Grupy dyskusyjne   »   Czy to koniec opłacalności CNG?

Czy to koniec opłacalności CNG?



1 Data: Lipiec 05 2008 18:17:36
Temat: Czy to koniec opłacalności CNG?
Autor: Andrzej 

Wczoraj na stacji w Gdyni CNG 1m3 kosztował 2,10 natomiast 1l LPG kosztował
2,09! Czy to oznacza koniec opłacalności tego paliwa w samochodach??



2 Data: Lipiec 05 2008 19:02:00
Temat: Re: Czy to koniec opłacalności CNG?
Autor: adi 


Wczoraj na stacji w Gdyni CNG 1m3 kosztował 2,10 natomiast 1l LPG
kosztował
2,09! Czy to oznacza koniec opłacalności tego paliwa w samochodach??


jak by nie patrzeć to ponad 1000 razy taniej :)

3 Data: Lipiec 05 2008 19:15:14
Temat: Re: Czy to koniec opłacalności CNG?
Autor: zorby 


jak by nie patrzeć to ponad 1000 razy taniej :)


1000 razy  :p

4 Data: Lipiec 05 2008 19:37:29
Temat: Re: Czy to koniec opłacalności CNG?
Autor: adi 



1000 razy  :p


m3 do litra  jak sie ma?

5 Data: Lipiec 05 2008 20:01:49
Temat: Re: Czy to koniec opłacalności CNG?
Autor: Tomasz Pyra 

adi pisze:

1000 razy  :p


m3 do litra  jak sie ma?

1m^3=1000l

6 Data: Lipiec 05 2008 20:12:46
Temat: Re: Czy to koniec opłacalności CNG?
Autor: adi 


1m^3=1000l


no właśnie czyli 1000 razy taniej

7 Data: Lipiec 05 2008 20:27:28
Temat: Re: Czy to koniec opłacalności CNG?
Autor: Paweł Ubysz 


Użytkownik "adi"  napisał w wiadomości


1m^3=1000l


no właśnie czyli 1000 razy taniej

IMHO to CNG tankujemy w postaci lotnej i dlatego podaje się cene za m^3,  a wartość opałowa 1m^3 CNG jest zblizona do wartości opałowej 1 l LPG. Więc obecnie ceny obydwu produktów z punktu widzenia uzytkownika są podobne.

8 Data: Lipiec 05 2008 12:22:23
Temat: Re: Czy to koniec opłacalności CNG?
Autor: Arkadiusz Górski 

On 5 Lip, 20:27, Paweł Ubysz  wrote:

Użytkownik "adi"  napisał w



>> 1m^3=1000l

> no właśnie czyli 1000 razy taniej

IMHO to CNG tankujemy w postaci lotnej i dlatego podaje się cene za m^3,  a
wartość opałowa 1m^3 CNG jest zblizona do wartości opałowej 1 l LPG. Więc
obecnie ceny obydwu produktów z punktu widzenia uzytkownika są podobne.

Dziwne, do niedawna CNG było w granicach 1-1,5zł albo mi się wydaje?
Kolejna podwyżka "z dupy"?
Dobre paliwko, ale ma sporo wad związanych ze swoją naturą :)

9 Data: Lipiec 05 2008 21:52:06
Temat: Re: Czy to koniec opłacalności CNG?
Autor: Czarek Daniluk 

Użytkownik Arkadiusz Górski napisał:


Dziwne, do niedawna CNG było w granicach 1-1,5zł albo mi się wydaje?
Kolejna podwyżka "z dupy"?
Dobre paliwko, ale ma sporo wad związanych ze swoją naturą :)

Jak byłem jakieś półtora miech atemu kole stacji pod Lublinem to stał po 1,75 za m3 ;)

Pozdro !!

PS: 1m3 CNG to ekwiwalent więcej niż 1l benzyny.

10 Data: Lipiec 08 2008 12:45:46
Temat: Re: Czy to koniec opłacalności CNG?
Autor: Raf :-) 

Dnia Sat, 5 Jul 2008 20:27:28 +0200, Paweł Ubysz napisał(a):

>>> 1m^3=1000l


no właśnie czyli 1000 razy taniej

:-)


IMHO to CNG tankujemy w postaci lotnej i dlatego podaje się cene za m^3,  a
wartość opałowa 1m^3 CNG jest zblizona do wartości opałowej 1 l LPG.

Taak?
To ja czegoś nie rozumiem. Auto z instalacją CNG palące około 11 l benzyny
na 100 km (w mieście) pali około 8,5 m3 CNG. Takie samo auto pali około 12
l LPG. Skoro wartość opałowa jest zbliżona, to chyba w instalacjach CNG
stosuje się jakąś kosmiczną technologię.

Więc
obecnie ceny obydwu produktów z punktu widzenia uzytkownika są podobne.

CNG jest wciąż duużo tańszy. Poza tym LPG jest produktem ubocznym przy
produkcji benzyny i ON, więc przy spadku konsumpcji benzyny cena LPG będzie
rosła. CNG jest produktem ubocznym wydobycia ropy naftowej (wiem, wiem, są
też samodzielne złoża gazu ziemnego, które są eksploatowane niezależnie od
ropy), więc jego cena będzie rosła znacznie wolniej. Do tej pory w
przypadku wielu szybów naftowych gaz ziemny po prostu się spala, wzrost
ceny CNG spowoduje szybką budowę instalacji sprężania i zwiększenie podaży.
A nawet w wariancie superekologicznym (uwaga, wchodzimy w obszar science
fiction), przy zerowym zużyciu paliw pochodzących z ropy naftowej, ropa
będzie wydobywana dla celów przemysłu chemicznego (np. produkcja tworzyw
sztucznych), więc wciąż będzie występowała podaż gazu ziemnego.


Raf :-)
--
www.myprofile.w.pl

11 Data: Lipiec 05 2008 21:52:49
Temat: Re: Czy to koniec opłacalności CNG?
Autor: Marcin 

Dnia Sat, 05 Jul 2008 18:17:36 +0200, Andrzej  napisał:

Wczoraj na stacji w Gdyni CNG 1m3 kosztowa? 2,10 natomiast 1l LPG  kosztowa?
2,09!

LPG to i 1,97 kosztuje...

12 Data: Lipiec 06 2008 13:03:10
Temat: Re: Czy to koniec opłacalności CNG?
Autor: P_ablo 


Użytkownik "Andrzej"  napisał w wiadomości

Wczoraj na stacji w Gdyni CNG 1m3 kosztował 2,10 natomiast 1l LPG
kosztował 2,09! Czy to oznacza koniec opłacalności tego paliwa w
samochodach??


1 kg gazu ziemnego wysokometanowego (GZ50) to ekwiwalent ok 1,51 kg benzyny
95.
Cena na stacjach to cena za kilogram gazu nie za  m3, u nas odmierzacze tego
paliwa to tzw masowce - tak jest mniej klopotu ze wspolczynnikiem
temperatury.
Z kolei 1 kg gazu ziemnego to ok 1,3 m3 ...

LPG z kolei jest o 20% bardziej kaloryczny niz benzyna ale za to ta sama
jednostka objetosci gazu jest o 40%  lzejsza niz benzyny co daje 20% wieksze
spalanie w jednostkach objetosci.

Picasso

13 Data: Lipiec 07 2008 13:16:04
Temat: Re: Czy to koniec opłacalności CNG?
Autor: The_EaGle 

P_ablo pisze:

1 kg gazu ziemnego wysokometanowego (GZ50) to ekwiwalent ok 1,51 kg benzyny 95.
Cena na stacjach to cena za kilogram gazu nie za  m3, u nas odmierzacze tego paliwa to tzw masowce - tak jest mniej klopotu ze wspolczynnikiem temperatury.
Z kolei 1 kg gazu ziemnego to ok 1,3 m3 ...

LPG z kolei jest o 20% bardziej kaloryczny niz benzyna ale za to ta sama jednostka objetosci gazu jest o 40%  lzejsza niz benzyny co daje 20% wieksze spalanie w jednostkach objetosci.

Jakie są wiec teoretyczne przeliczniki spalania tego paliwa w samochodzie?

Jeżeli założymy że samochód X spali 8l PB95 to 10l LPG to ile kg CNG?

Pozdrawiam
Rafał

14 Data: Lipiec 07 2008 23:12:28
Temat: Re: Czy to koniec opłacalności CNG?
Autor: P_ablo 


Użytkownik "The_EaGle"  napisał w wiadomości



Jakie są wiec teoretyczne przeliczniki spalania tego paliwa w samochodzie?

Jeżeli założymy że samochód X spali 8l PB95 to 10l LPG to ile kg CNG?


Ford courier 1,3 konwertowany na cng  spala ok 6,5 m3.
Teoretycznie przyjmuje sie, ilosc spalanej benzyny / 1,27 i wychodzi
spalanie w m3. Nie metry czy kilogramy sa istotne :) tankujesz multiple czy
zafirke za ~58 zl i ta pierwsza przejedziesz ok 410 km a ta druga ok 470 km
w miescie. VW LT zatankowany za 110 zl przejedzie na trasie i 600 km. A jak
milo jest kiedy pomyslisz sobie, ze te wszystkie bzdury o barylkach za 200$
ciebie nie dotycza...

Picasso

15 Data: Lipiec 08 2008 21:05:07
Temat: Re: Czy to koniec opłacalności CNG?
Autor: Andrzej 

Ford courier 1,3 konwertowany na cng  spala ok 6,5 m3.
Teoretycznie przyjmuje sie, ilosc spalanej benzyny / 1,27 i wychodzi
spalanie w m3. Nie metry czy kilogramy sa istotne :) tankujesz multiple
czy zafirke za ~58 zl i ta pierwsza przejedziesz ok 410 km a ta druga ok
470 km w miescie. VW LT zatankowany za 110 zl przejedzie na trasie i 600
km. A jak milo jest kiedy pomyslisz sobie, ze te wszystkie bzdury o
barylkach za 200$ ciebie nie dotycza...

No niestety dane podawane w źródłach które zamieściłem poniżej mówią co
innego - mianowicie zużycie m3 CNG w stosunku do benzyny jest do 10%
większe - czyli podobnie jak LPG. Podaję linki:
http://www.gazownia.pl/gaz_ziemny_cng.php
http://www.przeglad-techniczny.pl/arch/2006/21_22/samochody_na_gaz.htm

Jeśli tak rzeczywiście jest to biorąc pod uwagę zasięg samochodu oraz
koszty - zakładanie instalacji CNG nie ma najmniejszego sensu (dużo
sensowniejsza jest instalacja LPG przy takich cenach CNG na stacjach).

16 Data: Lipiec 09 2008 00:26:21
Temat: Re: Czy to koniec opłacalności CNG?
Autor: P_ablo 


Użytkownik "Andrzej"  napisał w wiadomości


No niestety dane podawane w źródłach które zamieściłem poniżej mówią co
innego - mianowicie zużycie m3 CNG w stosunku do benzyny jest do 10%
większe - czyli podobnie jak LPG. Podaję linki:
http://www.gazownia.pl/gaz_ziemny_cng.php
http://www.przeglad-techniczny.pl/arch/2006/21_22/samochody_na_gaz.htm

Jeśli tak rzeczywiście jest to biorąc pod uwagę zasięg samochodu oraz
koszty - zakładanie instalacji CNG nie ma najmniejszego sensu (dużo
sensowniejsza jest instalacja LPG przy takich cenach CNG na stacjach).

Przeczytaj dokladnie co jest w pierwszym linku...
Koszty instalacji CNG w PL sa wysokie bo jest maly na nie popyt... maly
popyt bo sa drogie i kolo sie zamyka. Pozostaje jeszcze zakup samochodu juz
z instalacja - ogloszen jest mnostwo.  Inna kwestia to popularne w europie
ciezkie stalowe zbiorniki, w europie lekkie zbiorniki kompozytowe sa mega
drogie ale w stanach uzywki idzie wyrwac za kilkaset $, nowe kompozytowo
aluminiowe dostaniesz za 1000$. Pozostaje jeszcze kwestia zakupu duzego
pickupa zeby miec je gdzie wozic :) - no coz, nie ma rozy bez kolcow...

Picasso

Czy to koniec opłacalności CNG?



Grupy dyskusyjne