Grupy dyskusyjne   »   Grande Punto a biegi

Grande Punto a biegi



1 Data: Styczen 14 2009 20:26:41
Temat: Grande Punto a biegi
Autor: profi 

Witam

Mam poważny dylemat bo nie mogę się dowiedzieć jaki bieg powienien być do
jakiej
prędkośći w Grande Punto.

Jedna osoba mówi mi, że przy 50kmh ma być maks 3-bieg a druga osoba
bezwzględnie
upiera się, że ma być już 5-ty bieg.



2 Data: Styczen 14 2009 23:54:35
Temat: Re: Grande Punto a biegi
Autor: \M. 

zalezy od
1. Silnika diesel/benzyna / pojemność
2. obciazenia
3 skrzyni

Benzyniaki a szczególnie 16V lubią sie szybko krecic
silniki bezynowe najlapiej pracują ( najwieksze cisnienie w cylindrach i
duzy moment ) w zakresie 2000 - 3500
Silniki diesla lubią pracowac na niskich obrotach 1750 - 2500


Jazda na b niskich obrotach i przyspieszanie powoduje nadmierne obciazenie
łozysk a co za tym idzie skraca zycie skrzyni i sprzęgła (sprezynki)

Jadąc 50 km/h na V biegu wiecej spalimy benzyny niz na III,


Jadąc na II biegu 80 km/h  silnik i skrzynia sie wolniej zuzywa niz dławiąc
go na V biegu 50 km/h (benzyniak)





Użytkownik "profi"  napisał w wiadomości

Witam

Mam poważny dylemat bo nie mogę się dowiedzieć jaki bieg powienien być do
jakiej
prędkośći w Grande Punto.

Jedna osoba mówi mi, że przy 50kmh ma być maks 3-bieg a druga osoba
bezwzględnie
upiera się, że ma być już 5-ty bieg.



3 Data: Styczen 15 2009 08:42:40
Temat: Re: Grande Punto a biegi
Autor: MarcinJM 

\M. pisze:

zalezy od
1. Silnika diesel/benzyna / pojemność
2. obciazenia
3 skrzyni

Benzyniaki a szczególnie 16V lubią sie szybko krecic
silniki bezynowe najlapiej pracują ( najwieksze cisnienie w cylindrach i duzy moment ) w zakresie 2000 - 3500
Silniki diesla lubią pracowac na niskich obrotach 1750 - 2500


Jazda na b niskich obrotach i przyspieszanie powoduje nadmierne obciazenie łozysk a co za tym idzie skraca zycie skrzyni i sprzęgła (sprezynki)

Jadąc 50 km/h na V biegu wiecej spalimy benzyny niz na III,


Jadąc na II biegu 80 km/h  silnik i skrzynia sie wolniej zuzywa niz dławiąc go na V biegu 50 km/h (benzyniak)

O ile to z silnikiem ma kilka szkol.
To watek ze skrzynia jest dosc ciekawy, jkabys mogl rozwinac...


--
Pozdrawiam
MarcinJM

4 Data: Styczen 15 2009 20:22:14
Temat: Re: Grande Punto a biegi
Autor: \M. 

grande sa skrzynie 5 i 6 biegowe i napewno mają rózne przełozenia główne jak
io biegów

to tak jak w rowerze - ja ruszasz na najmniejszej zebatce
to obciazenia sa tak duze ze z czasem sie łancuch potrafi wydluzyc i łozyska
trzeszczec....Mniej sie meczysz jak zmieniasz przelozenia podczes jazdy
mniesze obciązenia ale wiecej sie nakrecisz


Użytkownik "MarcinJM"  napisał w wiadomości

\M. pisze:
zalezy od
1. Silnika diesel/benzyna / pojemność
2. obciazenia
3 skrzyni

Benzyniaki a szczególnie 16V lubią sie szybko krecic
silniki bezynowe najlapiej pracują ( najwieksze cisnienie w cylindrach i
duzy moment ) w zakresie 2000 - 3500
Silniki diesla lubią pracowac na niskich obrotach 1750 - 2500


Jazda na b niskich obrotach i przyspieszanie powoduje nadmierne
obciazenie łozysk a co za tym idzie skraca zycie skrzyni i sprzęgła
(sprezynki)

Jadąc 50 km/h na V biegu wiecej spalimy benzyny niz na III,


Jadąc na II biegu 80 km/h  silnik i skrzynia sie wolniej zuzywa niz
dławiąc go na V biegu 50 km/h (benzyniak)

O ile to z silnikiem ma kilka szkol.
To watek ze skrzynia jest dosc ciekawy, jkabys mogl rozwinac...


--
Pozdrawiam
MarcinJM

5 Data: Styczen 15 2009 22:00:29
Temat: Re: Grande Punto a biegi
Autor: Maciek 

\M. pisze:

to tak jak w rowerze - ja ruszasz na najmniejszej zebatce
to obciazenia sa tak duze ze z czasem sie łancuch potrafi wydluzyc i łozyska
trzeszczec....Mniej sie meczysz jak zmieniasz przelozenia podczes jazdy
mniesze obciązenia ale wiecej sie nakrecisz
Hmmm ... ale w samochodzie nie ma łańcucha, więc nic się nie wydłuży :->
Już prędzej korbowody swoje dostaną, ale skrzynia, czy łożyska (jakie?).

--
Pozdrawiam
Maciek

6 Data: Styczen 15 2009 23:46:18
Temat: Re: Grande Punto a biegi
Autor: \M. 

Korbowodom nic nie bedzie - sprzegło tlumi drgania skrętne

Łozyska w skrzyni są bardziej narazone




Użytkownik "Maciek"  napisał w wiadomości

\M. pisze:
to tak jak w rowerze - ja ruszasz na najmniejszej zebatce
to obciazenia sa tak duze ze z czasem sie łancuch potrafi wydluzyc i
łozyska
trzeszczec....Mniej sie meczysz jak zmieniasz przelozenia podczes jazdy
mniesze obciązenia ale wiecej sie nakrecisz
Hmmm ... ale w samochodzie nie ma łańcucha, więc nic się nie wydłuży :->
Już prędzej korbowody swoje dostaną, ale skrzynia, czy łożyska (jakie?).

--
Pozdrawiam
Maciek

7 Data: Styczen 16 2009 15:01:50
Temat: Re: Grande Punto a biegi
Autor: MarcinJM 

\M. pisze:

Korbowodom nic nie bedzie - sprzegło tlumi drgania skrętne
Łozyska w skrzyni są bardziej narazone


Rzucmy okiem na problem:
Skrzynia przenosi moment obrotowy, i jest policzona tak, ze na pewno podola max momentowi uzyskiwanemu przes silnik.
Ale, max moment wystepuje w zakresie 2/3 obrotow, a na niskich obrotach jest niewielki.
Wiec jakim sposobem, zapytowuje, chcesz zniszczyc cos, co jest liczone dla przenoszenia jakis momentow, momentem o polowe nizszym???
Pomysl.

--
Pozdrawiam
MarcinJM

8 Data: Styczen 16 2009 23:55:52
Temat: Re: Grande Punto a biegi
Autor: \M. 

troszke teorii
moment obrotowy obliczmy z wzoru  Mo = 9551 * P / n
gdzie
P- moc
n - obroty
Sila na kole to  F= 2Mo /d
d - srednica koła  - trybu

 Jezeli    n (predkość wałka w skrzyni) bedzie malała to siła F bedzie
rosnać
Moment obrotowy na niskich moze byc chwilowo wiekszy  od nominału
dzieki momentowi bezwładności koła zamachwego i nierównomierności pracy
silnika
daje sie niskie wspólczynniki bezpieczeństwa aby nie przewymiarować częsci -
mniesza masa, tańsza konstrukcja ,

Zniszczyć moze przesada - ale napewno skrócisz zywotność takiej przekłandni

Pozdrawiam
M



Użytkownik "MarcinJM"  napisał w wiadomości

\M. pisze:
Korbowodom nic nie bedzie - sprzegło tlumi drgania skrętne
Łozyska w skrzyni są bardziej narazone


Rzucmy okiem na problem:
Skrzynia przenosi moment obrotowy, i jest policzona tak, ze na pewno
podola max momentowi uzyskiwanemu przes silnik.
Ale, max moment wystepuje w zakresie 2/3 obrotow, a na niskich obrotach
jest niewielki.
Wiec jakim sposobem, zapytowuje, chcesz zniszczyc cos, co jest liczone dla
przenoszenia jakis momentow, momentem o polowe nizszym???
Pomysl.

--
Pozdrawiam
MarcinJM

9 Data: Styczen 15 2009 18:51:01
Temat: Re: Grande Punto a biegi
Autor: profi 


Użytkownik "\M."  napisał w wiadomości

zalezy od
1. Silnika diesel/benzyna / pojemność
2. obciazenia
3 skrzyni

Benzyniaki a szczególnie 16V lubią sie szybko krecic
silniki bezynowe najlapiej pracują ( najwieksze cisnienie w cylindrach i
duzy moment ) w zakresie 2000 - 3500
Silniki diesla lubią pracowac na niskich obrotach 1750 - 2500


Jazda na b niskich obrotach i przyspieszanie powoduje nadmierne obciazenie
łozysk a co za tym idzie skraca zycie skrzyni i sprzęgła (sprezynki)

Jadąc 50 km/h na V biegu wiecej spalimy benzyny niz na III,


Jadąc na II biegu 80 km/h  silnik i skrzynia sie wolniej zuzywa niz
dławiąc go na V biegu 50 km/h (benzyniak)

Ciekawe co tutaj piszesz a więc na dieslu to pewnie 4-ty bieg byłmy max przy
50kmh?

10 Data: Styczen 15 2009 19:21:02
Temat: Re: Grande Punto a biegi
Autor: Daniel 

profi pisze:

Witam

Mam poważny dylemat bo nie mogę się dowiedzieć jaki bieg powienien być do
jakiej
prędkośći w Grande Punto.

Jedna osoba mówi mi, że przy 50kmh ma być maks 3-bieg a druga osoba
bezwzględnie
upiera się, że ma być już 5-ty bieg.


Z tego co jeździłem (1.4 8V benzyna) to 3/4 są optymalne, zależy czy
masz pod górkę czy prosta droga (obroty w granicach 2-3k rpm). Ustaw
sobie komputer aby pokazywał aktualne zużycie paliwa, wtedy zauważysz
zmiany.

Pozdrawiam
Daniel

Grande Punto a biegi



Grupy dyskusyjne