Laguna - Tylne koła skrętne
1 | Data: Czerwiec 09 2008 02:28:23 |
Temat: Laguna - Tylne koła skrętne | |
Autor: Paweł Lewandowski | Witam serdecznie. 2 |
Data: Czerwiec 09 2008 11:37:40 | Temat: Re: Laguna - Tylne koła skrętne | Autor: JKK |
3 |
Data: Czerwiec 09 2008 12:01:56 | Temat: Re: Laguna - Tylne koła skrętne | Autor: Tomasz Pyra | JKK pisze: Użytkownik "Paweł Lewandowski" napisał w wiadomo¶ci Witam serdecznie. A napisz jak to wygląda przy wejściu w lekki, długi łuk. Bo rozumiem że przy zmianie pasa, to że obie osie skręcają tak samo może być pomocne, ale przecież jak lekko skręcam, to samochód nie wie czy czy chce tylko zmienić pas (i należy tyłem skręcać tak samo jak przodem), czy może wszedłem w długi łuk (i należy tyłem skręcać przeciwnie niż przodem, albo wcale nie skręcać). W autobusach z obiema osiami skrętnymi tył zawsze chodzi przeciwnie do przodu (czyli na zakrętach nadrzuca tył), więc takiego problemu nie ma. -- PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- w- CB++ http://free.of.pl/h/hellfire/ 4 |
Data: Czerwiec 09 2008 12:25:22 | Temat: Re: Laguna - Tylne koła skrętne | Autor: JKK |
Pierwsze wrażenie dla mnie (Xantia 2.0i 16V), było takie, Jakichś specjalnych "sensacji" nie pamiętam (niestety, nie jeżdżę już tym autem od jakiegoś czasu)
Nie tak samo: jak przednie w prawo, to tylne w lewo. Poza tym skręt tylnych kół jest ograniczony (~10 stopni OIDP - do odszukania na stronach Citroena). ale przecież jak lekko skręcam, to samochód nie wie czy czy chce tylko "Wie" - w zależności od "siły" skrętu W autobusach z obiema osiami skrętnymi tył zawsze chodzi przeciwnie do Zasada jest podobna, aczkolwiek w przypadku przegubowców masz w zasadzie do czynienia z przyczepą na jednej osi. Pzdr JKK 5 |
Data: Czerwiec 09 2008 12:37:53 | Temat: Re: Laguna - Tylne koła skrętne | Autor: Tomasz Pyra | JKK pisze: Bo rozumiem że przy zmianie pasa, to że obie osie skręcają tak samo Taki układ to ja rozumiem i wtedy to ma sens, ale raczej przy niewielkich prędkościach gdzie znakomicie podniesie zwrotność samochodu. Ale nie raz czytałem że system jest jakiś "sprytny" i przy małych prędkościach jak przednie skręcają w prawo, to tylne w lewo, a przy dużych prędkościach jak przenie skręcają w prawo, to tylne też skręcają w prawo żeby umożliwić lepszą(?) zmianę pasa z jednego na drugi. Tylko właśnie nie wyobrażam sobie wtedy składania się w łuk - bo skręcę na początku lekko w prawo, a samochód zamiast się złożyć w zakręt, to będzie sunął bokiem i wymagał głębszego skrętu kierownicą niż bez takiego systemu (co już by było lekko bez sensu). W ogóle nie widzę większego sensu skręcania kół obu osi w tą samą stronę przy dużej prędkości, a widzę tego poważną wadę. No i chętnie bym się dowiedział od kogoś kto wie co i jak - jak to jest tak na prawdę? ale przecież jak lekko skręcam, to samochód nie wie czy czy chce tylko zmienić pas No ale składając się w delikatny łuk kręcę kółkiem tak samo jak zaczynając zmianę pasa. W autobusach z obiema osiami skrętnymi tył zawsze chodzi przeciwnie do przodu (czyli na zakrętach nadrzuca tył), więc takiego problemu nie ma. Są też jednoczłonowe ze skrętną tylną osią - chodzi tylko o większą zwrotność na ostrych zakrętach. -- PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- w- CB++ http://free.of.pl/h/hellfire/ 6 |
Data: Czerwiec 10 2008 11:20:11 | Temat: Re: Laguna - Tylne koła skrętne | Autor: Marcin Barłowski | Tomasz Pyra pisze: JKK pisze: http://www.autokrata.pl/lod/3111/renault_laguna_coupe_na_testach/ (filmik na dole) Pozdrawiam, Marcin 7 |
Data: Czerwiec 10 2008 11:51:06 | Temat: Re: Laguna - Tylne koła skrętne | Autor: Boombastic | http://www.autokrata.pl/lod/3111/renault_laguna_coupe_na_testach/ (filmik na dole) Ale będa jaja jak ten system się spieprzy, bo że się spieprzy w Ladze to pewne :-) 8 |
Data: Czerwiec 09 2008 17:53:26 | Temat: Re: Laguna - Tylne koła skrętne | Autor: Boombastic |
A kiedy Citroen to wprowadził? Taki układ sterowania ma też stara juz Honda Prelude. 9 |
Data: Czerwiec 09 2008 18:11:33 | Temat: Re: Laguna - Tylne koła skrętne | Autor: JKK |
ZX i Xantia np., a może jeszcze co¶ wcze¶niej ? Pzdr JKK 10 |
Data: Czerwiec 09 2008 09:25:52 | Temat: Re: Laguna - Tylne koła skrętne | Autor: kamil | On Jun 9, 5:11 pm, "JKK" wrote:
Nie mieszajmy tylnej belki skretnej z aktywnym ukladem, bo to jak krzemien i zapalniczka. ;) Sporo japonczykow z lat 80-90 miala to na pokladzie (jezdzilem prelude i MX-6 z takim ukladem), poza tym niektore 240SX i np. Celica GT4 (na 4WD i 4WS razem, nie ma mocnych w zakretach). Pozdrawiam Kamil 11 |
Data: Czerwiec 09 2008 23:01:51 | Temat: Re: Laguna - Tylne koła skrętne | Autor: JKK |
Nie mieszajmy tylnej belki skretnej z aktywnym ukladem, -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- - Nie mieszajmy belki skrętnej z osi± samoskrętn± ;-) Pzdr JKK 12 |
Data: Czerwiec 09 2008 22:33:23 | Temat: Re: Laguna - Tylne koła skrętne | Autor: Michał |
> A kiedy Citroen to wprowadził? która¶ wersja renault safrane z 1992..1996 ?? podobno miała (+aktywne zawieszenie). Więc wygl±dało by na to że renault wygrzebał stare pomysły z ligi wyżej. Pozdrawiam. -- Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 13 |
Data: Czerwiec 09 2008 12:08:08 | Temat: Re: Laguna - Tylne koła skrętne | Autor: Gabriel'Varius' | Użytkownik Paweł Lewandowski napisał: Witam serdecznie.Nie wiem jak to jest rozwiazane we francuzach ale w Hondzinie wyglada to tak: http://www.youtube.com/watch?v=EQNIHt0cvYo pozdrawiam -- Mówić prawdę i umieć prawd± żyć - oto rzecz wielkiej wagi. Oskar Wilde 14 |
Data: Czerwiec 09 2008 12:47:48 | Temat: Re: Laguna - Tylne koła skrętne | Autor: Krzysiek Niemkiewicz | Kolega/żanka Gabriel'Varius' napisał/a: wyglada to tak: A dwa filmiki obok taki rodzynek: http://www.youtube.com/watch?v=ElW7TeHkn2E&feature=related Pięciu przytrzymuj±cych auto facetów i próg zwalniaj±cy żeby... palić gumę - szacun :) -- Krzysiek Niemkiewicz - inicjały[at]post.pl Green Golf III Variant '96 1.9 GT TDI -- -- - -- -- - -- -- -- -- -- -- -- - -- -- -- MATKA SIEDZI Z TYŁU - TAK POWIEDZIAŁ! 15 |
Data: Czerwiec 09 2008 13:12:02 | Temat: Re: Laguna - Tylne koła skrętne | Autor: Lewis |
3. Czy podczas prowadzenia takiego samochodu faktycznie czuć w http://www.youtube.com/watch?v=epjNUVhpZ_U Co¶ w tym stylu ;) -- Pozdrawiam Lewis red GSF 400 na sprzedaż Audi A6 C4 2.8 V6 142kW 16 |
Data: Czerwiec 09 2008 13:10:45 | Temat: Re: Laguna - Tylne koła skrętne | Autor: Gabriel'Varius' | Użytkownik Lewis napisał: Tak tylko, ze ten typ/model ma losowe skrecanie kol. Nie zawsze jedzie tam gdzie chce kierowca i czasem utrudnia skrecanie i zmiane pasa ruchu. pozdrawiam -- Mówić prawdę i umieć prawd± żyć - oto rzecz wielkiej wagi. Oskar Wilde 17 |
Data: Czerwiec 09 2008 13:23:33 | Temat: Re: Laguna - Tylne koła skrętne | Autor: Lewis | http://www.youtube.com/watch?v=epjNUVhpZ_UTak tylko, ze ten typ/model ma losowe skrecanie kol. Da się zrobić, mała przekładnia pasek klinowy rodem z pamiętnego jeep-a i będzie zsynchronizowane ;) -- Pozdrawiam Lewis red GSF 400 na sprzedaż Audi A6 C4 2.8 V6 142kW 18 |
Data: Czerwiec 09 2008 10:37:08 | Temat: Re: Laguna - Tylne koła skrętne | Autor: JAM | On Jun 9, 5:28 am, Paweł Lewandowski wrote: ... Skrecaniem calkowicie zarzadza elektronika. Nie ma wogole sprzezenia mechanicznego. Obecnie stosuje sie dwa typy ukladow. Nissan stosuje dwa silowniki niezalezne od siebie po kazdej stronie pojazdu. Inne pojazdy stosuja klasyczna przekladnie zebatkowa laczaca lewe i prawe kolo.. Kola sa skrecane jedynie w niewielkim stopniu do okolo 5 stopni max. Przy zaniku pradu wiekszosc systemow ma sprezyne centrujaca uklad na pozycji jazdy na wprost a os pocylenia zwrotnicy jestdobrana tak aby samochod pomagal kolo sie prostowac. 2. Co dzieje się, je¶li jedziemy w zakręcie z V=55km/h i przyspieszamy Algorytm skretu kol przy duzych szybkosciach nie jest staly tak jak to sie dzieje z kolami przodu. Przy stalej jezdzie po zakrecie kola tylne nie pozostaja wogole skrecone. Ich skret to zjawisko dynamiczne podczas wchodzenia i wychodzenia z zakretu lub podczas zmiany pasa ruchu. Kazda z firm ma swoje algorytmy, wiec nie znam szczegolow kazdego tych rozwiazan, ale zasada pozostaje taka sama. Kola tylne skreca sie jedynie w czasie tak zwanych procesow przejsciowych, kiedy samochod zaczyna lub konczy skrecac. Wykonuja pewien zadany przebieg funckji skretu i wracaja na pozycje jazdy na wprost po wykonaniu podanego przez komputer agorytmu. Ich zadaniem jest spowodowanie impulsu sily oddzialywujacego na tylna czesc pojazdu pomagajacego utrzymac stabilnosc pojazdu. Jazda stala po luku ze stala predkoscia nie wymaga wogole interwencji kol tylnych. 3. Czy podczas prowadzenia takiego samochodu faktycznie czuć w Na parkingu uklady skretny tylu znakomicie poprawia manewrowosc pojazdu. To odczuje prawie kazdy natychmiast. Przy jezdzie z wieksza predkoscia wiele zalezy od tego, jak dobrym jestes kierowca i jak blisko granicznych osiagow pojazdu chcesz jechac. Przy osiagach granicznych najefektywniej daje sie odczuc roznice pomiedzy pojazdem bez tego systemu a pojazdem wyposazonym w ten system. To jest najlepiej widoczne jezeli dysponujesz na torze testowym dwoma pojazdami tej samej marki gdzie w jednym z nich zastosowano opcjonalnie ten system a w drugim nie.
|