Grupy dyskusyjne   »   DPF i turbo

DPF i turbo



1 Data: Marzec 27 2015 12:42:37
Temat: DPF i turbo
Autor: masti 

tak na marginesie dyskusji o wypalaniu DFPa

producenci twierdzą, ze to superważne, podobnie jak niewyłacznie silnika
z trubo po pałowaniu. Gdyby tak było ty byłaby kontrolka czy wpis na
wyślwietlaczu kompa o jednym i drugim, a nie ma.

Psipadeg? Spiseg?


--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett



2 Data: Marzec 27 2015 13:48:19
Temat: Re: DPF i turbo
Autor: J.F. 

Użytkownik "masti"  napisał w wiadomości grup

tak na marginesie dyskusji o wypalaniu DFPa
producenci twierdzą, ze to superważne, podobnie jak niewyłacznie silnika
z trubo po pałowaniu. Gdyby tak było ty byłaby kontrolka czy wpis na
wyślwietlaczu kompa o jednym i drugim, a nie ma.
Psipadeg? Spiseg?

Jesli cie dobrze rozumiem ... zaden spisek, komputer wypala i o nic nie pyta.

J.

3 Data: Marzec 27 2015 13:10:44
Temat: Re: DPF i turbo
Autor: masti 

J.F. wrote:

Użytkownik "masti"  napisał w wiadomości grup

tak na marginesie dyskusji o wypalaniu DFPa
producenci twierdzą, ze to superważne, podobnie jak niewyłacznie
silnika
z trubo po pałowaniu. Gdyby tak było ty byłaby kontrolka czy wpis na
wyślwietlaczu kompa o jednym i drugim, a nie ma.
Psipadeg? Spiseg?

Jesli cie dobrze rozumiem ... zaden spisek, komputer wypala i o nic
nie pyta.

ale nie ma kontrolki, ze nie wypala.

Tak smao jak nie ma kontrolki, żeby nie wyłączać silnika ze względu na
chłodzenie turbo

--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett

4 Data: Marzec 28 2015 23:36:03
Temat: Re: DPF i turbo
Autor: Adam 

W dniu 2015-03-27 o 14:10, masti pisze:

J.F. wrote:

Użytkownik "masti"  napisał w wiadomości grup

tak na marginesie dyskusji o wypalaniu DFPa
producenci twierdzą, ze to superważne, podobnie jak niewyłacznie
silnika
z trubo po pałowaniu. Gdyby tak było ty byłaby kontrolka czy wpis na
wyślwietlaczu kompa o jednym i drugim, a nie ma.
Psipadeg? Spiseg?

Jesli cie dobrze rozumiem ... zaden spisek, komputer wypala i o nic
nie pyta.

ale nie ma kontrolki, ze nie wypala.

Tak smao jak nie ma kontrolki, żeby nie wyłączać silnika ze względu na
chłodzenie turbo


A Subaru widział?


--
Pozdrawiam.

Adam

5 Data: Marzec 27 2015 15:24:30
Temat: Re: DPF i turbo
Autor: Trybun 

W dniu 2015-03-27 o 13:42, masti pisze:

tak na marginesie dyskusji o wypalaniu DFPa

producenci twierdzą, ze to superważne, podobnie jak niewyłacznie silnika
z trubo po pałowaniu. Gdyby tak było ty byłaby kontrolka czy wpis na
wyślwietlaczu kompa o jednym i drugim, a nie ma.

Psipadeg? Spiseg?



Jaki producent twierdzi że turbo należy schładzać przed wyłączeniem silnika?? Tą głupotę wymyślił jakiś fantasta, a inni podchwytują. Producentom chodziło nie o żadne schładzanie, a o to aby nie wyłączać silnika bezpośrednio z wysokich obrotów, bo bo po takiej operacji turbina jeszcze się kręci a smarowania już nie ma.

6 Data: Marzec 27 2015 17:28:39
Temat: Re: DPF i turbo
Autor: masti 

Trybun wrote:

W dniu 2015-03-27 o 13:42, masti pisze:
tak na marginesie dyskusji o wypalaniu DFPa

producenci twierdzą, ze to superważne, podobnie jak niewyłacznie silnika
z trubo po pałowaniu. Gdyby tak było ty byłaby kontrolka czy wpis na
wyślwietlaczu kompa o jednym i drugim, a nie ma.

Psipadeg? Spiseg?



Jaki producent twierdzi że turbo należy schładzać przed wyłączeniem
silnika?? Tą głupotę wymyślił jakiś fantasta, a inni podchwytują.
Producentom chodziło nie o żadne schładzanie, a o to aby nie wyłączać
silnika bezpośrednio z wysokich obrotów, bo bo po takiej operacji
turbina jeszcze się kręci a smarowania już nie ma.

i kontrolki też nie :)

--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett

7 Data: Marzec 27 2015 19:42:39
Temat: Re: DPF i turbo
Autor: Tomasz Gorbaczuk 

W dniu .03.2015 o 18:28 masti  pisze:



Jaki producent twierdzi że turbo należy schładzać przed wyłÄ…czeniem
silnika?? Tą głupotę wymyślił jakiś fantasta, a inni podchwytują.
Producentom chodziło nie o żadne schładzanie, a o to aby nie wyłÄ…czać
silnika bezpośrednio z wysokich obrotów, bo bo po takiej operacji
turbina jeszcze się kręci a smarowania już nie ma.

i kontrolki też nie :)


Bo nie ma takiej potrzeby.
O turbo chłodzonym cieczą pchaną elektryczną pompką słyszał?
Nawet parszywe francuskie dci to ma.
Turbo jest chłodzona bez względu na to czy kierownik siedzi jeszcze za  kierownicą, czy po "pałowaniu" zdążył już zgasić silnik.

TG

8 Data: Marzec 28 2015 10:10:13
Temat: Re: DPF i turbo
Autor: Marek 

On Fri, 27 Mar 2015 19:42:39 +0100, "Tomasz Gorbaczuk"  wrote:

Bo nie ma takiej potrzeby.
O turbo chłodzonym cieczą pchaną elektryczną pompkďż˝=
ďż˝ słyszał?
Nawet parszywe francuskie dci to ma.
Turbo jest chłodzona bez względu na to czy kierownik siedzi je=
szcze za  =
kierownicą, czy po "pałowaniu" zdążył już =
zgasić silnik.

W nowych hyundaiach kilka lat temu widziałem naklejkę na drzwiach przestrzegająca przed nagłym gaszeniem silnika z wysokich obrotów.
Dla pewności było coś o liczeniu do 20 przed każdym gaszeniem...

--
Marek

9 Data: Marzec 28 2015 11:26:26
Temat: Re: DPF i turbo
Autor:

W dniu 2015-03-28 o 10:10, Marek pisze:

W nowych hyundaiach kilka lat temu widziałem naklejkę na drzwiach
przestrzegająca przed nagłym gaszeniem silnika z wysokich obrotów.
Dla pewności było coś o liczeniu do 20 przed każdym gaszeniem...

Przyznasz że to w dzisiejszych czasach dość zabawne :-)

A z drugiej strony. Mam teraz diesla i kilka razy mi się zdarzyło odpalić przed zgaśnięciem świec żarowych.
Dlaczego nie ma automatycznej blokady zapłonu?
(wiem to rocznika 2005 jest)
Jak jest w nowych samochodach?

z

PS. Jest za to wyłączanie zasilania radia, zapalniczki podczas zapłonu.
Kiedyś sprzedawca ładowarki do tel. ostrzegał żeby nie wtykać podczas odpalania bo skok napięcia...
Można? Można!

10 Data: Marzec 28 2015 11:51:39
Temat: Re: DPF i turbo
Autor: Tomasz Wójtowicz 

W dniu 2015-03-28 o 11:26, z pisze:

W dniu 2015-03-28 o 10:10, Marek pisze:
W nowych hyundaiach kilka lat temu widziałem naklejkę na drzwiach
przestrzegająca przed nagłym gaszeniem silnika z wysokich obrotów.
Dla pewności było coś o liczeniu do 20 przed każdym gaszeniem...

Przyznasz że to w dzisiejszych czasach dość zabawne :-)

A z drugiej strony. Mam teraz diesla i kilka razy mi się zdarzyło
odpalić przed zgaśnięciem świec żarowych.

Bo to nie było zgaśnięcie świec, tylko zgaśnięcie kontrolki. Świece żarowe pracują jeszcze nawet kilka minut po rozruchu.

Nie ma też automatycznego gaszenia silnika w razie zapalenia się kontrolki oleju czy dojścia wskazówki temperatury do czerwonego pola.

11 Data: Marzec 28 2015 15:28:47
Temat: Re: DPF i turbo
Autor:

W dniu 2015-03-28 o 11:51, Tomasz Wójtowicz pisze:

Bo to nie było zgaśnięcie świec, tylko zgaśnięcie kontrolki. Świece
żarowe pracują jeszcze nawet kilka minut po rozruchu.

Dzięki za info. Został mi jakiś nawyk od czasów Lublina :-)


Nie ma też automatycznego gaszenia silnika w razie zapalenia się
kontrolki oleju czy dojścia wskazówki temperatury do czerwonego pola.


Ale zabezpieczenie radia przed skokiem napięcia jest.
A może też chodzi o coś innego? :)

z

12 Data: Marzec 28 2015 13:59:58
Temat: Re: DPF i turbo
Autor: Konfabulator 

W dieselu zazwyczaj chodzi o zapotrzebowanie na solidnego prądowego kopa by odpalił. Zwłaszcza zimą. Na pewno nie o skok napięcia w gniazdku, a jeśli skok miałby być to w dół, co żadnemu urządzeniu przeznaczonemu do instalacji samochodowej nie zaszkodzi, bo w tej instalacji stale są skoki, więc napięcie się stabilizuje chociażby kondesatorami.

13 Data: Marzec 31 2015 18:01:15
Temat: Re: DPF i turbo
Autor:

W dniu 2015-03-28 o 21:59, Konfabulator pisze:

W dieselu zazwyczaj chodzi o zapotrzebowanie na solidnego prądowego kopa by odpalił.

Dokładnie tak samo miałem w poprzednim samochodzie benzynowym (Almera)

Też chodziło o wykorzystanie prądu?

z

14 Data: Marzec 28 2015 23:54:56
Temat: Re: DPF i turbo
Autor: Marek 

On Sat, 28 Mar 2015 15:28:47 +0100, z  wrote:

A może też chodzi o coś innego? :)

Raczej. Światła też gasną?

--
Marek

15 Data: Marzec 28 2015 23:54:05
Temat: Re: DPF i turbo
Autor: Marek 

On Sat, 28 Mar 2015 11:26:26 +0100, z  wrote:

Przyznasz że to w dzisiejszych czasach doć zabawne :-)

Powinna powstać lista kretynizmów "konstrukcyjnych" w samochodach.

--
Marek

16 Data: Marzec 29 2015 00:26:22
Temat: Re: DPF i turbo
Autor: Tomasz WĂłjtowicz 

W dniu 2015-03-28 o 23:54, Marek pisze:

On Sat, 28 Mar 2015 11:26:26 +0100, z  wrote:
Przyznasz że to w dzisiejszych czasach doć zabawne :-)

Powinna powstać lista kretynizmów "konstrukcyjnych" w samochodach.


To ja na pierwszym miejscu stawiam gniazdo zapalniczki, chyba najgłupszy typ złÄ…cza elektrycznego. Wtyczki same się wysuwają, słabo kontaktują, iskrzą.

Najgłupsze jest to, że od ok. 10 lat w nowych samochodach już nawet nie wsadzają zapalniczek, tylko zatyczki - na zasadzie niech palacz sobie dokupi zapalniczkę. W takim przypadku utrzymywanie tego złÄ…cza, gdy można by wprowadzić lepszy standard, to kretynizm.

Mam nadzieję, że jak wejdą do samochodów instalacje 48-52V, to coś w tym względzie się zmieni.

17 Data: Marzec 27 2015 23:27:47
Temat: Re: DPF i turbo
Autor: X-Man 

"Tomasz Gorbaczuk"  wrote in message

W dniu .03.2015 o 18:28 masti  pisze:
Jaki producent twierdzi że turbo należy schładzać przed wyłÄ…czeniem
silnika?? Tą głupotę wymyślił jakiś fantasta, a inni podchwytują.
Producentom chodziło nie o żadne schładzanie, a o to aby nie wyłÄ…czać
silnika bezpośrednio z wysokich obrotów, bo bo po takiej operacji
turbina jeszcze się kręci a smarowania już nie ma.
i kontrolki też nie :)
Bo nie ma takiej potrzeby.
O turbo chłodzonym cieczą pchaną elektryczną pompką słyszał?
Nawet parszywe francuskie dci to ma.
Turbo jest chłodzona bez względu na to czy kierownik siedzi jeszcze za kierownicą, czy po "pałowaniu" zdążył już zgasić silnik.

większoć turbin jest chłodzona przepływającym olejem a turbiny z chłodzeniem wodnym są raczej nieczęsto spotykane, co nei zmeinia faktu że wystaczy kilka sekund poczekać z gaszeniem gorącego silnika po ostrej jeździe a nie robić szopkę ze studzeniem przez kilka minut...

Pzdr
Piotr

18 Data: Marzec 28 2015 20:13:21
Temat: Re: DPF i turbo
Autor: RadoslawF 

W dniu 2015-03-27 o 19:42, Tomasz Gorbaczuk pisze:


Jaki producent twierdzi że turbo należy schładzać przed wyłÄ…czeniem
silnika?? Tą głupotę wymyślił jakiś fantasta, a inni podchwytują.
Producentom chodziło nie o żadne schładzanie, a o to aby nie wyłÄ…czać
silnika bezpośrednio z wysokich obrotów, bo bo po takiej operacji
turbina jeszcze się kręci a smarowania już nie ma.

i kontrolki też nie :)


Bo nie ma takiej potrzeby.
O turbo chłodzonym cieczą pchaną elektryczną pompką słyszał?
Nawet parszywe francuskie dci to ma.
Turbo jest chłodzona bez względu na to czy kierownik siedzi jeszcze za
kierownicą, czy po "pałowaniu" zdążył już zgasić silnik.

Ale smarowane już nie jest a to miała być przyczyna nie wyłÄ…czania.


Pozdrawiam

19 Data: Marzec 28 2015 15:11:26
Temat: Re: DPF i turbo
Autor: Trybun 

W dniu 2015-03-27 o 18:28, masti pisze:

Trybun wrote:

W dniu 2015-03-27 o 13:42, masti pisze:
tak na marginesie dyskusji o wypalaniu DFPa

producenci twierdzą, ze to superważne, podobnie jak niewyłacznie silnika
z trubo po pałowaniu. Gdyby tak było ty byłaby kontrolka czy wpis na
wyślwietlaczu kompa o jednym i drugim, a nie ma.

Psipadeg? Spiseg?


Jaki producent twierdzi że turbo należy schładzać przed wyłączeniem
silnika?? Tą głupotę wymyślił jakiś fantasta, a inni podchwytują.
Producentom chodziło nie o żadne schładzanie, a o to aby nie wyłączać
silnika bezpośrednio z wysokich obrotów, bo bo po takiej operacji
turbina jeszcze się kręci a smarowania już nie ma.
i kontrolki też nie :)


Bo i taka kontrolka turbo to trochę bez sensu. Natomiast może dziwić to że nie we wszystkich autach jest kontrolka DPF..

20 Data: Marzec 30 2015 09:10:54
Temat: Re: DPF i turbo
Autor: Myjk 

Sat, 28 Mar 2015 15:11:26 +0100, Trybun

Natomiast może dziwić to
że nie we wszystkich autach jest kontrolka DPF..

Bo i po co kontrolka że coś dobrze (albo że w ogóle) działa?

--
Pozdor Myjk

21 Data: Marzec 30 2015 14:14:49
Temat: Re: DPF i turbo
Autor: masti 

Myjk wrote:

Sat, 28 Mar 2015 15:11:26 +0100, Trybun

Natomiast może dziwić to
że nie we wszystkich autach jest kontrolka DPF..

Bo i po co kontrolka że coś dobrze (albo że w ogóle) działa?

a kontrolka, że nie działa?


--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett

22 Data: Marzec 30 2015 16:37:59
Temat: Re: DPF i turbo
Autor: Myjk 

Mon, 30 Mar 2015 14:14:49 +0000 (UTC), masti

Bo i po co kontrolka że coś dobrze (albo że w ogóle) działa?
a kontrolka, że nie działa?

Jest kontrolka że nie działa -- wywala pewnie MIL.

--
Pozdor Myjk

23 Data: Marzec 28 2015 13:45:53
Temat: Re: DPF i turbo
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Fri, 27 Mar 2015 15:24:30 +0100, Trybun napisał(a):

W dniu 2015-03-27 o 13:42, masti pisze:
tak na marginesie dyskusji o wypalaniu DFPa

producenci twierdzą, ze to superważne, podobnie jak niewyłacznie silnika
z trubo po pałowaniu. Gdyby tak było ty byłaby kontrolka czy wpis na
wyślwietlaczu kompa o jednym i drugim, a nie ma.

Psipadeg? Spiseg?



Jaki producent twierdzi że turbo należy schładzać przed wyłączeniem
silnika?? Tą głupotę wymyślił jakiś fantasta, a inni podchwytują.
Producentom chodziło nie o żadne schładzanie, a o to aby nie wyłączać
silnika bezpośrednio z wysokich obrotów, bo bo po takiej operacji
turbina jeszcze się kręci a smarowania już nie ma.

Turbina zatrzyma się prawie natychmiast, bo zatrzyma ją brak przepływu
spalin i powietrza.
A w czekaniu przed wyłączeniem silnika turbo chodzi właśnie o chłodzenie.
Turbina rozgrzewana jest przez spaliny do bardzo wysokich temperatur, a
olej który przez nią normalnie szybko przepływa wytrzyma max 160C.
W tej sytuacji zatrzymanie silnika spowoduje przegrzanie tej objętości
oleju która znajduje się w turbinie i wytrącenie z niego stałych frakcji
które zostaną w łożysku w czasie następnego uruchomienia silnika.

24 Data: Marzec 28 2015 15:11:06
Temat: Re: DPF i turbo
Autor: Trybun 

W dniu 2015-03-28 o 13:45, Tomasz Pyra pisze:



Jaki producent twierdzi że turbo należy schładzać przed wyłączeniem
silnika?? Tą głupotę wymyślił jakiś fantasta, a inni podchwytują.
Producentom chodziło nie o żadne schładzanie, a o to aby nie wyłączać
silnika bezpośrednio z wysokich obrotów, bo bo po takiej operacji
turbina jeszcze się kręci a smarowania już nie ma.
Turbina zatrzyma się prawie natychmiast, bo zatrzyma ją brak przepływu
spalin i powietrza.
A w czekaniu przed wyłączeniem silnika turbo chodzi właśnie o chłodzenie.
Turbina rozgrzewana jest przez spaliny do bardzo wysokich temperatur, a
olej który przez nią normalnie szybko przepływa wytrzyma max 160C.
W tej sytuacji zatrzymanie silnika spowoduje przegrzanie tej objętości
oleju która znajduje się w turbinie i wytrącenie z niego stałych frakcji
które zostaną w łożysku w czasie następnego uruchomienia silnika.

Jednak trze przez jakiś czas bez smarowania. A co do przegrzewania się oleju w silnikach turbo, no tu producent zaleca lać lepszy olej i oczywiście znacznie częściej podlega wymianie. A poza tym paradoksalnie turbina wytrzyma dłuższy przebieg gdy jazda odbywa się na autostradach, czyli ciągła praca w wysokich temperaturach niż na innych drogach, albo w mieście, czyli gdy się aż tak bardzo nie rozgrzewa.

25 Data: Marzec 28 2015 23:10:38
Temat: Re: DPF i turbo
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Sat, 28 Mar 2015 15:11:06 +0100, Trybun napisał(a):

W dniu 2015-03-28 o 13:45, Tomasz Pyra pisze:


Jaki producent twierdzi że turbo należy schładzać przed wyłączeniem
silnika?? Tą głupotę wymyślił jakiś fantasta, a inni podchwytują.
Producentom chodziło nie o żadne schładzanie, a o to aby nie wyłączać
silnika bezpośrednio z wysokich obrotów, bo bo po takiej operacji
turbina jeszcze się kręci a smarowania już nie ma.
Turbina zatrzyma się prawie natychmiast, bo zatrzyma ją brak przepływu
spalin i powietrza.
A w czekaniu przed wyłączeniem silnika turbo chodzi właśnie o chłodzenie.
Turbina rozgrzewana jest przez spaliny do bardzo wysokich temperatur, a
olej który przez nią normalnie szybko przepływa wytrzyma max 160C.
W tej sytuacji zatrzymanie silnika spowoduje przegrzanie tej objętości
oleju która znajduje się w turbinie i wytrącenie z niego stałych frakcji
które zostaną w łożysku w czasie następnego uruchomienia silnika.

Jednak trze przez jakiś czas bez smarowania. A co do przegrzewania się
oleju w silnikach turbo, no tu producent zaleca lać lepszy olej i
oczywiście znacznie częściej podlega wymianie.

Nie ma w sprzedaży takich olejów żeby wytrzymały temperatury panujące w
układzie wydechowym.
W zasadzie nie ma znaczenia czy kupisz szajs za 20zł/l który wytrzymuje
120C, czy może super sportowy olej za 100zł/l który wytrzyma 200C, w
sytuacji kiedy turbina ma 500+C.

Wymiana nic tu nie pomoże, bo "piasek" pozostały po wysmarzeniu starego
oleju w rozgrzanej do czerwoności turbinie, pozostanie w niej w czasie
następnego uruchomienia silnika.
I właśnie dlatego należy do tego nie doprowadzać, czyli schładzać turbinę
do temperatur nie powodujących rozpad oleju przed wyłączeniem silnika.

Wtedy cały ten syf który normalnie zakleja piece na olej przepracowany
zostaje w ślizgowym łożysku turbosprężarki i przy następnym uruchomieniu
turbina startuje na sucho z tym w łożysku.

Dlatego stosuje się np. turbotimery - ze względów na przepisy dotyczące
emisji spalin, nie mogą być stosowane w sprzedawanych pojazdach.


A poza tym paradoksalnie
turbina wytrzyma dłuższy przebieg gdy jazda odbywa się na autostradach,
czyli ciągła praca w wysokich temperaturach niż na innych drogach, albo
w mieście, czyli gdy się aż tak bardzo nie rozgrzewa.

Właśnie w tym rzecz, że podczas jazdy temperatura oleju nie przekracza
100C, przepływa przez łożysko turbiny bardzo szybko, smaruje łożysko i nic
złego się z nim nie dzieje.
Problem jest dopiero wtedy kiedy w bardzo gorącej turbinie olej przestaje
płynąć, czyli po wyłączeniu silnika.

26 Data: Marzec 28 2015 15:34:11
Temat: Re: DPF i turbo
Autor: LEPEK 

W dniu 2015-03-27 o 13:42, masti pisze:

producenci twierdzą, ze to superważne, podobnie jak niewyłacznie silnika
z trubo po pałowaniu. Gdyby tak było ty byłaby kontrolka czy wpis na
wyślwietlaczu kompa o jednym i drugim, a nie ma.

U mnie jest naklejka na daszku przeciwsłonecznym.
Poza tym - uważam, że brak kontrolki nie jest tu wyznacznikiem.

Pozdr,
--
L E P E K    Pruszcz   Gdański
no_spam/maupa/poczta/kropka/fm
Avensis CDT220 1CDFTV sedan'01
Avensis ADT250 1ADFTV sedan'08
Majesty YP125R SE068  sqter'08

DPF i turbo



Grupy dyskusyjne