Grupy dyskusyjne   »   Laguna - Tylne koła skrętne

Laguna - Tylne koła skrętne



1 Data: Czerwiec 09 2008 02:28:23
Temat: Laguna - Tylne koła skrętne
Autor: Paweł Lewandowski 

Witam serdecznie.

Ostatnio natkn±łem się na reklamę Laguny ze skrętnymi tylnymi kołami
(Laguna GT?). Przy V<=60km/h skręcaj± się przeciwnie do kół przednich,
przy V>60km/h skręcaj± się zgodnie z kołami przednimi, co ma powodować
lepsze trzymanie się drogi w zakrętach i umożliwiać szybsze zmiany
pasów na autostradach. Nasunęło mi się kilka kwestii z tym zwi±zanych,
może kto¶ z grupowiczów będzie znał na nie odpowiedĽ, lub będzie miał
jakie¶ ciekawe przemy¶lenia na ten temat...

1. Czy przekładnia odpowiedzialna za skręcanie kół tylnych jest
poł±czona mechanicznie z kolumn± kierownicy? Czy może steruje tym
jaka¶ elektronika (chyba bardziej prawdopodobne)? Co się dzieje, je¶li
jedziemy bez pr±du (np. staczamy się z górki), b±dĽ wytł±czymy silnik
przy V>60km/h ?

2. Co dzieje się, je¶li jedziemy w zakręcie z V=55km/h i przyspieszamy
do V=65km/h? Czy koła zostaj± skręcone "odwrotnie"? A może w miarę
zbliżania się do prędko¶ci granicznej płynnie zmieniaj± swoje
położenie? Analogicznie co dzieje się przy zwalnianiu?

3. Czy podczas prowadzenia takiego samochodu faktycznie czuć w
zauważalny sposób pomoc tego systemu? Czy to tylko chwyt marketingowy,
czy może różnica jest na tyle duża, że trzeba się do takiej jazdy
przyzwyczaić?

Pozdrawiam!



2 Data: Czerwiec 09 2008 11:37:40
Temat: Re: Laguna - Tylne koła skrętne
Autor: JKK 


Użytkownik "Paweł Lewandowski"  napisał w wiadomo¶ci

Witam serdecznie.

Ostatnio natkn±łem się na reklamę Laguny ze skrętnymi tylnymi kołami
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
Zerżnęli od Citroena ;-) ?

Pierwsze wrażenie dla mnie (Xantia 2.0i 16V), było takie,
że auto "za szybko" skręca ;-)
Ale po przyzwyczajeniu się ... bajka :-)

Pzdr

JKK

3 Data: Czerwiec 09 2008 12:01:56
Temat: Re: Laguna - Tylne koła skrętne
Autor: Tomasz Pyra 

JKK pisze:

Użytkownik "Paweł Lewandowski"  napisał w wiadomo¶ci Witam serdecznie.

Ostatnio natkn±łem się na reklamę Laguny ze skrętnymi tylnymi kołami
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
Zerżnęli od Citroena ;-) ?

Pierwsze wrażenie dla mnie (Xantia 2.0i 16V), było takie,
że auto "za szybko" skręca ;-)
Ale po przyzwyczajeniu się ... bajka :-)

A napisz jak to wygląda przy wejściu w lekki, długi łuk.

Bo rozumiem że przy zmianie pasa, to że obie osie skręcają tak samo może być pomocne, ale przecież jak lekko skręcam, to samochód nie wie czy czy chce tylko zmienić pas (i należy tyłem skręcać tak samo jak przodem), czy może wszedłem w długi łuk (i należy tyłem skręcać przeciwnie niż przodem, albo wcale nie skręcać).

W autobusach z obiema osiami skrętnymi tył zawsze chodzi przeciwnie do przodu (czyli na zakrętach nadrzuca tył), więc takiego problemu nie ma.


--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- w- CB++
http://free.of.pl/h/hellfire/

4 Data: Czerwiec 09 2008 12:25:22
Temat: Re: Laguna - Tylne koła skrętne
Autor: JKK 


Użytkownik "Tomasz Pyra"  napisał w wiadomości

Pierwsze wrażenie dla mnie (Xantia 2.0i 16V), było takie,
że auto "za szybko" skręca ;-)
Ale po przyzwyczajeniu się ... bajka :-)

A napisz jak to wygląda przy wejściu w lekki, długi łuk.

Jakichś specjalnych "sensacji" nie pamiętam
(niestety, nie jeżdżę już tym autem od jakiegoś czasu)


Bo rozumiem że przy zmianie pasa, to że obie osie skręcają tak samo

Nie tak samo: jak przednie w prawo, to tylne w lewo.
Poza tym skręt tylnych kół jest ograniczony
(~10 stopni OIDP - do odszukania na stronach Citroena).

ale przecież jak lekko skręcam, to samochód nie wie czy czy chce tylko
zmienić pas

"Wie" - w zależności od "siły" skrętu

W autobusach z obiema osiami skrętnymi tył zawsze chodzi przeciwnie do
przodu (czyli na zakrętach nadrzuca tył), więc takiego problemu nie ma.

Zasada jest podobna, aczkolwiek w przypadku przegubowców
masz w zasadzie do czynienia z przyczepą na jednej osi.

Pzdr

JKK

5 Data: Czerwiec 09 2008 12:37:53
Temat: Re: Laguna - Tylne koła skrętne
Autor: Tomasz Pyra 

JKK pisze:

Bo rozumiem że przy zmianie pasa, to że obie osie skręcają tak samo

Nie tak samo: jak przednie w prawo, to tylne w lewo.

Taki układ to ja rozumiem i wtedy to ma sens, ale raczej przy niewielkich prędkościach gdzie znakomicie podniesie zwrotność samochodu.

Ale nie raz czytałem że system jest jakiś "sprytny" i przy małych prędkościach jak przednie skręcają w prawo, to tylne w lewo, a przy dużych prędkościach jak przenie skręcają w prawo, to tylne też skręcają w prawo żeby umożliwić lepszą(?) zmianę pasa z jednego na drugi.
Tylko właśnie nie wyobrażam sobie wtedy składania się w łuk - bo skręcę na początku lekko w prawo, a samochód zamiast się złożyć w zakręt, to będzie sunął bokiem i wymagał głębszego skrętu kierownicą niż bez takiego systemu (co już by było lekko bez sensu).

W ogóle nie widzę większego sensu skręcania kół obu osi w tą samą stronę przy dużej prędkości, a widzę tego poważną wadę.
No i chętnie bym się dowiedział od kogoś kto wie co i jak - jak to jest tak na prawdę?


ale przecież jak lekko skręcam, to samochód nie wie czy czy chce tylko zmienić pas

"Wie" - w zależności od "siły" skrętu

No ale składając się w delikatny łuk kręcę kółkiem tak samo jak zaczynając zmianę pasa.

W autobusach z obiema osiami skrętnymi tył zawsze chodzi przeciwnie do przodu (czyli na zakrętach nadrzuca tył), więc takiego problemu nie ma.

Zasada jest podobna, aczkolwiek w przypadku przegubowców
masz w zasadzie do czynienia z przyczepą na jednej osi.

Są też jednoczłonowe ze skrętną tylną osią - chodzi tylko o większą zwrotność na ostrych zakrętach.

--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- w- CB++
http://free.of.pl/h/hellfire/

6 Data: Czerwiec 10 2008 11:20:11
Temat: Re: Laguna - Tylne koła skrętne
Autor: Marcin Barłowski 

Tomasz Pyra pisze:

JKK pisze:
Użytkownik "Paweł Lewandowski"  napisał w wiadomo¶ci Witam serdecznie.

Ostatnio natkn±łem się na reklamę Laguny ze skrętnymi tylnymi kołami
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
Zerżnęli od Citroena ;-) ?

Pierwsze wrażenie dla mnie (Xantia 2.0i 16V), było takie,
że auto "za szybko" skręca ;-)
Ale po przyzwyczajeniu się ... bajka :-)

A napisz jak to wygląda przy wejściu w lekki, długi łuk.

Bo rozumiem że przy zmianie pasa, to że obie osie skręcają tak samo może być pomocne, ale przecież jak lekko skręcam, to samochód nie wie czy czy chce tylko zmienić pas (i należy tyłem skręcać tak samo jak przodem), czy może wszedłem w długi łuk (i należy tyłem skręcać przeciwnie niż przodem, albo wcale nie skręcać).

W autobusach z obiema osiami skrętnymi tył zawsze chodzi przeciwnie do przodu (czyli na zakrętach nadrzuca tył), więc takiego problemu nie ma.


http://www.autokrata.pl/lod/3111/renault_laguna_coupe_na_testach/ (filmik na dole)

Pozdrawiam,
Marcin

7 Data: Czerwiec 10 2008 11:51:06
Temat: Re: Laguna - Tylne koła skrętne
Autor: Boombastic 

http://www.autokrata.pl/lod/3111/renault_laguna_coupe_na_testach/ (filmik na dole)

Ale będa jaja jak ten system się spieprzy, bo że się spieprzy w Ladze to pewne :-)

8 Data: Czerwiec 09 2008 17:53:26
Temat: Re: Laguna - Tylne koła skrętne
Autor: Boombastic 


Użytkownik "JKK"  napisał w wiadomo¶ci


Użytkownik "Paweł Lewandowski"  napisał w wiadomo¶ci Witam serdecznie.

Ostatnio natkn±łem się na reklamę Laguny ze skrętnymi tylnymi kołami
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
Zerżnęli od Citroena ;-) ?

A kiedy Citroen to wprowadził?
Taki układ sterowania ma też stara juz Honda Prelude.

9 Data: Czerwiec 09 2008 18:11:33
Temat: Re: Laguna - Tylne koła skrętne
Autor: JKK 


Użytkownik "Boombastic"  napisał w wiadomo¶ci


Ostatnio natkn±łem się na reklamę Laguny ze skrętnymi tylnymi kołami
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
Zerżnęli od Citroena ;-) ?

A kiedy Citroen to wprowadził?

ZX i Xantia np., a może jeszcze co¶ wcze¶niej ?

Pzdr

JKK

10 Data: Czerwiec 09 2008 09:25:52
Temat: Re: Laguna - Tylne koła skrętne
Autor: kamil 

On Jun 9, 5:11 pm, "JKK"  wrote:



> A kiedy Citroen to wprowadził?

ZX i Xantia np., a może jeszcze co¶ wcze¶niej ?


Nie mieszajmy tylnej belki skretnej z aktywnym ukladem, bo to jak
krzemien i zapalniczka. ;)

Sporo japonczykow z lat 80-90 miala to na pokladzie (jezdzilem prelude
i MX-6 z takim ukladem), poza tym niektore 240SX i np. Celica GT4 (na
4WD i 4WS razem, nie ma mocnych w zakretach).


Pozdrawiam
Kamil

11 Data: Czerwiec 09 2008 23:01:51
Temat: Re: Laguna - Tylne koła skrętne
Autor: JKK 


Użytkownik "kamil"  napisał w wiadomo¶ci On Jun 9, 5:11 pm, "JKK"  wrote:



> A kiedy Citroen to wprowadził?

ZX i Xantia np., a może jeszcze co¶ wcze¶niej ?

Nie mieszajmy tylnej belki skretnej z aktywnym ukladem,

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -

Nie mieszajmy belki skrętnej z osi± samoskrętn± ;-)

Pzdr

JKK

12 Data: Czerwiec 09 2008 22:33:23
Temat: Re: Laguna - Tylne koła skrętne
Autor: Michał 


> A kiedy Citroen to wprowadził?

ZX i Xantia np., a może jeszcze co¶ wcze¶niej ?


która¶ wersja renault safrane z 1992..1996 ?? podobno miała
(+aktywne zawieszenie). Więc wygl±dało by na to że renault
wygrzebał stare pomysły z ligi wyżej.


Pozdrawiam.

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

13 Data: Czerwiec 09 2008 12:08:08
Temat: Re: Laguna - Tylne koła skrętne
Autor: Gabriel'Varius' 

Użytkownik Paweł Lewandowski napisał:

Witam serdecznie.

Ostatnio natkn±łem się na reklamę Laguny ze skrętnymi tylnymi kołami
(Laguna GT?). Przy V<=60km/h skręcaj± się przeciwnie do kół przednich,
przy V>60km/h skręcaj± się zgodnie z kołami przednimi, co ma powodować
lepsze trzymanie się drogi w zakrętach i umożliwiać szybsze zmiany
pasów na autostradach.
Nie wiem jak to jest rozwiazane we francuzach ale w Hondzinie wyglada to tak:
http://www.youtube.com/watch?v=EQNIHt0cvYo
pozdrawiam

--
Mówić prawdę i umieć prawd± żyć - oto rzecz wielkiej wagi.
       Oskar Wilde

14 Data: Czerwiec 09 2008 12:47:48
Temat: Re: Laguna - Tylne koła skrętne
Autor: Krzysiek Niemkiewicz 

Kolega/żanka Gabriel'Varius' napisał/a:

wyglada to  tak:
http://www.youtube.com/watch?v=EQNIHt0cvYo

A dwa filmiki obok taki rodzynek:
http://www.youtube.com/watch?v=ElW7TeHkn2E&feature=related
Pięciu przytrzymuj±cych auto facetów i próg zwalniaj±cy żeby... palić gumę - szacun :)


--
Krzysiek Niemkiewicz - inicjały[at]post.pl

Green Golf III Variant '96 1.9 GT TDI
-- -- - -- -- - -- -- -- -- -- -- -- - -- -- --
MATKA SIEDZI Z TYŁU - TAK POWIEDZIAŁ!

15 Data: Czerwiec 09 2008 13:12:02
Temat: Re: Laguna - Tylne koła skrętne
Autor: Lewis 


3. Czy podczas prowadzenia takiego samochodu faktycznie czuć w
zauważalny sposób pomoc tego systemu? Czy to tylko chwyt marketingowy,
czy może różnica jest na tyle duża, że trzeba się do takiej jazdy
przyzwyczaić?

http://www.youtube.com/watch?v=epjNUVhpZ_U

Co¶ w tym stylu ;)


--
Pozdrawiam
Lewis
red GSF 400 na sprzedaż
Audi A6 C4 2.8 V6 142kW

16 Data: Czerwiec 09 2008 13:10:45
Temat: Re: Laguna - Tylne koła skrętne
Autor: Gabriel'Varius' 

Użytkownik Lewis napisał:


3. Czy podczas prowadzenia takiego samochodu faktycznie czuć w
zauważalny sposób pomoc tego systemu? Czy to tylko chwyt marketingowy,
czy może różnica jest na tyle duża, że trzeba się do takiej jazdy
przyzwyczaić?


http://www.youtube.com/watch?v=epjNUVhpZ_U

Co¶ w tym stylu ;)
Tak tylko, ze ten typ/model ma losowe skrecanie kol.
Nie zawsze jedzie tam gdzie chce kierowca i czasem utrudnia skrecanie i zmiane pasa ruchu.
pozdrawiam


--
Mówić prawdę i umieć prawd± żyć - oto rzecz wielkiej wagi.
       Oskar Wilde

17 Data: Czerwiec 09 2008 13:23:33
Temat: Re: Laguna - Tylne koła skrętne
Autor: Lewis 

http://www.youtube.com/watch?v=epjNUVhpZ_U

Co¶ w tym stylu ;)
Tak tylko, ze ten typ/model ma losowe skrecanie kol.
Nie zawsze jedzie tam gdzie chce kierowca i czasem utrudnia skrecanie i zmiane pasa ruchu.
pozdrawiam

Da się zrobić, mała przekładnia pasek klinowy rodem z pamiętnego jeep-a i będzie zsynchronizowane ;)


--
Pozdrawiam
Lewis
red GSF 400 na sprzedaż
Audi A6 C4 2.8 V6 142kW

18 Data: Czerwiec 09 2008 10:37:08
Temat: Re: Laguna - Tylne koła skrętne
Autor: JAM 

On Jun 9, 5:28 am, Paweł Lewandowski  wrote:

...
1. Czy przekładnia odpowiedzialna za skręcanie kół tylnych jest
poł±czona mechanicznie z kolumn± kierownicy? Czy może steruje tym
jaka¶ elektronika (chyba bardziej prawdopodobne)? Co się dzieje, je¶li
jedziemy bez pr±du (np. staczamy się z górki), b±dĽ wytł±czymy silnik
przy V>60km/h ?

Skrecaniem calkowicie zarzadza elektronika. Nie ma wogole sprzezenia
mechanicznego. Obecnie stosuje sie dwa typy ukladow. Nissan stosuje
dwa silowniki niezalezne od siebie po kazdej stronie pojazdu. Inne
pojazdy stosuja klasyczna przekladnie zebatkowa laczaca lewe i prawe
kolo.. Kola sa skrecane jedynie w niewielkim stopniu do okolo 5 stopni
max. Przy zaniku pradu wiekszosc systemow ma sprezyne centrujaca uklad
na pozycji jazdy na wprost a os pocylenia zwrotnicy jestdobrana tak
aby samochod pomagal kolo sie prostowac.

2. Co dzieje się, je¶li jedziemy w zakręcie z V=55km/h i przyspieszamy
do V=65km/h? Czy koła zostaj± skręcone "odwrotnie"? A może w miarę
zbliżania się do prędko¶ci granicznej płynnie zmieniaj± swoje
położenie? Analogicznie co dzieje się przy zwalnianiu?

Algorytm skretu kol przy duzych szybkosciach nie jest staly tak jak to
sie dzieje z kolami przodu. Przy stalej jezdzie po zakrecie kola tylne
nie pozostaja wogole skrecone. Ich skret to zjawisko dynamiczne
podczas wchodzenia i wychodzenia z zakretu lub podczas zmiany pasa
ruchu. Kazda z firm ma swoje algorytmy, wiec nie znam szczegolow
kazdego  tych rozwiazan, ale zasada pozostaje taka sama. Kola tylne
skreca sie jedynie w czasie tak zwanych procesow przejsciowych, kiedy
samochod zaczyna lub konczy skrecac. Wykonuja pewien zadany przebieg
funckji skretu i wracaja na pozycje jazdy na wprost po wykonaniu
podanego przez komputer agorytmu. Ich zadaniem jest spowodowanie
impulsu sily oddzialywujacego na tylna czesc pojazdu pomagajacego
utrzymac stabilnosc pojazdu. Jazda stala po luku ze stala predkoscia
nie wymaga wogole interwencji kol tylnych.

3. Czy podczas prowadzenia takiego samochodu faktycznie czuć w
zauważalny sposób pomoc tego systemu? Czy to tylko chwyt marketingowy,
czy może różnica jest na tyle duża, że trzeba się do takiej jazdy
przyzwyczaić?

Na parkingu uklady skretny tylu znakomicie poprawia manewrowosc
pojazdu. To odczuje prawie kazdy natychmiast. Przy jezdzie z wieksza
predkoscia wiele zalezy od tego, jak dobrym jestes kierowca i jak
blisko granicznych osiagow pojazdu chcesz jechac. Przy osiagach
granicznych najefektywniej daje sie odczuc roznice pomiedzy pojazdem
bez tego systemu a pojazdem wyposazonym w ten system. To jest
najlepiej widoczne jezeli dysponujesz na torze testowym dwoma
pojazdami tej samej marki gdzie w jednym z nich zastosowano
opcjonalnie ten system a w drugim nie.



Pozdrawiam!

Laguna - Tylne koła skrętne



Grupy dyskusyjne