Grupy dyskusyjne   »   Dobór oleju wg specjalisty

Dobór oleju wg specjalisty



1 Data: Luty 13 2007 11:04:22
Temat: Dobór oleju wg specjalisty
Autor: SebaeL 

Korzystając z faktu, iż w wydawanej przeze mnie gazetce jednego z klientów
pojawil się tekst dot. doboru oleju (adresowany do pracowników serwisów
olejowych), wrzucam za jego zgodą na grupę co ciekawsze fragmenty.
Całość do ściągnięcia w postaci pedeefa z całym numerem pisma (waga ok. 2
mega):
http://ruczaj.net/pm19beta.pdf
Autorem tekstu jest Artur Błażej.

seba

====================
Jak dobrać olej silnikowy?

Dość często spotykamy się z pytaniem: "Jaki olej poleca Pan do mojego
samochodu?"
Zdarza się jednak, że z różnych powodów Klient nie zna marki oleju
stosowanego w silniku i nie potrafi powiedzieć, czy jest to olej
syntetyczny, półsyntetyczny czy mineralny!
Jak wiadomo, najlepiej dobierać olej o parametrach zgodnych z zaleceniami
producenta. Na początek konieczne jest uzyskanie informacji na temat zaleceń
fabrycznych w zakresie oleju silnikowego. W tej materii najlepiej opierać
się na informacjach zawartych w książce obsługi samochodu.

Na podstawie uzyskanych informacji tj. wiedzy o wymaganiach, co do:
klasyfikacji lepkościowej SAE np. 5W/40, 5W/30 itp.;
klasyfikacji jakościowej ACEA np. A3/B3;
klasyfikacji jakościowej API np. SL/CF;
specyfikacji producentów samochodów np. Volkswagen 502.00/505.00, MAN 3277
bardzo łatwo dobrać olej porównując informacje umieszczone na etykiecie
oleju (przód oraz tył etykiety) oraz odpowiednie symbole związane z olejem z
książki obsługi.

Jeżeli Klient nie posiada książki serwisowej ani wiedzy na temat zaleceń
producenta, co do parametrów oleju, należy dowiedzieć się jak najwięcej o
samochodzie:
1.Rok produkcji,
2.Rodzaj paliwa - benzyna, olej napędowy, LPG
3.Przebieg eksploatacyjny,
4.Jaki olej do tej pory stosowano np.: syntetyczny, półsyntetyczny,
mineralny,;
5.Ogólna informacja o stanie technicznym pojazdu

Przy doborze oleju należy kierować się kilkoma zasadami:
1.Nie należy zamieniać oleju o niskiej lub średniej klasie jakości np.
Selektolu czy Superolu na oleje klas wysokich np. z grupy Platinum. Może
wówczas dojść do utraty szczelności silnika.
2.Nie należy w przypadku wymiany, zamieniać oleju wysokiej jakości na olej o
niskiej klasie jakościowej, gdyż jego parametry mogą być niewystarczające i
w skrajnej sytuacji można doprowadzić nawet do zatarcia silnika.
3.Przechodząc z oleju syntetycznego na mineralny bądź z mineralnego na
syntetyczny (jest to możliwe w obrębie zbliżonych klas jakościowych)
najlepiej przejściowo zastosować olej półsyntetyczny.
Jeżeli np. Klient stosował olej Platinum Synthetic 5W/40 i z uwagi na duży
przebieg chce zastosować olej mineralny np. Platinum Mineral 15W/40
korzystniejsze jest przejście na olej półsyntetyczny np. Platinum
Semisynthetic 10W/40 i dopiero przy kolejnej wymianie zastosowanie oleju
mineralnego.
4.W przypadku samochodów starszych lub/i z dużym przebiegiem - ok. 150 - 200
tys km lub więcej:
w razie pojawienia się symptomów zużycia silnika (w postaci spadku mocy,
wzrostu zużycie oleju, wycieków itp.), nie zaleca się dalszego stosowania
olejów syntetycznych. Dzięki swoim własnościom zwiększają one ryzyko
rozszczelnienia silnka i znacznych ubytków oleju. Zdecydowanie
korzystniejszy wpływ na materiały uszczelnień mają oleje mineralne, które
powodują ich pęcznienie, co w przypadku uszczelnień silników z dużym
przebiegiem lub starszych, ma istotny wpływ na zachowanie szczelności
układu.

Warto na koniec dodać kilka słów o olejach kupowanych "na dolewkę". Ogólnie
uznaje się, że oleje silnikowe w zbliżonych klasach jakościowych i
lepkościowych są ze sobą mieszalne. Jednak w przypadku nowoczesnych
samochodów najlepiej stosować oleje posiadające dopuszczenia producentów.



2 Data: Luty 13 2007 11:11:08
Temat: Re: Dobór oleju wg specjalisty
Autor: NVM 

Może pytanie już było, ale nie mogę jakoś znaleźć w archiwum - jeżeli było -
sorry.
Jaka jest różnica między olejem Mobil 1 Turbo Diesel 0W40 SuperSyn, a Mobil
1 0W40 SuperSyn?
Czytałem parametry tego z napisem Turbo Diesel jak i bez napisu -
przynajmniej na opakowaniach są identyczne. Ceny też. O co więc chodzi? W
czym jest różnica? Nawet na stronach Mobila piszą, że oba oleje nadają się
do silników wysokoprężnych i benzynowych - niby uniwersalne, ale dlaczego są
w handlu oleje z napisem "Turbo Diesel", jeżeli niczym się nie różnią od
tych bez tego napisu?
Na wszelki wypadek leję ten "Turbo Diesel", ale dość ciężko go kupić, przynajmniej w CKMK.

Pozdrawiam i dzięki za odpowiedź.

3 Data: Luty 13 2007 11:34:47
Temat: Re: Dobór oleju wg specjalisty
Autor: Jasiek 

Może pytanie już było, ale nie mogę jakoś znaleźć w archiwum - jeżeli
było -
sorry.
Jaka jest różnica między olejem Mobil 1 Turbo Diesel 0W40 SuperSyn, a
Mobil
1 0W40 SuperSyn?
Czytałem parametry tego z napisem Turbo Diesel jak i bez napisu -
przynajmniej na opakowaniach są identyczne. Ceny też. O co więc chodzi? W
czym jest różnica? Nawet na stronach Mobila piszą, że oba oleje nadają się
do silników wysokoprężnych i benzynowych - niby uniwersalne, ale dlaczego

w handlu oleje z napisem "Turbo Diesel", jeżeli niczym się nie różnią od
tych bez tego napisu?
Na wszelki wypadek leję ten "Turbo Diesel", ale dość ciężko go kupić,
przynajmniej w CKMK.

tez sie kiedys na tym zastanawialem ale w tym konkretnym przypadku wydaje
sie ze to tylko kwestia marketingu (osobny olej do diesla)  bo faktycznie
parametry jakosciowe sa takie same - tak wiec jak nie moge kupic wersji
dedykowanej do diesla to  leje wtedy wersje uniwersalna.

pzdr
Jasiek

4 Data: Luty 13 2007 12:45:55
Temat: Re: Dobór oleju wg specjalisty
Autor: Alti 


Użytkownik "NVM"  napisał w wiadomości

Może pytanie już było, ale nie mogę jakoś znaleźć w archiwum - jeżeli
było -
sorry.
Jaka jest różnica między olejem Mobil 1 Turbo Diesel 0W40 SuperSyn, a
Mobil
1 0W40 SuperSyn?
Czytałem parametry tego z napisem Turbo Diesel jak i bez napisu -
przynajmniej na opakowaniach są identyczne. Ceny też. O co więc chodzi? W
czym jest różnica?

W tym do diesli jest zapewne więcej dyspergatortów - środków nie
pozwalających na osadzanie się cząstek stałych (w dieslu mamy dużo sadzy
która dobrze jest "zawiesić" a nie pozwolić na osadzenie się na dnie miski
olejowej. Swiadczy o tym np różnica koloru olejów w dieslu i benzyniaku.
Diesel po 500km od wymiany będzie miał czarny olej a benzyniak może być w
miare klarowny nawet po kilki kkm) W benzyniakach praktycznie nie ma sadzy
więc i ilość dyspergatorów może być niższa.
Wojtek

5 Data: Luty 13 2007 13:15:11
Temat: Re: Dobór oleju wg specjalisty
Autor: NVM 

Użytkownik "Alti"  napisał w wiadomości


W tym do diesli jest zapewne więcej dyspergatortów - środków nie pozwalających na osadzanie się cząstek stałych (w dieslu mamy dużo sadzy która dobrze jest "zawiesić" a nie pozwolić na osadzenie się na dnie miski olejowej. Swiadczy o tym np różnica koloru olejów w dieslu i benzyniaku. Diesel po 500km od wymiany będzie miał czarny olej a benzyniak może być w miare klarowny nawet po kilki kkm) W benzyniakach praktycznie nie ma sadzy więc i ilość dyspergatorów może być niższa.
Wojtek


Czyli dobrze, że jeżdżę do hurtowni po "Turbo Diesel". Też mi się wydaje, że po coś tę inną nalepkę wyprodukowali.
Co ciekawe, olej jest dość popularny - podobno całkiem dobry do nowych diesli, a naprawdę bardzo ciężko go kupić.

Dzięki i pozdrawiam!

6 Data: Luty 13 2007 15:35:00
Temat: Re: Dobór oleju wg specjalisty
Autor: Przemek V 

Alti napisał(a):

Użytkownik "NVM"  napisał w wiadomości
Może pytanie już było, ale nie mogę jakoś znaleźć w archiwum - jeżeli było -
sorry.
Jaka jest różnica między olejem Mobil 1 Turbo Diesel 0W40 SuperSyn, a Mobil
1 0W40 SuperSyn?
Czytałem parametry tego z napisem Turbo Diesel jak i bez napisu -
przynajmniej na opakowaniach są identyczne. Ceny też. O co więc chodzi? W
czym jest różnica?

W tym do diesli jest zapewne więcej dyspergatortów - środków nie pozwalających na osadzanie się cząstek stałych (w dieslu mamy dużo sadzy która dobrze jest "zawiesić" a nie pozwolić na osadzenie się na dnie miski olejowej. Swiadczy o tym np różnica koloru olejów w dieslu i benzyniaku.

To jest zbyt duże uogólnienie. Są oleje, które bardzo szybko robią się czarne a są i takie, które długo pozostają w miarę klarowne. ZTCP Mobil 1 dosyć szybko ciemnieje.

7 Data: Luty 13 2007 19:06:13
Temat: Re: Dobór oleju wg specjalisty
Autor: radxcell 

RadXcell answers to Przemek V, who wrote in

czarne a są i takie, które długo pozostają w miarę klarowne. ZTCP Mobil 1 dosyć szybko ciemnieje.

u mnie mobil super ciemnieje po max 200 km i tak juz zostaje ;)

pozdr, rdx

8 Data: Luty 13 2007 16:03:08
Temat: Re: Dobór oleju wg specjalisty
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello Alti,

Tuesday, February 13, 2007, 12:45:55 PM, you wrote:

[...]

W tym do diesli jest zapewne więcej dyspergatortów - środków nie
pozwalających na osadzanie się cząstek stałych (w dieslu mamy dużo sadzy
która dobrze jest "zawiesić" a nie pozwolić na osadzenie się na dnie miski
olejowej. Swiadczy o tym np różnica koloru olejów w dieslu i benzyniaku.
Diesel po 500km od wymiany będzie miał czarny olej a benzyniak może być w
miare klarowny nawet po kilki kkm) W benzyniakach praktycznie nie ma sadzy
więc i ilość dyspergatorów może być niższa.

Wiele obecnie produkowanych olei nadaje się zarówno do silników
benzynowych jak i do diesli - skład musi uwzględniać potrzeby diesla.
Co do nieobecności sadzy w silnikach benzynowych - pozwole sobie miec
inne zdanie na ten temat.

--
Best regards,
 RoMan                           

9 Data: Luty 13 2007 16:10:37
Temat: Re: Dobór oleju wg specjalisty
Autor: NVM 

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz"  napisał w wiadomości


Wiele obecnie produkowanych olei nadaje się zarówno do silników
benzynowych jak i do diesli - skład musi uwzględniać potrzeby diesla.
Co do nieobecności sadzy w silnikach benzynowych - pozwole sobie miec
inne zdanie na ten temat.



No to zalewać silnik olejem, który ma napisane, że jest uniwersalny (powiedzmy ten Mobil 1 0W40), czy wyłącznie dedykowanym do diesli?
Bo póki co widzę, że ilu ludzi, tyle opinii :/

10 Data: Luty 13 2007 16:54:03
Temat: Re: Dobór oleju wg specjalisty
Autor: Przemek V 

NVM napisał(a):

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz"  napisał w wiadomości

Wiele obecnie produkowanych olei nadaje się zarówno do silników
benzynowych jak i do diesli - skład musi uwzględniać potrzeby diesla.
Co do nieobecności sadzy w silnikach benzynowych - pozwole sobie miec
inne zdanie na ten temat.



No to zalewać silnik olejem, który ma napisane, że jest uniwersalny (powiedzmy ten Mobil 1 0W40), czy wyłącznie dedykowanym do diesli?
Bo póki co widzę, że ilu ludzi, tyle opinii :/

Jak znajdziesz bez problemu ten do diesli to dla samopoczucia lej dieslowy. Ten uniwersalny będzie równie dobry.

Dobór oleju wg specjalisty



Grupy dyskusyjne