amortyzatory
1 | Data: Kwiecien 24 2007 18:58:11 |
Temat: amortyzatory | |
Autor: Marcin | Witam 2 |
Data: Kwiecien 24 2007 22:14:09 | Temat: Re: amortyzatory | Autor: Mariusz | 1. Miękkie zawieszenie - spora część siły odśrodkowej przeznaczona jest na a) Wg mnie siła odśrodkowa jest prostopadła do kierunku działania amortyzatorów. One przejmują na siebie drgania pionowe, nie zaś siłę odśrodkową, która działa w poziomie; b) Siła odśrodkowa wg fizyki zależy wyłącznie od promienia zakrętu, masy auta i prędkości jazdy; c) Wg mnie przy twardym zawieszeniu koła mogą być bardziej podatne na poślizg na zakręcie gdy nawierzchnia nie jest idealnie równa - łatwiej skaczą po asfalcie, odbijają się, są twarde. Stąd takie Twoje wrażenie. Miękkie zawieszenie mniej skacze, lepiej amortyzuje i "przykleja" się do nierównej drogi - stąd wrażenie lepszej przyczepności. d) Oczywiście przyczepności zależy też od szerokości opon, rodzaju gumy (np. zimowe maja świetna przyczepność latem, a letnie fatalna zimą) no i masy auta; e) wysokość zawieszenia ma się chyba nijak do przyczepności. Ma natomiast wpływ na pochylanie się auta na zakrętach/ew.wywrotkę. Niskie może sobie pozwolić na większe prędkości bez niebezpiecznego przechyłu/wywrotki na bok; Zakładając że testy robiłeś na tej samej drodze, na tej samej szerokości opon i rodzaju gum, przy tej samej prędkości i masie auta (to samo auto), ja Twoje wrażenia tłumaczyłbym przez pt. c). M. 3 |
Data: Kwiecien 24 2007 22:28:07 | Temat: Re: amortyzatory | Autor: Marcin |
> 1. Miękkie zawieszenie - spora część siły odśrodkowej przeznaczona jestna > wykonanie pracy na amortyzatorze. Amoryzator przejmuje energię siłytym > czynnikom samochód na zakręcie jest bardziej stabilny.energię > związaną z pracą siły odśrodkowej. Po zewnętrznej stronie zakrętusamochód > nieznacznie opada, po pewnętrznej podnosi się do góry, przez co malejeśrodka > ciężkości, zaś zawieszenie jest twarde dlatego, aby nie marnować energiiz > silnika na pracę na amortyzatorach. W przypadku miękkiego zawieszeniana > pracę na amortyzatorach, a to z kolei zmniejsza energię przeznaczoną na Teoretycznie działa w poziomie, zdaję sobie z tego sprawę. Ale wiesz jak to jest w przyrodzie: nie ma rzeczy idealnych ;-) Teoria teorią, a praktyka często pokazuje coś innego ;-) b) Siła odśrodkowa wg fizyki zależy wyłącznie od promienia zakrętu, masy(np. zimowe maja świetna przyczepność latem, a letnie fatalna zimą) no i masybok; ja Twoje wrażenia tłumaczyłbym przez pt. c). 4 |
Data: Kwiecien 25 2007 13:05:18 | Temat: Re: amortyzatory | Autor: JJJK |
Teoretycznie działa w poziomie, zdaję sobie z tego sprawę. Ale wiesz jak To nie jest teoria. Tak działa sila odsrodkowa. To , ze samochod pochyla sie wynika w uproszczenie ze "zlozenia" sie sily odsrodkowej - dzialajacej prostopadle i sily zwiazanej z tarciem dzialajacej pionowo. JJJK 5 |
Data: Kwiecien 26 2007 00:20:19 | Temat: Re: amortyzatory | Autor: Mariusz | Teoretycznie działa w poziomie, zdaję sobie z tego sprawę. Ale wiesz jak Dzięki - dokładnie jak piszesz ;) Sile odśrodkowej ciągnącej auto np w prawo przeciwdziała przyłożona do kół siła tarcia opon o asfalt działająca przeciwnie do siły odśrodkowej czyli w lewo - równoważąca ją (inaczej lecisz do rowu), ale działająca niżej, przy samym asfalcie. Na auto działa zatem moment obrotowy wytworzony przez te dwie siły: | |-- -- -- -- -- -- -- > (siła odśrodkowa wyżej, pcha auto np w prawo) | <-- -- -- -- -- -- -- (siła tarcia opon niżej, ciągnie auto w lewo) no i sie auto pochyla, a czasem koziołkuje ;) M. 6 |
Data: Kwiecien 26 2007 19:36:48 | Temat: Re: amortyzatory | Autor: M.G. | po analizie wszystkich naukowych dociekan mamy odpowiedz 7 |
Data: Kwiecien 27 2007 00:15:07 | Temat: Re: amortyzatory | Autor: Mariusz | po analizie wszystkich naukowych dociekan mamy odpowiedz Nasz racje co do "sił" - nie ma różnicy między twardym a miękkim. Być może na nierównej nawierzchni twarde zawieszenie ma większe tendencje do skakania/boksowania po drodze, przez co łatwiej o poślizg i "wyrzucenie" z zakrętu. Nawet jeśli gumy są takie same. No ale to już inna bajka :) M. 8 |
Data: Kwiecien 30 2007 14:10:28 | Temat: Re: amortyzatory | Autor: Marcin |
> po analizie wszystkich naukowych dociekan mamy odpowiedzdo skakania/boksowania po drodze, przez co łatwiej o poślizg i "wyrzucenie" zDzięki za odpowiedzi i wyprowadzenie z błędnego myślenia. 9 |
Data: Maj 02 2007 21:28:46 | Temat: Re: amortyzatory | Autor: | Dzięki za odpowiedzi i wyprowadzenie z błędnego myślenia. a może tu po prostu chodzi o to, że auto jest nadsterowne lub podsterowne: http://pl.wikipedia.org/wiki/Nadsterowno%C5%9B%C4%87 i http://pl.wikipedia.org/wiki/Podsterowno%C5%9B%C4%87 nie pytajcie mnie o co w tym chodzi, słyszałem kiedyś o takich pojęciach i wkleiłem linki. tym bardziej nie wiem, czy twardość amortyzatorów ma się jakoś do tego :) -- pozdr dipl w bud.: http://swiatlazienek.net i http://hurtownie.info.pl ps) odpisując na priva usuń tekst ".usunto" oraz zmień lp -> pl w adresie |