Grupy dyskusyjne   »   Kalibracja

Kalibracja



1 Data: Sierpien 21 2009 16:37:26
Temat: Kalibracja
Autor: Hue Saturation 

Witam

Poprosilem w labie o profil barwny ich maszyny i papieru na ktorym najczesciej robie odbitki (fuji, blysk, 10x15). Pan dal mi JEDEN profil, plik bmp odbitki referencyjnej i odbitke referencyjna. Powiedzial ze jeden profil (nazwa pliku: Fuji_Frontier-sRGB_CA-Type-II_V2.icc) jest dla wszystkich rodzajow papieru. Zapytany czy powinienem ten profil zapisywac do plikow, z ktorych bede u nich robil odbitki, powiedzial ze niekoniecznie poniewaz oni nie korzystaja z profilu z pliku. Ustawilem suwaczkami parametry monitora (flatron W2452TX) tak by wyswietlane zdjecie referencyjne bylo zblizone do kolorami do tych z odbitki referencyjnej. W zwiazku z tym mam nast. pytania

1. czy lab naprawde ma jeden profil wg. ktorego robi odbitki na roznych papierach (np. matowy, blyszczacy)
2. czy powinienem zapisywac do plikow ten ich profil
3. czy jest mozliwe zapisanie na dysku ustalonych parametrow wyswietlania monitora (kontrast, jasnosc, kolory itp), bo gdybym chcial robic odbitki w dwoch roznych (inne maszyny) labach to bede musial nieco inaczej ustawic parametry monitora pod ten drugi lab

Pozdrawiam



2 Data: Sierpien 21 2009 17:20:10
Temat: Re: Kalibracja
Autor: Dariusz Zygmunt 

On Fri, 21 Aug 2009 16:37:26 +0200, Hue Saturation wrote:

...
3. czy jest mozliwe zapisanie na dysku ustalonych parametrow
wyswietlania monitora (kontrast, jasnosc, kolory itp), bo gdybym chcial
robic odbitki w dwoch roznych (inne maszyny) labach to bede musial nieco
inaczej ustawic parametry monitora pod ten drugi lab
 
Profil maszyny powinien służyć jedynie do "podglądu" jak zdjęcie
będzie wyglądało na konkretnej maszynie, nigdy nie "ustawiasz" monitora
pod jakąś maszynę ponieważ gamuty obydwu urządzeń nie pokrywają
się.
Profil który dostałeś użyj w programie graficznym jako profil
urządzenia wyjściowego.
 
Z pozdrowieniami
Dariusz Zygmunt

3 Data: Sierpien 21 2009 17:40:23
Temat: Re: Kalibracja
Autor: Kamil 


....

Profil maszyny powinien służyć jedynie do "podglądu" jak zdjęcie
będzie wyglądało na konkretnej maszynie, nigdy nie "ustawiasz" monitora
pod jakąś maszynę ponieważ gamuty obydwu urządzeń nie pokrywają
się.

Dobrze, to jak mam wykorzystac plik i odbitke referencyjna, ktore dostalem z labu ?

4 Data: Sierpien 22 2009 15:10:05
Temat: Re: Kalibracja
Autor: Tom01 

Kamil pisze:

Dobrze, to jak mam wykorzystac plik i odbitke referencyjna, ktore dostalem z labu ?

Wyrzucić.

--
Tomasz Jurgielewicz
Masz ochotę zapytać mnie o monitory specjalistyczne?
Masz problem z kolorem? Wal śmiało!
monitory.mastiff.pl, gg: 189335, skype: zpkmastiff

5 Data: Sierpien 21 2009 18:01:07
Temat: Re: Kalibracja
Autor: de Fresz 

On 2009-08-21 17:20:10 +0200, Dariusz Zygmunt  said:

Profil maszyny powinien służyć jedynie do "podglądu" jak zdjęcie
będzie wyglądało na konkretnej maszynie,

Nie do końca. Możliwe są 2 drogi:
- obrabiać w swojej ulubionej przestrzeni (a/s-RGB), podglądać (w Proof setup Szopa) i korygować aby było ładnie, a na końcu oddać w tejże ulubionej przestrzeni (nieco niepoprawna droga, ale czasami może mieć sens).
- obrabiać w ulubionej przestrzeni (można oczywiście sobie podglądać jak to będzie wyglądało w przestrzeniach wyjściowych), obrobione skonwertować do przestrzeni labu (najlepiej jako osobny plik) i jeszcze podciągnąć to co ew. siadło. Tak jest po bożemu.


--
Pozdrawiam
de Fresz

6 Data: Sierpien 21 2009 18:24:10
Temat: Re: Kalibracja
Autor: Hue Saturation 


Użytkownik "de Fresz"  napisał w wiadomości

On 2009-08-21 17:20:10 +0200, Dariusz Zygmunt  said:

Profil maszyny powinien służyć jedynie do "podglądu" jak zdjęcie
będzie wyglądało na konkretnej maszynie,

Nie do końca. Możliwe są 2 drogi:
- obrabiać w swojej ulubionej przestrzeni (a/s-RGB), podglądać (w Proof setup Szopa) i korygować aby było ładnie, a na końcu oddać w tejże ulubionej przestrzeni (nieco niepoprawna droga, ale czasami może mieć sens).
/.../

a propos ulubionej przestrzeni. Mam w swoim eos 400D do wyboru aRGB i sRGB. Jaka przewage bedzie mial wybor aRGB w aparacie, skoro moj monitor (raczej tanszy niz drozszy i na pewno nie obslugujacy aRGB) i tak sprowadzi kolory do parteru czyli do sRGB ?

7 Data: Sierpien 21 2009 19:32:27
Temat: Re: Kalibracja
Autor: de Fresz 

On 2009-08-21 18:24:10 +0200, "Hue Saturation"  said:

- obrabiać w swojej ulubionej przestrzeni (a/s-RGB), podglądać (w Proof setup Szopa) i korygować aby było ładnie, a na końcu oddać w tejże ulubionej przestrzeni (nieco niepoprawna droga, ale czasami może mieć sens).
/.../

a propos ulubionej przestrzeni. Mam w swoim eos 400D do wyboru aRGB i sRGB. Jaka przewage bedzie mial wybor aRGB w aparacie, skoro moj monitor (raczej tanszy niz drozszy i na pewno nie obslugujacy aRGB) i tak sprowadzi kolory do parteru czyli do sRGB ?

To że monitor nie pokaże tych kolorów, to nie znaczy że ich nie ma w zdjęciu, ergo na urządzeniu o większym gamucie wyjdą tak, jak powinny wyglądać. A z tym pokrywaniem się przestrzeni, to sprawa jest trochę bardziej złożona, bo np. nawet jeśli monitor jest w okolicach sRGB, to nie znaczy że w którychś zakresach nie wykracza poza i nie zbliża się do szerszych przestrzeni. Liczenie gamutu w % to delikatnie mówiąc bezsens, bo nie mówi to zupełnie nic, a i liczone często jest dzwinymi metodami. Dla lepszego zobrazowania szczerze polecam oglądnięcie sobie dwóch różnych gamutów nałożonych na siebie jako modele 2d (a lepiej 3d) - będzie wtedy dokładnie widać o czym piszę.

--
Pozdrawiam
de Fresz

8 Data: Sierpien 21 2009 22:21:58
Temat: Re: Kalibracja
Autor: Gotfryd Smolik news 

On Fri, 21 Aug 2009, Hue Saturation wrote:

a propos ulubionej przestrzeni. Mam w swoim eos 400D do wyboru aRGB i sRGB. Jaka przewage bedzie mial wybor aRGB w aparacie,

  Do kompletu, wraz z rozważaniem potencjalnych zalet takiego wyboru
(niezależnie od poddawania ich w wątpliwość), wypada dopisać pytanie
o koszt (albo wady jak kto woli).
  Bo jedna strona, to niezaprzeczalny fakt, iż to że Twój *dzisiejszy*
monitor nie obejmuje gamutu, nie oznacza iż zawsze tak będzie,
w końcu kolorowe zdjęcia sprzed ponad 100 lat też nas mogą cieszyć
(a twórcy mieli poważny kłopot z pomysłem jak to obejrzeć).
  Ale jest druga strona - skoro nie ma mowy o RAW, 16-bit na kolor
i tym podobnych wynalazkach, trzeba założyć iż chodzi o "przyjęte
standardy".
  A biorąc pod uwagę, iż 8-bit kodowanie już daje rozdzielczość którą
tylko w optymistycznej wersji można uznać za "na granicy postrzegania"
(a tak naprawdę sytuację ratuje tylko statystyczna różnorodność
sąsiednich kolorów, znaczy rzadkie występowanie bardzo ładodnych
przejść tonalnych - z drobnymi wyjątkami typu "niebo"), to owa
cena wymaga rozwagi.
"Rozciągając" gamut, czyli objętą przestrzeń barw, musimy albo
zwiększyć gęstość kwantyzacji (zachowując bezwzględną rozdzielczość),
co kłóci się z używanymi standardami kodowania koloru (jak JPG),
albo pogodzić się, że kwantyzacja będzie rzadsza - czyli obraz
sRGB upakowany do aRGB będzie wykorzystywał tylko *część*
rozdzielczości (względem koloru). I tak małej...

pzdr, Gotfryd

9 Data: Sierpien 21 2009 17:33:05
Temat: Re: Kalibracja
Autor: KZ 

Hue Saturation wrote:

1. czy lab naprawde ma jeden profil wg. ktorego robi odbitki na
roznych papierach (np. matowy, blyszczacy)

Ten ewidentnie ma, ale ma on pewnie tyle wspólnego z rzeczywistością co nic... Powinien być oddzielny profil dla każdego rodzaju papieru.

2. czy powinienem zapisywac do plikow ten ich profil

Olałbym - to pewnie generyczny profil Frontiera dla papieru Fuji...

3. czy jest mozliwe zapisanie na dysku ustalonych parametrow
wyswietlania monitora (kontrast, jasnosc, kolory itp), bo gdybym
chcial robic odbitki w dwoch roznych (inne maszyny) labach to bede
musial nieco inaczej ustawic parametry monitora pod ten drugi lab

Ustawianie monitora pod lab jest lekko mówiąc bez sensu...

KZ

10 Data: Sierpien 21 2009 17:56:53
Temat: Re: Kalibracja
Autor: Hue Saturation 



3. czy jest mozliwe zapisanie na dysku ustalonych parametrow
wyswietlania monitora (kontrast, jasnosc, kolory itp), bo gdybym
chcial robic odbitki w dwoch roznych (inne maszyny) labach to bede
musial nieco inaczej ustawic parametry monitora pod ten drugi lab

Ustawianie monitora pod lab jest lekko mówiąc bez sensu...


Zaraz, zaraz pod cos musze przeciez ustawic monitor bo jezeli np zjade suwakami do kracowych wartosci kontrastu, jasnosci, czerwonego, niebieskiego i zielonego to przeciez podglad  (np. w PS proof setup) z wlaczeniem profilu labu nie poakze mi nawet przyblizonych kolorow jakie uzyskam na odbitce. Dobrze pisze czy zupelnie sie myle ?

11 Data: Sierpien 21 2009 18:01:11
Temat: Re: Kalibracja
Autor: KZ 

Hue Saturation wrote:

Zaraz, zaraz pod cos musze przeciez ustawic monitor bo jezeli np zjade
suwakami do kracowych wartosci kontrastu, jasnosci, czerwonego,
niebieskiego i zielonego to przeciez podglad  (np. w PS proof setup)
z wlaczeniem profilu labu nie poakze mi nawet przyblizonych kolorow
jakie uzyskam na odbitce. Dobrze pisze czy zupelnie sie myle ?

Bingo ! Musisz go skalibrować... Wtedy będzie pokazywał w miarę rzeczywiste kolory i soft proof do profilu labu (zakładając że jest poprawny) będzie miał sens...

KZ

12 Data: Sierpien 21 2009 18:10:05
Temat: Re: Kalibracja
Autor: Grzegorz Krukowski 

On Fri, 21 Aug 2009 17:56:53 +0200, "Hue Saturation"
 wrote:



3. czy jest mozliwe zapisanie na dysku ustalonych parametrow
wyswietlania monitora (kontrast, jasnosc, kolory itp), bo gdybym
chcial robic odbitki w dwoch roznych (inne maszyny) labach to bede
musial nieco inaczej ustawic parametry monitora pod ten drugi lab

Ustawianie monitora pod lab jest lekko mówiąc bez sensu...


Zaraz, zaraz pod cos musze przeciez ustawic monitor bo jezeli np zjade
suwakami do kracowych wartosci kontrastu, jasnosci, czerwonego, niebieskiego
i zielonego to przeciez podglad  (np. w PS proof setup) z wlaczeniem profilu
labu nie poakze mi nawet przyblizonych kolorow jakie uzyskam na odbitce.
Dobrze pisze czy zupelnie sie myle ?
Są dwie szkoły:
 * Tak Jak Się To Powinno Robić: zanabywasz kalibrator a następnie
profilujesz i kalibrujesz swój monitor lub nienzabywasz a pożyczasz
albo niezanabywasz a zlecasz to komuś. Z grubsza po tej operacji,
gdybyś postawił obok siebie kilka tak samo oprofilowanych i
skalibrowanych monitorów każdy wyświetlałby obraz tak samo (ale
oczywiście z grubsza). Na tak ustawionym monitorze możesz używać
oprogramowania obsługującego zarządzanie kolorem i w takim
oprogramowaniu możesz użyć otrzymany profilu z labu jako profil
urządzenia wyjściowego. Znaczy to, że jak cośtam przełączysz to
oprogramowanie ,,zacznie udawać'' na ekranie lab i teoretycznie/z
grubsza w określonych warunkach powinieneś widzieć to samo na odbitce
co na monitorze.
 * Tak Jak Się To Robi Czasami Praktycznie i Działa: i można to robić
jak pracujesz tylko na jednym komputerze/monitorze i robisz odbitki w
jednym labie. Bierzesz odbitkę testową i tak kręcisz suwaczkami na
monitorze aż na monitorze będziesz miał (prawie)to samo.

PS. Obie szkoły nie lubią się nawzajem.
--
Kiedyś publikacja zdjęć w internecie wymagała odwagi...
dziś wystarczy aparat cyfrowy ;) (c)Billy the Fish

13 Data: Sierpien 22 2009 15:11:56
Temat: Re: Kalibracja
Autor: Tom01 

Hue Saturation pisze:

Zaraz, zaraz pod cos musze przeciez ustawic monitor bo jezeli np zjade suwakami do kracowych wartosci kontrastu, jasnosci, czerwonego, niebieskiego i zielonego to przeciez podglad  (np. w PS proof setup) z wlaczeniem profilu labu nie poakze mi nawet przyblizonych kolorow jakie uzyskam na odbitce. Dobrze pisze czy zupelnie sie myle ?

Monitor się nie ustawia "pod coś", tylko do określonych parametrów i "opisuje się" jego charakterystykę w profilu. Do aplikacji graficznej z zarządzaniem barwą podpina się ww profil, profil urządzenia wyjściowego o ona sama martwi się o symulację jak wyjdzie z maszyny, wyświetlając ją na Pana monitorze.

--
Tomasz Jurgielewicz
Masz ochotę zapytać mnie o monitory specjalistyczne?
Masz problem z kolorem? Wal śmiało!
monitory.mastiff.pl, gg: 189335, skype: zpkmastiff

14 Data: Wrzesien 12 2009 13:00:33
Temat: Re: Kalibracja
Autor: dan 

Użyszkodnik "Tom01"  w wiadomości  napisał coś takiego:

Monitor się nie ustawia "pod coś", tylko do określonych parametrów i
"opisuje się" jego charakterystykę w profilu. Do aplikacji graficznej
z zarządzaniem barwą podpina się ww profil, profil urządzenia
wyjściowego o ona sama martwi się o symulację jak wyjdzie z maszyny,
wyświetlając ją na Pana monitorze.

Podłącze się ze swoimi pytaniami/wątpliwościami.

Wykonałem testową odbitkę 30x40cm na Frontierze 570 (poprosiłem o wyłączenie automatycznej korekcji). Wyszła nieźle, jasność/kontrast prawie identyczna a kolory dość zbliżone do tego co mam na monitorze LCD (NEC 1970NX).

Ponieważ z kolorów nie jestem zadowolony w 100%, postanowiłem doczytać i spróbować uzyskać na monitorze takie kolory, jak na odbitce.

Sciągnąłem poradnik pt. "Consistent Color Reproduction in Fujifilm Frontier Systems" (http://www.fujifilm.eu/eng_media/Frontier_ICC-workflows_01-06-english.pdf) i zgodnie tym co przeczytałem na 12-ej, 16-ej i 17-ej stronie PDF-a, postanowiłem podejrzeć zdjęcie używając opcji Proof Setup w Photoshopie z ustawionym odpowiednim profilem ICC.

I tu pojawił się pierwszy problem. W jednym miejscu do podglądu sugerują użycie profilu papieru (str. 12) a w drugim (str. 16 i 17) profilu maszyny. Odbitka została wykonana na papierze Fuji Crystal Archive Supreme, do którego profilu na stronach Fujifilm (europejskiej i niemieckiej) nie znalazłem. Sciągnąłem więc dwa profile stąd:
http://www.azfoto.pl/page.php?id_kat=31

Dokładnie te:
Fuji_Frontier-sRGB_CA-Type-II_V2.icc
Fuji_Frontier-sRGB_CA-Type-ONE_V2.icc

Profil maszyny także sciągnąłem (ze strony Fujifilm). Zainstalowałem wszystkie, odpaliłem szopa, Proof Setup z włączonym podglądem i zmieniałem profile z zaznaczoną opcją Preserve Color Numbers. No i rzeczywiście na podglądzie kolory są bliższe tym na odbitce (patrze na nią w świetle dziennym). Ale... odbitka ma lekki cyjanowo-zielony zafarb, którego nawet Proof Setup nie pokazuje dokładnie.


Co mogę jeszcze zrobić, aby lepiej panować nad kolorami na odbitkach? Sprofilować monitor? Kiedyś (tuż po zakupie) robił mi to znajomy jakimś Spyderem, ale.. to chyba była tylko jasność/kontrast.

Liczę na to, że są jeszcze jakieś inne opcje niż zakup lepszego monitora.



--
Pozdrawiam,
dan

15 Data: Wrzesien 12 2009 13:21:32
Temat: Re: Kalibracja
Autor: Tom01 

dan pisze:

Ponieważ z kolorów nie jestem zadowolony w 100%, postanowiłem doczytać i spróbować uzyskać na monitorze takie kolory, jak na odbitce.

A po jakie licho? Odbitka ma wyjść taka jak na monitorze a nie odwrotnie.

postanowiłem podejrzeć zdjęcie używając opcji Proof Setup w Photoshopie z ustawionym odpowiednim profilem ICC.

I tu pojawił się pierwszy problem. W jednym miejscu do podglądu sugerują użycie profilu papieru (str. 12) a w drugim (str. 16 i 17) profilu maszyny. Odbitka została wykonana na papierze Fuji Crystal Archive Supreme, do którego profilu na stronach Fujifilm (europejskiej i niemieckiej) nie znalazłem. Sciągnąłem więc dwa profile stąd:
http://www.azfoto.pl/page.php?id_kat=31

Profil jest robiony na konkretnym egzemplarzu maszyny, dla konkretnego papieru. Ściąganie przypadkowych, lub fabrycznych nie ma większego sensu.

Co mogę jeszcze zrobić, aby lepiej panować nad kolorami na odbitkach? Sprofilować monitor?

Skalibrować tor wyświetlania, oraz zaopatrzeć się w profil maszyny na którą będzie puszczana odbitka.

--
Tomasz Jurgielewicz
Masz ochotę zapytać mnie o monitory specjalistyczne?
Masz problem z kolorem? Wal śmiało!
monitory.mastiff.pl, gg: 189335, skype: zpkmastiff

16 Data: Wrzesien 12 2009 14:47:33
Temat: Re: Kalibracja
Autor: dan 

Użyszkodnik "Tom01"  w wiadomości  napisał coś takiego:

A po jakie licho? Odbitka ma wyjść taka jak na monitorze a nie
odwrotnie.

Wiem o tym. To była prymitywna próba sprawdzenia, czy soft proof wykonany PRZED wysłaniem pliku do Labu coś by pomógł.

Profil jest robiony na konkretnym egzemplarzu maszyny, dla konkretnego
papieru. Ściąganie przypadkowych, lub fabrycznych nie ma większego
sensu.

Wyszedłem z założenia, że lepsze to niż nic. Poza tym uwierzyłem w to, co pisali w tym poradniku ;-)

Skalibrować tor wyświetlania, oraz zaopatrzeć się w profil maszyny na
którą będzie puszczana odbitka.

Ale czy profilowanie tego Neca ma sens? To chyba nie jest graficzny monitor, tylko biurowy.

Z profilem maszyny może być problem, bo to Frontier w MediaMarkcie, gdzie 30x40 kosztuje 7,99. Na jakość nie narzekam.. w tym konkretnym przypadku nie ona jest priorytetem. Dzięki niskiej cenie, nie żal mi przykleić odbitki taśmą klejącą gdziekolwiek. Jak się zniszczy, zrobie nową. Ważniejsze prace oddaje w zupełnie inne miejsce, gdzie jest dobry, skalibrowany monitor i od razu widzę, co dostane na wydruku z Epsona. Podsumowując - chodzi o to, żeby jak najmniejszym nakładem środków uzyskać maksimum efektów z taniego labu. Po prostu lubię duże odbitki i chciałbym mieć ich jak najwięcej wokół siebie :-)



--
Pozdrawiam,
dan

17 Data: Wrzesien 12 2009 06:37:47
Temat: Re: Kalibracja
Autor: Czornyj 

On 12 Wrz, 14:47, "dan"  wrote:

Użyszkodnik "Tom01"  w  coś takiego:

> A po jakie licho? Odbitka ma wyjść taka jak na monitorze a nie
> odwrotnie.

Wiem o tym. To była prymitywna próba sprawdzenia, czy soft proof wykonany
PRZED wysłaniem pliku do Labu coś by pomógł.

> Profil jest robiony na konkretnym egzemplarzu maszyny, dla konkretnego
> papieru. Ściąganie przypadkowych, lub fabrycznych nie ma większego
> sensu.

Wyszedłem z założenia, że lepsze to niż nic. Poza tym uwierzyłem w to, co
pisali w tym poradniku ;-)

> Skalibrować tor wyświetlania, oraz zaopatrzeć się w profil maszyny na
> którą będzie puszczana odbitka.

Ale czy profilowanie tego Neca ma sens? To chyba nie jest graficzny monitor,
tylko biurowy.

Z profilem maszyny może być problem, bo to Frontier w MediaMarkcie, gdzie
30x40 kosztuje 7,99. Na jakość nie narzekam.. w tym konkretnym przypadku nie
ona jest priorytetem. Dzięki niskiej cenie, nie żal mi przykleić odbitki
taśmą klejącą gdziekolwiek. Jak się zniszczy, zrobie nową. Ważniejsze prace
oddaje w zupełnie inne miejsce, gdzie jest dobry, skalibrowany monitor i od
razu widzę, co dostane na wydruku z Epsona. Podsumowując - chodzi o to, żeby
jak najmniejszym nakładem środków uzyskać maksimum efektów z taniego labu.
Po prostu lubię duże odbitki i chciałbym mieć ich jak najwięcej wokół siebie
:-)

--
Pozdrawiam,
dan

O ironio - im gorszy monitor, tym większą poprawę sytuacji daje
kalibracja i profilowanie. Oczywiście cudów nie będzie, ale może być
lepiej.

Co do profili - lepiej użyć softproofingu z zapiętym profilem
generycznym, niż niczego, bez softproofingu oglądamy zdjęcie w
odniesieniu do sceny (na tyle, na ile poprawnie skalibrowany jest
monitor), nie zaś w odniesieniu do urządzenia wyjściowego. Oczywiście
efekt jest wypadkową tego, na ile profil monitora i minilabu
odopowiada stanowi faktycznemu - czyli im bardziej rozkalibrowany
będzie monitor i maszyna, tym symulacja będzie mniej dokładna (do tego
dochodzi jeszcze kwestia oświetlenia).

18 Data: Wrzesien 12 2009 06:41:23
Temat: Re: Kalibracja
Autor: Czornyj 

On 12 Wrz, 14:47, "dan"  wrote:

Użyszkodnik "Tom01"  w  coś takiego:

> A po jakie licho? Odbitka ma wyjść taka jak na monitorze a nie
> odwrotnie.

Wiem o tym. To była prymitywna próba sprawdzenia, czy soft proof wykonany
PRZED wysłaniem pliku do Labu coś by pomógł.

> Profil jest robiony na konkretnym egzemplarzu maszyny, dla konkretnego
> papieru. Ściąganie przypadkowych, lub fabrycznych nie ma większego
> sensu.

Wyszedłem z założenia, że lepsze to niż nic. Poza tym uwierzyłem w to, co
pisali w tym poradniku ;-)

> Skalibrować tor wyświetlania, oraz zaopatrzeć się w profil maszyny na
> którą będzie puszczana odbitka.

Ale czy profilowanie tego Neca ma sens? To chyba nie jest graficzny monitor,
tylko biurowy.

Z profilem maszyny może być problem, bo to Frontier w MediaMarkcie, gdzie
30x40 kosztuje 7,99. Na jakość nie narzekam.. w tym konkretnym przypadku nie
ona jest priorytetem. Dzięki niskiej cenie, nie żal mi przykleić odbitki
taśmą klejącą gdziekolwiek. Jak się zniszczy, zrobie nową. Ważniejsze prace
oddaje w zupełnie inne miejsce, gdzie jest dobry, skalibrowany monitor i od
razu widzę, co dostane na wydruku z Epsona. Podsumowując - chodzi o to, żeby
jak najmniejszym nakładem środków uzyskać maksimum efektów z taniego labu.
Po prostu lubię duże odbitki i chciałbym mieć ich jak najwięcej wokół siebie
:-)

--
Pozdrawiam,
dan

O ironio - im gorszy monitor, tym większą poprawę sytuacji daje
kalibracja i profilowanie. Oczywiście cudów nie będzie, ale może być
lepiej.
Co do profili - lepiej użyć softproofingu z zapiętym profilem
generycznym, niż niczego, bez softproofingu oglądamy zdjęcie w
przestrzeni edycyjnej, nie zaś w przestrzeni barwnej urządzenia
wyjściowego. Oczywiście
efekt jest wypadkową tego, na ile profil monitora i minilabu
odopowiada stanowi faktycznemu - czyli im bardziej rozkalibrowany
będzie monitor i maszyna, tym symulacja będzie mniej dokładna (do
tego
dochodzi jeszcze kwestia oświetlenia).

19 Data: Wrzesien 12 2009 15:55:23
Temat: Re: Kalibracja
Autor: dan 

Użyszkodnik "Czornyj"  w wiadomości  napisał coś takiego:

Co do profili - lepiej użyć softproofingu z zapiętym profilem
generycznym, niż niczego, bez softproofingu oglądamy zdjęcie w
przestrzeni edycyjnej, nie zaś w przestrzeni barwnej urządzenia
wyjściowego. Oczywiście
efekt jest wypadkową tego, na ile profil monitora i minilabu
odopowiada stanowi faktycznemu - czyli im bardziej rozkalibrowany
będzie monitor i maszyna, tym symulacja będzie mniej dokładna (do
tego
dochodzi jeszcze kwestia oświetlenia).

Dzięki za odpowiedź Czornyj!

Przed chwilą posłałem do MediaMarktu plik obrobiony przy włączonym soft proofie z użyciem generycznego profilu do wszystkich Frontierów. Zobaczymy, co wyjdzie ;)


--
Pozdrawiam,
dan

20 Data: Wrzesien 12 2009 21:01:25
Temat: Re: Kalibracja
Autor: Marek Wyszomirski 

"dan"  napisał

[...]
Ale czy profilowanie tego Neca ma sens? To chyba nie jest graficzny
monitor,
tylko biurowy.
[...]

NEC 1970NX nie jest monitorem graficznym, ale jednak ma matrycę IPS dającą
odwzorowanie kolorów znacznie lepsze od stosowanych powszechnie w tanich
monitorach matryc TN.
Co do profilowania - uważam, ze warto. Miałem do czynienia z tym modelem
monitora i nawet po wygenerowaniu profilu tanim Spyderem 2 jakość
odwzorowania kolorów była w miarę przyzwoita.

--
Pozdrawiam!
Marek Wyszomirski

21 Data: Wrzesien 12 2009 23:29:08
Temat: Re: Kalibracja
Autor: Gotfryd Smolik news 

On Sat, 12 Sep 2009, Tom01 wrote:

dan pisze:
Ponieważ z kolorów nie jestem zadowolony w 100%, postanowiłem doczytać i spróbować uzyskać na monitorze takie kolory, jak na odbitce.

A po jakie licho? Odbitka ma wyjść taka jak na monitorze a nie odwrotnie.

  Zakładając że:
- docelowo chcemy jednak mieć zdjęcie
- przestrzeń barwna, dynamika i co tam jeszcze mamy, mogą na papierze
   być *mniejsze* niż na monitorze, co powoduje że *nie da się*
   (przynajmniej: zawsze) wymusić na papierze "tego co na monitorze"

....trudno bezwarunkowo zgodzić się z Twoim zdaniem.

  IMVHO możliwość obejrzenia "jak będzie na zdjęciu" może się komuś
przydać :|

pzdr, Gotfryd

22 Data: Wrzesien 13 2009 09:12:07
Temat: Re: Kalibracja
Autor: Dariusz Zygmunt 

W sobota, 12 września 2009 23:29, Gotfryd Smolik news wyraził następujacą
opinię:

On Sat, 12 Sep 2009, Tom01 wrote:
dan pisze:

Ponieważ z kolorów nie jestem zadowolony w 100%, postanowiłem doczytać i
spróbować uzyskać na monitorze takie kolory, jak na odbitce.
A po jakie licho? Odbitka ma wyjść taka jak na monitorze a nie odwrotnie.
  Zakładając że:
- docelowo chcemy jednak mieć zdjęcie
 
A może wydruk? A jeśli nawet zdjęcie to z jakiego modelu naświetlarki bo
gamuty maszyn nawet tego samego producenta różnią się.
 
- przestrzeń barwna, dynamika i co tam jeszcze mamy, mogą na papierze
   być *mniejsze* niż na monitorze, co powoduje że *nie da się*
   (przynajmniej: zawsze) wymusić na papierze "tego co na monitorze"
 
Ale daje się "wymusić" aby monitor pokazał to co będzie na odbitce, wydruku
czy innym nośniku docelowym {oczywiście z pewnymi ograniczeniami}.
 
...trudno bezwarunkowo zgodzić się z Twoim zdaniem.
 
Ale tu nie ma się co zgadzać lub nie, tak po prostu jest  :-)
 
  IMVHO możliwość obejrzenia "jak będzie na zdjęciu" może się komuś
przydać :|
 
Dlatego w programach graficznych jest coś co się nazywa "profil symulacji
wydruku".
 
Z pozdrowieniami
Dariusz Zygmunt
 
--
53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

23 Data: Wrzesien 14 2009 12:10:43
Temat: Re: Kalibracja
Autor: Gotfryd Smolik news 

On Sun, 13 Sep 2009, Dariusz Zygmunt wrote:

W sobota, 12 września 2009 23:29, Gotfryd Smolik news wyraził następujacą
opinię:
On Sat, 12 Sep 2009, Tom01 wrote:
dan pisze:

Ponieważ z kolorów nie jestem zadowolony w 100%, postanowiłem doczytać i
spróbować uzyskać na monitorze takie kolory, jak na odbitce.
A po jakie licho? Odbitka ma wyjść taka jak na monitorze a nie odwrotnie.
  Zakładając że:
- docelowo chcemy jednak mieć zdjęcie

A może wydruk?

  Odniosłem się do bardzo konkretnych *założeń*, jak chcesz sugerować,
aby autor założenia zmienił, to do niego pisz :)

- przestrzeń barwna, dynamika i co tam jeszcze mamy, mogą na papierze
   być *mniejsze* niż na monitorze, co powoduje że *nie da się*
   (przynajmniej: zawsze) wymusić na papierze "tego co na monitorze"

Ale daje się "wymusić" aby monitor pokazał to co będzie na odbitce, wydruku
czy innym nośniku docelowym {oczywiście z pewnymi ograniczeniami}.

  Pierwsza sprawa, to znowu - odniosłem się do kolejnej tezy, tym razem
Toma, jakoby "odbitka miała wyjść taka sama jak na monitorze": nic
nie poradzę na "fizyczny" fakt ze się nie da (i to komentowałem),
drugie Twoje własne zastrzeżenie "z pewnymi ograniczeniami",
a podsumowanie jest dobre w tym co napisał Czornyj o "Spółdzielni
Pracy Daremny Trud" :)
  Po prawdzie (z powodu 1.) odniosłem się tylko do tego że "na papierze"
może być węziej niż na monitorze, ale ograniczenia w drugą stronę
również nie można pominąć (że to monitor może nie móc przenieść
części kolorów).

...trudno bezwarunkowo zgodzić się z Twoim zdaniem.

Ale tu nie ma się co zgadzać lub nie, tak po prostu jest  :-)

  Znaczy, że się *nie da*?
  A to mogę przystać ;)

  IMVHO możliwość obejrzenia "jak będzie na zdjęciu" może się komuś
przydać :|

Dlatego w programach graficznych jest coś co się nazywa "profil symulacji
wydruku".

  Być może w pierwotnym poście właśnie o to chodziło - ale Tom zasugerował,
że należy "zmusić" odbitkę, aby wyglądała jak obraz na monitorze :D

pzdr, Gotfryd

24 Data: Wrzesien 15 2009 00:48:18
Temat: Re: Kalibracja
Autor: Dariusz Zygmunt 

W poniedziałek, 14 września 2009 12:10, Gotfryd Smolik news wyraził
następujacą opinię:
 

... Tom
 zasugerował, że należy "zmusić" odbitkę, aby wyglądała jak obraz na
 monitorze :D
 
Chodzi o "... odbitka ma wyjść taka jak na monitorze a nie odwrotnie ..."?
No ale ma 100% racji, nawet jeśli gamut monitora będzie inny niż gamut
wydruku to za pomocą "profilu symulacji wydruku" oraz właściwej metody
renderingu uzyska się podgląd w którym zostaną zachowane istotne cechy
obrazu  :-)
Czyli, być może wydruk będzie miał bardziej dopracowane kolory ale nie
będziemy zaskoczeni tym że "właściwie to wszystko jest OK, tylko twarze
jakieś takie sine wyszły"  ;-)
 
Z pozdrowieniami
Dariusz Zygmunt
 
--
53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

25 Data: Wrzesien 16 2009 21:25:01
Temat: Re: Kalibracja
Autor: Tom01 

Gotfryd Smolik news pisze:

 Pierwsza sprawa, to znowu - odniosłem się do kolejnej tezy, tym razem
Toma, jakoby "odbitka miała wyjść taka sama jak na monitorze": nic
nie poradzę na "fizyczny" fakt ze się nie da

Główny wniosek z mojej wypowiedzi jaki powinien się nasunąć, to podważenie kolejności działań w wypowiedzi rozmówcy. Autor wątku wyrażał chęć dążenia ustawienia monitora do odbitki, a ja twierdzę, że poprawna droga jest zgoła odwrotna.

--
Tomasz Jurgielewicz
Masz ochotę zapytać mnie o monitory specjalistyczne?
Masz problem z kolorem? Wal śmiało!
monitory.mastiff.pl, gg: 189335, skype: zpkmastiff

26 Data: Wrzesien 13 2009 06:46:03
Temat: Re: Kalibracja
Autor: Czornyj 

...trudno bezwarunkowo zgodzić się z Twoim zdaniem.

Tą wypowiedź należy odczytywać w szerszym kontekście.

Istnieje błędne przekonanie, że za pomocą kalibracji można sprawić, by
zdjęcie oglądane na ekranie odpowiadało temu, co otrzymamy na odbitce..
Konsekwencją tego typu rozumomwania są działania licznych członków
"Spółdzielni Pracy Daremny Trud" polegające na usiłowaniu takiego
wyregulowania monitora, by obraz na nim wyświetlony odpowiadał
wyglądowi wzorcowej odbitki. Problem polega na tym, że przestrzeń
barwna monitora za cholerę nie będzie odpowiadała przestrzeni barwnej
urządzeń wyjściowych - niezależnie od tego, jak długo będziemy gmerali
w ustawieniach szukając wczorajszego dnia.

W praktyce kalibruje się monitor w taki sposób, by poprawnie
wyświetlał on barwy zarejestrowane na zdjęciu, które zwykle są
wyrenderowane do jednej z popularnych, syntetycznych przestrzeni
edycyjnych - np. sRGB, AdobeRGB, czy bardziej profesjonalnych -
ProPhoto i ECI RGB. Symulacja sposobu odwzorowania barw na wydruku
jest zbyt złożona, by dało się ją uzyskać za pomocą prostych regulacji
- dlatego aby ją wykonać system zarządzania barwą przelicza wartości
RGB naszego zdjęcia na wartości kolorymetryczne przestrzeni łączenia
profili, której koordynaty odpowiadają faktycznym wrażeniom barwnym
standardowego obserwatora. Następnie wartości te są odnajdywane w
przestrzeni urządzenia wyjściowego, dokonywane jest odwzorowanie
kolorymetryczne lub percepcyjne tych walorów (bo nie wszystkie barwy
syntetycznej przestrzeni edycyjnej da się uzyskać na odbitce) i po
obliczeniu potencjalnego wyglądu system wyświetla symulację,
odnajdując w przestrzeni barwnej naszego monitora wartości RGB
odpowiadające wartościom kolorymetrycznym walorów barwnych uzyskanych
na wydruku.

27 Data: Wrzesien 13 2009 15:43:30
Temat: Re: Kalibracja
Autor: badworm 

Dnia Sat, 12 Sep 2009 13:21:32 +0200, Tom01 napisał(a):

Skalibrować tor wyświetlania, oraz zaopatrzeć się w profil maszyny na
którą będzie puszczana odbitka.

Przy okazji kalibracji pozwolę się zapytać: mając do wyboru NECa P221W i
Eizo S1932SHG, raczej bez możliwości późniejszej kalibracji sprzętowej,
na który warto się zdecydować? Analogiczne Eizo ale 22" już zbyt mocno
przekracza budżet. Miałbym możliwość bezpośredniego porównania tych
monitorów przed zakupem. NEC kusi przekątną (i co za tym idzie
rozdzielczością) ale wedle opinii krążących w sieci potrafi być spory
rozrzut między egzemplarzami i warto go skalibrować. Monitor nie miałby
służyć do jakiś profesjonalnych zastosowań ale chciałbym przynajmniej z
grubsza widzieć to, co potem na papierze dostanę i móc z czystym
sumieniem powiedzieć, że moje zdjęcia wyglądają tak jak powinny wyglądać
a nie tak, jak ktoś to na jakimś podłym LCDku z matrycą TN widzi :)
--
Pozdrawiam Bad Worm badworm[maupa]post{kopek}pl
GG#2400455 ICQ#320399066

28 Data: Wrzesien 13 2009 09:39:37
Temat: Re: Kalibracja
Autor: Czornyj 

Przy okazji kalibracji pozwolę się zapytać: mając do wyboru NECa P221W i
Eizo S1932SHG, raczej bez możliwości późniejszej kalibracji sprzętowej,
na który warto się zdecydować? Analogiczne Eizo ale 22" już zbyt mocno
przekracza budżet. Miałbym możliwość bezpośredniego porównania tych
monitorów przed zakupem. NEC kusi przekątną (i co za tym idzie
rozdzielczością) ale wedle opinii krążących w sieci potrafi być spory
rozrzut między egzemplarzami i warto go skalibrować. Monitor nie miałby
służyć do jakiś profesjonalnych zastosowań ale chciałbym przynajmniej z
grubsza widzieć to, co potem na papierze dostanę i móc z czystym
sumieniem powiedzieć, że moje zdjęcia wyglądają tak jak powinny wyglądać
a nie tak, jak ktoś to na jakimś podłym LCDku z matrycą TN widzi :)

P221W z pudełka nie poraża jakością linearyzacji (szczególnie w
porównaniu z Eizo) i jest trochę chłodnawy, ale będzie zdecydowanie
wygodniejszy do pracy niż klasyczna 19-tka. Warto kupić i poszukać
kogoś, kto nam go podkalibruje, najlepiej spektrofotometrem (w
Krakowie i okolicy służę pomocą, skalibowałem już sporo tych paneli).

29 Data: Wrzesien 14 2009 21:24:50
Temat: Re: Kalibracja
Autor: badworm 

Dnia Sun, 13 Sep 2009 09:39:37 -0700 (PDT), Czornyj napisał(a):

P221W z pudełka nie poraża jakością linearyzacji (szczególnie w
porównaniu z Eizo) i jest trochę chłodnawy, ale będzie zdecydowanie
wygodniejszy do pracy niż klasyczna 19-tka. Warto kupić i poszukać
kogoś, kto nam go podkalibruje, najlepiej spektrofotometrem (w
Krakowie i okolicy służę pomocą, skalibowałem już sporo tych paneli).

Dzięki za informacje. Jeśli chodzi o kalibrację to ktoś z trójmiasta lub
okolic by się przydał :) Skłaniam się ku NECowi ale ostateczną decyzję
podejmę w sklepie - skoro mam możliwość porównania tych monitorów to
chciałbym z niej skorzystać. W kwestii tego, co pisał Tom - po ciemku
nie będę pracował a jeśli nawet to nie podczas obróbki zdjęć więc ten
problem powinien mnie nie dotyczyć.
--
Pozdrawiam Bad Worm badworm[maupa]post{kopek}pl
GG#2400455 ICQ#320399066

30 Data: Wrzesien 13 2009 20:45:20
Temat: Re: Kalibracja
Autor: Tom01 

badworm pisze:

mając do wyboru NECa P221W i
Eizo S1932SHG, raczej bez możliwości późniejszej kalibracji sprzętowej,
na który warto się zdecydować?

P221W skalibrowany sprzętowo świeci co najwyżej tak jak S1932 z pudełka. Poza tym zmniejszenie jaskrawości poniżej 100 nitów powoduje wyjeżdżanie monitora w krzaki. Decydując się na niego trzeba założyć że będzie pracował w pomieszczeniu, gdzie oświetlenie pozwoli na minimum 100 nitów na ekranie.

--
Tomasz Jurgielewicz
Masz ochotę zapytać mnie o monitory specjalistyczne?
Masz problem z kolorem? Wal śmiało!
monitory.mastiff.pl, gg: 189335, skype: zpkmastiff

31 Data: Wrzesien 15 2009 22:00:54
Temat: Re: Kalibracja
Autor: dan 

Użyszkodnik "Tom01"  w wiadomości  napisał coś takiego:

Poza tym zmniejszenie jaskrawości poniżej 100 nitów powoduje
wyjeżdżanie monitora w krzaki. Decydując się na niego trzeba założyć
że będzie pracował w pomieszczeniu, gdzie oświetlenie pozwoli na
minimum 100 nitów na ekranie.

Chyba mam ten sam problem. Pożyczyłem od znajomego Spydera 2 i program sugeruje ustawienie takiej jasności, abym na poniższej tablicy był w stanie rozróżnić 4 kwadraty:
http://dan.kom.pl/test.png

Przy jasności 100% ledwie odróżniam 3 od 4. Przy jasności 30% wciąż mogę odróżnić 3. Tylko z tym 4-tym, skrajnie prawym mam kłopot. Do tej pory miałem jasność na 50% ustawioną i nie wiem, czy moje oczy wytrzymają. Co robić? Monitor stracił parametry i czas wymienić go na nowy (lepszy)?




--
Pozdrawiam,
dan

32 Data: Wrzesien 15 2009 23:00:06
Temat: Re: Kalibracja
Autor: Dariusz Zygmunt 

W wtorek, 15 września 2009 22:00, dan wyraził następujacą opinię:
 

... Pożyczyłem od znajomego Spydera 2 i program
sugeruje ustawienie takiej jasności, abym na poniższej tablicy był w
stanie rozróżnić 4 kwadraty:
http://dan.kom.pl/test.png
... Co robić?
 
Zainstaluj Argyll-a. Nie wiem do czego nadaje się oryginalne oprogramowanie
Spydera ale na pewno nie do kalibracji  :->
 
Z pozdrowieniami
Dariusz Zygmunt
 
--
53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

33 Data: Wrzesien 15 2009 23:51:42
Temat: Re: Kalibracja
Autor: dan 

Użyszkodnik "Dariusz Zygmunt"  w wiadomości  napisał coś takiego:

Zainstaluj Argyll-a. Nie wiem do czego nadaje się oryginalne
oprogramowanie Spydera ale na pewno nie do kalibracji  :->

Dzięki, spróbuję.


--
Pozdrawiam,
dan

34 Data: Wrzesien 15 2009 14:32:13
Temat: Re: Kalibracja
Autor: Czornyj 

Chyba mam ten sam problem. Pożyczyłem od znajomego Spydera 2 i program
sugeruje ustawienie takiej jasności, abym na poniższej tablicy był w stanie
rozróżnić 4 kwadraty:http://dan.kom.pl/test.png

Przy jasności 100% ledwie odróżniam 3 od 4. Przy jasności 30% wciąż mogę
odróżnić 3. Tylko z tym 4-tym, skrajnie prawym mam kłopot. Do tej pory
miałem jasność na 50% ustawioną i nie wiem, czy moje oczy wytrzymają. Co
robić? Monitor stracił parametry i czas wymienić go na nowy (lepszy)?

To nie jest ustawienie jaskrawości, tylko punktu czerni. Jeśli to CRT,
to spróbuj to wyregulować kontrastem.

35 Data: Wrzesien 15 2009 23:51:03
Temat: Re: Kalibracja
Autor: dan 

Użyszkodnik "Czornyj"  w wiadomości  napisał coś takiego:

To nie jest ustawienie jaskrawości, tylko punktu czerni. Jeśli to CRT,
to spróbuj to wyregulować kontrastem.

To LCD - NEC 1970NX.

Dla kontrastu była plansza z 4-ma białymi kwadratami i dla 50% wartości było dobrze widać granice pomiędzy nimi.


--
Pozdrawiam,
dan

36 Data: Wrzesien 15 2009 14:56:24
Temat: Re: Kalibracja
Autor: Czornyj 

To LCD - NEC 1970NX.

Dla kontrastu była plansza z 4-ma białymi kwadratami i dla 50% wartości było
dobrze widać granice pomiędzy nimi.

Jeśli to NEC 1970NX, to nie zmienisz w nim punktu czerni, bo on nie ma
takiej możliwości, to jest do zrobienia tylko w monitorach CRT lub
dobrych, graficznych LCD. I nie ustawiaj takiej potwornej jaskrawości,
bo będziesz miał obraz przekontrastowany w 3 dupy, 1970NX powinien być
skalibrowany do jakich 80-100cd/m^2. A ogólnie to Spyder2 średnio się
nadaje do kalibrowania LCD.

37 Data: Wrzesien 16 2009 00:00:20
Temat: Re: Kalibracja
Autor: dan 

Użyszkodnik "Czornyj"  w wiadomości  napisał coś takiego:

Jeśli to NEC 1970NX, to nie zmienisz w nim punktu czerni, bo on nie ma
takiej możliwości, to jest do zrobienia tylko w monitorach CRT lub
dobrych, graficznych LCD. I nie ustawiaj takiej potwornej jaskrawości,
bo będziesz miał obraz przekontrastowany w 3 dupy, 1970NX powinien być
skalibrowany do jakich 80-100cd/m^2. A ogólnie to Spyder2 średnio się
nadaje do kalibrowania LCD.

Hmmm.. No to nie wiem, co robić. Przprowadzić jeszcze raz kalibrację dla jaskrawości 50% i kontrastu 50%?



--
Pozdrawiam,
dan

38 Data: Wrzesien 15 2009 15:06:48
Temat: Re: Kalibracja
Autor: Czornyj 

Hmmm.. No to nie wiem, co robić. Przprowadzić jeszcze raz kalibrację dla
jaskrawości 50% i kontrastu 50%?

Kontrast należy zostawić w spokoju. Jaskrawość na pewno nie więcej niż
50%, powinieneś pomierzyć jej wartość i ustawić ze 100-120cd/m^2 (o
ile oprogramowanie ma taką funkcję)

39 Data: Wrzesien 16 2009 01:00:22
Temat: Re: Kalibracja
Autor: Dariusz Zygmunt 

W środa, 16 września 2009 00:00, dan wyraził następujacą opinię:

Użyszkodnik "Czornyj"  w wiadomości
 
... 1970NX powinien być
skalibrowany do jakich 80-100cd/m^2. A ogólnie to Spyder2 średnio się
nadaje do kalibrowania LCD.
Hmmm.. No to nie wiem, co robić. Przprowadzić jeszcze raz kalibrację dla
jaskrawości 50% i kontrastu 50%?
 
Argyll pozwala na skorygowanie punktów bieli i czerni za pomocą Spydera.
 
Z pozdrowieniami
Dariusz Zygmunt
 
--
53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

40 Data: Wrzesien 15 2009 16:13:29
Temat: Re: Kalibracja
Autor: Czornyj 

Argyll pozwala na skorygowanie punktów bieli i czerni za pomocą Spydera.

Nie ma sensu korygować punktu czerni i bieli za pomocą 8-o bitowej
LUT, chyba że ktoś już kompletnie nie ma innej możliwości obniżenia
kontrastu.

41 Data: Wrzesien 19 2009 10:52:15
Temat: Re: Kalibracja
Autor: Dariusz Zygmunt 

W środa, 16 września 2009 01:13, Czornyj wyraził następujacą opinię:
 

Argyll pozwala na skorygowanie punktów bieli i czerni za pomocą Spydera.
Nie ma sensu korygować punktu czerni i bieli za pomocą 8-o bitowej
LUT, chyba że ktoś już kompletnie nie ma innej możliwości obniżenia
kontrastu.
 
Argyl pokazuje aktualną wartości poziom bieli lub czerni co znacząco ułatwia
jego właściwe ustawienie - o ile oczywiście monitor w ogóle ma możliwość
regulacji.
 
Z pozdrowieniami
Dariusz Zygmunt
 
--
53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

42 Data: Wrzesien 16 2009 00:00:42
Temat: Re: Kalibracja
Autor: dan 

Użyszkodnik "Czornyj"  w wiadomości

napisał coś takiego:

Jeśli to NEC 1970NX, to nie zmienisz w nim punktu czerni, bo on nie ma
takiej możliwości, to jest do zrobienia tylko w monitorach CRT lub
dobrych, graficznych LCD. I nie ustawiaj takiej potwornej jaskrawości,
bo będziesz miał obraz przekontrastowany w 3 dupy, 1970NX powinien być
skalibrowany do jakich 80-100cd/m^2. A ogólnie to Spyder2 średnio się
nadaje do kalibrowania LCD.

Hmmm.. No to nie wiem, co robić. Przprowadzić jeszcze raz kalibrację dla
jaskrawości 50% i kontrastu 50%?



--
Pozdrawiam,
dan

43 Data: Wrzesien 12 2009 04:58:22
Temat: Re: Kalibracja
Autor: Czornyj 

Minilaby mają uknuty jeden uśredniony profil dla wszystkiego co się
rusza, do którego konwertują sobie przyniesione zdjęcia. Ten też
zapewne cudowny profil udostępniono w minilabie. Konwertować do tego
czegoś nie ma sensu a nawet jest to niebezpieczne, bo maszyna może
mieć zapięte traktowanie wszystkiego jako sRGB, a wtedy zdjęcie
skonwertowane do przestrzeni generycznej potraktuje jako sRGB i dokona
podwójnej konwersji, czego efekt będzie raczej w głębokiej dupie.
Oczywiście dokładność tego typu profili nie powala na kolana.

Monitora nie da się skalibrować na oko tak, by uzyskać zgodność z tym,
co mamy na odbitce. Monitor kalibruje się pod używaną przez na
syntetyczną przestrzeń edycyjną - np. pod sRGB, tj do gamma 2,2 temp.
6500K i kontrastowości ok. 400:1. Następnie na tak skalibrowanym i
oprofilowanym monitorze wyświetlamy zdjęcie i włączamy softproofing z
zapiętym profilem urządzenia wyjściowego, przy czym zgodność wizualna
zależy jeszcze od dokładności profilu, jakości oświetlenia oraz
otoczenia, w jakim jest ono oglądane no i możliwości samego monitora.

Z dużą dozą prawdopodobieństwa można założyć, że odbitka z minilabu
skonwertowana do uśrednionej przestrzeni barwnej wyświetlona nawet na
najcudniejszym monitorze i oglądana w kabinie proofingowej nie powali
nas wielką zgodnością barw.

Kalibracja



Grupy dyskusyjne