Grupy dyskusyjne   »   Nie rozumiem:

Nie rozumiem:



1 Data: Listopad 01 2012 04:00:29
Temat: Nie rozumiem:
Autor: Prawy 

-dlaczego motocykle potrafi± spalać wiecej niż samochody, a nie spalaj± tyle mniej ile waż±...
-dlaczego nie stosuje sie praktyczne diesli(ani np takich silników turbinowych) w motocyklach...
-dlaczego nie ma wiecej przekładni pasowych ani innych bezstopniowych
-dlaczego tak łatwo motocykl zakręca podczas gdy dwa koła działaj± jak żyroskopy
-dlaczego jedni jeżdza supersportami a inni takimi chopperami

prawy, xtx660 & fzs1000



2 Data: Listopad 01 2012 12:25:17
Temat: Re: Nie rozumiem:
Autor: Magic 

W dniu 2012-11-01 12:00, Prawy pisze:

-dlaczego motocykle potrafi± spalać wiecej niż samochody, a nie spalaj± tyle mniej ile waż±...
-dlaczego nie stosuje sie praktyczne diesli(ani np takich silników turbinowych) w motocyklach...
-dlaczego nie ma wiecej przekładni pasowych ani innych bezstopniowych
-dlaczego tak łatwo motocykl zakręca podczas gdy dwa koła działaj± jak żyroskopy
-dlaczego jedni jeżdza supersportami a inni takimi chopperami


http://www.youtube.com/watch?v=aboZctrHfK8

--
Pozdrawiam - Maciek, ely50/ts150/srx250/vfr800.
FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj

-- - news://freenews.netfront.net/ - complaints:  -- -

3 Data: Listopad 01 2012 12:49:33
Temat: Re: Nie rozumiem:
Autor: James 

"Prawy"  wrote...

A ja potraktuję te pytania serio...

-dlaczego motocykle potrafi± spalać wiecej niż samochody, a nie spalaj± tyle mniej ile waż±...
Bo nie s± zbudowane w ten sam sposób i maj± dużo większe osi±gi. Głównym celem nie jest oszczędno¶ć, a osi±gi.

-dlaczego nie stosuje sie praktyczne diesli(ani np takich silników turbinowych) w motocyklach...
Bo s± ciężkie, duże, wymagaj± dużego akumulatora. Poza tym to nie ma sensu. Diesel ma sens kiedy trzeba duż± masę ruszyć i poci±gn±ć.
Silniki turbinowe s± drogie, do¶ć skomplikowane, bardzo gło¶ne.

-dlaczego nie ma wiecej przekładni pasowych ani innych bezstopniowych
Bo jest ich wystarczaj±co dużo w skuterach. Nie chcesz zmieniać biegów to jeĽdzij na skuterze. Prawdziwi kierowcy lubi± zmieniać biegi i kontrolować pojazd.

-dlaczego tak łatwo motocykl zakręca podczas gdy dwa koła działaj± jak żyroskopy
Dlatego, że koła nie działaj± jak żyroskopy prawie w ogóle. Ten efekt jest znikomy i nie ma znaczenia w stabilno¶ci motocykla.

-dlaczego jedni jeżdza supersportami a inni takimi chopperami
De gustibus non est disputandum...


--
James

4 Data: Listopad 01 2012 15:00:39
Temat: Re: Nie rozumiem:
Autor: kakmar 

Dnia 01.11.2012 James  napisał/a:

"Prawy"  wrote...

A ja potraktujÄ™ te pytania serio...

-dlaczego motocykle potrafiÄ… spalać wiecej niż samochody, a nie spalajÄ…
tyle mniej ile ważÄ…...
Bo nie sÄ… zbudowane w ten sam sposób i majÄ… dużo wiÄ™ksze osiÄ…gi. Głównym
celem nie jest oszczÄ™dnoć, a osiÄ…gi.

SÄ… też i "małe", oszczÄ™dne, 125/250 itp. okolice.
Motocykle sÄ… mniej doskonałe aerodynamicznie.

-dlaczego tak łatwo motocykl zakrÄ™ca podczas gdy dwa koła działajÄ… jak
żyroskopy
Dlatego, że koła nie działajÄ… jak żyroskopy prawie w ogóle. Ten efekt jest
znikomy i nie ma znaczenia w stabilności motocykla.

DziałajÄ…, m.innymi dlatego te szybkie majÄ… lekkie obrÄ™cze i opony.
Efekt żyroskopowy, wystÄ™puje i maj negatywny wpływ na prowadzenie,
przeszkadza w skrÄ™caniu, zwłaszcza jak jest szybko. Przy niewielkich
prÄ™dkoĹ›ciach wpływ jest niewyczuwalny.

--
kakmaratgmaildotcom

5 Data: Listopad 01 2012 19:25:25
Temat: Re: Nie rozumiem:
Autor: __Maciek 

Thu, 1 Nov 2012 12:49:33 +0100 "James"  napisał:

Diesel ma sens kiedy trzeba duż± masę ruszyć i poci±gn±ć.

Chociaż niektórzy eksperymentuj±:
http://www.youtube.com/results?search_query=diesel+motorcycle
ale to oczywi¶cie nie seryjna produkcja


Silniki turbinowe s± drogie, do¶ć skomplikowane, bardzo gło¶ne.

Dodajamy jeszcze - ospale reaguj± na przepustnicę, co w motocyklu czy
innym pojeĽdzie drogowym byłoby raczej nieakceptowalne, chociaż może w
silnikach mniejszych niż lotnicze nie byłoby to aż tak dolegliwe
zjawisko.
No i jeszcze - generuj± bardzo gor±ce gazy wylotowe, choć nie wiem jak
się to ma do temperatury gazów generowanych przez silniki tłokowe.

No ale trzeba przyznać że perspektywa jeżdżenia na naftę o¶wietleniow±
(bo kto by tam wtedy obłożony akcyz± Jet-A1 lał) jest zachęcaj±ca ;-)
Ciekawe jakby tak nagle wyszło w statystykach że wszyscy przechodz± na
o¶wietlenie naftowe, może firmy od energii elektrycznej by wtedy
obniżyły ceny ;-))

6 Data: Listopad 02 2012 00:09:43
Temat: Re: Nie rozumiem:
Autor: Akarm 

W dniu 2012-11-01 19:25, __Maciek pisze:

ale to oczywi¶cie nie seryjna produkcja

Seryjnie, to chyba tylko Royal Enfield produkuje.

--
          Akarm
http://bykom-stop.avx.pl

7 Data: Listopad 02 2012 23:49:21
Temat: Re: Nie rozumiem:
Autor: __Maciek 

Fri, 02 Nov 2012 00:09:43 +0100 Akarm  napisał:

Seryjnie, to chyba tylko Royal Enfield produkuje.

Ładne motorki, złaszcza Bullet i T-bird, ale jako¶ dieslowskich tam
nie widzę, może już nie robi±, chociaż gugiel zeznaje że faktycznie
były takie.

8 Data: Listopad 02 2012 08:24:52
Temat: Re: Nie rozumiem:
Autor: Majak 


"__Maciek"  wrote in message

Thu, 1 Nov 2012 12:49:33 +0100 "James"  napisał:


No ale trzeba przyznać że perspektywa jeżdżenia na naftę o¶wietleniow±
(bo kto by tam wtedy obłożony akcyz± Jet-A1 lał) jest zachęcaj±ca ;-)
Ciekawe jakby tak nagle wyszło w statystykach że wszyscy przechodz± na
o¶wietlenie naftowe, może firmy od energii elektrycznej by wtedy
obniżyły ceny ;-))


Ta 20 zeta na litr, lece, kupie zapas ;)
http://allegro.pl/nafta-oswietleniowa-0-5-l-profes-i2761073226.html
Pozdrawiam
M.

9 Data: Listopad 02 2012 23:38:20
Temat: Re: Nie rozumiem:
Autor: __Maciek 

Fri, 2 Nov 2012 08:24:52 +0100 "Majak"  napisał:

Ta 20 zeta na litr, lece, kupie zapas ;)
http://allegro.pl/nafta-oswietleniowa-0-5-l-profes-i2761073226.html

Drogo. W Castoramie ok. 6-7zł kosztuje, ale pewnie dałoby się gdzie¶ w
większej ilo¶ci taniej (poniżej ceny A1) dostać. A może w takim razie
i do lampy naftowej lepiej A1 kupować - ok. 3400zł za 1m^3 czyli
3,40zł za litr, tylko ciekawe czy na litry sprzedaj±. Pójdę na Okęcie
z lamp± i powiem "do pełna" :-)

http://www.petrolot.pl/Aviationfuel-True,1

A co motocykli to jednak s± i takie:

http://www.youtube.com/results?search_query=turboshaft+motorcycle

10 Data: Listopad 02 2012 10:29:55
Temat: Re: Nie rozumiem:
Autor: The_EaGle 

W dniu 2012-11-01 12:49, James pisze:
>> -dlaczego tak łatwo motocykl zakręca podczas gdy dwa koła działaj±
>> jak żyroskopy
> Dlatego, że koła nie działaj± jak żyroskopy prawie w ogóle. Ten efekt
> jest znikomy i nie ma znaczenia w stabilno¶ci motocykla.

No teraz to że¶ pojechał po cało¶ci. Jedyn± siła która utrzymuje motocykl czy rower w pozycji pionowej jest w zasadzie efekt żyroskopowy. Podczas jazdy kompletnie nie ma znaczenia czy siedzisz na motocyklu czy już tam Ciebie nie ma.

Kolejnym przykładem jak silnie działa e.ż. jest skręcanie a w zasadzie próba skręcania bez przeciwskrętu. W zasadzie nie da się skutecznie pochylić motocykla nie używaj±c przeciwskrętu. Przeciwskręt to wła¶nie najlepszy dowód działania e.ż. kiedy to skręcaj±c w lewo skręcasz w prawo lub na odwrót.

--
Pozdrawiam
Rafał

11 Data: Listopad 02 2012 15:39:56
Temat: Re: Nie rozumiem:
Autor: kakmar 

Dnia 02.11.2012 The_EaGle  napisał/a:

No teraz to żeĹ› pojechał po całoĹ›ci. JedynÄ… siła która utrzymuje
motocykl czy rower w pozycji pionowej jest w zasadzie efekt żyroskopowy.
Podczas jazdy kompletnie nie ma znaczenia czy siedzisz na motocyklu czy
już tam Ciebie nie ma.

Kolejnym przykładem jak silnie działa e.ż. jest skrÄ™canie a w zasadzie
próba skrÄ™cania bez przeciwskrÄ™tu. W zasadzie nie da siÄ™ skutecznie
pochylić motocykla nie używajÄ…c przeciwskrÄ™tu. PrzeciwskrÄ™t to właĹ›nie
najlepszy dowód działania e.ż. kiedy to skrÄ™cajÄ…c w lewo skrÄ™casz w
prawo lub na odwrót.


Propnuję się jednak douczyć, zamiast wypisywać takie brednie.

--
kakmaratgmaildotcom

12 Data: Listopad 02 2012 18:03:19
Temat: Re: Nie rozumiem:
Autor: The_EaGle 

W dniu 2012-11-02 16:39, kakmar pisze:

Dnia 02.11.2012 The_EaGle  napisał/a:
No teraz to żeĹ› pojechał po całoĹ›ci. JedynÄ… siła która utrzymuje
motocykl czy rower w pozycji pionowej jest w zasadzie efekt żyroskopowy.
Podczas jazdy kompletnie nie ma znaczenia czy siedzisz na motocyklu czy
już tam Ciebie nie ma.

Kolejnym przykładem jak silnie działa e.ż. jest skrÄ™canie a w zasadzie
próba skrÄ™cania bez przeciwskrÄ™tu. W zasadzie nie da siÄ™ skutecznie
pochylić motocykla nie używajÄ…c przeciwskrÄ™tu. PrzeciwskrÄ™t to właĹ›nie
najlepszy dowód działania e.ż. kiedy to skrÄ™cajÄ…c w lewo skrÄ™casz w
prawo lub na odwrót.


Propnuję się jednak douczyć, zamiast wypisywać takie brednie.

Bardzo chÄ™tnie siÄ™ douczÄ™, jak rozwiniesz swojÄ… myĹ›l bo do tego co napisałeĹ› za bardzo nie ma siÄ™ jak odnieć.

--
Pozdrawiam
Rafał

13 Data: Listopad 02 2012 23:34:35
Temat: Re: Nie rozumiem:
Autor: AZ 

On 2012-11-02, The_EaGle  wrote:

> Dlatego, że koła nie działajÄ… jak żyroskopy prawie w ogóle. Ten efekt
> jest znikomy i nie ma znaczenia w stabilności motocykla.

No teraz to żeĹ› pojechał po całoĹ›ci. JedynÄ… siła która utrzymuje
motocykl czy rower w pozycji pionowej jest w zasadzie efekt żyroskopowy.
Podczas jazdy kompletnie nie ma znaczenia czy siedzisz na motocyklu czy
już tam Ciebie nie ma.

Kolejnym przykładem jak silnie działa e.ż. jest skrÄ™canie a w zasadzie
próba skrÄ™cania bez przeciwskrÄ™tu. W zasadzie nie da siÄ™ skutecznie
pochylić motocykla nie używajÄ…c przeciwskrÄ™tu. PrzeciwskrÄ™t to właĹ›nie
najlepszy dowód działania e.ż. kiedy to skrÄ™cajÄ…c w lewo skrÄ™casz w
prawo lub na odwrót.

To wez jakiegos starego skladaka, zaspawaj na sztywno glowke z kierownica,
napedz sie i jedz prosto. Zobaczysz jak te zyroskopy dzialaja.


--
Artur
ZZR 1200

14 Data: Listopad 03 2012 09:28:21
Temat: Re: Nie rozumiem:
Autor: The_EaGle 

W dniu 2012-11-03 00:34, AZ pisze:

On 2012-11-02, The_EaGle  wrote:
Dlatego, że koła nie działajÄ… jak żyroskopy prawie w ogóle. Ten efekt
jest znikomy i nie ma znaczenia w stabilności motocykla.

No teraz to żeĹ› pojechał po całoĹ›ci. JedynÄ… siła która utrzymuje
motocykl czy rower w pozycji pionowej jest w zasadzie efekt żyroskopowy.
Podczas jazdy kompletnie nie ma znaczenia czy siedzisz na motocyklu czy
już tam Ciebie nie ma.

Kolejnym przykładem jak silnie działa e.ż. jest skrÄ™canie a w zasadzie
próba skrÄ™cania bez przeciwskrÄ™tu. W zasadzie nie da siÄ™ skutecznie
pochylić motocykla nie używajÄ…c przeciwskrÄ™tu. PrzeciwskrÄ™t to właĹ›nie
najlepszy dowód działania e.ż. kiedy to skrÄ™cajÄ…c w lewo skrÄ™casz w
prawo lub na odwrót.

To wez jakiegos starego skladaka, zaspawaj na sztywno glowke z kierownica,

Po co mam zespawać głowkÄ™ ramy? Ruchoma głowka jest potrzebna do tego aby motocykl jechał sam prosto.

napedz sie i jedz prosto. Zobaczysz jak te zyroskopy dzialaja.

DziałajÄ… bardzo dobrze. Tu masz przykład z kołem rowerowym. http://www.youtube.com/watch?v=8H98BgRzpOM&feature=related

--
Pozdrawiam
Rafał

15 Data: Listopad 02 2012 07:52:40
Temat: Re: Nie rozumiem:
Autor: Marcin N 

W dniu 2012-11-01 12:00, Prawy pisze:

-dlaczego tak łatwo motocykl zakręca podczas gdy dwa koła działaj± jak żyroskopy

Motocykl nie skręca łatwo.
Trzeba użyć siły nawet 20 kg na kierownicę, żeby wybić pojazd z równowagi.

Zreszt± milion filmów w jutubie pokazuje wyraĽnie, że wielu z tych, którzy my¶l±, że motocykl łatwo skręca - kończy na poboczu albo na przeszkodzie.

--
MN

16 Data: Listopad 02 2012 09:03:48
Temat: Re: Nie rozumiem:
Autor: Piotr Rezmer 

Marcin N pisze:

Trzeba użyć siły nawet 20 kg na kierownicę, żeby wybić pojazd z równowagi.

A cóż to za oporny motocykl? W przeciwskręcie ledwo co muskasz kierownicę.

--
pozdrawiam
Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

17 Data: Listopad 02 2012 09:22:52
Temat: Re: Nie rozumiem:
Autor: Marcin N 

W dniu 2012-11-02 09:03, Piotr Rezmer pisze:

Marcin N pisze:

Trzeba użyć siły nawet 20 kg na kierownicę, żeby wybić pojazd z
równowagi.

A cóż to za oporny motocykl? W przeciwskręcie ledwo co muskasz kierownicę.

To "delikatne muskanie" może osi±gać wła¶nie nawet 20 kg. Też byłem zaskoczony, gdy się o tym dowiedziałem z m±drej ksi±żki (nie pamiętam, której).

--
MN

18 Data: Listopad 02 2012 10:35:51
Temat: Re: Nie rozumiem:
Autor: The_EaGle 

W dniu 2012-11-02 09:22, Marcin N pisze:> W dniu 2012-11-02 09:03, Piotr Rezmer pisze:
>> Marcin N pisze:
>>
>>> Trzeba użyć siły nawet 20 kg na kierownicę, żeby wybić pojazd z
>>> równowagi.
>>
>> A cóż to za oporny motocykl? W przeciwskręcie ledwo co muskasz
>> kierownicę.
>
> To "delikatne muskanie" może osi±gać wła¶nie nawet 20 kg. Też byłem
> zaskoczony, gdy się o tym dowiedziałem z m±drej ksi±żki (nie pamiętam,
> której).

Dokładnie, a czym szybciej jedziesz tym trudniej zmusić motocykl do skręcania. Tak wła¶nie działa efekt żyroskopowy - motocykl staje się bardzo stabilny przy dużej prędko¶ci i cholernie trudno go tej stabilno¶ci pozbawić = skręcić.

Przeciwskręt to wła¶nie działanie wykorzystuj±ce efekt żyroskopowy, dlatego potrzeba TYLKO 20kG. :)


--
Pozdrawiam
Rafał

19 Data: Listopad 02 2012 15:42:47
Temat: Re: Nie rozumiem:
Autor: kakmar 

Dnia 02.11.2012 The_EaGle  napisał/a:


Dokładnie, a czym szybciej jedziesz tym trudniej zmusić motocykl do
skrÄ™cania. Tak właĹ›nie działa efekt żyroskopowy - motocykl staje siÄ™
bardzo stabilny przy dużej prÄ™dkoĹ›ci i cholernie trudno go tej
stabilności pozbawić = skręcić.

OK.

PrzeciwskrÄ™t to właĹ›nie działanie wykorzystujÄ…ce efekt żyroskopowy,

A nie, zupełnie pokrÄ™ciłeĹ›.

dlatego potrzeba TYLKO 20kG. :)

To zupełnie z sufitu.

--
kakmaratgmaildotcom

20 Data: Listopad 02 2012 18:07:45
Temat: Re: Nie rozumiem:
Autor: The_EaGle 

W dniu 2012-11-02 16:42, kakmar pisze:

Dnia 02.11.2012 The_EaGle  napisał/a:

Dokładnie, a czym szybciej jedziesz tym trudniej zmusić motocykl do
skrÄ™cania. Tak właĹ›nie działa efekt żyroskopowy - motocykl staje siÄ™
bardzo stabilny przy dużej prÄ™dkoĹ›ci i cholernie trudno go tej
stabilności pozbawić = skręcić.

OK.

No i z czego ta stabilnoć wynika skoro wg Ciebie efekt żyroskopowy jest pomijalny?

PrzeciwskrÄ™t to właĹ›nie działanie wykorzystujÄ…ce efekt żyroskopowy,

A nie, zupełnie pokrÄ™ciłeĹ›.

Ok, to napisz jak jest naprawdÄ™.


dlatego potrzeba TYLKO 20kG. :)

To zupełnie z sufitu.

OK, to jaka liczba jest prawdziwa?

--
pozdrawiam
Rafał

21 Data: Listopad 02 2012 19:10:48
Temat: Re: Nie rozumiem:
Autor: kakmar 

Dnia 02.11.2012 The_EaGle  napisał/a:

W dniu 2012-11-02 16:42, kakmar pisze:
Dnia 02.11.2012 The_EaGle  napisał/a:

Dokładnie, a czym szybciej jedziesz tym trudniej zmusić motocykl do
skrÄ™cania. Tak właĹ›nie działa efekt żyroskopowy - motocykl staje siÄ™
bardzo stabilny przy dużej prÄ™dkoĹ›ci i cholernie trudno go tej
stabilności pozbawić = skręcić.

OK.

No i z czego ta stabilnoć wynika skoro wg Ciebie efekt żyroskopowy jest
pomijalny?

Ĺ»eby móc siÄ™ porozumieć, musimy ustalić co znaczÄ… pewne pojÄ™cia,
na ten przykład, "OK" znaczy _dobrze_, OK? Znaczy... Dobrze?


PrzeciwskrÄ™t to właĹ›nie działanie wykorzystujÄ…ce efekt żyroskopowy,

A nie, zupełnie pokrÄ™ciłeĹ›.

Ok, to napisz jak jest naprawdÄ™.

Zdanie powyżej, (znaczy to od "PrzeciwskrÄ™t to..") jest bez sensu.
Trudno siÄ™ do niego odnieć. Efektem oddziaływania na wirujÄ…cÄ… masÄ™,
jest precesja, ale za długo by...
Ogólnie, nie wykorzystuje. Jedno drugiemu trochÄ™ "przeszkadza", dlatego
im szybciej tym trudniej skręcać.


dlatego potrzeba TYLKO 20kG. :)

To zupełnie z sufitu.

OK, to jaka liczba jest prawdziwa?

Bo to zależy, głównie od tego jak szybko jedziesz i jak szybko chcesz
przekręcić kierownicę.

A jeszcze...
Ja siÄ™ nie wygłupiam, opis ruchu jednoĹ›ladu, nie jest banalny, nawet
po przyjÄ™ciu wielu założeĹ„.

--
kakmaratgmaildotcom

22 Data: Listopad 02 2012 22:39:04
Temat: Re: Nie rozumiem:
Autor: The_EaGle 

W dniu 2012-11-02 20:10, kakmar pisze:

Dnia 02.11.2012 The_EaGle  napisał/a:
W dniu 2012-11-02 16:42, kakmar pisze:
Dnia 02.11.2012 The_EaGle  napisał/a:

Dokładnie, a czym szybciej jedziesz tym trudniej zmusić motocykl do
skrÄ™cania. Tak właĹ›nie działa efekt żyroskopowy - motocykl staje siÄ™
bardzo stabilny przy dużej prÄ™dkoĹ›ci i cholernie trudno go tej
stabilności pozbawić = skręcić.

OK.

No i z czego ta stabilnoć wynika skoro wg Ciebie efekt żyroskopowy jest
pomijalny?

Ĺ»eby móc siÄ™ porozumieć, musimy ustalić co znaczÄ… pewne pojÄ™cia,
na ten przykład, "OK" znaczy _dobrze_, OK? Znaczy... Dobrze?

W przypadku słowa pisanego bez emotikonów OK ma jedno znaczenie. Tak mi siÄ™ wydawało do tej pory ale poczekaj sprawdzÄ™...no tak OK = all correct. W jakim znaczeniu słowa all correct go użyłeĹ›?



PrzeciwskrÄ™t to właĹ›nie działanie wykorzystujÄ…ce efekt żyroskopowy,

A nie, zupełnie pokrÄ™ciłeĹ›.

Ok, to napisz jak jest naprawdÄ™.

Zdanie powyżej, (znaczy to od "PrzeciwskrÄ™t to..") jest bez sensu.

A konkretnie to co jest bez sensu? Z czym siÄ™ nie zgadzasz?

Trudno siÄ™ do niego odnieć.

Wg mnie całkiem łatwo.

Efektem oddziaływania na wirujÄ…cÄ… masÄ™, jest precesja, ale za długo by...

Efektem oddziaływania na wirujÄ…cÄ… masÄ™ jest precesja wymuszona, dokładnie tak jak oddziałujesz na kierownicÄ… podczas skrÄ™tu. Próba skrÄ™tu to nic innego jak przyłożenie składowej prostopadłej do wirujÄ…cego koła. W wyniku czego nastÄ™puje obrót w okół składowej prostopadłej do osi koła.

Natomiast efekt żyroskopowy wynika z zasady zachowania momentu pÄ™du wirujÄ…cych ciał a próby wymuszenia zmiany wywołujÄ… precesjÄ™.

Ogólnie, nie wykorzystuje.

Ogólnie to teraz nie bardzo wiem co chciałeĹ› napisać.

Jedno drugiemu trochÄ™ "przeszkadza"

No tak, przyłożenie momentu prostopadłego to pewna siła tym wyższa im wyższa jest prÄ™dkoć wirujÄ…cego koła. Jednak jak już zostanie przyłożona to nastÄ™puje precesja czyli obrót w przeciwnÄ… stronÄ™ do skrÄ™tu, ponieważ kierunek zataczania okrÄ™gu jest odwrotny do momentu siły zaburzajÄ…cej.

, dlatego im szybciej tym trudniej skręcać.

To prawda.




dlatego potrzeba TYLKO 20kG. :)

To zupełnie z sufitu.

OK, to jaka liczba jest prawdziwa?

Bo to zależy, głównie od tego jak szybko jedziesz i jak szybko chcesz
przekręcić kierownicę.

I ta siła jest zdecydowanie mniejsza niż gdybyĹ› miał to wykonać bez wykorzystania precesji.


A jeszcze...
Ja siÄ™ nie wygłupiam, opis ruchu jednoĹ›ladu, nie jest banalny, nawet
po przyjÄ™ciu wielu założeĹ„.

Nie opisujemy ruchu całego jednoĹ›ladu ale prostego efektu żyroskopowego do którego możemy siÄ™ odnieć przy skrÄ™caniu. Co tu jest skomplikowane?

--
Pozdrawiam
Rafał

23 Data: Listopad 05 2012 12:01:30
Temat: Re: Nie rozumiem:
Autor: kakmar 

Dnia 02.11.2012 The_EaGle  napisał/a:

W dniu 2012-11-02 20:10, kakmar pisze:

W przypadku słowa pisanego bez emotikonów OK ma jedno znaczenie. Tak mi
siÄ™ wydawało do tej pory ale poczekaj sprawdzÄ™...no tak OK = all
correct. W jakim znaczeniu słowa all correct go użyłeĹ›?

Napisałem, "OK" pod akapitem z którym siÄ™ zgadzam, OK?



PrzeciwskrÄ™t to właĹ›nie działanie wykorzystujÄ…ce efekt żyroskopowy,

A nie, zupełnie pokrÄ™ciłeĹ›.

Ok, to napisz jak jest naprawdÄ™.

Zdanie powyżej, (znaczy to od "PrzeciwskrÄ™t to..") jest bez sensu.

A konkretnie to co jest bez sensu? Z czym siÄ™ nie zgadzasz?

ZakładajÄ…c pewne uproszczenie, gdy jednoĹ›lad jedzie prosto, Ĺ›rodek
masy pojazdu z dwoma punktami podparcia (miejsca w którym opony
kół stykajÄ… siÄ™ z asfaltem) i w której zawiera siÄ™ wektor ruchu 
pojazdu, znajdujÄ… siÄ™ na jednej płaszczyĽnie, prostopadłej do
powierzchni po której jedziesz.
2 punkty podparcia to za mało, gdy Ĺ›rodek masy jest powyżej.
Przewróci siÄ™ i efekt żyroskopowy nie pomoże.
Dlatego stosuje siÄ™ takÄ… geometriÄ™ podwozia, aby przednie koło samo
ciÄ…gle wjeżdżało w miejsce gdzie zapewni "lepsze" podparcie.

Uzyskuje siÄ™ w ten sposób stan równowagi dynamicznej, działa dopóki
jednoĹ›lad jedzie. Także przy prÄ™dkoĹ›ciach przy których efekt
żyroskopowy jest pomijalny.

SkrÄ™cajÄ…c kierownicÄ™, przesuwasz punk podparcia (miejsce w którym
opona przedniego koła styka siÄ™ z asfaltem) z powyżej opisanej
(nieprecyzyjnie) płaszczyzny. Dlatego jednoĹ›lad zaczyna siÄ™
przewracać i efekt żyroskopowy nic nie pomoże.

PojÄ™cie przeciwskrÄ™t jest doć nieszczęśliwe, choć opisuje działanie
kierowcy który chcÄ…c skrÄ™cić np. w prawo, musi najpierw skrÄ™cić
kierownicę w lewo, aby pochylić motocykl do skrętu w prawo. To
jednak czasem wywołuje u niektórych przekonanie że jednoĹ›ladem
skrÄ™ca siÄ™ jakoĹ› inaczej, lub że można jeĽdzić stosujÄ…c go lub nie.

Sam efekt żyroskopowy jest zjawiskiem niepożÄ…danym w jednoĹ›ladzie.
Mimo że stabilizuje koła, sprawia że łuki po których jedzie przednie
koło przy jeĽdzie na wprost sÄ… dłuższe, to bardzo przeszkadza przy
skręcaniu. Dlatego stosuje się "ostrzejsze" geometrie zawieszenia
w motocyklach które majÄ… jeĽdzić i skrÄ™cać szybko, aby nie
powiÄ™kszajÄ…c kierownicy, a dać wiÄ™kszÄ… dĽwigniÄ™. W efekcie, "ostre"
sprzÄ™ty łatwo łapiÄ… shimmy. Powoduje problemy przy dużych zmianach
prÄ™dkoĹ›ci, zwłaszcza w łuku, itd..

Aby pobieżnie opisać sumÄ™ zjawisk wystÄ™pujÄ…cych w ruchu jednoĹ›ladu,
przynajmniej te majÄ…ce znaczÄ…cy wpływ na ten ruch, wyjdzie ksiÄ…żka.
A takie już sÄ…, w dodatku napisane przez znacznie bardziej
kompetentnych. Bez zaglÄ…dania do Ľródeł, nic z sensem nie napiszÄ™,
a na powtórkÄ™ tematu brak czasu.


Trudno siÄ™ do niego odnieć.

Wg mnie całkiem łatwo.

Ja prosto nie umiem, albo upraszczamy też że "jakoĹ›" to działa,
w sumie nie wiadomo jak, albo wybieramy tylko te znaczÄ…ce oddziaływania
i robi siÄ™ niełatwo, przynajmniej dla mnie.

Efektem oddziaływania na wirujÄ…cÄ… masÄ™, jest precesja, ale za długo by...

Efektem oddziaływania na wirujÄ…cÄ… masÄ™ jest precesja wymuszona,
dokładnie tak jak oddziałujesz na kierownicÄ… podczas skrÄ™tu. Próba
skrÄ™tu to nic innego jak przyłożenie składowej prostopadłej do
wirujÄ…cego koła. W wyniku czego nastÄ™puje obrót w okół składowej
prostopadłej do osi koła.

Natomiast efekt żyroskopowy wynika z zasady zachowania momentu pÄ™du
wirujÄ…cych ciał a próby wymuszenia zmiany wywołujÄ… precesjÄ™.

No i?

Ogólnie, nie wykorzystuje.

Ogólnie to teraz nie bardzo wiem co chciałeĹ› napisać.

Jedno drugiemu trochÄ™ "przeszkadza"

No tak, przyłożenie momentu prostopadłego to pewna siła tym wyższa im
wyższa jest prÄ™dkoć wirujÄ…cego koła. Jednak jak już zostanie przyłożona
to nastÄ™puje precesja czyli obrót w przeciwnÄ… stronÄ™ do skrÄ™tu, ponieważ
kierunek zataczania okrÄ™gu jest odwrotny do momentu siły zaburzajÄ…cej.

Nie.

dlatego potrzeba TYLKO 20kG. :)

To zupełnie z sufitu.

OK, to jaka liczba jest prawdziwa?

Bo to zależy, głównie od tego jak szybko jedziesz i jak szybko chcesz
przekręcić kierownicę.

I ta siła jest zdecydowanie mniejsza niż gdybyĹ› miał to wykonać bez
wykorzystania precesji.

Nie.

A jeszcze...
Ja siÄ™ nie wygłupiam, opis ruchu jednoĹ›ladu, nie jest banalny, nawet
po przyjÄ™ciu wielu założeĹ„.

Nie opisujemy ruchu całego jednoĹ›ladu ale prostego efektu żyroskopowego
do którego możemy siÄ™ odnieć przy skrÄ™caniu. Co tu jest skomplikowane?

MyĹ›lałem że piszemy o ruchu jednoĹ›ladu, może stÄ…d nieporozumienia.

--
kakmaratgmaildotcom

24 Data: Listopad 05 2012 12:17:51
Temat: Re: Nie rozumiem:
Autor: kakmar 

Dnia 05.11.2012 kakmar  napisał/a:

Dnia 02.11.2012 The_EaGle  napisał/a:

No tak, przyłożenie momentu prostopadłego to pewna siła tym wyższa im
wyższa jest prÄ™dkoć wirujÄ…cego koła. Jednak jak już zostanie przyłożona
to nastÄ™puje precesja czyli obrót w przeciwnÄ… stronÄ™ do skrÄ™tu, ponieważ
kierunek zataczania okrÄ™gu jest odwrotny do momentu siły zaburzajÄ…cej.

Nie.

Jeszcze wyjaĹ›nienie, zajrzałem do naszej Wikipedii i jest to "delikatnie
nazywając" niejasno opisane, na szczęście w tej obcej jest taki obrazek:
<http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/68/Gyroscopic_precession_256x256.png>
opis też znacznie prostszy:
<http://en.wikipedia.org/wiki/Precession#Torque-induced>

I ta siła jest zdecydowanie mniejsza niż gdybyĹ› miał to wykonać bez
wykorzystania precesji.

Nie.

Dlatego jw.

--
kakmaratgmaildotcom

25 Data: Listopad 02 2012 23:30:17
Temat: Re: Nie rozumiem:
Autor: AZ 

On 2012-11-02, Marcin N  wrote:


Trzeba użyć siły nawet 20 kg na kierownicÄ™, żeby wybić pojazd z
równowagi.

A cóż to za oporny motocykl? W przeciwskrÄ™cie ledwo co muskasz kierownicÄ™.

To "delikatne muskanie" może osiÄ…gać właĹ›nie nawet 20 kg. Też byłem
zaskoczony, gdy siÄ™ o tym dowiedziałem z mÄ…drej ksiÄ…żki (nie pamiÄ™tam,
której).

Wspaniale, fajnie by bylo gdyby te Twoje rewelacje mialy cos wspolnego z
rzeczywistoscia. Jaka ta kierownica? 20cm dlugosci?


--
Artur
ZZR 1200

26 Data: Listopad 02 2012 10:59:09
Temat: Re: Nie rozumiem:
Autor: The_EaGle 

W dniu 2012-11-01 12:00, Prawy pisze:

-dlaczego motocykle potrafi± spalać wiecej niż samochody, a nie spalaj± tyle mniej ile waż±...

Samochody POTRAFIˇ spalać znacznie więcej niż motocykle. Super sport spala ¶rednio 8l na 100km przy jeĽdzie miejskiej, ferrari o podobnych osiagach będzie spalać 20-30l w takiej jeĽdzie. Tak więc motocykle spalaj± znacznie mniej niż samochody.

Natomiast motocykle turystyczne np v-strom 650 czy transalp 700 czy BMW GS800 spalaj± około 5l na 100km przy jeĽdzie miejskiej czyli tyle ile super zajebista hybrydowa toyota prius w mie¶cie. Podczas jazdy w trasie można bez większych problemów osi±gn±ć wyniki spalania na poziomie 4- 4.5l na 100km.

Słowem rożne motocykle do rożnych celów tak samo jak samochody. Nie porównuje się super sporta do toyoty prius bo to przeciwstawne bieguny.

Ostatnio honda wypu¶ciła pierwszy eko motocykl do jazdy po mie¶cie chodzi o hondę NC700 gdzie ponoć w mie¶cie spalanie jest na poziomie 4l na 100km i 3.5 w trasie - jak widać potencjał rozwojowy jest do¶ć znaczny jeszcze ...


-dlaczego nie stosuje sie praktyczne diesli(ani np takich silników turbinowych) w motocyklach...

Próby z dieslami były ale różnice w spalaniu nie będ± tak spektakularne jak w samochodach. W małych autach też nie montuje się za dużo diesli bo obniżenie spalania w porównaniu do silnika benzynowego o 20% oznacza w samochodzie dużym spadek spalania z 10l do 8l co jest super ale w małym już z 7 do 6 a w motocyklu to by było z 5 do 4.2l na 100km co jest kompletnie bez sensu bior±c pod uwagę ogromne koszty opracowania takiego silnika i szansę na to że nikt tego nie będzie chciał kupować, ze względu na choćby dĽwięk i charakterystykę pracy - mniejszy zakres użytecznych obrotów w dieslu.

Podejrzewam że chodzi ci nie o silniki turbinowe = odrzutowe ale te z ZI lub ZS z turbin±. Turbina nie jest niczym fajnym w samochodzie, prowadzi do znacznych opóĽnień w reakcji na gaz, komplikuje osprzęt silnika i znacznie zwiększa jego koszt. Najbardziej rasowe auta nie maj± turbin ale zwykłe wolnoss±ce jednostki o dużej pojemno¶ci. W motocyklach jest tak samo. Uzyskanie znakomitego stosunku moc/masa nie wymaga turbiny a do tego spalanie jest akceptowalne wiec po jak± cholerę pchać tam turbinę? Turbina zwiększa wydajno¶ć silnika o kilka procent wiec znów w przypadku motocykla spalanie by spadło o dziesi±te czę¶ci litra wiec po co t± żabę je¶ć? A co do większej mocy to ile jest procent ludzi którym 200KM w super sporcie to za mało?

Jeżeli cena 1l PB poleci do 10zł to może zobaczymy diesle i turbinowe silniki w motocyklach tylko że nie wiem kto wtedy będzie jeszcze jeĽdził samochodami? ;)

-dlaczego nie ma wiecej przekładni pasowych ani innych bezstopniowych

Do przemieszczania się s± skutery do jazdy motocykle.

-dlaczego tak łatwo motocykl zakręca podczas gdy dwa koła działaj± jak żyroskopy

A kto ci powiedział że łatwo skręca? Wręcz przeciwnie skręca baaaardzo słabo. Trzeba wiele nauki i do¶wiadczenia żeby dobrze i szybko skręcać motocyklem. Dlatego to s± pojazdy o wiele bardziej wymagaj±ce od kierowców w porównaniu z samochodami.

-dlaczego jedni jeżdza supersportami a inni takimi chopperami

A dlaczego jedni jeżdż± subaru STI a inni fordem C-MAXem? :)


--
Pozdrawiam
Rafał

27 Data: Listopad 02 2012 08:11:27
Temat: Re: Nie rozumiem:
Autor: Prawy 

nie wiem jak resztę osób tutaj ale mnie by bardzo przekonał pełnowymiarowy motocykl turystyczny o spalaniu rzędu 2-3litrow/100 w pełnym automacie(może być na pasku) i osi±gaj±cy normalne prędko¶ci(takie 50KM na ćwierć tony całkowitej masy zupełnie mogłoby wystarczyć zakładaj±c duży moment rzędu 100Nm)

ale nie ma czego¶ takiego, st±d tyle pytań. dlaczego.

28 Data: Listopad 02 2012 18:14:02
Temat: Re: Nie rozumiem:
Autor: The_EaGle 

W dniu 2012-11-02 16:11, Prawy pisze:

nie wiem jak resztę osób tutaj ale mnie by bardzo przekonał pełnowymiarowy motocykl turystyczny o spalaniu rzędu 2-3litrow/100 w pełnym automacie(może być na pasku)
i osi±gaj±cy normalne prędko¶ci(takie 50KM na ćwierć tony całkowitej masy zupełnie mogłoby wystarczyć zakładaj±c duży moment rzędu 100Nm)

ale nie ma czego¶ takiego, st±d tyle pytań. dlaczego.

Ależ jest. Spalanie nie wiele większe bo 3,6l (¶rednie wg Hondy) moc około 50KM i skrzynia biegów zautomatyzowana.
http://honda.pl/upload/img/motocykle/NX700X/Honda_NC700X.pdf


--
Pozdrawiam
Rafał

29 Data: Listopad 02 2012 23:26:12
Temat: Re: Nie rozumiem:
Autor: AZ 

On 2012-11-01, Prawy  wrote:

-dlaczego motocykle potrafiÄ… spalać wiecej niż samochody, a nie spalajÄ… tyle mniej ile ważÄ…...
-dlaczego nie stosuje sie praktyczne diesli(ani np takich silników turbinowych) w motocyklach...
-dlaczego nie ma wiecej przekładni pasowych ani innych bezstopniowych
-dlaczego tak łatwo motocykl zakrÄ™ca podczas gdy dwa koła działajÄ… jak żyroskopy
-dlaczego jedni jeżdza supersportami a inni takimi chopperami

Wszystko jest w archiwum.

--
Artur
ZZR 1200

Nie rozumiem:



Grupy dyskusyjne