Grupy dyskusyjne   »   CzoÅ‚g (diesel) na LPG :-)

Czo³g (diesel) na LPG :-)



1 Data: Wrzesien 09 2016 11:18:08
Temat: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: T. 


Przerobili czo³g na LPG - ¿eby by³o ciekawiej - diesel :-)

Firma AC zamontowa³a w czo³gu T-55 MERIDA innowacyjnÄ… instalacjÄ™ gazowÄ… stworzonÄ… z myÅ›lÄ… o pojazdach dostawczych i ciÄ™¿arowych, autobusach oraz maszynach rolniczych i budowlanych napÄ™dzanych silnikami Diesla. Mia³o to na celu pokazanie, w symboliczny sposób, niezawodnoÅ›ci oraz szerokiego zastosowania systemów LPG. Instalacja ta zosta³a poddana testom w wyjÄ…tkowo trudnych warunkach podbia³ostockiej ¿wirowni i doskonale sprawdzi³a siÄ™ w 46-tonowym czo³gu T-55 o mocy 640 km oraz pojemnoÅ›ci silnika 36 l. Firma wzbogaci³a wojskowy pojazd o takie komponenty, jak: sterownik STAG Diesel dedykowany pojazdom z 8-cylindrowymi silnikami, dwa reduktory STAG R02, dwie listwy wtryskowe STAG AC W02 BFC oraz dwa 120-litrowe zbiorniki LPG.
Jednym z g³ównych za³o¿eÅ„ instalacji LPG – nie tylko w czo³gu T-55, ale ka¿dym innym poje¼dzie, jest obni¿enie emisji czÄ…stek sta³ych (sadzy). – Do uk³adu wydechowego pojazdów z silnikiem Diesla trafia 15 proc. niewykorzystanej mieszanki paliwowej. Dodatek gazu sprawia, ¿e iloæ ta znacznie maleje – nawet do 5 proc. DziÄ™ki temu, paliwo wypalane jest niemal ca³kowicie, a to z kolei przek³ada siÄ™ na obni¿onÄ… emisjÄ™ szkodliwych dla Å›rodowiska substancji.


Więcej na http://glowny-mechanik.pl/2016/09/czolg-gaz-mozliwe/

T.



2 Data: Wrzesien 09 2016 02:45:37
Temat: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Zenek Kapelinder 

Pierdolenie z ta ekologia. Akurat na wojnie ona najwazniejsza.

3 Data: Wrzesien 09 2016 12:03:39
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: T. 

W dniu 2016-09-09 o 11:45, Zenek Kapelinder pisze:

Pierdolenie z ta ekologia. Akurat na wojnie ona najwazniejsza.

To wbrew pozorom nie jest takie g³upie - wiÄ™kszoæ czo³gów idzie na z³om bez udzia³u w dzia³aniach wojennych. Ale sporo je¿d¿Ä… w celach szkoleniowych i ćwiczebnych.
T.

4 Data: Wrzesien 09 2016 10:21:33
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: masti 

T. wrote:

W dniu 2016-09-09 o 11:45, Zenek Kapelinder pisze:
Pierdolenie z ta ekologia. Akurat na wojnie ona najwazniejsza.

To wbrew pozorom nie jest takie g³upie - wiÄ™kszoæ czo³gów idzie na z³om
bez udzia³u w dzia³aniach wojennych. Ale sporo je¿d¿Ä… w celach
szkoleniowych i ćwiczebnych.
T.
to w ogóle nie ma znaczenia bo czo³g by³ przerobiony jako bajer targowy.
bez ¿adnego znaczenia uzytkowego :)

--
Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówiÄ™. To grunt zabija!" T.Pratchett

5 Data: Wrzesien 10 2016 19:39:54
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Poldek 

W dniu 2016-09-09 o 12:21, masti pisze:

T. wrote:

W dniu 2016-09-09 o 11:45, Zenek Kapelinder pisze:
Pierdolenie z ta ekologia. Akurat na wojnie ona najwazniejsza.

To wbrew pozorom nie jest takie g³upie - wiÄ™kszoæ czo³gów idzie na z³om
bez udzia³u w dzia³aniach wojennych. Ale sporo je¿d¿Ä… w celach
szkoleniowych i ćwiczebnych.
T.
to w ogóle nie ma znaczenia bo czo³g by³ przerobiony jako bajer targowy.
bez ¿adnego znaczenia uzytkowego :)


Wszystko co je¼dzi by³o kiedyÅ› ciekawostkÄ… bez znaczenia u¿ytkowego. Samoloty te¿ kiedyÅ› by³y ciekawostkÄ… malowanÄ… przez Leonardo da Vinci. Obecnie sÄ… za to jednym z najwiÄ™kszych ¼róde³ zanieczyszczenia Å›rodowiska.

6 Data: Wrzesien 10 2016 14:26:26
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Zenek Kapelinder 

Ciekawostka by bylo jak w czasie wojny trzeba by bylo dostarczac na pole walki kilka roznych paliw. Olej napedowy jest w takim przypadku najlepszym paliwem bo najtrudniejszym do zapalenia. Po drugiej stronie jest skroplony gaz bedacy wypelnieniem bomb barycznych. Rozerwanie cysterny z gazem plynnym jest proste, podpalenie tego co sie ulotnilo banalnie proste. Znajdz w necie opis wypadku jaki zdarzyl sie chyba we Wloszech. Na drodze polozonej niedaleko pola namiotowego przewrocila sie cysterna z plynnym gazem. Na dodatek pekl zbiornik. Gaz sie wylal i przeszedl do stanu gazowego. To nie zadzialo jak bomba baryczna a i tak zginelo i zostalo ciezko poprzonych wiele osob.. Jak by takie cos sie stalo z cysterna z olejem napedowym to nawet pozaru by moglo nie byc a jak by byl to tylko bezposrednio przy cysternie. LPG i czolg to najglupsze polaczanie jakie mozna wymyslic. Zaslanianie sie ekologia ze wzgledu na bardzo male przebiegi to zywa glupota. Czolg to nie lokomotywa ze silnik do remontu sredniego idzie po dwudziestu tysiacach godzin i w tym czasie przepala ogromne ilosci paliwa. To na Czterech Pancernych przejechali kilka tysiecy na gasiennicach. W realu czolgi na pole walki byly dostarczane koleja albo na lawetach.

7 Data: Wrzesien 11 2016 07:00:27
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Budzik 

U¿ytkownik Zenek Kapelinder  ...

Ciekawostka by bylo jak w czasie wojny trzeba by bylo dostarczac na
pole walki kilka roznych paliw. Olej napedowy jest w takim przypadku
najlepszym paliwem bo najtrudniejszym do zapalenia. Po drugiej stronie
jest skroplony gaz bedacy wypelnieniem bomb barycznych. Rozerwanie
cysterny z gazem plynnym jest proste, podpalenie tego co sie ulotnilo
banalnie proste. Znajdz w necie opis wypadku jaki zdarzyl sie chyba we
Wloszech. Na drodze polozonej niedaleko pola namiotowego przewrocila
sie cysterna z plynnym gazem. Na dodatek pekl zbiornik. Gaz sie wylal
i przeszedl do stanu gazowego. To nie zadzialo jak bomba baryczna a i
tak zginelo i zostalo ciezko poprzonych wiele osob. Jak by takie cos
sie stalo z cysterna z olejem napedowym to nawet pozaru by moglo nie
byc a jak by byl to tylko bezposrednio przy cysternie. LPG i czolg to
najglupsze polaczanie jakie mozna wymyslic. Zaslanianie sie ekologia
ze wzgledu na bardzo male przebiegi to zywa glupota. Czolg to nie
lokomotywa ze silnik do remontu sredniego idzie po dwudziestu
tysiacach godzin i w tym czasie przepala ogromne ilosci paliwa. To na
Czterech Pancernych przejechali kilka tysiecy na gasiennicach. W realu
czolgi na pole walki byly dostarczane koleja albo na lawetach.

Zapewe mowisz o tym:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Eksplozja_na_kempingu_Los_Alfaques_w_Alcanar
Tyle ze tam by³ propylen a to przeciez nie to samo co propan-butan.

8 Data: Wrzesien 09 2016 04:44:41
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Zenek Kapelinder 

To sporo to ile? Srednio dwa kilometry dziennie wyjdzie czy mniej?

9 Data: Wrzesien 09 2016 21:31:55
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: RadoslawF 

W dniu 2016-09-09 o 13:44, Zenek Kapelinder pisze:

To sporo to ile? Srednio dwa kilometry dziennie wyjdzie czy mniej?

Mniej.
Czo³gi to wbrew pozorom delikatne maszyny i po przejechaniu
kilkuset kilometrów wymagajÄ… remontu zawieszenia.
W tym rozwiÄ…zaniu przyznano ¿e LPG jest tylko dodatkiem
do spalanego oleju. Co oznacza mamy wielotysięczny koszt
instalacji i zmniejszenie kosztów spalanego paliwa o 20%.
Tego nawet nie montujÄ… w ciÄ™¿arówkach które majÄ… naprawdÄ™
spore przebiegi, bo siÄ™ nie op³aca.


Pozdrawiam

10 Data: Wrzesien 10 2016 12:13:18
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: T. 

W dniu 2016-09-09 o 21:31, RadoslawF pisze:

W dniu 2016-09-09 o 13:44, Zenek Kapelinder pisze:
To sporo to ile? Srednio dwa kilometry dziennie wyjdzie czy mniej?

Mniej.
Czo³gi to wbrew pozorom delikatne maszyny i po przejechaniu
kilkuset kilometrów wymagajÄ… remontu zawieszenia.
W tym rozwiÄ…zaniu przyznano ¿e LPG jest tylko dodatkiem
do spalanego oleju. Co oznacza mamy wielotysięczny koszt
instalacji i zmniejszenie kosztów spalanego paliwa o 20%.
Tego nawet nie montujÄ… w ciÄ™¿arówkach które majÄ… naprawdÄ™
spore przebiegi, bo siÄ™ nie op³aca.


Pozdrawiam

Generalnie czo³gi majÄ… ma³e resursy. Jeszcze do niedawna radzieckie czo³gi mia³y remont silnika co 150 motogodzin. KtoÅ› powie - ¿a³oÅ›nie ma³o. Lecz jeÅ›li przyjąć Å›redniÄ… prÄ™dkoæ 40 km/godz. to jest to 6 tys. km. Do Portugalii by dojecha³ :-)
T.

11 Data: Wrzesien 10 2016 11:37:34
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: masti 

T. wrote:

W dniu 2016-09-09 o 21:31, RadoslawF pisze:
W dniu 2016-09-09 o 13:44, Zenek Kapelinder pisze:
To sporo to ile? Srednio dwa kilometry dziennie wyjdzie czy mniej?

Mniej.
Czo³gi to wbrew pozorom delikatne maszyny i po przejechaniu
kilkuset kilometrów wymagajÄ… remontu zawieszenia.
W tym rozwiÄ…zaniu przyznano ¿e LPG jest tylko dodatkiem
do spalanego oleju. Co oznacza mamy wielotysięczny koszt
instalacji i zmniejszenie kosztów spalanego paliwa o 20%.
Tego nawet nie montujÄ… w ciÄ™¿arówkach które majÄ… naprawdÄ™
spore przebiegi, bo siÄ™ nie op³aca.


Pozdrawiam

Generalnie czo³gi majÄ… ma³e resursy. Jeszcze do niedawna radzieckie
czo³gi mia³y remont silnika co 150 motogodzin. KtoÅ› powie - ¿a³oÅ›nie
ma³o. Lecz jeÅ›li przyjąć Å›redniÄ… prÄ™dkoæ 40 km/godz. to jest to 6 tys.
km. Do Portugalii by dojecha³ :-)

bardziej warto to odnieæ do Å›redniego czasu zycia na polu walki
liczonego w dziesiÄ…tach sekund :)

--
Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówiÄ™. To grunt zabija!" T.Pratchett

12 Data: Wrzesien 10 2016 21:18:48
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: RadoslawF 

W dniu 2016-09-10 o 12:13, T. pisze:

To sporo to ile? Srednio dwa kilometry dziennie wyjdzie czy mniej?

Mniej.
Czo³gi to wbrew pozorom delikatne maszyny i po przejechaniu
kilkuset kilometrów wymagajÄ… remontu zawieszenia.
W tym rozwiÄ…zaniu przyznano ¿e LPG jest tylko dodatkiem
do spalanego oleju. Co oznacza mamy wielotysięczny koszt
instalacji i zmniejszenie kosztów spalanego paliwa o 20%.
Tego nawet nie montujÄ… w ciÄ™¿arówkach które majÄ… naprawdÄ™
spore przebiegi, bo siÄ™ nie op³aca.


Pozdrawiam

Generalnie czo³gi majÄ… ma³e resursy. Jeszcze do niedawna radzieckie
czo³gi mia³y remont silnika co 150 motogodzin. KtoÅ› powie - ¿a³oÅ›nie
ma³o. Lecz jeÅ›li przyjąć Å›redniÄ… prÄ™dkoæ 40 km/godz. to jest to 6 tys.
km. Do Portugalii by dojecha³ :-)
T.
Zawieszenie i uk³ad jezdny tego nie wytrzyma.
W czasie wojny T34 mia³ teoretycznie 100 godzin na silnik
i tysiÄ…c kilometrów na uk³ad jezdny.
Praktyka wykazywa³a 60 godzin na silnik i maks dwieÅ›cie
kilometrów na uk³ad jezdny.


Pozdrawiam

13 Data: Wrzesien 10 2016 22:20:28
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Sat, 10 Sep 2016 21:18:48 +0200, RadoslawF napisa³(a):

W dniu 2016-09-10 o 12:13, T. pisze:

To sporo to ile? Srednio dwa kilometry dziennie wyjdzie czy mniej?

Mniej.
Czo³gi to wbrew pozorom delikatne maszyny i po przejechaniu
kilkuset kilometrów wymagaj± remontu zawieszenia.
W tym rozwi±zaniu przyznano ¿e LPG jest tylko dodatkiem
do spalanego oleju. Co oznacza mamy wielotysiêczny koszt
instalacji i zmniejszenie kosztów spalanego paliwa o 20%.
Tego nawet nie montuj± w ciê¿arówkach które maj± naprawdê
spore przebiegi, bo siê nie op³aca.


Pozdrawiam

Generalnie czo³gi maj± ma³e resursy. Jeszcze do niedawna radzieckie
czo³gi mia³y remont silnika co 150 motogodzin. Kto¶ powie - ¿a³o¶nie
ma³o. Lecz je¶li przyj±æ ¶redni± prêdko¶æ 40 km/godz. to jest to 6 tys.
km. Do Portugalii by dojecha³ :-)
T.
Zawieszenie i uk³ad jezdny tego nie wytrzyma.
W czasie wojny T34 mia³ teoretycznie 100 godzin na silnik
i tysi±c kilometrów na uk³ad jezdny.
Praktyka wykazywa³a 60 godzin na silnik i maks dwie¶cie
kilometrów na uk³ad jezdny.

Od czasów T34 my¶lê ¿e sporo siê zmieni³o w dziedzinie motoryzacji
pancernej :)

Do tego jeszcze mo¿e co innego byæ zu¿ycie w czasie wojny, a co innego
nawet poligonowe.
No i pytanie co nale¿a³o zrobiæ po tych 100h? Bo mo¿e zmieniæ olej i
filtry?

14 Data: Wrzesien 11 2016 01:49:22
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: RadoslawF 

W dniu 2016-09-10 o 22:20, Tomasz Pyra pisze:

To sporo to ile? Srednio dwa kilometry dziennie wyjdzie czy mniej?

Mniej.
Czo³gi to wbrew pozorom delikatne maszyny i po przejechaniu
kilkuset kilometrów wymagajÄ… remontu zawieszenia.
W tym rozwiÄ…zaniu przyznano ¿e LPG jest tylko dodatkiem
do spalanego oleju. Co oznacza mamy wielotysięczny koszt
instalacji i zmniejszenie kosztów spalanego paliwa o 20%.
Tego nawet nie montujÄ… w ciÄ™¿arówkach które majÄ… naprawdÄ™
spore przebiegi, bo siÄ™ nie op³aca.


Pozdrawiam

Generalnie czo³gi majÄ… ma³e resursy. Jeszcze do niedawna radzieckie
czo³gi mia³y remont silnika co 150 motogodzin. KtoÅ› powie - ¿a³oÅ›nie
ma³o. Lecz jeÅ›li przyjąć Å›redniÄ… prÄ™dkoæ 40 km/godz. to jest to 6 tys.
km. Do Portugalii by dojecha³ :-)
T.
Zawieszenie i uk³ad jezdny tego nie wytrzyma.
W czasie wojny T34 mia³ teoretycznie 100 godzin na silnik
i tysiÄ…c kilometrów na uk³ad jezdny.
Praktyka wykazywa³a 60 godzin na silnik i maks dwieÅ›cie
kilometrów na uk³ad jezdny.

Od czasów T34 myÅ›lÄ™ ¿e sporo siÄ™ zmieni³o w dziedzinie motoryzacji
pancernej :)

Resurs na silnik wzrós³ do 150 godzin. Faktycznie sporo.

Do tego jeszcze mo¿e co innego być zu¿ycie w czasie wojny, a co innego
nawet poligonowe.

Ró¿nica polega na metodzie dojazdu. Na poligon czo³gi sÄ… dowo¿one,
na pole bitwy muszą dojechać same.

No i pytanie co nale¿a³o zrobić po tych 100h? Bo mo¿e zmienić olej i
filtry?

Remont kapitalny silnika.
W czasie wojny silnik wyjmowano i wstawiano nowy.


Pozdrawiam

15 Data: Wrzesien 11 2016 02:19:48
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Sun, 11 Sep 2016 01:49:22 +0200, RadoslawF napisa³(a):

W dniu 2016-09-10 o 22:20, Tomasz Pyra pisze:

To sporo to ile? Srednio dwa kilometry dziennie wyjdzie czy mniej?

Mniej.
Czo³gi to wbrew pozorom delikatne maszyny i po przejechaniu
kilkuset kilometrów wymagaj± remontu zawieszenia.
W tym rozwi±zaniu przyznano ¿e LPG jest tylko dodatkiem
do spalanego oleju. Co oznacza mamy wielotysiêczny koszt
instalacji i zmniejszenie kosztów spalanego paliwa o 20%.
Tego nawet nie montuj± w ciê¿arówkach które maj± naprawdê
spore przebiegi, bo siê nie op³aca.


Pozdrawiam

Generalnie czo³gi maj± ma³e resursy. Jeszcze do niedawna radzieckie
czo³gi mia³y remont silnika co 150 motogodzin. Kto¶ powie - ¿a³o¶nie
ma³o. Lecz je¶li przyj±æ ¶redni± prêdko¶æ 40 km/godz. to jest to 6 tys.
km. Do Portugalii by dojecha³ :-)
T.
Zawieszenie i uk³ad jezdny tego nie wytrzyma.
W czasie wojny T34 mia³ teoretycznie 100 godzin na silnik
i tysi±c kilometrów na uk³ad jezdny.
Praktyka wykazywa³a 60 godzin na silnik i maks dwie¶cie
kilometrów na uk³ad jezdny.

Od czasów T34 my¶lê ¿e sporo siê zmieni³o w dziedzinie motoryzacji
pancernej :)

Resurs na silnik wzrós³ do 150 godzin. Faktycznie sporo.

Dziwnie to brzmi.
Stosunek pojemno¶ci do mocy nie odbiega od np. ciê¿arówek, a wrêcz silniki
w czo³gach s± mniej wysilone ni¿ wspó³czesne ciê¿arówki.
Dziwiê siê wiêc dlaczego te w czo³gach mia³yby wymagaæ remontu kapitalnego
co chwilê.
No chyba ¿e to jednak nie jest remont kapitalny, a po prostu przegl±d z
wymian± elementów eksploatacyjnych.
No bo co i dlaczego mia³oby siê zu¿yæ mechanicznie w silniku po 150h pracy?

I zak³adam ¿e nie mówimy o wojennych warunkach wymagaj±cych u¿ycia np.
jakiego¶ dziwnego paliwa.

Do tego jeszcze mo¿e co innego byæ zu¿ycie w czasie wojny, a co innego
nawet poligonowe.

Ró¿nica polega na metodzie dojazdu. Na poligon czo³gi s± dowo¿one,
na pole bitwy musz± dojechaæ same.

Raczej my¶la³em o mo¿liwo¶ciach serwisowych.
Na wojnie nikt siê nie bêdzie przejmowa³ ¿e co¶ tam zaczê³o dziwne d¼wiêki
wydawaæ, a warunkach poligonowych jednak sprzêt zawsze mo¿na wycofaæ.

16 Data: Wrzesien 11 2016 15:13:22
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: RadoslawF 

W dniu 2016-09-11 o 02:19, Tomasz Pyra pisze:

To sporo to ile? Srednio dwa kilometry dziennie wyjdzie czy mniej?

Mniej.
Czo³gi to wbrew pozorom delikatne maszyny i po przejechaniu
kilkuset kilometrów wymagajÄ… remontu zawieszenia.
W tym rozwiÄ…zaniu przyznano ¿e LPG jest tylko dodatkiem
do spalanego oleju. Co oznacza mamy wielotysięczny koszt
instalacji i zmniejszenie kosztów spalanego paliwa o 20%.
Tego nawet nie montujÄ… w ciÄ™¿arówkach które majÄ… naprawdÄ™
spore przebiegi, bo siÄ™ nie op³aca.


Pozdrawiam

Generalnie czo³gi majÄ… ma³e resursy. Jeszcze do niedawna radzieckie
czo³gi mia³y remont silnika co 150 motogodzin. KtoÅ› powie - ¿a³oÅ›nie
ma³o. Lecz jeÅ›li przyjąć Å›redniÄ… prÄ™dkoæ 40 km/godz. to jest to 6 tys.
km. Do Portugalii by dojecha³ :-)
T.
Zawieszenie i uk³ad jezdny tego nie wytrzyma.
W czasie wojny T34 mia³ teoretycznie 100 godzin na silnik
i tysiÄ…c kilometrów na uk³ad jezdny.
Praktyka wykazywa³a 60 godzin na silnik i maks dwieÅ›cie
kilometrów na uk³ad jezdny.

Od czasów T34 myÅ›lÄ™ ¿e sporo siÄ™ zmieni³o w dziedzinie motoryzacji
pancernej :)

Resurs na silnik wzrós³ do 150 godzin. Faktycznie sporo.

Dziwnie to brzmi.
Stosunek pojemnoÅ›ci do mocy nie odbiega od np. ciÄ™¿arówek, a wrÄ™cz silniki
w czo³gach sÄ… mniej wysilone ni¿ wspó³czesne ciÄ™¿arówki.
DziwiÄ™ siÄ™ wiÄ™c dlaczego te w czo³gach mia³yby wymagać remontu kapitalnego
co chwilÄ™.

Sprawd¼ stosunek mocy do masy.
I fakt ¿e ten resurs dotyczy³ raczej T-55 a nie T-72.

No chyba ¿e to jednak nie jest remont kapitalny, a po prostu przeglÄ…d z
wymianÄ… elementów eksploatacyjnych.
No bo co i dlaczego mia³oby siÄ™ zu¿yć mechanicznie w silniku po 150h pracy?

Cylindry, pierścienie, panewki, wtryski i pompa wtryskowa.

I zak³adam ¿e nie mówimy o wojennych warunkach wymagajÄ…cych u¿ycia np.
jakiegoÅ› dziwnego paliwa.

Takie za³o¿enie w odniesieniu do danych na temat T-34 w czasie wojny
jest idiotyczne.  :-)

Do tego jeszcze mo¿e co innego być zu¿ycie w czasie wojny, a co innego
nawet poligonowe.

Ró¿nica polega na metodzie dojazdu. Na poligon czo³gi sÄ… dowo¿one,
na pole bitwy muszą dojechać same.

Raczej myÅ›la³em o mo¿liwoÅ›ciach serwisowych.
Na wojnie nikt siÄ™ nie bÄ™dzie przejmowa³ ¿e coÅ› tam zaczÄ™³o dziwne d¼wiÄ™ki
wydawać, a warunkach poligonowych jednak sprzÄ™t zawsze mo¿na wycofać.

Na wojnie te¿ mo¿na zjechać na pobocze i poczekać na fachowców
lub uciekać jak zbli¿a siÄ™ wróg.


Pozdrawiam

17 Data: Wrzesien 11 2016 06:33:34
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Zenek Kapelinder 

Z tym ze lepiej uciekac czolgiem po remoncie niz takim co na trzech cylindrach nie pali. Czolg to na wojnie jednorazowka. Nie ma potrzeby w takkej sytuacji robic go z kosmicznych materialow. Wystarczy ze pancerzami chca ochronic troche ludzi. Ale ta ochrona jest wzgledna bo zawsze znajdzie sie cos co potrafi zniszczyc pancerz. Czolgi sa dobre jak przeciwnik ma maksymalnie karabiny maszynowe. Bo jak bedzie mial reczne wyrzutnie rakiet do niszczenia czolgow to lepiej w takiej trumnie nie sie siedziec.

18 Data: Wrzesien 11 2016 22:07:13
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Sun, 11 Sep 2016 15:13:22 +0200, RadoslawF napisa³(a):

W dniu 2016-09-11 o 02:19, Tomasz Pyra pisze:

To sporo to ile? Srednio dwa kilometry dziennie wyjdzie czy mniej?

Mniej.
Czo³gi to wbrew pozorom delikatne maszyny i po przejechaniu
kilkuset kilometrów wymagaj± remontu zawieszenia.
W tym rozwi±zaniu przyznano ¿e LPG jest tylko dodatkiem
do spalanego oleju. Co oznacza mamy wielotysiêczny koszt
instalacji i zmniejszenie kosztów spalanego paliwa o 20%.
Tego nawet nie montuj± w ciê¿arówkach które maj± naprawdê
spore przebiegi, bo siê nie op³aca.


Pozdrawiam

Generalnie czo³gi maj± ma³e resursy. Jeszcze do niedawna radzieckie
czo³gi mia³y remont silnika co 150 motogodzin. Kto¶ powie - ¿a³o¶nie
ma³o. Lecz je¶li przyj±æ ¶redni± prêdko¶æ 40 km/godz. to jest to 6 tys.
km. Do Portugalii by dojecha³ :-)
T.
Zawieszenie i uk³ad jezdny tego nie wytrzyma.
W czasie wojny T34 mia³ teoretycznie 100 godzin na silnik
i tysi±c kilometrów na uk³ad jezdny.
Praktyka wykazywa³a 60 godzin na silnik i maks dwie¶cie
kilometrów na uk³ad jezdny.

Od czasów T34 my¶lê ¿e sporo siê zmieni³o w dziedzinie motoryzacji
pancernej :)

Resurs na silnik wzrós³ do 150 godzin. Faktycznie sporo.

Dziwnie to brzmi.
Stosunek pojemno¶ci do mocy nie odbiega od np. ciê¿arówek, a wrêcz silniki
w czo³gach s± mniej wysilone ni¿ wspó³czesne ciê¿arówki.
Dziwiê siê wiêc dlaczego te w czo³gach mia³yby wymagaæ remontu kapitalnego
co chwilê.

Sprawd¼ stosunek mocy do masy.

Tyle ¿e to bezpo¶rednio siê na nic nie przek³ada - czo³g z tego powodu ¿e
jest ciê¿szy bêdzie po prostu gorzej przyspiesza³.

Silnik zu¿ywa siê od d³ugo¶ci czasu pracy na maksymalnym obci±¿eniu.


I fakt ¿e ten resurs dotyczy³ raczej T-55 a nie T-72.

No w³a¶nie i to tu chyba chodzi.
Bo takie T-55 to jednak prehistoria je¶li chodzi o silniki diesla.

S±dzê ¿e w tamych czasach silnik 39l i 580KM by³ bardzo wysilony i musia³
mieæ resurs 150h przy wysileniu 15KM/l.

A taki ju¿ Leopard z lat 70-tych ma 1500KM z 47.6l, czyli 31KM/l.

Merkava Mk3 z 1990 roku ma 1200KM z 30l czyli 40KM/l

A wspó³czesny diesel - taka przyk³adowo znaleziona Sciania R z 2004, ma
silnik 16l i 730KM czyli 45KM/l. I po milionie kilometrów pewnie jest
dopiero dobrze dotarta.

19 Data: Wrzesien 11 2016 14:06:10
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Zenek Kapelinder 

To nie kwestia wysilenia a obciazenia dla silnika jakim jest gasiennica. Jak by do ciezarowki zalozyc szescio albo osmiokatne  pelne kola to tez by za dlugo na silniku nie pojezdzila.

20 Data: Wrzesien 11 2016 23:49:22
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Sun, 11 Sep 2016 14:06:10 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder napisa³(a):

To nie kwestia wysilenia a obciazenia dla silnika jakim jest gasiennica. Jak by do ciezarowki zalozyc szescio albo osmiokatne  pelne kola to tez by za dlugo na silniku nie pojezdzila.

Ale jaka ró¿nica dla silnika co tak naprawdê napêdza?
Silnik napêdza wa³em korbowym przek³adnie, a czy do niej pod³±czony jest
generator pr±du, ko³a lokomotywy, ciê¿arówki czy g±sienice czo³gu to w
zasadzie jest niezbyt istotne.

Ewentualna ró¿nica mo¿e byæ taka ¿e styl jazdy czo³giem (zw³aszcza dawno
temu gdy silniki by³y stosunkowo s³abe), to by³o non-stop pe³ne obci±¿enie
przy maksymalnych obrotach, co przy mocno wysilonych (na ówczesne czasy)
silnikach mog³o je szybko zu¿ywaæ.

21 Data: Wrzesien 11 2016 15:09:33
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Zenek Kapelinder 

Duza, znajdz sobie wykres predkosci liniowej lancucha w przekladni lancuchowej w zaleznosci od ilosci zebow.

22 Data: Wrzesien 12 2016 13:54:06
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Adam 

W dniu 2016-09-12 o 00:09, Zenek Kapelinder pisze:

Duza, znajdz sobie wykres predkosci liniowej lancucha w przekladni lancuchowej w zaleznosci od ilosci zebow.


Ale problem jest z g±sienicami i ich napêdem.
Silnik "nie wie", co jest napêdzane.
Owszem, mog± byæ ostre zmiany obci±¿enia spowodowane np. napêdem sprzêgie³ poszczególnych g±sienic, czy taranowaniem przez czo³g przeszkody - ale we wspó³czesnych skrzyniach DSG, gdzie jest jaki¶ dziwny pêd do jak najszybszej zmiany biegów bywa podobnie.

Oczywistym jest, ¿e taki sam silnik wsadzony do lokomotywy ma o niebo lepsze warunki - wszak napêdza tylko "elektrowniê" - nie ma szybkich zmian obci±¿enia.


--
Pozdrawiam.

Adam

23 Data: Wrzesien 12 2016 05:13:01
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Zenek Kapelinder 

Nie zgaduj tylko znajdz wykres predkosci lancucha w przekladni lancuchowej.

24 Data: Wrzesien 12 2016 17:44:21
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Adam 

W dniu 2016-09-12 o 14:13, Zenek Kapelinder pisze:

Nie zgaduj tylko znajdz wykres predkosci lancucha w przekladni lancuchowej.


Nie bardzo wiem, o co Ci chodzi. To mo¿na wyliczyæ - rachunki na poziomie szóstej lub siódmej klasy podstawówki, jak± obaj pamiêtamy.

Ale poszukam.

Przypuszczam, ¿e albo ³añcuch chodzi powoli, przenosz±c du¿± moc (ma³o prawdopodobne), albo odwrotnie - du¿a prêdko¶æ, ma³e obci±¿enie - ale wtedy dodatkowe problemy, jak choæby naci±g i gaszenie wibracji.

Notabene:
Tak± przek³adniê mam w jednym ze swoich aut: Pajero II wersja napêdu z SuperSelect - ³añcuch dopêdza przedni mechanizm ró¿nicowy. Po jakim¶ czasie wyci±ga siê, a¿ zaczyna przeskakiwaæ :(

--
Pozdrawiam.

Adam

25 Data: Wrzesien 12 2016 11:57:43
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Zenek Kapelinder 

Troche trudniejsze to katy dochodza. Znajdz. Dla ulatwienia dodam ze lancuch pracuje tak jak bys zalozyl zamiast okraglego wielokatne kolo do samochodu. Na dodatek kolo pelne. Rower z kwadratowymi kolami widzial? Da sie na tym jechac? Czolg jedzie.

26 Data: Wrzesien 12 2016 22:42:44
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Shrek 

W dniu 12.09.2016 o 20:57, Zenek Kapelinder pisze:

Troche trudniejsze to katy dochodza. Znajdz. Dla ulatwienia dodam ze lancuch pracuje tak jak bys zalozyl zamiast okraglego wielokatne kolo do samochodu. Na dodatek kolo pelne. Rower z kwadratowymi kolami widzial? Da sie na tym jechac? Czolg jedzie.

Zaraz - ten rower nie ma przypadkiem... ³aÅ„cucha?

Shrek

27 Data: Wrzesien 12 2016 14:20:39
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Zenek Kapelinder 

Zaloz ze to bicykl albo rower napedzany paskiem.

28 Data: Wrzesien 13 2016 07:07:24
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Shrek 

W dniu 12.09.2016 o 23:20, Zenek Kapelinder pisze:

Zaloz ze to bicykl albo rower napedzany paskiem.

Nie. Nie bÄ™dÄ™ zak³ada³. Je¿dzÄ™ na rowerze napÄ™dzanym ³aÅ„cuchem, a ty twierdzisz, ¿e siÄ™ nie da. Po prostu nie masz racji:P

Shrek

29 Data: Wrzesien 13 2016 09:02:31
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Adam 

W dniu 2016-09-13 o 07:07, Shrek pisze:

W dniu 12.09.2016 o 23:20, Zenek Kapelinder pisze:
Zaloz ze to bicykl albo rower napedzany paskiem.

Nie. Nie bêdê zak³ada³. Je¿dzê na rowerze napêdzanym ³añcuchem, a ty
twierdzisz, ¿e siê nie da. Po prostu nie masz racji:P


£añcuch (a raczej jego ogniwa) uk³ada siê po promieniu, wiêc nie ma szarpania.

Szarpanie masz na przek³adniach nie-homokinetycznych, np. Kardana, przy przek³adni pracuj±cej pod k±tem.


--
Pozdrawiam.

Adam

30 Data: Wrzesien 13 2016 01:15:38
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Zenek Kapelinder 

Kardana to raczej sprzeglo albo wal a nie przekladnia. To ze nie wiesz jak porusza sie lancuch dla mnie nie znaczy ze jestes ekspertem tak jak w przypadku przekladni Kardana.

31 Data: Wrzesien 13 2016 01:03:27
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Zenek Kapelinder 

To chodzi o kwadratowe kola a nie lancuch.

32 Data: Wrzesien 13 2016 16:40:06
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Shrek 

W dniu 13.09.2016 o 10:03, Zenek Kapelinder pisze:

To chodzi o kwadratowe kola a nie lancuch.
Twierdzi³eÅ›, ¿e jak jest ³aÅ„cuch to tak jakby mieć kwadratowe ko³a. No wiÄ™c je¿dzi³em na motocyklu, na rowerze i nie odnosi³em wra¿enia "kwadratowoÅ›ci". WyjaÅ›nisz o co ci chodzi³o?

Shrek

33 Data: Wrzesien 13 2016 08:35:25
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Zenek Kapelinder 

Napisalem rowniez zeby ten kto chce wiedziec poszukal sobie w necie jak pracuja lancuchy. I co sie dzieje jak ilosc zebow w kole napedzajacym lancuch jest mala. W czolgu jest mala ilosc zebow. Ale o tym czy specyficzny ruch gasiennicy ma wplyw na trwalosc silnika moge podyskutowaac na grupie dyskusyjnej z kims kto wie jak pracuje gasiennica i kolo ja napedzajace.

34 Data: Wrzesien 13 2016 18:35:19
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Shrek 

W dniu 13.09.2016 o 17:35, Zenek Kapelinder pisze:

Napisalem rowniez zeby ten kto chce wiedziec poszukal sobie w necie jak pracuja lancuchy. I co sie dzieje jak ilosc zebow w kole napedzajacym lancuch jest mala. W czolgu jest mala ilosc zebow.

Na tylnym kole w rowerze te¿ jest ma³a konkretnie zdaje siÄ™ 11. Jak masz coÅ› do powiedzenia to siÄ™ wys³ów, a nie powo³ujesz siÄ™ na kwadratowe ko³a w rowerze gdyby mia³ ³aÅ„cuch i ma³Ä… iloÅ›c zÄ™bów. Ma ³aÅ„cuch, ma ma³Ä… iloæ zÄ™bów i nie ma kwadratowych kó³. WiÄ™c o co ci w twoim przyk³adzie konkretnie chodzi?

Dodatkowo spychacze te¿ majÄ… gÄ…sienice i w nich nikt nie remontuje silnika co tydzieÅ„, wiÄ™c jak widać da siÄ™ to zrobić. Podejrzewam, ¿e w czo³gu nie warto, bo w sumie i tak na polu walki to du¿a "szansa", ¿e tyle nie po¿yje. Choć to w warunkach wojny symetrycznej, a takiej od dawna nie by³o. WiÄ™c w zasadzie zw³aszcza USA op³aca³oby siÄ™ robić coÅ› bardziej trwa³ego. Wiec musi istnieć chyba bardziej fundamentalny powód.

Shrek

35 Data: Wrzesien 13 2016 18:41:10
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Shrek 

W dniu 13.09.2016 o 18:35, Shrek pisze:

Dodatkowo spychacze te¿ majÄ… gÄ…sienice i w nich nikt nie remontuje
silnika co tydzieÅ„, wiÄ™c jak widać da siÄ™ to zrobić. Podejrzewam, ¿e w
czo³gu nie warto, bo w sumie i tak na polu walki to du¿a "szansa", ¿e
tyle nie po¿yje. Choć to w warunkach wojny symetrycznej, a takiej od
dawna nie by³o. WiÄ™c w zasadzie zw³aszcza USA op³aca³oby siÄ™ robić coÅ›
bardziej trwa³ego. Wiec musi istnieć chyba bardziej fundamentalny powód.

Jeszcze coÅ› takiego znalaz³em:

A te dane sÄ… bodaj z po³owy 1942:
"statystyczna ¿ywotnoæ T-34 w warunkach frontowych wynosi³a 4-10 dni lub 1-3 ataki, a przebieg 67 km."


WiÄ™c na wojnÄ™ klasy 2WW rzeczywiÅ›cie wiÄ™kszych rezusów nie warto robić. Pytanie ile kosztowa³oby zrobienie czegoÅ› na powiedzmy 2000h. Bo przecie¿ z drugiej strony szansa ¿e czo³g we¼mie udzia³ w 3WW jest znikoma;)

36 Data: Wrzesien 13 2016 20:12:10
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: T. 

W dniu 2016-09-13 o 18:41, Shrek pisze:

W dniu 13.09.2016 o 18:35, Shrek pisze:

Dodatkowo spychacze te¿ majÄ… gÄ…sienice i w nich nikt nie remontuje
silnika co tydzieÅ„, wiÄ™c jak widać da siÄ™ to zrobić. Podejrzewam, ¿e w
czo³gu nie warto, bo w sumie i tak na polu walki to du¿a "szansa", ¿e
tyle nie po¿yje. Choć to w warunkach wojny symetrycznej, a takiej od
dawna nie by³o. WiÄ™c w zasadzie zw³aszcza USA op³aca³oby siÄ™ robić coÅ›
bardziej trwa³ego. Wiec musi istnieć chyba bardziej fundamentalny powód.

Jeszcze coÅ› takiego znalaz³em:

A te dane sÄ… bodaj z po³owy 1942:
"statystyczna ¿ywotnoæ T-34 w warunkach frontowych wynosi³a 4-10 dni
lub 1-3 ataki, a przebieg 67 km."


WiÄ™c na wojnÄ™ klasy 2WW rzeczywiÅ›cie wiÄ™kszych rezusów nie warto robić.
Pytanie ile kosztowa³oby zrobienie czegoÅ› na powiedzmy 2000h. Bo
przecie¿ z drugiej strony szansa ¿e czo³g we¼mie udzia³ w 3WW jest
znikoma;)


Silniki czo³gów majÄ… niewielkÄ… trwa³oæ równie¿ z powodu paliwa - zwykle sÄ… przystosowane do jazdy na ka¿dym Å›wiÅ„stwie, co pochodzi od ropy. Mo¿e toto je¼dzić nawet na terpentynie i benzynie lotniczej - choć tego tak zupe³nie to nie jestem pewien.
A wiadomo, ¿e jak cos jest uniwersalne i do wszystkiego, to jest do d...
T.

37 Data: Wrzesien 13 2016 10:09:01
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Zenek Kapelinder 

Nie chce mi sie z Toba dyskutowac bo nie masz pojecia. Ale dam Ci szanse. Czy mozna zrobic przekladnie lancuchowa z kolem ktore bedzie mialo 4 zeby  " kwadratowym" i czy w takiej przekladni dla danych obrotow predkosc liniowa lancucha bedzie stala. Moglem byc bardziej perwersyjny i spytac czy da sie zrobic taka przekladnie z dwoma zebami, czyli kolo zebate to plaskownik.

38 Data: Wrzesien 13 2016 11:16:15
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Zenek Kapelinder 

Uwazam ze duzo. Ty mozesz uwazac ze nic wspolnego nie ma. Polska to wolny kraj.

39 Data: Wrzesien 13 2016 20:44:37
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: masti 

Zenek Kapelinder wrote:

Uwazam ze duzo. Ty mozesz uwazac ze nic wspolnego nie ma. Polska to wolny kraj.

czyli jak zwykle chlapnÄ…³eÅ› coÅ› bez sensu a teraz robisz uniki

--
Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówiÄ™. To grunt zabija!" T.Pratchett

40 Data: Wrzesien 13 2016 13:52:20
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Zenek Kapelinder 

Od jakiegos czasu uwazam ze jestes idiota. Zauwazylem ze podobne zdanie o tobie mam nie tylko ja.

41 Data: Wrzesien 13 2016 21:00:15
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: masti 

Zenek Kapelinder wrote:

Od jakiegos czasu uwazam ze jestes idiota. Zauwazylem ze podobne zdanie o tobie mam nie tylko ja.

s³abiutko, s³abiutko.

--
Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówiÄ™. To grunt zabija!" T.Pratchett

42 Data: Wrzesien 13 2016 17:12:08
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Zenek Kapelinder 

 Na idiote mam sie napinac? Po co?

43 Data: Wrzesien 14 2016 07:59:44
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: masti 

Zenek Kapelinder wrote:

 Na idiote mam sie napinac? Po co?

nie musisz się napinać na idiotę. Masz to wbudowane

--
Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówiÄ™. To grunt zabija!" T.Pratchett

44 Data: Wrzesien 13 2016 22:59:31
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: RadoslawF 

W dniu 2016-09-13 o 22:44, masti pisze:

Uwazam ze duzo. Ty mozesz uwazac ze nic wspolnego nie ma. Polska to wolny kraj.

czyli jak zwykle chlapnÄ…³eÅ› coÅ› bez sensu a teraz robisz uniki

BÄ™dÄ™ z³oÅ›liwy. T34 by³ napÄ™dzany silnikiem lotniczym.
Orientujecie siÄ™ ile godzin pracy mia³y wytrzymać wojskowe
silniki lotnicze ? Kolejne pytanie dlaczego tak ma³o ?
I gÄ…sienicami ani kwadratowymi ko³ami tego nie wyjaÅ›nicie.  :-)


Pozdrawiam

45 Data: Wrzesien 13 2016 21:04:07
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: masti 

RadoslawF wrote:

W dniu 2016-09-13 o 22:44, masti pisze:

Uwazam ze duzo. Ty mozesz uwazac ze nic wspolnego nie ma. Polska to wolny kraj.

czyli jak zwykle chlapnÄ…³eÅ› coÅ› bez sensu a teraz robisz uniki

BÄ™dÄ™ z³oÅ›liwy. T34 by³ napÄ™dzany silnikiem lotniczym.
Orientujecie siÄ™ ile godzin pracy mia³y wytrzymać wojskowe
silniki lotnicze ? Kolejne pytanie dlaczego tak ma³o ?
I gÄ…sienicami ani kwadratowymi ko³ami tego nie wyjaÅ›nicie.  :-)

bÄ™dÄ™ z³oÅ›liwy. Pisa³em o czasie ¿ycia czo³gu na polu walki :)

--
Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówiÄ™. To grunt zabija!" T.Pratchett

46 Data: Wrzesien 14 2016 20:20:52
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: RadoslawF 

W dniu 2016-09-13 o 23:04, masti pisze:

Uwazam ze duzo. Ty mozesz uwazac ze nic wspolnego nie ma. Polska to wolny kraj.

czyli jak zwykle chlapnÄ…³eÅ› coÅ› bez sensu a teraz robisz uniki

BÄ™dÄ™ z³oÅ›liwy. T34 by³ napÄ™dzany silnikiem lotniczym.
Orientujecie siÄ™ ile godzin pracy mia³y wytrzymać wojskowe
silniki lotnicze ? Kolejne pytanie dlaczego tak ma³o ?
I gÄ…sienicami ani kwadratowymi ko³ami tego nie wyjaÅ›nicie.  :-)

bÄ™dÄ™ z³oÅ›liwy. Pisa³em o czasie ¿ycia czo³gu na polu walki :)

Do tego pola walki najpierw trzeba dojechać.
Ale jak rozumiem nie wiesz skÄ…d wynikajÄ… takie a nie inne
czasy pracy niektórych silników.


Pozdrawiam

47 Data: Wrzesien 14 2016 21:16:15
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Shrek 

W dniu 14.09.2016 o 20:20, RadoslawF pisze:

bÄ™dÄ™ z³oÅ›liwy. Pisa³em o czasie ¿ycia czo³gu na polu walki :)

Do tego pola walki najpierw trzeba dojechać.
Ale jak rozumiem nie wiesz skÄ…d wynikajÄ… takie a nie inne
czasy pracy niektórych silników.

No w³aÅ›nie nie wiemy, wiÄ™c dyskutujemy - mi te¿ siÄ™ wydaje, ¿e argument o tym, ¿e czo³g i tak d³ugo na polu walki nie po¿yje wydaje mi siÄ™ naciÄ…gany. Niby mo¿e i nie po¿yje, ale mimo, ¿e czo³g jest stworzony do walki, to wiÄ™kszoæ w niej nie we¼mie udzia³u. Na tej zasadzie to mo¿na i koszar nie budować, bo przecie¿ w razie "w" i tak podstawa to siÄ™ z nich szybko ewakuować, wiÄ™c do wojaczki to w sumie zbÄ™dne, a jednak siÄ™ buduje, dba o izolacjÄ™ termicznÄ… a nawet przeprowadza termomodernizacjÄ™ i nikt nie ka¿e armii mieszkać w namiotach, mimo ¿e majÄ… zapewne na stanie a i w wielu krajach poborowy "nie mo¿e narzekać";)

WiÄ™c patrzenie na parametry czo³gu jakby jego czas s³u¿by zaczyna³ siÄ™ w momencie wybuchu konfliktu a koÅ„czy na wykluczeniu z walki skoÅ„czy³o by siÄ™ tym, ¿e w czasie startu po³owa by³aby niesprawna bo godziny "wysz³y" na poligonie, a do reszty zabrak³oby albo by nie dowie¼li bo nie ma jak i czym czÄ™sci zamiennych czy nawet ca³ych powerpacków. A nawet jakby dowie¼li, to nie by³oby komu i gdzie wymienić, albo by³oby po zawodach, bo w sumie decydujÄ…ce by³oby w znacznej mierze pierwsze parÄ™ dni. Potem te unieruchomione czo³gi znalaz³yby siÄ™ z du¿ym prawdopodobieÅ„stwem po niew³aÅ›ciwej stronie frontu, bo atakujÄ…cy ma tÄ… przewagÄ™, ¿e mo¿e siÄ™ przygotować i wykorzystać element zaskoczenia jak choćby odpicować wczeÅ›niej swoje czo³gi;)

Przy okazji pogrzeba³em i wynika ¿e np Leo majÄ… ju¿ resurs oko³o 700 godzin, wiÄ™c dyskusja na temat wspó³czesnych czo³gów na przyk³adzie T-34, który by³ projektowany i u¿ywany rzeczywiÅ›cie tylko na okolicznoæ trwajÄ…cej wojny i który by³ dobry, bo by³ tani i by³o go du¿o (i co wa¿niejsze za³óg te¿ mo¿na by³o natrzepać) nie jest specjalnie reprezentatywnym przypadkiem.

WiÄ™c czemu one w sumie takie nietrwa³e - tak wysilone? Chyba nie. NIe da siÄ™ tego dobrze zrobić? Mo¿e dlatego, ¿e ciÄ™¿ko zoptymalizować coÅ› co nie wiadomo na jakim paliwie bÄ™dzie je¼dzić? A mo¿e po prostu prawdziwe pieniÄ…dze robi siÄ™ na drogich s³omianych inwestycjach? Jakby by³y zbyt niezawodne, to ciÄ™¿ko na nich zarobić na d³u¿szÄ… metÄ™? Ale wtedy pewnie znalaz³ by siÄ™ ktoÅ›, kto by siÄ™ wy³ama³, zrobi³ lepsze i wtedy mia³by zbyt. Argument o tym, ¿e na gÄ…sienicach musi być s³abo te¿ chyba Å›rednio prawdziwy, bo sÄ… przecie¿ maszyny budowlane na gÄ…sienicach, co te¿ ³atwych warunków nie majÄ…, tyrajÄ… czÄ™sto na dwie zmiany i nikt w nich silników co tydzieÅ„ czy nawet co miesiÄ…c nie remontuje.

Shrek.

48 Data: Wrzesien 14 2016 22:11:27
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: RadoslawF 

W dniu 2016-09-14 o 21:16, Shrek pisze:

WiÄ™c czemu one w sumie takie nietrwa³e - tak wysilone? Chyba nie. NIe da
siÄ™ tego dobrze zrobić? Mo¿e dlatego, ¿e ciÄ™¿ko zoptymalizować coÅ› co
nie wiadomo na jakim paliwie bÄ™dzie je¼dzić? A mo¿e po prostu prawdziwe
pieniÄ…dze robi siÄ™ na drogich s³omianych inwestycjach? Jakby by³y zbyt
niezawodne, to ciÄ™¿ko na nich zarobić na d³u¿szÄ… metÄ™? Ale wtedy pewnie
znalaz³ by siÄ™ ktoÅ›, kto by siÄ™ wy³ama³, zrobi³ lepsze i wtedy mia³by
zbyt. Argument o tym, ¿e na gÄ…sienicach musi być s³abo te¿ chyba Å›rednio
prawdziwy, bo sÄ… przecie¿ maszyny budowlane na gÄ…sienicach, co te¿
³atwych warunków nie majÄ…, tyrajÄ… czÄ™sto na dwie zmiany i nikt w nich
silników co tydzieÅ„ czy nawet co miesiÄ…c nie remontuje.

Du¿y spychacz Staliniec, silnik identyczny jak w czo³gu,
zajechali silnik to nowy za³atwili w jednostce wojskowej
bo tylko tam takie mieli.
G³ówna ró¿nica polega³a na przeniesieniu napÄ™du, czo³g
musi rozwijać ró¿e prÄ™dkoÅ›ci wiÄ™c skrzynia biegów i
sprzÄ™g³o a w spychaczu który mia³ maksymalna prÄ™dkoæ
poni¿ej 10km/h silnik napÄ™dza³ prÄ…dnicÄ™ a silniki elektryczne
napÄ™dza³y ca³oæ. I silnik wytrzymywa³ podobne czasy jak
w lokomotywie.

Czo³g na poligonie w jeden dzieÅ„ zrobi wiÄ™cej kilometrów
ni¿ taki spychacz przez tydzieÅ„ a mo¿e i przez dwa.
Dodatkowo jest l¿ejszy wiÄ™c zawieszenie i uk³ad przeniesienia
napędu wytrzymuje sporo więcej.


Pozdrawiam

49 Data: Wrzesien 14 2016 22:22:24
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Shrek 

W dniu 14.09.2016 o 22:11, RadoslawF pisze:

Du¿y spychacz Staliniec, silnik identyczny jak w czo³gu,
zajechali silnik to nowy za³atwili w jednostce wojskowej
bo tylko tam takie mieli.
G³ówna ró¿nica polega³a na przeniesieniu napÄ™du, czo³g
musi rozwijać ró¿e prÄ™dkoÅ›ci wiÄ™c skrzynia biegów i
sprzÄ™g³o a w spychaczu który mia³ maksymalna prÄ™dkoæ
poni¿ej 10km/h silnik napÄ™dza³ prÄ…dnicÄ™ a silniki elektryczne
napÄ™dza³y ca³oæ. I silnik wytrzymywa³ podobne czasy jak
w lokomotywie.

Powa¿nie w spychaczach jest przeniesienie elektryczna?

Czo³g na poligonie w jeden dzieÅ„ zrobi wiÄ™cej kilometrów
ni¿ taki spychacz przez tydzieÅ„ a mo¿e i przez dwa.

No ale w³aÅ›nie o to chdzi, ¿e 4 ćwiczenia i silnik do wymniany.

Dodatkowo jest l¿ejszy wiÄ™c zawieszenie i uk³ad przeniesienia
napędu wytrzymuje sporo więcej.

Ale tu rozmawiamy o silnikach. Zaraz siÄ™ oka¿e, ¿e pó³ czo³gu trzeba po 150 godzinach wymienić;)

Shrek

50 Data: Wrzesien 15 2016 21:21:37
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: RadoslawF 

W dniu 2016-09-14 o 22:22, Shrek pisze:

Du¿y spychacz Staliniec, silnik identyczny jak w czo³gu,
zajechali silnik to nowy za³atwili w jednostce wojskowej
bo tylko tam takie mieli.
G³ówna ró¿nica polega³a na przeniesieniu napÄ™du, czo³g
musi rozwijać ró¿e prÄ™dkoÅ›ci wiÄ™c skrzynia biegów i
sprzÄ™g³o a w spychaczu który mia³ maksymalna prÄ™dkoæ
poni¿ej 10km/h silnik napÄ™dza³ prÄ…dnicÄ™ a silniki elektryczne
napÄ™dza³y ca³oæ. I silnik wytrzymywa³ podobne czasy jak
w lokomotywie.

Powa¿nie w spychaczach jest przeniesienie elektryczna?

Pisa³em o konkretnym modelu a nie o wszystkich.

Czo³g na poligonie w jeden dzieÅ„ zrobi wiÄ™cej kilometrów
ni¿ taki spychacz przez tydzieÅ„ a mo¿e i przez dwa.

No ale w³aÅ›nie o to chdzi, ¿e 4 ćwiczenia i silnik do wymniany.

Niestety.

Dodatkowo jest l¿ejszy wiÄ™c zawieszenie i uk³ad przeniesienia
napędu wytrzymuje sporo więcej.

Ale tu rozmawiamy o silnikach. Zaraz siÄ™ oka¿e, ¿e pó³ czo³gu trzeba po
150 godzinach wymienić;)

Po 150 godzinach jazdy gÄ…sienice, uk³ad napinajÄ…cy i zawieszenie.
Jak ju¿ pisa³em czo³g to bardzo delikatne urzÄ…dzenie a wszyscy
myÅ›lÄ… ¿e jest jak sztaba metalu, nie do zdarcia.


Pozdrawiam

51 Data: Wrzesien 14 2016 14:22:48
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Zenek Kapelinder 

Gasiennice pewno ze dwa razy. Chociaz teraz jakies gumowe dojazdowki robia.

52 Data: Wrzesien 14 2016 14:41:51
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Zenek Kapelinder 

W czasach T34 i Panter walki odbywaly sie tam gdzie dojezdzala kolej. W sumie logiczne bo tam gdzie nie dojezdza to i przeciwnik nie bedzie mial czolgow i czego bronic. A tam gdzie dojezdza jest o co walczym obydwu stronom. W Kursku byl wezel kolejowy i drogowy a najwieksza bitwa pancerna II Wojny Swiatowej rozegrala sie w niewielkiej odleglosci od miasta.

53 Data: Wrzesien 14 2016 23:44:58
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Shrek 

W dniu 14.09.2016 o 23:41, Zenek Kapelinder pisze:

W czasach T34 i Panter walki odbywaly sie tam gdzie dojezdzala kolej. W sumie logiczne bo tam gdzie nie dojezdza to i przeciwnik nie bedzie mial czolgow i czego bronic. A tam gdzie dojezdza jest o co walczym obydwu stronom. W Kursku byl wezel kolejowy i drogowy a najwieksza bitwa pancerna II Wojny Swiatowej rozegrala sie w niewielkiej odleglosci od miasta.

MyÅ›lÄ™, ¿e wspó³czeÅ›nie liczyć na to ¿e przewieziesz 10 czo³gów kolejÄ… w razie konfliktu symetrycznego jest nadmiarem optymizmu. PrawdÄ™ mówiÄ…c to nawet (a mo¿e zw³aszcza) w czasie pokoju PKP cargo sporo czasu zajÄ™³o zanim przewie¼li Leopardy z Niemiec do Polski;) Zgadnienie by³o na tyle donios³em, ¿e a¿ w Kurierze Kolejowym je opisali.

Shrek

54 Data: Wrzesien 14 2016 14:59:08
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Zenek Kapelinder 

Jak jest wojna to transport inaczej dziala. Wiekszym problemem jest dowiezienie w calosci transportu niz logistyka. Zwlaszcza ze na bank istnieja rozklady jazdy na wypadek wojny.

55 Data: Wrzesien 15 2016 07:15:27
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Shrek 

W dniu 14.09.2016 o 23:59, Zenek Kapelinder pisze:

Jak jest wojna to transport inaczej dziala. Wiekszym problemem jest dowiezienie w calosci transportu niz logistyka. Zwlaszcza ze na bank istnieja rozklady jazdy na wypadek wojny.

Przecie¿ zamiast walczyć ze 100 czo³gami proÅ›ciej wys³ać z 10 rakiet kierowanych ¿eby tory rozwalić. ZresztÄ… na PKP wystarczy, ¿e wiatr zerwie trakcjÄ™ i ju¿ dupa. Nie bardzo wierzÄ™, ¿e w razie W bÄ™dzie o wiele lepiej. Przynajmniej na poczÄ…tku.

ZresztÄ… nawet te 150 godzin od T-34 starczy, ¿eby kraj w poprzek przejechać.

Shrek

56 Data: Wrzesien 14 2016 23:23:11
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Tue, 13 Sep 2016 22:59:31 +0200, RadoslawF napisa³(a):

W dniu 2016-09-13 o 22:44, masti pisze:

Uwazam ze duzo. Ty mozesz uwazac ze nic wspolnego nie ma. Polska to wolny kraj.

czyli jak zwykle chlapn±³e¶ co¶ bez sensu a teraz robisz uniki

Bêdê z³o¶liwy. T34 by³ napêdzany silnikiem lotniczym.
Orientujecie siê ile godzin pracy mia³y wytrzymaæ wojskowe
silniki lotnicze ? Kolejne pytanie dlaczego tak ma³o ?
I g±sienicami ani kwadratowymi ko³ami tego nie wyja¶nicie.  :-)

No tak, ale ci±gle mówimy o czo³gach z II wojny ¶wiatowej, w dodatku
radzieckich.
Produkowanych w czasie wojny, w warunkach ogromnego niedoboru materia³ów i
z przeznaczeniem prosto na front gdzie 150h przetrwa³ pewnie tylko Rudy
102.

Bardziej wspó³czesna konstrukcja radziecka:
T-72 (lata 70-te), silnik W-46 resurs 2400h. Silnik W-46-6 jeszcze d³u¿ej.
http://militarium.net/t-72-do-t-90-ewolucja-podstawowego-czolgu-zrss-i-rosji/

57 Data: Wrzesien 14 2016 14:53:00
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Zenek Kapelinder 

Nie zgodze sie z niedoborem materialow. Na poczatku wojny zgoda. Ale po pol roku od przeniesienia produkcji za Ural materialow do produkcji uzbrojenia mieli do oporu. Mieli malo zywnosci ale nie zeliwa, ropy, surowcow do produkcji amunicji. Oni mieli bardzo motywujacy system nagradzajacy zyciem tych co przekraczali plan. Na dodatek mogli sie nie przejmowac zanieczyszczaniem srodowiska i przekraczaniem produkcji CO2.

58 Data: Wrzesien 15 2016 00:12:00
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Bolko 

W dniu Å›roda, 14 wrzeÅ›nia 2016 23:53:06 UTC+2 u¿ytkownik Zenek Kapelinder napisa³:

Nie zgodze sie z niedoborem materialow. Na poczatku wojny zgoda. Ale po pol roku od przeniesienia produkcji za Ural materialow do produkcji uzbrojenia mieli do oporu. Mieli malo zywnosci ale nie zeliwa, ropy, surowcow do produkcji amunicji. Oni mieli bardzo motywujacy system nagradzajacy zyciem tych co przekraczali plan. Na dodatek mogli sie nie przejmowac zanieczyszczaniem srodowiska i przekraczaniem produkcji CO2.

A dostawy z USA to po co  by³y?

59 Data: Wrzesien 15 2016 01:41:31
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Zenek Kapelinder 

Byly dostawy na poczatku wojny. Do Berlina wjechali na radzieckich czolgach, strzelali radziecka amunicja z radzieckich karabinow i armat, radzieckie samoloty zrzucaly radzieckie bomby latajac na radzieckim paliwie. Po Baltyku i nie tylko  plywaly radzieckie okrety, rowniez podwodne.

60 Data: Wrzesien 15 2016 21:36:10
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: RadoslawF 

W dniu 2016-09-15 o 10:41, Zenek Kapelinder pisze:

Byly dostawy na poczatku wojny. Do Berlina wjechali na radzieckich czolgach, strzelali radziecka amunicja z radzieckich karabinow i armat, radzieckie samoloty zrzucaly radzieckie bomby latajac na radzieckim paliwie. Po Baltyku i nie tylko  plywaly radzieckie okrety, rowniez podwodne.

A u bas na wybrze¿u sta³ pomnik czo³gisty a na nim znany radziecki
czo³g sherman. Jak siÄ™ po³apali to zamienili na bardziej rosyjski t34.
http://www.gedanopedia.pl/gdansk/?title=POMNIK-CZO%C5%81G

Tak naprawdÄ™ to w ACz by³y ca³e brygady pancerne na czo³gach
amerykańskich o angielskich.


Pozdrawiam

61 Data: Wrzesien 15 2016 03:47:39
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Bolko 

W dniu czwartek, 15 wrzeÅ›nia 2016 10:41:37 UTC+2 u¿ytkownik Zenek Kapelinder napisa³:

Byly dostawy na poczatku wojny. Do Berlina wjechali na radzieckich czolgach, strzelali radziecka amunicja z radzieckich karabinow i armat, radzieckie samoloty zrzucaly radzieckie bomby latajac na radzieckim paliwie. Po Baltyku i nie tylko  plywaly radzieckie okrety, rowniez podwodne.

Wed³ug aktualnych szacunków rosyjskich historyków, w ramach pomocy ZSRR otrzyma³ 427 tys. samochodów, 22 tys. samolotów, 13 tys. czo³gów, 9 tys. traktorów, 2 tys. lokomotyw, 11 tys.. wagonów, 3 mln t benzyny lotniczej, 350 tys. t materia³ów wybuchowych, 15 mln par butów, 70 mln m kw. tkanin ubraniowych, 4 mln opon oraz 200 tys. km drutu telefonicznego[1].

Dla porównania w czasie wojny (od II pó³rocza 1941) produkcja w³asna ZSRR wynios³a ok. 265,6 tys. samochodów. Produkcja parowozów wynosi³a: w 1940 r. – 914 szt., w 1941 r. – 708 szt., w 1942 r, – 9 szt., w 1943 r. – 43 szt., w 1944 r. – 32 szt., w 1945 r, – 8 szt. Produkcja wagonów towarowych w latach 1942-1945 wynios³a 1087 szt.[2].

62 Data: Wrzesien 15 2016 13:50:33
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: J.F. 


W dniu czwartek, 15 wrzeÅ›nia 2016 10:41:37 UTC+2 u¿ytkownik Zenek Kapelinder napisa³:

Byly dostawy na poczatku wojny. Do Berlina wjechali na radzieckich czolgach,
strzelali radziecka amunicja z radzieckich karabinow i armat, radzieckie samoloty
zrzucaly radzieckie bomby latajac na radzieckim paliwie.
Po Baltyku i nie tylko  plywaly radzieckie okrety, rowniez podwodne.

Wed³ug aktualnych szacunków rosyjskich historyków, w ramach pomocy ZSRR otrzyma³ 427 tys. samochodów, 22 tys. samolotów, 13 tys. czo³gów,
9 tys. traktorów, 2 tys. lokomotyw, 11 tys. wagonów, 3 mln t benzyny lotniczej, 350 tys. t materia³ów wybuchowych, 15 mln par butów,
70 mln m kw. tkanin ubraniowych, 4 mln opon oraz 200 tys. km drutu telefonicznego[1].

Dla porównania w czasie wojny (od II pó³rocza 1941) produkcja w³asna ZSRR wynios³a ok. 265,6 tys. samochodów.
Produkcja parowozów wynosi³a: w 1940 r. – 914 szt., w 1941 r. – 708 szt., w 1942 r, – 9 szt., w 1943 r. – 43 szt.,
w 1944 r. – 32 szt., w 1945 r, – 8 szt. Produkcja wagonów towarowych w latach 1942-1945 wynios³a 1087 szt.[2].

Dostali parowozy z USA, to fabryka parowozow (w delegacji) mogla sie zajac inna produkcja.

No ale wychodzi na to, ze do Berlina wjechali na radzieckich czolgach i amerykanskich ciezarowkach.
No i w amerykanskich butach. Bo Shermany owszem byly, ale sie estyma nie cieszyly.

Te wagony mnie zaciekawily ... tysiace dostarczono z USA, czy straty w transporcie kolejowym byly jednak znikome ?
A widze - ok 10 tys "flat cars" dostarczono, w tym tylko 120 do przewozu czolgow :-)

Jeszcze kwestia czasu - dostawy darmowe z lend-leasu ruszyly do ZSRR dosc pozno. Wczesniej byly jeszcze dostawy platne, ale tez pozno i niewiele.
Niemiecki atak zdolali zatrzymac jednak wlasnymi silami.

J.

63 Data: Wrzesien 15 2016 23:19:13
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: yabba 

U¿ytkownik "J.F."  napisa³ w wiadomoÅ›ci


W dniu czwartek, 15 wrzeÅ›nia 2016 10:41:37 UTC+2 u¿ytkownik Zenek
Kapelinder napisa³:
Byly dostawy na poczatku wojny. Do Berlina wjechali na radzieckich
czolgach,
strzelali radziecka amunicja z radzieckich karabinow i armat, radzieckie
samoloty
zrzucaly radzieckie bomby latajac na radzieckim paliwie.
Po Baltyku i nie tylko  plywaly radzieckie okrety, rowniez podwodne.

Wed³ug aktualnych szacunków rosyjskich historyków, w ramach pomocy ZSRR
otrzyma³ 427 tys. samochodów, 22 tys. samolotów, 13 tys. czo³gów,
9 tys. traktorów, 2 tys. lokomotyw, 11 tys. wagonów, 3 mln t benzyny
lotniczej, 350 tys. t materia³ów wybuchowych, 15 mln par butów,
70 mln m kw. tkanin ubraniowych, 4 mln opon oraz 200 tys. km drutu
telefonicznego[1].

Dla porównania w czasie wojny (od II pó³rocza 1941) produkcja w³asna ZSRR
wynios³a ok. 265,6 tys. samochodów.
Produkcja parowozów wynosi³a: w 1940 r. – 914 szt., w 1941 r. – 708 szt.,
w 1942 r, – 9 szt., w 1943 r. – 43 szt.,
w 1944 r. – 32 szt., w 1945 r, – 8 szt. Produkcja wagonów towarowych w
latach 1942-1945 wynios³a 1087 szt.[2].

Dostali parowozy z USA, to fabryka parowozow (w delegacji) mogla sie zajac
inna produkcja.

No ale wychodzi na to, ze do Berlina wjechali na radzieckich czolgach i
amerykanskich ciezarowkach.
No i w amerykanskich butach. Bo Shermany owszem byly, ale sie estyma nie
cieszyly.

Czyta³em, ¿e Shermany trafia³y do lepszych jednostek i by³y dobrze oceniane.
Ocena zale¿y te¿ od wersji Shermanów, jakie dociera³y do ZSRR. Zaraz po
dostawie czo³g móg³ być dobrze oceniany w porównaniu do aktualnej wersji
T-34, a po roku okazywa³ siÄ™ s³abszy wobec udoskonalonego T-34 i
niewystarczajÄ…cy do walki z nowymi typami czo³gów niemieckich.


Te wagony mnie zaciekawily ... tysiace dostarczono z USA, czy straty w
transporcie kolejowym byly jednak znikome ?
A widze - ok 10 tys "flat cars" dostarczono, w tym tylko 120 do przewozu
czolgow :-)

Jeszcze kwestia czasu - dostawy darmowe z lend-leasu ruszyly do ZSRR dosc
pozno. Wczesniej byly jeszcze dostawy platne, ale tez pozno i niewiele.
Niemiecki atak zdolali zatrzymac jednak wlasnymi silami.



--
Pozdrawiam,

yabba

64 Data: Wrzesien 15 2016 06:24:26
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Zenek Kapelinder 

Pytanie ile mieli swoich przed wojna. To raczej duze panstwo i oparte wtedy na transporcie kolejowym. Duze straty mieli jak niemcy szli do przodu. Po przeniesieniu produkcji za Ural to co sluzylo tam do transportu nie bylo niszczone w wyniku dzialan wojennych. Tylko to co dowozilo na front bylo zagrozone, i to o wiele mniej niz u niemcow. Po radzieckiej stronie frontu w zasadzie nie bylo niemieckiej partyzantki co by tory rozkrecala. Za to po niemieckiej stronie frontu zrodla mowia o kilkuset tysiacach radzieckich zolnierzy walczacych w zorganizowanej partzantce.

65 Data: Wrzesien 16 2016 00:03:44
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Bolko 

W dniu czwartek, 15 wrzeÅ›nia 2016 15:24:27 UTC+2 u¿ytkownik Zenek Kapelinder napisa³:

Pytanie ile mieli swoich przed wojna.

Przed wojna to mieli tego masÄ™ i troche.
By³ tylko jeden problem wg Suworowa chyba w Lofo³amaczu to pisa³.
Å»e na granicy Niemiecko Radzieckiej by³y ogromna mobilizacja.
TysiÄ…ce czo³gów ludzi wagonów itd.
Tylko Hitler by³ szybszy.
A radzieccy so³daci byli przygotowani ¿eby iæ na przód i siÄ™ bronić.
Efekt wiadomy

66 Data: Wrzesien 13 2016 20:49:57
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Shrek 

W dniu 13.09.2016 o 19:09, Zenek Kapelinder pisze:
> Nie chce mi sie z Toba dyskutowac bo nie masz pojecia. zie stala.

No to nie dyskutuj. OÅ›mieszy³eÅ› siÄ™ twierdzeniem, ¿e gdyby rower by³ na ³aÅ„cuch to byÅ› je¼dzi³ jak na kwadratowych ko³ach, a teraz usi³ujesz siÄ™ wy³gać be³kotem.

Shrek

67 Data: Wrzesien 13 2016 13:49:23
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Zenek Kapelinder 

Teraz to Ty sie osmieszyles. Napisalem co innego. Jest takie przyslowie ze jak glupi nie zrozumie to przekreci zeby mu pasowalo.

68 Data: Wrzesien 13 2016 17:42:25
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: masti 

Zenek Kapelinder wrote:

Nie chce mi sie z Toba dyskutowac bo nie masz pojecia. Ale dam Ci szanse. Czy mozna zrobic przekladnie lancuchowa z kolem ktore bedzie mialo 4 zeby  " kwadratowym" i czy w takiej przekladni dla danych obrotow predkosc liniowa lancucha bedzie stala. Moglem byc bardziej perwersyjny i spytac czy da sie zrobic taka przekladnie z dwoma zebami, czyli kolo zebate to plaskownik.

i co to ma wspólnego z czo³giem?

--
Ford C-Max PMS Edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówiÄ™. To grunt zabija!" T.Pratchett

69 Data: Wrzesien 13 2016 18:06:52
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: J.F. 

U¿ytkownik "Tomasz Pyra"  napisa³ w wiadomo¶ci grup
Dnia Sun, 11 Sep 2016 01:49:22 +0200, RadoslawF napisa³(a):

W czasie wojny T34 mia³ teoretycznie 100 godzin na silnik
i tysi±c kilometrów na uk³ad jezdny.
Praktyka wykazywa³a 60 godzin na silnik i maks dwie¶cie
kilometrów na uk³ad jezdny.

Od czasów T34 my¶lê ¿e sporo siê zmieni³o w dziedzinie motoryzacji
pancernej :)

Resurs na silnik wzrós³ do 150 godzin. Faktycznie sporo.

Dziwnie to brzmi.
Stosunek pojemno¶ci do mocy nie odbiega od np. ciê¿arówek, a wrêcz silniki
w czo³gach s± mniej wysilone ni¿ wspó³czesne ciê¿arówki.
Dziwiê siê wiêc dlaczego te w czo³gach mia³yby wymagaæ remontu kapitalnego
co chwilê.

Jesli chodzi o T-34, to cos mi sie kolacze, ze filtry powietrza byly tak jakies bardzo kiepskie, no i silnik na piasku pracowal :-)

http://tankarchives.blogspot.com/2013/04/aberdeen-t-34-and-kv-1-test.html

Do tego jeszcze mo¿e co innego byæ zu¿ycie w czasie wojny, a co innego
nawet poligonowe.

Ró¿nica polega na metodzie dojazdu. Na poligon czo³gi s± dowo¿one,
na pole bitwy musz± dojechaæ same.

Raczej my¶la³em o mo¿liwo¶ciach serwisowych.
Na wojnie nikt siê nie bêdzie przejmowa³ ¿e co¶ tam zaczê³o dziwne d¼wiêki
wydawaæ, a warunkach poligonowych jednak sprzêt zawsze mo¿na wycofaæ.

W 1941/42 to niemal prototypy byly i jeszcze sporo niedopracowanych rzeczy mialy, ktore w przyszlosci byly ulepszane.
To tez moglo zawazyc na opinii.
Nie musi silnik zawiesc, wystarczy, ze rozrusznik padnie ...



J.

70 Data: Wrzesien 13 2016 22:56:45
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: RadoslawF 

W dniu 2016-09-13 o 18:06, J.F. pisze:

W czasie wojny T34 mia³ teoretycznie 100 godzin na silnik
i tysiÄ…c kilometrów na uk³ad jezdny.
Praktyka wykazywa³a 60 godzin na silnik i maks dwieÅ›cie
kilometrów na uk³ad jezdny.

Od czasów T34 myÅ›lÄ™ ¿e sporo siÄ™ zmieni³o w dziedzinie motoryzacji
pancernej :)

Resurs na silnik wzrós³ do 150 godzin. Faktycznie sporo.

Dziwnie to brzmi.
Stosunek pojemnoÅ›ci do mocy nie odbiega od np. ciÄ™¿arówek, a wrÄ™cz
silniki
w czo³gach sÄ… mniej wysilone ni¿ wspó³czesne ciÄ™¿arówki.
DziwiÄ™ siÄ™ wiÄ™c dlaczego te w czo³gach mia³yby wymagać remontu
kapitalnego
co chwilÄ™.

Jesli chodzi o T-34, to cos mi sie kolacze, ze filtry powietrza byly tak
jakies bardzo kiepskie, no i silnik na piasku pracowal :-)

http://tankarchives.blogspot.com/2013/04/aberdeen-t-34-and-kv-1-test.html

Do tego jeszcze mo¿e co innego być zu¿ycie w czasie wojny, a co innego
nawet poligonowe.

Ró¿nica polega na metodzie dojazdu. Na poligon czo³gi sÄ… dowo¿one,
na pole bitwy muszą dojechać same.

Raczej myÅ›la³em o mo¿liwoÅ›ciach serwisowych.
Na wojnie nikt siÄ™ nie bÄ™dzie przejmowa³ ¿e coÅ› tam zaczÄ™³o dziwne
d¼wiÄ™ki
wydawać, a warunkach poligonowych jednak sprzÄ™t zawsze mo¿na wycofać.

W 1941/42 to niemal prototypy byly i jeszcze sporo niedopracowanych
rzeczy mialy, ktore w przyszlosci byly ulepszane.
To tez moglo zawazyc na opinii.
Nie musi silnik zawiesc, wystarczy, ze rozrusznik padnie ...

Nie kombinuj.
T34 akurat mia³ dwa rozruszniki.
Klasyczny na prÄ…d z akumulatora i drugi  na sprÄ™¿one powietrze.
Ten drugi jeszcze dosyć d³ugo by³ stosowany w du¿ych spychaczach.

Pozdrawiam

71 Data: Wrzesien 09 2016 02:46:25
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Lisciasty 

W dniu piÄ…tek, 9 wrzeÅ›nia 2016 11:18:20 UTC+2 u¿ytkownik T. napisa³:

niewykorzystanej mieszanki paliwowej. Dodatek gazu sprawia, ¿e iloæ ta
znacznie maleje – nawet do 5 proc. Dzięki temu, paliwo wypalane jest
niemal ca³kowicie, a to z kolei przek³ada siÄ™ na obni¿onÄ… emisjÄ™
szkodliwych dla środowiska substancji.

Jeszcze muszÄ… wyeliminować o³ów z naboi i naftÄ™ z napalmu i wojna bÄ™dzie
prawie ca³kowicie ekologiczna ;P

A z przerabianiem diesli na gaz to chyba nie jest wielki problem,
ju¿ kilkanaÅ›cie lat temu widzia³em wózek wid³owy przerobiony z diesla
na gaz. OczywiÅ›cie zupe³nie inna skala, ale technicznie to by³o doæ proste.

L.

72 Data: Wrzesien 09 2016 12:32:12
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: viktorius 

W dniu 2016-09-09 o 11:46, Lisciasty pisze:


A z przerabianiem diesli na gaz to chyba nie jest wielki problem,
ju¿ kilkanaÅ›cie lat temu widzia³em wózek wid³owy przerobiony z diesla
na gaz. OczywiÅ›cie zupe³nie inna skala, ale technicznie to by³o doæ proste.

L.

W tym czo³gu wg opisu zrobili dotrysk gazu w miejsce zmniejszonej dawki ON.

Przerabianie wózków wid³owych na LPG to zmiana sposobu zap³onu z samoczynnego na iskrowy, czyli do³o¿enie Å›wiec zap³onowych, cewek wysokiego napiÄ™cia, ga¼nika/uk³adu wtrysku, czyli wyeliminowaniu ON jako paliwa.

--
viktorius

73 Data: Wrzesien 09 2016 13:20:03
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: J.F. 

U¿ytkownik "Lisciasty"  napisa³ w wiadomoÅ›ci grup

A z przerabianiem diesli na gaz to chyba nie jest wielki problem,
ju¿ kilkanaÅ›cie lat temu widzia³em wózek wid³owy przerobiony z diesla
na gaz. OczywiÅ›cie zupe³nie inna skala, ale technicznie to by³o doæ proste.

Autobusy miejskie przerabiano ... choc raczej na metan.

O ile sie orientuje, to sa dwa sposoby:
a) przerobka diesla na benzyniak, a potem normalnie.
    Czyli - zmniejszyc sprezanie, np przed podkladke pod glowica, wymienic swiece zarowa na iskrowa, dodac uklad iskrowy, wtrysk paliwa - choc to akurat moze sie uda bez, jesli beznyny nie zakladamy wcale ...

b) taka instalacja wspomagajaca - mieszamy troche LPG do zasysanego powietrza, on sie pali razem z ropa, w efekcie pedal ropy wciska sie mniej, ropy pali mniej, a LPG schodzi.

J.

74 Data: Wrzesien 09 2016 13:59:51
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: viktorius 

W dniu 2016-09-09 o 13:20, J.F. pisze:

U¿ytkownik "Lisciasty"  napisa³ w wiadomoÅ›ci grup
A z przerabianiem diesli na gaz to chyba nie jest wielki problem,
ju¿ kilkanaÅ›cie lat temu widzia³em wózek wid³owy przerobiony z diesla
na gaz. OczywiÅ›cie zupe³nie inna skala, ale technicznie to by³o doæ
proste.

Autobusy miejskie przerabiano ... choc raczej na metan.

Patrz drugi link poni¿ej.

O ile sie orientuje, to sa dwa sposoby:
a) przerobka diesla na benzyniak, a potem normalnie.
   Czyli - zmniejszyc sprezanie, np przed podkladke pod glowica,
wymienic swiece zarowa na iskrowa, dodac uklad iskrowy, wtrysk paliwa -
choc to akurat moze sie uda bez, jesli beznyny nie zakladamy wcale ...

b) taka instalacja wspomagajaca - mieszamy troche LPG do zasysanego
powietrza, on sie pali razem z ropa, w efekcie pedal ropy wciska sie
mniej, ropy pali mniej, a LPG schodzi.

J.


Zarówno CNG i LPG mo¿na na obydwa sposoby:
https://suw.biblos.pk.edu.pl/resources/i9/i8/i1/r981/KowalewiczA_AdaptacjaSilnika.pdf
http://ilot.edu.pl/KONES/2003/3-4/01.pdf

Teoretycznie wiÄ™c wszystko jest mo¿liwe.
Co siÄ™ w praktyce stosuje (bo jest prostsze/ekologiczniejsze/stabilniejsze), czy np. Solarisy CNG sÄ… dwupaliwowe, czy je¿d¿Ä… tylko na CNG, to nie wiem.


--
viktorius

75 Data: Wrzesien 11 2016 20:37:09
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Irokez 

W dniu 2016-09-09 o 11:46, Lisciasty pisze:

Jeszcze muszÄ… wyeliminować o³ów z naboi i naftÄ™ z napalmu i wojna bÄ™dzie
prawie ca³kowicie ekologiczna ;P

A gdzieÅ› widzia³em, naboje z lodu. Po u¿yciu ulega biodegradacji.


--
Irokez

76 Data: Wrzesien 11 2016 12:17:12
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: Zenek Kapelinder 

Na pogromcach mitow. Nie dzialaly.

77 Data: Wrzesien 13 2016 11:18:11
Temat: Re: Czo³g (diesel) na LPG :-)
Autor: RadoslawF 

W dniu 2016-09-11 o 21:17, Zenek Kapelinder pisze:

Na pogromcach mitow. Nie dzialaly.

Nie dawali koszulek pewnie.


Pozdrawiam

Czołg (diesel) na LPG :-)



Grupy dyskusyjne