Grupy dyskusyjne   »   Dlaczego słaby akumulator nie odpala?

Dlaczego słaby akumulator nie odpala?



1 Data: Wrzesien 22 2011 07:34:08
Temat: Dlaczego słaby akumulator nie odpala?
Autor: Adam Wysocki 

Takie pytanie-refleksja mnie naszła, z serii filozoficznych :)

Dlaczego rozrusznik musi kręcić wystarczająco szybko, żeby odpalić silnik
(benzynowy)? Przecież główna część energii idzie na sprężanie, a na logikę
prędkość sprężania nie powinna mieć wpływu na to, czy mieszanka się zapali.
Od czego to zależy? Przy zbyt wolnym sprężaniu ciśnienie ucieka przez
nieszczelności na zaworach i pierścieniach? Czy może nie chodzi o prędkość
sprężania a o energię iskry, albo o coś jeszcze innego?

Pozdr.

--
Siena 1.6 HL & GSX 750F
PMS PJ- S+ p++ M- W P++: X++ L+ B M+ Z+++ T w+ CB+++



2 Data: Wrzesien 22 2011 09:56:58
Temat: Re: Dlaczego słaby akumulator nie odpala?
Autor: Paweł Olaszek 

W dniu 2011-09-22 09:34, Adam Wysocki pisze:

Takie pytanie-refleksja mnie naszła, z serii filozoficznych :)

Obecnie rozruszniki z przekladnia planetarna potrzebuja ponizej 10V do pracy, ale swiece do pracy potrzebuja zdecydowanie powyzej, stad czesty przypadek ze przy slabym akumulatorze rozrusznik pracuje, ale silnika nie mozna uruchomic.

--
pozdrawiam,
Pawel

3 Data: Wrzesien 22 2011 11:25:07
Temat: Re: Dlaczego słaby akumulator nie odpala?
Autor: Jakub Witkowski 

W dniu 2011-09-22 09:56, Paweł Olaszek pisze:

W dniu 2011-09-22 09:34, Adam Wysocki pisze:
Takie pytanie-refleksja mnie naszła, z serii filozoficznych :)

Obecnie rozruszniki z przekladnia planetarna potrzebuja ponizej 10V do pracy, ale swiece do pracy potrzebuja zdecydowanie powyzej

Hm dziwne.
To właśnie dawniej, gdy układ zapłonowy był prosty jak budowa cepa, (cewka + przerywacz,
"stabilizacja" poprzez oporność własną cewki) energia iskry była proporcjonalna do kwadratu
napięcia i stąd wrażliwość na spadki napięcie aku.
Obecnie energia iskry jest najczęściej stabilizowana. Zwykle poprzez regulację długości impulsu.
W moim aucie już od ok. 6-7V da się osiągnąć znamionową iskrę. I zdarzało się że aku był tak słaby,
że wykonywał dosłownie tylko 1 obrót, a mimo to silnik odpalał.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

4 Data: Wrzesien 22 2011 10:13:00
Temat: Re: Dlaczego słaby akumulator nie odpala?
Autor: AZ 

On 2011-09-22, Jakub Witkowski  wrote:


Obecnie energia iskry jest najczęściej stabilizowana. Zwykle poprzez regulację długości impulsu.
W moim aucie już od ok. 6-7V da się osiągnąć znamionową iskrę. I zdarzało się że aku był tak słaby,
że wykonywał dosłownie tylko 1 obrót, a mimo to silnik odpalał.

Co innego ale ciekawostka - robilismy u kolegi uklad zaplonowy bo
rdzenie w kablach popekaly. Zaplon wlaczony, ja cos krece przy kablach i
poszla iskra na ktorys gar i silnik od tego odpalil :-)

--
Artur

5 Data: Wrzesien 22 2011 13:16:12
Temat: Re: Dlaczego słaby akumulator nie odpala?
Autor: J.F 

Użytkownik "AZ"  napisał w wiadomości grup

Co innego ale ciekawostka - robilismy u kolegi uklad zaplonowy bo
rdzenie w kablach popekaly. Zaplon wlaczony, ja cos krece przy kablach i
poszla iskra na ktorys gar i silnik od tego odpalil :-)

Benzyna jest benzyna - juz takie wlasciwosci ma ze przy odpowiednio silnej iskrze odpala.
Nie potrzebuje do tego cisnienia w cylindrze, nie potrzebuje wysokiej temperatury.

Tylko w takim przypadku moze mocy zabraknac to nastepnego suwu, moze w ogole do tylu odpalic - wiec lepiej z rozrusznikiem.

P.S. Czy mi sie wydaje czy samoloty w IIws mialy rozruch prochowy ? Ktos wie dokladnie jak to dzialalo ?

J.

6 Data: Wrzesien 22 2011 11:22:48
Temat: Re: Dlaczego słaby akumulator nie odpala?
Autor: AZ 

On 2011-09-22, J.F  wrote:


Tylko w takim przypadku moze mocy zabraknac to nastepnego suwu, moze w
ogole do tylu odpalic - wiec lepiej z rozrusznikiem.

No warunki widocznie byly sprzyjajace ;-) Do tylu 4suw nie odpali, 2suwa
odpalalem bez problemu.

--
Artur

7 Data: Wrzesien 22 2011 22:15:14
Temat: Re: Dlaczego słaby akumulator nie odpala?
Autor: Krzysiek Kielczewski 

On 2011-09-22, AZ  wrote:

Tylko w takim przypadku moze mocy zabraknac to nastepnego suwu, moze w
ogole do tylu odpalic - wiec lepiej z rozrusznikiem.

No warunki widocznie byly sprzyjajace ;-) Do tylu 4suw nie odpali, 2suwa
odpalalem bez problemu.

Dwa lata temu miałem przyjemność uruchamiać[1] średnioprężny silnik z
początku ubiegłego wieku (produkacja około 1905 roku), jednocylindrowy,
zamiast świec żarowych specjalny element podgrzewało się lutlampą. Po
odpaleniu przez pierwsze kilkadziesiąt sekund kręcił się raz w jedną
stronę, raz w drugą - dopóki się nieco nie rozgrzał to nie było wiadomo
czy w danym obrocie odpali, czy się "odbije" od ciśnienia i zacznie
kręcić w drugą.

Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski

1 - baaardzo fajne szwedzkie muzeum powstałe w starej fabryce silników.
Wszystko na chodzie, jedną z atrakcji było uruchamianie starego silnika.

8 Data: Wrzesien 23 2011 16:04:07
Temat: Re: Dlaczego słaby akumulator nie odpala?
Autor: PM 



Benzyna jest benzyna - juz takie wlasciwosci ma ze przy odpowiednio silnej iskrze odpala.
Nie potrzebuje do tego cisnienia w cylindrze, nie potrzebuje wysokiej temperatury.

tak
ale przy ciśnieniu atmosferycznym jest mało tlenu w cylindzre w okolicach GMP

9 Data: Wrzesien 22 2011 14:05:40
Temat: Re: Dlaczego słaby akumulator nie odpala?
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello Jakub,

Thursday, September 22, 2011, 11:25:07 AM, you wrote:

Takie pytanie-refleksja mnie naszła, z serii filozoficznych :)
Obecnie rozruszniki z przekladnia planetarna potrzebuja ponizej 10V do pracy, ale swiece do pracy potrzebuja zdecydowanie powyzej
Hm dziwne.
To właśnie dawniej, gdy układ zapłonowy był prosty jak budowa cepa, (cewka + przerywacz,
"stabilizacja" poprzez oporność własną cewki) energia iskry była proporcjonalna do kwadratu
napięcia i stąd wrażliwość na spadki napięcie aku.

Nasycenie rdzenia trochę psuło proporcjonalność ;)

Obecnie energia iskry jest najczęściej stabilizowana. Zwykle
poprzez regulację długości impulsu.

Inaczej - gdy silnik się nie obraca, cewka w ogóle nie jest zasilana i
nie ma obawy jej przegrzania. A czas "ładowania" cewki nadal jest
zmienny ale rzeczywiście skrócony.

W moim aucie już od ok. 6-7V da się osiągnąć znamionową iskrę. I
zdarzało się że aku był tak słaby,
że wykonywał dosłownie tylko 1 obrót, a mimo to silnik odpalał.

To wynika z poprawy kształtu napięcia na cewce zapłonowej i
ograniczeniu strat na rezystancji.


--
Best regards,
 RoMan                           
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

10 Data: Wrzesien 22 2011 10:43:21
Temat: Re: Dlaczego słaby akumulator nie odpala?
Autor: PM 



Takie pytanie-refleksja mnie naszła, z serii filozoficznych :)

Obecnie rozruszniki z przekladnia planetarna potrzebuja ponizej 10V do pracy, ale swiece do pracy potrzebuja zdecydowanie powyzej, stad czesty przypadek ze przy slabym akumulatorze rozrusznik pracuje, ale silnika nie mozna uruchomic.

w podobnym stylu...
może także wtryskiwacze nie wtryskują?
w gaźnikowcu mogło nie wysysać paliwa - choć można było wtrysnąc pompką przyspieszającą (jak było paliwo w komorze pływakowej)

ale podjerzewam ze wyjaśnienie będzie całkiem inne.

11 Data: Wrzesien 22 2011 12:02:31
Temat: Re: Dlaczego słaby akumulator nie odpala?
Autor: Adam Wysocki 

PM  wrote:

w podobnym stylu...
może także wtryskiwacze nie wtryskują?
w gaźnikowcu mogło nie wysysać paliwa - choć można było wtrysnąc pompką
przyspieszającą (jak było paliwo w komorze pływakowej)

ale podjerzewam ze wyjaśnienie będzie całkiem inne.

Sprowadźmy przykład do najprostszego czyli gaźnikowy jednocylindrowy skuter.
Gdy słaby aku w nim kręci, to suwy ssania i wydechu idą dobrze, problemy są
właśnie przy sprężaniu. Pamiętam też, że żeby odpalić taki skuter z kopki
(rozrusznik nożny), trzeba było najpierw dojść do fazy kompresji a dopiero
potem konkretnie przykopać - i wtedy odpalał dużo lepiej niż kopiąc na pałę.

--
Siena 1.6 HL & GSX 750F
PMS PJ- S+ p++ M- W P++: X++ L+ B M+ Z+++ T w+ CB+++

12 Data: Wrzesien 23 2011 15:58:42
Temat: Re: Dlaczego słaby akumulator nie odpala?
Autor: PM 



Sprowadźmy przykład do najprostszego czyli gaźnikowy jednocylindrowy skuter.
Gdy słaby aku w nim kręci, to suwy ssania i wydechu idą dobrze, problemy są
właśnie przy sprężaniu. Pamiętam też, że żeby odpalić taki skuter z kopki
(rozrusznik nożny), trzeba było najpierw dojść do fazy kompresji a dopiero
potem konkretnie przykopać - i wtedy odpalał dużo lepiej niż kopiąc na pałę.

bo kopniak miałes w dobrej pozycji (dobry nacisk) no i w trakcie kopniecia mogłes załapać wiecej faz sprężania.
a reszta wywodu nijak nie tłumaczy pytania z tematu.

13 Data: Wrzesien 26 2011 13:41:00
Temat: Re: Dlaczego słaby akumulator nie odpala?
Autor: Adam Wysocki 

PM  wrote:

właśnie przy sprężaniu. Pamiętam też, że żeby odpalić taki skuter z kopki
(rozrusznik nożny), trzeba było najpierw dojść do fazy kompresji a dopiero
potem konkretnie przykopać - i wtedy odpalał dużo lepiej niż kopiąc na
pałę.

bo kopniak miałes w dobrej pozycji (dobry nacisk) no i w trakcie kopniecia
mogłes załapać wiecej faz sprężania.
a reszta wywodu nijak nie tłumaczy pytania z tematu.

Jeżeli założymy że problem jest w prędkości sprężania to tłumaczy przez
analogię.

--
Siena 1.6 HL & GSX 750F
PMS PJ- S+ p++ M- W P++: X++ L+ B M+ Z+++ T w+ CB+++

14 Data: Wrzesien 22 2011 10:58:35
Temat: Re: Dlaczego słaby akumulator nie odpala?
Autor: J.F 

Użytkownik "Adam Wysocki"  napisał w wiadomości grup

Dlaczego rozrusznik musi kręcić wystarczająco szybko, żeby odpalić silnik
(benzynowy)? Przecież główna część energii idzie na sprężanie, a na logikę
prędkość sprężania nie powinna mieć wpływu na to, czy mieszanka się zapali.
Od czego to zależy? Przy zbyt wolnym sprężaniu ciśnienie ucieka przez
nieszczelności na zaworach i pierścieniach? Czy może nie chodzi o prędkość
sprężania a o energię iskry, albo o coś jeszcze innego?

Podejrzewam ze mozliwych powodow jest wiele, i sie nakladaja na siebie.

-cisnienie faktycznie ucieka,
-dodatkowo moze byc kwestia faz zaworow  - one sie np otwieraja za wczesnie, zeby byc otwarte wtedy gdy potrzeba przy duzych obrotach.
-ale benzynie cisnienie do zaplonu chyba nie bardzo potrzebne

-mieszanka podgrzewana przez sprezanie zdazy sie ostudzic w cylindrze, co utrudnia zaplon.

-przy powolnym przeplywie powietrza gaznik moze nie dawkowac paliwa - wtryskow to nie dotyczy.

-czujniki polozenia walu moga nie pracowac wlasciwie przy wolnych obrotach, przeplywomierze tez
-komputer moze miec jakis prog poprawnej pracy,

A glowny powod to pewnie taki ze jak rozrusznik za wolno kreci, to energia iskry tez jest za mala :-)

W sumie to jestem ciekaw jak szybko trzeba krecic silnikiem zeby zapalil. Tylko jak to sprawdzic - holowac na V biegu ?

P.S. A z praktyki - bywalo tak ze auto nie chcialo mi zapalic w wilgotne dni. Krece krotkimi seriami, po pare sekund, nie chce, nie chce, nie chce ..
dopiero jak juz akumulator przysiadl i sie czulo ze gorzej ciagnie - auto nagle odpala. Za szybko tez nie mozna czy co ?

J.

15 Data: Wrzesien 22 2011 12:04:26
Temat: Re: Dlaczego słaby akumulator nie odpala?
Autor: Adam Wysocki 

J.F  wrote:

-czujniki polozenia walu moga nie pracowac wlasciwie przy wolnych
obrotach, przeplywomierze tez

To chyba najbardziej do mnie przemawia - może po prostu przy małych obrotach
położenie wału nie jest wykrywane i nie ma iskry (zakładając że nie ma ECU
tylko zwykły moduł zapłonowy np. CDI). Ciekawe jak to jest przy zapłonie
czysto elektrycznym, z przerywaczem.

--
Siena 1.6 HL & GSX 750F
PMS PJ- S+ p++ M- W P++: X++ L+ B M+ Z+++ T w+ CB+++

16 Data: Wrzesien 22 2011 12:58:35
Temat: Re: Dlaczego słaby akumulator nie odpala?
Autor: Stefan Szczygielski 

W dniu 22.09.2011 09:34, Adam Wysocki pisze:

Czy może nie chodzi o prędkość
sprężania a o energię iskry, albo o coś jeszcze innego?

W niektórych samochodach, z którymi miałem do czynienia minimalnie za słaby akumulator nie dał rady zapiąć elektromagnesem rozrusznika, żeby zakręcił. Efektem przy przekręceniu kluczyka jest takie szybkie psztym-psztym-psztym-psztym i miganie kontrolek. Jakby zapiął to by zakręcił. ;)

S.

Dlaczego słaby akumulator nie odpala?



Grupy dyskusyjne