KsiÄ…¿ka "sam naprawiam" Etzolda...
1 | Data: Czerwiec 18 2011 17:46:24 |
Temat: KsiÄ…¿ka "sam naprawiam" Etzolda... | |
Autor: Tomasz Pyra | Kupi³em sobie ksiÄ…¿kÄ™ Etzolda "Sam naprawiam Opel Vectra III i Signum" i po prostu jakaÅ› masakra. 2 |
Data: Czerwiec 18 2011 16:11:55 | Temat: Re: KsiÄ…¿ka "sam naprawiam" Etzolda... | Autor: Robert RÄ™dziak | On Sat, 18 Jun 2011 17:46:24 +0200, Tomasz Pyra Jaka¶ ksi±¿ka dla debili... A nie jest tak, ¿e ksi±¿ka jest dostosowana do obecnych realiów? r. -- _________________________________________________________________ robert rêdziak e36/5 323ti mailto:giekao-at-gmail-dot-com I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. 3 |
Data: Czerwiec 18 2011 18:50:19 | Temat: Re: Ksi±¿ka "sam naprawiam" Etzolda... | Autor: Tomasz Pyra | W dniu 2011-06-18 18:11, Robert Rêdziak pisze: On Sat, 18 Jun 2011 17:46:24 +0200, Tomasz Pyra A co masz na my¶li pisz±c o obecnych realiach? Bo istotnie - dzisiejszych samochodów nie da siê ju¿ naprawiaæ pod blokiem za pomoc± kombinerek i kompletu kluczy p³askich, ale taka ksi±¿ka powinna tym bardziej za tym pod±¿aæ i opisywaæ to czym i jak jednak naprawiæ ten wspó³czesny samochód. A ksi±¿ka zamiast goniæ realia, pozosta³a na poziomie sprzed 20 lat, co skoñczy³o siê tym, ¿e warto¶ciowej tre¶ci tam brak. A odpowiedni± liczbê stron uzyskano dopychaj±c trywia³y o tym jak u¿ywaæ lewarka, dlaczego nie nale¿y piæ p³ynu hamulcowego, a proste rzeczy które wystarczy opisaæ w 5 linijkach tekstu opisuje siê na dwóch stronach. Jest jeszcze taka mo¿liwo¶æ, ¿e autor tych ksi±¿ek sam dobrze siê czu³ w samochodach sprzed 20 lat które opisywa³, a po prostu do realiów dzisiejszych aut nie bardzo da³ radê sam siê przystosowaæ. 4 |
Data: Czerwiec 18 2011 17:02:34 | Temat: Re: KsiÄ…¿ka "sam naprawiam" Etzolda... | Autor: Robert RÄ™dziak | On Sat, 18 Jun 2011 18:50:19 +0200, Tomasz Pyra Bo istotnie - dzisiejszych samochodów nie da siê ju¿ naprawiaæ pod 1. Jak piszesz, nie da siê ³atwo naprawiaæ. 2. A jak ju¿ co¶ d³ubiesz, to prócz normalnych narzêdzi i wiadra specjalizowanych, które musisz kupiæ lub dorobiæ, musisz mieæ jeszcze komputer (to ³atwe), z interfejsem (to te¿ stosunkowo ³atwe) i oprogramowaniem (a to, je¶li pomin±æ jumane egzemplarze, ju¿ nie jest ³atwe). 3. Zapotrzebowanie na majsterkowanie, naprawianie w³asnym sumptem, etc. maleje. 4. Ksi±¿ki serwisowe (te prawdziwe, nie poradniki) s± dostêpne tylko dla ograniczonej grupy odbiorców, kosztuj± du¿o, du¿o wiêcej i ich wydawcy mog± nie byæ zainteresowani rozpowszechnianiu wiedzy w nich zawartej. A odpowiedni± liczbê stron uzyskano dopychaj±c trywia³y o tym jak u¿ywaæ Czekaj, czekaj. Czy to tu czyta³em o przegnitym progu, bo panowie mechanicy pchali podno¶nik tam, gdzie im siê wydawa³o, ¿e bêdzie dobrze, a nie tam, gdzie fabryka przewidzia³a? Jest jeszcze taka mo¿liwo¶æ, ¿e autor tych ksi±¿ek sam dobrze siê czu³ w Mo¿e i jest. r. -- _________________________________________________________________ robert rêdziak e36/5 323ti mailto:giekao-at-gmail-dot-com I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. 5 |
Data: Czerwiec 18 2011 19:21:16 | Temat: Re: Ksi±¿ka "sam naprawiam" Etzolda... | Autor: Micha³ Gut | A odpowiedni± liczbê stron uzyskano dopychaj±c trywia³y o tym jak u¿ywaæ a i owszem ale ci ludzie ktorzy podkladali lewarki zadnej z tych ksiazek a zwlaszcza od mojego modelu nie widzieli na oczy nawet. ba. na progu bylo oznaczenie wytloczone gdzie dokladnie trzeba podlozyc. nic z tego. co do ksiazek to zgadzam sie z tomkiem - sam szukajac informacji na temat drobnych niuansow (wspolnych dla roznych aut nawaiasem mowiac) nie moglem znalesc stosownych wiadomosci. np. jak wyjac turbosprezarke z punciaka - nigdzie nie bylo napisane ze bez zdjecia zderzaka i chlodnic nie da sie dojsc do jednej srubki. zanim do tego doszedlem zmarnowalem ze 2 wieczory i jeden przy komputerze... mimo wszystko te do punto nie sa takie zle 6 |
Data: Czerwiec 18 2011 19:26:51 | Temat: Re: Ksi±¿ka "sam naprawiam" Etzolda... | Autor: Tomasz Pyra | W dniu 2011-06-18 19:02, Robert Rêdziak pisze: On Sat, 18 Jun 2011 18:50:19 +0200, Tomasz Pyra No i piêkne tematy do ksi±¿ki - opisaæ i zwymiarowaæ te nienormalne narzêdzia wraz z poradami jak i z czego sobie co¶ takiego zrobiæ, albo czym zast±piæ. Co do komputerów to owszem, oryginalne oprogramowanie w zasadzie nie jest dostêpne, ale to te¿ jest temat. Po pierwsze interfejsem z darmowym oprogramowaniem mo¿na conieco odczytaæ - warto to opisaæ. Mo¿na te¿ opisaæ te czynno¶ci które wymagaj± specjalnego oprogramowania - po to ¿eby wiedzieæ czego chcieæ od kogo¶ kto diagnoskop ma. 3. Zapotrzebowanie na majsterkowanie, naprawianie w³asnym To na pewno, ale jednak nie nadaje to sensu ksi±¿ce która robi siê ksi±¿k± dla nikogo. 4. Ksi±¿ki serwisowe (te prawdziwe, nie poradniki) s± dostêpne Serwisówki to chyba w ogóle nie s± sprzedawane. Maj± je tylko serwisy autoryzowane, a tak ¿eby sobie kupiæ to chyba w ogóle siê nie da. £atwiej chyba kupiæ oryginalny diagnoskop ni¿ serwisówkê. A odpowiedni± liczbê stron uzyskano dopychaj±c trywia³y o tym jak u¿ywaæ Ale miejsce gdzie fabryka przewidzia³a podno¶nik zapewne doskonale by³o widaæ. A mechanicy pod³o¿yli tam gdzie im by³o wygodnie - nie s±dzê ¿eby ksi±¿ka im w tym przeszkodzi³a :) 7 |
Data: Czerwiec 18 2011 17:44:55 | Temat: Re: KsiÄ…¿ka "sam naprawiam" Etzolda... | Autor: Robert RÄ™dziak | On Sat, 18 Jun 2011 19:26:51 +0200, Tomasz Pyra No i piêkne tematy do ksi±¿ki - opisaæ i zwymiarowaæ te nienormalne Detal A-85245 musi mieæ utwardzan± powierzchniowo powierzchniê robocz±. Do tego celu musisz u¿yæ nagrzewnicy indukcyjnej, któr± mo¿na znale¼æ w ka¿dym gospodarstwie domowym... :> wraz z poradami jak i z czego sobie co¶ takiego zrobiæ, albo Trytytk± i ta¶m± McGyvera! :)) Po pierwsze interfejsem z darmowym oprogramowaniem mo¿na conieco Opisaæ kilka lat do¶wiadczenia w pracy z konkretnym pojazdem? Sk±d Etzold mia³by to wiedzieæ? To wiedz± niektórzy pracownicy serwisów specjalizuj±cych siê w danej marce i to tylko Ci, którym siê chcia³o tak± wiedzê zgromadziæ. I nie s± chêtni do dzielenia siê. Czy opisaæ na zasadzie: podmieñ X, podmieñ Y, podmieñ Z? Nawet w ASO czêsto tak robi±, ale to nie jest ta droga, w szczególno¶ci w warunkach ograniczonego bud¿etu. Serwisówki to chyba w ogóle nie s± sprzedawane. Kiedy¶ w Ma¼dzie zaoferowali mi seriwsówkê do 323, tylko mi obraz poczerwienia³, jak us³ysza³em cenê :) Ale miejsce gdzie fabryka przewidzia³a podno¶nik zapewne doskonale by³o Rutyna i zawsze by³ kompocik. Ale mo¿e pan Miecio, drobny d³ubacz, nauczy siê, jak zrobiæ to poprawnie. r. -- _________________________________________________________________ robert rêdziak e36/5 323ti mailto:giekao-at-gmail-dot-com I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. 8 |
Data: Czerwiec 18 2011 21:03:42 | Temat: Re: Ksi±¿ka "sam naprawiam" Etzolda... | Autor: DJ | 4. Ksi±¿ki serwisowe (te prawdziwe, nie poradniki) s± dostêpne A w USA jest przepis zobowiazujacy producenta samochodu do udostepnienia serwisowki. Na rynku pojawia sie nowy model auta i juz mozna zakupic do niego serwisowke. Do mojego samochodu cos takiego mam i wszystko jest naprawde niezle opisane, a calosc ma cos kolo 2 tys. stron. Pozdrawiam Darek 9 |
Data: Czerwiec 18 2011 21:29:25 | Temat: Re: Ksi±¿ka "sam naprawiam" Etzolda... | Autor: Tomasz Pyra | W dniu 2011-06-18 21:03, DJ pisze: 4. Ksi±¿ki serwisowe (te prawdziwe, nie poradniki) s± dostêpne A ile kosztuje? 10 |
Data: Czerwiec 18 2011 23:48:22 | Temat: Re: Ksi±¿ka "sam naprawiam" Etzolda... | Autor: Micha³ Gut | A ile kosztuje? $3 za strone :) 11 |
Data: Czerwiec 19 2011 12:55:28 | Temat: Re: Ksi±¿ka "sam naprawiam" Etzolda... | Autor: Alexy |
A ksi±¿ka zamiast goniæ realia, pozosta³a na poziomie sprzed 20 lat, co skoñczy³o siê tym, ¿e warto¶ciowej tre¶ci tam brak. Gdyby pozosta³a na poziomie sprzed 20 lat to nie by³oby tego w±tku. Wtedy takie ksi±¿ki by³y pisane przez praktyków, którzy opisywali ze szczegó³ami jak wykonaæ dan± naprawê i jakich u¿yæ narzêdzi. Obecnie takie ksi±¿ki pisz± osoby, które nigdy nie widzia³y wnêtrza samochodu, a ich wiedza jest czysto teoretyczna. Tak wiêc nie dziw siê. 12 |
Data: Czerwiec 18 2011 19:32:45 | Temat: Re: KsiÄ…¿ka "sam naprawiam" Etzolda... | Autor: Kazimierz Uromski | On 18.06.2011 17:46, Tomasz Pyra wrote: Za to pe³no bardzo istotnych i pouczajÄ…cych instrukcji np. jak sprawdzić KsiÄ…¿ka dla lekko zainteresowanego(-nej) w³aÅ›ciciela pojazdu, który do tej pory w razie z³apania gumy dzwoni³ po pomoc drogowÄ…, oferowanÄ… mu wraz z OC/AC i postanowi³ nieco siÄ™ usamodzielnić. Morawskiego i jego ksiÄ…¿ek do wszelkich du¿ych fiatów, polonezów itd. nie da siÄ™ przebić (: 13 |
Data: Czerwiec 18 2011 17:51:08 | Temat: Re: KsiÄ…¿ka "sam naprawiam" Etzolda... | Autor: Robert RÄ™dziak | On Sat, 18 Jun 2011 19:32:45 +0200, Kazimierz Uromski Morawskiego i jego ksi±¿ek do wszelkich du¿ych fiatów, polonezów itd. Prymitywizmu deefa czy poldka w porównaniu do aut, gdzie byle prztyczek-elektryczek odmeldowywuje siê po CAN do ECU, te¿ nie. r. -- _________________________________________________________________ robert rêdziak e36/5 323ti mailto:giekao-at-gmail-dot-com I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. 14 |
Data: Czerwiec 18 2011 21:41:00 | Temat: Re: KsiÄ…¿ka "sam naprawiam" Etzolda... | Autor: Kazimierz Uromski | On 18.06.2011 19:51, Robert RÄ™dziak wrote: On Sat, 18 Jun 2011 19:32:45 +0200, Kazimierz Uromski Schowa³em to w uÅ›miechu na koÅ„cu zdania. Prymitywizm poloneza i 125p (oba posiada³em) pozwala w³aÅ›nie na grzebanie we wszystkim samemu i obserwacje co tam siÄ™ w ogóle wyrabia po tym przekrÄ™ceniu kluczyka. Nawet jeÅ›li jest tam ga¼nik, a lambda kojarzy siÄ™ co najwy¿ej z d³ugoÅ›ciÄ… geograficznÄ…. NajwiÄ™cej dowiedzia³em siÄ™ po zjaraniu 2m instalacji elektrycznej (: CoÅ› jak pascal w programowaniu - jest to ju¿ raczej historia, ale na jego podstawie ³atwiej siÄ™ nauczyć ogólnie jak to wszystko dzia³a. 15 |
Data: Czerwiec 18 2011 22:06:31 | Temat: Re: KsiÄ…¿ka "sam naprawiam" Etzolda... | Autor: Tomasz Pyra | W dniu 2011-06-18 21:41, Kazimierz Uromski pisze: On 18.06.2011 19:51, Robert RÄ™dziak wrote: Przesada. GrzebiÄ™ w moim gara¿u w coraz to nowoczeÅ›niejszych samochodach - teraz mam jeden 2001, drugi 2004 i jakoÅ› dajÄ™ radÄ™. W³Ä…cznie z badaniem tej ca³ej elektroniki - sporo mo¿na zrobić nawet bez wiedzy co siÄ™ dzieje w Å›rodku. A jeszcze nie dawno mówi³o siÄ™ ¿e silnik z elektronicznym wtryskiem to ju¿ "nierozbieralny i niediagnozowalny". Nawet jeÅ›li jest tam ga¼nik, a lambda kojarzy siÄ™ co najwy¿ej z Je¿eli chodzi o programowanie, to sprawa ma siÄ™ tam w zasadzie odwrotnie. Z czasem pojawiajÄ… siÄ™ jÄ™zyki coraz wy¿szego poziomu, w których coraz ³atwiej tworzyć skomplikowane programy. W motoryzacji odwrotnie - metody obs³ugi sÄ… coraz ni¿szego poziomu, co powoduje ¿e proste naprawy stajÄ… siÄ™ coraz bardziej skomplikowane :) 16 |
Data: Czerwiec 18 2011 21:43:53 | Temat: Re: Ksi±¿ka "sam naprawiam" Etzolda... | Autor: Tomasz Pyra | W dniu 2011-06-18 19:51, Robert Rêdziak pisze: On Sat, 18 Jun 2011 19:32:45 +0200, Kazimierz Uromski Prymitywizm prymitywizmem, ale pewne rzeczy pozosta³y takie same, a jednak w tamtych ksi±¿kach by³y, a w mojej nie ma. W mojej brakuje w zasadzie jakichkolwiek tolerancji wymiarów. W rozdziale o silniku, na jest napisane ¿e norma zu¿ycia oleju jest do 6l/10000km i nic ponadto. Kiedy¶ w ka¿dej ksi±¿ce znalaz³e¶ nominalne i graniczne wymiary trzonków zaworów i prowadnic. Podobnie wymiary t³oków i cylindrów. Tu nie ma nic - rozbiorê nawet silnik i nadal nic nie wiem, bo nie wiem czy ten wymiar który wymierzy³em to ju¿ jest rozlatane, czy tak ma byæ. Nie wiem czy wystarczy wymieniaæ uszczelniacze, pier¶cienie czy trzeba lecieæ z kapitalnym remontem. I to nie jest nawet ¿e siê nie da. Bo wspomniana ju¿ w w±tku, minimalnie starsza ksi±¿ka (innego autora) z 2001 r. mówi±ca o Punto II, te wszystkie informacje zawiera. I tam jest oko³o 120 stron naprawdê zwiê¼le napisanych. Jak wyj±æ klocki hamulcowe? Kilka prostych punktów z opisem jak to zrobiæ. Etzold w tek¶cie tej d³ugo¶ci jeszcze jest na etapie litanii ostrze¿eñ "przed przyst±pieniem do pracy". 17 |
Data: Czerwiec 19 2011 02:24:30 | Temat: Re: KsiÄ…¿ka "sam naprawiam" Etzolda... | Autor: Robert RÄ™dziak | On Sat, 18 Jun 2011 21:43:53 +0200, Tomasz Pyra Kiedy¶ w ka¿dej ksi±¿ce znalaz³e¶ nominalne i graniczne wymiary trzonków A s± nadwymiarowe? Czy instrukcja fabryczna nie przewiduje naprawy (jak to jest np. w przypadku wa³u/panewek bodaj¿e w Zetecu)? Nie wiem czy wystarczy wymieniaæ uszczelniacze, pier¶cienie czy trzeba A je¶li remontu nie przewiduje siê? r. -- _________________________________________________________________ robert rêdziak e36/5 323ti mailto:giekao-at-gmail-dot-com I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. 18 |
Data: Czerwiec 19 2011 12:06:45 | Temat: Re: Ksi±¿ka "sam naprawiam" Etzolda... | Autor: Tomasz Pyra | W dniu 2011-06-19 04:24, Robert Rêdziak pisze: On Sat, 18 Jun 2011 21:43:53 +0200, Tomasz Pyra A nie wiem czy s±, ale same wymiary s±o tyle cenne, ¿e pozwalaj± podj±æ decyzjê czy wymieniaæ uszczelniacze/pier¶cienie, czy szukaæ nowego silnika. 19 |
Data: Czerwiec 19 2011 08:26:14 | Temat: Re: Ksi¹¿ka "sam naprawiam" Etzolda... | Autor: J.F. | On Sat, 18 Jun 2011 21:43:53 +0200, Tomasz Pyra wrote: W mojej brakuje w zasadzie jakichkolwiek tolerancji wymiarów. Ale jakim remontem ? Albo jezdzisz malo i auto nadaje sie juz na zlom, albo jezdzisz duzo i wtedy trzeba je bylo sprzedac jak mialo 180kkm :-) J. 20 |
Data: Czerwiec 19 2011 08:22:45 | Temat: Re: Ksi¹¿ka "sam naprawiam" Etzolda... | Autor: J.F. | On Sat, 18 Jun 2011 19:32:45 +0200, Kazimierz Uromski wrote: Ksi±¿ka dla lekko zainteresowanego(-nej) w³a¶ciciela pojazdu, który do Niemiec - wiec oferowal mu to ADAC :-) Morawskiego i jego ksi±¿ek do wszelkich du¿ych fiatów, polonezów itd. Etzold mial chyba takich pozycji wiecej, Haynes tez, ale coz, czasy sie zmienily. J. 21 |
Data: Czerwiec 18 2011 19:59:14 | Temat: Re: Ksi¹¿ka "sam naprawiam" Etzolda... | Autor: J.F. | On Sat, 18 Jun 2011 17:46:24 +0200, Tomasz Pyra wrote: Kupi³em sobie ksi±¿kê Etzolda "Sam naprawiam Opel Vectra III i Signum" i Ano, takie czasy. Jak z³o¿yæ zacisk hamulcowy? "Trzeba wymontowaæ zacisk i przekazaæ do Moze troche przesadzil .. ale w koncu i zaciski beda elektryczne :-) Jak ustawiæ rozrz±d w V6? "Sprawdzenie ustawienia rozrz±du w widlastym A nie jest tak ze "zlikwidowalismy wskazniki, trzeba specjalnego przyrzadu XXX" ? W jaki sposób sterowana jest sprê¿arka klimatyzacji? "Prace przy No bo sprezarka steruje komputer i absolutnie nikt nie wie w jaki sposob. Dwoch ludzi ma jakie takie pojecie. Jaki powinien byæ k±t wyprzedzenia zap³onu w jaki¶tamkolwiek testowych Testowych warunkow przeciez i tak nie wyprodukujesz. Trzeba przyznac ze od wielu lat zaplon sie po prostu nie przestawia. A jak odpowietrzyæ pombê ABS? "Uk³ad hamulcowy nale¿y odpowietrzyæ w Bosch mogl uznac ze takie informacje nalezy trzymac przy orderach, a nawet jak ci napisze ze "w celu odpowietrzenia hamulcow nalezy do zbiorniczka podlaczyc maszynke obnizajaca cisnienie o 15kPa, a nastepnie powrot do atmosferycznego i dak w cyklu 0.5s przez 5 minut .... to co zrobisz ? Aha - i jeszcze bedzie "uruchomic procedure odpowietrzania w programie diagnostycznym". Za to pe³no bardzo istotnych i pouczaj±cych instrukcji np. jak sprawdziæ Bo to wlascicielowi zostalo :-) J. 22 |
Data: Czerwiec 18 2011 20:37:56 | Temat: Re: Ksi¹¿ka "sam naprawiam" Etzolda... | Autor: Kuba (aka cita) |
to, ze sie nie ustawia nie znaczy, ze nie mozna chcieæ sprawdziæ jaki jest i porównaæ z tym co powinno byæ...
jak kto¶ ju¿ pisze tak± ksi±zke to nie ma znaczenia czy trzeba przy odpowietrzaniu staæ na jednej rêce z koranem w drugiej i nogami zataczaæ krêgi ... Skoro to ksi±zka sam naprawiam to powinno byæ napisane co i jak. -- Pozdrawiam Kuba (aka cita) www.cita.pl Dwa ogony Irma i Myszka 23 |
Data: Czerwiec 19 2011 07:37:35 | Temat: Re: Ksiš¿ka "sam naprawiam" Etzolda... | Autor: J.F. | On Sat, 18 Jun 2011 20:37:56 +0200, Kuba (aka cita) wrote: U¿ytkownik "J.F." napisa³ w wiadomo¶ci Skoro czujnik jest fabryczny, a komputer nie zglasza bledu "rom checksum error" - tzn ze jest tyle co powinno byc :-) A jak odpowietrzyæ pombê ABS? "Uk³ad hamulcowy nale¿y odpowietrzyæ w No to przeciez jest - podlaczyc do odpowiedniego urzadzenia i odpowietrzac. Urzadzenie dostepne na kazdej ASO :-) J. 24 |
Data: Czerwiec 19 2011 11:40:50 | Temat: Re: Ksi�¿ka "sam naprawiam" Etzolda... | Autor: venioo | W dniu 2011-06-19 07:37, J.F. pisze: No to przeciez jest - podlaczyc do odpowiedniego urzadzenia i Tylko wtedy tytul powinien brzmiec "Sam jade do ASO" Swoja droga ksiazki Etzolda swietnie sprawialy sie w starych teutonskich klocach. Vectre/Calibre na srubki mozna bylo rozkrecic i spowrotem zlozyc. Mondeo MkI/MkII tez ksiazka dawala rade. Ale tak jak przedpiscy pisali - inne czasy, inne samochody. Dlatego do dzisiaj jakos nie spieszno mi przesiadac sie na jakies nowosci :) -- venioo GG:198909 Sprzedam Alfa Romeo 156 1.6ts 120KM '00 25 |
Data: Czerwiec 18 2011 21:11:14 | Temat: Re: Ksi¹¿ka "sam naprawiam" Etzolda... | Autor: Tomasz Pyra | W dniu 2011-06-18 19:59, J.F. pisze: Jak ustawiæ rozrz±d w V6? "Sprawdzenie ustawienia rozrz±du w widlastym Ró¿nie to bywa - tu akurat trzeba tylko zablokowaæ ko³a wa³ków. Mo¿na samemu co¶ tam wyrze¼biæ, ale gdyby kto¶ napisa³ co, to pewnie uda³oby siê ju¿ pierwsze podej¶cie. Zdaj±c siê na w³asn± wynalazczo¶æ zazwyczaj udaje siê dopiero które¶ kolejne W jaki sposób sterowana jest sprê¿arka klimatyzacji? "Prace przy Tzn. ja i kto? :) Bo jak potrzebowa³em tej wiedzy, to da³em radê j± zdobyæ "na macanego". Ale na pocz±tku bardzo brakowa³o mi choæby opisania zasady dzia³ania sterowania sprê¿ark±. Jaki powinien byæ k±t wyprzedzenia zap³onu w jaki¶tamkolwiek testowych Ale takie punkty referencyjne siê przydaj± - zw³aszcza jak rozbierzesz, z³o¿ysz i co¶ nie dzia³a. A jak odpowietrzyæ pombê ABS? "Uk³ad hamulcowy nale¿y odpowietrzyæ w Mo¿na w kilku s³owach opisaæ o co chodzi. Bo byæ mo¿e chodzi tylko o to ¿e odpowietrzyæ trzeba to nadci¶nieniowo Mo¿e trzeba przy tym popuszczaæ te¿ przewody przy pompie. A mo¿e trzeba przestawiæ pompê elektrycznie lub elektronicznie w jaki¶ magiczny tryb odpowietrzania. 26 |
Data: Czerwiec 18 2011 19:37:21 | Temat: Re: KsiÅ¡¿ka "sam naprawiam" Etzolda... | Autor: Robert RÄ™dziak | On Sat, 18 Jun 2011 21:11:14 +0200, Tomasz Pyra Ró¿nie to bywa - tu akurat trzeba tylko zablokowaæ ko³a wa³ków. Przy czym wiêkszo¶æ zamiast wystrugaæ sobie przyrz±d, bêdzie i tak kombinowaæ ze ¶rubokrêtami, kluczami, etc. A ¿e siê np. kó³ko ze spieków ukruszy, to drobiazg. Ale takie punkty referencyjne siê przydaj± - zw³aszcza jak rozbierzesz, Punkty referencyjne, ale w jakich warunkach? A je¶li czujnik jest montowany tylko w jednej, ustalonej pozycji, a ca³a korekta ma miejsce po stronie elektroniki? Mo¿na w kilku s³owach opisaæ o co chodzi. A jak kto¶ nie zrozumie i popsuje, to bêdzie móg³ siê porzucaæ w kierunku autora/wydawcy? A mo¿e trzeba przestawiæ pompê elektrycznie lub elektronicznie w jaki¶ Wypowiadaj±c magiczne zaklêcie przez lewe ramiê. -- _________________________________________________________________ robert rêdziak e36/5 323ti mailto:giekao-at-gmail-dot-com I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. 27 |
Data: Czerwiec 18 2011 21:55:17 | Temat: Re: Ksi¹¿ka "sam naprawiam" Etzolda... | Autor: Tomasz Pyra | W dniu 2011-06-18 21:37, Robert Rêdziak pisze: On Sat, 18 Jun 2011 21:11:14 +0200, Tomasz Pyra No ale to jest w³a¶nie ta cenna wiedza. Bo ja tam wiem ¿e patenciarskie blokady rozrz±du najlepiej robiæ z drewna. Gdyby by³o o tym w ksi±¿ce to pewnie niejednemu by siê uda³o. A tak to w ksi±¿ce siê dowie tylko ¿e trzeba mieæ zagadkow± blokadê "XRF-31337", wci¶nie jaki¶ ³om i popsuje. Ale takie punkty referencyjne siê przydaj± - zw³aszcza jak rozbierzesz, Wystarczy podaæ na wolnych obrotach, nawet z jakim¶ +-. A je¶li czujnik No zazwyczaj tak w³a¶nie jest, tylko jak jednak dochodzi do tej sytuacji ¿e silnik jednak nie chodzi, to trzeba obskoczyæ podstawowe parametry pracy silnika ¿eby stwierdziæ co jest nie tak. A do tego trzeba mieæ jakie¶ warto¶ci referencyjne. Mo¿na w kilku s³owach opisaæ o co chodzi. To by siê nie uda³o chyba nawet w USA ;) 28 |
Data: Czerwiec 19 2011 02:22:28 | Temat: Re: KsiÅ¡¿ka "sam naprawiam" Etzolda... | Autor: Robert RÄ™dziak | On Sat, 18 Jun 2011 21:55:17 +0200, Tomasz Pyra Punkty referencyjne, ale w jakich warunkach? W jakiej temperaturze otoczenia/na dolocie? Przy jakim ci¶nieniu atmosferycznym? Itp, etc... No zazwyczaj tak w³a¶nie jest, tylko jak jednak dochodzi do tej sytuacji Czyli mierzysz przy prêdko¶ci obrotowej rozruchu, gdzie k±t wyprzedzenia zap³onu mo¿e i prawdopodobnie bêdzie inny ni¿ na wolnych obrotach. r. -- _________________________________________________________________ robert rêdziak e36/5 323ti mailto:giekao-at-gmail-dot-com I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. 29 |
Data: Czerwiec 19 2011 07:54:58 | Temat: Re: Ksiš¿ka "sam naprawiam" Etzolda... | Autor: J.F. | On Sat, 18 Jun 2011 21:55:17 +0200, Tomasz Pyra wrote: W dniu 2011-06-18 21:37, Robert Rêdziak pisze: No ale co - chcialbys rysunkow konstrukcyjnych tej blokady zeby sobie samemu wystrugac ? Wystarczy podaæ na wolnych obrotach, nawet z jakim¶ +-.Ale takie punkty referencyjne siê przydaj± - zw³aszcza jak rozbierzesz,Punkty referencyjne, ale w jakich warunkach? A nie prosciej zalozyc ze oryginalny czujnik, montowany w jeden mozliwy sposob daje odpowiedni punkt referencyjny ? No zazwyczaj tak w³a¶nie jest, tylko jak jednak dochodzi do tej sytuacji Do tego wystarczy zwykly stroboskop. Silnik jakos chodzil bedzie nawet na sporo przestawionym zaplonie. Albo miernik energii iskry. Masz ? J. 30 |
Data: Czerwiec 19 2011 07:47:48 | Temat: Re: Ksiš¿ka "sam naprawiam" Etzolda... | Autor: J.F. | On Sat, 18 Jun 2011 21:11:14 +0200, Tomasz Pyra wrote: W dniu 2011-06-18 19:59, J.F. pisze: A oczywiscie dysponujesz w domu frezarka zeby cos rzezbic. I w celu zaoszczedzenia paru zl, bedziesz dwa dni przyrzad rzezbil. W jaki sposób sterowana jest sprê¿arka klimatyzacji? "Prace przy Ten kto pisal zalozenia i programista ktory to programowal Bo jak potrzebowa³em tej wiedzy, to da³em radê j± zdobyæ "na macanego". No ba, mozna dziecko posadzic i zdekoduje program z komutera sterujacego, i bedzie wiedzial lepiej od programisty :) Ale na pocz±tku bardzo brakowa³o mi choæby opisania zasady dzia³ania Bo sie juz nie publikuje. Komputer robi to dobrze, uwzgledniajac wiele czynnikow. Dawniej tez nie miales np rozrysowanych krzywek na walkach. Ale takie punkty referencyjne siê przydaj± - zw³aszcza jak rozbierzesz,Jaki powinien byæ k±t wyprzedzenia zap³onu w jaki¶tamkolwiek testowychTestowych warunkow przeciez i tak nie wyprodukujesz. A nie napisali "w celu rozebrania silnika udaj sie do autoryzowanego serwisu" ? :-) I mozliwe ze nawet oni tego specjalistycznego sprzetu nie maja. Bosch mogl uznac ze takie informacje nalezy trzymac przy orderach, a No i co - dysponujesz odpowiednim komputerem zeby przestawic ? pompka zeby odpowiednie cisnienie zrobic ? Udaj sie do stacji obslugi, i nie pytaj jak wymienic zaciski, bo nie odpowietrzysz potem :-) J. 31 |
Data: Czerwiec 18 2011 23:02:54 | Temat: Re: KsiÄ…¿ka "sam naprawiam" Etzolda... | Autor: Filip KK | W dniu 2011-06-18 17:46, Tomasz Pyra pisze: Kupi³em sobie ksiÄ…¿kÄ™ Etzolda "Sam naprawiam Opel Vectra III i Signum" i Tomku, pomyli³eÅ› dzia³y w ksiÄ™garni jak kupowa³eÅ›. To jest ksiÄ…¿ka dla przedszkolaka, powinieneÅ› kupić takÄ… po liceum, tam bÄ™dzie wiÄ™cej informacji ;) 32 |
Data: Czerwiec 18 2011 23:32:59 | Temat: Re: KsiÄ…¿ka "sam naprawiam" Etzolda... | Autor: scob | W dniu 2011-06-18 17:46, Tomasz Pyra pisze: Kupi³em sobie ksiÄ…¿kÄ™ Etzolda "Sam naprawiam Opel Vectra III i Signum" i(...) JakaÅ› ksiÄ…¿ka dla debili... Ja mia³em do czynienia z Etzoldem (Hansem Rutgerem afair ;) ) na przyk³adzie ksiÄ…¿ki Audi 80/90 b3 - i z powodzeniem rozwiewa³a moje wÄ…tpliwoÅ›ci w przypadki 90qB2, 90qB3 i 80qb4.. ale to by³y inne czasy... A dzisiaj jest tak: jak nie masz czasu i ochoty upierdolić siÄ™ po ³okcie, to szukasz zaufanego warsztatu - i siÄ™ zawodzisz.. W Å›rodÄ™ odebra³em samochód (80B4q) od (dotÄ…d takÄ… mia³em opiniÄ™) bardzo dobrego mechanika - z warsztatu Leszka Patana: po 45 dniach le¿akowania w warsztacie - p**dy nie ustali³y przyczyny usterki, samochód jest nie-naprawiony. Wiadomo - jak coÅ› nie gada przez interfejs diagnostyczny, to jest pewnie nienaprawialne... ew. moge sobie 18-letniego kapcia zawie¼Ä‡ do ASO, kolejno powymieniajÄ… co im tam przyjdzie na myÅ›l, ja za to zap³acÄ™. Przecie¿ nie ma na Å›wiecie Autodaty, haynesa i czegotam jeszcze - z rozpisanÄ… Å›cie¿kÄ… diagnostycznÄ… i wartoÅ›ciami napięć i oporów na ka¿dym p*lonym konektorze.. jak sam nie zdobÄ™dziesz i nie posprawdzasz - nie bÄ™dzie zrobione.... KiedyÅ› wystarczy³o ustawić rozrzÄ…d wg. Etzolda na znaczniki, za³o¿yć kopu³kÄ™ w³aÅ›ciwÄ… stronÄ… i nie by³o *ja - musia³ zapalić, zap³on potem ustawia³eÅ› "na s³uch" - znajÄ…c auto i zapiernicza³o. Teraz - kup sobie blokady (bo nawet ASO nie ma do twojego silnika! :D ), ustaw, sprawd¼ cewki, ciÅ›nienie zupy na regulatorze, napiÄ™cie na wtryskach - a i tak nie pojedzie - bo któryÅ› p*ny czujniczek mówi kompowi, ¿e za zimno, za cieplo, za du¿o powietrza albo zupy.. to i Etzold sie nie sili... 33 |
Data: Czerwiec 19 2011 08:34:27 | Temat: Re: Ksi±¿ka "sam naprawiam" Etzolda... | Autor: MarcinJM | W dniu 2011-06-18 17:46, Tomasz Pyra pisze: Jaka¶ ksi±¿ka dla debili... Juz dawno stwierdzilem, ze jak cos nie jest Haynes'a to ma wartosc papieru na ktorym to wydrukowano. -- Pozdrawiam MarcinJM gg: 978510, marcinjm()op.pl |