Akumulator łatwo sprawdzić bez specjalnych przyrządów:
1. ładujesz go tak długo, az zacznie gazować (szumi, jak woda sodowa)
jak już wypowiadasz sie to uściślaj, ładowanie należy przeprowadzać do punktu przekroczenia gęstości 1,28g/cm3 elektrolitu
gęstość jest zależna od temperatury
http://www.mototechnika.republika.pl/pliki/wykresgestosci.jpg
do pomiaru gęstości służy areometr
2. rozładowujesz akumulator np. podłączasz żarówkę reflektorową np. 45 W i mierzysz czas od początku rozładowania do chwili, aż światło żarówki zacznie wyraźnie słabnąć.
w ten sposób możesz sprawdzić pojemność, wyłącznie, i to nie do końca
def.
Pojemność znamionowa akumulatora (Qzn lub Q20) - ilość ładunku elektrycznego wyrażona w [Ah] jaką może oddać w pełni sprawny i naładowany akumulator do osiągnięcia stanu normalnego wyładowania w czasie 20 godzin w temperaturze 25 °C. Pojemność znamionowa nazywana jest także zamiennie pojemnością 20-to godzinową.
krzywa jest dość mocno zależna od temperatury
Przy żarówce 45 W masz prąd ok. 4 A i w pełni sprawny akumulator 34 Ah powinien świecić jakieś 8 godzin. Jak świeci 4 godz. to znaczy, że jeszcze do zimy 2008/2009 wystarczy, a jak wystarcza na 2 godz to prosi już o emeryturę.
Twoja wypowiedź jest co najmniej nie ścisła
pojemność nie ma nic do rzeczy z rezystancją źródła którym jest akumulator, rezystancja ta silnie zależy od poziomu zasiarczenia, dla dużych prądów rezystancja źródła jest zabójcza
przy założeniu że rezystancja obciążenia wynosi 0,15 oma (0,1 rozrusznik, 0,05 przewody) to przy źródle o parametrach idealnych prąd max który może popłynąć wynosi ~93A
niestety kiedy rezystancja źródła (akumulatora) jest duża, a 0,1 oma można uznać za realną przy zasiarczonym aku, to max prąd oddany do obciążenia może wynieść już tylko 56A, co może być problemem dla rozrusznika bo spadek będzie tak duży że na rozruszniku napięcie wyniesie 5,6V przy zasiarczonym aku, a moc wydzielona w układzie poza rozrusznikiem 470W przy zasiarczonym aku, a przy dobrym aku
założenia były podane obrazowo aby można było zrozumieć istotę rezystancji przy dużych prądach rozruchowych, pomijam też określoną zależność pojemności i rezystancji w funkcji temperatury
wacająć do sedna sprawy, należy zmierzyć napięcie na aku i rozruszniku w trakcie i bez kręcenia rozrusznikiem, pozwala to określić spadki, napięcie na rozruszniku w czasie rozruchu nie powinno wynieść poniżej 10-11V
najczęściej pada naciąg paska, potem prądnica/alternator (regulator) i niestety wzrost rezystancji na stykach masy i klemach akumulatora
Andrzej
4 |
Data: Marzec 24 2008 10:54:17 |
Temat: Re: akumulator? |
Autor: Jacek |
Coś mi się widzi, żeś nie w humorze.
Widać, że inicjator posta (jak sądzę) nie ma nadmiaru wiedzy eletrotechnicznej i nie sądzę aby miał areometr o mierniku uniwersalnym nie mówiąc. A chce chłop wiecieć, co jego bolidowi dolega.
Niech może sam autor napisze, czym dysponuje do pomiaru, to mu się lepiej doradzi
Jacek
5 |
Data: Marzec 24 2008 19:08:36 | Temat: Re: akumulator? | Autor: m |
Użytkownik rs napisał:
i zgasl,...........
JAKI WERDYKT ?
AKO ????
ps.za drugim razem po odpaleniu na "ekraniku: widniala czerwona ikonka
akumulatora.
Miałem tak w punto mk 1 - po wymianie akumulatora problem
zniknał :-) Akumulator mam do dziś - do kompresora w
warsztacie. Ma taki objaw że czasem przy przenoszeniu
traci energię:-) wiec obstawim że płyty sie wykruszyły
i sie zwierają.
--
Mamut
http://www.youtube.com/profile?user=spokojnyMamut
http://www.el_mamuto_diving.republika.pl/
6 |
Data: Marzec 25 2008 16:36:02 | Temat: Re: akumulator? | Autor: Scyzoryk |
JAKI WERDYKT ?
sprawdz ładowanie (alternator)
--
Pozdr
Scyzoryk
Corolla e11
GSX 550
| | |