Grupy dyskusyjne   »   Kondensator przyszłością hybryd i ele ktrowozów?

Kondensator przyszłością hybryd i ele ktrowozów?



1 Data: Wrzesien 06 2007 00:11:54
Temat: Kondensator przyszłością hybryd i elektrowozów?
Autor: Fishman 

http://inventorspot.com/articles/electric_car_company_replace_int_6693

Elektryczny samochód, który może przejechać z prędkością prawie 100km/h ~500km (500 mil w tytule to raczej błąd, artykuł zawiera dwie różne wartości) z włączoną klimatyzacją, radiem i światłami, a pełne "tankowanie" zajmuje mu 5 minut. Do tego wszystkiego nie posiada akumulatorów, tylko wielki kondensator.
Jak dla mnie - idealne auto miejskie. Dołożyć do tego jeszcze małego turbodiesla na rzepak, albo taki wynalazek na LPG jaki ma być w Pandzie i mamy idealną hybrydę na dłuższe trasy.

Fishman



2 Data: Wrzesien 06 2007 05:13:46
Temat: Re: Kondensator przyszłością hybryd i elektrowozów?
Autor: Werter07 


Użytkownik "Fishman"  napisał w wiadomości

http://inventorspot.com/articles/electric_car_company_replace_int_6693

Elektryczny samochód, który może przejechać z prędkością prawie 100km/h
~500km (500 mil w tytule to raczej błąd, artykuł zawiera dwie różne
wartości) z włączoną klimatyzacją, radiem i światłami, a pełne
"tankowanie" zajmuje mu 5 minut. Do tego wszystkiego nie posiada
akumulatorów, tylko wielki kondensator.
Jak dla mnie - idealne auto miejskie. Dołożyć do tego jeszcze małego
turbodiesla na rzepak, albo taki wynalazek na LPG jaki ma być w Pandzie
i mamy idealną hybrydę na dłuższe trasy.

Fishman

co 500 km i tak sie musisz zatrzymac, wiec pojdziesz na kawe a przy okazji:
"pradu do pelna prosze" :)

wcześniej czy pozniej do tego dojdzie

Werter07

3 Data: Wrzesien 06 2007 06:53:48
Temat: Re: Kondensator przyszłością hybryd i elektrowozów?
Autor: Sławek  

Fishman  napisał(a):
 albo taki wynalazek na LPG jaki ma by=E6 w Pandzie=

=20


W Pandzie ten "wynalazek" to jest na gaz ziemny a nie na LPG!

Pozdrawiam.

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

4 Data: Wrzesien 06 2007 10:32:04
Temat: Re: Kondensator przyszłością hybryd i elektrowozów?
Autor: Gotfryd Smolik news 

On Thu, 6 Sep 2007, Fishman wrote:

http://inventorspot.com/articles/electric_car_company_replace_int_6693

Elektryczny samochód, który może przejechać z prędkością prawie 100km/h ~500km
Do tego wszystkiego nie posiada akumulatorów, tylko wielki kondensator.

  To się może jeszcze wyjaśni, czy to "właściwy kondensator", czy taki
wynalazek de facto elektrochemiczny, acz nazywany również kondensatorem.

  Ale mi się natychmiast nasuwa taki komentarz: ciekawe jak bardzo,
w ramach oczywiście "walki z przestępcami podatkowymi nie płacącymi
akcyzy od zasilania aut", podrożeje nam prąd :>

pzdr, Gotfryd

5 Data: Wrzesien 06 2007 23:37:22
Temat: Re: Kondensator przyszłością hybryd i elektrowozów?
Autor: Jaroslaw Berezowski 

Gotfryd Smolik news napisał(a):

 Ale mi się natychmiast nasuwa taki komentarz: ciekawe jak bardzo,
w ramach oczywiście "walki z przestępcami podatkowymi nie płacącymi
akcyzy od zasilania aut", podrożeje nam prąd :>
Prad moze nie ale nie zdziwilbym sie wymogowi instalacji licznikow fiskalnych w samochodach.
Elektronow nie pokolorujesz :)

--
Jaroslaw "Jaros" Berezowski

6 Data: Wrzesien 07 2007 11:57:39
Temat: Re: Kondensator przyszłoœciš hybryd i elektrowozów?
Autor: J.F. 

On Thu, 06 Sep 2007 23:37:22 +0200,  Jaroslaw Berezowski wrote:

Prad moze nie ale nie zdziwilbym sie wymogowi instalacji licznikow
fiskalnych w samochodach.
Elektronow nie pokolorujesz :)

No coz - toz przeciez juz pare lat temu rzad zlecil opracowanie
dlugoterminowego studium i wyszly mu taksometry w samochodach.

J.

7 Data: Wrzesien 07 2007 23:09:21
Temat: Re: Kondensator przyszłością hybryd i elektrowozów?
Autor: Gotfryd Smolik news 

On Thu, 6 Sep 2007, Jaroslaw Berezowski wrote:

Gotfryd Smolik news napisał(a):
 Ale mi się natychmiast nasuwa taki komentarz: ciekawe jak bardzo,
w ramach oczywiście "walki z przestępcami podatkowymi nie płacącymi
akcyzy od zasilania aut", podrożeje nam prąd :>
Prad moze nie ale nie zdziwilbym sie wymogowi instalacji licznikow fiskalnych w samochodach.

  To wersja optymistyczna :)
  Ale wymagałaby fiskalizacji *całego* toru zasilania, od kondensatora
lub akku do silnika. 500 zł za założenie plomby w obecności uprawnionego
pracownika urzędu skarbowego to pewnie by było minimum (przy każdej
naprawie, od wymiany bezpiecznika zaczynając - bo przecież na tym
*musiałaby* polegać fiskalizacja :>)

Elektronow nie pokolorujesz :)

  Właśnie z tego powodu się obawiam - przecież akcyzę na paliwo *opałowe*
podniesiono z tym uzasadnieniem, że "da się użyć jako napędowe
i trzeba ukrócić ten proceder".
  Oczywiście posiadacze pralek, lodówek, odkurzaczy i czego tam sobie
czlowiek nie wymarzy będą mogli dostać "certyfikowany" zwrot
części akcyzy, tak jak dziś jest z opałówką, a całość biurokracji
i kontroli będzie kosztowało połowę ze ściągniętego podatku
(tudzież ludziska zaraz jakiś przepis w stylu numeru z "czynnym
żalem" rozgryzą), ale co tam :>

pzdr, Gotfryd

8 Data: Wrzesien 07 2007 23:18:09
Temat: Re: Kondensator przyszłością hybryd i elektrowozów?
Autor: Jaroslaw Berezowski 

Gotfryd Smolik news napisał(a):

 Ale wymagałaby fiskalizacji *całego* toru zasilania, od kondensatora
lub akku do silnika. 500 zł za założenie plomby w obecności uprawnionego
pracownika urzędu skarbowego to pewnie by było minimum (przy każdej
naprawie, od wymiany bezpiecznika zaczynając - bo przecież na tym
*musiałaby* polegać fiskalizacja :>)
Proste - zgodnie z ustawa o wykonywaniu szczegolnego nadzoru podatkowego, bedziesz mial w samochodzie sklad podatkowy :)

--
Jaroslaw "Jaros" Berezowski

9 Data: Wrzesien 06 2007 12:52:06
Temat: Re: Kondensator przyszłością hybryd i elektrowozów?
Autor: KrzysiekPP 

wartości) z włączoną klimatyzacją, radiem i światłami, a pełne
"tankowanie" zajmuje mu 5 minut. Do tego wszystkiego nie posiada
akumulatorów, tylko wielki kondensator.

Bzdura ...

To nie moze byc kondensator (jesli chodzi o scisłą definicje).

Poza tym ... jaką moc ma "ładowarka", skoro daje rade napompować go w 5
minut ? Na rysunku jest 52kWh zużytej energii. Czy to by znaczyło, że
"ładowarka" ma 600 kW mocy ??????????? Przeciez to jakas elektrownia do
tego jest potrzebna.

Nawet ładowanie z mocą 5kW (z trzech faz razem) daje minimum 10 godzin
czasu ładowania.

To mrzonki jakieś ...

--
Krzysiek, Kraków, http://kp.oz.pl/ford/escort.jpg, TTI770 #19

10 Data: Wrzesien 06 2007 13:59:59
Temat: Re: Kondensator przyszłością hybryd i elektrowozów?
Autor: J.F. 

On Thu, 6 Sep 2007 12:52:06 +0200,  KrzysiekPP wrote:

Bzdura ...
To nie moze byc kondensator (jesli chodzi o scisłą definicje).

Moze. Kondensatory coraz lepsze.
Sa zabawki jezdzace i latajace na kondensatorach, przynajmniej z
nazwy.

Poza tym ... jaką moc ma "ładowarka", skoro daje rade napompować go w 5
minut ? Na rysunku jest 52kWh zużytej energii. Czy to by znaczyło, że
"ładowarka" ma 600 kW mocy ??????????? Przeciez to jakas elektrownia do
tego jest potrzebna.

No powiedzmy sredniej wielkosci trafo. Ot taka podstacja tramwajowa.

Nawet ładowanie z mocą 5kW (z trzech faz razem) daje minimum 10 godzin
czasu ładowania.

Pomysl lepiej o pradzie przy 600kW .. ale tramwaje daja rade :-)

J.

11 Data: Wrzesien 06 2007 22:06:27
Temat: Re: Kondensator przyszłością hybryd i elektrowozów?
Autor: Michał 

Moze. Kondensatory coraz lepsze. Sa zabawki jezdzace i latajace na kondensatorach, przynajmniej z
nazwy.



Możesz dać jakiegoś linka?

Tak apropo postępu to chyba nie kwestia samego kondensatora ale czegoś co potrafi z niego powoli zebrać tą energie, bo przecież doświadczenia w stylu wywoływania sztucznych piorunów mają już dobre kilkadziesiąt jak nie kilkaset lat.


Pozdrawiam

12 Data: Wrzesien 07 2007 09:33:18
Temat: Re: Kondensator przyszłością hybryd ielektrowozów?
Autor: Massai 

Michał nastukał(-a):

> Moze. Kondensatory coraz lepsze.  Sa zabawki jezdzace i latajace na
> kondensatorach, przynajmniej z nazwy.
>


Możesz dać jakiegoś linka?


http://www.autoflesz.pl/artykuly/990,Supra_HVR_pierwsze_zwyciestwo_auta_
hybrydowego.html

No nie jest to czysto elektryczne, ale do magazynowania energii dali
kondensator (a przynajmniej dziennikarze tak napisali).

--
Pozdro
Massai

13 Data: Wrzesien 07 2007 13:17:25
Temat: Re: Kondensator przyszłością hybryd ielektrowozów?
Autor: KrzysiekPP 

kondensator (a przynajmniej dziennikarze tak napisali).

Bo to są tacy sami elektrycy jak ty :) A to nie moze byc kondensator.
Nie ma na to szans ....

--
Krzysiek, Kraków, http://kp.oz.pl/ford/escort.jpg, TTI770 #19

14 Data: Wrzesien 07 2007 12:56:21
Temat: Re: Kondensator przyszłoœciš hybryd i elektrowozów?
Autor: J.F. 

On Thu, 06 Sep 2007 22:06:27 +0200,  Michał wrote:

Moze. Kondensatory coraz lepsze.
Sa zabawki jezdzace i latajace na kondensatorach, przynajmniej z
nazwy.

Możesz dać jakiegoś linka?

http://www.allegro.pl/item239837905_mini_samochodzik_radio_control_ladowarka.html
http://www.allegro.pl/item240645083_super_samolot_rc_dwa_silnki_latwe_sterowanie.html

A bardziej technicznie - szukaj ultracap, supercap

tu masz np linki do epcos, ale ten zaprzestal produkcji
http://www.rcforum.de/ftopic4519.html

Tak apropo postępu to chyba nie kwestia samego kondensatora ale czegoś
co potrafi z niego powoli zebrać tą energie, bo przecież doświadczenia w
stylu wywoływania sztucznych piorunów mają już dobre kilkadziesiąt jak
nie kilkaset lat.

Odbiera sie tak samo jak z kazdego innego zrodla napieciowego.
Tylko ze to napiecie spada, ale to nie problem.

J.

15 Data: Wrzesien 07 2007 23:26:40
Temat: Re: Kondensator przyszłością hybryd i elektrowozów?
Autor: Gotfryd Smolik news 

On Thu, 6 Sep 2007, J.F. wrote:

On Thu, 6 Sep 2007 12:52:06 +0200,  KrzysiekPP wrote:
Bzdura ...
To nie moze byc kondensator (jesli chodzi o scisłą definicje).

Moze. Kondensatory coraz lepsze.
Sa zabawki jezdzace i latajace na kondensatorach,
przynajmniej z nazwy.

  Właśnie - z nazwy. Dlatego przezornie wspomiałem o owych
elektrochemicznych wynalazkach.
  Z jednej strony przypomina to aku, bo elektrochemiczne :)
  Z drugiej ktoś może się upierać, że przypomina kondesator
elektrolityczny.
  A na wygląd - kondensator jak nic.
  Chętni mogą sobie na próbę kupić tu i ówdzie, w celu wskazania
dostępności (proszę NIE traktować jak reklamę, bywają rownież
w sklepach z częściami elektronicznymi i tam jest TANIEJ, bo
bez przesyłki :)) oraz orientacji że to majtku nie musi
kosztować (przynajmniej dopóki nie chcemy mieć wysokiego
napięcia ani pojemności w megafaradach :>) zapodam:
http://www.allegro.pl/item240065130_kondensator_podtrzymuj_pamiec_1f_5_5v_panasonic_.html

Poza tym ... jaką moc ma "ładowarka", skoro daje rade napompować go w 5
minut ? Na rysunku jest 52kWh zużytej energii. Czy to by znaczyło, że
"ładowarka" ma 600 kW mocy ??????????? Przeciez to jakas elektrownia do
tego jest potrzebna.

No powiedzmy sredniej wielkosci trafo. Ot taka podstacja tramwajowa.

  :)

Nawet ładowanie z mocą 5kW (z trzech faz razem) daje minimum 10 godzin
czasu ładowania.

Pomysl lepiej o pradzie przy 600kW .. ale tramwaje daja rade :-)

  Jeszcze do tego: jak będzie bateria 'kondensatorów' (a będzie), to wcale
nie jest powiedziane, że będą one połączone równolegle, ani że
muszą być ładowane jednym przewodem (jedną parą).
  Założywszy zaś jakieś 500V mamy ledwo 1200 A, podzielone na 3 sekcje
mamy kawałki, ktore da się włączać tyrystorami do kupienia na
allegro ;) (a przecież ograniczenie prądu będzie na podstacji!)

pzdr, Gotfryd

16 Data: Wrzesien 07 2007 23:57:24
Temat: Re: Kondensator przyszłoœciš hybryd i elektrowozów?
Autor: J.F. 

On Fri, 7 Sep 2007 23:26:40 +0200,  Gotfryd Smolik news wrote:

On Thu, 6 Sep 2007, J.F. wrote:
Sa zabawki jezdzace i latajace na kondensatorach,
przynajmniej z nazwy.

http://www.allegro.pl/item240065130_kondensator_podtrzymuj_pamiec_1f_5_5v_panasonic_.html

Nie, to nie taki. A przynajmniej tak mi sie wydaje.
Te podtrzymujace maja bardzo mala wydajnosc pradowa.

J.

17 Data: Wrzesien 06 2007 14:10:14
Temat: Re: Kondensator przyszłością hybryd i elektrowozów?
Autor: nom 


"KrzysiekPP"  wrote in message

minut ? Na rysunku jest 52kWh zużytej energii. Czy to by znaczyło, że
"ładowarka" ma 600 kW mocy ??????????? Przeciez to jakas elektrownia do
tego jest potrzebna.

52kWh energii na przejechanie 500km z pred. 100km/h, czyli 5 godzin jazdy.
Czyli moc silnika ok. 10kW. Jezeli przyjmniemy, ze slinik zasilany jest
napieciem sieci 230V to mamy prad 44A. A wiec Kondensator ma pojemnosc 220Ah
(przy naladowaniu napieciem 230V). Czyli ladowanie w 5 minut takiego
kondensatora jest mozliwe, ale pradem 2640A. :-)
Jezeli przyjmniemy, ze na 1mm2 przewodu moze plynac prad 30A to przewody
powinny miec grubosc 88mm2. :-)
Jezeli napiecie bedzie 2300V to prad bedzie 10 razy mniejszy i przewody 10
razy mniejsze. :-)

18 Data: Wrzesien 06 2007 21:58:21
Temat: Re: Kondensator przyszłoÂściÂą hybryd i elektrowozów?
Autor: Adam Płaszczyca 

On Thu, 6 Sep 2007 12:52:06 +0200, KrzysiekPP
wrote:

"ładowarka" ma 600 kW mocy ??????????? Przeciez to jakas elektrownia do
tego jest potrzebna.

600kW? Żartujesz? Tyle bierze jeden duży blok mieszkalny. Toż to
'niewyobrażalna' moc 300 jednoczesnie właczonych czajników
elektrycznych. Elektrownia, to ma po 200MW na blok...

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

19 Data: Wrzesien 11 2007 23:30:27
Temat: Re: Kondensator przyszło ci hybryd i elektrowozów?
Autor:

On 6 Wrz, 21:58, Adam Płaszczyca
wrote:

On Thu, 6 Sep 2007 12:52:06 +0200, KrzysiekPP
wrote:

>"ładowarka" ma 600 kW mocy ??????????? Przeciez to jakas elektrownia do
>tego jest potrzebna.

600kW? Żartujesz? Tyle bierze jeden duży blok mieszkalny. Toż to
'niewyobrażalna' moc 300 jednoczesnie właczonych czajników
elektrycznych. Elektrownia, to ma po 200MW na blok...

przy ilu kV ??

Pozdro !!

20 Data: Wrzesien 12 2007 19:56:41
Temat: Re: Kondensator przyszło ci hybryd i elektrowozów?
Autor: Adam Płaszczyca 

On Tue, 11 Sep 2007 23:30:27 -0700,  wrote:

600kW? Żartujesz? Tyle bierze jeden duży blok mieszkalny. Toż to
'niewyobrażalna' moc 300 jednoczesnie właczonych czajników
elektrycznych. Elektrownia, to ma po 200MW na blok...

przy ilu kV ??

Elektrownia? Sie zdziwisz, napięcie na wyjściu generatora to 660V.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

21 Data: Wrzesien 12 2007 20:33:09
Temat: Re: Kondensator przyszło ci hybryd i elektrowozów?
Autor: J.F. 

On Wed, 12 Sep 2007 19:56:41 +0200,  Adam Płaszczyca wrote:

On Tue, 11 Sep 2007 23:30:27 -0700,  wrote:
600kW? Żartujesz? Tyle bierze jeden duży blok mieszkalny. Toż to
'niewyobrażalna' moc 300 jednoczesnie właczonych czajników
elektrycznych. Elektrownia, to ma po 200MW na blok...

przy ilu kV ??

Elektrownia? Sie zdziwisz, napięcie na wyjściu generatora to 660V.

A nie 3000 ?

J.

22 Data: Wrzesien 12 2007 21:07:37
Temat: Re: Kondensator przyszło ci hybryd i elektrowozów?
Autor: Jaroslaw Berezowski 

J.F. napisał(a):

On Wed, 12 Sep 2007 19:56:41 +0200,  Adam Płaszczyca wrote:
On Tue, 11 Sep 2007 23:30:27 -0700,  wrote:
600kW? Żartujesz? Tyle bierze jeden duży blok mieszkalny. Toż to
'niewyobrażalna' moc 300 jednoczesnie właczonych czajników
elektrycznych. Elektrownia, to ma po 200MW na blok...
przy ilu kV ??
Elektrownia? Sie zdziwisz, napięcie na wyjściu generatora to 660V.

A nie 3000 ?
Za Laudynem - 6,3 do 15kV dla zakresu mocy 10-500MW.

--
Jaroslaw "Jaros" Berezowski

23 Data: Wrzesien 13 2007 10:21:24
Temat: Re: Kondensator przyszło ci hybryd i elektrowozów?
Autor: Adam Płaszczyca 

On Wed, 12 Sep 2007 20:33:09 +0200, J.F.
 wrote:

przy ilu kV ??

Elektrownia? Sie zdziwisz, napięcie na wyjściu generatora to 660V.

A nie 3000 ?

Nie.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

24 Data: Wrzesien 13 2007 13:04:12
Temat: Re: Kondensator przyszło ci hybryd i elektrowozów?
Autor: J.F. 

On Thu, 13 Sep 2007 10:21:24 +0200,  Adam Płaszczyca wrote:

On Wed, 12 Sep 2007 20:33:09 +0200, J.F.
przy ilu kV ??

Elektrownia? Sie zdziwisz, napięcie na wyjściu generatora to 660V.

A nie 3000 ?

Nie.

Ale 660V tez nie.

http://www.energoelektronika.pl/do/ShowNews?id=155
http://www.powergeneration.siemens.com/products-solutions-services/products-packages/generators/

J.

25 Data: Wrzesien 13 2007 04:26:29
Temat: Re: Kondensator przyszło ci hybryd i elektrowozów?
Autor:

On 13 Wrz, 10:21, Adam Płaszczyca
wrote:

On Wed, 12 Sep 2007 20:33:09 +0200, J.F.

 wrote:
>>>przy ilu kV ??

>>Elektrownia? Sie zdziwisz, napięcie na wyjściu generatora to 660V.

>A nie 3000 ?

Nie.

Tyle co Ty napisałeś też nie :P

Pozdro !!

26 Data: Wrzesien 06 2007 23:16:43
Temat: Re: Kondensator przyszłością hybryd i elektrowozów?
Autor: Boombastic 

Poza tym ... jaką moc ma "ładowarka", skoro daje rade napompować go w 5
minut ? Na rysunku jest 52kWh zużytej energii. Czy to by znaczyło, że
"ładowarka" ma 600 kW mocy ??????????? Przeciez to jakas elektrownia do
tego jest potrzebna.

To jest średniej wielkości transformator. Nie ma z tym problemu.

27 Data: Wrzesien 06 2007 23:39:39
Temat: Re: Kondensator przyszłością hybryd i elektrowozów?
Autor: Jaroslaw Berezowski 

Boombastic napisał(a):

Poza tym ... jaką moc ma "ładowarka", skoro daje rade napompować go w 5
minut ? Na rysunku jest 52kWh zużytej energii. Czy to by znaczyło, że
"ładowarka" ma 600 kW mocy ??????????? Przeciez to jakas elektrownia do
tego jest potrzebna.

To jest średniej wielkości transformator. Nie ma z tym problemu.
Kiedys byly wyliczenia, ze taka "stacja tankowania" elektrycznego moze brac do 10MW. Problemem staje sie infrastruktura, bo siec takich stacji moze powodowac powazne wahania zapotrzebowania na moc w sieci.

--
Jaroslaw "Jaros" Berezowski

28 Data: Wrzesien 07 2007 11:55:54
Temat: Re: Kondensator przyszłoœciš hybryd i elektrowozów?
Autor: J.F. 

On Thu, 06 Sep 2007 23:39:39 +0200,  Jaroslaw Berezowski wrote:

Kiedys byly wyliczenia, ze taka "stacja tankowania" elektrycznego moze
brac do 10MW. Problemem staje sie infrastruktura, bo siec takich stacji
moze powodowac powazne wahania zapotrzebowania na moc w sieci.

Chyba nie takie duze, bo jeden samochod to mniej niz pociag
ktory jedzie/staje/rusza/jedzie. Jest kolejka do dytrybutorow
z benzyna - bedzie i do gniazdek.

Klopot jest w innym miejscu - o ile energetyka ozloci powolne nocne
ladowanie samochodow, to ladowanie dzienne bedzie wymagalo
znacznej rozbudowy - elektrowni, sieci itp.

J.

29 Data: Wrzesien 07 2007 12:01:58
Temat: Re: Kondensator przyszÂłoœciš hybryd i elek trowozów?
Autor: aa 

J.F. wrote:

On Thu, 06 Sep 2007 23:39:39 +0200,  Jaroslaw Berezowski wrote:
Kiedys byly wyliczenia, ze taka "stacja tankowania" elektrycznego moze brac do 10MW. Problemem staje sie infrastruktura, bo siec takich stacji moze powodowac powazne wahania zapotrzebowania na moc w sieci.

Chyba nie takie duze, bo jeden samochod to mniej niz pociag
ktory jedzie/staje/rusza/jedzie. Jest kolejka do dytrybutorow
z benzyna - bedzie i do gniazdek.

Klopot jest w innym miejscu - o ile energetyka ozloci powolne nocne
ladowanie samochodow, to ladowanie dzienne bedzie wymagalo znacznej rozbudowy - elektrowni, sieci itp.

Teraz masz zbiorniki na paliwo na stacjach. Czemu by nie zbudować baterii kondensatorów na stacjach prądowych? I ładować je nocą jak stawka jest niższa? Kwestia ceny takich kondensatorów. Jak się będzie opłacać to tak będzie to robione.

30 Data: Wrzesien 07 2007 12:18:55
Temat: Re: Kondensator przysz?o?ci? hybryd i elektrowozów?
Autor: J.F. 

On Fri, 07 Sep 2007 12:01:58 +0200,  aa wrote:

Teraz masz zbiorniki na paliwo na stacjach. Czemu by nie zbudować
baterii kondensatorów na stacjach prądowych? I ładować je nocą jak
stawka jest niższa? Kwestia ceny takich kondensatorów. Jak się będzie
opłacać to tak będzie to robione.

No coz, poczekamy zobaczymy. Na razie to sie wszyscy spodziewaja
ze akumulatory beda niestety sporo wieksze niz bak paliwa w
samochodzie - podobny stosunek bedzie stacje obowiazywal.
Miejsca moze zabraknac.
Choc w sumie .. w polaczeniu z ze zdalnym systemem zarzadzania
znow by energetycy ozlocili, gdyby mogli wyrownac obciazenie
sieci takze w ciagu dnia.

J.

31 Data: Wrzesien 07 2007 22:52:53
Temat: Re: Kondensator przysz?o?ci? hybryd i elektrowozów?
Autor: Jaroslaw Berezowski 

J.F. napisał(a):

On Fri, 07 Sep 2007 12:01:58 +0200,  aa wrote:
Teraz masz zbiorniki na paliwo na stacjach. Czemu by nie zbudować baterii kondensatorów na stacjach prądowych? I ładować je nocą jak stawka jest niższa? Kwestia ceny takich kondensatorów. Jak się będzie opłacać to tak będzie to robione.

No coz, poczekamy zobaczymy. Na razie to sie wszyscy spodziewaja ze akumulatory beda niestety sporo wieksze niz bak paliwa w
samochodzie - podobny stosunek bedzie stacje obowiazywal.
Miejsca moze zabraknac.
Niewiele osob sledzi temat, ale w temacie akumulatorow ostatnio dzieje sie cicha rewolucja. Pojawilo sie ssanie na rynku - urzadzenia przenosne i EV + kilka procesow technologicznych z dziedziny nanomaterialow, to i znalazly sie pieniadze na prawdziwy rozwoj.
Z ciekawostek - akumulatory Li-ion A123, ktore po tysiacach cykli 100% DoD traca z kilka procent pojemnosci i mozna je ladowac i rozladowywac pradami 10C bez zmniejszania zywotnosci (udarowo do 30C). Albo w dziedzinie starych i poczciwych kwasowo-olowiowych - firma-corka Caterpillara - Firefly Energy - przez zastapienie kraty ze stopu olowiu pianka weglowa z bardzo kaprysnej eletrochemii kwasowo -olowiowej wyciagnela aku ktore wytrzymuje 2000 cykli 100%DoD z palcem wiesz gdzie. Klasyczny akumulator nie wytrzyma 10% takiego traktowania.
Tak wiec perspektywy sa i pewnie bedzie to kwestia skali produkcji i kosztow materialowych, kiedy EV i pochodne zaczna sie pojawiac masowo. Bo zapotrzebowanie sie pojawilo.

--
Jaroslaw "Jaros" Berezowski

32 Data: Wrzesien 08 2007 00:01:45
Temat: Re: Kondensator przysz?o?ci? hybryd i elektrowozów?
Autor: J.F. 

On Fri, 07 Sep 2007 22:52:53 +0200,  Jaroslaw Berezowski wrote:

Niewiele osob sledzi temat, ale w temacie akumulatorow ostatnio dzieje
sie cicha rewolucja. Pojawilo sie ssanie na rynku - urzadzenia przenosne
i EV + kilka procesow technologicznych z dziedziny nanomaterialow, to i
znalazly sie pieniadze na prawdziwy rozwoj.

Sytuacja rynkowa jest chyba od dawna.
Ale ja z utesknienem czekam na alkoholowe ogniwa paliwowe,
zapowiadaja zjuz chyba od ponad 5 lat ze juz zaraz .. i ciagle nie ma.

Firefly Energy - przez zastapienie kraty ze stopu olowiu
pianka weglowa z bardzo kaprysnej eletrochemii kwasowo -olowiowej
wyciagnela aku ktore wytrzymuje 2000 cykli 100%DoD z palcem wiesz gdzie.
Klasyczny akumulator nie wytrzyma 10% takiego traktowania.

Rozruchowy nie, a trakcyjny ? Na okretach podwodnych chyba nie
wymieniaja aku co rok ?

J.

33 Data: Wrzesien 08 2007 00:34:30
Temat: Re: Kondensator przysz?o?ci? hybryd i elektrowozów?
Autor: Jaroslaw Berezowski 

J.F. napisał(a):

Sytuacja rynkowa jest chyba od dawna.
Niespecjalnie. Byla przez moment w czasie kryzysu naftowego w latach 70tych, i jest ponownie teraz.

Rozruchowy nie, a trakcyjny
No ja o trakcyjnych mowie.

? Na okretach podwodnych chyba nie wymieniaja aku co rok ?
Nie sadze, ale tam tez nie sa uzywane w zakresie 0-100% SoC, i pewnie niekoniecznie kwasowo-olowiowe.

--
Jaroslaw "Jaros" Berezowski

34 Data: Wrzesien 08 2007 10:05:15
Temat: Re: Kondensator przysz?o?ci? hybryd i elektrowozów?
Autor: J.F. 

On Sat, 08 Sep 2007 00:34:30 +0200,  Jaroslaw Berezowski wrote:

J.F. napisał(a):
Sytuacja rynkowa jest chyba od dawna.
Niespecjalnie. Byla przez moment w czasie kryzysu naftowego w latach
70tych, i jest ponownie teraz.

Ale zapotrzebowanie na prad systematycznie rosnie.
laptopy, radia, komorki, palmtopy, gps, mp3 - czlowiek chodzi
obwieszony elektronika.

? Na okretach podwodnych chyba nie
wymieniaja aku co rok ?
Nie sadze, ale tam tez nie sa uzywane w zakresie 0-100% SoC, i pewnie
niekoniecznie kwasowo-olowiowe.

sa chyba kwasowo-olowiowe, zreszta nie wazne jakie sa - ta technologia
jest dobra.
A moze i nie jest .. moze one byly uzywane raz na tydzien, z czego
gleboko rozladowywane raz na miesiac ?

No ale wozki golfowe, widlowe i do czego sie tam jeszcze aku uzywa -
te chyba jednak codziennie pracuja.

J.

35 Data: Wrzesien 08 2007 13:57:10
Temat: Re: Kondensator przysz?o?ci? hybryd i elektrowozów?
Autor: Jaroslaw Berezowski 

J.F. napisał(a):

On Sat, 08 Sep 2007 00:34:30 +0200,  Jaroslaw Berezowski wrote:
J.F. napisał(a):
Sytuacja rynkowa jest chyba od dawna.
Niespecjalnie. Byla przez moment w czasie kryzysu naftowego w latach 70tych, i jest ponownie teraz.

Ale zapotrzebowanie na prad systematycznie rosnie. laptopy, radia, komorki, palmtopy, gps, mp3 - czlowiek chodzi
obwieszony elektronika.
Ale nie byl w latach 70tych i 80tych. No i zazwyczaj ropa tania byla, wiec nie bylo potrzeby EV.


--
Jaroslaw "Jaros" Berezowski

36 Data: Wrzesien 08 2007 14:52:30
Temat: Re: Kondensator przysz?o?ci? hybryd i elektrowozów?
Autor: J.F. 

On Sat, 08 Sep 2007 13:57:10 +0200,  Jaroslaw Berezowski wrote:

J.F. napisał(a):
Ale zapotrzebowanie na prad systematycznie rosnie.
laptopy, radia, komorki, palmtopy, gps, mp3 - czlowiek chodzi
obwieszony elektronika.

Ale nie byl w latach 70tych i 80tych. No i zazwyczaj ropa tania byla,
wiec nie bylo potrzeby EV.

Ale od wielu lat sie to dostrzega, chocby z samej ekologii, i prace
nad akumulatorami trwaja.  Efekty widzimy.

J.

37 Data: Wrzesien 11 2007 21:50:59
Temat: Re: Kondensator przysz?o?ci? hybryd i elektrowozów?
Autor: Adam Płaszczyca 

On Sat, 08 Sep 2007 00:01:45 +0200, J.F.
 wrote:

Rozruchowy nie, a trakcyjny ? Na okretach podwodnych chyba nie
wymieniaja aku co rok ?

Nie,. ale tam mają reaktory i stirlingi ;)
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

38 Data: Wrzesien 07 2007 13:24:23
Temat: Re: Kondensator przysz3ooci1 hybryd i elektrowozów?
Autor: KrzysiekPP 

Teraz masz zbiorniki na paliwo na stacjach. Czemu by nie zbudować
baterii kondensatorów na stacjach prądowych? I ładować je nocą jak
stawka jest niższa? Kwestia ceny takich kondensatorów. Jak się będzie
opłacać to tak będzie to robione.

Wy wszyscy sie rzuciliscie na kondensatory ... a prawda jest taka, ze
one sie kompletnie do niczego nie nadają :)

Obecnie mozna magazynowac prąd tylko w postaci innej energi ...
chemicznej (akumulatory) lub mechanicznej (zapory wodne itp). Tylko te
sposoby zapewniają duze ilosci, ale są stratne - traci sie nawet z 50%
magazynowanej energii ...

--
Krzysiek, Kraków, http://kp.oz.pl/ford/escort.jpg, TTI770 #19

39 Data: Wrzesien 07 2007 22:45:38
Temat: Re: Kondensator przysz^(3)ooeci^(1) hybryd i elektrowozów?
Autor: Jaroslaw Berezowski 

J.F. napisał(a):

On Thu, 06 Sep 2007 23:39:39 +0200,  Jaroslaw Berezowski wrote:
Kiedys byly wyliczenia, ze taka "stacja tankowania" elektrycznego moze brac do 10MW. Problemem staje sie infrastruktura, bo siec takich stacji moze powodowac powazne wahania zapotrzebowania na moc w sieci.

Chyba nie takie duze, bo jeden samochod to mniej niz pociag
ktory jedzie/staje/rusza/jedzie. Jest kolejka do dytrybutorow
z benzyna - bedzie i do gniazdek.
Jeden samochod to moze nie ale ich sa setki tysiecy.
Z benzynka jest nieco inaczej, bo takie zbiorniki za stacji zawieraja jej zapas i nie obciaza to chwilowymi skokami rafinerii.
Dla porownania - przy typowym przeplywie paliwa z dystrybutora do baku leci 10MW mocy cieplnej. Daje do myslenia :)

--
Jaroslaw "Jaros" Berezowski

40 Data: Wrzesien 08 2007 10:11:25
Temat: Re: Kondensator przysz^(3)ooeci^(1) hybryd i elektrowozów?
Autor: J.F. 

On Fri, 07 Sep 2007 22:45:38 +0200,  Jaroslaw Berezowski wrote:

J.F. napisał(a):
Chyba nie takie duze, bo jeden samochod to mniej niz pociag
ktory jedzie/staje/rusza/jedzie. Jest kolejka do dytrybutorow
z benzyna - bedzie i do gniazdek.
Jeden samochod to moze nie ale ich sa setki tysiecy.

No wlasnie jak ich bedzie duzo to ruch w interesie bedzie ciagly
i zaklocac beda tylko fluktuacje.
Na stacjach to nawet fluktuacji nie bedzie - bedzie kolejka i beda
braly prad na okraglo.

J.

41 Data: Wrzesien 08 2007 14:46:45
Temat: Re: Kondensator przysz^(3)ooeci^(1) hybryd i elektrowozów?
Autor: Jaroslaw Berezowski 

J.F. napisał(a):

On Fri, 07 Sep 2007 22:45:38 +0200,  Jaroslaw Berezowski wrote:
J.F. napisał(a):
Chyba nie takie duze, bo jeden samochod to mniej niz pociag
ktory jedzie/staje/rusza/jedzie. Jest kolejka do dytrybutorow
z benzyna - bedzie i do gniazdek.
Jeden samochod to moze nie ale ich sa setki tysiecy.

No wlasnie jak ich bedzie duzo to ruch w interesie bedzie ciagly
i zaklocac beda tylko fluktuacje. Na stacjach to nawet fluktuacji nie bedzie - bedzie kolejka i beda
braly prad na okraglo.
Owszem poniewaz akty ladowania sa w zasadzie niezalezne to przez wiekszosc czasu obciazenia beda sie wyrownywac. Ale z natury stochastycznej tego procesu wynika, ze beda sie zdatrzac co jakis czas bomby zapotrzebowania, od ktorych siec dostanie czkawki. Mysle, ze zarzadzajacy siecia nie pozwola na taki tryb pracy stacji.
Do tego dochodza implikacje strukturalne - w miescinie gdzie mieszkam w GPZcie sa trafa 2x16MVA i 4 stacje paliw. Wyobraz sobie ze kazda z nich zechce miec do dyspozycji moc 10MW. Wymagac to bedzie sporych inwestycji strukturalnych... albo zmiany podejscia. Rozwiazania sa dwa, wzajemnie uzupelniajace:
1) Jak tylko sie da, ladujesz samochodzik w czasie nocnego dolka obciazenia. Nie wymaga to zadnych inwestycji strukturalnych - wszystko co potrzebne juz w domach jest - i do tego powoduje lepsze wykorzystanie mocy produkcyjnych, infrastruktury przesylowej. Po prostu najlepsza opcja.
2) Powstaje siec stacji ladowania, ale ze wzgledu na ich wplyw na siec energetyczna musza miec uklady buforowania obciazenia. Wymagania wzgledem nich sa spore, ale tez nie ma takich ograniczen wagowych i objetosciowych jak w samochodach, wiec do dyspozycji jest wiecej pomyslow. Na pewno musza byc wzglednie tanie inwestycyjnie, miec duza zywotnosc, i miec wysoka sprawnosc cyklu. Oprocz uzywanych w EV aku czy kondensatorow masz do dyspozycji kola zamachowe, akumulatory hydrauliczne, pneumatyczne, czy tez tzw baterie przeplywowe , bedace rodzajem odwracalnych ogniw paliwowych - o tyle ciekawych, ze niezaleznie tam sie dobiera moc i pojemnosc.

A poza tym, to raczej czysto elektryczne pojazdy beda mialy jednak przynajmniej na poczatku i tak sporo ograniczen. IMO najbardziej prawdopodobny kierunek to PHEV - Plugin Hybrid EV. Totaka hybryda z powiekszonym bankiem aku i ciekawymi mozliwosciami trybow pracy. Ladujesz w nocy z sieci, a czysto elektryczny (w miare niewielki) zasieg pozwala np. na codzienny dojazd do pracy. Zapomniales podladowac albo potrzebujesz pojechac dalej? no problema, na pokladzie jest drugie zrodlo mocy - silnik spalinowy, ogniwa paliwowe czy co tam chcesz. Najwyrazniej ta wizja zaczyna przekonywac decydentow - poczytaj o GM Volt. Ostatnio maja nawet ciekawy pomysl na pokonanie najpowazniejszej przeszkody komercjalizacji tego rozwiazania - zwiekszonego kosztu takiego pojazdu. Mysla nad tym, zeby sprzedawac tylko czesc pojazdu - bez banku aku. W ten sposob miescisz sie w cenie zakupu klasycznego samochodu, a aku jest leasingowane - placisz miesieczna rate, ale dzieki temu ze na prad+paliwo wydajesz mniej niz na paliwo do klasycznego autka calkowity koszt jest porownywalny. IMO wystarczajace, zeby zachecic do kupna czesc klientow - tych ciekawych, tych na zielono rabnietych i patriotow, ktorzy uwazaja, ze zmniejszy to uzaleznienie kraju od impotowanej ropy na rzecz lokalnych surowcow energetycznych (nie smiac sie, w USA, gdzie sporo ludzi ma moralnego kaca po "wyzwoleniu" Iraku i przezywa szok cen paliw, ten argument jest bardzo serio traktowany). Na tyle wystarczajace, zeby rozkrecic produkcje i zeby zaczal dzialac efekt skali.
Jednym slowem, stoimy na progu bardziej masowego pojawiania sie elektrycznych (w tym hybrydowych) samochodow - po raz pierwszy realnie, bo z ekonomiczna podbudowa.


--
Jaroslaw "Jaros" Berezowski

42 Data: Wrzesien 08 2007 20:11:47
Temat: Re: Kondensator przysz^(3)ooeci^(1) hybryd i elektrowozów?
Autor: Jaroslaw Berezowski 

Jaroslaw Berezowski napisał(a):
<...>
Mozna o tym poczytac tu: http://www.gm-volt.com/
oraz tu http://thefraserdomain.typepad.com
i tu http://www.greencarcongress.com


--
Jaroslaw "Jaros" Berezowski

43 Data: Wrzesien 11 2007 21:49:49
Temat: Re: Kondensator przyszłością hybryd i elektrowozów?
Autor: Adam Płaszczyca 

On Fri, 07 Sep 2007 11:55:54 +0200, J.F.
 wrote:

Klopot jest w innym miejscu - o ile energetyka ozloci powolne nocne
ladowanie samochodow, to ladowanie dzienne bedzie wymagalo
znacznej rozbudowy - elektrowni, sieci itp.

Hm... A stacja nei może mieć dużego kondensatora ładowanego w nocy, z
którego energia będzie słuzyła do ładowania aut w dzień?
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

44 Data: Wrzesien 16 2007 15:18:53
Temat: Re: Kondensator przyszłością hybryd i elektrowozów?
Autor: Konrad Brywczyński 

KrzysiekPP wrote:

wartości) z włączoną klimatyzacją, radiem i światłami, a pełne "tankowanie" zajmuje mu 5 minut. Do tego wszystkiego nie posiada akumulatorów, tylko wielki kondensator.

Bzdura ...

To nie moze byc kondensator (jesli chodzi o scisłą definicje).

Witam!

Jednak może. Poczytaj o superkondensatorach (supercapacitor). Takie zastosowanie kondensatorów nie jest wcale niczym nowym - napędzane tak bywały nawet autobusy, a co dopiero samochody osobowe.

45 Data: Wrzesien 06 2007 23:46:46
Temat: Re: Kondensator przyszłością hybryd i elektrowozów?
Autor: Jaroslaw Berezowski 

Fishman napisał(a):

http://inventorspot.com/articles/electric_car_company_replace_int_6693
Tam pisza ze to te slynne juz vapourware EESTORA. Na razie nie ma co sie podniecac, bo te parametry o ktorych oni mowia to na razie przekraczaja mozliwosci tytanianu baru (znanego piezoelektryka), z ktorego te kondziory maja byc.

--
Jaroslaw "Jaros" Berezowski

46 Data: Wrzesien 06 2007 23:52:25
Temat: Re: Kondensator przyszłością hybryd i elektrowozów?
Autor: Jaroslaw Berezowski 

Jaroslaw Berezowski napisał(a):

mozliwosci tytanianu baru (znanego piezoelektryka), z ktorego te
Tfu, ferroelektryka.

--
Jaroslaw "Jaros" Berezowski

47 Data: Wrzesien 12 2007 05:03:58
Temat: Re: Kondensator przyszłością hybryd i elektrowozów?
Autor: p47 




"Jaroslaw Berezowski"  wrote in message

Jaroslaw Berezowski napisał(a):
mozliwosci tytanianu baru (znanego piezoelektryka), z ktorego te
Tfu, ferroelektryka.


Piezoelektryka tez (po spolaryzowaniu wstępnym)

--
p47
Uwaga czytelnicy i dyskutanci grupy pl.sci. historia.pl; - należy mieć
świadomość, że posty na tę grupę podlegają wg.wielu ścisłej cenzurze
prewencyjnej narzucanej przez tzw. moderatorów, np. Jana M. Mayera i
Grzegorza Bednarczyka (Kraków), blokujących publikację faktów i ocen
sprzecznych z lewacką "poprawnością polityczną"!

Kondensator przyszłością hybryd i elektrowozów?



Grupy dyskusyjne