Kilka pytań dot. konstrukcji i eksploatacji części s amochodowych, czyli Sqeeb i jego durnowate pomysły...
1 | Data: Grudzien 10 2006 13:08:59 |
Temat: Kilka pytań dot. konstrukcji i eksploatacji części samochodowych, czyli Sqeeb i jego durnowate pomysły... | |
Autor: Sqeeb | Witam. 2 |
Data: Grudzien 10 2006 13:58:31 | Temat: Re: Kilka pytań dot. konstrukcji i eksploatacji części samochodowych, czyli Sqeeb i jego durnowate pomysły... | Autor: Michał |
Witam. Obroty zależą od konstrukcji silnika, poczytaj książki z polibud na ten temat jest taki skomplikowany wzór który mówi co jest do czego proporcjonalne a co nie, generalnie im kótszy skok tłoka tym przeważnie większe obroty. To czy motor czy samochód bez znaczenia np: Harley stuka bardzo wolniutko i chyba 68 KM z 1500 cm a jakies japońce 100 KM z 600 cm. Ale ! Zawsze coś za coś nic za darmo. Jeżeli zrobisz 2 silniki z tych samych materiałów to zawsze ten niskoobrotowy pojeżdzi dłużej - w wyobraźni możesz sobie zapodac że każdy z nich ma określoną ilość obrotów/suwów pracy do wykorzystania, temu wolnoobrotowemu starczą na dłużej np stare diesle (lepsze smarowanie przez ON pomijam). 2. Jeżeli silnik ma więcej koni przy maksymalnych obrotach niż jestpali? Pewnie że mniej pali ale to nie takie proste, oprócz tych kg są jeszcze opory powietrza. Poprostu fizyka: lżejsze ciała potrzebują mniej energi żeby je wprawić w ruch. 3. Jak mi się coś jeszcze ubzdura to dopisze. A pisz !!! 3 |
Data: Grudzien 10 2006 17:55:57 | Temat: Re: Kilka pytań dot. konstrukcji i eksploatacji części samochodowych, czyli Sqeeb i jego durnowate pomysły... | Autor: Sqeeb |
> 1. Od czego zależą maksymalne obroty silnika i czemu (generalizując)samych materiałów to zawsze ten niskoobrotowy pojeżdzi dłużej - w wyobraźnimożesz sobie zapodac że każdy z nich ma określoną ilość obrotów/suwów pracy do Nie studiuję jeszcze. Hmz... a co jeśli silnik wyczerpie liczbe stuków? :> > 3. Jak mi się coś jeszcze ubzdura to dopisze. 3.(słownie: punkt trzeci) Skrzynie biegów można złożyć z róznych nieseryjnych wałków? Np. 1-4 i R od hondy crx a 5-tka od innej hondy? Pozdrawiam, Sqeeb- 4 |
Data: Grudzien 11 2006 14:21:53 | Temat: Re: Kilka pytań dot. konstrukcji i eksploatacji częci samochodowych, czyli Sqeeb i jego durnowate pomysły... | Autor: J.F. | On Sun, 10 Dec 2006 17:55:57 +0100, Sqeeb wrote: Użytkownik "Michał" napisał: Od srednicy chyba tez zalezy. Bo to z jednej strony mieszanka musi sie cala spalic, a z drugiej strony przeniesc sily ze sworznia na scianki tloka coraz trudniej. A w szybkoobrotowym silniku tlok ma pare tys g. Jeżeli zrobisz 2 silniki z tych samych Hmz... a co jeśli silnik wyczerpie liczbe stuków? :> To mu cos peknie zmeczeniowo :-) Na szczescie stal jest na to odporna i przy odpowiednio malych obciazeniach nie ma limitu. Ale juz np aluminium ma. 3.(słownie: punkt trzeci) Skrzynie biegów można złożyć z róznych Ogolnie pewnie nie, bo tam musi duzo rzeczy pasowac. Ale moze te przykladowe przypadkiem wszystko pasuje .. J. 5 |
Data: Grudzien 11 2006 14:51:29 | Temat: Re: Kilka pytań dot. konstrukcji i eksploatacji czę?ci samochodowych, czyli Sqeeb i jego durnowate pomysły... | Autor: Michał |
On Sun, 10 Dec 2006 17:55:57 +0100, Sqeeb wrote: W tym wzorze co wcześniej pisałem jest chyba ze 12 zmiennych także zależy od wszystkiego, co ciekawe wychodziło że największą "sprawność" przy takich samych parametrach będzie miał silnik jednocylindrowy. Wogóle im więcej cylindrów tym więcej części które muszą pracować. 6 |
Data: Grudzien 11 2006 16:05:20 | Temat: Re: Kilka pytań dot. konstrukcji i eksploatacji czę?ci samochodowych, czyli Sqeeb i jego durnowate pomysły... | Autor: Sqeeb |
>3.(słownie: punkt trzeci) Skrzynie biegów można złożyć z róznych I chyba pasuje. Kiedyś przypadkiem gdzieś przeczytałem, że po zdjęciu speed limitera z hondy crx i średniej wagi tuningu zamienili 5-ke z crx'a na 5-ke z civica i smigało. 7 |
Data: Grudzien 11 2006 16:06:55 | Temat: Re: Kilka pytań dot. konstrukcji i eksploatacji czę?ci samochodowych, czyli Sqeeb i jego durnowate pomysły... | Autor: Sqeeb |
Od srednicy chyba tez zalezy. Bo to z jednej strony mieszanka Masz na myśli przeciążenia takie jak w lotnictwie/f1? :O Aż się dziwie że to tyle wytrzymuje. 8 |
Data: Grudzien 13 2006 18:13:59 | Temat: Re: Kilka pytań dot. konstrukcji i eksploatacji czę?ci samochodowych, czyli Sqeeb i jego durnowate pomysły... | Autor: Sqeeb |
>> Obroty zależą od konstrukcji silnika, poczytaj książki z polibud na ten A jeżeli mamy cylindry o takiej samej średnicy ale różnych długościach(czy tam pojemnościach), gdy wsadzimy w miejsce starego za krótki to tłok pewnie go rozwali(dobrze myśle?) a gdy za długi? Gdy wsadzimy większy to zyskamy na pojemności i silnik stanie się elastyczniejszy, ciekawe co na to maks. obroty... Domyślam się że coś pier...nałem w tych dwóch zdaniach, ale podobno kto pyta nie błądzi. Pozdrawiam, Sqeeb 9 |
Data: Grudzien 14 2006 00:53:14 | Temat: Re: Kilka pytań dot. konstrukcji i eksploatacji czę?ci samochodowych, czyli Sqeeb i jego durnowate pomysły... | Autor: J.F. | On Wed, 13 Dec 2006 18:13:59 +0100, Sqeeb wrote: Użytkownik "J.F." napisał: Domyślam się że coś pier...nałem w tych dwóch zdaniach, ale podobno kto pyta Bo tu nie o dlugosc cylindra chodzi tylko o skok. Wiekszy skok to wieksze przyspieszenie .. ktore urwa korbowod. Z cylindrem masz oczywiscie racje - za krotki sie rozbije, za dlugi .. skokowa sie nie zmieni. Czyli zmniejszysz stopien sprezania, a na tym sprawnosc ucierpi. Ale dobrze ze zauwazyles, bo jest jeszcze kwestia dlugosci tloka. Za krotki moze sie zaklinowac. Czyli znow im wieksza srednica tym tlok ciezszy. J. 10 |
Data: Grudzien 10 2006 14:02:41 | Temat: Re: Kilka pytań dot. konstrukcji i eksploatacji części samochodowych, czyli Sqeeb i jego durnowate pomysły... | Autor: loli |
1. Od czego zależą maksymalne obroty silnika i czemu (generalizując)Od tego jak zostaly zaprojektowane. Bo w f1 masz ograniczona pojemnosc. Wieksze obroty, wieksza ilosc suwow w czasie, wieksza moc. 2. Jeżeli silnik ma więcej koni przy maksymalnych obrotach niż jestNie rozumiem o co Ci chodzi :/. Jezeli chodzi o odchudzanie, to Potrzeba mniej energii na rozpedzenie auta = mniej paliwa. Jednak przy takim samym wcisnieciu pedalu gazu pali tyle samo. 11 |
Data: Grudzien 10 2006 21:36:40 | Temat: Re: Kilka pytań dot. konstrukcji i eksploatacji części samochodowych, czyli Sqeeb i jego durnowate pomysły... | Autor: Marcin Jan | Sqeeb napisał(a): Witam. kiedyś trafiłem na taki fajny artykuł porównujący silnik czołgu i silnik F1, z tego co pamiętam pojemność miały tą samą ale moce, momenty zasadniczo różne. Pies był pogrzebany właśnie w odminennej konstrukcji. -- Pozdrawiam Marcin Będkowski "Nienawidzę twoich poglądów, ale dam się zabić, żebyś mógł je głosić" 12 |
Data: Grudzien 10 2006 22:02:34 | Temat: Re: Kilka pytań dot. konstrukcji i ek=?ISO-8859-2?Q?sploatacji cz=EA=B6ci samochodowych=2C czyli Sqee?b i jego durnowate pomysły... | Autor: masti | Dnia pięknego 2006-12-10 o 21:36:40 osobnik zwany Marcin Jan kiedyś trafiłem na taki fajny artykuł porównujący silnik pojemność to mają zasadniczo różną. Moc podobną :) -- mst <at> gazeta <.> pl Mercury Villager 3.0 V6 '95, Ford Mondeo 1.8 '05 (DC) "- Mam lęk gruntu - Chyba wysokości? - Wiem co mówię. To grunt zabija!." Terry Pratchett 13 |
Data: Grudzien 11 2006 00:18:40 | Temat: Re: Kilka pytań dot. konstrukcji i eksploa tacji części samochodowych, czyli Sqeeb i jego durnowate pomysły... | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Marcin, kiedyś trafiłem na taki fajny artykuł porównujący silnik czołgu i silnik Jaja sobie robisz? W F1 pojemność silnika ograniczano jeszcze niedawno do 3 l, obecnie obowiązuje 2.4 l. Widziałeś czołg z silnikiem 3 l? [...] -- Best regards, RoMan 14 |
Data: Grudzien 10 2006 23:05:12 | Temat: Re: Kilka pytań dot. konstrukcji i eksploatacji części samochodowych, czyli Sqeeb i jego durnowate pomysły... | Autor: Adam Płaszczyca | On Sun, 10 Dec 2006 13:08:59 +0100, "Sqeeb" wrote: Witam. Od konstrukcji. 2. Jeżeli silnik ma więcej koni przy maksymalnych obrotach niż jest Nie. 3. Jak mi się coś jeszcze ubzdura to dopisze. Nie pisz. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/Fotki/rozne/Tecza/ ___________/ mail: GG: 3524356 15 |
Data: Grudzien 11 2006 07:53:17 | Temat: Re: Kilka pytań dot. konstrukcji i eksploatacji części samochodowych, czyli Sqeeb i jego durnowate pomysły... | Autor: Sqeeb |
>3. Jak mi się coś jeszcze ubzdura to dopisze. Czemu nie? 16 |
Data: Grudzien 12 2006 00:22:42 | Temat: Re: Kilka pytań dot. konstrukcji i eksploatacji części samochodowych, czyli Sqeeb i jego durnowate pomysły... | Autor: Adam Płaszczyca | On Mon, 11 Dec 2006 07:53:17 +0100, "Sqeeb" wrote: >3. Jak mi się coś jeszcze ubzdura to dopisze. Bo pisanie bzdur jest stratą czasu. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. Na Szaniec 23/70, 31-560 Kraków _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/Fotki/rozne/Tecza/ ___________/ GG: 3524356 17 |
Data: Grudzien 11 2006 14:20:55 | Temat: Re: Kilka pytań dot. konstrukcji i eksploatacji części samochodowych, czyli Sqeeb i jego durnowate pomysły... | Autor: Boombastic | Witam. Nie jest tak różowo jak ci się wydaje. Zdecydowana wiekszość silników w autach osobowych kreci się do 6500-7000 rpm. Te, co wchodzą w zakres obrotów pod 9000 mają juz bardzo skomplikowane konstrukcje łacznie z natryskiem oleju chłodzacego na denka tłoków + zawory z twardymi sprężynami, zmienne fazy rozrządu, zmienne długości kanałów dolotowych, brak hydraulicznego kasowania luzu zaworowego. No i materiały użyte do budowy silnika także sa odporniejsze by znieść tak wysokie obroty. No i wypadałoby by taki silnik przejechał te kilkaset tysięcy km, a nie 50 kkm. Natomiast w moto masz jeszcze silniki dwusuwowe i czterosuwowe. Generalnie dwusuw pozwala na osiągnięcie dużej mocy z jednostki pojemności, brak w nim wielu ruchomych części jak w czterotakcie, ale żywotność takiego silnika jest bardzo mała (skrajnie kilka godzin - żużel), a zanieczyszczenie powietrza duże. Jendak bardzo prosta konstrukcja pozwala na uzyskanie wysokich predkości obrotowych silnika, opory wewnętrzne silnika sa bardzo małe. W czterotaktach motocyklowych kręcocych się wysoko korzysta się bardzo często z takich samych rozwiązań jak w silnikach samochodowych. Jednak silniki motocyklowe mają bardziej zwartą konstrukcję, z podobnej pojemności do samochodowych uzyskują znacznie wieksze moce przy dwukrotnie większej predkości obrotowej kosztem słabego dołu i niższego momentu obrotowego. 100 kkm dla takiego motocykla bez remontu to już niezły wyczyn. No a silniki F1 to już szczytowe osiągnięcia dotyczace sposobu projektowania i uzytych materiałów. W normalnej eksploatacji w ruchu miejskim silnik ten zupełnie by się nie sprawdzał, został zaprojektowany typowo do wyścigów, gdzie ekologia, hałas, zużycie paliwa, cena nie mają takiego znaczenia. Jak silnik przeżyje wyścig F1 to już jest sukces, a to tylko kilkaset km. Więc generalnie im szybciej sie kręci tym szybciej się zużywa. A jak zakreci za szybko to efektownie wybucha :-) -- Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl 18 |
Data: Grudzien 11 2006 16:10:53 | Temat: Re: Kilka pytań dot. konstrukcji i eksploatacji części samochodowych, czyli Sqeeb i jego durnowate pomysły... | Autor: Sqeeb |
Więc generalnie im szybciej sie kręci tym szybciej się zużywa. A jakzakreci za szybko to efektownie wybucha :-) A nie jak się za wysoko podkręci? Zawsze się zastanawiałem czemu silniki w f1 czasem się palą, czasem walną a na codzień palą 1 l/km ;-) Jak sie ogląda wyścigi to wychodzi, że najwięcej palące bm'ki w f1 palą mniej niż takie toyoty [-; Pozdrawiam, Sqeeb 19 |
Data: Grudzien 13 2006 11:42:59 | Temat: Re: Kilka pytań dot. konstrukcji i eksploatacji części samochodowych, czyli Sqeeb i jego durnowate pomysły... | Autor: | Jesli chodzi o max obr. to chyba nikt nie wspomniał o masie układu 20 |
Data: Grudzien 13 2006 14:50:23 | Temat: Re: Kilka pytań dot. konstrukcji i eksploatacji części samochodowych, czyli Sqeeb i jego durnowate pomysły... | Autor: Sqeeb |
Nie bez powodu silniki F1 w minionym sezonie było to zwykłe V8 czyli 300ccm cylindry cylinderki even Pozdrawiam, Sqeeb 21 |
Data: Grudzien 13 2006 20:03:41 | Temat: Re: Kilka pytań dot. konstrukcji i eksploatacji części samochodowych, czyli Sqeeb i jego durnowate pomysły... | Autor: Johnny_Chill |
> Witam. Jaka jest ta większośc samochodów, możesz wymienić chociaż część? Moje auto mogę kręcić do max 6 tys., choć max moment osiągam przy 5,5 tys., a jest to silnik japoński. Chyba, że mowa o obrotach, ale wypisanych na tarczy obrotmierza, to wtedy się zgodzę. 22 |
Data: Grudzien 13 2006 21:02:48 | Temat: Re: Kilka pytań dot. konstrukcji i eksploatacji części samochodowych, czyli Sqeeb i jego durnowate pomysły... | Autor: Boombastic | Jaka jest ta większośc samochodów, możesz wymienić chociaż To co to za silnik? Diesel Hondy? A poważnie to jak masz max moment przy 5,5 tys. to max moc pewnie przy 6,5 tys., a zakręcisz go pewnie powyżej tego. Ja swój zakręcę do 7200 do ogranicznika według odczytu z obrotomierza. -- Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl 23 |
Data: Grudzien 13 2006 21:27:52 | Temat: Re: Kilka pytań dot. konstrukcji i eksploatacji części samochodowych, czyli Sqeeb i jego durnowate pomysły... | Autor: Johnny_Chill |
> Jaka jest ta większośc samochodów, możesz wymienić chociaż Jest to silnik wielopunktowy na głowicy SOHC, VTEC-E, przy 5500 tys. osiagam moc 90KM, nie byłem na hamowni, ale wierzę w dane producenta, ponieważ przy 6 tys. jest już tylko wycie i zero ciągu. Oczywiście mogę ją podkręcić do 7000 tys., ale wtedy odcina zapłon, a dźwięk przy tym jak wiadomo nie jest przyjemny dla ucha ;-) VTEC załacza się średnio przy 3500 tys. Wracając do wątku obrotów, mało które auta (wykluczając wyżyłowane japońce) kręcą się do 6500-7000 rpm. osiągając maksymalny moment jak napisałeś w poprzednim wątku. Dla przykładu weźmy popularnego w PL VW golfa III z silnikiem 2.0 16V, który osiąga moc 150 KM przy 5400 tys. 24 |
Data: Grudzien 13 2006 21:49:17 | Temat: Re: Kilka pytań dot. konstrukcji i eksploatacji części samochodowych, czyli Sqeeb i jego durnowate pomysły... | Autor: Boombastic | Jest to silnik wielopunktowy na głowicy SOHC, VTEC-E, przy 5500 tys. No to zdecyduj się czy piszesz o siąganiu maksymalnej mocy czy o możliwości wyciągnięcia maksymalnych obrotów silnika. Wracając do wątku obrotów, mało które auta (wykluczając No ale do jakich obrotów można go było zakręcić? Bo 6 tys. rpm to chyba spokojnie osiąga zdecydowana większość współcześnie produkowanych aut. -- Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl 25 |
Data: Grudzien 13 2006 22:34:01 | Temat: Re: Kilka pytań dot. konstrukcji i eksploatacji części samochodowych, czyli Sqeeb i jego durnowate pomysły... | Autor: Johnny_Chill |
> Wracając do wątku obrotów, mało które auta (wykluczając Znacznie zaniżyłeś te obroty, o których wcześniej pisałęś, zaraz wyjdzie, że wszystkie współcześnie produkowane auta można do 5 tys. zakręcić. Zwróć uwage, że jako alternatywę dla silników japońskich podałem silnik golfa GTI, który ma pojemność 2.0. Wsółcześnie produkowane auta, które licznie pojawiają się na naszych drogach mają silniki 1,4 lub 1,6 lub mniejsze.. wątpię, żeby można je było zakręcić do 6,5 - 7 tys., przed tym zakresem właczy się odcięcie paliwa. Mowa tu oczywiście o autach niejapońskich. 26 |
Data: Grudzien 17 2006 09:39:18 | Temat: Re: Kilka pytań dot. konstrukcji i eksploatacji części samochodowych, czyli Sqeeb i jego durnowate pomysły... | Autor: Sqeeb |
> Wracając do wątku obrotów, mało które auta (wykluczając coś w tym jest, afair bm'ki odcinają przy 5.5krpm 27 |
Data: Grudzien 17 2006 09:42:11 | Temat: Re: Kilka pytań dot. konstrukcji i eksploatacji części samochodowych, czyli Sqeeb i jego durnowate pomysły... | Autor: Sqeeb | coś w tym jest, afair bm'ki odcinają przy 5.5krpm weźcie to wytnijcie... |