Grupy dyskusyjne   »   Fabia 1.4 16V: przy jakiej prędkości obrotowej zmi eniać biegi?

Fabia 1.4 16V: przy jakiej prędkości obrotowej zmi eniać biegi?



1 Data: Kwiecien 27 2007 09:49:11
Temat: Fabia 1.4 16V: przy jakiej prędkości obrotowej zmieniać biegi?
Autor: Rafał Sobalewski 

Witam. Interesują mnie prędkości obrotowe silnika, po osiągnięciu których zmieniać bieg na wyższy. Auto jak w temacie (benzynka). Kieruję się tutaj zarówno ilością spalanej benzyny, jak i mniejszym zużyciem elementów. Natomiast szybkość osiąganięcia założonej prędkości jest dla mnie bez znaczenia. A więc chcę mało spalać i nie narażać silnika na zbyt intensywną pracę.
1 - autko osiąga 2000 rpm wrzucam 2.
2 - autko osiąga 2300 rpm wrzucam 3.
3 - autko osiąga 2500 rpm wrzucam 4.
i na 5 również przy 2500 rpm.

I drugie pytanie. Poniżej jakich obrotów redukować bieg? Przy 1800 rpm jest ok czy spokojnie może być jeszcze niżej?
To takie laickie pytania.



2 Data: Kwiecien 27 2007 10:46:58
Temat: Re: Fabia 1.4 16V: przy jakiej prędkości obrotowej zmieniać biegi?
Autor: %dingdong% 

Rafał Sobalewski pisze:

Witam. Interesują mnie prędkości obrotowe silnika, po osiągnięciu których zmieniać bieg na wyższy. Auto jak w temacie (benzynka). Kieruję się tutaj zarówno ilością spalanej benzyny, jak i mniejszym zużyciem elementów. Natomiast szybkość osiąganięcia założonej prędkości jest dla mnie bez znaczenia. A więc chcę mało spalać i nie narażać silnika na zbyt intensywną pracę.
1 - autko osiąga 2000 rpm wrzucam 2.
2 - autko osiąga 2300 rpm wrzucam 3.
3 - autko osiąga 2500 rpm wrzucam 4.
i na 5 również przy 2500 rpm.

I drugie pytanie. Poniżej jakich obrotów redukować bieg? Przy 1800 rpm jest ok czy spokojnie może być jeszcze niżej?
To takie laickie pytania.
Witam!
Moim zdaniem zmieniasz biegi za szybko. Mam taki samochod i z doswiadczenia wynika, ze 16-to zaworowy silnik nie przepada za tak malymi obrotami. Jesli chcesz malo palic to byc moze taka jazda jest uzasadniona, ale w ruchu miejski nie mozna sie zbytnio guzdrac. Trzeba jechac dynamicznie (bez przesady oczywiscie) i tak szybko jak poprzednik (oczywiscie nie przekraczajac dozwolonej predkosci :-)).
Ja staram sie tylko nie osiagac zbyt wysokich obrotow przy zimnym silniku. Potem kiedy jest juz cieply, to zaleznie od warunkow drogowych ciagne od 3 tys do 4 tys obrotow na minute. Raz przy wyprzedzaniu na trasie pociagnalem do odciecia, ale to bylo raz. Trzeba pamietac, ze maks. moment obrotowy dostepny jest przy okolo 3800 obr/min, a moc przy okolo 5000 obr/min.
Przyklad: ruszamy spod swiatel i przed nami bedzie okolo 0.5 km jazdy do nastepnych swiatel. Rozpedzam sie w miare szybko do 60-70 km/h (ciagnac np do 3500 obr/min na kazdym biegu) i potem na IV biegu jade dalej co oznacza obroty okolo 2tys obr/min, ale jesli bedzie potrzeba przyspieszenia to zredukowalbym na nizszy bieg. Na IV biegu przy 2000 obr/min nie spodziewalbym sie dobrego przyspieszenia.

Pozdrawiam.

3 Data: Kwiecien 28 2007 10:05:19
Temat: Re: Fabia 1.4 16V: przy jakiej prędkości obrotowej zmieniać biegi?
Autor: Mariusz 

Witam. Interesują mnie prędkości obrotowe silnika, po osiągnięciu których
zmieniać bieg na wyższy. Auto jak w temacie (benzynka). Kieruję się tutaj
zarówno ilością spalanej benzyny, jak i mniejszym zużyciem elementów.
Natomiast szybkość osiąganięcia założonej prędkości jest dla mnie bez
znaczenia. A więc chcę mało spalać i nie narażać silnika na zbyt
intensywną pracę.
1 - autko osiąga 2000 rpm wrzucam 2.
2 - autko osiąga 2300 rpm wrzucam 3.
3 - autko osiąga 2500 rpm wrzucam 4.
i na 5 również przy 2500 rpm.

I drugie pytanie. Poniżej jakich obrotów redukować bieg? Przy 1800 rpm
jest ok czy spokojnie może być jeszcze niżej?
To takie laickie pytania.

Cześć,

Mam podobny dylemat. Co prawda Fela 1.6, ale pytanie aktualne. Moja Fela
jest dość głośna, dlatego przy łagodnej jeździe zmieniam bieg na wyższy już
przy ok 2000. Wyjątek gdy ruszam na światłach i jestem jednym z pierwszych -
wówczas by się nie ślamazarzyć zmieniam przy 2500-3000. Więcej daję też przy
wyprzedaniu. Jeśli mi się jednak nie spieszy, jadę łagodnie, zmieniam przy
ok 2000-2200. Wiele szukałem na ten temat, w moim manualu znalazłem zapisy
ze:

a) nie wskazane jest jeździć na wysokich obrotach gdy silnik jest zimny;
b) w celu zmniejszenia zużycia paliwa i ochrony środowiska należy przełączać
na wyższy bieg jak najwcześniej;

Niestety nie ma żadnych konkretnych wytycznych co do obrotow.

M.

4 Data: Kwiecien 28 2007 14:07:33
Temat: Re: Fabia 1.4 16V: przy jakiej prędko?ci obrotowej zmieniać biegi?
Autor: Rafał Sobalewski 


Cześć,

Mam podobny dylemat. Co prawda Fela 1.6, ale pytanie aktualne. Moja Fela jest dość głośna, dlatego przy łagodnej jeździe zmieniam bieg na wyższy już przy ok 2000. Wyjątek gdy ruszam na światłach i jestem jednym z pierwszych - wówczas by się nie ślamazarzyć zmieniam przy 2500-3000. Więcej daję też przy wyprzedaniu. Jeśli mi się jednak nie spieszy, jadę łagodnie, zmieniam przy

Wiesz, mój sposób zmiany biegów obejmuje tylko sytuację gdy chcę ruszyć i jechać spokojnie.
Gdy potrzebuję wyrwać się szybko do przodu to daję na 1 dużo więcej obrotów, to samo przy wyprzedzaniu.
Zawsze gdy co¶ wyprzedzam to redukuję bieg i ci±gnę obroty w górę. Choć gdy mam na 4 już 3000 rpm to nawet w trakcie wyprzedzania wrzucam 5. Choć jak kolega mówił 3800 to największy moment.

Tak, mój sposób jazdy powstał wła¶nie na bazie instrukcji obsługi. Wcze¶niej jeĽdziłem CC700 na ucho więc nawet nie wiem co on tam osi±gał. Niestety CC700 było gło¶ne, a ta generacja aut jest cicha. Jak mam otwarte okno, wł±czone radio to czasem słyszę silnik dopiero jak osi±ga 3000 rpm.
W instrukcji obsługi znalazłem taki wykres spalania w zależno¶ci od prędko¶ci. Ogólnie każdy wyższy bieg redukuje spalanie o 1 litr na 100. Dla każdego biegu jest pewien przedział w którym auto spala mniej więcej podobn± ilo¶ć, natomiast na końcach tego przedziału spalanie wzrasta potęgowo.
Więc według instrukcji: na 2 po osi±gnięciu 30km/h spalanie zaczyna mocno wzrastać - około 2300 rpm.
na 3 po osi±gnięciu 50, na 4 po osi±gnięciu 70. Obserwuj±c wskaĽniki przełożyłem to na prędko¶ć obrotow±.

Choć osobi¶cie do tej pory nie kumam, czemu na 4 mogę jechać swobodnie z prędko¶ci± 2500 rpm i jest to ekonomiczne, a na 1 każ± przeł±czać bieg jak najszybciej. Chyba dla silnika nie ma znaczenia czy pracuje 2500 na 4 czy tez na 1.

5 Data: Maj 07 2007 11:19:44
Temat: Re: Fabia 1.4 16V: przy jakiej prędko?ci obrotowej zmieniać biegi?
Autor: JareK 

Rafał Sobalewski pisze:

Choć osobi¶cie do tej pory nie kumam, czemu na 4 mogę jechać swobodnie z prędko¶ci± 2500 rpm i jest to ekonomiczne, a na 1 każ± przeł±czać bieg jak najszybciej.

Biegi każ± przeł±czać jak najszybciej, bo podczas przyspieszania silnik zużywa więcej paliwa niż podczas jednostajnej jazdy. Ekonomicznie jest osi±gn±ć prędko¶ć przejazdow± w miarę szybko.

Chyba dla silnika nie ma znaczenia czy pracuje 2500 na 4 czy tez na 1.

Dla silnika nie, bo zużywa tak± sam± dawkę paliwa w funkcji obrotów (oczywi¶cie mocno upraszczaj±c), ale dla Ciebie już ma znaczenie, bo jad±c odcinek 100 km na 1 biegu zapłacisz więcej za paliwo niż jad±c na 4 biegu.

--
Pozdrawiam
JareK

6 Data: Kwiecien 28 2007 14:11:02
Temat: Re: Fabia 1.4 16V: przy jakiej prędkości obrotowej zmieniać biegi?
Autor: Radek Ł. 

Rafał Sobalewski napisał(a):

Witam. Interesują mnie prędkości obrotowe silnika, po osiągnięciu których zmieniać bieg na wyższy. Auto jak w temacie (benzynka). Kieruję się tutaj zarówno ilością spalanej benzyny, jak i mniejszym zużyciem elementów. Natomiast szybkość osiąganięcia założonej prędkości jest dla mnie bez znaczenia. A więc chcę mało spalać i nie narażać silnika na zbyt intensywną pracę.
1 - autko osiąga 2000 rpm wrzucam 2.
2 - autko osiąga 2300 rpm wrzucam 3.
3 - autko osiąga 2500 rpm wrzucam 4.
i na 5 również przy 2500 rpm.

I drugie pytanie. Poniżej jakich obrotów redukować bieg? Przy 1800 rpm jest ok czy spokojnie może być jeszcze niżej?
To takie laickie pytania.

Może nie jest to dobry przykład, ale testowałem już w kilku samochodach.
Przykład pochodzi z instrukcji obsługi poczciwego Fiata 125p (dokładnie FSO 1500), którego dojeżdżał ojciec, a ja uczyłem się na nim jeździć. Naukę zacząłem od instrukcji obsługi :P
Oczywiście instrukcję obsługi Fabii pisał chyba specjalista do diesli, bo przełączanie biegu na niższe przełożenie (czyli wyższy numer) przy 2000obr/min to masakra dla czterozaworowego silnika (z pominięciem przełączania z 1 na 2)
Robię więc tak, jak instrukcja Fiata mówiła, czyli.
Po osiągnięciu 20km/h włączam 2 bieg
Przy 45-50 3ci
przy 65-70 4ty
i piaty jak skończę przyspieszać, a tak normalnie to przy 90-100
Przetrenowałem to we wspomnianym FSO, w Peugeocie 106, Cinquecento, Oplu Vectrze i teraz w Fabii. Działa. Silnik pali względnie niedużo i nie męczy się.
Ekonomiczna jest też jazda t.zw. wybiegiem. Przy opanowaniu tego rzadko używa się hamulca przy zwalnianiu lub nawet zatrzymaniu.
Najlepszym wskaźnikiem prędkości i tego, czy silnik się nie męczy jest własna dupa. Po kilku kkm wiem, na co stać auto i jak je oszczędzać z myślą o długiej eksploatacji. Nie patrzę wtedy na obrotomierz i prędkościomierz.

Przy redukcji biegu stosuję taką zasadę:
5-4 - 70km/h
4-3 - 55km/h
3-2 - 35km/h
2-1 jak się minimalnie toczy.
Tak samo sprawdzone i działa, tyle, że dynamiczne przyspieszenie nie jest wtedy możliwe w pobliżu tych prędkości na wyższym biegu.

Pozdrawiam

7 Data: Kwiecien 28 2007 15:41:17
Temat: Re: Fabia 1.4 16V: przy jakiej prędkości obrotowej zmieniać biegi?
Autor: nom 


Użytkownik "Rafał Sobalewski"  napisał w wiadomości

Witam. Interesują mnie prędkości obrotowe silnika, po osiągnięciu
których
zmieniać bieg na wyższy.

Na tak postawione pytanie ciśnie się jedna, uniwersalna odpowiedź:
to zależy :-)

Zupełnie inaczej zienia się biegi jadąc pustym samochodem na równej
drodze a ineczej z pełnym załadunkiem pod górkę, przy tak niskich
prędkościach obrotowych moment obrotowy może być nie wystarczający, żeby
"uciągnąć" auto. :-)
Wskocz na rower i przy 10km/h wrzuć najwyższy bieg (przerzutkę),
zobaczymy jak długo tak dasz radę pojechać. :D
Podobnie jest z silnikiem, szczególnie benzynowym, którego moment
obrotowy nie jest liniowy jak w dieselu albo silniku elektrycznym, i ma
pewne maksimum, wokół najlepiej jest utrzymywać obroty. Nie wiem jak w
16V, bo ma 60KM silnik, gdzie mak. moment obrotowy jest przy
28000\obr/min. dlatego ja trzymam się obrotów od 2 do 3 tys. obr/min. i
jest cicho i w miarę elastycznie. :-)

8 Data: Kwiecien 29 2007 01:01:25
Temat: Re: Fabia 1.4 16V: przy jakiej prędkości obrotowej zmieniać biegi?
Autor: Dana S 

Rafał Sobalewski wrote:

Kieruję się tutaj zarówno ilością spalanej benzyny,

Nie zauwazam wplywu czy zmieniam na wyzszy przy 2,5k czy 4k wiec sie raczej tym nie martw w 16V. No chyba, ze trabia jadacy za Toba;)

jak i mniejszym zużyciem elementów.

Jak jedzie to sie zuzywa, jak stoi tez sie zuzywa. Moze powyzej 0,999c przestalby sie zuzywac z powodow relatywistycznych;)
Najlepiej nie miec samochodu - nic sie nie zuzyje;)
Dana

9 Data: Maj 05 2007 12:27:29
Temat: Re: Fabia 1.4 16V: przy jakiej prędkości obrotowej zmieniać biegi?
Autor: arc 

Interesują mnie prędkości obrotowe silnika, po osiągnięciu których zmieniać bieg na wyższy.

- Kolega "nom" słusznie wyjaśnił, że nie ma twardej reguły. Szkoda, że ludzie nie chcą myśleć i np. jadąc z górki nie mając nikogo przed sobą, kręcą niepotrzebnie do wysokich obrotów... albo pod górkę męczą silnik na wysokim biegu i małej prędkości obrotowej


Kieruję się tutaj zarówno ilością spalanej benzyny, jak i mniejszym zużyciem elementów.

- Z tą delikatnością to nie przesadzaj. "Emerycka" jazda nie jest dla silnika przyjemna i silnik przy dłuższej takiej eksploatacji "zamula" się. Zawsze jak biorę auto od matki, muszę najpierw pojezdzić na wysokich obrotach, inaczej silnik nie chce być żwawy.


I drugie pytanie. Poniżej jakich obrotów redukować bieg? Przy 1800 rpm jest ok czy spokojnie może być jeszcze niżej?

- też nie ma twardej reguły. Trzeba dostosować do warunków jazdy. Np. jadąc w gęstym ruchu, nie musisz wcześnie redukować, jeśli ruch tymczasowo zwolni i nie masz zamiaru gwałtownie przyspieszać.
Włącz choć raz świadomość podczas jazdy i będzie ok :)

10 Data: Maj 07 2007 09:44:13
Temat: Re: Fabia 1.4 16V: przy jakiej prędko¶ci obrotowej zmieniać biegi?
Autor:

Rafał Sobalewski napisał(a):

Natomiast szybko¶ć osiąganięcia założonej prędko¶ci jest dla mnie bez
znaczenia. A więc chcę mało spalać i nie narażać silnika na zbyt intensywną
pracę.
1 - autko osiąga 2000 rpm wrzucam 2.
2 - autko osiąga 2300 rpm wrzucam 3.
3 - autko osiąga 2500 rpm wrzucam 4.
i na 5 również przy 2500 rpm.


jeĽdziłem Fabi± 1.4 (gaz) i 1.9 i wydaje mi się,
że te zakresy s± ok, ale dla diesla.
je¶li chodzi o 1 i 2-kę, to pewnie może być i dla benzyny,
to niskie bieg, nie obci±żaj± silnika. ale na pewno od 3-ki
w górę dorzuciłbym po 500 obr/min. gdzie¶ czytałem, że
jest taka zasada, że bieg jest dobrany poprawnie, gdy autko
"żwawo" na nim przy¶piesza bez zbytniego obci±żenia
silnika, czyli pewnie, gdy jedziemy w okolicach maksymalnego
momentu obrotowego. jeżeli przy 2500 obr/min z czwórki
przerzucisz na 5-tkę, to masz pewnie co¶ około 2000 obr/min.
z tego co pamiętam, to fabi± z silnikiem 1.4 z tak± prędko¶ci±
obrotow± na 5-tce nie jeĽdzi się wtedy za super. być może to
przez to, że w aucie którym jeĽdziłem był założony gaz. a może
i na benzynie jest podobnie?? pewnie niewiele zaoszczędzisz
na paliwie "dusz±c" silnik, natomiast nie jest to zbyt dobre
dla jego trwało¶ci, co pewnie potwierdz± i inni.
--
pozdr dipl
 w bud.: http://swiatlazienek.net/ i http://hurtownie.info.pl/
   oraz http://przetworstwo.com/
ps) odpisuj±c na priva usuń tekst ".usunto"
    oraz zmień lp -> pl w adresie mejl

Fabia 1.4 16V: przy jakiej prędkości obrotowej zmieniać biegi?



Grupy dyskusyjne