Grupy dyskusyjne   »   Czemu tak slisko?

Czemu tak slisko?



1 Data: Luty 06 2009 23:00:10
Temat: Czemu tak slisko?
Autor: Pawel "O'Pajak" 

Powitanko,

Jezdnia czarna, temp. 4-6 oC, w nocy nie bylo przymrozkow, zreszta jest  pozne popoludnie, ruszam - kolka w miejscu obrot, potem zlapaly  przyczepnosc, jade. Powoli. Skrecam, samochod jakby nadsterowny sie  zrobil. Lapie gruche i nadaje zeby mobilki uwazaly, bo jest bardziej  slisko, niz sie wydaje. Inni potwierdzaja i powtarzaja. Piatek wieczor w  DC to nie jest czas kiedy mozna sie rozpedzic, wiec spokojnie sie wszyscy  tocza. Wiem, ze opony niby zimowe mam, ale jakosci kiepskiej, ale naprawde  bylo dzis wyjatkowo slisko. Jezdnia mokra, ale czarna i temp. dodatnia od  dluzszego czasu. Czemu zatem jest przy takich warunkach jest/bylo tak  slisko. Czy ktos poleci dobre opony na takie zmylkowe warunki?

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznać małą szkodliwość społeczną?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S.  Mrożek)
******* >>> !!! UWAGA:  ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE ->:

pavel(ten_smieszny_znaczek)aster.pl  <<<<*******



2 Data: Luty 06 2009 23:10:08
Temat: Re: Czemu tak slisko?
Autor: R2r 

Pawel "O'Pajak" pisze:

temp. dodatnia od dluzszego czasu. Czemu zatem jest przy takich warunkach jest/bylo tak slisko.
Wilgoć w połączeniu z kurzem tworzy bardzo śliskie błotko. To coś jak latem początek deszczu...

--
Pozdrawiam. Artur.
________________________________________________________

3 Data: Luty 06 2009 23:39:18
Temat: Re: Czemu tak slisko?
Autor: Marcin Luty 

Wilgoć w połączeniu z kurzem tworzy bardzo śliskie błotko. To coś jak
latem początek deszczu...

Raczej wilgos w polaczeniu z tym co ostatnimi laty sypia na ulice. Bo to na
pewno nie sol.

--
ml

4 Data: Luty 07 2009 09:48:33
Temat: Re: Czemu tak slisko?
Autor: R2r 

Marcin Luty pisze:

Raczej wilgos w polaczeniu z tym co ostatnimi laty sypia na ulice. Bo to na pewno nie sol.
Kolego, na pewno to wszyscy umrzemy. ;-)
To co jest sypane zimą na jezdnie to akurat - z tego co mi jest wiadome - mieszanka piasku i tzw soli drogowej (czyli mieszaniny chlorków sodowego i potasowego).
A to kurz i wszystko (im drobniejsze tym skuteczniejsze) co leży na jezdni i w wodzie się nie rozpuszcza tworzy śliską emulsję. Zjawisko znane od lat i nie wiem jak obecnie, ale za moich czasów uczono tego na kursach nauki jazdy. To, czym sypią jezdnie raczej mały wpływ ma na zjawisko, o którym piszemy. Emulsja tworzy się właśnie podczas odwilży i ogólniej dni o dużej wilgotności powietrza (tak jak obecnie) a także latem w początkowej fazie deszczu po pewnym okresie suchym. Deszcz emulsję taką po prostu spłukuje z jezdni dlatego latem dość szybko zagrożenie mija (jeśli jest go za mało, to zwykle szybko wysycha). Natomiast obecnie wilgoć się utrzymuje, ale całość nie specjalnie spływa z jezdni i mamy to co mamy.

--
Pozdrawiam. Artur.
________________________________________________________

5 Data: Luty 07 2009 13:26:31
Temat: Re: Czemu tak slisko?
Autor: Marcin Luty 

A to kurz i wszystko

Mylisz sie. Wystarczy siegnac pamiecia wstecz o jakies 10-15 lat. Wtedy mimo
odwilzy, wilgoci, opon calosezonowych itp nie bylo takich jaj jak teraz. Z
reszta - mam w drodze do pracy taki odcinek rzadko posypywany i gdy zaczyna
sypac snieg to jest nieciekawie ale po roztopach mamy normalna przyczepnosc
w przeciwienstwie do nastepnego odcinka gdzie caly czas jest czarno ale
obecnie slizgawica jest niemilosierna. To samo u mnie pod domem. Droga
nieodsniezana (chyba, ze sie za lopate wezme) i zadnych problemow z
przyczepnoscia.

--
ml

6 Data: Luty 09 2009 15:13:58
Temat: Re: Czemu tak slisko?
Autor: R2r 

Marcin Luty pisze:

Wystarczy siegnac pamiecia wstecz o jakies 10-15 lat.
No, dawniej to i śnieg był taki biały, że ho,ho! A kamienie jakie były twarde... :-)
Widziałem już nawet twierdzenia jakoby wodorotlenek sodowy teraz się sypie na drogi... :-D
Niestety to po prostu wszystko to co drobne zalega na jezdni w połączeniu z wilgocią daje w efekcie emulsję poślizgową. Żadnych nowości w tym raczej nie ma może poza ilością tego wszystkiego - a to ze względu również na większą ilość samochodów, które niemało składników mazi same produkują (starta guma, sadze i drobiny oleju z wydechu, ścierany asfalt itd).  Reasumując: nie ma się co doszukiwać teorii spiskowych. Zjawisko to było, jest i będzie. :-)

--
Pozdrawiam. Artur.
________________________________________________________

7 Data: Luty 06 2009 23:10:51
Temat: Re: Czemu tak slisko?
Autor: Adam Szewczak 


Użytkownik "Pawel "O'Pajak""  napisał w wiadomości

Powitanko,

Jezdnia czarna, temp. 4-6 oC, w nocy nie bylo przymrozkow, zreszta jest pozne popoludnie, ruszam - kolka w miejscu obrot, potem zlapaly przyczepnosc, jade. Powoli. Skrecam, samochod jakby nadsterowny sie zrobil. Lapie gruche i nadaje zeby mobilki uwazaly, bo jest bardziej slisko, niz sie wydaje. Inni potwierdzaja i powtarzaja. Piatek wieczor w DC to nie jest czas kiedy mozna sie rozpedzic, wiec spokojnie sie wszyscy tocza. Wiem, ze opony niby zimowe mam, ale jakosci kiepskiej, ale naprawde bylo dzis wyjatkowo slisko. Jezdnia mokra, ale czarna i temp. dodatnia od dluzszego czasu. Czemu zatem jest przy takich warunkach jest/bylo tak slisko. Czy ktos poleci dobre opony na takie zmylkowe warunki?

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa

    Nie znam sie dokladnie, ale jak dla mnie, w dzien bylo slonko, nieco cieplej. W nocy zimniej, roznica temp i na jezdni sie osadzila para wodna. Do tego dochodzi caly niezmyty z jezdni syf i mamy taka cienka warstwe mega sliskiego syfu.

PZDr
Adam

8 Data: Luty 06 2009 23:10:53
Temat: Re: Czemu tak slisko?
Autor: Tadeusz 


Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" <> napisał w wiadomości news:pl...

 Czy ktos poleci dobre opony na takie zmylkowe warunki?

moje całoroczne BFGoodrich Traction T/A bardzo dobrze dawały
sobie (i dzisiaj) radę :)


--
pozdrawiam
Tadeusz

9 Data: Luty 06 2009 23:44:14
Temat: Re: Czemu tak slisko?
Autor: JBART 

moje całoroczne BFGoodrich Traction T/A bardzo dobrze dawały
sobie (i dzisiaj) radę :)

gratuluję, chociaż IMO wszystkie opony na takiej brudno-mokrej nawierzchni
spisują się mniej więcej tak samo

--
Jarek

10 Data: Luty 07 2009 00:09:05
Temat: Re: Czemu tak slisko?
Autor: Tadeusz 


Użytkownik "JBART" <> napisał w wiadomości news:.pl...

moje całoroczne BFGoodrich Traction T/A bardzo dobrze dawały
sobie (i dzisiaj) radę :)

gratuluję, chociaż IMO wszystkie opony na takiej brudno-mokrej nawierzchni spisują się mniej więcej tak samo

si senior :)

moje dodatkowo wspiera volvovski AWD, wbrew
temu, co niektórzy twierdzą, że nic a nic on nie daje :)


--
pozdrawiam
Tadeusz

11 Data: Luty 07 2009 00:50:42
Temat: Re: Czemu tak slisko?
Autor: Anna 

Użytkownik "Tadeusz"  napisał

moje dodatkowo wspiera volvovski AWD, wbrew
temu, co niektórzy twierdzą, że nic a nic on nie daje :)

Niestety, rzeczywiscie niewiele daje. Przy ruszeniu z miejsca na wprost, może trochę owszem, ale poza tym to dramat w porównaniu prawdziwym napędem np. Subaru.

12 Data: Luty 07 2009 17:08:18
Temat: Re: Czemu tak slisko?
Autor: Tadeusz 


Użytkownik "Anna" <> napisał w wiadomości news:pl...

Użytkownik "Tadeusz" <> napisał

moje dodatkowo wspiera volvovski AWD, wbrew
temu, co niektórzy twierdzą, że nic a nic on nie daje :)

Niestety, rzeczywiscie niewiele daje. Przy ruszeniu z miejsca na wprost, może trochę owszem, ale poza tym to dramat w porównaniu prawdziwym napędem np. Subaru.


jeździłem różnymi FWD i RWD, jeździłem też Subaru (egzotycznym
w PL modelem BAJA) i jednak wolę mieć takie "nic" niż go nie mieć

13 Data: Luty 08 2009 12:31:25
Temat: Re: Czemu tak slisko?
Autor: Anna 

Użytkownik "Tadeusz"  napisał

jeździłem różnymi FWD i RWD, jeździłem też Subaru (egzotycznym
w PL modelem BAJA) i jednak wolę mieć takie "nic" niż go nie mieć

Oczywiscie, ze lepiej miec takie volvoskie AWD niz zadne, ale z prawdziwym napedem na obie osie to niewiele ma wspólnego.

AP

14 Data: Luty 08 2009 12:57:13
Temat: Re: Czemu tak slisko?
Autor: kffiatek 

W dniu 2009-02-08 12:31, Anna pisze:

Użytkownik "Tadeusz"  napisał

jeździłem różnymi FWD i RWD, jeździłem też Subaru (egzotycznym
w PL modelem BAJA) i jednak wolę mieć takie "nic" niż go nie mieć

Oczywiscie, ze lepiej miec takie volvoskie AWD niz zadne, ale z
prawdziwym napedem na obie osie to niewiele ma wspólnego.

A dlaczego jest gorsze Twoim zdaniem? Przecież jak można kontrolować podział mocy na obie osie to chyba lepiej niż mieć to ustawione na sztywno. Czy o coś innego chodzi? Pytam bo nie wiem, nie żeby się pokłócić;)

pozdro
--
kffiatek

15 Data: Luty 09 2009 10:16:00
Temat: Re: Czemu tak slisko?
Autor: 666 

Bzdury piszesz.

Kiedyś kilkoma samochodami nieopatrznie wjechaliśmy w błoto nad jeziorem, i mżawka przyszła.

Jedyny ratunek to był kolega w V70 AWD, który nas wszystkich powyciagał po kolei, i tych z przednim, i tych z tylnym napedem (jak mój - a miałem opony M+S i d... blada).
JaC


-- -- -

Niestety, rzeczywiscie niewiele daje.

16 Data: Luty 07 2009 01:29:42
Temat: Re: Czemu tak slisko?
Autor: JBART 

moje całoroczne BFGoodrich Traction T/A bardzo dobrze dawały
sobie (i dzisiaj) radę :)

gratuluję, chociaż IMO wszystkie opony na takiej brudno-mokrej
nawierzchni spisują się mniej więcej tak samo

si senior :)

moje dodatkowo wspiera volvovski AWD, wbrew
temu, co niektórzy twierdzą, że nic a nic on nie daje :)

pozostaje tylko pogratulowania całokształtu :)

--
pozdrawiam
Jarek

17 Data: Luty 07 2009 09:54:38
Temat: Re: Czemu tak slisko?
Autor: R2r 

JBART pisze:

pozostaje tylko pogratulowania całokształtu :)

I dobrego samopoczucia. :-(
Wczoraj w samej W-wie pewna pani też miała takie w przekonaniu, że opony, ABS i inne cuda spokojnie zastąpią jej myślenie. Niestety skończyło się nieciekawie dla kilku osób czekających przed przejściem dla pieszych.
http://fakty.interia.pl/news/warszawa-siedmioro-rannych-w-wypadku,1255945?source=rss


--
Pozdrawiam. Artur.
________________________________________________________

18 Data: Luty 06 2009 14:12:21
Temat: Re: Czemu tak slisko?
Autor: Mariusz_Maniek 

Jezdnia czarna, temp. 4-6 oC, w nocy nie bylo przymrozkow, zreszta jest  
....
bylo dzis wyjatkowo slisko. Jezdnia mokra, ale czarna i temp. dodatnia od  
dluzszego czasu. Czemu zatem jest przy takich warunkach jest/bylo tak  
slisko. Czy ktos poleci dobre opony na takie zmylkowe warunki?
Też się nad tym zastanawiałem jak TRC co chwila prostował mi auto, bo
dupa uciekała na boki. Jezdnia była mokra i wydaje mi się, że mimo
odczuwalnej +3 przy glebie był przymrozek. Gorzej się jeździło niż po
lekkim opadzie śniegu..
Opony mam raczej z dobrej półki - GY Performance..

Mariusz /Maniek
LS400

19 Data: Luty 06 2009 23:15:07
Temat: Re: Czemu tak slisko?
Autor: Karolek 


Użytkownik "Pawel "O'Pajak""  napisał w wiadomości

Powitanko,

Jezdnia czarna, temp. 4-6 oC, w nocy nie bylo przymrozkow, zreszta jest pozne popoludnie, ruszam - kolka w miejscu obrot, potem zlapaly przyczepnosc, jade. Powoli. Skrecam, samochod jakby nadsterowny sie zrobil. Lapie gruche i nadaje zeby mobilki uwazaly, bo jest bardziej slisko, niz sie wydaje. Inni potwierdzaja i powtarzaja. Piatek wieczor w DC to nie jest czas kiedy mozna sie rozpedzic, wiec spokojnie sie wszyscy tocza. Wiem, ze opony niby zimowe mam, ale jakosci kiepskiej, ale naprawde bylo dzis wyjatkowo slisko. Jezdnia mokra, ale czarna i temp. dodatnia od dluzszego czasu. Czemu zatem jest przy takich warunkach jest/bylo tak slisko. Czy ktos poleci dobre opony na takie zmylkowe warunki?

Moze sol na jezdzni?
W takich warunkach ladnie widac jak FWD traci latwo przyczepnosc, w porownaniu do RWD przy dynamicznym ruszaniu spod swiatel...






Karolek

20 Data: Luty 08 2009 12:50:21
Temat: Re: Czemu tak slisko?
Autor: Piotrek 

W takich warunkach ladnie widac jak FWD traci latwo przyczepnosc, w
porownaniu do RWD przy dynamicznym ruszaniu spod swiatel...

generalnie masz racje, ale wczoraj przy dynamicznym ruszeniu spod swiatel
jeszcze na 2-3 czulem lekka utrate przyczepnosci tylnej osi(RWD) a silnik ma
niecale 150 KM wiec zadna tam rakieta.
bylem mocno zdziwiony takim efektem, bo droga nie byla jakas mokra, temp +9
...... ogolnie jest slisko, wiec trzeba uwazac.


--
pzdr
piotrek

21 Data: Luty 09 2009 10:17:33
Temat: Re: Czemu tak slisko?
Autor: 666 

Odnoszę dokładnie takie samo wrazenie, a już myslałem, że mi mocy przy ostatnim przeglądzie dołozyli ;-)
JaC


-- -- -

wczoraj przy dynamicznym ruszeniu spod swiatel jeszcze na 2-3 czulem lekka utrate przyczepnosci tylnej osi(RWD) a silnik ma niecale 150 KM wiec zadna tam rakieta.

22 Data: Luty 07 2009 00:05:16
Temat: Re: Czemu tak slisko?
Autor: Tomasz Pyra 

Pawel "O'Pajak" pisze:

Powitanko,

Jezdnia czarna, temp. 4-6 oC, w nocy nie bylo przymrozkow, zreszta jest pozne popoludnie, ruszam - kolka w miejscu obrot, potem zlapaly przyczepnosc, jade. Powoli. Skrecam, samochod jakby nadsterowny sie zrobil. Lapie gruche i nadaje zeby mobilki uwazaly, bo jest bardziej slisko, niz sie wydaje. Inni potwierdzaja i powtarzaja.

Moje doświadczenia

Nowe opony Dębica Frigo - bardzo dobrze
2 letnie Dębica Navigator - dobrze
4-ro letnie Dębica Frigo - średnio
4-ro letnie Fuldy średnio-marnie.
6-cio letnie zimowe Semperity - fatalnie

Inna sprawa że i tak dziwne wydaje mi się to że przy mokrych 4C jest bardziej ślisko niż przy mokrych 14C.

Jest jedno zjawisko fizyczne które mi chodzi po głowie, ale nie mam pojęcia czy rozważane warunki wystarczą żeby zaszło.

Podobno w Egipcie praktykowano (w czasach przedlodówkowych) sposób zamrażania wody który polegał na tym, że wlewano cienką warstwę wody do dużego, płaskiego naczynia (w dodatku AFAIR czarnego od środka) i wystawiano w nocy na otwartą przestrzeń.
Czyste nocne niebo nie dostarcza wodzie dużo promieniowania podczerwonego, suche powietrze (nawet dość ciepłe) przy bezwietrznej pogodzie też nie nadąża ogrzewać wody, a parowanie odbiera tyle energii że woda zamarza.

Pytanie tylko czy obecne warunki meteorologiczne pasują do tego? Obawiam się że u nas jest zbyt wilgotno na takie zjawiska.

23 Data: Luty 07 2009 00:57:11
Temat: Re: Czemu tak slisko?
Autor: Menios 

Godz 22, DC, temp na termometrze w samochodzie +3 a szyby do skrobania, wiec nie dziwota, ze slisko, dodatkowo opadajaca mgla....
Jak wracalem z pracy, na Zwirkach rozwalony Jeep Grand Cherokee, slady hamowania na pasie zieleni

24 Data: Luty 07 2009 03:20:24
Temat: Re: Czemu tak slisko?
Autor: Niepoprawny 

Menios wrote:

Godz 22, DC, temp na termometrze w samochodzie +3 a szyby do skrobania, wiec nie dziwota, ze slisko, dodatkowo opadajaca mgla....
Jak wracalem z pracy, na Zwirkach rozwalony Jeep Grand Cherokee, slady hamowania na pasie zieleni

Duzo sie poobijal ten Jeep?


Pozdr

25 Data: Luty 07 2009 09:53:56
Temat: Re: Czemu tak slisko?
Autor: Menios 



Duzo sie poobijal ten Jeep?


Pozdr


Caly prawy bok mial rozwalony

26 Data: Luty 08 2009 11:12:37
Temat: Re: Czemu tak slisko?
Autor: Qwinto 

"Niepoprawny"  wrote in message


Duzo sie poobijal ten Jeep?

http://www.zw.com.pl/artykul/332608.html

--
Pozdrawiam
Qwinto
Czerwony Nissan Primera Invitation
www.nissanklub.pl

27 Data: Luty 07 2009 14:43:56
Temat: Re: Czemu tak slisko?
Autor: .Peeter 

Menios wrote:

Jak wracalem z pracy, na Zwirkach rozwalony Jeep Grand Cherokee, slady
hamowania na pasie zieleni

Dzisiaj, godzina 12:00, Al. Grunwaldzka w Gdańsku, kierunek na Gdynię,
w miejscu zwężenia (roboty drogowe) najechanie na tył - Volvo (nie wiem
dokładnie jakie) z porysowanym tylnym zderzakiem (nie wiadomo co pod
spodem...) i Mondek poprzedniej generacji z rozbitym całym przodem.
Oczywiście koleś przede mną chciał sobie dokładniej pooglądać i wymusił
na mnie awaryjne hamowanie, ślisko jak diabli, ale dałem radę...

--
Pozdrawiam
  __
 |__)_ _|_ _ _
..|  (-(-|_(-|

28 Data: Luty 07 2009 14:40:21
Temat: Re: Czemu tak slisko?
Autor: .Peeter 

Tomasz Pyra wrote:

Moje doświadczenia

[...]

Moje doświadczenia w aktualnych warunkach to jazda na nowych
Kleberach Krisalp 2. Wynik - tragedia. Ruszanie to męka, o dynamicznym
wyrywaniu spod świateł w ogóle nie ma co marzyć, traci przyczepność
nieraz jeszcze na 3 biegu, na zakrętach odpływa bokiem...

Inna sprawa że i tak dziwne wydaje mi się to że przy mokrych 4C jest
bardziej ślisko niż przy mokrych 14C.

Też mi się tak wydaje, ślisko jak diabli jest. To pewnie wina tego
syfu, który leży na drogach - błoto składające się z mieszanki
pyłu i tego, czym drogowcy u nas namiętnie sypią po drogach.
Zdecydowanie wolę jeździć po sniegu, przynajmniej wiem czego
mogę się spodziewać.

--
Pozdrawiam
  __
 |__)_ _|_ _ _
..|  (-(-|_(-|

29 Data: Luty 07 2009 11:36:26
Temat: Re: Czemu tak slisko?
Autor: Michal Jankowski 

Skonczylem wczoraj jazde o 17 i jakos slisko nie bylo, ale swiecil
ksiezyc i bylo mokro, a ziemia jest pod wierzchnia wartstwa
zmarznieta, wiec to sa w sam raz warunki na to, zeby juz o 19-20 przy
ziemi wszystko przymarzalo.

  MJ

30 Data: Luty 07 2009 16:17:33
Temat: Re: Czemu tak slisko?
Autor: Adam Płaszczyca 

Dnia Fri, 06 Feb 2009 23:00:10 +0100, Pawel "O'Pajak" napisał(a):

tocza. Wiem, ze opony niby zimowe mam, ale jakosci kiepskiej, ale naprawde 
bylo dzis wyjatkowo slisko. Jezdnia mokra, ale czarna i temp. dodatnia od 
dluzszego czasu. Czemu zatem jest przy takich warunkach jest/bylo tak 
slisko. Czy ktos poleci dobre opony na takie zmylkowe warunki?

Znaczy na warstwę soli? Nie, nie ma.

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

31 Data: Luty 09 2009 13:45:08
Temat: Re: Czemu tak slisko?
Autor: Yans van Horn 

Pawel "O'Pajak" wrote:

Powitanko,

Jezdnia czarna, temp. 4-6 oC, w nocy nie bylo przymrozkow, zreszta jest pozne popoludnie, ruszam - kolka w miejscu obrot, potem zlapaly przyczepnosc, jade. Powoli. Skrecam, samochod jakby nadsterowny sie zrobil.

Z mojego doswiadczenia wynika, ze to zachowanie zalezy mocno od rodzaju nawierzchni po jakiej sie poruszamy.
Gladki asfalt z niewielka iloscia tlucznia w skladzie o wiele latwiej tworzy na powierzchni te sliska emulsje. Ten, ktory jest bardziej "chropowaty" (zawiera wiecej kamieni) posiada znacznie lepsza przytczepnosc w tych warunkach - byc moze wynika to z faktu, iz to wlasnie w te male zaglebienia splywa ten syf w zwiazku z czym, opona ma szanse poruszac sie po "czystszej" powierzchni.

--
Marcin 'Yans' Bazarnik

Czemu tak slisko?



Grupy dyskusyjne