac o sklad mieszanki, zeby wspolczynnkik byl wypelniony, ale nie przekroczony, czyli zalozmy, ze ochrone kata przed nadmiarem tlenu spelnia (sa auta jednolambdowe).
Do czego sluzy to ustrojstwo za katem? Tlenu wiecej nie przybedzie (bo skad) wiec musi mierzyc cos innego. Co? Inne skladniki spalin? ale to juz nie "lambda".

druga lambda sprawdza czy kat jest sprawny

dobra, zaraz.
Jesli pierwsza nie dopuszcza nadmiaru tlenu, to ta druga CO MIERZY?
Bo nie tlen, bo ten eliminuje pierwsza (dobra podaje do kompa sygnal o nadmiarze> ble ble ble).
He?
O to pytam.
Jesli mamy wzorcowa lambde na 1 czujniku, wywalamy kata, to jakiez inne informacje odczytamy na drugim czujniku?

--
Pozdrawiam
MarcinJM

4 Data: Maj 10 2009 21:29:22
Temat: Re: Bylo: C5 katalizator 2 lambdy
Autor: Czarek Daniluk 

Użytkownik MarcinJM napisał:


dobra, zaraz.
Jesli pierwsza nie dopuszcza nadmiaru tlenu, to ta druga CO MIERZY?
Bo nie tlen, bo ten eliminuje pierwsza (dobra podaje do kompa sygnal o nadmiarze> ble ble ble).
He?
O to pytam.
Jesli mamy wzorcowa lambde na 1 czujniku, wywalamy kata, to jakiez inne informacje odczytamy na drugim czujniku?


Na drugiej odczytać powinieneś te same odczyty i to przez komputer silnika zostanie odczytanie jako błąd i zapali się check engine ;)

Katalizator też w jakiś tam sposób musi dopalić te spaliny, a do dopalenia potrzebuje tlenu, więc przy sprawnym układzie na obu lambdach będą różne odczyty.

W układzie z chyba to się zowie OBD2 - czyli układ dwulambdowy wystarczy że zacznie się coś dziać z katalizatorem to masz odrazu check engine na desce ;)

Pozdrawiam !!

5 Data: Maj 10 2009 21:30:30
Temat: Re: Bylo: C5 katalizator 2 lambdy
Autor: Marcin J. Kowalczyk 

MarcinJM pisze:

dobra, zaraz.
Jesli pierwsza nie dopuszcza nadmiaru tlenu, to ta druga CO MIERZY?
Bo nie tlen, bo ten eliminuje pierwsza (dobra podaje do kompa sygnal o nadmiarze> ble ble ble).
He?
O to pytam.
Jesli mamy wzorcowa lambde na 1 czujniku, wywalamy kata, to jakiez inne informacje odczytamy na drugim czujniku?

http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic773726.html

"nie ruszaj tego bo bedziesz mial problemy. W nowych samochodach masz dwie sondy jedna jest standardowa, druga szerokopasmowa (wideband).

Obsluga szerokopasmowej sondy jest calkiem odmienna i stosunkowo trudna
do zrealizowania, to samo z emulacja. Dlatego klasyczny emulator sobie z tym nie poradzi, tak samo nie wiem co ma z szerokopasmowa sada wspolnego ODB2 :) - lambda nie dziala po magistrali ODB2...

Jak ja wytniesz poza bledami w ECU nie bedzie ono potrafilo dobrze dobrac mieszanki. Owszem mozna sie brac za takie modyfikacje ale trzeba miec pojecie o danym sterowniku, wiedziec jak wyglada sterowanie silnikiem itd.
W przeciwnym wypasku mozna duzo napsuc i potem wywalic kupe kasy na naprawy...

Poczytaj troche to:
http://www.wbo2.com/lsu/oxygen13-17.pdf

wyjasnie niektore zagadnienia..."

6 Data: Maj 11 2009 10:48:33
Temat: Re: Bylo: C5 katalizator 2 lambdy
Autor: Blyskacz 

Marcin J. Kowalczyk wrote:

Owszem mozna sie brac za takie modyfikacje ale trzeba miec pojecie o danym sterowniku, wiedziec jak wyglada sterowanie silnikiem itd.

mala wskazowka, dla kogos kto sie chce pozbyc kata i drugiej sondy
Nalezy podpiac tester AEB ( co bardziej rozgarniete i z dluzsza historia warsztaty lpg maja cos takiego na stanie ) do zlacza OBD2 i odczytac info nt sposobu komunikacji. Na podstawie tej inf. dobiera sie emulator    drugiej sondy ( tez AEB), montuje i po sprawie.
Problemem moze byc cena tych emulatorow - tanie nie sa :(

pozdrawiam Blyskacz

--
Samochody dziela sie na Volvo i pozostale :-)
Volvo V70R 2.5 299KM AWD 03' LPG z "popsuta kierownica" ;)
Volvo 850 2.5 170KM 96' LPG

7 Data: Maj 10 2009 21:15:49
Temat: Re: C5 katalizator 2 lambdy
Autor: Inead 


Użytkownik "MarcinJM"  napisał w wiadomości

Witam
Sie tak zastanowilem, moze ktos objasni: po kiego w wydechy druga lambda?
Lambda to w uproszczeniu czujnik tlenu.
Pierwsza, przed katem ma za zadanie zadbac o sklad mieszanki, zeby
wspolczynnkik byl wypelniony, ale nie przekroczony, czyli zalozmy, ze
ochrone kata przed nadmiarem tlenu spelnia (sa auta jednolambdowe).
Do czego sluzy to ustrojstwo za katem? Tlenu wiecej nie przybedzie (bo
skad) wiec musi mierzyc cos innego. Co? Inne skladniki spalin? ale to juz
nie "lambda".

Mierzy tylko tlen.

8 Data: Maj 10 2009 21:20:16
Temat: Re: C5 katalizator 2 lambdy
Autor: MarcinJM 

Inead pisze:

Użytkownik "MarcinJM"  napisał w wiadomości
Witam
Sie tak zastanowilem, moze ktos objasni: po kiego w wydechy druga lambda?
Lambda to w uproszczeniu czujnik tlenu.
Pierwsza, przed katem ma za zadanie zadbac o sklad mieszanki, zeby wspolczynnkik byl wypelniony, ale nie przekroczony, czyli zalozmy, ze ochrone kata przed nadmiarem tlenu spelnia (sa auta jednolambdowe).
Do czego sluzy to ustrojstwo za katem? Tlenu wiecej nie przybedzie (bo skad) wiec musi mierzyc cos innego. Co? Inne skladniki spalin? ale to juz nie "lambda".

Mierzy tylko tlen.

A skad on, skoro pierwsza lambda go eliminuje? (raguluje dawke paliwa)

--
Pozdrawiam
MarcinJM

9 Data: Maj 11 2009 11:59:11
Temat: Re: C5 katalizator 2 lambdy
Autor: Jakub Witkowski 

MarcinJM pisze:

(bo skad) wiec musi mierzyc cos innego. Co? Inne skladniki spalin? ale to juz nie "lambda".

Mierzy tylko tlen.

A skad on, skoro pierwsza lambda go eliminuje? (raguluje dawke paliwa)

Z tego co mi wiadomo, katalizator ma pewną pojemność/bezwładność,
która pozwala mu działać pomimo chwilowo nieidealnego składu mieszanki.
W miarę zużywania się katalizatora owa cecha stopniowo zanika.
Aby określić stopień sprawności kata, komp od czau do czasu
celowo zmienia skład mieszanki, i mierzy czas po którym znajduje
to odbicie na wylocie z kata. Im dłużej, tym lepiej, zaś brak
opóźnienia oznacza że katalizator jest zużyty.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

Bylo: C5 katalizator 2 lambdy



Grupy dyskusyjne