Grupy dyskusyjne   »   Co sprawdzać przy kupnie samochodu

Co sprawdzać przy kupnie samochodu



1 Data: Marzec 24 2013 21:12:02
Temat: Co sprawdzać przy kupnie samochodu
Autor: Darek 

Jutro jadę z zamiarem kupna samochodu. Przed wyłożeniem kasy zamierzam odwiedzić:
1. ASO w celu sprawdzenia stanu technicznego
2. Sąd zastawów - żeby uniknąć niespodzianki (w sumie sprzedawca twierdzi że kredytu nie brał)
3. Policja - czy nie kradziony

Coś jeszcze? Czy któryś z wymienionych punktów ominąć?

Darek



2 Data: Marzec 24 2013 21:22:54
Temat: Re: Co sprawdzać przy kupnie samochodu
Autor: Tom N 

Darek w


Jutro jadę z zamiarem kupna samochodu. Przed wyłożeniem kasy zamierzam
odwiedzić:
1. ASO w celu sprawdzenia stanu technicznego
2. Sąd zastawów - żeby uniknąć niespodzianki (w sumie sprzedawca
twierdzi że kredytu nie brał)
3. Policja - czy nie kradziony

Coś jeszcze?

Jak daleko do punktu "kasacji pojazdów"...

--
'Tom N'

3 Data: Marzec 24 2013 21:41:59
Temat: Re: Co sprawdzać przy kupnie samochodu
Autor: Darek 


Coś jeszcze?

Jak daleko do punktu "kasacji pojazdów"...

nie rozumiem

Darek

4 Data: Marzec 24 2013 22:32:58
Temat: Re: Co sprawdzać przy kupnie samochodu
Autor: Bugatti 

Użytkownik "Darek"  napisał w wiadomości:

Jutro jadę z zamiarem kupna samochodu. Przed wyłożeniem kasy zamierzam odwiedzić:
1. ASO w celu sprawdzenia stanu technicznego

Znacznie wczesniej spytaj się w ASO co dokładnie będą sprawdzać !

Bo jeśli mają zamiar sprawdzać *tylko*:
- grubość lakieru,
- organoleptycznie stan opon, układu napędowego, kierowniczego i hamulcowego
- organoleptycznie wycieki olejów, płynów,
- organoleptycznie podwozie (podłużnice itd.)
- kody błędów (próba stacjonarna, czyli bez obciążenia ukł, napęd. samochodu)
- historia serwisowa w ASO,

to ja bym zmienił ASO na inne ASO lub na inny warsztat, który specjalizuje się w diagnozowaniu danej marki (lub kilku marek).

Mogę ci napisać co dokładnie należy sprawdzać przy zakupie samochodu ale sądzę że to przewyższy poziom tej grupy co spowoduje że mogę zostać odebrany jako troll...;-)

Darek

Pozdrawiam


--
Bugatti

5 Data: Marzec 24 2013 22:37:10
Temat: Re: Co sprawdzać przy kupnie samochodu
Autor: WOJO 

Mogę ci napisać co dokładnie należy sprawdzać przy zakupie samochodu ale sądzę że to przewyższy poziom tej grupy co spowoduje że mogę zostać odebrany jako troll...;-)
Mimo wszystko zaryzykuj :)
WOJO

6 Data: Marzec 25 2013 08:47:47
Temat: Re: Co sprawdzać przy kupnie samochodu
Autor: Darek 


Mogę ci napisać co dokładnie należy sprawdzać przy zakupie samochodu ale
sądzę że to przewyższy poziom tej grupy co spowoduje że mogę zostać
odebrany jako troll...;-)

Nie krępuj się, pisz :)

Darek

7 Data: Marzec 25 2013 21:24:25
Temat: Re: Co sprawdzać przy kupnie samochodu
Autor: Bugatti 

Użytkownik "Darek"  napisał w wiadomości:


Mogę ci napisać co dokładnie należy sprawdzać przy zakupie samochodu ale
sądzę że to przewyższy poziom tej grupy co spowoduje że mogę zostać
odebrany jako troll...;-)

Nie krępuj się, pisz :)

Nie napisałeś co to za samochód i jaki silnik.

Ale postaram się żeby nie było epopei więc wypunktuje w punktach.

1. Dynamiczna diagnostyka w ECU (podczas jazdy)
    - dawka paliwa (lub czas otwarcia wtryskiwaczy)
    - kąt wyprzedzenia wtrysku (zapłonu w ZI),
    - doładowanie
    - ciśnienie w kol. dolotowym (w sumie można pominąć bo nie wiele mówi) MAP,
    - przepływomierz,
    - korekcje na (pompo-)wtryskiwaczach (bardzo ważne w przypadku diesli)

Ważne jest aby ASO miało *fabryczne* (wzorcowe - jak zwał tak zwał) dane producenta (akurat do korekcji nie trzeba danych) po to aby mieć porównanie. Bo samo sprawdzenie bez interpretacji z danymi jest pic na wodę.
ASO musi Ci to potwierdzić papierkiem....tłumaczenia że inżynier serwisu nie potrzebuje danych producenta do porównania (bo ma duże doświadczenie) można sobie wsadzić w ......

2. Pomiar ciśnienia sprężania...bardzo ważne...

3. Pomiary w osprzęcie elektrycznych
- napięcie łądowania alternatora,
- prąd rozruchowy alternatora
w zuepłności wystarczą.

3. Geometria zawieszenie
- kąty wyprzedzenia i pochylenia osi zataczania
- kąty pochylenia kół
- geometryczna oś jazdy

Sprawdzenie samej zbieżności/rozbieżności jest mało istotne gdyż te kąty da się ustawić na drążkach, zaś pozostałe nie...
Bardzo ważne (wręcz kluczowe) jest aby różnica ww. kątów pomiędzy kołami tej samej osi nie była duża.
Co to znaczy "duża" ? W przypadku wyprzedzenia różnica nie powinna być większa jak 30' (minut kątowych). Pamiętam że kilka lat temu w Turbo Kamerze koleś miał nowe Mondeo które mu ściągało z powodu iż ta różnica wynosiła 20' więc dokładnie nie potrafie ci powiedzieć czy krytyczna wartość to 20', 30' czy 40'...zależy to także od tego jak duży jest w danym zawieszeniu promień zataczania ... choć faktem jest że podczas wypadku czy nawet szybkiego najechania na krawęźnik wraz z wyprzedzeniem przestawia się praktycznie zawsze pochylenie osi zataczania. I jeśli podłużnice i "sanki" były pokrzywione to nie da się ustawic w 100% symetrycznie ww. kąty (oprócz zbieżności/rozbieżności )

Geometrczna oś jazdy osi tylnej nie powinna być większa niż +/-30' dla każdego auta....jeśli jest większa to na bank auto było walone (albo leciało driftem na krawęźnik ;-) )

4. Pomiar charakterystycznych punktów płyty podłogowej.

Tutaj trzeba mieć dokłądne dane (wymiary i ich tolerancje) od producenta. Badanie może kosztować ok 150-200 zł. Aczkolwiek dokładne zbadanie pkt3 daje wystarczający obraz wypadkowości auta.

5. Obecność poduszek powietrznych.

Poproś (a wręcz każ! ) w serwisie aby zdjeli poszycie nad airbagiem. W aucie jest zazwyczaj wiele poduszek ale airbag kierowcy zawsze wypala więc on jest kluczowy.

Na kompie brak błędu airbag'a absolutnie nic nie stwierdza!!
Handlarze się pewnie teraz wkurw....ale wiele osób o tym wie że montując oporniczek w paru miejscach "łatwo" pozbyć się błędu i kontrolki na descer rozdzielczej....niestety komputer rozumie tylko napięcie a nie widzi tego co jest zamontowane pod włącznikiem klaksonu ;/...więc naprawdę warto zdemontować przednią część kierownicy.

5. Stan lakieru

Punkt ostatni bo nie jestem zwolennikiem mierzenia lakieru....bo jak sama nazwa mówi pomiar służy do mierzenia lakieru a nie do oceny czy auto było mocno walone. 500 mikrometrów nie musi wcale oznaczać że takie auto było bardziej "bananem" niż te które ma 200 mikrometrów.

***Pamiętaj też że przy zakupie warto żebyś miał kilku świadków (albo dyktafon) przy rozmowie z właścielem...bo gdyby coś zataił to w sądzie masz przewagę...ludzie bywają różni więc warto się zabezpieczyć.***


To tyle...możnaby więcej napisać...ale patrząc na wątki mało jest takich wartościowych treści jak ten mój (może to brzmi jak pycha z mojej strony ale Bóg zna moje myśli i to mi wystarczy ;-) )

Darek

Pozdrawiam i udanych zakupów auta ;-)

--
Bugatti

8 Data: Marzec 26 2013 07:30:41
Temat: Re: Co sprawdzać przy kupnie samochodu
Autor: ddddddd 

W dniu 2013-03-25 21:24, Bugatti pisze:

To tyle...możnaby więcej napisać...ale patrząc na wątki mało jest takich
wartościowych treści jak ten mój (może to brzmi jak pycha z mojej strony
ale Bóg zna moje myśli i to mi wystarczy ;-) )

Darek

Pozdrawiam i udanych zakupów auta ;-)


jaki ostatnio samochód kupowałeś, ile za niego dałeś i czy zastosowałeś się do swojej instrukcji?

--
Pozdrawiam
Lukasz

9 Data: Marzec 26 2013 10:49:25
Temat: Re: Co sprawdzać przy kupnie samochodu
Autor: LEPEK 

W dniu 2013-03-25 21:24, Bugatti pisze:

[...]

Wszystko fajnie, ale to dotyczy pewnego rodzaju samochodów - stosunkowo młody turbodiesel i jest to badanie na okoliczność wypadkowości, ewentualnie jakiejś awarii silnika. Nie wykryje powodzi, rdzy (!), skręconego licznika i drobniejszych napraw, albo dobrze zamaskowanych napraw.

Ja bym dodał - a właściwie zaczął od:
  - sprawdzenia roczników szyb
  - sprawdzenia roczników różnych plastików
  - spasowania drzwi, klap
  - spojrzeć, czy na wszelkich załamaniach (progi, dach, granice drzwi i otworów drzwiowych, maski i bagażnika) nie ma śladów lakierowania (jeśli malowany jest kawałek, to tam zwykle jest przejście)
  - bagażnik: zajrzeć tak głęboko, jak się da pod wykładziny w okolice nadkoli, najniżej położonych miejsc i w okolice mocowania zderzaka (ma być sucho!)
  - komora silnika: roczniki reflektorów, ich mocowania, mocowania chłodnicy, jakieś plastiki w jej okolicy, stan wszelkich śrub i ich oryginalność, przy okazji oczywiście zdjąć korek oleju i obejrzeć od spodu, spojrzeć na zbiorniczki, na mocowania amortyzatorów
  - dopiero teraz odpalamy samochód (właściciel odpala, a my stoimy nad otwartą maską; fajnie byłoby równocześnie widzieć, co wydobywa się z rury wydechowej, ale w pojedynkę to dość trudne ;) ), nasłuchujemy, co tam się dzieje szczególnie w pierwszych sekundach po odpaleniu (chyba, że diesel - tam się może dziać dużo ;) ).
  - wyciągnąć bagnet, czy nie dymi, rozszczelnić korek oleju - nie powinno chlapać
  - przed wejściem pod spód jeszcze oceniamy stopień zgnicia dołów drzwi, rantów błotników i dołów progów (ręką i okiem)
  - teraz włazimy pod samochód i od tyłu: co pod zderzakiem, co w okolicach kół tylnych, zawieszenie tył, wydech, progi, podłoga, zawieszenia przód, błotniki przód, silnik (czy suchy), oryginalność śrub, ich stan, stan zabezpieczenia antykorozyjnego (powinien być adekwatny do wieku, a nie jak najlepszy)
  - teraz można jechać na jazdę próbną okrężną drogą do warsztatu oceniając po drodze wszelkie stuki, ściąganie, bujanie, huczenie, zachowanie na krótkich i długich nierównościach, łukach, jakieś świsty wiatru, działanie sprzęgła, skrzyni, silnika, układu kierowniczego itp. Jedziemy z wyłączonym radiem.
  - no i jeśli dotychczasowe oględziny nie budzą wątpliwości, to teraz nie będzie żal kasy brać go na komputer :)

Pozdr,
--
L E P E K    Pruszcz   Gdański
no_spam/maupa/poczta/kropka/fm
Avensis CDT220 1CDFTV sedan'01
Avensis ADT250 1ADFTV sedan'08
Majesty YP125R SE068  sqter'08

10 Data: Marzec 26 2013 22:09:54
Temat: Re: Co sprawdzać przy kupnie samochodu
Autor: Bugatti 

Użytkownik "LEPEK"  napisał w wiadomości:

Wszystko fajnie, ale to dotyczy pewnego rodzaju samochodów - stosunkowo młody turbodiesel i jest to badanie na okoliczność wypadkowości,

Co to znaczy młody turbodiesel ?
OBD już istniało w Volvo 850 w 95 roku (albo 94). Owszem nie sprawdzisz parametrów bieżących (dawki i tego co wyżej wymieniłem) ale kody błędów były na tyle rozbudowane że sprawdzisz czy działa wtryskiwacz, cewka czy czujnik obrotów wała korbowego.
W Golfie III OBD II było już od sierpnia 93 roku...więc nie wiem czym dla Ciebie jest młody turbodiesel.

ewentualnie jakiejś awarii silnika. Nie wykryje powodzi, rdzy (!), skręconego licznika i drobniejszych napraw, albo dobrze zamaskowanych napraw.

Co znaczy "dobrze zamaskowanych" ? ;D

Badanie geometrii zawieszenia + geometrii płyty podłogowej ukaże czy konsturkcja nośna spełnia tolerancje nadane przez konstruktora czy nie. To że na aucie że 500 mikronometrów spachli dla *mnie* ma bardzo małe znaczenie....owszem jak będzie te 500 mikrometrów to pewne jest że po kilkunastu miesiącach będzie pękać lakier ale gdy ci to będzie przeszkadzać to po prostu sobie pomalujesz od nowa i będzie ci się świecić jak psu jajca.
Zaś jeśli masz krzywą płytę podłogową (i podłużnice zawsze bo cóż z tego że zamontujesz nową podłużnicę skoro jej punkt mocowania będzie przesunięty). Dla mnie ważniejsze jest bezpieczeństwo a nie estetyka lakieru - i na tym powinno się opierać kupowanie samochodu. Ludzie się podniecają tymi miernikami lakieru tak jak by to był jedyny wskaźnik do zakupu auta.

Ja bym dodał - a właściwie zaczął od:
 - sprawdzenia roczników szyb
 - sprawdzenia roczników różnych plastików

Na wielu częściach z tworzyw poliuretanowych data produkcji nie jest bezpośrednio zapisana tylko zaszyfrowana w kodzie producenta.

 - spasowania drzwi, klap
 - spojrzeć, czy na wszelkich załamaniach (progi, dach, granice drzwi i otworów drzwiowych, maski i bagażnika) nie ma śladów lakierowania (jeśli malowany jest kawałek, to tam zwykle jest przejście)
 - bagażnik: zajrzeć tak głęboko, jak się da pod wykładziny w okolice nadkoli, najniżej położonych miejsc i w okolice mocowania zderzaka (ma być sucho!)
 - komora silnika: roczniki reflektorów, ich mocowania, mocowania chłodnicy, jakieś plastiki w jej okolicy, stan wszelkich śrub i ich oryginalność, przy okazji oczywiście zdjąć korek oleju i obejrzeć od spodu, spojrzeć na zbiorniczki, na mocowania amortyzatorów
 - dopiero teraz odpalamy samochód (właściciel odpala, a my stoimy nad otwartą maską; fajnie byłoby równocześnie widzieć, co wydobywa się z rury wydechowej, ale w pojedynkę to dość trudne ;) ), nasłuchujemy, co tam się dzieje szczególnie w pierwszych sekundach po odpaleniu (chyba, że diesel - tam się może dziać dużo ;) ).
 - wyciągnąć bagnet, czy nie dymi, rozszczelnić korek oleju - nie powinno chlapać
 - przed wejściem pod spód jeszcze oceniamy stopień zgnicia dołów drzwi, rantów błotników i dołów progów (ręką i okiem)
 - teraz włazimy pod samochód i od tyłu: co pod zderzakiem, co w okolicach kół tylnych, zawieszenie tył, wydech, progi, podłoga, zawieszenia przód, błotniki przód, silnik (czy suchy), oryginalność śrub, ich stan, stan zabezpieczenia antykorozyjnego (powinien być adekwatny do wieku, a nie jak najlepszy)
 - teraz można jechać na jazdę próbną okrężną drogą do warsztatu oceniając po drodze wszelkie stuki, ściąganie, bujanie, huczenie, zachowanie na krótkich i długich nierównościach, łukach, jakieś świsty wiatru, działanie sprzęgła, skrzyni, silnika, układu kierowniczego itp. Jedziemy z wyłączonym radiem.
 - no i jeśli dotychczasowe oględziny nie budzą wątpliwości, to teraz nie będzie żal kasy brać go na komputer :)

to wszystko prawda co napisałeś (i też to pisałem w poście z 24.03). Najpierw organoleptycznie ale później koniecznie pod komputer i jazda z logami podczas jazdy.

Pozdr,

Pozdr.


--
Bugatti

11 Data: Marzec 26 2013 12:20:16
Temat: Re: Co sprawdzać przy kupnie samochodu
Autor: Ryszard G. 

[...]

Użytkownik "Darek"  napisał w wiadomości:

[...]

5. Obecność poduszek powietrznych.

Poproś (a wręcz każ! ) w serwisie aby zdjeli poszycie nad airbagiem. W aucie jest zazwyczaj wiele poduszek ale airbag kierowcy zawsze wypala więc on jest kluczowy.


hehe - chyba nie w każdym przypadku da się?
W moim autku poszycie to integralna część poduszki - ale można dokupić
zaślepki.
Ja kupiłem 2 poduszki (z demontażu) kierowcy i pasażera za 100,-zł i jak
ktoś popatrzy
na nie, to nic mu nie da, jeśli centralka i tak nie zadziała bo nie było
procesu aktywacji
oraz wymiany, również czujników.

[...]

5. Stan lakieru

To już chyba pkt 6. powinien być?

pozdrawiam,
R.G.

12 Data: Marzec 25 2013 13:37:28
Temat: Re: Co sprawdzać przy kupnie samochodu
Autor: LEPEK 

W dniu 2013-03-24 22:32, Bugatti pisze:

Mogę ci napisać co dokładnie należy sprawdzać przy zakupie samochodu ale
sądzę że to przewyższy poziom tej grupy co spowoduje że mogę zostać
odebrany jako troll...;-)

Dawaj :)
Tylko nie zapomnij podać, na ile twoich miesięcznych dochodów ów pojazd zostaje wyceniony. Bo jeśli to jest samochód "za średnią krajową", to np. sprawdzanie oryginalności wszystkich szyb bym sobie darował - ważne, że są ;)

Pozdr,
--
L E P E K    Pruszcz   Gdański
no_spam/maupa/poczta/kropka/fm
Corolla E11 4E-FE   sedan  '97
Avensis T22 1CD-FTV sedan  '01

13 Data: Marzec 25 2013 08:33:18
Temat: Re: Co sprawdzać przy kupnie samochodu
Autor: Chris 

Darek nabazgrał(a):

Jutro jadę z zamiarem kupna samochodu. Przed wyłożeniem kasy zamierzam odwiedzić:

Nie to nie moje ale warto przeczytać:
http://autopewniak.pl/

--
www.bezwypadkowy.net - Sprawdź historię auta i zobacz czy nie było wrakiem.
www.automo.pl - Sprawdź VIN, wyposażenie, przebieg, historię wypadkową.

14 Data: Marzec 25 2013 08:58:13
Temat: Re: Co sprawdzać przy kupnie samochodu
Autor: Hinek 

Użytkownik "Darek"  napisał w wiadomości grup

Jutro jadę z zamiarem kupna samochodu. Przed wyłożeniem kasy zamierzam odwiedzić:
1. ASO w celu sprawdzenia stanu technicznego
2. Sąd zastawów - żeby uniknąć niespodzianki (w sumie sprzedawca twierdzi że kredytu nie brał)
3. Policja - czy nie kradziony

Coś jeszcze? Czy któryś z wymienionych punktów ominąć?

Musisz sprawdzić czy pojazd był poświęcony i ma stosowne zaświadczenie.

--
Hinek

15 Data: Marzec 25 2013 14:43:42
Temat: Re: Co sprawdzać przy kupnie samochodu
Autor: Bydlę 

On 2013-03-24 21:12:02 +0100, Darek  said:

Jutro jadę z zamiarem kupna samochodu. Przed wyłożeniem kasy zamierzam odwiedzić:
1. ASO w celu sprawdzenia stanu technicznego
2. Sąd zastawów - żeby uniknąć niespodzianki (w sumie sprzedawca twierdzi że kredytu nie brał)
3. Policja - czy nie kradziony

Coś jeszcze?

1. wierzysz tym z ASO?
4. dobrze, by pojazd obejrzał ten, kto potem będzie go naprawiać. o ile mu ufasz...


--
Bydlę

16 Data: Marzec 25 2013 16:32:48
Temat: Re: Co sprawdzać przy kupnie samochodu
Autor: Jakub Witkowski 

W dniu 2013-03-25 14:43, Bydlę pisze:

> 4. dobrze, by pojazd obejrzał ten, kto potem będzie go naprawiać.

I to najlepiej: naprawiać za friko.
Bo jeśli za pieniądze, to zastanówmy się, co się naprawiaczowi najlepiej opłaci? ;)

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

17 Data: Marzec 25 2013 17:25:31
Temat: Re: Co sprawdzać przy kupnie samochodu
Autor: Bydlę 

On 2013-03-25 16:32:48 +0100, Jakub Witkowski  said:

W dniu 2013-03-25 14:43, Bydlę pisze:

 > 4. dobrze, by pojazd obejrzał ten, kto potem będzie go naprawiać.

I to najlepiej: naprawiać za friko.
Bo jeśli za pieniądze, to zastanówmy się, co się naprawiaczowi najlepiej opłaci? ;)

Moim naprawiaczom opłaca się robić tak, bym do nich wracał na przeglądy.
Jeden jest w DC, drugi w Katowicach.
(mam jeszcze jednego w Jankach, ale tego nie sprawdzałem - dobry znajomy mi polecał)

To niesamowite, że obaj (ci sprawdzeni) nie kłamią.
Zweryfikował ich mój szwagier - mechanik.
:-)


--
Bydlę

18 Data: Marzec 25 2013 16:12:43
Temat: Re: Co sprawdzać przy kupnie samochodu
Autor: PiteR 

na  ** p.m.s **  Darek pisze tak:

Jutro jadę z zamiarem kupna samochodu. Przed wyłożeniem kasy
zamierzam odwiedzić:

Zawsze coś przegapisz ale sprawdzaj to co jest najdroższe i
najtrudniejsze w naprawie czyli sprzęgło, koło dwumasowe, branie
oleju, wycieki ze skrzyni, naprawy blacharskie, rdza, przecieki wody
do kabiny.

--
    Piter
    vw golf  mk2 1.3 '87
    vw passat B5 1.6 '98

Co sprawdzać przy kupnie samochodu



Grupy dyskusyjne