Grupy dyskusyjne   »   Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło

Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło



1 Data: Marzec 01 2016 04:27:00
Temat: Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Autor: Michał 

Tak przy czytaniu dyskusji odno¶nie czujników ci¶nienia - nasuwa mi się takie pytanie:
jak kręci się niedopompowane koło?

Teoretycznie jest mniejszy promień, więc ilo¶ć obrotów powinna być większa od koła prawidłowo napompowanego.

Ale dochodzi drugi czynnik: obwód opony - który jest stały. Opona dotyka podłoża na większej długo¶ci "na flaku", niż opona dobrze napompowana.

Gdzie¶ więc chyba jest u¶lizg.
Opona/felga - mało prawdopodobne - to nie łożysko ¶lizgowe ;)

Opona/podłoże - starło by bieżnik bardzo szybko lub opona by się przegrzała i być może zapaliła.

Co więc się dzieje?


--
Michał



2 Data: Marzec 01 2016 14:12:29
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Autor: J.F. 

Użytkownik "Michał"  napisał w wiadomo¶ci grup

Tak przy czytaniu dyskusji odno¶nie czujników ci¶nienia - nasuwa mi się takie pytanie:
jak kręci się niedopompowane koło?
Teoretycznie jest mniejszy promień, więc ilo¶ć obrotów powinna być większa od koła prawidłowo napompowanego.
Ale dochodzi drugi czynnik: obwód opony - który jest stały. Opona dotyka podłoża na większej długo¶ci "na flaku", niż opona dobrze napompowana.

Gdzie¶ więc chyba jest u¶lizg.
Opona/felga - mało prawdopodobne - to nie łożysko ¶lizgowe ;)
Opona/podłoże - starło by bieżnik bardzo szybko lub opona by się przegrzała i być może zapaliła.
Co więc się dzieje?

Efekt gasienicy w czolgu.

Felga robi jeden obrot, a obwod opony pol, to musi boczki rozrywac :-)

J.

3 Data: Marzec 01 2016 22:10:27
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane koło
Autor: Adam 

W dniu 2016-03-01 o 14:12, J.F. pisze:

Użytkownik "Michał"  napisał w wiadomo¶ci grup

Tak przy czytaniu dyskusji odno¶nie czujników ci¶nienia - nasuwa mi
się takie pytanie:
jak kręci się niedopompowane koło?
Teoretycznie jest mniejszy promień, więc ilo¶ć obrotów powinna być
większa od koła prawidłowo napompowanego.
Ale dochodzi drugi czynnik: obwód opony - który jest stały. Opona
dotyka podłoża na większej długo¶ci "na flaku", niż opona dobrze
napompowana.

Gdzie¶ więc chyba jest u¶lizg.
Opona/felga - mało prawdopodobne - to nie łożysko ¶lizgowe ;)
Opona/podłoże - starło by bieżnik bardzo szybko lub opona by się
przegrzała i być może zapaliła.
Co więc się dzieje?

Efekt gasienicy w czolgu.

Felga robi jeden obrot, a obwod opony pol, to musi boczki rozrywac :-)


He, jakby felga była zdecydowanie mniejsza od ¶rednicy wewnętrznej opony, to tak by było. Ale tak nie jest.

Chyba temat dla Pogromców Mitów ;)



--
Pozdrawiam.

Adam

4 Data: Marzec 02 2016 10:53:24
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Autor: J.F. 

Użytkownik "Adam"  napisał w wiadomo¶ci grup W dniu 2016-03-01 o 14:12, J.F. pisze:

Efekt gasienicy w czolgu.
Felga robi jeden obrot, a obwod opony pol, to musi boczki rozrywac :-)

He, jakby felga była zdecydowanie mniejsza od ¶rednicy wewnętrznej opony, to tak by było. Ale tak nie jest.

Wyobraz sobie opone bez bokow - sam pas zewnetrzny bieznika.
I felge bedaca gladkim walcem. Felga niech ma obwod 1m, bieznik 2m.

Felga przyciska bieznik do drogi, i poslizgu nie ma nigdzie.
Pas bieznika robi za taki ruchomy dywanik.
felga zrobila  1 obrot, auto przejechalo metr, bieznik jest przycisniety do drogi metr dalej, czyli zrobil pol obrotu.

I byloby pieknie, tylko punkt felgi ktory byl wczesniej na dole, teraz tez jest na dole, a punkt bieznika ktory byl  na dole, teraz jest na gorze.
I bok ulegl rozerwaniu.

Bok jest mocny, felga nie jest walcem, opona sie marszczy - ale z praktyki wiem, ze boki cierpia mocno.
Tylko trudno powiedziec czemu - rozrywanie jak wyzej, czy zwykle giecie ...

J.

5 Data: Marzec 02 2016 08:43:26
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane koło
Autor: Artur Miller 

W dniu 2016-03-01 o 13:27, Michał pisze:

Tak przy czytaniu dyskusji odno¶nie czujników ci¶nienia - nasuwa mi się takie pytanie:
jak kręci się niedopompowane koło?

Teoretycznie jest mniejszy promień, więc ilo¶ć obrotów powinna być większa od koła prawidłowo napompowanego.

Ale dochodzi drugi czynnik: obwód opony - który jest stały. Opona dotyka podłoża na większej długo¶ci "na flaku", niż opona dobrze napompowana.

Gdzie¶ więc chyba jest u¶lizg.

nie ma. w miejscu styku opony z podłożem opona "rozchodzi" sie na boki, st±d mniejszy promień. liczy się promień w miejscu współpracy podłoża i opony, dalej to sobie może być dowolny.

a.

6 Data: Marzec 02 2016 09:32:22
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane koło
Autor: Adam 

W dniu 2016-03-02 o 08:43, Artur Miller pisze:

W dniu 2016-03-01 o 13:27, Michał pisze:
Tak przy czytaniu dyskusji odno¶nie czujników ci¶nienia - nasuwa mi
się takie pytanie:
jak kręci się niedopompowane koło?

Teoretycznie jest mniejszy promień, więc ilo¶ć obrotów powinna być
większa od koła prawidłowo napompowanego.

Ale dochodzi drugi czynnik: obwód opony - który jest stały. Opona
dotyka podłoża na większej długo¶ci "na flaku", niż opona dobrze
napompowana.

Gdzie¶ więc chyba jest u¶lizg.

nie ma. w miejscu styku opony z podłożem opona "rozchodzi" sie na boki,
st±d mniejszy promień. liczy się promień w miejscu współpracy podłoża i
opony, dalej to sobie może być dowolny.


Czyli bieżnik musiałby mieć u¶lizg względem podłoża - przecież się nie kurczy, a jest powi±zany z rantem, a ten z felg±. Zarówno w oponach diagonalnych, jak i radialnych.


--
Pozdrawiam.

Adam

7 Data: Marzec 02 2016 01:06:10
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Autor:

W dniu ¶roda, 2 marca 2016 09:32:23 UTC+1 użytkownik Adam napisał:

W dniu 2016-03-02 o 08:43, Artur Miller pisze:
> W dniu 2016-03-01 o 13:27, Michał pisze:
>> Tak przy czytaniu dyskusji odno¶nie czujników ci¶nienia - nasuwa mi
>> się takie pytanie:
>> jak kręci się niedopompowane koło?
>>
>> Teoretycznie jest mniejszy promień, więc ilo¶ć obrotów powinna być
>> większa od koła prawidłowo napompowanego.
>>
>> Ale dochodzi drugi czynnik: obwód opony - który jest stały. Opona
>> dotyka podłoża na większej długo¶ci "na flaku", niż opona dobrze
>> napompowana.
>>
>> Gdzie¶ więc chyba jest u¶lizg.
>
> nie ma. w miejscu styku opony z podłożem opona "rozchodzi" sie na boki,
> st±d mniejszy promień. liczy się promień w miejscu współpracy podłoża i
> opony, dalej to sobie może być dowolny.
>

Czyli bieżnik musiałby mieć u¶lizg względem podłoża - przecież się nie
kurczy, a jest powi±zany z rantem, a ten z felg±. Zarówno w oponach
diagonalnych, jak i radialnych.


No i w praktyce ma.
Bo albo opona sie w końcu na feldze zacznie przesuwać albo sie od czasu do czasu bieżnik podwinie.

A jak masz opony niedopompowane to po prostu bok opony będzie pracował i po¶redniczył pomiędzy większ± ¶rednic± bieżnika i mniejsz± ¶rednic± felgi.

Temat nie raz wałkowany tak samo jak temat z rondami.

Tak długo jak nie ma uslizgu na feldze czy bieżniku i bieznik sie nie podwija tak długo nalezy sobie przeliczeniowo przyj±ć ¶rednice koła na taka jaka odpowiada obwodowi bieznika.

Podobne tematy do filozofowania grupowego to:
"czy nitka sie zerwie" - rozważania relatywistyczne
"czy samolot poleci" - rozważania lotnicze w których udział bierze długa i szybka ta¶ma transmisyjna pod samolotem
"czy w gęstym o¶rodku pływa sie szybciej"*
"czy woda z b±belkami jest rzadsza i sie w niej tonie"*
"czy kwadratowe koła maj± lepsz± trakcję w terenie"*


I pewnie pare innych które akurat mi z głowy wyleciały.
*zaznaczone z gwiazdk± były testowane przez pogromców mitów.

8 Data: Marzec 02 2016 10:41:32
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane koło
Autor: Adam 

W dniu 2016-03-02 o 10:06,  pisze:

(...)
Podobne tematy do filozofowania grupowego to:
"czy nitka sie zerwie" - rozważania relatywistyczne
"czy samolot poleci" - rozważania lotnicze w których udział bierze długa i szybka ta¶ma transmisyjna pod samolotem
"czy w gęstym o¶rodku pływa sie szybciej"*
"czy woda z b±belkami jest rzadsza i sie w niej tonie"*
"czy kwadratowe koła maj± lepsz± trakcję w terenie"*


I pewnie pare innych które akurat mi z głowy wyleciały.
*zaznaczone z gwiazdk± były testowane przez pogromców mitów.


Dzięki za tematy :)

Pogromców mitów rzadko ogl±dam - czasami trafiałem u nich na szkolne wręcz błędy, więc stracili u mnie autorytet.


--
Pozdrawiam.

Adam

9 Data: Marzec 02 2016 02:35:04
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Autor:

W dniu ¶roda, 2 marca 2016 10:41:34 UTC+1 użytkownik Adam napisał:

W dniu 2016-03-02 o 10:06,  pisze:
> (...)
> Podobne tematy do filozofowania grupowego to:
> "czy nitka sie zerwie" - rozważania relatywistyczne
> "czy samolot poleci" - rozważania lotnicze w których udział bierze długa i szybka ta¶ma transmisyjna pod samolotem
> "czy w gęstym o¶rodku pływa sie szybciej"*
> "czy woda z b±belkami jest rzadsza i sie w niej tonie"*
> "czy kwadratowe koła maj± lepsz± trakcję w terenie"*
>
>
> I pewnie pare innych które akurat mi z głowy wyleciały.
> *zaznaczone z gwiazdk± były testowane przez pogromców mitów.
>

Dzięki za tematy :)

Pogromców mitów rzadko ogl±dam - czasami trafiałem u nich na szkolne
wręcz błędy, więc stracili u mnie autorytet.


A potwierdzam, dlatego dałem takie mity do których sie czepić za bardzo nie dało i wygl±dały na dobrze ogarnięte.

10 Data: Marzec 06 2016 10:17:51
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane koło
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello Sczygiel,

Wednesday, March 2, 2016, 11:35:04 AM, you wrote:

[...]

> "czy woda z bÄ…belkami jest rzadsza i sie w niej tonie"*

[...]

Pogromców mitów rzadko oglÄ…dam - czasami trafiałem u nich na szkolne
wrÄ™cz błÄ™dy, wiÄ™c stracili u mnie autorytet.
A potwierdzam, dlatego dałem takie mity do których sie czepić za
bardzo nie dało i wyglÄ…dały na dobrze ogarniÄ™te.

Akurat w powyższym zrobili wszystko, żeby udowodnić swojÄ…, z góry
założonÄ… tezÄ™, pomimo tego, że już w pierwszym doĹ›wiadczeniu obiekt
poszedł na dno dowodzÄ…c, że jednak zgazowanie zmniejsza gÄ™stoć.

--
Best regards,
 RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

11 Data: Marzec 06 2016 10:15:10
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane koło
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello Artur,

Wednesday, March 2, 2016, 8:43:26 AM, you wrote:

Tak przy czytaniu dyskusji odnoĹ›nie czujników ciĹ›nienia - nasuwa mi siÄ™ takie pytanie:
jak krÄ™ci siÄ™ niedopompowane koło?
Teoretycznie jest mniejszy promieĹ„, wiÄ™c iloć obrotów powinna być wiÄ™ksza od koła prawidłowo napompowanego.
Ale dochodzi drugi czynnik: obwód opony - który jest stały. Opona dotyka podłoża na wiÄ™kszej długoĹ›ci "na flaku", niż opona dobrze napompowana.
Gdzieś więc chyba jest uślizg.
nie ma. w miejscu styku opony z podłożem opona "rozchodzi" sie na boki,
stÄ…d mniejszy promieĹ„. liczy siÄ™ promieĹ„ w miejscu współpracy podłoża i
opony, dalej to sobie może być dowolny.

Bzdura. Wojtek Borczyk przeprowadził doĹ›wiadczenie, które dowiodło, że
ważny jest obwód opony. Na 10 obrotach opony powstał błÄ…d rzÄ™du 1 cm
(o ile pamiętam).

--
Best regards,
 RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

12 Data: Marzec 02 2016 03:30:38
Temat: Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Autor: Zenek Kapelinder 

Duzo gorzej sie kreci i duzo krocej niz napompowane. Poza tym zadnych uslizgow itp nie ma bo samochod to nie lokomotywa i nie ma sztywnej osi laczacej kola.

13 Data: Marzec 02 2016 14:27:27
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane koło
Autor: J.F. 

Użytkownik "Zenek Kapelinder"  napisał w wiadomoĹ›ci

Duzo gorzej sie kreci i duzo krocej niz napompowane. Poza tym zadnych uslizgow itp nie ma bo samochod to nie lokomotywa i nie ma sztywnej osi laczacej kola.

Nie trzeba sztywnej osi - tu jak widac jest problem miedzy jezdnia, opona i felga. Cos sie musi trzec.


J.

14 Data: Marzec 02 2016 06:04:18
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Autor: Zenek Kapelinder 

tarcie wewnetrzne w gumie jest wieksze przy flaku. Rosnie rowniez tarcie toczenia. Spusc powietrze i przejedz kilometr a potem dotknij reka opon. Ta bez powietrza bedzie cieplejsza. Poza tym drastycznie spada nosnosc opony co powoduje bardzo szybkie zuzycie bieznika na zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych uslizgow itp.

15 Data: Marzec 02 2016 16:30:16
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane koło
Autor: J.F. 

Użytkownik "Zenek Kapelinder"  napisał w wiadomoĹ›ci

tarcie wewnetrzne w gumie jest wieksze przy flaku. Rosnie rowniez tarcie toczenia.
Spusc powietrze i przejedz kilometr a potem dotknij reka opon. Ta bez powietrza bedzie cieplejsza.
Poza tym drastycznie spada nosnosc opony co powoduje bardzo szybkie zuzycie bieznika na zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych uslizgow itp.

Ale tak calkowicie spuscic powietrze, a opona zwykla, nie zadne P-zero ?

To nie wiem czy kilometr przejedziesz.
Raz przejechalem - w sensie - opona to przetrwala, ale powoli to bylo..

J.

16 Data: Marzec 02 2016 23:50:33
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Autor:

W dniu ¶roda, 2 marca 2016 15:04:20 UTC+1 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:

tarcie wewnetrzne w gumie jest wieksze przy flaku. Rosnie rowniez tarcie toczenia. Spusc powietrze i przejedz kilometr a potem dotknij reka opon. Ta bez powietrza bedzie cieplejsza. Poza tym drastycznie spada nosnosc opony co powoduje bardzo szybkie zuzycie bieznika na zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych uslizgow itp.

Ano uslizgów nie ma. Bo guma w oponie pracuje kompensuj±c to że "wirtualna" ¶rednica zostaje ta sama mimo ¶rednicy geometrycznej nie zmienionej.

To ciepło to wła¶nie oznaka tego co się dzieje.
Z powyższym sie zgadzam, z tym co napisałe¶ wyżej to trudno sie zgodzić bo jest nie na temat.

17 Data: Marzec 06 2016 07:26:14
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane koło
Autor: Marcin N 

W dniu 2016-03-02 o 15:04, Zenek Kapelinder pisze:

tarcie wewnetrzne w gumie jest wieksze przy flaku. Rosnie rowniez tarcie toczenia. Spusc powietrze i przejedz kilometr a potem dotknij reka opon. Ta bez powietrza bedzie cieplejsza. Poza tym drastycznie spada nosnosc opony co powoduje bardzo szybkie zuzycie bieznika na zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych uslizgow itp.

MUSZĄ być uślizgi.

Sam fakt, że bieżnik szybko siÄ™ zużywa - o tym Ĺ›wiadczy.
Skoro niedopompowana opona (nie mówiÄ™ o pełnym flaku) zmienia odległoć osi felgi od podłoża - to na styku: podłoże - opona MUSZÄ„ wystÄ…pić tarcia, które zużywajÄ… oponÄ™ w przyspieszonym tempie.

OczywiĹ›cie mówimy o zmianach Ĺ›rednicy rzÄ™du milimetrów wiÄ™c "na oko" trudno to dojrzeć.


--
MN

18 Data: Marzec 06 2016 10:01:09
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Autor: J.F. 

Dnia Sun, 6 Mar 2016 07:26:14 +0100, Marcin N napisał(a):

W dniu 2016-03-02 o 15:04, Zenek Kapelinder pisze:
tarcie wewnetrzne w gumie jest wieksze przy flaku. Rosnie rowniez tarcie toczenia. Spusc powietrze i przejedz kilometr a potem dotknij reka opon. Ta bez powietrza bedzie cieplejsza. Poza tym drastycznie spada nosnosc opony co powoduje bardzo szybkie zuzycie bieznika na zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych uslizgow itp.

MUSZˇ być u¶lizgi.
Sam fakt, że bieżnik szybko się zużywa - o tym ¶wiadczy.
Skoro niedopompowana opona (nie mówię o pełnym flaku) zmienia odległo¶ć
osi felgi od podłoża - to na styku: podłoże - opona MUSZˇ wyst±pić
tarcia, które zużywaj± oponę w przyspieszonym tempie.

Zauwaz ze i na napompowana opona jest sporo ugieta.

Oczywi¶cie mówimy o zmianach ¶rednicy rzędu milimetrów więc "na oko"
trudno to dojrzeć.

A na pelnym flaku sprawa sie zmienia, bo felga dotyka bezposrednio
beznika.

J.

19 Data: Marzec 06 2016 10:06:05
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane koło
Autor: cef 

W dniu 2016-03-06 o 07:26, Marcin N pisze:

W dniu 2016-03-02 o 15:04, Zenek Kapelinder pisze:
tarcie wewnetrzne w gumie jest wieksze przy flaku. Rosnie rowniez
tarcie toczenia. Spusc powietrze i przejedz kilometr a potem dotknij
reka opon. Ta bez powietrza bedzie cieplejsza. Poza tym drastycznie
spada nosnosc opony co powoduje bardzo szybkie zuzycie bieznika na
zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych uslizgow itp.

MUSZĄ być uślizgi.

Przetocz sobie po ziemi oponę z powietrzem i bez i zmierz
"przebyt±" odległo¶ć na ziemi (od danego punktu do danego punktu na obwodzie)
Nie ma u¶lizgu jest jedynie praca odkształcenia (st±d ciepło)

20 Data: Marzec 06 2016 04:08:31
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Autor: Zenek Kapelinder 

Uslizgi by byly przy sztywnej osi. Kolo bez powietrza szybciej sie bedzie obracalo. Dojazdowki sa mniejsze od normalnych i uslizgow nie ma.

21 Data: Marzec 06 2016 21:33:56
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane koło
Autor: re 



Użytkownik "Zenek Kapelinder"

Uslizgi by byly przy sztywnej osi. Kolo bez powietrza szybciej sie bedzie obracalo.  ...
-- -
No ale JAK ? JeĹ›li obwód opony nie zmienił siÄ™ i opona jest na sztywno zablokowana na feldze to na każdy obrót przypada dokładnie jeden obwód opony i odwrotnie również na jeden obwód przypada dokładnie jeden obrót a skoro obwód nie zmienił siÄ™ to na jeden obwód ciÄ…gle przypada tyle samo obrotu czyli koło bez uĹ›lizgu nie może obracać siÄ™ szybciej. Rozumiesz ?

22 Data: Marzec 06 2016 13:38:18
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Autor: Zenek Kapelinder 

Ale tak jak napisales to w kolach drewnianych od wozow drabiniastych by bylo jak by sie na jednym kole obrecz wytarla. W zaleznosci od cisnienia obwod kola w samochodzie sie zmienia. Opona jest z gumy i sie rozciaga. Jak nie wierzysz to odwroc sytuacje i zrob z 10 tysiecy z za duzym cisnieniem. Opona zuzyje sie na srodku bo bedzie bardziej dotykala drogi srodkiem niz brzegami. Kiedys dawno temu taksowkarze zeby oszukac taksometr zmniejszali  cisnienie w napedzanych kolach. Szybciej sie obracaly i wiecej taksometr nastukiwal. Krotko te doswiadczenia trwaly bo samochody wiecej paliwa zuzywaly i szybko zuzywaly sie opony.

23 Data: Marzec 06 2016 23:16:04
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane koło
Autor: re 



Użytkownik "Zenek Kapelinder"

Ale tak jak napisales to w kolach drewnianych od wozow drabiniastych by bylo jak by sie na jednym kole obrecz wytarla.
-- -
Nie, wtedy byłoby właĹ›nie tak, jak pisałeĹ›, że koło tylko szybciej by siÄ™ obracało.

W zaleznosci od cisnienia obwod kola w samochodzie sie zmienia. Opona jest z gumy i sie rozciaga.
-- -
No ale właĹ›nie NIE rozciÄ…ga siÄ™ tak bardzo jak ugina bo jest spiÄ™ta kordem, który działa na obwód a nie na ugiÄ™cie. Na dodatek ugiÄ™cie "zmniejsza" obwód ze współczynnikiem 2*Pi. WiÄ™c z ubytkiem ciĹ›nienia muszÄ… jakieĹ› uĹ›lizgi pojawiać siÄ™ by z pełnego obwodu zrobić mniejszy zgodny z pomniejszonym promieniem ugiÄ™cia. OglÄ…dnij 4 pancernych i zobacz jak chodzi gÄ…sienica.

Jak nie wierzysz to odwroc sytuacje i zrob z 10 tysiecy z za duzym cisnieniem. Opona zuzyje sie na srodku bo bedzie bardziej dotykala drogi srodkiem niz brzegami. Kiedys dawno temu taksowkarze zeby oszukac taksometr zmniejszali  cisnienie w napedzanych kolach. Szybciej sie obracaly i wiecej taksometr nastukiwal. Krotko te doswiadczenia trwaly bo samochody wiecej paliwa zuzywaly i szybko zuzywaly sie opony.
-- -
No i znowu nie. Dzisiaj używamy raczej niskich opon bezdÄ™tkowych, które sÄ… płaskie i niezależnie od napompowania dolegajÄ… całÄ… szerokoĹ›ciÄ….

24 Data: Marzec 07 2016 04:31:58
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło
Autor: Zenek Kapelinder 

Z koniem kopal sie nie bede. Masz racje.

25 Data: Marzec 07 2016 20:10:14
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane koło
Autor: J.F. 

Użytkownik "Zenek Kapelinder"  napisał w wiadomoĹ›ci grup

Z koniem kopal sie nie bede. Masz racje.

Tak a propos - wymiana opony PAX - czyli system prezydencki :-)
https://www.youtube.com/watch?v=rFhwCRkgynQ

Zobaczcie 4:40 - smarowanie opony na wypadek przebicia - bo wtedy mamy duzy poslizg miedzy zewnetrzna opona, a wewnetrznym pierscieniem nosnym.

I na moj gust cos podobnego bedzie przy jezdzie na zwyklym flaku - tylko ze  felga sie styka na dwoch brzegach, to latwiej oponie uciec ...

J.

26 Data: Marzec 09 2016 18:43:48
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane koło
Autor: re 



Użytkownik "J.F."


Tak a propos - wymiana opony PAX - czyli system prezydencki :-)
https://www.youtube.com/watch?v=rFhwCRkgynQ

Zobaczcie 4:40 - smarowanie opony na wypadek przebicia - bo wtedy mamy
duzy poslizg miedzy zewnetrzna opona, a wewnetrznym pierscieniem
nosnym.

I na moj gust cos podobnego bedzie przy jezdzie na zwyklym flaku -
tylko ze  felga sie styka na dwoch brzegach, to latwiej oponie uciec
...
-- -
Nie sÄ…dzÄ™. Opona jest nabita na feldze i gdyby mogła siÄ™ na niej krÄ™cić to długo by nie wytrzymała. Normalne ugiÄ™cie opony jest rzÄ™du 2cm co już daje 12cm obwodu.

27 Data: Marzec 10 2016 12:43:38
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane koło
Autor: J.F. 

Użytkownik "re"  napisał w wiadomoĹ›ci
Użytkownik "J.F."

Tak a propos - wymiana opony PAX - czyli system prezydencki :-)
https://www.youtube.com/watch?v=rFhwCRkgynQ
Zobaczcie 4:40 - smarowanie opony na wypadek przebicia - bo wtedy mamy
duzy poslizg miedzy zewnetrzna opona, a wewnetrznym pierscieniem
nosnym.
I na moj gust cos podobnego bedzie przy jezdzie na zwyklym flaku -
tylko ze  felga sie styka na dwoch brzegach, to latwiej oponie uciec..
-- -
Nie sÄ…dzÄ™. Opona jest nabita na feldze i gdyby mogła siÄ™ na niej krÄ™cić to długo by nie wytrzymała. Normalne ugiÄ™cie opony jest rzÄ™du 2cm co już daje 12cm obwodu.

Normalne ugiecie opony jej obwodu nie zmienia. Po 1 obrocie felgi opona tez wykonuje 1 obrot i przetacza sie o 1 swoj obwod, a auto o tylez przesuwa.

Problem sie robi, gdy powietrze sie spusci i jakies wewnetrzne kolo o mniejszej srednicy docisnie od srodka bieznik opony do asfaltu.
Wtedy obwody bieznika i tego kola sa inne i cos sie musi trzec.

Tym wewnetrznym kolem moze byc pierscien w PAX, moze byc tez krawedz felgi.
Ale z krawedzi felgi to opona latwo zjedzie.

J.

28 Data: Marzec 10 2016 14:58:13
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane koło
Autor: re 



Użytkownik "J.F."

Tak a propos - wymiana opony PAX - czyli system prezydencki :-)
https://www.youtube.com/watch?v=rFhwCRkgynQ
Zobaczcie 4:40 - smarowanie opony na wypadek przebicia - bo wtedy mamy
duzy poslizg miedzy zewnetrzna opona, a wewnetrznym pierscieniem
nosnym.
I na moj gust cos podobnego bedzie przy jezdzie na zwyklym flaku -
tylko ze  felga sie styka na dwoch brzegach, to latwiej oponie uciec..
-- -
Nie sÄ…dzÄ™. Opona jest nabita na feldze i gdyby mogła siÄ™ na niej krÄ™cić to długo by nie wytrzymała. Normalne ugiÄ™cie opony jest rzÄ™du 2cm co już daje 12cm obwodu.

Normalne ugiecie opony jej obwodu nie zmienia.
-- -
Ale promieĹ„ obrotu koła zmienia :-)

Po 1 obrocie felgi
opona tez wykonuje 1 obrot i przetacza sie o 1 swoj obwod, a auto o
tylez przesuwa.
-- -
JeĹ›li okrÄ…gła opona ma jakiĹ› obwód i majÄ…c ten obwód ugnie siÄ™ pod ciÄ™żarem auta o 2cm (ugina siÄ™ czy może jest z drewna i wcale nie ugina siÄ™?) to przy tak pomniejszonym promieniu opona nie przewinie siÄ™ cała co da siÄ™ skompensować tylko:
1. uĹ›lizgiem o 12cm (delta obwodu=2 * Pi * delta r) po powierzchni po której samochód jedzie
2. uślizgiem o powiedzmy 10cm (jw ale r felgi) po mocowaniu opony na feldze
3. zmniejszeniem obwodu o te 12cm (jw)

I to jest na wstÄ™pie kiedy powietrza jest tyle ile należy.


Problem sie robi, gdy powietrze sie spusci i jakies wewnetrzne kolo o
mniejszej srednicy docisnie od srodka bieznik opony do asfaltu.
Wtedy obwody bieznika i tego kola sa inne i cos sie musi trzec.

Tym wewnetrznym kolem moze byc pierscien w PAX, moze byc tez krawedz
felgi.
Ale z krawedzi felgi to opona latwo zjedzie.
-- -
Więc ?

29 Data: Marzec 10 2016 15:44:52
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane koło
Autor: J.F. 

Użytkownik "re"  napisał w wiadomoĹ›ci grup Użytkownik "J.F."

Tak a propos - wymiana opony PAX - czyli system prezydencki :-)
https://www.youtube.com/watch?v=rFhwCRkgynQ
Zobaczcie 4:40 - smarowanie opony na wypadek przebicia - bo wtedy mamy
duzy poslizg miedzy zewnetrzna opona, a wewnetrznym pierscieniem
nosnym.
I na moj gust cos podobnego bedzie przy jezdzie na zwyklym flaku -
tylko ze  felga sie styka na dwoch brzegach, to latwiej oponie uciec..
-- -
Nie sÄ…dzÄ™. Opona jest nabita na feldze i gdyby mogła siÄ™ na niej krÄ™cić to długo by nie wytrzymała. Normalne ugiÄ™cie opony jest rzÄ™du 2cm co już daje 12cm obwodu.

Wez Ty wlacz jakies normalne cytowanie.

Normalne ugiecie opony jej obwodu nie zmienia.
-- -
Ale promieĹ„ obrotu koła zmienia :-)
Po 1 obrocie felgi
opona tez wykonuje 1 obrot i przetacza sie o 1 swoj obwod, a auto o
tylez przesuwa.
-- -
JeĹ›li okrÄ…gła opona ma jakiĹ› obwód i majÄ…c ten obwód ugnie siÄ™ pod ciÄ™żarem auta o 2cm (ugina siÄ™ czy może jest z drewna i wcale nie ugina siÄ™?) to przy tak pomniejszonym promieniu opona nie przewinie siÄ™ cała co da siÄ™ skompensować tylko:
1. uĹ›lizgiem o 12cm (delta obwodu=2 * Pi * delta r) po powierzchni po której samochód jedzie
2. uślizgiem o powiedzmy 10cm (jw ale r felgi) po mocowaniu opony na feldze
3. zmniejszeniem obwodu o te 12cm (jw)
I to jest na wstÄ™pie kiedy powietrza jest tyle ile należy.

No ale wiesz, ze nic z tego nie zachodzi :-)

1 obrot felgi powoduje 1 obrot opony, czyli calego obwodu bieznika, i przetoczenia kola o caly obrot.
Kto ciekawy jak to sie dzieje, moze sobie poobserowac lub pocwiczyc na modelach :-)

Problem sie robi, gdy powietrze sie spusci i jakies wewnetrzne kolo o
mniejszej srednicy docisnie od srodka bieznik opony do asfaltu.
Wtedy obwody bieznika i tego kola sa inne i cos sie musi trzec.
Tym wewnetrznym kolem moze byc pierscien w PAX, moze byc tez krawedz
felgi.
Ale z krawedzi felgi to opona latwo zjedzie.
-- -
Więc ?

Wiec jadac na flaku boki zrywamy. Boki opony.
No i tak dziwnie "rzuca" w rozne strony.

A w przypadku PAX trzeba opone od srodka nasmarowac, zeby mogla sie slizgac po pierscieniu ...

J.

30 Data: Marzec 08 2016 18:30:13
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane koło
Autor: t-1 

W dniu 01.03.2016 o 13:27, Michał pisze:

Tak przy czytaniu dyskusji odno¶nie czujników ci¶nienia - nasuwa mi się takie pytanie:
jak kręci się niedopompowane koło?

Teoretycznie jest mniejszy promień, więc ilo¶ć obrotów powinna być większa od koła prawidłowo napompowanego.

Ale dochodzi drugi czynnik: obwód opony - który jest stały. Opona dotyka podłoża na większej długo¶ci "na flaku", niż opona dobrze napompowana.

Gdzie¶ więc chyba jest u¶lizg.
Opona/felga - mało prawdopodobne - to nie łożysko ¶lizgowe ;)

Opona/podłoże - starło by bieżnik bardzo szybko lub opona by się przegrzała i być może zapaliła.

Co więc się dzieje?


Zmotoryzowane blondynki.
bl. A. Zeszło mi powietrze z koła
bl. B. Zupełnie?
bl. A. Nie, tylko na dole.

Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło



Grupy dyskusyjne