Grupy dyskusyjne   »   Gładko sunąć po nierównościach

Gładko sunąć po nierównościach



1 Data: Maj 17 2011 14:07:02
Temat: Gładko sunąć po nierównościach
Autor: Technolog 

Lubię sobie czasem pokombinować o tym, czego w motoryzacji nie ma, a co
mogłoby być. Ostatnim razem (z rok temu?) kombinowałem tu na grupie o
samochodach samoprowadzących się - albo zupełnie autonomicznie jadących,
albo w "sznurku" za pojazdem prowadząym. Jakiś czas później okazało się, że
Google testuje samochód samoprowadzący się, a Volvo technologię sznura aut
prowadzonych przez kierowcę.

Czas więc podsunąć światowym koncernom kolejny pomysł ;) (przymrużenie oka
tyczy się zarówno tego zdania jak i całego powyższego akapitu)

Nie wszędzie drogi są gładkie jak w Monte Carlo, a jednym z głównych
odbiorców luksusowych samochodów są Rosjanie, gdzie zapewne nie wszystkie
drogi są gładkie jak stół.

Pomysł dotyczy systemu niwelującego nierówności na drodze. Nie
amortyzującego, a niwelującego, aby jadąc po drodze z dziurami nie
odczuwało się ich w kabinie pasażerskiej wcale.

System miałby możliwość poruszania każdym kołem w pionie (np. za pomocą
siłownika hydraulicznego) w szybkim tempie. Połączone by to było z radarem
omiatającym nawierzchnię przed samochodem. Radar odczytywałby nierówności
nawierzchni, a siłowniki odpowiednio by reagowały wysuwając lub chowając
koło. Np w wypadku (typowej, nie za głębokiej) dziury koło byłoby wysuwane,
aż dotknie jej dna, po czym gdy dziura się końcy natychmiast chowane.
Dzięki temu systemowi dałoby się też pokonywać bez problemu garby
spowalniające.

Oczywiście system działby wyłącznie w normalnych warunkach, tj. na zwykłych
nierównościach na drodze, nie zadziałałby przy dużych dziurach lub w
terenie. Ale takich zwykłych nierówności na drodze spotyka się najwięcej.

Pomysł wydaje się być technologicznie do zrealizowania, problemem mogłaby
być np. szybkość reakcji siłowników, ale dzisiejsza technika chyba
umożliwia, aby działo się to błyskawicznie.

Co powiecie? Kiedyś ABS był systemem stosowanym w autach luksusowych. Może
gdyby taki system istniał, także za jakiś czas pojawiłby się w autach klasy
średniej? A może coś takiego już się wprowadza w seryjnie produkowanych
autach?

Wasze zdrowie!
Technolog



2 Data: Maj 17 2011 13:15:25
Temat: Re: Gładko sunąć po nierównościach
Autor: Waldek Godel 

Dnia Tue, 17 May 2011 14:07:02 +0200, Technolog napisał(a):

Pomysł dotyczy systemu niwelującego nierówności na drodze. Nie
amortyzującego, a niwelującego, aby jadąc po drodze z dziurami nie
odczuwało się ich w kabinie pasażerskiej wcale.


zieeeeeeew....
http://www.youtube.com/watch?v=eSi6J-QK1lw

--
Pozdrowienia, Waldek Godel
Nie pytaj, co rząd może zrobić dla ciebie.
Zapytaj, czy mógłby tego nie robić.

3 Data: Maj 17 2011 15:16:14
Temat: Re: Gładko sunąć po nierównościach
Autor:





zieeeeeeew....

http://www.youtube.com/watch?v=eSi6J-QK1lw



--

fajowe. w jakim sensowny aucie mozna to dostac? oczywiscie staruchy..
Tego lexa z tym puszczali czy nie?
ps
usilnie staram sie nie myslec o cenach jesli takie badziewko sie
zj_stosunekplciowy_ebie

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

4 Data: Maj 17 2011 15:34:38
Temat: Re: Gładko sunąć po nierównościach
Autor: Konrad L 

Juz to kiedys ogladalem i robi wrazenie, przsynajmniej na wybranych trasach testowych.

Ciekawe co by sie dzialo w przypadku jazdy po dziurach "przykrytych" kałużami, albo bo grzaskim blotku, gestej trawie itp. Widac tez ze tester/samochod przed przeszkodami dobiera wysokoc zawieszenia, aby nie brakło "skoku" zawieszenia.

5 Data: Maj 17 2011 19:38:20
Temat: Re: Gładko sunąć po nierównościach
Autor: J.F. 

Użytkownik "Waldek Godel"  napisał w

Dnia Tue, 17 May 2011 14:07:02 +0200, Technolog napisał(a):
Pomysł dotyczy systemu niwelującego nierówności na drodze. Nie
amortyzującego, a niwelującego, aby jadąc po drodze z dziurami nie
odczuwało się ich w kabinie pasażerskiej wcale.

zieeeeeeew....
http://www.youtube.com/watch?v=eSi6J-QK1lw

Z tym ze tu jest pol systemu - elementy wykonawcze plus troche sterowania.

podejrzewam ze jednak brakuje tego radaru/kamery wraz z odpowiednia sztuczna inteligencja i np "systemem zapobiegania urwania kola" :-)

A w sumie wcale nie trzeba do tego Bose - wystarczy stara rumunska dacia 1310 (czyli renault 12).


J.

6 Data: Maj 17 2011 22:56:21
Temat: Re: Gładko sunąć po nierównościach
Autor: Maciek 

Dnia Tue, 17 May 2011 19:38:20 +0200, J.F. napisał(a):

A w sumie wcale nie trzeba do tego Bose - wystarczy stara rumunska
dacia 1310 (czyli renault 12).

A mozesz rozwinac?

--
Maciek

7 Data: Maj 18 2011 01:21:15
Temat: Re: Gładko sunšć po nierównoœciach
Autor: J.F. 

On Tue, 17 May 2011 22:56:21 +0200,  Maciek wrote:

Dnia Tue, 17 May 2011 19:38:20 +0200, J.F. napisał(a):
A w sumie wcale nie trzeba do tego Bose - wystarczy stara rumunska
dacia 1310 (czyli renault 12).

A mozesz rozwinac?

A co tu rozwijac - zwykle zawieszenie, ale doskonale zestrojone na
"miekko", i spokojnie mozna sie z takimi torami przeszkod mierzyc.

Tylko na zakretach opony tra o nadkola :-)

J.

8 Data: Maj 17 2011 23:28:57
Temat: Re: Gładko sunšć po nierównoœciach
Autor: Michał 

J.F.  napisał(a):

On Tue, 17 May 2011 22:56:21 +0200,  Maciek wrote:
>Dnia Tue, 17 May 2011 19:38:20 +0200, J.F. napisał(a):
>> A w sumie wcale nie trzeba do tego Bose - wystarczy stara rumunska
>> dacia 1310 (czyli renault 12).
>
>A mozesz rozwinac?

A co tu rozwijac - zwykle zawieszenie, ale doskonale zestrojone na
"miekko", i spokojnie mozna sie z takimi torami przeszkod mierzyc.

Tylko na zakretach opony tra o nadkola :-)


yyy????????????

to TAKI ZŁOM BYŁ ŻE HEJ !!!!!!

miałem okazje jechać (jako pasażer), było to baaardzo dawno temu
ale to naprawdę niemiłosierny syf był.
-Taki złom wychodzący z fabryki

lepiej to już bujał nawet o zgrozo chrystler sebring 2006 !!!
(jedno z gorszych aut jakim jechałem jako nowe, dacia też wtedy była "nowa")
nie skręcał, ale z dacią tego nie da się równać


pozdrawiam.

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

9 Data: Maj 18 2011 06:47:45
Temat: Re: Gładko sunšć po nierównoœciach
Autor: Maciek 

Dnia Wed, 18 May 2011 01:21:15 +0200, J.F. napisał(a):

A co tu rozwijac - zwykle zawieszenie, ale doskonale zestrojone na
"miekko", i spokojnie mozna sie z takimi torami przeszkod mierzyc.

Tylko na zakretach opony tra o nadkola :-)

Ciekawe masz porownania :) Proponuje zamiast tego rumunskiego zlomu
przejechac sie kiedys PORZADNYM, komfortowym autem - np. Citroenem XM, CX
Prestige albo zabytkowym DS-em.

O Dacii mozna powiedzic wiele, ale nie ze byla wygodna...

--
Maciek

10 Data: Maj 18 2011 07:11:42
Temat: Re: G?adko sun?? po nierównoœciach
Autor: Robert Rędziak 

On Wed, 18 May 2011 01:21:15 +0200, J.F
 wrote:

A co tu rozwijac - zwykle zawieszenie, ale doskonale zestrojone na
"miekko", i spokojnie mozna sie z takimi torami przeszkod mierzyc.

Tylko na zakretach opony tra o nadkola :-)

 No to prawie jak BOSE...

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rędziak     e36/5 323ti     mailto:giekao-at-gmail-dot-com

   I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.

11 Data: Maj 18 2011 15:04:10
Temat: Re: G?adko sun?? po nierówno?ciach
Autor: J.F. 

Użytkownik "Robert Rędziak"  napisał w

On Wed, 18 May 2011 01:21:15 +0200, J.F
A co tu rozwijac - zwykle zawieszenie, ale doskonale zestrojone na
"miekko", i spokojnie mozna sie z takimi torami przeszkod mierzyc.

Tylko na zakretach opony tra o nadkola :-)

No to prawie jak BOSE...

Jedna roznica, dopoki Bose nie ustawi auta odwrotnie i to solidnie, to ze srodka nawet nie odczujesz ile sie przechyla.

Za to pieknie kompensowala wroclawskie dziury.

J.

12 Data: Maj 18 2011 15:06:47
Temat: Re: G?adko sun?? po nierówno?ciach
Autor: Robert Rędziak 

On Wed, 18 May 2011 15:04:10 +0200, J.F.
 wrote:

Jedna roznica, dopoki Bose nie ustawi auta odwrotnie i to solidnie,
to ze srodka nawet nie odczujesz ile sie przechyla.

 Oczywiście, tylko BOSE nie powoduje choroby morskiej i pozwala
 na szybkie pokonywanie zakrętów czy nierówności.

Za to pieknie kompensowala wroclawskie dziury.

 Lektyka robiła to jeszcze lepiej, tylko z napędem dziś słabo.

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rędziak     e36/5 323ti     mailto:giekao-at-gmail-dot-com

   I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.

13 Data: Maj 18 2011 17:19:28
Temat: Re: G?adko sun?? po nierówno?ciach
Autor: J.F. 

Użytkownik "Robert Rędziak"  napisał w

On Wed, 18 May 2011 15:04:10 +0200, J.F.
Jedna roznica, dopoki Bose nie ustawi auta odwrotnie i to solidnie,
to ze srodka nawet nie odczujesz ile sie przechyla.

Oczywiście, tylko BOSE nie powoduje choroby morskiej

nie "nie powoduje" tylko "zmniejsza tendencje". Musialoby w przeciwna strone przechylac, to wtedy by jeszcze bardziej zmniejszalo.

i pozwala  na szybkie pokonywanie zakrętów czy nierówności.

No a dacia nie powodowala choroby morskiej i pozwalala na szybkie pokonywanie nierownosci i zakretow - szybkie na miare silnika ktory miala.

Za to pieknie kompensowala wroclawskie dziury.
Lektyka robiła to jeszcze lepiej, tylko z napędem dziś słabo.

Lektyka to robila bardzo zle, chyba ze miales krzepkich i dobrze oplacanych nosicieli :-)

J.

14 Data: Maj 18 2011 17:31:19
Temat: Re: G?adko sun?? po nierówno?ciach
Autor: Maciek 

Dnia Wed, 18 May 2011 17:19:28 +0200, J.F. napisał(a):

No a dacia nie powodowala choroby morskiej i pozwalala na szybkie
pokonywanie nierownosci i zakretow - szybkie na miare silnika ktory
miala.

Powodowala za to inna chorobe - k*rwice :)
Wiem, bo mialem Dacie.

--
Maciek

15 Data: Maj 18 2011 15:38:50
Temat: Re: G?adko sun?? po nierówno?ciach
Autor: Robert Rędziak 

On Wed, 18 May 2011 17:19:28 +0200, J.F.
 wrote:

nie "nie powoduje" tylko "zmniejsza tendencje". Musialoby w
przeciwna strone przechylac, to wtedy by jeszcze bardziej
zmniejszalo.

 Jak dla mnie nie jest problemem, że działają na mnie duże
 przeciążenia. Dla mnie jest problemem, jak mi się takie gówno
 zaczyna bujać na każdej nierówności. Wtedy błędnik miewa dość.

No a dacia nie powodowala choroby morskiej i pozwalala na szybkie
pokonywanie nierownosci i zakretow - szybkie na miare silnika ktory
miala.

 Ja, ja... Taki ideał, że w R 12 Gordini musieli inaczej wystroić
 zawieszenie?

 Ponton zawsze pozostanie pontonem. Będzie się bujał, na szybkich
 nierównych zakrętach czy uskokach będzie się gubił. Taka jego
 natura. Hyundaie tak miały, nawet te nowsze nie wyzbyły się do
 końca tej przypadłości.

Lektyka to robila bardzo zle, chyba ze miales krzepkich i dobrze
oplacanych nosicieli :-)

 Opłacanych? Miałbym płacić mojej własności? Micha, izba, tunika,
 sculponea i miejsce przy lektyce ;>

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rędziak     e36/5 323ti     mailto:giekao-at-gmail-dot-com

   I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.

16 Data: Maj 19 2011 14:19:08
Temat: Re: G?adko sun?? po nierówno?ciach
Autor: J.F. 

Użytkownik "Robert Rędziak"  napisał w

On Wed, 18 May 2011 17:19:28 +0200, J.F.
 wrote:
nie "nie powoduje" tylko "zmniejsza tendencje". Musialoby w
przeciwna strone przechylac, to wtedy by jeszcze bardziej
zmniejszalo.

Jak dla mnie nie jest problemem, że działają na mnie duże
przeciążenia. Dla mnie jest problemem, jak mi się takie gówno
zaczyna bujać na każdej nierówności. Wtedy błędnik miewa dość.

A widzisz - chwale ja m.in. za to ze swietnie dobrali tlumienie amorow.
Nie bylo zadnego bujania, w sensie - powrot do polozenia rownowagi bez zadnego przesterowania.

Ponton zawsze pozostanie pontonem. Będzie się bujał, na szybkich
nierównych zakrętach czy uskokach będzie się gubił. Taka jego
natura.

No nie, na uskokach to tylko slyszales jak kola telepaly :-)

Lektyka to robila bardzo zle, chyba ze miales krzepkich i dobrze
oplacanych nosicieli :-)

Opłacanych? Miałbym płacić mojej własności? Micha, izba, tunika,
sculponea i miejsce przy lektyce ;>

I myslisz ze bedzie im sie wtedy chcialo nosic lektyke na ugietych rekach, amortyzujac ruch ?
No chyba ze dla przykladu zetniesz jedna zaloge po powrocie :-)

J.

17 Data: Maj 17 2011 14:26:05
Temat: Re: Gładko sunąć po nierównościach
Autor: Jakub Witkowski 

W dniu 2011-05-17 14:07, Technolog pisze:

Pomysł dotyczy systemu niwelującego nierówności na drodze. Nie
amortyzującego, a niwelującego, aby jadąc po drodze z dziurami nie
odczuwało się ich w kabinie pasażerskiej wcale.

System miałby możliwość poruszania każdym kołem w pionie (np. za pomocą
siłownika hydraulicznego) w szybkim tempie. Połączone by to było z radarem
omiatającym nawierzchnię przed samochodem. Radar odczytywałby nierówności
nawierzchni, a siłowniki odpowiednio by reagowały wysuwając lub chowając
koło.

To nie tak się robi.
Sygnałem odniesienia dla układu regulacji powinien być akcelerometr, a elementem
wykonawczym siłowniki zawieszenia. Układ powinien zerować przyspieszenie pionowe.
Teoretycznie proste :)

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

18 Data: Maj 17 2011 14:45:40
Temat: Re: Gładko sunąć po nierównościach
Autor: Tomasz Finke 

W dniu 2011-05-17 14:26, Jakub Witkowski pisze:

Teoretycznie proste :)

Teoretycznie bardzo trudne, bo wymaga przewidywania przyszłości. Dlatego bardzo przydatny byłby mechanizm wykrywania nierówności
zanim dowie się o niej koło.

T.

19 Data: Maj 17 2011 15:07:47
Temat: Re: Gładko sunąć po nierównościach
Autor: Maciek 

Teoretycznie bardzo trudne, bo wymaga przewidywania przyszłości. Dlatego bardzo przydatny byłby mechanizm wykrywania nierówności
zanim dowie się o niej koło.

....może czujniki ultradźwiękowe w przednim zderzaku? Całość byłaby trochę przed kołem. Ciekawe czy możliwe by było zrobienie charakterystyki nierówności ;-)

20 Data: Maj 17 2011 16:48:57
Temat: Re: Gładko sunąć po nierównościach
Autor: Pawel "O'Pajak" 

  Powitanko,

...może czujniki ultradźwiękowe w przednim zderzaku?

Tutaj
http://en.wikipedia.org/wiki/Active_suspension
pisza (jesli dobrze rozumiem), ze to mierzy ruch kola w pionie i dopiero wtedy reaguje.
Zawsze mozna kilkutonowy zyroskop zamontowac i nie trzeba zadnej wyszukanej (elektro)mechaniki;-)

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznać małą szkodliwość społeczną?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S.  Mrożek)
******* >>> !!! UWAGA:  ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE ->:
> pavel(ten_smieszny_znaczek)aster.pl  <<<<*******

21 Data: Maj 18 2011 15:13:19
Temat: Re: Gładko sunąć po nierównościach
Autor: J.F. 

Użytkownik "Pawel "O'Pajak""  napisał w

 Powitanko,
...może czujniki ultradźwiękowe w przednim zderzaku?

Tutaj
http://en.wikipedia.org/wiki/Active_suspension
pisza (jesli dobrze rozumiem), ze to mierzy ruch kola w pionie i dopiero wtedy reaguje.

Jest w tym jeden niuans - na niektore wyboje trzeba reagowac szybko nie zmieniajac wysokosci pojazdu, ale na wszelkich wjazdach i zjadach trzeba reagowac zmieniajac wysokosc kabiny i dostosowujac do profilu drogi.
Czyli trzeba patrzec stosunkowo daleko w przyszlosc, i zauwazyc czy to chwilowa dziura/falda, czy poczatek dluzszego trendu.

Zawsze mozna kilkutonowy zyroskop zamontowac i nie trzeba zadnej wyszukanej (elektro)mechaniki;-)

Trzeba trzeba, bo sam zyroskop dziala specyficznie i nie tak jak sie laikom wydaje. Choc na same zakrety moze wystarczy .. br, wolalbym tym nie jezdzic :-).
Poza tym on tylko przechyly zlikwiduje, wyboje zostana.

J.

22 Data: Maj 18 2011 09:45:42
Temat: Re: Gładko sunąć po nierównościach
Autor: Jakub Witkowski 

W dniu 2011-05-17 14:45, Tomasz Finke pisze:

W dniu 2011-05-17 14:26, Jakub Witkowski pisze:

Teoretycznie proste :)

Teoretycznie bardzo trudne, bo wymaga przewidywania przyszłości.

Powiedz to układom stabilizacji, np. położenia lufy czołgu. Zapewniam cię, że
nie ma w nich radaru do wykrywania nierówności terenowych :) One działają
dokładnie tak, jak opisałem (w uproszczeniu).
Pomocniczym wejściem (poprawiającym odporność układu na szumy) będzie zapewne
położenie zawieszenia. To wszystko jest teoretycznie proste i praktycznie wykonalne.
Kwestia sformułowania wymagań dokładnościowych, i dobrania właściwych elementów
wykonawczych. Z punktu widzenia teorii sterowania to dość banalny układ, w sam raz
na kolokwium dla studentów 2 roku automatyki :)

Dlatego bardzo przydatny byłby mechanizm wykrywania nierówności
zanim dowie się o niej koło.

No i co miałby wtedy zrobić? Dopóki koło nie wjedzie w nierówność... NIC, prawda? :)
Więc po co ma znać przyszłość? Ma znać stan chwilowy, i mieć minimalne opóźnienia.
Niezależnie od tego czy wiesz o nierówności długo przed, czy dopiero w momencie
najechania, kluczowym jest aby reakcja podwozia zaczęła się równo z przeszkodą,
i co gorsza, *dokładnie ją odwzorowywała*. To jest w mniejszym stopniu problem
czujników, bardziej szybkości elementów wykonawczych (ograniczenia natury energetycznej).

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

23 Data: Maj 18 2011 08:12:47
Temat: Re: Gładko sunąć po nierównościac=?ISO-8859-2??=Q?h
Autor: Massai 

Tomasz Finke wrote:

W dniu 2011-05-17 14:26, Jakub Witkowski pisze:

> Teoretycznie proste :)

Teoretycznie bardzo trudne, bo wymaga przewidywania przyszłości.
Dlatego bardzo przydatny byłby mechanizm wykrywania nierówności zanim
dowie się o niej koło.

Eee, wystarczy bardzo szybki czujnik ugięcia opony. Ot, jakiś pasek
zatopiony w boku opony.
Ugięcie opony jest pierwsze, zanim dojdzie do ruchu całego koła.

To w połączeniu ze "zwykłymi" amorami typu magneride (o zmiennej sile
tłumenia) już da bardzo dobre efekty.

Przewaga tego rozwiązania bose (zawias oparty o elektromagnetyczne
siłowniki) zasadza się w tym że ichni zawias SAM może wywołac ruch
koła. Odpowiednio precyzyjnie zestrojony mógłby rzeczywiście pozwalać
na poruszanie się samochodem bez opon, na gołych felgach, oblanych
tylko warstewką gumy żeby wyciszyć ;-)

--
Pozdro
Massai

24 Data: Maj 18 2011 11:47:55
Temat: Re: Gładko sunąć po nierównościach
Autor: Jakub Witkowski 

W dniu 2011-05-18 10:12, Massai pisze:

Przewaga tego rozwiązania bose (zawias oparty o elektromagnetyczne
siłowniki) zasadza się w tym że ichni zawias SAM może wywołac ruch
koła. Odpowiednio precyzyjnie zestrojony mógłby rzeczywiście pozwalać
na poruszanie się samochodem bez opon, na gołych felgach, oblanych
tylko warstewką gumy żeby wyciszyć ;-)

Opona i ew. inne elastyczne elementy zawieszenia pełnią rolę filtru
dolnoprzepustowego; bez niego wymagania na pasmo dla siłowników i szybkość
całego układu regulacji stałyby się wręcz kosmiczne :)

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

25 Data: Maj 18 2011 10:18:01
Temat: Re: Gladko sunac po nierownosciach
Autor: Massai 

Jakub Witkowski wrote:

W dniu 2011-05-18 10:12, Massai pisze:

> Przewaga tego rozwiązania bose (zawias oparty o elektromagnetyczne
> siłowniki) zasadza się w tym że ichni zawias SAM może wywołac ruch
> koła. Odpowiednio precyzyjnie zestrojony mógłby rzeczywiście
> pozwalać na poruszanie się samochodem bez opon, na gołych felgach,
> oblanych tylko warstewką gumy żeby wyciszyć ;-)

Opona i ew. inne elastyczne elementy zawieszenia pełnią rolę filtru
dolnoprzepustowego; bez niego wymagania na pasmo dla siłowników i
szybkość całego układu regulacji stałyby się wręcz kosmiczne :)

Gadanie, mój dziadek miał wóz na żelaznych kołach i jeździł ;-)

--
Pozdro
Massai

26 Data: Maj 18 2011 12:39:47
Temat: Re: Gładko sunąć po nierównościach
Autor: Albercik 

W dniu 18.05.2011 10:12, Massai pisze:

 Odpowiednio precyzyjnie zestrojony mógłby rzeczywiście pozwalać
na poruszanie się samochodem bez opon, na gołych felgach, oblanych
tylko warstewką gumy żeby wyciszyć ;-)


Obecnie stosuje się wąż ogrodowy nawinięty na felgę.
:P

27 Data: Maj 17 2011 15:57:56
Temat: Re: Gładko sunąć po nierównościach
Autor: Michał 

Technolog  napisał(a):

Lubię sobie czasem pokombinować o tym, czego w motoryzacji nie ma, a co
mogłoby być. Ostatnim razem (z rok temu?) kombinowałem tu na grupie o
samochodach samoprowadzących się - albo zupełnie autonomicznie jadących,
albo w "sznurku" za pojazdem prowadząym. Jakiś czas później okazało się, że
Google testuje samochód samoprowadzący się, a Volvo technologię sznura aut
prowadzonych przez kierowcę.

Czas więc podsunąć światowym koncernom kolejny pomysł ;) (przymrużenie oka
tyczy się zarówno tego zdania jak i całego powyższego akapitu)

Nie wszędzie drogi są gładkie jak w Monte Carlo, a jednym z głównych
odbiorców luksusowych samochodów są Rosjanie, gdzie zapewne nie wszystkie
drogi są gładkie jak stół.

Pomysł dotyczy systemu niwelującego nierówności na drodze. Nie
amortyzującego, a niwelującego, aby jadąc po drodze z dziurami nie
odczuwało się ich w kabinie pasażerskiej wcale.

System miałby możliwość poruszania każdym kołem w pionie (np. za pomocą
siłownika hydraulicznego) w szybkim tempie. Połączone by to było z radarem
omiatającym nawierzchnię przed samochodem. Radar odczytywałby nierówności
nawierzchni, a siłowniki odpowiednio by reagowały wysuwając lub chowając
koło. Np w wypadku (typowej, nie za głębokiej) dziury koło byłoby wysuwane,
aż dotknie jej dna, po czym gdy dziura się końcy natychmiast chowane.
Dzięki temu systemowi dałoby się też pokonywać bez problemu garby
spowalniające.

Oczywiście system działby wyłącznie w normalnych warunkach, tj. na zwykłych
nierównościach na drodze, nie zadziałałby przy dużych dziurach lub w
terenie. Ale takich zwykłych nierówności na drodze spotyka się najwięcej.

Pomysł wydaje się być technologicznie do zrealizowania, problemem mogłaby
być np. szybkość reakcji siłowników, ale dzisiejsza technika chyba
umożliwia, aby działo się to błyskawicznie.

Co powiecie? Kiedyś ABS był systemem stosowanym w autach luksusowych. Może
gdyby taki system istniał, także za jakiś czas pojawiłby się w autach klasy
średniej? A może coś takiego już się wprowadza w seryjnie produkowanych
autach?


Po pierwsze są auta w których słabo czuć dziury bez systemów :)

Z 8 lat już BOSE robi takie zawieszenie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bose_Corporation#Automotive_suspension_system


Powinno być dobre, słuchawki z aktywnym wyciszeniem są dobre,
kto ma w aucie aktywne wyciszenie ? daje to dużo ?

Volva i sznurki itp... to też tak z 10 czy 15 lat ma cały ten reserch,
z 10 lat temu to można było kupić auta z radarami prawie każdej marki.
tak z 16 lat temu od kiedy wsadzili GPSy do aut to zaczęli kombinować
(na oko).

pozdrawiam.

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

28 Data: Maj 17 2011 22:50:23
Temat: Re: Gładko sunąć po nierównościach
Autor: megrims 

W dniu 2011-05-17 14:07, Technolog pisze:
(ciach)

To zamiast wyprzedzania samochodów, to powinno
się nad nimi skakać. I system unikania zderzeń
czołowych. Jak coś wali na Ciebie na czoło, to skok.
I nie będzie trzeba budować autostrad i przez dziury
też się będzie skakać.

29 Data: Maj 17 2011 22:38:32
Temat: Re: Gładko sunąć po nierównościach
Autor: Michał 

megrims  napisał(a):

W dniu 2011-05-17 14:07, Technolog pisze:
(ciach)

To zamiast wyprzedzania samochodów, to powinno
się nad nimi skakać. I system unikania zderzeń
czołowych. Jak coś wali na Ciebie na czoło, to skok.
I nie będzie trzeba budować autostrad i przez dziury
też się będzie skakać.


A VW Phaeton W12 lub V8 wersja hydro nie skakał ?

nie wiem czy dobrze pamiętam, ale miał ze 3 radary
(model 2001..2006) jak wykrywał bardzo szybkie coś co na 100% uderzy
"skakał" (tz szybko podnosił na maksa, od strony kolizji).

Bentley Continental też powinien mieć ?


pozdrawiam.

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

30 Data: Maj 17 2011 22:57:59
Temat: Re: Gładko sunąć po nierównościach
Autor: Michał 

Co powiecie? Kiedyś ABS był systemem stosowanym w autach luksusowych. Może
gdyby taki system istniał, także za jakiś czas pojawiłby się w autach klasy
średniej? A może coś takiego już się wprowadza w seryjnie produkowanych
autach?

Musicie to zobaczyć!!:

http://www.youtube.com/watch?v=Lyf4rfT7bHU

wszystkie jaja jakie tu były omawiane BOSE zrobił to na serio i działa

-tłumi tak że żaden phaeton,a8,safrane,c6,xm,thesis,sclass tego nie zrobi !
-elektronicznie sterowane bardzo szybkie zawieszenie
-skacze bardziej niż vw phaeton (serio 2 tonowe auto skacze)
-trzyma się drogi że HEJ

s class 1998+ z ABC mógł się tak odchylać na zakrętach (w przeciwną stronę)
było to gdzieś w opcjach kompa ? lub xantia 2 ? czy "wyklikać" się to dało?


ja chce tego 20letniego LS400 z tym zawieszeniem !!!! ;)


pozdrawiam.

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

31 Data: Maj 17 2011 23:23:52
Temat: Re: Gładko sunąć po nierównościach
Autor: Michał 

=?ISO-8859-2?Q?_Micha=B3?=  napisał(a):

> Co powiecie? Kiedyś ABS był systemem stosowanym w autach luksusowych. Może
> gdyby taki system istniał, także za jakiś czas pojawiłby się w autach klasy
> średniej? A może coś takiego już się wprowadza w seryjnie produkowanych
> autach?

Musicie to zobaczyć!!:

http://www.youtube.com/watch?v=Lyf4rfT7bHU

aaa było :)

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

32 Data: Maj 18 2011 07:10:20
Temat: Re: Gładko sunąć po nierównościach
Autor: Robert Rędziak 

On Tue, 17 May 2011 14:07:02 +0200, Technolog
 wrote:

Czas więc podsunąć światowym koncernom kolejny pomysł ;) (przymrużenie oka
tyczy się zarówno tego zdania jak i całego powyższego akapitu)

 Kup sobie taką książkę:

 http://www.swistak.pl/a3586145,ELEKTRONIKA-W-TECHNICE-MOTORYZACYJNEJ.html

 Zanim popełnisz jakiś ,,wynalazek'', będziesz mógł sprawdzić,
 czy ktoś już o tym nie myślał jakieś 20-30 lat temu.

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rędziak     e36/5 323ti     mailto:giekao-at-gmail-dot-com

   I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.

Gładko sunąć po nierównościach



Grupy dyskusyjne