Grupy dyskusyjne   »   Lamer: O co chodzi z benzyną i olejem?

Lamer: O co chodzi z benzyną i olejem?



1 Data: Pa?dziernik 29 2008 20:13:14
Temat: Lamer: O co chodzi z benzyną i olejem?
Autor: Tristan 

Witam,

jestem z mechaniki dno... I mam dwa zagadnienia

Zagadnienie 1:

Zastanawiam się, czemu są dwa rodzaje benzyny, 95 i 98? Czym się różnią?
Kiedy warto stosować 95 a kiedy 98? Czy można je mieszać?

Zagadnienie 2:

Czy olej można mieszać? Wiem, że w ogólności nie, ale może są jakieś
przypadki możliwości mieszania?


--
Tristan



2 Data: Pa?dziernik 29 2008 19:34:43
Temat: Re: Lamer: O co chodzi z benzyną i olejem?
Autor: 'Tom N' 

Tristan w

Witam,

Ty tu chyba potrolować przyszedłeś ;-)

Zagadnienie 1:
Zastanawiam się, czemu są dwa rodzaje benzyny, 95 i 98?

Tylko dwa?

Czym się różnią?

O liczbie oktanowej nie możesz sobie poczytać?

Kiedy warto stosować 95 a kiedy 98?

A co producent zaleca?

Czy można je mieszać?

Zawsze można, można nawet z /petem/ w zębach ;P

Zagadnienie 2:
Czy olej można mieszać?

Można

Wiem, że w ogólności nie, ale może są jakieś
przypadki możliwości mieszania?

Np. 5 litrów przechodzonego frytkowego z macdonalda z 30 litrami
napędowego...


--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

3 Data: Pa?dziernik 29 2008 20:36:25
Temat: Re: Lamer: O co chodzi z benzyną i olejem?
Autor: Boombastic 


Użytkownik "Tristan"  napisał w wiadomości

Witam,

jestem z mechaniki dno... I mam dwa zagadnienia

Zagadnienie 1:

Zastanawiam się, czemu są dwa rodzaje benzyny, 95 i 98? Czym się różnią?
Kiedy warto stosować 95 a kiedy 98? Czy można je mieszać?

Zagadnienie 2:

Czy olej można mieszać? Wiem, że w ogólności nie, ale może są jakieś
przypadki możliwości mieszania?

Przecież jesteś taki zajebisty z prawa to moze jesteś również zajebisty z używania googli i wyciągniesz równie zajebiste wnioski.

4 Data: Pa?dziernik 29 2008 19:37:32
Temat: Re: Lamer: O co chodzi z benzyną i olejem?
Autor: Wmak 

Powinno się stosować benzynę o takiej liczbie oktanowej, jaką zaleca
producent auta do konkretnego silnika.
Szukać w instrukcji obsługi, przy wlewie paliwa, czasem na prędkościomierzu.
Można mieszać "w górę", tzn. jeśli auto wymyślone na 95 to w przypadku
nalania jakiejś oszukanej 95, na której auto źle jeździ (stare auta
dzwoniły, nowoczesne mają komputery mogące skompensować dzwonienie silnika)
można dolać 98.

Co do oleju - oleje tej samej klasy można mieszać.
Najzdrowiej dla silnika jest stosować zawsze ten sam, zalecany przez
producenta olej - lub lepszy.
Grube książki na ten temat napisano, trudno radzić w jednym zdaniu.
Wmak

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

5 Data: Pa?dziernik 29 2008 20:44:00
Temat: Re: Lamer: O co chodzi z benzyną i olejem?
Autor: Tristan 

W odpowiedzi na pismo z środa 29 październik 2008 20:37
(autor  Wmak
publikowane na pl.misc.samochody,
wasz znak:

Powinno się stosować benzynę o takiej liczbie oktanowej, jaką zaleca
producent auta do konkretnego silnika.
Szukać w instrukcji obsługi, przy wlewie paliwa, czasem na
prędkościomierzu. Można mieszać "w górę", tzn. jeśli auto wymyślone na 95
to w przypadku nalania jakiejś oszukanej 95, na której auto źle jeździ
(stare auta dzwoniły, nowoczesne mają komputery mogące skompensować
dzwonienie silnika) można dolać 98.

No bo jeździłem zawsze na 95, a teraz jeżdżę na 98 i mam wrażenie, że mniej
mi pali. Ale może to tylko wrażenie. Mam Renault 19 z 1992 czy coś z okolic
(nie chce mi się zaglądać do DR). No i zastanawiam się, na ile jest sens
tankować 98 oraz co się dzieję, jak mieszam.

Co do oleju - oleje tej samej klasy można mieszać.


Najzdrowiej dla silnika jest stosować zawsze ten sam, zalecany przez
producenta olej - lub lepszy.

No ale jak już jest dany olej, to trzeba wlewać identyczny? Czy można
uzupełniać braki jakimiś podobnymi?


--
Tristan

6 Data: Pa?dziernik 29 2008 23:00:21
Temat: Re: Lamer: O co chodzi z benzyną i olejem?
Autor: CUT 

Arek ;-) pisze:

zapytaj izoldy.

A co do mniejszego spalania - nawet jeśli spala mniej, to przepłacasz
przy tankowaniu, więc interes z tego żaden, bo nadal jesteś na
minusie. Wydaje mi się, że takie starocie są przystosowane nawet do 91
(ba, może być wręcz zalecana), więc wlewanie 98 może ci dać skutek
odwrotny od zamierzonego. Lej 95 i nie kombinuj.

Na logikę mieszać można, tylko wtedy wyjdzie ci 9X oktanów zależnie od
ilości każdej mazi. Bezsensu.

A olej silnikowy z reguły nie powinno się mieszać. W praktyce olej o
tych samych parametrach (to te cyferki z W) i tego samego rodzaju (np.
mineralny) można mieszać. Nie miesza się oleju syntetycznego z
mineralnym itd.

Więcej nie chce mi się już pisać. Oczywista oczywistość dostępna w
google ;-)


U mnie w Corsie C 1,8 16V piszą w instrukcji żeby lać paliwo o liczbie oktanowej większej niż 92. Przy laniu polskiej 95 wyskakiwały mi błędy w kompie "Stukowe spalanie". Leje 98 i jest ok. Pomijając fakt, że na 98 pali mi o ok 8-12% mniej paliwa niż na 95. Jak dla mnie odpowiedz jest prosta - tankując paliwa premium - oszczędzam.

7 Data: Pa?dziernik 30 2008 10:13:30
Temat: Re: Lamer: O co chodzi z benzyną i olejem?
Autor: Cyneq 

CUT pisze:

U mnie w Corsie C 1,8 16V piszą w instrukcji żeby lać paliwo o liczbie oktanowej większej niż 92. Przy laniu polskiej 95 wyskakiwały mi błędy w kompie "Stukowe spalanie". Leje 98 i jest ok. Pomijając fakt, że na 98 pali mi o ok 8-12% mniej paliwa niż na 95. Jak dla mnie odpowiedz jest prosta - tankując paliwa premium - oszczędzam.

Sprawa podstawowa jest taka, że napisz na dystrybutorze "95" w zasadzie nic Ci nie gwarantuje.
Sprawa druga - może masz jakaś wtyczkę kodową ustawioną na wyższą liczbę oktanową, i układ przyspiesza zapłon. Wtedy przy zbyt małej liczbie oktanowej jest stukowe. Chociaż jak ostatnio ogladałem wtrysk w Corsie (ale 1.2) to wtyczka miała chyba ustawienia "95" i "91".
Aha, jeszcze jedna uwaga - przeróbki silnika powodujące zwiększenie stopnia spreżania powodują też konieczność przejscia na paliwo o większej LO

--
Cyneq

8 Data: Pa?dziernik 29 2008 23:45:43
Temat: Re: Lamer: O co chodzi z benzyną i olejem?
Autor: Jackare 

No bo jeździłem zawsze na 95, a teraz jeżdżę na 98 i mam wrażenie, że mniej
mi pali. Ale może to tylko wrażenie. Mam Renault 19 z 1992 czy coś z okolic
(nie chce mi się zaglądać do DR). No i zastanawiam się, na ile jest sens
tankować 98 oraz co się dzieję, jak mieszam.

95 i 98 to liczba oktanowa określająca z grubsza rzecz biorąc odporność paliwa na spalanie stukowe (detonacyjne). Upraszczając - im wyższa liczba oktanowa tym trudniej spala się paliwo, czyli można je stosować w lepszych technologicznie silnikach: o wyższym stopniu sprężania, większej mocy i wysokoobrotowych.

Paliwa można mieszać "w górę". Trzeba wziąć poprawkę, że na skutek różnych machlojek dystrybucyjnych polskie paliwa na stacjach paliw są kiepskiej jakości i benzyna 95 często nie ma 95 oktanów a coś około 90-91.
Stosując paliwo 98 oktanowe uzyskuje się wyższą kulturę pracy silnika, ale nic za darmo - spaliny są bardziej gorące i szybciej niszczą układ wydechowy, zawory wydechowe...

Co do olejów. Można mieszać oleje pod warunkiem zachowania tej samej klasy oleju. Klasy olejów są oznaczone na opakowaniu symbolami literowymi, np SJ. Często olej spełnia specyfikację kilku klas i ma je wypisane oddzielone ukośnikami.

9 Data: Pa?dziernik 30 2008 00:19:27
Temat: Re: Lamer: O co chodzi z benzyną i olejem?
Autor: Boombastic 

Paliwa można mieszać "w górę". Trzeba wziąć poprawkę, że na skutek różnych machlojek dystrybucyjnych polskie paliwa na stacjach paliw są kiepskiej jakości i benzyna 95 często nie ma 95 oktanów a coś około 90-91.

Totalna bzdura. Widać ze nie widziałeś na oczy wyników badań paliw w Polsce. Bardzo rzadko się zdarza by benzyna nie trzymała liczby oktanowej (znalazłem 17 na 1466 stacji, gdzie odstepstwa były max do 1-2 oktanów). A wyniki 90-91 to prawie abstrakcja, bo znalazłem tylko 3 takie wyniki na 1466 stacji.

10 Data: Pa?dziernik 30 2008 01:05:40
Temat: Re: Lamer: O co chodzi z benzyną i olejem?
Autor: kovalek 


Użytkownik "Jackare"  napisał w wiadomości

Paliwa można mieszać "w górę". Trzeba wziąć poprawkę, że na skutek różnych machlojek dystrybucyjnych polskie paliwa na stacjach paliw są kiepskiej jakości i benzyna 95 często nie ma 95 oktanów a coś około 90-91.
Stosując paliwo 98 oktanowe uzyskuje się wyższą kulturę pracy silnika, ale nic za darmo - spaliny są bardziej gorące i szybciej niszczą układ wydechowy, zawory wydechowe...

Ehh jak ja uwielbiam te gadanie o czymyś, o czym się nie ma pojęcia... Widziałeś kiedyś świadectwo jakości paliwa? Zazwyczaj benzyna Eurosuper 95 ma od 95,1 do 95,8 oktanów (częściej bliżej tych 95,8), a Benzyna 98 ma zazwyczaj 98,3 oktany. Badania wykonywane są poprzez niezależne laboratoria i często również pobiera się próbki wprost z dystrybutora.


--
pozdrawiam
Leszek Kowalski

11 Data: Pa?dziernik 30 2008 07:24:21
Temat: Re: Lamer: O co chodzi z benzyną i olejem?
Autor: ps 

Jackare pisze:
(..)

różnych machlojek dystrybucyjnych polskie paliwa na stacjach paliw są kiepskiej jakości i benzyna 95 często nie ma 95 oktanów a coś około 90-91.

Kurde, co za bzdety. Albo raczej prawda... g...o prawda :)

12 Data: Pa?dziernik 30 2008 10:47:43
Temat: Re: Lamer: O co chodzi z benzyną i olejem?
Autor: Michal 

95 i 98 to liczba oktanowa określająca z grubsza rzecz biorąc odporność
paliwa na spalanie stukowe (detonacyjne). Upraszczając - im wyższa liczba

A jak się sprawa ma w przypadku paliw "premium" , "verva" itp - dostępne na
stacjach BP, Shell, Orlen. Czy w porównaniu do normalnej benzyny 95 różnią
się tylko liczbą oktanową , czy też są jakieś inne dodatki, które
rzeczywiście mogą wpłynąć na mniejsze spalanie tych lepszych paliw.

Z góry dzięki za odpowiedź
Michał

13 Data: Pa?dziernik 30 2008 10:14:35
Temat: Re: Lamer: O co chodzi z benzyną i olejem?
Autor: Brzezi 

czw, 30 paź 2008 o 10:47 GMT, Michal napisał(a):

A jak się sprawa ma w przypadku paliw "premium" , "verva" itp - dostępne na
stacjach BP, Shell, Orlen. Czy w porównaniu do normalnej benzyny 95 różnią
się tylko liczbą oktanową , czy też są jakieś inne dodatki, które
rzeczywiście mogą wpłynąć na mniejsze spalanie tych lepszych paliw.

Jezeli jestes podatny na efekt placebo, to owszem, wplynie na Ciebie, ale
nie na spalanie :P

Pozdrawiam
Brzezi
--
[    E-mail:  ][  Matka krzyczy na corke:                  ]
[       Ekg: #3781111            ][  - Zabraniam ci wracac tak pozno do       ]
[ LinuxUser: #249916             ][  domu. Masz dopiero 17 lat. Ja w twoim    ]
                                  [  wieku...                                 ]
                                  [  - Wiem, wiem. - przerywa corka -         ]
                                  [  Siedzialas stale w domu... Bo ja mialam  ]
                                  [  piec miesiecy...                         ]

14 Data: Pa?dziernik 30 2008 11:19:43
Temat: Re: Lamer: O co chodzi z benzyną i olejem?
Autor: Grejon 

Brzezi pisze:

Jezeli jestes podatny na efekt placebo, to owszem, wplynie na Ciebie, ale
nie na spalanie :P

Jak to nie? Mając świadomość, że zatankował droższe paliwo zacznie jeździć oszczędniej. :)

Pozdrawiam
Brzezi

--
Grzegorz Jońca    GG: 7366919    Szara ReniaM 1.4 E7J PMS-edycja limitowana ;)
http://www.fitness4you.pl - wszystko dla aktywnych

15 Data: Pa?dziernik 30 2008 10:36:46
Temat: Re: Lamer: O co chodzi z benzyną i olejem?
Autor: Brzezi 

czw, 30 paź 2008 o 11:19 GMT, Grejon napisał(a):

Jezeli jestes podatny na efekt placebo, to owszem, wplynie na Ciebie, ale
nie na spalanie :P

Jak to nie? Mając świadomość, że zatankował droższe paliwo zacznie
jeździć oszczędniej. :)

Hmm wlasciwie to to mialem na mysli..

Chociaz z drugiej strony to dziala odwrotnie, masz "lepsze" paliwo,
przyjemniej sie jezdzi, "wiecej" mocy, wiec wiecej pali :)

Pozdrawiam
Brzezi
--
[    E-mail:  ][    If voting could change the system,     ]
[       Ekg: #3781111            ][    it would be illegal.  If not voting    ]
[ LinuxUser: #249916             ][    could change the system, it would      ]
                                  [    be illegal.                            ]

16 Data: Pa?dziernik 30 2008 11:47:49
Temat: Re: Lamer: O co chodzi z benzyną i olejem?
Autor: ps 

Michal pisze:

95 i 98 to liczba oktanowa określająca z grubsza rzecz biorąc odporność paliwa na spalanie stukowe (detonacyjne). Upraszczając - im wyższa liczba

A jak się sprawa ma w przypadku paliw "premium" , "verva" itp - dostępne na stacjach BP, Shell, Orlen. Czy w porównaniu do normalnej benzyny 95 różnią się tylko liczbą oktanową , czy też są jakieś inne dodatki, które rzeczywiście mogą wpłynąć na mniejsze spalanie tych lepszych paliw.


One nie różnią się liczbą oktanową (z zasady, bo w wyniku procesu liczba oktanowa może się o jakieś dziesiąte części zmienić). Mają dodatki smarujące, antykorozyjne i inne pierdoły.
W przypadku benzyn tankowanie Verva nie ma większego sensu. W przypadku diesla i nowoczesnych silników - i owszem, ma, i daje to więcej, niż jakieśtam dodatki do diesla (czyli więcej niż 0). Praktycznie nie mają one wpływu na ilość spalanego paliwa.

17 Data: Pa?dziernik 29 2008 23:06:54
Temat: Re: Lamer: O co chodzi z benzyną i olejem?
Autor: Tristan 

W odpowiedzi na pismo z środa 29 październik 2008 22:50
(autor Arek ;-)
publikowane na pl.misc.samochody,
wasz znak:


zapytaj izoldy.

Kurde, ta grupa ma jakieś problemy chyba... Czy nie da się bez złośliwości?

A co do mniejszego spalania - nawet jeśli spala mniej, to przepłacasz
przy tankowaniu, więc interes z tego żaden, bo nadal jesteś na
minusie.

No różnice w cenie są groszowe.


--
Tristan

18 Data: Pa?dziernik 30 2008 10:15:38
Temat: Re: Lamer: O co chodzi z benzyną i olejem?
Autor: Cyneq 

Tristan pisze:

W odpowiedzi na pismo z środa 29 październik 2008 22:50 (autor Arek ;-) publikowane na pl.misc.samochody, wasz znak:


zapytaj izoldy.

Kurde, ta grupa ma jakieś problemy chyba... Czy nie da się bez złośliwości?

Ciężko sie powstrzymać jak ktoś pyta o coś co mógł sobie poczytać w dowolnej książce, encyklopedii, podręczniku, znaleźć w góglach. Mamy uczelenie na lenistwo, sory.

--
Cyneq

19 Data: Pa?dziernik 29 2008 14:50:44
Temat: Re: Lamer: O co chodzi z benzyną i olejem?
Autor: Arek ;-) 

zapytaj izoldy.

A co do mniejszego spalania - nawet jeśli spala mniej, to przepłacasz
przy tankowaniu, więc interes z tego żaden, bo nadal jesteś na
minusie. Wydaje mi się, że takie starocie są przystosowane nawet do 91
(ba, może być wręcz zalecana), więc wlewanie 98 może ci dać skutek
odwrotny od zamierzonego. Lej 95 i nie kombinuj.

Na logikę mieszać można, tylko wtedy wyjdzie ci 9X oktanów zależnie od
ilości każdej mazi. Bezsensu.

A olej silnikowy z reguły nie powinno się mieszać. W praktyce olej o
tych samych parametrach (to te cyferki z W) i tego samego rodzaju (np.
mineralny) można mieszać. Nie miesza się oleju syntetycznego z
mineralnym itd.

Więcej nie chce mi się już pisać. Oczywista oczywistość dostępna w
google ;-)

20 Data: Pa?dziernik 30 2008 00:54:08
Temat: Re: Lamer: O co chodzi z benzyną i olejem?
Autor: Krecik 

Tristan pisze:

Zagadnienie 1:

Zastanawiam się, czemu są dwa rodzaje benzyny, 95 i 98? Czym się różnią?
Kiedy warto stosować 95 a kiedy 98? Czy można je mieszać?

98 jest trzy lata młodsza, za to 95 jest tańsza, bo już 13 lat leży.

Zagadnienie 2:

Czy olej można mieszać? Wiem, że w ogólności nie, ale może są jakieś
przypadki możliwości mieszania?

Można zmieszać olej z octem, ale lepiej potem nie wypijać.

--
Krecik w mieście

21 Data: Pa?dziernik 30 2008 09:42:25
Temat: Re: Lamer: O co chodzi z benzyną i olejem?
Autor: Jakub Witkowski 

Krecik pisze:

Można zmieszać olej z octem, ale lepiej potem nie wypijać.

Nie używasz sosu vinaigrette? Pycha.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

22 Data: Listopad 01 2008 10:11:26
Temat: Re: Lamer: O co chodzi z benzyną i olejem?
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello Jakub,

Thursday, October 30, 2008, 9:42:25 AM, you wrote:

Można zmieszać olej z octem, ale lepiej potem nie wypijać.
Nie używasz sosu vinaigrette? Pycha.

Z olejem silnikowym i octem? Ja wolę z oliwą z oliwek i sokiem z
cytryny...


--
Best regards,
 RoMan                           
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Spam: http://www.squadack.na.allegro.pl/ :)

23 Data: Listopad 01 2008 18:16:56
Temat: Re: Lamer: O co chodzi z benzyną i olejem?
Autor: Tomasz Pyra 

RoMan Mandziejewicz pisze:

Hello Jakub,

Thursday, October 30, 2008, 9:42:25 AM, you wrote:

Można zmieszać olej z octem, ale lepiej potem nie wypijać.
Nie używasz sosu vinaigrette? Pycha.

Z olejem silnikowym i octem? Ja wolę z oliwą z oliwek i sokiem z
cytryny...

Olej mineralny z octem to taka tania wersja sosu vinaigrette.

24 Data: Pa?dziernik 31 2008 00:37:30
Temat: Re: Lamer: O co chodzi z benzyną i olejem?
Autor: Michal_K 

Krecik pisze:

Tristan pisze:

Zagadnienie 1:

Zastanawiam się, czemu są dwa rodzaje benzyny, 95 i 98? Czym się różnią?
Kiedy warto stosować 95 a kiedy 98? Czy można je mieszać?

98 jest trzy lata młodsza, za to 95 jest tańsza, bo już 13 lat leży.
Śmiej się :) Sam kiedyś tak myślałem, że te cyferki oznaczają nie tyle rok produkcji co "rocznikowy standard" benzyn :D Z samochodami nie miałem wtedy nic wspólnego a skojarzenia z Windows 95 i Windows 98 nasuwały się same :PPPP



--
Michał

Lamer: O co chodzi z benzyną i olejem?



Grupy dyskusyjne