Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo?
1 | Data: Lipiec 02 2013 22:38:34 |
Temat: Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo? | |
Autor: Marcin | Witam 2 |
Data: Lipiec 02 2013 15:42:44 | Temat: Re: Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo? | Autor: A.L. | On Tue, 02 Jul 2013 22:38:34 +0200, Marcin wrote: Witam Mysle ze z tego samego powodu dla ktorego mowimy "szewc i karwiec" a nie "krawc i szewiec" A.L. 3 |
Data: Lipiec 03 2013 07:44:04 | Temat: Re: Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo? | Autor: Robson | W dniu 2013-07-02 22:42, A.L. pisze: On Tue, 02 Jul 2013 22:38:34 +0200, Marcin wrote: Ja mówię "karwiec". 4 |
Data: Lipiec 02 2013 20:44:22 | Temat: Re: Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo? | Autor: Marek Włodarz | W artykule Witam Może właśnie dlatego, że jest mniej widoczny? Przy okazji - tam gdzie jest ruch lewostronny, obowiązuje (na ogół) reguła "lewej ręki". Pozdrawiam, Marek W. -- Suma inteligencji ludzkości jest stała. Tylko ludzi jest coraz więcej. 5 |
Data: Lipiec 02 2013 23:54:55 | Temat: Re: Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo? | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Marek, Przy okazji - tam gdzie jest ruch lewostronny, obowiązuje (na ogół) Jesteś pewien? Bo ja sobie przypominam flame, w którym dowiedziono, że niekoniecznie... -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 6 |
Data: Lipiec 03 2013 00:28:24 | Temat: Re: Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo? | Autor: Tomasz Wójtowicz | W dniu 2013-07-02 22:44, Marek Włodarz pisze: W Marcin napisał(a): Cieeeekawe gdzie? 7 |
Data: Lipiec 02 2013 22:59:53 | Temat: Re: Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo? | Autor: Adam Klobukowski | On Wednesday, 3 July 2013 00:28:24 UTC+2, Tomasz Wójtowicz wrote: W dniu 2013-07-02 22:44, Marek Wďż˝odarz pisze: Wszędzie gdzie obowiązuje ruch lewostronny, z wyjątkiem Japoni o ile sie nie mylę. AdamK 8 |
Data: Lipiec 03 2013 08:38:28 | Temat: Re: Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo? | Autor: Mirek Ptak | Dnia 2013-07-03 07:59, *Adam Klobukowski* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby odpisać: Cieeeekawe gdzie?Wszędzie gdzie obowiązuje ruch lewostronny, z wyjątkiem Japoni o ile sie nie mylę. Nie w UK i raczej nie w ROI. Pozdrawiam - Mirek -- Mirek Ptak - Insignia '11 HB 2.0 CDTI, PMS edition President Herbert *old* on board :) kolczan( a t )outlook(kropek) c om PMS+ PJ++ S* p+ M++ W++ P+:+ X++ L+ B++ M- Z++ T- W CB++ 9 |
Data: Lipiec 03 2013 01:22:03 | Temat: Re: Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo? | Autor: Iguan_007 | On Wednesday, July 3, 2013 3:59:53 PM UTC+10, Adam Klobukowski wrote: > > Przy okazji - tam gdzie jest ruch lewostronny, obowi�zuje (na og�) Mylisz sie. W Australii ustepujesz temu z prawej. Pozdrawiam, Iguan -- Iguan007 Sezgon caly rok: http://picasaweb.google.com/iguan007/Australia 10 |
Data: Lipiec 03 2013 11:54:07 | Temat: Re: Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo? | Autor: Tomasz Wójtowicz | W dniu 2013-07-03 07:59, Adam Klobukowski pisze: On Wednesday, 3 July 2013 00:28:24 UTC+2, Tomasz Wójtowicz wrote: Bzdury opowiadasz. Zróbmy tak - podaj link do przepisów w choćby jednym kraju, gdzie jest ruch lewostronny, a nie obowiązuje zasada prawej wolnej. 11 |
Data: Lipiec 03 2013 12:09:01 | Temat: Re: Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo? | Autor: X-Man | "Adam Klobukowski" wrote in message On Wednesday, 3 July 2013 00:28:24 UTC+2, Tomasz Wójtowicz wrote: właśnie że się mylisz bo od 6 lat jeżdżę po UK i zapewniam cię że ustępuje się tym z prawej dokładnie tak jak w Polsce Pzdr Piotrek 12 |
Data: Lipiec 03 2013 13:08:22 | Temat: Re: Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo? | Autor: Artur Maśląg | W dniu 2013-07-02 22:44, Marek Włodarz pisze: W artykule Marcin napisał(a): W UK, Irlandii oraz w Australii nie. Wymień kraje, w których tak jest. 13 |
Data: Lipiec 02 2013 22:00:40 | Temat: Re: Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo? | Autor: Budzik | Użytkownik Marcin ... kierowca ma duzo lepsza widocznosc z lewej hmm, może w tzw. anglikach... 14 |
Data: Lipiec 03 2013 21:56:41 | Temat: Re: Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo? | Autor: Marcin | Witam Użytkownik Marcin ... Skoro siedze w samochodzie po lewej stronie to widze lepiej na lewo. Po prawej stronie moze byc pasazer ograniczajacy widocznosc. Przy zmianie pasa na lewy mam lusterko w srodku i na zewnatrz samochodu wiec widze znacznie wiecej niz zmieniajac na prawy gdzie mam tylko lusterko zewnetrze. A pamietam jeszcze czasy gdy samochody mialy tylko lewe lusterko - chociaz nigdy nie prowadzilem samochodu tylko z jednym lusterkiem zewnetrznym. Pozdrawiam, Marcin 15 |
Data: Lipiec 03 2013 21:00:35 | Temat: Re: Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo? | Autor: Budzik | Użytkownik Marcin ... A mi wychodzi ze z lewej mam słupek wiec widze gorzej.kierowca ma duzo lepsza widocznosc z lewej Ale przyznaje, ze bardziej przemawia do mnie argument z wieżą i rycerzem biegającym po schodach. :) 16 |
Data: Lipiec 03 2013 00:28:02 | Temat: Re: Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo? | Autor: Tomasz WĂłjtowicz | W dniu 2013-07-02 22:38, Marcin pisze: Witam To siÄ wzieło jeszcze z nawigacji morskiej. Gdy statki płynÄ kolizyjnym kursem, pierwszeĹstwo ma ten, który ma wolnÄ prawÄ burtÄ. I zasada ta obowiÄ zuje w żeglarstwie od starożytnoĹci. JeĹli chciałbyĹ szukaÄ jej źródeł, to BYÄ MOĹťE problem tkwi w tym, że w starożytnoĹci na łodziach wiosłowych wioĹlarz leworÄczny był lepiej opłacany od praworÄcznego, bo leworÄcznych było mniej. Ale jak to siÄ dokładnie przekłada na wolnÄ prawÄ , to nie mam pojÄcia. 17 |
Data: Lipiec 03 2013 01:52:56 | Temat: Re: Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo? | Autor: Gotfryd Smolik news | On Tue, 2 Jul 2013, Marcin wrote: Witam Może dlatego, że w przeciwnym przypadku jadący prosto musiałby ustępować skręcającemu? Skręcający i tak zwalnia. pzdr, Gotfryd 18 |
Data: Lipiec 03 2013 21:47:55 | Temat: Re: Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo? | Autor: Marcin | Witam Może dlatego, że w przeciwnym przypadku jadący prosto musiałby Mozesz rozwinac? Na skrzyzowaniu rownorzednym i tam musisz ustapic temu z prawej niezaleznie czy on jedzie prosto, skreca w prawo czy w lewo. A zmieniac pas i siedzac po lewej stronie pojazdu duzo lepiej widze co sie dzieje z lewej strony (np. lusterko w srodku skierowane jest na lewa). Po prawej zaslaniac moze pasazer. Pozdrawiam, Marcin 19 |
Data: Lipiec 04 2013 12:16:03 | Temat: Re: Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo? | Autor: Gotfryd Smolik news | On Wed, 3 Jul 2013, Marcin wrote: Witam Dość prosto. Dla jadących wobec siebie z boków liczba kombinacji jest taka sama a układ przecięć symetryczny. Ale jest jeden przypadek, który nie jest symetryczny. Miałem na myśli jadącego tą samą drogą :) Znaczy z przeciwka. Na skrzyzowaniu rownorzednym i tam musisz ustapic temu z prawej niezaleznie czy on jedzie prosto, skreca w prawo czy w lewo. Ale jeśli pojazdy jadą naprzeciw siebie i jeden z nich skręca, mamy dwa "nierównoprawne" przypadki. Skręt w prawo jest bezkolizyjny, pozostaje skręt w lewo. Czyli jedziesz prosto i ten z przeciwka skręca w lewo, albo zamieniacie się miejscami. Przy zmianie zasady musiałbyś się zatrzymywać, bo komuś z przeciwka zachciało się skręcić w "swoje lewo". A zmieniac pas i siedzac po lewej stronie pojazdu duzo lepiej widze co sie dzieje z lewej strony (np. lusterko w srodku skierowane jest na lewa). Po prawej zaslaniac moze pasazer. Pasażerowi dasz w ucho, to się schyli ;) pzdr, Gotfryd 20 |
Data: Lipiec 04 2013 14:53:45 | Temat: Re: Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo? | Autor: Yakhub | W liście datowanym 3 lipca 2013 (21:47:55) napisano: Mozesz rozwinac? Popatrz na obrazek: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1506823/Bez%C2%A0tytu%C5%82u.png Wyobraź sobie, że jesteś samochodem A. GDYBY obowiązywała zasada "lewej ręki", musiałbyś ustępować samochodowi B, nawet wtedy, gdy nie jest on na "kursie kolizyjnym" z Tobą. Przy zasadzie "prawej ręki" ustępujesz samochodowi "C" - bo niezależnie od tego, gdzie on pojedzie - ZAWSZE będzie na kolizyjnym. -- Pozdrowienia, Yakhub 21 |
Data: Lipiec 05 2013 22:40:50 | Temat: Re: Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo? | Autor: uzytkownik | Użytkownik "Yakhub" napisał w wiadomości Popatrz na obrazek: Wyobraź sobie, że jesteś samochodem A. GDYBY obowiązywała zasada "lewej ręki", musiałbyś ustępować Przy zasadzie "prawej ręki" ustępujesz samochodowi "C" - bo Teraz sobie wyobraź, że samiochód A jedzie dokłądnie w przeciwnym kierunku niż na rysunku. Zgodnie z regułą prawej ręki, pojazd C musi ustąpić pierwszeństwa pojazdowi A, ale nag,minnie kierowcy łamią tą zasadę przy skręcie w prawo, który niby nie jest kolizyjny, ale bardzo często zmusza jadących prosto do reakcji w ciasnych uliczkach, gdzie skręcający w prawo po prostu zajeżdżają drogę. Zasada pierwszeństwa z lewej przy ruchu prawostronnym ma więc szereg zalet, choć niewątpliwie zmuszałaby jadących prosto do ustępowania pierwszeństwa skręcającym. Ma to jednak swoje zalety, ponieważ zmuszałaby każdego zbliżającego się do skrzyżwoania do zwalniania :) 22 |
Data: Lipiec 06 2013 10:22:56 | Temat: Re: Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo? | Autor: Gotfryd Smolik news | On Fri, 5 Jul 2013, uzytkownik wrote: Użytkownik "Yakhub" napisał[...]
Hm... możesz wyjaśnić, dlaczego po prostu nie powołałeś się na pojazd B, uwidoczniony na rysunku? :O Dla porządku - w opisach nizej wprost powołuję się na rysunek, bez modyfikacji. ale nag,minnie kierowcy łamią tą zasadę przy skręcie w prawo, ....i zdarza się, że mają pech. Owszem. Jadący z pierwszeństwem jedzie "po pańsku" środkiem drogi (nie mylić ze środkami jezdni) czego skręcający się nie spodziewa, ale cóż, nie ma się "spodziewać", ma ustąpić (znam gościa któremu coś takiego się przytrafiło i fakt podejrzewania usiłowania "dania nauczki" przez kierowcę ciężarówki niewiele zmienia - tamten miał pierwszeństwo, trudno się mówi że "przybrał" z pasa jazdy w drugą stronę). <powtórka> przy skręcie w prawo ....to przy odwróceniu pierwszeństwa będą przy skręcie w lewo. Patrz niżej - jaki promil kierowców A stanie przed skrzyżowaniem, aby B mógł wygodnie skręcić?[1] Wymuszenie jak nic. który niby nie jest kolizyjny, ale bardzo często zmusza jadących prosto do reakcji Przecież zmiana zasady nie likwiduje możliwości nieustąpienia pierwszeństwa. Ma to jednak swoje zalety, ponieważ zmuszałaby każdego zbliżającego się do skrzyżwoania do zwalniania :) Do tego wystarczy samo nienadawanie pierwszeństwa żadnej drodze! (a uczeni w mowie i piśmie dawno już do takiego wniosku doszli, ba, tu i ówdzie powdrażali :)) Dlaczego zakładasz, że jeśli kierowca NIE PRZESTRZEGA obowiązku ustąpienia pierwszeństwa po prawej to zacznie przestrzegać obowiązku ustąpienia z lewej? Jeszcze pytanie pomocnicze. Przykład z rysunku, ale pierwszeństwo z lewej. [1] W jakiej odległości przed skrzyżowaniem ma zatrzymać się pojazd A, aby kierowca nie naraził się na zarzut zajechania drogi skręcającemu pojazdowi B? Przy pierwszeństwie z lewej, kiedy skręcający w prawo ma znacznie mniej miejsca niż skręcający w lewo, częściej będzie pojawiał się problem "jazdy po pańsku", w tym po części jezdni przeznaczonej dla przeciwnego kierunku ruchu (przy pierwszeństwie z prawej ten odcinek najczęściej mieści się na skrzyżowaniu lub za nim - patrząc z p. widzenia zobowiązanego do ustąpienia - a nie przed). Czyli de facto przepis o "ustąpieniu pierwszeństwa" należałoby zmienić na przepis o "ustąpieniu miejsca" (w tej chwili dotyczy wyłącznie kolizyjności rowerzystów i pieszych oraz kolizyjności innych pojazdów z tramwajami, ale w przypadku tramwaju widać GDZIE jest miejsce na którym nie ma prawa znaleźć się zobowiązany i skąd ma się teleportować :>) pzdr, Gotfryd 23 |
Data: Lipiec 02 2013 17:17:13 | Temat: Re: Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo? | Autor: | W dniu wtorek, 2 lipca 2013 22:38:34 UTC+2 użytkownik Marcin napisał: Witam Na 100% ma to tak jak ruch lewostronny podłoże historyczne. Trzeba by przeanalizować czy praworęczny rycerz w ruchu lewostronnym łatwiej będzie miał bronic się mieczem jak napastnik będzie z jego lewej albo z prawej strony. 24 |
Data: Lipiec 02 2013 23:04:20 | Temat: Re: Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo? | Autor: Adam Klobukowski | On Wednesday, 3 July 2013 02:17:13 UTC+2, wrote: W dniu wtorek, 2 lipca 2013 22:38:34 UTC+2 użytkownik Marcin napisał: W Europie, do czasu wojen napoleońskich obowiązywał ruch lewostronny. Jeśli dobrze rozumiem, chodziło głównie o to, aby nadjeżdżający z przeciwka widział że w prawej ręce nie masz broni. Podobno, Napoleon, w celu zdezorientowania przeciwnika, wprowadził w swych armiach zasadę ruchu prawostronnego, co rozlało się na całą Europe i dalej. Ogólnie, zasady te wynikają z przewagi prawej ręki nad lewą w większości populacji. http://en.wikipedia.org/wiki/Right-_and_left-hand_traffic#History AdamK 25 |
Data: Lipiec 03 2013 09:50:03 | Temat: Re: Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo? | Autor: Marcin N | W dniu 2013-07-03 08:04, Adam Klobukowski pisze: W Europie, do czasu wojen napoleońskich obowiązywał ruch lewostronny. Jeśli dobrze rozumiem, chodziło głównie o to, aby nadjeżdżający z przeciwka widział że w prawej ręce nie masz broni. O ile dobrze pamiętam, to rycerze jeździli lewą stroną, ale pospólstwo chodziło prawą - żeby się nie pętać panom pod kopytami i schodzić im z drogi zawczasu. Potem Napoleon postanowił zrobić gest "braciom biedniejszym" i nakazał wszystkim poruszać się prawą stroną. Jeszcze później Hitler dostosował podbite kraje do prawej strony i na przykład w Czechosłowacji po jej zdobyciu zmieniono ruch na prawostronny. Skandynawia zrobiła to dopiero po wojnie. Oczywiście spowodowało to zwiększenie liczby wypadków więc czym prędzej wprowadzono nakaz jazdy na światłach, żeby było z daleka widać, kto jedzie w naszym kierunku. Liczba wypadków szybko zaczęła spadać. Dzisiejsze świecenie światłami w dzień jest właśnie pochodną tamtych pomysłów Szwedów. Nasi politycy zapamiętali, że w Szwecji światła zmniejszyły wypadkowość. Nie wiedzieli jednak, że tam wcześniej był ruch lewostronny. -- MN 26 |
Data: Lipiec 03 2013 08:57:31 | Temat: Re: Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo? | Autor: TW Dziobak | Użytkownik <kogutet napisał 27 |
Data: Lipiec 03 2013 09:30:45 | Temat: Re: Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo? | Autor: WW | W dniu 2013-07-03 08:57, TW Dziobak pisze: Użytkownik <kogutet napisał Na lewym ręku nosiło się zwykle tarcze. Dlatego rycerz w starciu zbliżał się do przeciwnika właśnie lewą stroną, co w efekcie dało ruch ....prawostronny. :-) Pozdrawiam WW - zdeklarowany kapelusznik :-P Passat B6 2.0 TDI + Alan 87/RS39 + At 1700 Lemm 28 |
Data: Lipiec 03 2013 10:42:03 | Temat: Re: Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo? | Autor: Jarek Pudelko | W dniu 2013-07-03 09:30, WW pisze:
Rowniez dlatego wiekszosc schodow na wieze byla (idac pod gore) zakrecona w prawo. Dzieki temu ktos, kto bronil wiezy (bedac u gory) majac miecz w prawej rece mial "w zasiegu" caly korytarz ze schodami (patrzac z gory skrecaly w lewo) Atakujacy, szedl z natury rzeczy mozliwie blisko prawej strony (zeby go nie bylo widac) wiec mieczem w prawej rece mogl ew. sie podpierac :)) -- jarek 29 |
Data: Lipiec 03 2013 02:24:22 | Temat: Re: Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo? | Autor: | W dniu środa, 3 lipca 2013 08:57:31 UTC+2 użytkownik TW Dziobak napisał: Uďż˝ytkownik <kogutet napisaďż˝ Powiem że nie używało się ich do walki konnej tylko pieszej a raczej stacjonarnej. |