Magistrala CAN - sa jakies standardy adre sowania urządzeń?
1 | Data: Wrzesien 25 2009 22:13:27 |
Temat: Magistrala CAN - sa jakies standardy adre sowania urządzeń? | |
Autor: Sebastian Biały | Witam. 2 |
Data: Wrzesien 25 2009 22:43:15 | Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz±dzeñ? | Autor: Pa_blo |
- czy ktokolwiek z grupowiczów spotka³ siê z dokladniejszym opisem >CAN, Zapamietaj sobie jedno - najlepsi kombinatorzy to elektronicy a biorac pod uwage meritum proponuje pl.misc.elektronika ewentualnie elektrode. Picasso 3 |
Data: Wrzesien 25 2009 22:57:19 | Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz±dzeñ? | Autor: Sebastian BiaÅ‚y | Pa_blo wrote: Zapamietaj sobie jedno - najlepsi kombinatorzy to elektronicy a biorac pod uwage meritum proponuje pl.misc.elektronika ewentualnie elektrode. I jak zapewne zauwa¿y³eÅ› jestem tam aktywnym uczestnikiem. Zakladam jednak, ¿e ³atwiej trafić na kogoÅ› kto widzia³ tego typu informacje tutaj (i nie musia³ ich nawet pojąć, wystarczy ze wpadla mu w ³apska jakaÅ› "serwisówka do CANa") ni¿ wÅ›rod elektroników. CAN ogólnie to zagadnienie elektroniczne, ale CAN samochodowy to po prostu bardzo specyficzna sprawa dla dziedziny samochodowej. 4 |
Data: Wrzesien 25 2009 23:03:43 | Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urządzeń? | Autor: bratPit[pr] |
Bawie siÄ™ CAN w zupe³nie innym zastosowaniu (nie motoryzacyjnym). Ale nie takie konkrety ale mo¿esz zerknąć na poni¿szy artyku³, tyle ¿e on jest interesujÄ…cy dla ludzi którzy nie mieli dotÄ…d stycznoÅ›ci z CAN np w samochodzie bo to podstawy, ale być mo¿e znajdziesz w nim coÅ› co CiÄ™ zainteresuje, http://archives.sensorsmag.com/articles/1000/18/index.htm brat 5 |
Data: Wrzesien 25 2009 23:06:24 | Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urzÄ…dzeÅ„? | Autor: Sebastian BiaÅ‚y | bratPit[pr] wrote: http://archives.sensorsmag.com/articles/1000/18/index.htm To niestety informacje ogólne o CAN ktorych jest na pÄ™czki w internecie. Brak tam opisu samych komunikatów, standardów, etc. 6 |
Data: Wrzesien 25 2009 23:20:56 | Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz±dzeñ? | Autor: Micha³ | bratPit[pr] wrote: a tak z ciekawo¶ci co idzie po takich magistralach ? tz. co jest pod³±czone do tego w autach 10 letnich (powiedzmy ta laguna2) co by³o pod³±czane 20 lat temu a co jest teraz ? jak patrze na specyfikacje to i video (nie hd) po tym by posz³o :) pozdrawiam. -- Wys³ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 7 |
Data: Wrzesien 26 2009 07:15:31 | Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urzÄ…dzeÅ„? | Autor: Sebastian BiaÅ‚y | Micha³ wrote: To niestety informacje ogÄ‚³lne o CAN ktorych jest na p�czki w internecie. Brak tam opisu samych komunikatÄ‚³w, standardÄ‚³w, etc. a tak z ciekawoÅ›ci co idzie po takich magistralach ? Nie wiem co teraz (pewnie wiÄ™cej) ale u mnie jest z grubsza po³owa samochodu. W tym po CANie zapewne dowiem siÄ™ o stanie części czujników silnika zapewne (co moze siÄ™ przydac przy diagnostyce). Przez CANa nie w³acze sobie natomiast ¿adnej ¿arówki w mojej L2, a w nowych autkach bez problemu. O ile wiem przez CANa w nowych samochodach da siÄ™ bez problemu otwierać centralny zamek, wiÄ™c wystarczy przewiercic sie przez klosz lampy ... jak patrze na specyfikacje to i video (nie hd) po tym by posz³o :) Za wolne. CAN przesy³a na raz max pare bajtów wiÄ™c narzut na protokó³ jest ogromny. 8 |
Data: Wrzesien 26 2009 10:53:45 | Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz¹dzeñ? | Autor: J.F. | On Sat, 26 Sep 2009 07:15:31 +0200, Sebastian Bia³y wrote: O ile wiem przez CANa w nowych samochodach da siê bez problemu otwieraæ Cos mi chodzi po glowie ze tych magistral moze byc w aucie kilka, wiec niekoniecznie z lampy. jak patrze na specyfikacje to i video (nie hd) po tym by posz³o :)Za wolne. CAN przesy³a na raz max pare bajtów wiêc narzut na protokó³ Ale na "video" wystarczalo 128kbps. J. 9 |
Data: Wrzesien 26 2009 11:45:46 | Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz¹dzeñ? | Autor: Marcin J. Kowalczyk | J.F. pisze: On Sat, 26 Sep 2009 07:15:31 +0200, Sebastian Bia³y wrote: I tak jest. Np. starsze 307 mialy i VAN i CAN ;-) 10 |
Data: Wrzesien 26 2009 20:57:20 | Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urzÄ…dzeÅ„? | Autor: R2r | Sebastian Bia³y pisze: JesteÅ› pewien? W Megane I ph.2 ¿arówek nie dawa³o siÄ™ sterować, ale dawa³o siÄ™ np. wycieraczki w³Ä…czać (bo chyba komunikacja Clipa z samochodem odbywa siÄ™ w³aÅ›nie przez magistralÄ™ CAN). W Lagunie II to ju¿ zdecydowanie dalej by³o posuniÄ™te...a tak z ciekawoÅ›ci co idzie po takich magistralach ? -- Pozdrawiam. Artur. ________________________________________________________ 11 |
Data: Wrzesien 26 2009 10:57:28 | Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz¹dzeñ? | Autor: J.F. | On Fri, 25 Sep 2009 23:20:56 +0000 (UTC), Micha³ wrote: a tak z ciekawo¶ci co idzie po takich magistralach ? 20 lat nie bylo nic. Teraz to juz moze byc wszystko. J. 12 |
Data: Wrzesien 26 2009 09:46:39 | Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz¹dzeñ? | Autor: Micha³ | J.F. napisa³(a): On Fri, 25 Sep 2009 23:20:56 +0000 (UTC), Micha³ wrote: to po czym 20 lat temu komunikowa³y sie fotele, lusterka, kierownica, klapeczki do nawiewów, wiatraki, klimatroniki, czujniki, zawieszenia itp... ? pozdrawiam. -- Wys³ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 13 |
Data: Wrzesien 26 2009 16:35:59 | Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urzšdzeñ? | Autor: J.F. | On Sat, 26 Sep 2009 09:46:39 +0000 (UTC), Micha³ wrote: J.F. napisa³(a): Pedal gazu z gaznikiem komunikowal sie przy pomocy stalowej linki, a kierownica z przekladnia przy pomocy dwoch rurek i przegubu :-) Lusterka, swiatelka itp mialy po prostu odpowiednia ilosc kabli. J. 14 |
Data: Wrzesien 26 2009 19:16:44 | Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz�dzeÅ„? | Autor: AL | J.F. pisze: On Sat, 26 Sep 2009 09:46:39 +0000 (UTC), Micha³ wrote:mialem kiedys w samarze przednie reflektory sterowane hydraulicznie (przez to b.awaryjne i trudno naprawialne) W starych beczkach centralny zamek - o ile dobrze pamietam - sterowany byl pneumatyka -- pozdr Adam (AL) TG 15 |
Data: Wrzesien 26 2009 19:32:27 | Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz?dzeñ? | Autor: Alex81 | In article says... mialem kiedys w samarze przednie reflektory sterowane hydraulicznieIdentycznie by³o w Polonezach (te¿ hydraulika i równie¿ awaryjna) - na marginesie, by³ to produkt niemiecki ;) Sytuacjê ratowa³a mo¿liwo¶æ przeszczepu systemu elektrycznego z Lanosa. W starych beczkach centralny zamek - o ile dobrze pamietam - sterowanyDok³adnie. W przewodach by³ p³yn hamulcowy. -- Pzdr Alex 16 |
Data: Wrzesien 26 2009 20:00:43 | Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz?dzeñ? | Autor: J.F. | On Sat, 26 Sep 2009 19:16:44 +0200, AL wrote: mialem kiedys w samarze przednie reflektory sterowane hydraulicznie Hamulce tez masz sterowane hydraulicznie - czy przez to sa b.awaryjne i trudno naprawialne ? :-) J. 17 |
Data: Wrzesien 27 2009 19:07:03 | Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz?dzeñ? | Autor: jerzu | On Sat, 26 Sep 2009 20:00:43 +0200, J.F. Hamulce tez masz sterowane hydraulicznie - czy przez to sa b.awaryjne Ja mia³em regulacjê reflektorów w CC sterowan± hydraulicznie. I praktycznie by³o to nienaprawialne. -- Pozdrawiam - Dariusz Niemczyñski http://jerzu.waw.pl GG:129280 http://bitnova.info/?p=495699 Renault Master 2.5dCi 100KM PackClim`06 3.3t -> U520XL+AP1200 18 |
Data: Wrzesien 27 2009 19:50:57 | Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz?dzeñ? | Autor: J.F. | On Sun, 27 Sep 2009 19:07:03 +0200, jerzu wrote: On Sat, 26 Sep 2009 20:00:43 +0200, J.F. Ale nie dlatego ze hydrauliczne, tylko dlatego ze tak zrobione :-) J. 19 |
Data: Wrzesien 27 2009 20:30:04 | Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz?dzeñ? | Autor: jerzu | On Sun, 27 Sep 2009 19:50:57 +0200, J.F. Ale nie dlatego ze hydrauliczne, tylko dlatego ze tak zrobione :-) Niby jak? Dzia³a³o ponad trzy lata, w zimie szlag to trafi³, koszt naprawy w ASO (wymiana) ma³o zachêcaj±cy, prywaciarz ¿aden siê nie podj±³, proponowali przeróbkê na elektryczny uk³ad, jak w CC Sporting. -- Pozdrawiam - Dariusz Niemczyñski http://jerzu.waw.pl GG:129280 http://bitnova.info/?p=495699 Renault Master 2.5dCi 100KM PackClim`06 3.3t -> U520XL+AP1200 20 |
Data: Wrzesien 26 2009 20:11:15 | Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz?dzeñ? | Autor: Michas | Pedal gazu z gaznikiem komunikowal sie przy pomocy stalowej linki, a Tylko mi nie mówcie ¿e teraz to siê wszystko komunikuje po CANie???!!! :O Tzn jak pr±du braknie albo kabelki przetr± to na zakrêcie jedziemy prosto? (albo gdzie akurat procesor resztk± pr±du chce..?) M. 21 |
Data: Wrzesien 26 2009 20:35:55 | Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz?dzeñ? | Autor: J.F. | On Sat, 26 Sep 2009 20:11:15 +0200, Michas wrote: Pedal gazu z gaznikiem komunikowal sie przy pomocy stalowej linki, a Pedal gazu juz obecnie w wielu autach kreci potencjometrem, a przepustnica kreci komputer [lub dawkuje paliwo]. Hamulce masz jeszcze hydrauliczne, ale komputer moze je zwolnic [ABS] lub zahamowac sam [ESP,TCS]. Kierownica jeszcze jest tradycyjna, ale juz ma czujnik obrotu dla komputera, czasem elektryczne wspomaganie, a czasem samoczynne parkowanie. Tak wiec bliski jest czas gdy samochod bedzie mogl sam pojechac. Ty mu w gaz i na lewo, a on prosto i hamuje. A komputerek mowi: "usilowanie przekroczenia dozwolonej predkosci 1 pkt karny, usilowanie przejechania przez linie ciagla 3 pkt karne, przekroczono 24 pkt - oczekiwanie na przyjazd policji" :-) Zreszta i dzis jak ci sie wspomaganie uszkodzi i zacznie sciagac, to nie wiem czy nie skonczysz w rowie. Tyle ze to awaria, nie dowiesz sie "w instrukcji jest wyraznie napisane zeby co 100km zatrzymac sie, wylaczyc zaplon i wlaczyc ponownie celem resetu systemu" :-) J. 22 |
Data: Wrzesien 27 2009 19:14:09 | Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz¹dzeñ? | Autor: Micha³ | 20 lat nie bylo nic. a z 20 latków (lub prawie) to po szym sz³a elektronika w: -lexus ls 89' -w140 91' -citroen xm 89' -safrane 92' -hmm e32 i v8 by³o stare a e38 i a8 94' to ju¿ 15 latek to nie podchodzi :) -- Wys³ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 23 |
Data: Wrzesien 26 2009 11:01:32 | Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urzÄ…dzeÅ„? | Autor: Marcin Ciećwierz | Sebastian Bia³y pisze: Bawie siÄ™ CAN w zupe³nie innym zastosowaniu (nie motoryzacyjnym). Ale RobiliÅ›my obs³ugÄ™ magistrali CAN na potrzeby naszego systemu monitoringu pojazdów. Z tego co pamiÄ™tam specyfikacja jest doæ nieprecyzyjna i w zale¿noÅ›ci od producenta pojazdu ró¿nice w obs³udze mogÄ… być znaczne. A przyk³adowe informacje jakie my czytamy to np. nacisk na oÅ›, spalanie, itp. (sam. ciÄ™¿arowe) Pozdrawiam Marcin Ciećwierz 24 |
Data: Wrzesien 27 2009 07:20:39 | Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urzÄ…dzeÅ„? | Autor: Sebastian BiaÅ‚y | Marcin Ciećwierz wrote: A przyk³adowe informacje jakie my czytamy to np. nacisk na oÅ›, spalanie, Ok, a mo¿esz mi powiedziec, czy informacje tego typu opakowane sa wprost w te 8 bajtów CANa czy te¿ moze istnieje jeszcze jakaÅ› warstwa posrednia? CoÅ› w rodzaju dodatkowego protoko³u. 25 |
Data: Wrzesien 27 2009 13:18:48 | Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz¹dzeñ? | Autor: J.F. | On Sat, 26 Sep 2009 11:01:32 +0200, Marcin Cieæwierz wrote: Robili¶my obs³ugê magistrali CAN na potrzeby naszego systemu monitoringu A czytacie wprost z czujnikow, czy odbieracie z komputera pokladowego ? J. 26 |
Data: Wrzesien 26 2009 20:21:51 | Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz±dzeñ? | Autor: Jaroslaw Berezowski | Dnia Fri, 25 Sep 2009 22:13:27 +0200, Sebastian Bia³y napisa³(a): PomijajÄ…c oczywistoÅ›ci jak budowa protokolu CAN - czy ktokolwiek zHaslo: profile OpenCAN moze cos pomoga? -- Jaroslaw "jaros" Berezowski 27 |
Data: Wrzesien 27 2009 07:22:46 | Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy � | Autor: Sebastian Biały | Jaroslaw Berezowski wrote: Haslo: profile OpenCAN moze cos pomoga? A nie CANOpen ? Oglądalem go ale nie wiem czy stosowany jest powszechnie w samochodach osobowych. 28 |
Data: Wrzesien 27 2009 20:16:54 | Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy � | Autor: Jaroslaw Berezowski | Dnia Sun, 27 Sep 2009 07:22:46 +0200, Sebastian Bia³y napisa³(a): A nie CANOpen ?Racja. OglÄ…dalem go ale nie wiem czy stosowany jest powszechnieNo kontrolery silnikow trakcyjnych (elektrycznych) zazwyczaj maja jeden lub wiecej profili zaimplementowanych :) -- Jaroslaw "jaros" Berezowski 29 |
Data: Wrzesien 27 2009 23:03:36 | Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy � | Autor: Sebastian BiaÅ‚y | Jaroslaw Berezowski wrote: No kontrolery silnikow trakcyjnych (elektrycznych) zazwyczaj maja jeden lub wiecej profili zaimplementowanych :) E tam, to raczej automatyka przemys³owa ;) Interesuje mnie chyba najbardziej to, czy CAN w samochodzie pracuje w trybie "raw" tzn dane z czujników nie sa pakowane innymi protoko³ami, czy tez wlasnie sa wkladane w jakies wynalazki typu CANOpen. W zasadzie robie ma³y sniffer do CANa i akurat idealnie by siÄ™ go testowalo na dzialajÄ…cej sieci a taka mam w samochodzie. A jak juz moge sniffowac, to mo¿e te¿ i stwierdzić jakie sÄ… adresy czujników ... Mo¿e siÄ™ z tego jakis projekt diagnostyczny urodzi. 30 |
Data: Wrzesien 27 2009 23:38:00 | Temat: Re: Magistrala CAN - sa jakies standardy � | Autor: Jaroslaw Berezowski | Dnia Sun, 27 Sep 2009 23:03:36 +0200, Sebastian Bia³y napisa³(a): E tam, to raczej automatyka przemys³owa ;)A gdzie - to w napedach EV bywa stosowane :) -- Jaroslaw "jaros" Berezowski |