Witam
Mam poważny dylemat bo nie mogę się dowiedzieć jaki bieg powienien być do
jakiej
prędkośći w Grande Punto.
Jedna osoba mówi mi, że przy 50kmh ma być maks 3-bieg a druga osoba
bezwzględnie
upiera się, że ma być już 5-ty bieg.
2 |
Data: Styczen 14 2009 23:54:35 |
Temat: Re: Grande Punto a biegi |
Autor: \M. |
zalezy od
1. Silnika diesel/benzyna / pojemność
2. obciazenia
3 skrzyni
Benzyniaki a szczególnie 16V lubią sie szybko krecic
silniki bezynowe najlapiej pracują ( najwieksze cisnienie w cylindrach i
duzy moment ) w zakresie 2000 - 3500
Silniki diesla lubią pracowac na niskich obrotach 1750 - 2500
Jazda na b niskich obrotach i przyspieszanie powoduje nadmierne obciazenie
łozysk a co za tym idzie skraca zycie skrzyni i sprzęgła (sprezynki)
Jadąc 50 km/h na V biegu wiecej spalimy benzyny niz na III,
Jadąc na II biegu 80 km/h silnik i skrzynia sie wolniej zuzywa niz dławiąc
go na V biegu 50 km/h (benzyniak)
Użytkownik "profi" napisał w wiadomości
Witam
Mam poważny dylemat bo nie mogę się dowiedzieć jaki bieg powienien być do
jakiej
prędkośći w Grande Punto.
Jedna osoba mówi mi, że przy 50kmh ma być maks 3-bieg a druga osoba
bezwzględnie
upiera się, że ma być już 5-ty bieg.
3 |
Data: Styczen 15 2009 08:42:40 | Temat: Re: Grande Punto a biegi | Autor: MarcinJM |
\M. pisze:
zalezy od
1. Silnika diesel/benzyna / pojemność
2. obciazenia
3 skrzyni
Benzyniaki a szczególnie 16V lubią sie szybko krecic
silniki bezynowe najlapiej pracują ( najwieksze cisnienie w cylindrach i duzy moment ) w zakresie 2000 - 3500
Silniki diesla lubią pracowac na niskich obrotach 1750 - 2500
Jazda na b niskich obrotach i przyspieszanie powoduje nadmierne obciazenie łozysk a co za tym idzie skraca zycie skrzyni i sprzęgła (sprezynki)
Jadąc 50 km/h na V biegu wiecej spalimy benzyny niz na III,
Jadąc na II biegu 80 km/h silnik i skrzynia sie wolniej zuzywa niz dławiąc go na V biegu 50 km/h (benzyniak)
O ile to z silnikiem ma kilka szkol.
To watek ze skrzynia jest dosc ciekawy, jkabys mogl rozwinac...
--
Pozdrawiam
MarcinJM
4 |
Data: Styczen 15 2009 20:22:14 | Temat: Re: Grande Punto a biegi | Autor: \M. |
grande sa skrzynie 5 i 6 biegowe i napewno mają rózne przełozenia główne jak
io biegów
to tak jak w rowerze - ja ruszasz na najmniejszej zebatce
to obciazenia sa tak duze ze z czasem sie łancuch potrafi wydluzyc i łozyska
trzeszczec....Mniej sie meczysz jak zmieniasz przelozenia podczes jazdy
mniesze obciązenia ale wiecej sie nakrecisz
Użytkownik "MarcinJM" napisał w wiadomości
\M. pisze:
zalezy od
1. Silnika diesel/benzyna / pojemność
2. obciazenia
3 skrzyni
Benzyniaki a szczególnie 16V lubią sie szybko krecic
silniki bezynowe najlapiej pracują ( najwieksze cisnienie w cylindrach i
duzy moment ) w zakresie 2000 - 3500
Silniki diesla lubią pracowac na niskich obrotach 1750 - 2500
Jazda na b niskich obrotach i przyspieszanie powoduje nadmierne
obciazenie łozysk a co za tym idzie skraca zycie skrzyni i sprzęgła
(sprezynki)
Jadąc 50 km/h na V biegu wiecej spalimy benzyny niz na III,
Jadąc na II biegu 80 km/h silnik i skrzynia sie wolniej zuzywa niz
dławiąc go na V biegu 50 km/h (benzyniak)
O ile to z silnikiem ma kilka szkol.
To watek ze skrzynia jest dosc ciekawy, jkabys mogl rozwinac...
--
Pozdrawiam
MarcinJM
5 |
Data: Styczen 15 2009 22:00:29 | Temat: Re: Grande Punto a biegi | Autor: Maciek |
\M. pisze:
to tak jak w rowerze - ja ruszasz na najmniejszej zebatce
to obciazenia sa tak duze ze z czasem sie łancuch potrafi wydluzyc i łozyska
trzeszczec....Mniej sie meczysz jak zmieniasz przelozenia podczes jazdy
mniesze obciązenia ale wiecej sie nakrecisz
Hmmm ... ale w samochodzie nie ma łańcucha, więc nic się nie wydłuży :->
Już prędzej korbowody swoje dostaną, ale skrzynia, czy łożyska (jakie?).
--
Pozdrawiam
Maciek
6 |
Data: Styczen 15 2009 23:46:18 | Temat: Re: Grande Punto a biegi | Autor: \M. |
Korbowodom nic nie bedzie - sprzegło tlumi drgania skrętne
Łozyska w skrzyni są bardziej narazone
Użytkownik "Maciek" napisał w wiadomości
\M. pisze:
to tak jak w rowerze - ja ruszasz na najmniejszej zebatce
to obciazenia sa tak duze ze z czasem sie łancuch potrafi wydluzyc i
łozyska
trzeszczec....Mniej sie meczysz jak zmieniasz przelozenia podczes jazdy
mniesze obciązenia ale wiecej sie nakrecisz
Hmmm ... ale w samochodzie nie ma łańcucha, więc nic się nie wydłuży :->
Już prędzej korbowody swoje dostaną, ale skrzynia, czy łożyska (jakie?).
--
Pozdrawiam
Maciek
7 |
Data: Styczen 16 2009 15:01:50 | Temat: Re: Grande Punto a biegi | Autor: MarcinJM |
\M. pisze:
Korbowodom nic nie bedzie - sprzegło tlumi drgania skrętne
Łozyska w skrzyni są bardziej narazone
Rzucmy okiem na problem:
Skrzynia przenosi moment obrotowy, i jest policzona tak, ze na pewno podola max momentowi uzyskiwanemu przes silnik.
Ale, max moment wystepuje w zakresie 2/3 obrotow, a na niskich obrotach jest niewielki.
Wiec jakim sposobem, zapytowuje, chcesz zniszczyc cos, co jest liczone dla przenoszenia jakis momentow, momentem o polowe nizszym???
Pomysl.
--
Pozdrawiam
MarcinJM
8 |
Data: Styczen 16 2009 23:55:52 | Temat: Re: Grande Punto a biegi | Autor: \M. |
troszke teorii
moment obrotowy obliczmy z wzoru Mo = 9551 * P / n
gdzie
P- moc
n - obroty
Sila na kole to F= 2Mo /d
d - srednica koła - trybu
Jezeli n (predkość wałka w skrzyni) bedzie malała to siła F bedzie
rosnać
Moment obrotowy na niskich moze byc chwilowo wiekszy od nominału
dzieki momentowi bezwładności koła zamachwego i nierównomierności pracy
silnika
daje sie niskie wspólczynniki bezpieczeństwa aby nie przewymiarować częsci -
mniesza masa, tańsza konstrukcja ,
Zniszczyć moze przesada - ale napewno skrócisz zywotność takiej przekłandni
Pozdrawiam
M
Użytkownik "MarcinJM" napisał w wiadomości
\M. pisze:
Korbowodom nic nie bedzie - sprzegło tlumi drgania skrętne
Łozyska w skrzyni są bardziej narazone
Rzucmy okiem na problem:
Skrzynia przenosi moment obrotowy, i jest policzona tak, ze na pewno
podola max momentowi uzyskiwanemu przes silnik.
Ale, max moment wystepuje w zakresie 2/3 obrotow, a na niskich obrotach
jest niewielki.
Wiec jakim sposobem, zapytowuje, chcesz zniszczyc cos, co jest liczone dla
przenoszenia jakis momentow, momentem o polowe nizszym???
Pomysl.
--
Pozdrawiam
MarcinJM
9 |
Data: Styczen 15 2009 18:51:01 | Temat: Re: Grande Punto a biegi | Autor: profi |
Użytkownik "\M." napisał w wiadomości
zalezy od
1. Silnika diesel/benzyna / pojemność
2. obciazenia
3 skrzyni
Benzyniaki a szczególnie 16V lubią sie szybko krecic
silniki bezynowe najlapiej pracują ( najwieksze cisnienie w cylindrach i
duzy moment ) w zakresie 2000 - 3500
Silniki diesla lubią pracowac na niskich obrotach 1750 - 2500
Jazda na b niskich obrotach i przyspieszanie powoduje nadmierne obciazenie
łozysk a co za tym idzie skraca zycie skrzyni i sprzęgła (sprezynki)
Jadąc 50 km/h na V biegu wiecej spalimy benzyny niz na III,
Jadąc na II biegu 80 km/h silnik i skrzynia sie wolniej zuzywa niz
dławiąc go na V biegu 50 km/h (benzyniak)
Ciekawe co tutaj piszesz a więc na dieslu to pewnie 4-ty bieg byłmy max przy
50kmh?
10 |
Data: Styczen 15 2009 19:21:02 | Temat: Re: Grande Punto a biegi | Autor: Daniel |
profi pisze:
Witam
Mam poważny dylemat bo nie mogę się dowiedzieć jaki bieg powienien być do
jakiej
prędkośći w Grande Punto.
Jedna osoba mówi mi, że przy 50kmh ma być maks 3-bieg a druga osoba
bezwzględnie
upiera się, że ma być już 5-ty bieg.
Z tego co jeździłem (1.4 8V benzyna) to 3/4 są optymalne, zależy czy
masz pod górkę czy prosta droga (obroty w granicach 2-3k rpm). Ustaw
sobie komputer aby pokazywał aktualne zużycie paliwa, wtedy zauważysz
zmiany.
Pozdrawiam
Daniel
| | | | | | | | |