Grupy dyskusyjne   »   Liczba oktanowa.

Liczba oktanowa.



1 Data: Styczen 21 2008 09:30:25
Temat: Liczba oktanowa.
Autor: adym 

Witam,
producent zaleca stosowanie LO95. Do tej pory tankowałem zwykłą 95Pb na BP. Ostatnio zatankowałem vpower95. Trudno określić czy jest lepiej, może trzeba by pomierzyć zużycie. Wydaje mi sie, ze jest ciut lepiej. Być może ta zwykła 95 (bo jest jeszcze na bp ultimate) nie ma tych 95 oktanów. W dodatku po 30tys km musiałem czyścic przepustnice.
Chce jednak zapytać czy można stosować benzynę o wyższej liczbie oktanowej niż zaleca producent?
Z jednej strony gdzieś słyszałem, ze nie powinno sie bo silnik "przyzwyczaja się" (co to za brednie?) :) , z drugiej czytałem, ze owszem nie powinno się schodzić poniżej zalecanej liczby oktanowej.
Jak to jest?



2 Data: Styczen 21 2008 09:41:10
Temat: Re: Liczba oktanowa.
Autor: Agent 


Użytkownik "adym"  napisał w wiadomości

Witam,
producent zaleca stosowanie LO95. Do tej pory tankowałem zwykłą 95Pb na BP. Ostatnio zatankowałem vpower95. Trudno określić czy jest lepiej, może trzeba by pomierzyć zużycie. Wydaje mi sie, ze jest ciut lepiej. Być może ta zwykła 95 (bo jest jeszcze na bp ultimate) nie ma tych 95 oktanów. W dodatku po 30tys km musiałem czyścic przepustnice.
Chce jednak zapytać czy można stosować benzynę o wyższej liczbie oktanowej niż zaleca producent?
Z jednej strony gdzieś słyszałem, ze nie powinno sie bo silnik "przyzwyczaja się" (co to za brednie?) :) , z drugiej czytałem, ze owszem nie powinno się schodzić poniżej zalecanej liczby oktanowej.
Jak to jest?

Nie powinno się stosować benzyny o niższej liczbie oktanowej niż zalecana. Większa liczba oktanów nie da raczej większej mocy. Nie sprawdzałem ale być może vpower ma większą wartość energetyczną. To może spowodować mniejsze spalanie bądź wyższa moc. Wieksza liczba oktanowa raczej nie.

3 Data: Styczen 21 2008 09:54:36
Temat: Re: Liczba oktanowa.
Autor: Tomasz Pyra 

adym pisze:

Z jednej strony gdzieś słyszałem, ze nie powinno sie bo silnik "przyzwyczaja się" (co to za brednie?) :) , z drugiej czytałem, ze owszem nie powinno się schodzić poniżej zalecanej liczby oktanowej.
Jak to jest?

Z całą pewnością nie należy stosować paliwa o niższej liczbie oktanowej, bo wystąpi ryzyko spalania stukowego które powoduje problemy w silniku.
Wyższa liczba oktanowa takiego szkodliwego działania nie ma, najwyżej silnik straci nieco mocy.

Na 98 będziesz miał nieco inny dźwięk silnika na wolnych obrotach - taki bardziej miękki.

Teoretycznie silnik mógłby się adaptować do paliwa o wyższej liczbie oktanowej przyspieszając nieco zapłon, ale nie udało mi się nigdy potwierdzić że jakiś silnik miałby tak robić automatycznie.



--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- w- CB++
http://free.of.pl/h/hellfire/

4 Data: Styczen 21 2008 08:57:33
Temat: Re: Liczba oktanowa.
Autor: Boombastic 

Teoretycznie silnik mógłby się adaptować do paliwa o wyższej liczbie
oktanowej przyspieszając nieco zapłon, ale nie udało mi się nigdy
potwierdzić że jakiś silnik miałby tak robić automatycznie.

Oglądałem kiedyś test paliw w TV. Lano kilka rodzajów benzyn (zdaje się z rynku
niemieckiego) łącznie z Vpower chyba 101. Do testów używano kilku samochodów,
które po zatankowaniu badano na hamowni. Praktycznie tylko Subaru Impreza miała
znaczny przyrost mocy na vpower 101 do ponad 250 KM z 230 KM, inne auta w
granicach błędu pomiarowego.

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

5 Data: Styczen 21 2008 10:37:01
Temat: Re: Liczba oktanowa.
Autor: zkruk [Lodz] 

Boombastic wrote:

Oglądałem kiedyś test paliw w TV. Lano kilka rodzajów benzyn (zdaje
się z rynku niemieckiego) łącznie z Vpower chyba 101. Do testów
używano kilku samochodów, które po zatankowaniu badano na hamowni.
Praktycznie tylko Subaru Impreza miała znaczny przyrost mocy na
vpower 101 do ponad 250 KM z 230 KM, inne auta w granicach błędu
pomiarowego.

bo pewnie tylko ona byla uturbiona? :>


--
pozdrawiam
www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona
www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych
www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Łodzi

6 Data: Styczen 21 2008 10:09:15
Temat: Re: Liczba oktanowa.
Autor: Boombastic 

bo pewnie tylko ona byla uturbiona? :>

Tak, na tym polegał test. Wzięto jakieś maluchy, średniaki i za auto mogące coś
wyciągnąć z paliwa wysokooktanowego robiła własnie Impreza. Wniosek był jeden -
zdecydowana większość silników nic nie osiąga stosując paliwo o wyższej liczbie
oktanowej, więc nie ma sensu przepłacać. Nie pamiętam czy czasem nie zdażały
się spadki mocy na 98.

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

7 Data: Styczen 21 2008 12:00:39
Temat: Re: Liczba oktanowa.
Autor: P_ablo 


Użytkownik "Tomasz Pyra"  napisał w wiadomości


Teoretycznie silnik mógłby się adaptować do paliwa o wyższej liczbie
oktanowej przyspieszając nieco zapłon, ale nie udało mi się nigdy
potwierdzić że jakiś silnik miałby tak robić automatycznie.


Bo nowsze silniki maja czujnik spalania stukowego (mikrofon) tylko do
opozniania zaplonu. Zaplon jest ustawiony fabrycznie do np 95 i w razie
nizszej liczby oktanowej i spalania stukowego jest opozniany. Korekta w
druga strone w "normalnych" samochodach nie wystepuje i lanie lepszej
benzyny nic nie daje. Wspomniana w watku impreza prawdopodobnie ma
mozliwosc autoadaptacji w gore lub mapa jest fabrycznie ustawiona na wyzsza
liczbe oktanowa. Zawsze mozna sobie kupic programowalny ecu i przyspieszyc
zaplon lub przeprogramowac mape w fabrycznym komputerze. Niestety to drugie
rozwiaznie nie zawsze sie sprawdza.
Generalnie historie o nizszym spalaniu przy wyzszej LO to bzdury, jedyne co
moze sie poprawic to wlasnie moc a zuzycie paliwa raczej wzrasta.

Picasso

8 Data: Styczen 21 2008 16:24:22
Temat: Re: Liczba oktanowa.
Autor: Rafal 

a jak to jest z olejem napedowym ?
czy auta sa dostosowane do gorszego i nie warto lac tego drozszego typu
Verva i Vpower?
pozdrawiam

9 Data: Styczen 21 2008 17:56:55
Temat: Re: Liczba oktanowa.
Autor: PAndy 


"P_ablo"  wrote in message

Generalnie historie o nizszym spalaniu przy wyzszej LO to bzdury, jedyne co moze sie poprawic to wlasnie moc a zuzycie paliwa raczej wzrasta.

z jednym zastrzeniem ze to co leje sie pod nazwa 95 ma w istocie 95 oktanow a nie jest zlewkiem roznych wynalazkow o liczbie oktanowej 85 - 90
w tym kontekscie taka 98 moze miec np 94 oktany...

10 Data: Styczen 21 2008 18:17:02
Temat: Re: Liczba oktanowa.
Autor: Boombastic 

z jednym zastrzeniem ze to co leje sie pod nazwa 95 ma w istocie 95 oktanow a nie jest zlewkiem roznych wynalazkow o liczbie oktanowej 85 - 90
w tym kontekscie taka 98 moze miec np 94 oktany...

Taaa, jasne. Czytałeś kiedyś informacje z badań paliw na stacjach? Bardzo rzadko benzyny nie trzymały liczby oktanowej. A już takie przykłady podane przez ciebie to już margines. Jakość paliw znacznie sie poprawiła, aczkolwiek oprócz liczby oktanowej mierzy się jeszcze inne parametry i tutaj już sie pojawiają schody.

11 Data: Styczen 22 2008 16:34:29
Temat: Re: Liczba oktanowa.
Autor: PAndy 


"Boombastic"  wrote in message

z jednym zastrzeniem ze to co leje sie pod nazwa 95 ma w istocie 95 oktanow a nie jest zlewkiem roznych wynalazkow o liczbie oktanowej 85 - 90
w tym kontekscie taka 98 moze miec np 94 oktany...

Taaa, jasne. Czytałeś kiedyś informacje z badań paliw na stacjach? Bardzo rzadko benzyny nie trzymały liczby oktanowej. A już takie przykłady podane przez ciebie to już margines. Jakość paliw znacznie sie poprawiła, aczkolwiek oprócz liczby oktanowej mierzy się jeszcze inne parametry i tutaj już sie pojawiają schody.

zgadza sie ale moze ktos wybitnego pecha i wtedy jak nie ma knocksensora to moze mu zaczac dzwonic...
natomiast u nas czasem zdarza sie probo kombinowania i zlewania roznych dziwnych rzeczy - o ile metanol czy etanol albo ksylen czy toluen podnosza liczbe oktanowa to dodatki jakichs bardziej lotnych domieszek moga powodowac rozne problemy...

12 Data: Styczen 21 2008 11:00:40
Temat: Re: Liczba oktanowa.
Autor: TomekC 

adym pisze:

Witam,
producent zaleca stosowanie LO95. Do tej pory tankowałem zwykłą 95Pb na BP. Ostatnio zatankowałem vpower95. Trudno określić czy jest lepiej, może trzeba by pomierzyć zużycie. Wydaje mi sie, ze jest ciut lepiej. Być może ta zwykła 95 (bo jest jeszcze na bp ultimate) nie ma tych 95 oktanów. W dodatku po 30tys km musiałem czyścic przepustnice.
Chce jednak zapytać czy można stosować benzynę o wyższej liczbie oktanowej niż zaleca producent?
Z jednej strony gdzieś słyszałem, ze nie powinno sie bo silnik "przyzwyczaja się" (co to za brednie?) :) , z drugiej czytałem, ze owszem nie powinno się schodzić poniżej zalecanej liczby oktanowej.
Jak to jest?

Lej taką, jaką zaleca producent - zapłon w samochodzie jest ustawiony na spalanie określonego rodzaju benzyny. Czasem jest przełącznik (zwora) rodzaju paliwa, ale to raczej między 91 a 95 (jak w starszej Fieście).

Można wlewać szlachetniejsze odmiany, które są nieco czystsze itp. jak
np. wspomniany V-Power 95, ale z nimi jest tak, że różnicy nie odczujesz
"organoleptycznie", ale na dłuższą metę jednak ma to jakieś dające się
zmierzyć rezultaty.

--
Tomek małpka japko kropka info.

13 Data: Styczen 21 2008 16:10:43
Temat: Re: Liczba oktanowa.
Autor: Pete 


Użytkownik "adym" wrote

Chce jednak zapytać czy można stosować benzynę o wyższej liczbie oktanowej
niż zaleca producent?

Można.  Ale pytanie zasadnicze to: czy jest jakiś sens?  A odpowiedź na to
już nie jest taka prosta.

Natomiast pomijając fakt czy liczba oktanowa przekłada się na osiągi lub
spalanie, to niektóre z paliw, np. "V-power" zawierają więcej dodatków,
które np. pomagają utrzymać układ paliwowy (głównie wtryskiwacze) w
czystości.  Przynajmniej tak jest w innych krajach, a czy w PL też v-power
się tym charakteryzuje, to nie wiem.  Oczywiście zamiast używać v-power,
można też sobie raz na jakiś czas dolać specjalnego preparatu do baku, który
odniesie podobny skutek.

Pozdr.
Pete


Z jednej strony gdzieś słyszałem, ze nie powinno sie bo silnik
"przyzwyczaja się"

Mój to się tak do paliwa przyzwyczaił, że jak mu nie naleję, to nigdzie się
nie ruszy. :)

Liczba oktanowa.



Grupy dyskusyjne