Jaki film analogowy?
1 | Data: Wrzesien 03 2009 02:55:12 |
Temat: Jaki film analogowy? | |
Autor: Piotr | Witam, 2 |
Data: Wrzesien 03 2009 12:49:48 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: John Smith | Piotr napisał(a): Witam, Nauczyć się najpierw korzystać z tego 50D, bo to dobry sprzęt. Niektórzy radzą slajdy Velvia 50 ASA ze wzgledu na świetne kolory, Zapomnij o negatywach. Zamierzasz sam robić odbitki analogowo, czy liczysz, że ktoś Ci zrobi porządny skan negatywu, którego będziesz potem mozolnie obrabiał w shopie? Moja rada jest taka: a) Chcesz mieć największą kontrolę nad uzyskanymi efektami? To skup się na cyfrze, bo 50D to bardzo dobry sprzęt. Naucz się kontrolować kontrast sceny (np. poprzez kompozycję), odpowiednio naświetlać zdjęcia, wywoływać RAW-y. b) Chcesz pstrykać i nie bawić się w obróbkę, a mieć ładne zdjęcia? Kup slajd, najlepiej taniego amatorskiego Kodaka lub Fuji, ISO 100. Możesz ewentualnie asekuracyjnie niedoświetlać 0.5EV. Co polecacie? Za Velvię bierz się, jeśli będziesz miał ochotę jednocześnie dźwigać statyw, jeśli zamierzasz unikać portretowania ludzi w kadrze (krajobrazy, architektura). Do zdjęć urlopowo-podróżnych lepiej wyższą czułość i bardziej neutralne kolory. Na początek kup jakąś tanią setkę, np Kodak Elite Chrome Extra Color 100. Pozdrawiam, -- Mirek 3 |
Data: Wrzesien 03 2009 12:51:16 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: Jakub Jewuła | Witam, Jasssne ;) Niektórzy radzą slajdy Velvia 50 ASA ze wzgledu na świetne kolory, Polecam nauczyc sie robic zdjecia, potem dopiero wyjezdzac ;) Cyfra akurat ma wiekszy uzyteczny zakres naswietlania niz Velvia (ale tez mniejszy niz negatywy). Jesli nie umiesz robic dobrych technicznie zdjec cyfra to na Velvii tym bardziej polegniesz. Cyfra tak wogole jest do dupy, ale z innych powodow :) q 4 |
Data: Wrzesien 03 2009 18:36:09 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: Arek (G) | Jakub Jewuła pisze: Niektórzy radzą slajdy Velvia 50 ASA ze wzgledu na świetne kolory, Czyli jak ktoś nie ma dobrego aparatu fotograficznego, odpowiedniej wiedzy z fotografii to lepiej jakby z domu nie wychodził?;) Cyfra akurat ma wiekszy uzyteczny zakres naswietlania niz Velvia Ile to ciekawych rzeczy można się dowiedzieć. (ale tez mniejszy niz negatywy). Jesli nie umiesz robic dobrych technicznie To akurat prawda. Cyfra tak wogole jest do dupy, ale z innych powodow :) To również;) A. 5 |
Data: Wrzesien 03 2009 19:04:20 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: Jakub Jewuła | [...] Jesli ktos jedzie po to, zeby robic zdjecia to cyt: "Polecam nauczyc sie robic zdjecia, potem dopiero wyjezdzac ;)" Reszta to Twoje wymysly. Cyfra akurat ma wiekszy uzyteczny zakres naswietlania niz VelviaIle to ciekawych rzeczy można się dowiedzieć. Czytaj i ucz sie :) q 6 |
Data: Wrzesien 04 2009 02:27:29 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Thu, 03 Sep 2009 18:36:09 +0200, Arek (G) napisał(a): Polecam nauczyc sie robic zdjecia, potem dopiero wyjezdzac ;) Jak ktoś nie ma wiedzy, to zmieniając sprzęt na zupełnie nieznany jeszcze gorzej na tym wyjdzie. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. Na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012 378 31 98) _______/ /_ gg: 3524356 ___________/ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl 7 |
Data: Wrzesien 04 2009 12:16:59 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: drmoriarty | On 3 Wrz, 12:51, Jakub Jewuła wrote: > Witam, Ty nieustająco i z natury wszystko wiesz lepiej. Taka przypadłość osobista czy wyuczona doświadczeniem? Ja wiem, doceniam Twoją wiedzę, ale może chociaż raz (od dłuższego czasu) napiszesz coś konstruktywnego? O ile w ogóle chcesz komukolwiek pomóc, bo sobie każdym postem. pozdrawiam Sławek - szczecin 8 |
Data: Wrzesien 05 2009 08:10:14 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: Jakub Jewuła | Niektórzy radzą slajdy Velvia 50 ASA ze wzgledu na świetne kolory,Polecam nauczyc sie robic zdjecia, potem dopiero wyjezdzac ;) Ty nieustająco i z natury wszystko wiesz lepiej. Taka przypadłość Moj post byl w 100% konstruktywyny. Po prostu Ty masz problemy ze zrozumieniem prostego tekstu. q 9 |
Data: Wrzesien 05 2009 14:06:48 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: Andrzej Jakubowski | drmoriarty pisze: On 3 Wrz, 12:51, Jakub Jewuła wrote:
daj spokoj. To typowy "internetowy omnibus". Nie ma sensu sie denerwowac. Wystarczy ignorowac. pzdr. A. 10 |
Data: Wrzesien 05 2009 08:18:50 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: drmoriarty | On 5 Wrz, 14:06, Andrzej Jakubowski wrote: drmoriarty pisze: Tak, masz rację. Ale wkurzają mnie tacy, którzy w każdym temacie uzasadniają że wiedzą lepiej, nic ponad. JJ jest jednym z "czołowników" tego dyskusyjnego ruchu. No ale rozumiem frustrację, czymś trzeba nadrabiać swoje fotograficzne niedostatki, najłatwiej prymitywnymi odpowiedziami. pzdr S 11 |
Data: Wrzesien 05 2009 19:46:18 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: Jakub Jewuła | Użytkownik "drmoriarty" napisał w wiadomości On 5 Wrz, 14:06, Andrzej Jakubowski wrote: Mozesz napisac, ktora czescia mojego listu zasluzylem na takie uwagi? Napisalem: "Polecam nauczyc sie robic zdjecia, potem dopiero wyjezdzac ;) Cyfra akurat ma wiekszy uzyteczny zakres naswietlania niz Velvia (ale tez mniejszy niz negatywy). Jesli nie umiesz robic dobrych technicznie zdjec cyfra to na Velvii tym bardziej polegniesz." Ktore zdanie z tego co napisalem nie jest prawda? Popiszcie sie wiedza madrale, grupa skorzysta... Chyba, ze za najistotniejsza czesc mojego listu uznaliscie obaj cyniczne "Jasssne ;)"... q 12 |
Data: Wrzesien 05 2009 21:35:50 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: JA | On 2009-09-05 19:46:18 +0200, Jakub Jewuła said: Chyba, ze za najistotniejsza czesc mojego listu uznaliscie obaj cyniczne Jasssne. -- 200 ISO ma same zalety. Ziarno jak 400 czułość jak 100. Nie odpowiadam na treści nad cytatem. Pozdrawiam JA www.skanowanie-35mm.pl 13 |
Data: Wrzesien 03 2009 12:54:50 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: Marcin Stawny | Niektórzy radzą slajdy Velvia 50 ASA ze wzgledu na świetne kolory, Ja zawsze wybieram slajdy (Velvia, Provia, z tym że Velvia podbija kolory) i zawsze w najniższej czułości, wymaga to jednak dwóch istotnych rzeczy: statywu i naświetlania w punkt, przy czym to drugie jest najważniejsze, bo trzeba wiedzieć jak. Co polecacie? Osobiście polecam slajdy. Jak będziesz skanował, to masz zawsze referencję do tego jak powinny wyglądać kolory, a z negatywu to mz nijak/bardzo ciężko ocenić trafność skanu. Pozdrawiam -- Marcin Stawny http://marcinstawny.com 14 |
Data: Wrzesien 03 2009 13:57:29 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: Dariusz Zygmunt | On Thu, 03 Sep 2009 02:55:12 -0700, Piotr wrote: Wybieram siÄ do Portugalii w przyszłym tygodniu... IMHO to już za późno już aby siÄ nad tym zastanawiaÄ. Slajdy wymagajÄ pewnej wiedzy i doĹwiadczenia, nie zdÄ żysz go zdobyÄ w ciÄ gu tygodnia wiÄc szansa że zdjÄcia wyjdÄ mocno przypadkowe jest duża. Negatywy - OK, nie sÄ tak wymagajÄ ce, ale istnieje spore ryzyko uszkodzenia filmu na etapie wywoływania {w powszechnej opinii kultura techniczna labów spadła do poziomu zerowego} a już zrobienie poprawnej odbitki to rzecz niemal niemożliwa ;-) Z negatywów radziłbym Fuji seriÄ PRO, np. 400H ma małe ziarno wiÄc można używaÄ go nawet jako filmu uniwersalnego. JeĹli chodzi o slajd to Provia 100? Astia? Velvia może byÄ za trudna do naĹwietlenia. Odradzam slajdy o wyższych czułoĹciach, w porównaniu do setek sÄ wyprane z kolorów i ziarniste. Z pozdrowieniami Dariusz Zygmunt 15 |
Data: Wrzesien 03 2009 14:04:43 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: John Smith | Dariusz Zygmunt napisał(a): JeĹli chodzi o slajd Co niedoĹwiadczony amator zyska używajÄ c tych filmów w stosunku do taĹszego slajdu Kodaka czy Fuji? Zwłaszcza z rÄki i nie wiadomo jakim obiektywem? Pozdrawiam, -- Mirek 16 |
Data: Wrzesien 03 2009 23:31:26 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: Dariusz Zygmunt | W czwartek, 3 września 2009 14:04, John Smith wyraził następujacą opinię: Dariusz Zygmunt napisał(a): Jeśli chodzi o slajdCo niedoświadczony amator zyska używając tych filmów w stosunku do Zwróć uwagę na to że odradzałem użycie slajdów w ogóle, ale jeśli już jakieś brać ze sobą na taką wycieczkę to raczej lepsze niż gorsze. Większość slajdów nie jest tak trudno poprawnie naświetlić jak to niektórzy próbują przedstawiać :-) Z pozdrowieniami Dariusz Zygmunt -- 53°20'41,8"N 15°02'19,9"E 17 |
Data: Wrzesien 04 2009 00:37:30 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: John Smith | Dariusz Zygmunt napisał(a): W czwartek, 3 września 2009 14:04, John Smith wyraził następujacą opinię: Ale konkretnie, w czym lepsze, dla amatora bez doświadczenia w slajdach? Co dostanie płacąc dwa razy więcej za film? Czy nie lepiej wziąć dwa razy więcej tańszego materiału, choćby po to aby trochę poeksperymentować, w szczególności bardziej kontrastowe kadry zrobić dwa razy, różnie naświetlając? Nie twierdzę, pytam. Większość Owszem, ale poprawnie naświetlić a wykorzystać potencjał materiału, to dwie różne sprawy. -- Mirek 18 |
Data: Wrzesien 04 2009 00:53:59 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: syriusz | John Smith wrote: Co dostanie płacąc dwa razy więcej za film? Mniejsze ziarno? Lepsze kolory? :) Czy nie lepiej wziąć dwa razy więcej tańszego materiału, choćby po to Zgoda - ale tylko, jeśli wyjazd do Portugalii to fotograficzne eksperymenty - w co wątpię :) Jeśli nam jednak zależy na dobrych zdjęciach z wakacji, to odradzałbym eksperymenty z nieznanym materiałem... Poznanie materiału to przynajmniej 1-2 cykle: "naświetlanie-wywołanie-ocena" - w czasie jednego wyjazdu się nie da :) Trzeba najpierw poznać materiał. Jeśli do tej pory pracowałeś z cyfrą, a wyjazd lada chwila - daj sobie spokój z kliszą - szczególnie ze slajdami, gdzie błędy są bolesne... ;) Wyciągnij MAX z tego co można na cyfrze, nawet jeśli później chciałbyś ją na slajd naświetlić, aby o ścianę rzucić i znajomych zadziwić... ;-) Żaden monitor tego nie odda... ;-P Pozdrawiam, syriusz 19 |
Data: Wrzesien 04 2009 01:23:08 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: John Smith | syriusz napisał(a): John Smith wrote: Pytasz? Twierdzisz? Czy nie lepiej wziąć dwa razy więcej tańszego materiału, choćby po to Ale to właśnie wynika z pierwszego postu. :-) Jeśli nam jednak zależy na dobrych zdjęciach z wakacji, to odradzałbym Tym bardziej szkoda kasy na drogi materiał. Jeśli do tej pory pracowałeś z cyfrą, a wyjazd lada chwila - daj sobie Nigdzie nie jadę, w szczególności nie do Portugalii niestety. Pracowałem na jednym i drugim i nie mam problemów z naświetlaniem. Tyle, że nie mam porównania między "amatorskim" a "profesjonalnym" slajdem. O to pytam. -- Mirek 20 |
Data: Wrzesien 04 2009 19:26:25 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: JA | On 2009-09-04 01:23:08 +0200, John Smith said: Nigdzie nie jadę, w szczególności nie do Portugalii niestety. Znaczy rozumiem, że naświetlałeś tylko amatorskie slajdy? Jeśli tak, to Ci powiem jaka jest między nimi różnica. Jak syriusz napisał, ziarno mniejsze, kolory bardziej nasycone, ostrość lepsza. Oczywiście tych pro. Za to te amatorskie można traktować prawie jak negatyw jeśli chodzi o celność naświetlania. -- 200 ISO ma same zalety. Ziarno jak 400 czułość jak 100. Nie odpowiadam na treści nad cytatem. Pozdrawiam JA www.skanowanie-35mm.pl 21 |
Data: Wrzesien 07 2009 14:44:37 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: John Smith | JA napisał(a): On 2009-09-04 01:23:08 +0200, John Smith said: Amatorskiego Kodaka, Profesjonalne Fuji, tyle że to były Elite Chrom Extra Color i Provia 400x, więc porównanie jakby nieuprawnione. Jeśli tak, to Ci powiem jaka jest między nimi różnica. Jak syriusz Dlaczego kolory w profesjonalnym filmie miałyby być bardziej nasycone niż w amatorskim? To trochę nielogiczne, albo za duża generalizacja. Za to te amatorskie można traktować prawie jak negatyw jeśli chodzi o Które konkretnie filmy masz na myśli, to spojrzę na odpowiednie krzywe? -- Mirek 22 |
Data: Wrzesien 08 2009 18:14:54 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: JA | On 2009-09-07 14:44:37 +0200, John Smith said: Dlaczego kolory w profesjonalnym filmie miałyby być bardziej nasyconeGeneralnie, ze względu na wyższe Dmax, materiałów pro. Provia, Velvia, vs Sensja. Przy innych markach jest podobnie, tylko że ich nie używam. -- 200 ISO ma same zalety. Ziarno jak 400 czułość jak 100. Nie odpowiadam na treści nad cytatem. Pozdrawiam JA www.skanowanie-35mm.pl 23 |
Data: Wrzesien 09 2009 14:41:28 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: John Smith | JA napisał(a): On 2009-09-07 14:44:37 +0200, John Smith said: Dmax to jedno, ale równie istotne jest nachylenie krzywej, a to dla "amatorskiego" Kodaka EBX jest większe niż dla "profesjonalnej" Fuji Provia 100F (RDPIII). -- Mirek 24 |
Data: Wrzesien 09 2009 16:51:26 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: Dariusz Zygmunt | On Wed, 09 Sep 2009 14:41:28 +0200, John Smith wrote: JA napisał(a): Dmax to jedno, ale równie istotne jest nachylenie krzywej, a to dlaDlaczego kolory w profesjonalnym filmie miałyby byÄ bardziej nasyconeGeneralnie, ze wzglÄdu na wyższe Dmax, materiałów pro. To nie całkiem tak, Dmax Provii jest chyba nawet ciut niższe niż Sensii, ale wysycenie kolorów odbierane jest jako lepsze, powodem jest bardziej liniowa charakterystyka. Z powodu wiÄkszej krzywizny charakterystyki na Sensii Ĺrednia szaroć oddawana jest jaĹniej niż powinna a przecież na tÄ ĹredniÄ szaroć skalibrowane sÄ Ĺwiatłomierze, efekt jest taki jakby na Sensii każda klatka była przeĹwietlona. Z drugiej strony, jeĹli naĹwietlisz SensjÄ tak aby Ĺrednia szaroć była oddana w połowie skali szaroĹci filmu to bÄdziesz miał na cienie znacznie mniej "miejsca" niż na Ĺwiatła. Z pozdrowieniami Dariusz Zygmunt 25 |
Data: Wrzesien 10 2009 23:21:52 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: JA | On 2009-09-09 16:51:26 +0200, Dariusz Zygmunt said: To nie całkiem tak, Dmax Provii jest chyba nawet ciut niższe niż Polecam. <http://www.skanowanie-35mm.pl/Varia/sensia_100_datasheet.pdf> strona 5 <http://www.skanowanie-35mm.pl/Varia/FujiProSlajd.pdf> strona 24 Oczywiście liniowość charakterystyki też. -- 200 ISO ma same zalety. Ziarno jak 400 czułość jak 100. Nie odpowiadam na treści nad cytatem. Pozdrawiam JA www.skanowanie-35mm.pl 26 |
Data: Wrzesien 10 2009 23:40:47 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: Dariusz Zygmunt | W czwartek, 10 września 2009 23:21, wyraził następujacą opinię: Polecam. http://www.fujifilm.com/products/consumer_film/pdf/sensia_100_datasheet.pdf http://www.fujifilm.com/products/professional_films/pdf/provia_100f_datasheet.pdf A i tak nie mamy co się licytować źródłami bo Adam potrafi określić Dmax każdego materiału jednym rzutem oka ;-) Z pozdrowieniami Dariusz Zygmunt -- 53°20'41,8"N 15°02'19,9"E 27 |
Data: Wrzesien 11 2009 00:26:15 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Thu, 10 Sep 2009 23:40:47 +0200, Dariusz Zygmunt napisał(a): A i tak nie mamy co się licytować źródłami bo Adam potrafi określić Dmax O, określić? Może odszczekasz swoje kłamstwo, zazdrosny konkurenciku? Porównać mogę. Porównanie nest proste, szczególnie kiedy ma się obydwa materiały na podświetlarce. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. Na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012 378 31 98) _______/ /_ gg: 3524356 ___________/ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl 28 |
Data: Wrzesien 11 2009 15:35:19 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: Dariusz Zygmunt | On Fri, 11 Sep 2009 00:26:15 +0200, Adam Płaszczyca wrote: Dnia Thu, 10 Sep 2009 23:40:47 +0200, Dariusz Zygmunt napisał(a): A i tak nie mamy co siÄ licytowaÄ źródłami bo Adam potrafiO, okreĹliÄ? Może odszczekasz swoje kłamstwo, zazdrosny ?? Chyba mnie z kimĹ mylisz. PorównaÄ mogÄ. Porównanie nest proste, szczególnie kiedy ma siÄ Nie wydaje Ci siÄ dziwne, że widzisz różnicÄ na materiałach które wg. producenta majÄ zbliżone Dmax? Z pozdrowieniami Dariusz Zygmunt 29 |
Data: Wrzesien 16 2009 01:42:57 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Fri, 11 Sep 2009 15:35:19 +0200, Dariusz Zygmunt napisał(a): Porównać mogę. Porównanie nest proste, szczególnie kiedy ma się Nie, nie wydaje mi się to dziwne. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. Na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012 378 31 98) _______/ /_ gg: 3524356 ___________/ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl 30 |
Data: Wrzesien 16 2009 15:32:17 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: Dariusz Zygmunt | On Wed, 16 Sep 2009 01:42:57 +0200, Adam Płaszczyca wrote: Dnia Fri, 11 Sep 2009 15:35:19 +0200, Dariusz Zygmunt napisał(a): Nie, nie wydaje mi siÄ to dziwne.PorównaÄ mogÄ. Porównanie nest proste, szczególnie kiedy ma siÄNie wydaje Ci siÄ dziwne, że widzisz różnicÄ na materiałach które A ja bym siÄ dziwił dlaczego film nie spełnia warunków jakie deklaruje producent. Próbowałbym dociekaÄ gdzie jest błÄ d, na pierwszy ogieĹ poszłoby sprawdzenie prawidłowoĹci procesu wywoływania - oczywiĹcie po _zmierzeniu_ Dmax a nie tylko ocenie "na oko". Co Ty na to? :-) Z pozdrowieniami Dariusz Zygmunt 31 |
Data: Wrzesien 18 2009 00:33:49 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Wed, 16 Sep 2009 15:32:17 +0200, Dariusz Zygmunt napisał(a): Nie wydaje Ci się dziwne, że widzisz różnicę na materiałach któreNie, nie wydaje mi się to dziwne. Ja też bym się dziwił, gdyby nie spełniał. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. Na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012 378 31 98) _______/ /_ gg: 3524356 ___________/ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl 32 |
Data: Wrzesien 14 2009 09:16:11 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: John Smith | Dariusz Zygmunt napisał(a): On Wed, 09 Sep 2009 14:41:28 +0200, John Smith wrote: Czyli dla mocnych kolorów istotne jest nie tylko duże Ĺrednie nachylenie krzywej, ale w szczególnoĹci utrzymanie tej stromoĹci jak najdalej powyżej punktu Ĺredniej jasnoĹci. Dobrze rozumiem? -- Mirek 33 |
Data: Wrzesien 15 2009 00:35:30 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: Dariusz Zygmunt | W poniedziałek, 14 września 2009 09:16, John Smith wyraził następujacą Dariusz Zygmunt napisał(a): To nie całkiem tak, Dmax Provii jest chyba nawet ciut niższe niżCzyli dla mocnych kolorów istotne jest nie tylko duże średnie nachylenie Nie całkiem :-) Czułość slajdów definiuje się w ten sposób, że buduje się prostą przechodzącą przez punkt na wykresie "ciemniejszy" o pewną wartość od Dmin i styczną do górnego odcinka krzywej charakterystycznej. Punkt przecięcia wykresu z krzywą i punkt styczności definiują teoretyczną "pojemność" slajdu, do wyznaczenia czułości slajdu przyjmuje się właśnie tą prostą a nie rzeczywisty przebieg krzywej filmu. Zwróć więc uwagę na to, że rzeczywista krzywa leży zawsze _poniżej_ teoretycznej. Jeśli więc krzywa będzie znacznie odbiegała od teoretycznie prostoliniowej charakterystyki to uzyskamy dwa związane ze sobą niepożądane efekty o których już pisałem: - średnia szarość sceny nie zostanie oddana jako średnia szarość slajdu, - kontrasty zarejestrowane na slajdzie nie będą oddawały kontrastów sceny {np. 1EV w cieniach będzie dawał znacznie wyższy kontrast niż 1EV w światłach}. Pierwszemu efektowi można w pewnym stopniu przeciwdziałać "kalibrując" slajd na szarej karcie, ale trzeba się liczyć z tym, że straci się na pojemności slajdu w cieniach. Drugi efekt można "wykorzystać twórczo" pogodzić się z nim albo ... kupować slajdy których charakterystyka jest bardziej zbliżona do liniowej, zwykle tak się składa, że są to slajdy z etykietką "proffessional". Należy przy tym zwrócić uwagę, że w przypadku Fuji istnieje jeszcze kategoria "for proffessionals" służąca głównie podbudowaniu ego osób kupujących te materiały ;-) Z pozdrowieniami Dariusz Zygmunt -- 53°20'41,8"N 15°02'19,9"E 34 |
Data: Wrzesien 15 2009 09:57:59 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: John Smith | Dariusz Zygmunt napisał(a): W poniedziałek, 14 września 2009 09:16, John Smith wyraził następujacą Zawsze przyjmowałem, że czułość określa punkt na krzywej, gdzie gęstość osiąga wartość 1. - kontrasty zarejestrowane na slajdzie nie będą oddawały kontrastów sceny To przecież mówię, wydłużanie prostoliniowego odcinka jak najdalej w zakresie świateł de facto prostuje cały obszar roboczy (bo pierwsza pochodna krzywej charakterystycznej na wspomnianym odcinku jest funkcją monotoniczną) i pozwala utrzymać wysoki kontrast w obszarze średniej szarości i świateł. Dzięki jednak za precyzyjniejsze wyjaśnienia. Pierwszemu efektowi można w pewnym stopniu przeciwdziałać "kalibrując" slajd :-) -- Mirek 35 |
Data: Wrzesien 15 2009 17:41:00 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: JA | On 2009-09-15 00:35:30 +0200, Dariusz Zygmunt said: Należy przy tym zwrócić uwagę, że w przypadku Fuji istnieje jeszcze A są takie slajdy u Fuji? Bo mi się zdaje, że tylko negatywy. -- 200 ISO ma same zalety. Ziarno jak 400 czułość jak 100. Nie odpowiadam na treści nad cytatem. Pozdrawiam JA www.skanowanie-35mm.pl 36 |
Data: Wrzesien 15 2009 22:52:10 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: Dariusz Zygmunt | W wtorek, 15 września 2009 17:41, wyraził następujacą opinię: On 2009-09-15 00:35:30 +0200, Dariusz Zygmunt Należy przy tym zwrócić uwagę, że w przypadku Fuji istnieje jeszczeA są takie slajdy u Fuji? Jakby tu powiedzieć, "for proffessionals" jest ... Velvia ;-) Z pozdrowieniami Dariusz Zygmunt -- 53°20'41,8"N 15°02'19,9"E 37 |
Data: Wrzesien 15 2009 23:17:05 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: JA | On 2009-09-15 22:52:10 +0200, Dariusz Zygmunt said: A są takie slajdy u Fuji? Kurna, aż polazłem do lodówki. Faktycznie Velvia jest "for", Provia 100F tylko "pro". Ale uwaga. Velvia tylko w wersji "Velvia 50" (setki nie tykam), Ta stara, co w nazwie nie miała "50", nazywała się po prostu Velvia, jest "pro" :-D. -- 200 ISO ma same zalety. Ziarno jak 400 czułość jak 100. Nie odpowiadam na treści nad cytatem. Pozdrawiam JA www.skanowanie-35mm.pl 38 |
Data: Wrzesien 04 2009 13:48:33 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: Dariusz Zygmunt | On Fri, 04 Sep 2009 00:37:30 +0200, John Smith wrote: Dariusz Zygmunt napisał(a): Ale konkretnie, w czym lepsze, dla amatora bez doĹwiadczenia wZwróÄ uwagÄ na to że odradzałem użycie slajdów w ogóle, aleJeĹli chodzi o slajdCo niedoĹwiadczony amator zyska używajÄ c tych filmów w stosunku do Provia i Sensia majÄ praktycznie tÄ samÄ pojemnoć, wiÄc jeĹli jakaĹ scena zmieĹci siÄ na Sensii to na Provii także, za to Provia ma bardziej płaskÄ krzywÄ charakterystycznÄ , wiÄc lepiej niż Sensja oddaje tonalnoć sceny, do tego lepsza {choÄ to może byÄ wzglÄne} kolorystyka, wiÄksza rozdzielczoć, mniejszy zafarb w cieniach. Czy nie lepiej wziÄ Ä Slajd/negatyw miał byÄ zabrany jako uzupełnienie cyfrówki do robienia "trudnych" ujÄÄ, zakładam wiÄc że Tikky najpierw zrobi parÄ zdjÄÄ cyfrÄ z różnymi ustawieniami i siÄgnie po film dopiero gdy nie osiÄ gnie właĹciwych rezultatów a kadr dalej bÄdzie atrakcyjny ;-) BÄdzie już wtedy miał pewne pojÄcie jakie parametry naĹwietlania ustawiÄ czy scenÄ raczej przeĹwietliÄ czy niedoĹwietliÄ. WystarczÄ wiÄc dwa ujÄcia, jedno wg. pomiaru z aparatu i drugie skorygowane, ale tak siÄ robi zawsze, niezależnie od tego jakiego slajdu siÄ używa. WiÄkszoćOwszem, ale poprawnie naĹwietliÄ a wykorzystaÄ potencjał materiału, Wydaje mi siÄ, że mylisz skutek z przyczynÄ , sÄ slajdy które poprawnie naĹwietliÄ jest stosunkowo trudno, np. VelviÄ i wtedy trzeba siÄ nakombinowaÄ żeby zdjÄcie było poprawne ale nie ma powodu żeby katowaÄ siÄ specjalnymi metodami pomiaru Ĺwiatła i takim aranżowaniem sceny żeby zmieĹciła siÄ w zakresie przenoszenia filmu gdy masz slajd który naĹwietliÄ jest stosunkowo łatwo. Z pozdrowieniami Dariusz Zygmunt 39 |
Data: Wrzesien 07 2009 15:04:31 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: John Smith | Dariusz Zygmunt napisał(a): Provia i Sensia majÄ praktycznie tÄ samÄ pojemnoć, wiÄc jeĹli Ĺťeby tak robiÄ, to chyba trzeba wiedzieÄ przynajmniej minimum o krzywych charakterystycznych, a wtedy nie zadaje siÄ pytaĹ jak inicjujÄ ce ten wÄ tek :-) WystarczÄ Jako amator robiÄ jeden slajd, bo szkoda filmu. Jakbym miał robiÄ po dwa, wziÄ łbym tani materiał. Ale ja to sknera jestem :-) Wydaje mi siÄ, że mylisz skutek z przyczynÄ , sÄ slajdy które OK, z VelviÄ (ani chyba innymi "trudnymi" slajdami) nie miałem do czynienia. Po prostu niczego mi nie brakowało w poprawnie naĹwietlonej klatce Kodaka EBX, za pomocÄ kitowego Tamrona. Natomiast błÄdy w naĹwietleniu widziałem wyraźnie. Piszesz o potencjalnie wiÄkszej rozdzielczoĹci, ale tu nie jestem przekonany, że przy słabym obiektywie i zdjÄciach z rÄki ma to jakiekolwiek znaczenie. Jedyne co do mnie przemawia to rozjazd kolorów w cieniach. MuszÄ siÄ temu przyjrzeÄ dokładniej. -- Mirek 40 |
Data: Wrzesien 07 2009 15:10:46 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: mm | ;) OK, z Velvią (ani chyba innymi "trudnymi" slajdami) nie miałem do nie ma trudnych slajdów. to p prostu nazywa się niewiedza i odporność na naukę. jest u mnie na stronie może nie wszystko co dotyczy slajdu ale wystarczająco żeby się nauczyć. ale w to trzeba włożyć sporo wysiłku i przyzwoity swiatłomierz. ale neich nikt nie waży się napisać ze się nie da i że nie ma się gdzie dowiedzieć... pozdr mm === www.marekmadej.com kącik o fotografii, galeria 41 |
Data: Wrzesien 07 2009 16:27:25 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: Dariusz Zygmunt | On Mon, 07 Sep 2009 15:04:31 +0200, John Smith wrote: Dariusz Zygmunt napisał(a): ... zakładam wiÄc że Tikky najpierw zrobi parÄ zdjÄÄĹťeby tak robiÄ, to chyba trzeba wiedzieÄ przynajmniej minimum o krzywych Eee tam, bez przesady, ale rzeczywiĹcie dobrze byłoby mieÄ przed wyjazdem wypstrykane parÄ slajdów, co zresztÄ w prawie każdym liĹcie powtarzam ;-) Jako amator robiÄ jeden slajd, bo szkoda filmu. A nie szkoda Ci sceny? ;-) Jakbym miał robiÄ po dwa, wziÄ łbym tani materiał. Ale ja to sknera To ja właĹnie przez oszczÄdnoć robiÄ po dwie klatki - oszczÄdzam sobie zawodu przy późniejszym oglÄ daniu ;-) ... Piszesz o potencjalnie wiÄkszej Sorki, ja mówiÄ jedynie o swoich doĹwiadczeniach, nie używam zoomów wiÄc trudno mi wyobraziÄ sobie ile siÄ na tym traci, ale choÄ obiektywy których używam do topowych nie należÄ to różnica miÄdzy tanimi slajdami a profi jest widoczna. Z pozdrowieniami Dariusz Zygmunt 42 |
Data: Wrzesien 07 2009 16:54:34 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: John Smith | Dariusz Zygmunt napisał(a): On Mon, 07 Sep 2009 15:04:31 +0200, John Smith wrote:>> Jako amator robiÄ jeden slajd, bo szkoda filmu.
Jak mi szkoda to robiÄ cyfrÄ . Slajd jest tylko dodatkowo, po to żeby mieÄ coĹ małego kolorowego do zabawy :-) Jakbym miał robiÄ po dwa, wziÄ łbym tani materiał. Ale ja to sknera Jakbym robił tylko analogiem, to pewnie też bym siÄ asekurował, ale u mnie podstawowym medium jest cyfra. ... Piszesz o potencjalnie wiÄkszej Ja tam w rogach widzÄ rozjazd szczegółów i CA, wiÄc najsłabszym ogniwem jest jednak obiektyw. :-) -- Mirek 43 |
Data: Wrzesien 03 2009 07:46:44 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: Wojtek | On 3 Wrz, 13:57, Dariusz Zygmunt wrote: On Thu, 03 Sep 2009 02:55:12 -0700, Piotr wrote: Z negatywów polecam Kodak Ektar 100 - delikatnie podkręcone kolory i Fuji Reala 100. Dla mnie to klisze nie do pobicia. Wojtek 44 |
Data: Wrzesien 03 2009 17:37:33 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: Jakub Jewuła | Z negatywów radziłbym Fuji serię PRO, np. 400H ma małe ziarno więcZ negatywów polecam Kodak Ektar 100 - delikatnie podkręcone kolory i Pod warunkiem, ze trafisz na ta dobra Reale. W kraju-raju wystepuja przynajmniej dwie "odmiany" Reali - jedna jest ok, a druga kaszaniasta. Kolory jakies dziwaczne, wogole do niczego. Czort wie z czego to sie bierze - moze jakas rumunska fabryka wersji dla krajow bylego RWPG? ;) q 45 |
Data: Wrzesien 03 2009 07:49:06 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: Wojtek | On 3 Wrz, 13:57, Dariusz Zygmunt wrote: On Thu, 03 Sep 2009 02:55:12 -0700, Piotr wrote: Odradzam PRO 400H i inne dedykowane do portretów - u Fuji one nie są dość wysycone i z filmów tego producenta polecam tylko Reala 100 Wojtek 46 |
Data: Wrzesien 03 2009 20:18:53 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: MichaĹ Wasiak | On Thu, 03 Sep 2009 13:57:29 +0200, Dariusz Zygmunt wrote: On Thu, 03 Sep 2009 02:55:12 -0700, Piotr wrote: Warto spróbować jednak. Tylko nastawić się, że może wyjść różnie i nie dublować sobie cyfrakiem co ważniejsze ujęcia. Z negatywów radziłbym Fuji serię PRO, np. 400H ma małe ziarno więc A ja odradzam Astię F. Ma wybitnie dziwaczne kolory, które w zdjęciach krajobrazu wyglądają nieprzyjemnie. Mnie Velvię na ogół dobrze naświetla automat z Mamiji 645 pro (pewnie dobre małoobrazkowe lustrzanki mają lepszy pomiar), tylko trzeba ustawić niższą czułość niż 50 i nie łapać za dużo nieba, bo nic się nie zeskanuje. Albo, skoro to kraj pełny słońca, to przeliczyćb sunny 16 na Velvię, i nie stresować się. W takich warunkach ufam temu dużo bardziej niż wskazaniom światłomierza, nawet tego od światła padającego. Za robienie slajdów bez zamiaru ich obejrzenia rzutnikiem jest smutne. -- Michał Wasiak 47 |
Data: Wrzesien 03 2009 23:58:03 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: syriusz | Michał Wasiak wrote: robienie slajdów bez zamiaru ich obejrzenia rzutnikiem jest smutne. Amen! Świnta prowda panocku! Pozdrawiam, syriusz 48 |
Data: Wrzesien 04 2009 20:20:59 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: Maciek | Użytkownik Michał Wasiak napisał: A ja odradzam Astię F. Ma wybitnie dziwaczne kolory, Zawsze do tej pory sądziłem, że Astia jest neutralna w oddawaniu kolorów, czyli krajobrazy - jeżeli nie mają być przesycone kolorystycznie - portret itp. To jest mój ulubiony slajd. Napisz na czym polega ta "nieprzyjemność"? Maciek 49 |
Data: Wrzesien 04 2009 19:29:19 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: MichaĹ Wasiak | On Fri, 04 Sep 2009 20:20:59 +0200, Maciek wrote: Użytkownik Michał Wasiak napisał: Astia była, Astia F nie jest (takie wioski mi się nasuwają). Chyba że to wina wywoływania, ale inne filmy wywoływane razem z tymi Astiami wyglądają normalnie. kolorów, czyli krajobrazy - jeżeli nie mają być przesycone Wszystko jest żółtobrązowe. Może modelki wylądają w tym na bardziej opalone, ale krajobraz wygląda niefajnie. -- Michał Wasiak 50 |
Data: Wrzesien 05 2009 13:33:59 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: Maciek | Użytkownik Michał Wasiak napisał: Astia była, Astia F nie jest (takie wioski mi się nasuwają). Chyba że to wina wywoływania, ale inne filmy wywoływane razem z tymi Astiami wyglądają normalnie. Na 100% nie mam nic żółtego a innej Astii teraz nie uświadczysz, niż "F". Wywoływane w labie Fuji - takim ciut lepszym, niż "za rogiem". Maciek 51 |
Data: Wrzesien 06 2009 09:08:25 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: MichaĹ Wasiak | On Sat, 05 Sep 2009 13:33:59 +0200, Maciek wrote: Użytkownik Michał Wasiak napisał: Hmm, trochę mnie to niepokoi. Jeśli znajdę trochę czasu, to zeskanuję coś z Astii i Provii dla porównania. -- Michał Wasiak 52 |
Data: Wrzesien 09 2009 00:18:50 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Fri, 04 Sep 2009 20:20:59 +0200, Maciek napisał(a): A ja odradzam Astię F. Ma wybitnie dziwaczne kolory, Na tym, że świat nie jest pastelowy. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. Na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012 378 31 98) _______/ /_ gg: 3524356 ___________/ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl 53 |
Data: Wrzesien 09 2009 16:54:16 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: Dariusz Zygmunt | On Wed, 09 Sep 2009 00:18:50 +0200, Adam Płaszczyca wrote: Dnia Fri, 04 Sep 2009 20:20:59 +0200, Maciek napisał(a): Na tym, że Ĺwiat nie jest pastelowy.A ja odradzam AstiÄ F. Ma wybitnie dziwaczne kolory,Zawsze do tej pory sÄ dziłem, że Astia jest neutralna w oddawaniu ZniknÄ łeĹ właĹnie całÄ fotografiÄ BW :-) Z pozdrowieniami Dariusz Zygmunt 54 |
Data: Wrzesien 09 2009 19:02:28 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: Maciek | Użytkownik Adam Płaszczyca napisał: To jest mój ulubiony slajd. Napisz na czym polega ta "nieprzyjemność"? A konkretnie? Kolega, który twierdzi, że Astia jest nieprzyjemna, napisał, że polega to na zażółceniu. Z tym się nie zgodzę. Astia jest uznawana za bardzo neutralny slajd i jak nie chcesz takich kolorów, to jej nie kupuj. Mi właśnie odpowiada wierność oddania kolorów - jak coś jest delikatne, to na zdjęciu też ma być właśnie takie. Świat nie składa się wyłącznie z przesyconych barw. Maciek 55 |
Data: Wrzesien 10 2009 23:16:44 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: JA | On 2009-09-10 22:10:54 +0200, Adam Płaszczyca said: IMO neutralna jest Provia. Velvia daje mocne kontrasty i nasycenia, Astia Przegiąłeś. Nie można porównywać tych dwóch emulsji, a już napisanie, że to jeden pieron to jakaś herezja. Astia ma mniejsze ziarno, lepiej zrównoważone warstwy, co skutkuje bardziej neutralnymi barwami, dłuższy prostoliniowy odcinek krzywej i wyższe Dmax, Jest ciut ostrzejsza. Sensja jak się trafi. Może trafiałeś na te lepsze. -- 200 ISO ma same zalety. Ziarno jak 400 czułość jak 100. Nie odpowiadam na treści nad cytatem. Pozdrawiam JA www.skanowanie-35mm.pl 56 |
Data: Wrzesien 11 2009 00:27:31 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Thu, 10 Sep 2009 23:16:44 +0200, JA napisał(a): Astia ma mniejsze ziarno, lepiej zrównoważone warstwy, co skutkuje Astia i Sensia to ta sama emulsja. Różnica w tym, że Astia to to, co zostaje z niej wyselekcjonowane, a Sensia, to odrzuty. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. Na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012 378 31 98) _______/ /_ gg: 3524356 ___________/ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl 57 |
Data: Wrzesien 11 2009 15:38:14 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: Dariusz Zygmunt | On Fri, 11 Sep 2009 00:27:31 +0200, Adam Płaszczyca wrote: Dnia Thu, 10 Sep 2009 23:16:44 +0200, JA napisał(a): Astia ma mniejsze ziarno, lepiej zrównoważone warstwy, co skutkujeAstia i Sensia to ta sama emulsja. Różnica w tym, że Astia to to, co Niezły rezultat, pewnie dobrze ponad 90% produkcji to odrzut :-) Z pozdrowieniami Dariusz Zygmunt 58 |
Data: Wrzesien 04 2009 02:29:12 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Thu, 03 Sep 2009 13:57:29 +0200, Dariusz Zygmunt napisał(a): Negatywy - OK, nie są tak wymagające, ale istnieje spore ryzyko Ekhm... Własnie poszły u mnie pierwsze wołania C-41 :] to Provia 100? Astia? Velvia może być za trudna do naświetlenia. Provia 400X IMO jest całkiem dobra. Oczywiście - nie jest tak nieziarnista jak 100F, ale do oglądania na ścianie wystarcza w zupełności. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. Na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012 378 31 98) _______/ /_ gg: 3524356 ___________/ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl 59 |
Data: Wrzesien 03 2009 17:38:26 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: Jester | Piotr pisze: Cyfra nie radzi sobie dobrze przy ostrym słońcu, liczę że na analogu Możesz się mocno zdziwić, jak zobaczysz te kolory. Świetne to one są, ale do fotografowania Bieszczadów jesienią. I do oglądania z rzutnika w formacie 2x3 metry. Skanuje się ją trudno, skóra wychodzi czerwona, czułość niska, rozpiętość tonalna mizerna... Poza tym - same zalety, ale niekoniecznie w Portugalii w pełnym słońcu. inni radzą jednak pozostać przy nagatywach bo mają większą tolerancję Mają rację niby. Co polecacie? Slajdy - ale nie Velvię, tylko coś normalnego, włączenie w aparacie pomiaru centralnie ważonego (nie matrycowy, bo jest nieobliczalny) i nie kombinować, tylko robić zdjęcia. Coś powinno Ci zostać naświetlone prawidłowo. I pytanie drugie, gdzie to później wysłać do wywyłoania i zeskanowania Kup na Allegro rzutnik (zapłacisz pewnie tyle, ile za skanowanie i wywołanie tych slajdów), kawałek białej ściany pewnie masz - i pokaż znajomym do czego wymyślono slajdy. Jeżeli nie przekombinujesz przy robieniu zdjęć - nie będą w ogóle chcieli oglądać zdjęć z cyfrówki ;) J 60 |
Data: Wrzesien 03 2009 23:58:44 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: syriusz | Jester wrote: włączenie w aparacie pomiaru centralnie ważonego (nie matrycowy, bo jest nieobliczalny) i nie kombinować, tylko robić zdjęcia. Coś powinno Ci zostać naświetlone prawidłowo. Albo włączenie pomiaru punktowego i wszystko będzie naświetlone jak trzeba - jeśli się wie jak naświetlać... ;-P Kup na Allegro rzutnik (zapłacisz pewnie tyle, ile za skanowanie i wywołanie tych slajdów), kawałek białej ściany pewnie masz - i pokaż znajomym do czego wymyślono slajdy. Jeżeli nie przekombinujesz przy robieniu zdjęć - nie będą w ogóle chcieli oglądać zdjęć z cyfrówki ;) Amen!!! :D Pozdrawiam, syriusz 61 |
Data: Wrzesien 04 2009 02:26:04 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Thu, 3 Sep 2009 02:55:12 -0700 (PDT), Piotr napisał(a): Zdecydowałem się też pożyczyć analogowego Canona. I tu nasuwa mi się A co chcesz robić? Niektórzy radzą slajdy Velvia 50 ASA ze wzgledu na świetne kolory, Jak nie masz doświadczenia, to odpuść, one są bardzo wymagające. Weź raczej Provię 100, lub nawet Astię. inni radzą jednak pozostać przy nagatywach bo mają większą tolerancję Ale efekty gówniane. I pytanie drugie, gdzie to później wysłać do wywyłoania i zeskanowania Pierwsze (wywołanie) do mnie. Drugie - a po jasną cholerę? Slajdy ciepniesz na ścianę. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. Na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012 378 31 98) _______/ /_ gg: 3524356 ___________/ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl 62 |
Data: Wrzesien 08 2009 07:55:05 | Temat: Re: Jaki film analogowy? | Autor: TheGuru |
Cyfra nie radzi sobie dobrze przy ostrym słońcu, liczę że na analogu jakiś czas temu zapytałem na pl.rec.foto o cyfrę to wszyscy mnie zjechali , że NTG i sio na pl.rec.foto.cyfrowa czyżby użytkownicy cyfrówek byli bardziej tolerancyjni i życzliwi ;-D ... czy to ci sami ludzie tylko po przejściach. |