Jak liczyć pojemnoæ silnika
1 | Data: Listopad 09 2013 02:39:38 |
Temat: Jak liczyć pojemnoæ silnika | |
Autor: PlaMa | PamiÄ™tam, ¿e na kursie jakoÅ› to t³umaczono, ale: a) by³o to ju¿ dawno; b) nie zwraca³em wtedy na to za du¿ej uwagi. 2 |
Data: Listopad 09 2013 05:41:24 | Temat: Re: Jak liczyæ pojemno¶æ silnika | Autor: masti | Dnia piÄ™knego Sat, 09 Nov 2013 02:39:38 +0100 osobnik zwany PlaMa napisa³: PamiÄ™tam, ¿e na kursie jakoÅ› to t³umaczono, ale: a) by³o to ju¿ dawno; ¼le. https://pl.wikipedia.org/wiki/Obj%C4%99to%C5%9B%C4%87_skokowa
to siÄ™ liczy wagowo nie objetoÅ›ciowo http://www.autocentrum.pl/motoslownik/mieszanka-stechiometryczna/ <http://fluid.wme.pwr.wroc.pl/~spalanie/dydaktyka/ spalanie_wyklad_mechanika/chemia_spalania/STECHIOMETRIA_SPALANIA.PDF> -- Ford Mondeo 2.0 PMS edition, Jeep Grand Cherokee 4.0 mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lÄ™k gruntu! -Chyba wysokoÅ›ci? -Wiem co mówiÄ™. To grunt zabija!" T.Pratchett 3 |
Data: Listopad 09 2013 07:06:59 | Temat: Re: Jak liczyć pojemnoæ silnika | Autor: sqlwiel | W dniu 2013-11-09 02:39, PlaMa pisze: PamiÄ™tam, ¿e na kursie jakoÅ› to t³umaczono, ale: a) by³o to ju¿ dawno; http://pl.wikipedia.org/wiki/Obj%C4%99to%C5%9B%C4%87_skokowa Dodam, ¿e tak wyliczona fizyczna "pojemnoæ skokowa" ma siÄ™ tylko z jakoÅ› z grubsza do pojemnoÅ›ci podawanej "dla celów podatkowych" (patrz jakiÅ› niemiecki fahrzeugbrief).
A to ju¿ zale¿y od otwarcia przepustnicy. Jak przepustnica jest przymkniÄ™ta, to t³ok zasysa "rozrzedzone" powietrze, a wiÄ™c mniej tlenu i mniej mieszanki (i mniej benzyny) na ka¿dy suw. -- DziÄ™kujÄ™. Pozdrawiam. sqlwiel. 4 |
Data: Listopad 09 2013 09:21:29 | Temat: Re: Jak liczyć pojemnoæ silnika | Autor: J.F. | Dnia Sat, 09 Nov 2013 07:06:59 +0100, sqlwiel napisa³(a): W dniu 2013-11-09 02:39, PlaMa pisze: Mysle ze ma sie bardzo dokladnie. W koncu liczy sie bardzo latwo i naciagnac srednice mozna co najwyzej o 0.1mm, a skok o 0.2. No dobra, nikt tam nie podaje co do 0.1mm, ale jak podaja np 85mm, to wypadaloby aby nie bylo wiecej niz 85.5 .. zmiana duza, bo ponad pol %, czyli gdzies o 10ccm z jednego wymiaru. Je¶li tak, to przy za³o¿eniu, ¿e silnik chodzi bez obci±¿enia na ja³owym W benzyniaku, gdzie sklad mieszanki powinien byc staly, choc nowoczesne silniki chyba go troche zmieniaja. W dieslu zasysane jest powietrze bez przepustnicy, a wtryskuje sie zmienne ilosci paliwa. J. 5 |
Data: Listopad 09 2013 12:25:19 | Temat: Re: Jak liczyć pojemnoæ silnika | Autor: Tomasz Pyra | Dnia Sat, 09 Nov 2013 07:06:59 +0100, sqlwiel napisa³(a): http://pl.wikipedia.org/wiki/Obj%C4%99to%C5%9B%C4%87_skokowa Nie wiem co to jest pojemno¶æ do celów podatkowych, ale wszystkie silniki w których pojemno¶æ mierzy³em, mia³y j± zgodn± co do 1cm^3 z tym co podane jest w dowodzie rejestracyjnym To jest proste do policzenia - masz ¶rednicê cylindra i jego skok wynikaj±cy z g³êboko¶ci wykorbienia wa³u. I to siê zgadza. 6 |
Data: Listopad 09 2013 13:41:26 | Temat: Re: Jak liczyæ pojemno¶æ silnika | Autor: sqlwiel | W dniu 2013-11-09 12:25, Tomasz Pyra pisze: Dnia Sat, 09 Nov 2013 07:06:59 +0100, sqlwiel napisa³(a): No to chyba przyjdzie mi odszczekaæ. Ko³ata³o mi siê w g³owie z dawnych czasów, ¿e dla auta 1.6 pojemno¶æ "fizyczna" by³a kilka cm3 powy¿ej 1600, a "hubraum nach steuer" - ta "nominalna", czyli jakie¶ 1597. Teraz sprawdzi³em dwa farzeugbriefy i tej "wiêkszej" faktycznie nie ma. Siad³ i wstydzi³ siê. -- Dziêkujê. Pozdrawiam. sqlwiel. 7 |
Data: Listopad 09 2013 14:21:14 | Temat: Re: Jak liczyæ pojemno¶æ silnika | Autor: J.F. | Dnia Sat, 09 Nov 2013 13:41:26 +0100, sqlwiel napisa³(a): Nie wiem co to jest pojemno¶æ do celów podatkowych, ale wszystkie silniki w Przyjmij za pewnik ze urzad tak prosto sie oszukac nie da, i o swoje pieniadze zadba (ale przeciez silnika mierzyl nie bedzie, oprze sie na papierach). Albo cos ci sie pomylilo, albo Niemcy maja jakies inne przepisy, moze zaokraglenia, moze jakis wspolczynik korekcyjny np za katalizator. Albo mierzyles zuzyty silnik, czy np pojemnosc maksymalna, a nie skokowa (ale to sporo wiecej powinno wyjsc). J. 8 |
Data: Listopad 09 2013 13:58:50 | Temat: Re: Jak liczyæ pojemno¶æ silnika | Autor: masti | Dnia piÄ™knego Sat, 09 Nov 2013 13:41:26 +0100 osobnik zwany sqlwiel W dniu 2013-11-09 12:25, Tomasz Pyra pisze: to juz dawno nieprawda. 1.6 to "pojemnoæ marketingowa" a to co jest zwane "hubraum" w sensie podatkowym jest precyzyjnie okreÅ›lone. -- Ford Mondeo 2.0 PMS edition, Jeep Grand Cherokee 4.0 mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lÄ™k gruntu! -Chyba wysokoÅ›ci? -Wiem co mówiÄ™. To grunt zabija!" T.Pratchett 9 |
Data: Listopad 09 2013 12:31:04 | Temat: Re: Jak liczyć pojemnoæ silnika | Autor: Tomasz Pyra | Dnia Sat, 09 Nov 2013 02:39:38 +0100, PlaMa napisa³(a): Pamiêtam, ¿e na kursie jako¶ to t³umaczono, ale: a) by³o to ju¿ dawno; Silnik benzynowy ma przepustnicê, która na biegu ja³owym przepuszcza niewiele powietrza. W kolektorze dolotowym znajduje siê wiêc powietrze pod niskim ci¶nieniem. Tym powietrzem (z dodan± dawk± paliwa) nape³niane s± cylindry. Do tego dochodz± zjawiska takie jak pozostanie czê¶ci spalin po poprzednim suwie, dodanie spalin celowo zaworem EGR, zjawiska zwi±zane z oporami na zaworach ss±cych itp. itd. Dlatego policzenie tego, nawet orientacyjne jest do¶æ trudne. Zw³aszcza ¿e o ile obci±¿enia podczas jazdy do¶æ ³atwo szacowaæ, to na biegu ja³owym trudno, bo jest tam sporo urz±dzeñ o ró¿nym oporze (np. rozrz±d, alternator, ch³odzenie) które na biegu ja³owym maj± du¿y wp³yw na zu¿ycie paliwa. Silnik od mierzenia tej ilo¶ci powietrza ma przep³ywomierz. Je¿eli chcesz jak±s dan± to 3.2 V6 z mojej Vectry na postoju zu¿ywa 1.1l/h bez klimy i 1.3l/h z klim± na full, przy oko³o 550rpm. Natomiast nie da siê tego policzyæ "per litr", bo 2x mniejszy silnik wcale nie zu¿ywa 2x mniej paliwa na biegu ja³owym. 10 |
Data: Listopad 09 2013 13:58:49 | Temat: Re: Jak liczyæ pojemno¶æ silnika | Autor: sqlwiel | W dniu 2013-11-09 12:31, Tomasz Pyra pisze: Silnik benzynowy ma przepustnicê, która na biegu ja³owym przepuszcza Trochê Ciê "poci±gnê za jêzyk", je¶li pozwolisz. Najpierw mo¿e tytu³em popularyzacji, takie zagadnienie: Jechaæ na 4-ce, czy 3-ce? Jak wiadomo silnik ma swoj± ch-kê obroty-moc, a raczej we¼my obroty-sprawno¶æ (gdzie na osi Y mo¿e byæ zu¿ycie paliwa kg/J). Zajmijmy siê t± drug±. Ta krzywa ma maksimum przy obrotach optymalnych, powiedzmy (dla jakiego¶-tam silniczka) przy 3800 rpm. Wy¿ej i ni¿ej sprawno¶æ jest mniejsza, a zu¿ycie paliwa na wyprodukowanie ka¿dego d¿ula - wiêksze. Je¶li autko ma jechaæ (powiedzmy po p³askim terenie) ze sta³±, okre¶lon± prêdko¶ci± (powiedzmy 60km/g), to potrzebuje na sekundê czy na km okre¶lon± liczbê d¿uli na pokonanie oporów. Je¶li teraz mamy do wyboru jechaæ t± 60-k± na czwórce przy 2500rpm, albo na trójce przy 3300rpm (liczby z sufitu), to TEZA: Bardziej op³aca siê jechaæ na trójce. Zgoda? (Niejeden siê zdziwi...) A teraz pytanie, zechciej siê odnie¶æ, a najlepiej ode¶lij do jakich¶ obrazków: Charakterystyki silników (np moc lub sprawno¶æ w zal. od obrotów) nie uwzglêdniaj± otwarcia przepustnicy. Tê sam± moc mo¿na uzyskaæ przy du¿ych obrotach i mniejszym otwarciu przepustnicy oraz przy mniejszych obrotach i du¿ym otwarciu przepustnicy (podobna ilo¶æ paliwa pójdzie z dymem, z zastrz. powy¿szych dywagacji). Jakie charakterystyki, czy inne parametry pozwol± to zobrazowaæ i "poj±æ"? Natomiast nie da siê tego policzyæ "per litr", bo 2x mniejszy silnik wcale Zgoda, ¿e zale¿no¶æ nie jest liniowa, ale jest monotoniczna. Ma³y silniczek na pewno zu¿yje mniej paliwa daj±c z siebie 2kW mocy, ni¿ taki o nominalnej max >100kW podobnie obci±¿ony. Dopiero, gdy ¿±dana moc wyjedzie poza "optymalne obroty" tego ma³ego, to du¿y mo¿e siê zacz±æ op³acaæ. -- Dziêkujê. Pozdrawiam. sqlwiel. 11 |
Data: Listopad 09 2013 14:47:22 | Temat: Re: Jak liczyæ pojemno¶æ silnika | Autor: J.F. | Dnia Sat, 09 Nov 2013 13:58:49 +0100, sqlwiel napisa³(a): Trochê Ciê "poci±gnê za jêzyk", je¶li pozwolisz. Nie. Sprawnosc jest na osi Z, bo zalezy od obrotow i obciazenia silnika. http://en.wikipedia.org/wiki/Brake_specific_fuel_consumption Linia stalej mocy to hiperbola na tym wykresie. Jechanie 60 wymaga tak malo mocy (kilka kW), ze jestesmy bardzo daleko od obszaru minimalnego spalania. Mozemy np jechac na V z obrotami 1500, majac "cisnienie efektywne" 6 bar i spalac 230g/kWh, albo przelaczyc na IV i miec 2000 rpm, 4.5 bar - czyli 250g, albo na III miec 3000rpm i 3 bar - czyli 300g/kWh. Troche inaczej to wyglada pod stroma gore, gdzie np nie oplaca sie podjezdzac na V z pedalem w podlodze przy 1700rpm, lepiej IV z mniejszym gazem. Ale tak w ogole ... zaoszczedzisz na naprawie, a silnik szybciej padnie. Lepsze srednie obroty i mniejsze obciazenia. J. 12 |
Data: Listopad 09 2013 15:17:40 | Temat: Re: Jak liczyæ pojemno¶æ silnika | Autor: Tomasz Pyra | Dnia Sat, 09 Nov 2013 13:58:49 +0100, sqlwiel napisa³(a): A teraz pytanie, zechciej siê odnie¶æ, a najlepiej ode¶lij do jakich¶ Tak jak napisa³ J.F. Ja bym jeszcze doda³ przyk³ad ¿eby sobie to ³atwiej wyobraziæ. Bo maksymalna sprawno¶æ silnika przy przyk³adowych 3800 o której mówi³e¶ to jest, ale w warunkach du¿ego obci±zenia silnika. W warunkach minimalnego obci±¿enia (bieg ja³owy) z kolei ta maksymalna sprawno¶æ wypadnie przy 600rpm (bo silnik na postoju pali najmniej przy obrotach bigu ja³owego). Jad±c ze sta³±, niewielk± prêdko¶ci± jeste¶ gdzie¶ pomiêdzy zerowym, a du¿ym obci±¿eniem (bli¿ej tego zerowego), no i obroty maksymalnej sprawno¶ci dla niewielkiego obci±¿enia wypadaj± do¶æ nisko. Wyliczenie tego teoretycznie by³oby nawet mo¿liwe, ale pewnie nie masz wykresu sprawno¶æ/obci±¿enie/obroty dla swojego silnika. Do tego potrzebne jest zestopniowanie prze³o¿eñ napêdu i mo¿na wszystko policzyæ. Ogólnie to wychodzi ¿e najoszczêdniej ze sta³± prêdko¶ci± jechaæ na tym biegu na którym silnik ma najni¿sze rozs±dne oboty... Przy czym oczywi¶cie pozostaje pytanie o to ile s± te "rozs±dne" obroty. Przyspieszaæ z kolei nale¿y z redukcj± i dynamicznie. 13 |
Data: Listopad 09 2013 18:22:31 | Temat: Re: Jak liczyæ pojemno¶æ silnika | Autor: Tomek |
Dnia Sat, 09 Nov 2013 13:58:49 +0100, sqlwiel napisa³(a): Zasada znana od dawna- w warunkach ustalonych silnik spalinowy wykazuje najmniejsze zapotrzebowanie na paliwo. Czyli jak napisa³ przemówca. Za¶ zu¿ycie paliwa na pokonanie oporów w³asnych silnika- to od pewnego czasu jest widoczne pod postaci± "downsizing"- zwiêkszanie wysilenia silnika, przy zmnieszaniu pojemno¶ci skokowej. Ale du¿± rolê ogdrywa tu te¿ smarowanie- ¶ci¶lej parametry oleju silnikowego, zw³. w ni¿szych temperaturach. T. |