Niehomologowane reflektory - kiedy to się wre szcie skończy?!
1 | Data: Grudzien 10 2007 22:19:37 |
Temat: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | |
Autor: R2r | Zauważyłem, że ostatnio wzrosła popularność świateł ksenonowych w samochodach - i dobrze. Ale niestety też lawinowo wręcz rośnie ilość samochodów wyposażonych w takie światła _ mocno oślepiające innych_ a więc zagrażających bezpieczeństwu na drodze. Chodzi mi o wszelkiego rodzaju instalacje "adaptujące technologię HID do zwykłych świateł (halogenowych)", które nie mają racji bytu i są niedopuszczalne ze względów opisanych wcześniej i powinny kwalifikować pojazd do zatrzymania DR - w nocy nawet bez możliwości kontynuowania jazdy. 2 |
Data: Grudzien 10 2007 22:26:15 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: Filip | Użytkownik R2r napisał: Zauważyłem, że ostatnio wzrosła popularność świateł ksenonowych w samochodach - i dobrze. Ale niestety też lawinowo wręcz rośnie ilość samochodów wyposażonych w takie światła _ mocno oślepiające innych_ a więc zagrażających bezpieczeństwu na drodze. Chodzi mi o wszelkiego rodzaju instalacje "adaptujące technologię HID do zwykłych świateł (halogenowych)", które nie mają racji bytu i są niedopuszczalne ze względów opisanych wcześniej i powinny kwalifikować pojazd do zatrzymania DR - w nocy nawet bez możliwości kontynuowania jazdy.Wtedy, kiedy beda mieli z tego profity. Podsun pomysl komendantowi. Czasami faktycznie mozna oslepnac... Mnie ostatnio pewien delikwent tak oslepial jednym swiatlem (lewym), ze myslalem ze stane i mu wytlumacze jakie zagrozenie na drodze powoduje. Ale bylo pozno, wiec by sie wystraszyl gdybym sie zatrzymal i by uciekl. Za to go przetrzymalem 20 na godzine na dluuuugim wiadukcie (szybciej i tak nie dalo sie jechac, bo nic nie widzialem... w zyciu tak silnego strumienia swietlnego nie widzialem z zenonow), to byla jego wyprawa zycia, cham jeszcze bezczelnie sie wychylal na lewo, swiecac mi tym zenonem prosto w lewe lusterko, w koncu zaczalem jechac na dwoch pasach, mysle ze zrozumial dosadnie, ze ma sie tym reflektorem zajac jak najszybciej. Albo go spotka "niespodzianka". Reflektor mial skierowany doslownie chyba na 2 pietro, moze lubi oslepiac ptaki na drzewach wieczorem? -- /Pozdrawiam, Filip/ www.c3cars.com | http://www.brianmoss.com/home.htm Moj klub, moje miejsce: http://www.wikings.pl/~kafar/portowiec/ PMS++ PJ S+ p++ M+++(+) W+ P++:++ X(+) L+(++) B M+(++) Z+ T- W(+) CB++ 3 |
Data: Grudzien 10 2007 22:38:44 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: R2r | Filip pisze: Wtedy, kiedy beda mieli z tego profity. Podsun pomysl komendantowi.No wiesz, podobno z fotoradarów nie mają (przynajmniej nie bezpośrednio) a jednak chętnie się nimi posługują... Czasami faktycznie mozna oslepnac... Mnie ostatnio pewien delikwent tak oslepial jednym swiatlem (lewym)[...]A to jeszcze jeden temat jakże często zaniedbywany przez kierowców: ustawienie świateł (w tym korekta ustawienia przy np. znacznie obciążonym tyle). Z moich obserwacji wynika, że niemal co trzeci samochód na drodze ma je ustawione w sposób powodujący oślepianie jadących z przeciwka. -- Pozdrawiam. Artur. ________________________________________________________ 4 |
Data: Grudzien 10 2007 22:45:06 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: Filip | Użytkownik R2r napisał: Nie wiem jak jest, ale moze to zalezy od komendy? Albo moze od ich obowiazku.. To co komendant mowi, to swiete.Wtedy, kiedy beda mieli z tego profity. Podsun pomysl komendantowi. Fakt. Dokladnie co 3 - niestety.Czasami faktycznie mozna oslepnac... Mnie ostatnio pewien delikwent tak oslepial jednym swiatlem (lewym)[...] -- /Pozdrawiam, Filip/ www.c3cars.com | http://www.brianmoss.com/home.htm Moj klub, moje miejsce: http://www.wikings.pl/~kafar/portowiec/ PMS++ PJ S+ p++ M+++(+) W+ P++:++ X(+) L+(++) B M+(++) Z+ T- W(+) CB++ 5 |
Data: Grudzien 11 2007 00:42:03 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: Damian / TNC.pl |
dopuszczenia do ruchu_? Bo jak na razie to widać, że raczej "im toPrzede wszystkim nie ma podstaw by sie za to wziac odgornie, bo takie "przerobki" wedlug polskiego (a takze i niemieckiego) prawa sa dopuszczalne. Pierwszy lepszy policjant jezeli zabierze dowod za cos takiego to w sadzie go zyczliwoscia bedzie musial oddac.(nie piszcie mi tutaj o homologacjach, dopuszczeniach bo ... nie macie racji :) ) Mozna za to sie wziac przyziemnie... nie wylapujac wszystkich z "nieoryginalnymi" xenonami, a zrobic akcje za zle ustawione takie xenony i powodujace oslepianie innych. Raz, drugi taka akcja+mandacik za niesprawne auto i czesc z HIDowcow daruje sobie i poustawia swiatla jak nalezy. 6 |
Data: Grudzien 11 2007 01:20:31 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: R2r | Damian / TNC.pl pisze: Przede wszystkim nie ma podstaw by sie za to wziac odgornie, boAle ja mówię o pojazdach, które już na pierwszy rzut oka nie powinny przejść badania technicznego (w skład którego - jak pewnie pamiętasz - wchodzi kontrola ustawienia świateł). Pierwszy lepszy policjant jezeli zabierze dowod za cos takiegoJasne. Zatem można sobie założyć dalekosiężne reflektory zamiast świateł mijania i jeździć bo homologacja i dopuszczenie do ruchu to nic. ;-> Pojazd z chwilą przeróbki elementów mających istotny wpływ na bezpieczeństwo i o właściwościach określonych odpowiednimi przepisami i normami nie spełnia przecież warunków dopuszczenia do ruchu. Dotyczy to tak samo świateł jak i np. hamulców i ich skuteczności, czy szyb i stopnia ich przyciemnienia. Widziałem już kretyna, który zamontował sobie z przodu czerwone światła pozycyjne. Jeszcze nie widziałem niebieskich kierunkowskazów ale być może przy takim podejściu to tylko kwestia czasu... Mozna za to sie wziac przyziemnie... nie wylapujac wszystkich z "nieoryginalnymi"Widzisz, ale problem nie tylko w ustawieniach. Ze względu na właściwości światła lamp wyładowczych nie da się zapewnić w wielu konstrukcjach lamp, które nie były konstruowane z myślą o zastosowaniu w nich ksenonów, prawidłowego ustawienia. Ponadto to ustawienie musi się w trakcie jazdy zmieniać, do czego służy mechanizm samopoziomowania, który w prawidłowych instalacjach zapewnia poprawne prowadzenie wiązki głównej również w trakcie zmieniających się w czasie jazdy ugięć zawieszenia i dodatkowo zapobiega np. zapominaniu przez ich użytkownika o skorygowaniu ze względu na załadowany bagażnik. Wymóg myjki ciśnieniowej też ma coś więcej na celu niż tylko podrożenie ceny konstrukcji. Ergo to nie złe ustawienie ale elementy wyposażenia niezgodne z normami dopuszczającymi do ruchu. Ale tak czy inaczej to właśnie kontrola ustawienia świateł, o której napisałeś (i może przy okazji sprawdzenie w miarę możliwości ich zgodności z obowiązującymi normami) jest tym, co wydaje się coraz bardziej potrzebne w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach. -- Pozdrawiam. Artur. ________________________________________________________ 7 |
Data: Grudzien 11 2007 09:32:19 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: Tomasz Pyra | R2r pisze: Damian / TNC.pl pisze: No tak, ale ten gość ma urzędową pieczątkę z uprawnionej stacji obsługi potwierdzającą że samochód jest cacy, co m.in. oznacza że strumień światła jest dokładnie taki jak powinien. A skoro tak, to nie wiem czy policjant ma się czego czepić. To że rzeczywistość nie pokrywa się z tą pieczątką w DR to już inna sprawa. -- PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- w- CB++ http://free.of.pl/h/hellfire/ 8 |
Data: Grudzien 11 2007 18:06:41 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: Damian / TNC.pl |
No tak, ale ten gość ma urzędową pieczątkę z uprawnionej stacji obsługi Jezeli masz peknieta szybe, a mimo to masz pieczatke o dopuszczeniu do ruchu to itak Ci zabiora dowod. W przypadku xenonow powinno byc tak samo. Za oslepianie przymusowa wizyta w stacji i ustawienie ich tak by nie oslepialy. 9 |
Data: Grudzien 11 2007 13:29:13 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: BremTrans | to w sadzie go zyczliwoscia bedzie musial oddac.(nie piszcie mi tutaj o LOL Zaloz sobie w samochodzie cokolwiek co nie posiada TUV i pojedz na przeglad w Niemczech... Zobaczysz przeglad jak swinia niebo. Nawet smieszna plastikowa listewka przedluzajaca maske musi miec TUV w przeciwnym razie zapomnij o przegladzie. Nie mowiac o takich elementach jak reflektory... No chyba ze w przeciagu ostatnich 2 lat cos zmienili, to sorryyy... -- venioo 10 |
Data: Grudzien 11 2007 18:13:58 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: Damian / TNC.pl |
Zaloz sobie w samochodzie cokolwiek co nie posiada TUV i pojedz na Tylko ze jest jeden maly problem... 99,9% dostepnych HIDow ma dopuszczenie i pozwolenie TUV i ETU do montazu... 11 |
Data: Grudzien 11 2007 20:27:16 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: venioo | Damian / TNC.pl pisze: Użytkownik "BremTrans"Cyt. "Przede wszystkim nie ma podstaw by sie za to wziac odgornie, bo takie "przerobki" wedlug polskiego (a takze i niemieckiego) prawa sa dopuszczalne. Pierwszy lepszy policjant jezeli zabierze dowod za cos takiego to w sadzie go zyczliwoscia bedzie musial oddac.(nie piszcie mi tutaj o homologacjach, dopuszczeniach bo ... nie macie racji :) )" Jak ma TUV to nie powinno razic - jak razi to jest zle zamontowane i nie powinno przegladu przejsc... Czy "przerobki" to Twoim znaniem zaminniki? Bo ja przez przerobki rozumiem jak ktos cos na wlasna reke majstruje - a wtedy nie ma juz certyfikatow TUV, a wtedy policjant nic nie bedzie musial oddawac... I gdzie nie mamy racji jesli chodzi o homologacje i dopuszczenia? -- venioo + czerwona calibra c20ne http://venioo.ovh.org - sam oblicz cenę sprowadzenia auta! 12 |
Data: Grudzien 12 2007 21:17:22 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to siÄ wreszcie skoĹczy?! | Autor: Artur 'futrzak' MaĹlÄ
| Damian / TNC.pl napisał(a): Tylko ze jest jeden maly problem... 99,9% dostepnych HIDow ma dopuszczenie Nie ma problemu. Po montażu robisz TUV, jak wszystko jest w porzÄ dku to dostajesz adnotacjÄ w biefie, że pojazd został wyposażony w to i to i na to uzyskał pozytywny wynik badaĹ. Spróbuj miec coĹ nieseryjnego i nie wbitego w brief - powodzenia jak złapiÄ . -- Jutro to dziĹ, tyle, że jutro... 13 |
Data: Grudzien 11 2007 12:42:41 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: Robert Rędziak | On Tue, 11 Dec 2007 00:42:03 +0100, Damian / TNC.pl (nie piszcie mi tutaj o Nie? To ciekawe, bo Rozporządzenie o dopuszczeniu [...] mówi coś innego (w odniesieniu do samochodów od bodajże konca lat 90-ych). r. -- _________________________________________________________________ robert rędziak mailto:spambox-at-supersonic-dot-plukwa-dot-net klubsubaru.pl uratuj stratopoloneza: http://www.stratopolonez.pl I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. 14 |
Data: Grudzien 11 2007 18:16:11 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: Damian / TNC.pl |
Nie? To ciekawe, bo Rozporządzenie o dopuszczeniu [...] mówi coś Nie mowi... Jedynie o co mozna sie czepic to dosc slaba roznica miedzy linia swiatla a cienia, ale zaden biegly lub rzeczoznawca sie pod tym nie podpisze. Ewentualna sprawa sadowa za xenony jest w 101% wygrana. I to bez dyskusji. 15 |
Data: Grudzien 11 2007 21:04:50 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: Grzegorz | Hello Damian / TNC.pl !: dopuszczenia do ruchu_? Bo jak na razie to widać, że raczej "im to lotto"... Tak, ale jest kilka wymagań. Np. dla xenonów samopoziomowanie reflektorów albo auta (w praktyce wystarcza tył), myjka ciśnieniwa (to akurat gadżet, bo myje fatalnie, jedynie wycieraczki w PL warunkach ten syf zmyją), no i jeszcze jedno ..... Jest wymóg na max natężenie światła 25 m przed reflektorem na jego wysokości może wynosić max 1 lx .... cytat : Die Blendung gilt als behoben (Abblendlicht), wenn die Beleuchtungsstärke in einer Entfernung von 25 m vor jedem einzelnen Scheinwerfer auf einer Ebene senkrecht zur Fahrbahn in Höhe der Scheinwerfermitte und darüber nicht mehr als 1 lx beträgt. Tak ..... kiedyś to mierzyłem, dobrym światłomierzem. Tla przerobionych H4 udało się zejść na 3-4 lx :-(. A dobre bixenony Helli mają ok. 0,25 lx. Naturalnie przyczystych kloszach. A że czasamo oryginalne xenony oślepiają, to inna sprawa. Rzeczywiście za oślepianie powinni mandaty sadzić. Tak samo TIRom, które czasem jeszcze dyskotekę fundują ! pzdrw. -- Grzegorz maila znajdziesz tu : http://www.cerbermail.com/?4589b6Uox1 16 |
Data: Grudzien 11 2007 23:12:29 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: J.F. | On Tue, 11 Dec 2007 21:04:50 +0100, Grzegorz wrote: Jest wymóg na max natężenie światła 25 m przed reflektorem na jego A tak swoja droga - czy mi sie wydaje czy luk w ksenonach ma podobne wymiary jak wlokno w zarowkach H ? To skad te roznice w efekcie koncowym ? J. 17 |
Data: Grudzien 12 2007 00:16:25 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: Yacek | Użytkownik "Grzegorz" Przede wszystkim nie ma podstaw by sie za to wziac odgornie, bo Bzdura. Uklad poziomujacy i mycie ma byc w autach nowych (tak samo jak: pasy bezpieczenstwa, zaglowki, katalizator, abs, itd). Czy ktos montuje ABS do 13-letniego auta ciagnietego na lawecie ? Kolega sprowadza zestawy HID i (przed sprowadzeniem wiekszej partii) na probe zamontowalismy jeden zestaw bi-xenon w aucie, a nastepnie pojechalismy do duzej stacji diagnostyczej w Krakowie - celem sprawdzenia i ewentualnego dopuszczenia do ruchu. Diagnosta byl na wejsciu poinformowany w jakim celu podstawiamy auto (auto jest salonowe i ma wazny przeglad) - chodzi o sprawdzenie swiatel, ewentualna regulacja i decyzja czy dupuszcza do ruchu. Obylo sie bez regulacji i diagnosta bez problemu auto dopuscil do ruchu (wzial namiary, bo zestaw wzbudzil u niego duze zainteresowanie). Na koniec zaprosil do dokonywania u niego przegladow. Tak jak wyzej ktos wspomnial, granica odciecia nie jest tak bardzo ostra (na przyrzadzie do ustawiania swiatel) jak w "zwyklym" halogenie ale to zupelnie nie stanowi problemu, bo jest wyrazna. Geometria swiatla/cienia (tzw. ząbki) jest idealnie taka sama jak w fabrycznym halogenie H4, wiec nikt nie ma prawa zabrac dowodu rejestracyjnego od auta z takimi swiatlami. "Nie ma szans" - powiedzial diagnosta (podparl sie tutaj odpowiednimi rozporzadzeniami, podajac konkretne ich numery). Brednie wyssane z brudnego od smaru palca jakie tu czytam (o ukladach poziomujacych czy spryskiwaczach) sklonily mnie do napisania tych kilku zdan, bo zadalem sobie trud podstawienia auta do stacji diagnostycznej z zamontowanym zestawem HID bi-xenon H4 nie wiedzac czy diagnosta powie tak czy nie dla uzywania takich swiatel. :) pozdrawiam Jacek ps zalozyciel watku ma 100% racji, ze reflektor powinien posiadac homologacje, bo to on (jego lustro, szklo) odpowiada za to gdzie strumien swiatla ma padac, a gdzie nie. 18 |
Data: Grudzien 12 2007 11:53:18 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: R2r | Yacek pisze: [...] reflektorPrzy czym reflektor jeśli jest homologowany do żarówek np. H4 to w przypadku montowania w nim innego źródła światła traci homologację. Co widać gołym okiem w przypadku stosujących samowolne przeróbki na ksenony reflektorów halogenowych. A oślepianie przez amatorskiej produkcji HID-y powstałe z układów optycznych projektowanych dla żarówek halogenowych spowodowane jest tym, że natężenie światła poza strumieniem głównym jest silniejsze niż w przypadku halogenów (podobnie jakk w strumieniu głównym, ale ten nie świeci bezpośrednio w oczy innym) i przekracza dopuszczalne wartości mimo nawet poprawnej geometrii strumienia głównego i jego granicy. To właśnie o tę granicę, która w przypadku halogenów może nie być aż tak wyraźna, jednak dla ksenonów już być musi aby nie powodowały oślepiania. -- Pozdrawiam. Artur. ________________________________________________________ 19 |
Data: Grudzien 12 2007 05:51:20 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: Adam Adamaszek | Przy czym reflektor jeśli jest homologowany do żarówek np. H4 to w Moze i traci, nie traci zas dopuszczenia do ruchu, jesli spelnia warunki podane w rozporzadzeniu wraz z pozniejszymi zmianami. Czyli: ksztalt, wysokosc i odciecie wiazki swiatla. że natężenie światła poza strumieniem głównym jest silniejsze niż w Nie do konca. Popatrz na ksenony w Volvo, czy starszej e-klasie - D2R zakladane do normalnego, odblysnikowego klosza bez soczewki. Ostatnio w okolicach Oswiecimia przez jakies 10km jechal za mna kierownik w Seicento z zamontowana taka przerobka na H4 - nie oslepil mnie ani razu, po prostu swiatlo mialo inny kolor. Dodatkowo - gratis - kierownik ten w nocy widzial po prostu wiecej. pozdrawiam Adam 20 |
Data: Grudzien 12 2007 18:19:03 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wresz cie skończy?! | Autor: R2r | Adam Adamaszek pisze: Ostatnio w okolicach Oswiecimia przez jakies 10km jechal za mnaNie obraź się, ale to, co napisałeś to właśnie takie tłumaczenia ludzi, którzy wiedzą lepiej niż wszyscy inżynierowie konstruujący oświetlenie, a jeżeli ktoś twierdzi inaczej to widać zazdrości mu "jego ksenonków"... :-> Podtrzymuję swoją (i nie tylko swoją) opinię, że większość domorosłych HID-ów oślepia bez względu na to czy ich właściciele twierdzą, że nie oślepiają czy też mają to po prostu w d*pie i jak bardzo przekonują o tym osoby zarabiający na sprzedaży czy montażu "lewych" ksenonów. Prawdopodobnie skoro ten samochód nie oślepiał Cię to zamiast zwykłych halogenów miał założone jakieś "cool-blue" czy inne tego typu wynalazki. I takie "podrasowane" żarówki _halogenowe_ mogą mieć barwę zbliżoną do ksenonów, a przy tym nie oślepiać innych (o ile ktoś nie założy np. 100W zamiast 55W). Natomiast lampy wyładowcze ze względu na charakterystykę swego światła muszą być stosowane w układach projektowanych z myślą o nich. Dotyczy to również wspomnianych przez Ciebie starszych samochodów (Volvo, BMW, Mercedes), które nie miały układów soczewkowych jak współczesne, lecz reflektory z lustrem i szkłem pryzmatycznym. Ich reflektory są jednak przeznaczone do lamp wyładowczych i dlatego nie powodują oślepiania. Układy optyczne dla halogenów są konstruowane inaczej i dlatego nie ma zgodności, a reflektory mają homologację albo dla HID albo dla halogenów. I o ile wiem, to pojazd wyposażony w niehomologowane reflektory nie powinien być dopuszczony do ruchu. -- Pozdrawiam. Artur. ________________________________________________________ 21 |
Data: Grudzien 12 2007 09:33:22 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wresz?=cie skończy?! | Autor: Adam Adamaszek | On Dec 12, 6:19 pm, R2r wrote: Adam Adamaszek pisze:> Ostatnio w okolicach Oswiecimia przez jakies 10km jechal za mna Prawdopodobnie skoro ten samochód nie oślepiał Cię to zamiast zwykłych Philips Blue Vision mam u siebie. Pech chcial, ze z czlowiekiem rozmawialem pozniej na stacji - mial lampy wyladowcze przystosowane do H4, sprowadzone z Chin. I takie "podrasowane" żarówki _halogenowe_ mogą mieć barwę zbliżoną Jedyna roznica w "charakterystyce" swiatla, to (z grubsza) roznica w jasnosci. Jesli reflektor niedokladnie odcina - jasne, ta niedokladnosc bedzie wzmocniona w przypadku zrodla swiatla HID. projektowanych z myślą o nich. Dotyczy to również wspomnianych przez Ale jest, legalnie. Skoro diagnosta (i to niejeden) dopuscil, znaczy, ze pomierzyl te reflektory przy uzyciu precyzyjnego urzadzenia i na podstawie takiego badania samochod (a w nim reflektory) oslepiac nie powinien. polecam do poczytania: http://arbiter.pl/galeria/ksenon.halogen pozdrawiam Adam 22 |
Data: Grudzien 12 2007 20:19:42 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy ?=cie skończy?! | Autor: R2r | Adam Adamaszek pisze: Jedyna roznica w "charakterystyce" swiatla, to (z grubsza) roznica wOtóż to. Większość starszych reflektorów (zwłaszcza tych ze szkłem pryzmatycznym) jak to napisałeś "niedokładnie odcina". A to właśnie powoduje, że natężenie światła poza wiązką główną (bo - o czym zapominają często użytkownicy "tuningowanego" oświetlenia poza tą główną wiązką też jest światło) jest przy silnym źródle większe (i za duże) i dlatego powoduje oślepianie. Ale jest, legalnie.Stosowanie niehomologowanego oświetlenia w pojeździe jest legalne? Skoro diagnosta (i to niejeden) dopuscil, znaczy,Nie żartuj. Jakbyś nie widział, co diagności potrafią dopuścić... :-P Niektórzy potrafili nawet samochodu nie widząc dopuszczac do ruchu... ze pomierzyl te reflektory przy uzyciu precyzyjnego urzadzenia i naNo to do cholery dlaczego oślepia? Bo oślepia. polecam do poczytania:Dzięki, nic szczególnego. Ot takie sobie wywody jakiego "speca" (nawet nie sygnowane żadnym nazwiskiem bez podania źródeł informacji), który być może trudni się sprzedawaniem chińskich zestawów do "profesjonalnego tuningu" oświetlenia i stąd usiłowanie przekonywania, że nie ma specjalnej różnicy czy w reflektorze jest H7 czy D2S, że oślepianie to tylko odczucie itd. W żaden sposób nie może ów artykuł być traktowany jako obiektywne źródło wiedzy. Mimo to jednak i tu znajdziemy np. "Dla reflektorów np H4 bywa z tym bardzo różnie i często te reflektory oślepiają w szczególności wyposażone w niskiej jakości żarówki xenon type lub inne bez homologacji." Na wszelki wypadek autor napisał też np., że " Nie powinno się stosować xenonów w reflektorach dwufunkcyjnych typu H4 - taka przeróbka jest skazana z góry na niepowodzenie bo formowanie wiązki w tych reflektorach jest nieprecyzyjne. Nie powinno się stosować żarówek ksenon w reflektorach ze szkłem ryflowanym (prążki) ze względu na możliwość powstawania refleksów i oślepiania." Jest też kilka ewidentnych uproszczeń żeby nie powiedzieć fałszów jak np. "Oślepianie występuje gdy oko znajdzie się w lini światła. Tutaj matryca aparatu znalazła się w oświetlonym polu i wystąpiło olśnienie. Gdybym podniósł aparat o 10cm, oślepienie by nie wystąpiło, bo obiektyw znalazłby się w obszarze cienia." To właśnie pominięcie istotnego faktu, że poza wiązką główną jest też światło, które gdy źródło będzie zbyt silne może oślepiać. A właśnie chińskie zestawy HID polepszające widoczność powodują w reflektorach mało precyzyjnie prowadzących światło powstawanie wokół samochodu istnej łuny światła szczątkowego. Ale ono ponoć nie może oślepiać bo nie istnieje... ;-) -- Pozdrawiam. Artur. ________________________________________________________ 23 |
Data: Grudzien 12 2007 12:35:34 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wresz?=cie sko=F1czy?!?= | Autor: Adam Adamaszek | > Ale jest, legalnie. Homologacja to nie dopuszczenie do ruchu. Dopuszcza do ruchu diagnosta na stacji; jesli dopuscil, jest legalne. Jesli policjant to zakwestionuje, mozna auto przebadac ponownie - zaloze sie, ze jesli reflektor np. H7 z zamontowanym chinskim HID nie przekroczy dopuszczalnego natezenia swiatla ponad linia odciecia - diagnosta auto dopusci ponownie. Zdaje sobie sprawe, ze nie jest to zgodne z przepisami sensu stricte, jednakze skoro nie oslepia (co mozna stwierdzic zarowno przy uzyciu przyrzadu, jak i organoleptycznie) - w czym problem? Nie żartuj. Jakbyś nie widział, co diagności potrafią dopuścić... :-P To juz inna sprawa - mialem na mysli badanie legalne. > ze pomierzyl te reflektory przy uzyciu precyzyjnego urzadzenia i na Nie oslepia, patrz przyklad z seicento. Widzialem tez takie przerobki, ktore oslepiaja - tutaj byly to zarowno halogenowe, jak i ksenonowe. Fakt, ze ksenonowe oslepialy bardziej (mocniejsze zrodlo swiatla), ale ten sam efekt bedzie z mocniejsza zarowka/wyzszym napieciem/czystszym reflektorem. U siebie np. dbam o czystosc, mam mocne zarowki - tez mi ludzie czasem mrugna, ze oslepiam, mimo, ze swiatla sa ustawione prawidlowo. Ot, urok jazdy noca. A właśnie chińskie zestawy HID polepszające widoczność powodują w Nie napisalem, ze nie istnieje - napisalem, ze wg. przyrzadow pomiarowych przeznaczonych do tego celu jest dopuszczone do ruchu i jako takie oslepiac nie powinno. pozdr Adam 24 |
Data: Grudzien 13 2007 01:03:55 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy ?=cie ?=skończy?! | Autor: R2r | Adam Adamaszek pisze: Nie. Ale homologacja świateł jest warunkiem ich dopuszczenia do ruchu.Ale jest, legalnie.Stosowanie niehomologowanego oświetlenia w pojeździe jest legalne? Dopuszcza do ruchu diagnostaCóż za władza... Chapeaux bas! :-> No właśnie o tych mówię, a nie o wszystkich ksenonach. A że oślepia to fakt stwierdzony właśnie organoleptycznie.No to do cholery dlaczego oślepia? Bo oślepia. No i "dookoła Wojtek". :-)A właśnie chińskie zestawy HID polepszające widoczność powodują w Mówię cały czas o takich, które oślepiają a co za tym idzie nie mogą uzyskać poprawnego wyniku pomiaru, gdyż wtedy nie oślepiałyby. "Granica odcięcia" i jej położenie to nie wszystko. Istotne jest natężenie światła poza tą granicą. W przypadku "own made xenon" bardzo często jest ono za wysokie i stąd oślepianie. Idę o zakład, że spotkany kilka dni temu właściciel starszego Toledo badania świateł po ich "udoskonaleniu" nie robił, bądź robił to "na lewo". Jego samochód oślepiał w lusterku wstecznym jeszcze na ok. kilometr przed nim. I właśnie o takich ksenonach mowa, a nie o wszystkich (sam obecnie mam samochód wyposażony w D2S - fabryczne - i te na pewno nie powodują takiej łuny dookoła, jak to robią niektóre udoskonalane w garażu przez amatorów wiejskiego tuningu). -- Pozdrawiam. Artur. ________________________________________________________ 25 |
Data: Grudzien 13 2007 02:50:33 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wresz?=cie sko?==F1czy?!?= | Autor: Adam Adamaszek | > Nie napisalem, ze nie istnieje - napisalem, ze wg. przyrzadow Nie smialbym ryzykowac stwierdzenia, ze zadna nie oslepia. Wszystko, co mialem na mysli to fakt, ze mozliwa jest taka przerobka reflektora H1/H4/H7 przy uzyciu zestawu HID, ktora nie bedzie oslepiac kierowcow z przeciwka i taka wlasnie przerobke do ruchu dopuscic sie powinno zwlaszcza, jesli produkt przeszedl wszelkie badania (patrz np. http://www.hids4u.co.uk/) pozdrawiam Adam 26 |
Data: Grudzien 14 2007 00:33:35 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - k?=iedy to się wresz cie skończy?! | Autor: Wmak | Adam Adamaszek napisał(a):
O jakim produkcie piszesz? Na wskazanej przez Ciebie stronie znalazłem tylko notki, że ich przetwornice mają jakieś E4 certyfikaty. O palnikach i całych reflektorach ani słowa. Nie znam angielskich przepisów ale zgodnie z europejskimi (w tym polskimi) przepisami reflektor samochodowy (inne światłą też) otrzymuje homologację RAZEM ZE ŹRÓDŁEM ŚWIATŁA. Na "szkle" reflektora jest wyraźnie napisane (szyfrem) jaki rodzaj źródła światła musi być w lampie. Gdy zamiast konkretnego typu halogenu wsadzisz tam HIDa z dorobionym cokołem, cała lampa staje się NIELEGALNA i auto w nią wyposażone nie ma prawa poruszać się po drogach publicznych - i już, tak stanowią przepisy. Wmak -- Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 27 |
Data: Grudzien 12 2007 12:39:42 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wresz?=cie sko=F1czy?!?= | Autor: Adam Adamaszek | > Ale jest, legalnie. Uzylem skrotu myslowego, ktory przekreciles, wycinajac moj cytat. "Jest legalnie dopuszczony do ruchu" - to mialem na mysli. pozdrawiam Adam 28 |
Data: Grudzien 12 2007 21:47:56 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy ?=cie skończy?! | Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK] | R2r pisze: Taaa wg przedpiszącego można sobie założyć zielone stroboskopy w miejsce postojowych i i niebieskie światła stop-u ... to nie spowoduję ŻADNEGO zagrożenia?Ale jest, legalnie.Stosowanie niehomologowanego oświetlenia w pojeździe jest legalne? lub nie będąc w stanie podejść do samochodu ... (autentycznie) Oko przez dno butelki ..ze pomierzyl te reflektory przy uzyciu precyzyjnego urzadzenia i na No to do cholery dlaczego oślepia? Bo oślepia.Kierowcy to nie przeszkadza a reszta to są frajerzy .... -- Wojciech Smagowicz http://www.ebaja.pl zabawki, które Twoje dziecko pokocha 29 |
Data: Grudzien 12 2007 21:57:32 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK] | Grzegorz pisze: Tak, ale jest kilka wymagań.Niestety samopoziomowanie zawieszenia nie jest wystarczające :( I to niezależnie od rozwiązań technicznych - np. hydropneumatyka w Citroenie, hydraulika w Mercedesie czy pneumatyka w droższych Audi - jest po prostu za wolne na kompensowanie szybkich zmian położenia reflektora w stosunku do drogi. Te układy były konstruowane do zupełnie innych celów. Do sterowania reflektorem czy też samym strumieniem światła konieczny jest oddzielny układ. -- Wojciech Smagowicz http://www.ebaja.pl zabawki, które Twoje dziecko pokocha 30 |
Data: Grudzien 13 2007 01:13:20 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: R2r | Wojciech Smagowicz [ZIWK] pisze: Niestety samopoziomowanie zawieszenia nie jest wystarczające :( I to niezależnie od rozwiązań technicznych - np. hydropneumatyka w Citroenie, hydraulika w Mercedesie czy pneumatyka w droższych Audi - jest po prostu za wolne na kompensowanie szybkich zmian położenia reflektora w stosunku do drogi. Te układy były konstruowane do zupełnie innych celów.Można przyjąć (obserwując zachowanie się tych układów), że ich działanie jest wystarczające (aczkolwiek może nie idealne). Owszem reakcja jest zawsze opóźniona o ułamek sekundy, ale dzięki temu wiązka światła jeśli osiągnie wysokość grożącą oślepieniem to zawsze robi to na krótko. Gdyby pozostawić układy korygowane ręcznie, to np. ruszający samochód oślepiałby permanentnie przez kilka sekund, nie mówiąc już o "zapominalskich" którzy nie korygują położenia spoczynkowego np. po znacznym załadowaniu tyłu. Często to jest przyczyną oślepiania przez kierowców samochodów wyposażonych w reflektory halogenowe i taki ręczny układ korekcji wysokości wiązki. W ksenonach właśnie ze względu na dużo większe natężenie światła taki układ ręcznie sterowany jest niedopuszczalny. -- Pozdrawiam. Artur. ________________________________________________________ 31 |
Data: Grudzien 12 2007 21:15:30 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to siÄ wreszcie skoĹczy?! | Autor: Artur 'futrzak' MaĹlÄ
| Damian / TNC.pl napisał(a): Przede wszystkim nie ma podstaw by sie za to wziac odgornie, bo Tak, tak. Spróbuj posiadac w Niemczech cokolwiek innego, niż masz w homologacji pojazdu. -- Jutro to dziĹ, tyle, że jutro... 32 |
Data: Grudzien 11 2007 02:48:29 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: Tomasz Motyliński | Witam, Zauważyłem, że ostatnio wzrosła popularność świateł ksenonowych w Jeżdżę głownie nocą i niestety potwierdzam, kiedyś zwróciłem uwagę przez CB jednemu to mi odpowiedział, że jak mi żal dupę ściska że takich "ksenonków" (to cytat) nie mam to nie jego problem. Niestety policja ma to w poważaniu, gdyby się uczciwie wzieli za badanie stanu technicznego na drodze to myslę, że prawie połowa aut by DR utraciła. Albo pomysł lepszy dać krokodylkom uprawnienia do kontroli osobówek :) -- Tomasz Motyliński "Linux jest dla leniwych, raz zainstalowany działa wiecznie" .... i do tego jaki ładny :) http://satfilm.pl/~motto77/mydesktop.jpg http://debian.linux.pl/ - Polskie Forum Użytkowników Debiana 33 |
Data: Grudzien 11 2007 08:21:42 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: R2r | Tomasz Motyliński pisze: [...] jak mi żal dupę ściska że takich "ksenonków"No jak chce szpanować "ksenonkami" to niech kupi takie prawdziwe, najlepiej z samochodem. Ale pewnie na takie to go nie stać, więc to jednak jego problem i mając w dupie innych użytkowników drogi ładuje sobie tanią chińszczyznę i ma nadzieję, że robi wrażenie drogiego auta. Niestety to, że to chińska tandeta a nie prawdziwe reflektory ksenonowe, widać już na pierwszy rzut oka. Niestety policja ma to w poważaniu,Skoro powinna, bo stwarza tym stanem zagrożenie na drodze, to nie widzę przeciwskazań... Albo pomysł lepszy dać krokodylkomMoże... :-) Coś jednak w tej materii powinno się ruszyć. -- Pozdrawiam. Artur. ________________________________________________________ 34 |
Data: Grudzien 11 2007 00:03:56 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: Smok na Skarbach | > Albo pomysł lepszy dać krokodylkom dopoki jest ich niecale 5 setek lacznie z pracownikami biurowymi to pomysl jest rownie chybiony jak kseony z tesco. Ja w swej zlosliwosci rozwazalem kiedys zainstalowanie halogenow na tylnej polce, i odpalanie ich takiemu "tiuningowcowi" ktory oswietla panu bogu firnament zamiast drogi, bo o ile jeszcze jadac z na przeciwka taki matol oslepi cie na chwile, o tyle jadac za toba kilka km w trasie skutecznie wqr***. Pozdrawiam Wiktor Czarodziej ========================================================================Opel Kadett E 1.4 (b+g) "srebrna strzala", juz oznakowany :D 35 |
Data: Grudzien 11 2007 11:48:43 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: PAndy |
36 |
Data: Grudzien 11 2007 09:02:15 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: Robert J. | Kiedy wreszcie nasza policja zamiast zbijać bąki po krzakach zajmie się Zgadzam się. I nie tylko w kwestii świateł, ale w ogóle stanu technicznego i "spełniania" przepisów. Ileż po ilucach jeździ złomu po "tuningu opycznym", gdzie koła wystają poza obrys auta (szczególnie śmiesznie wyglądają małe gówna typu CC, Clio itp, gdzie koła szersze niż w porsche), zawieszenie jest obniżone do granic rozsądku, tłumiki wybebeszone że słychać tego trupa trzy ulice dalej, światła z tyłu "w kolorze nadwozia" itp. itd.... Długo by wymieniać :-). A policja woli łapać babcie przechodzące 10 metrów obok przejścia i dziadków ze srającymi na chodnik psami... Bo łatwiej. 37 |
Data: Grudzien 11 2007 18:29:30 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: Dysiek | A policja woli łapać dziadków ze srającymi na chodnik psami... Tu akurat jestem za :-) Dysiek 38 |
Data: Grudzien 11 2007 21:52:56 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: venioo | Dysiek pisze: Ja tez, a pozniej tym co pozbieraja z chodnika zasmarowywac te pseudo-xenony ;PA policja woli łapać dziadków ze srającymi na chodnik psami... By tak musial umyc jeden z drugim pare razy to by mu sie odechcialo eksperymentow ;P -- venioo + czerwona calibra c20ne http://venioo.ovh.org - sam oblicz cenę sprowadzenia auta! 39 |
Data: Grudzien 11 2007 22:31:10 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: R2r | Dysiek pisze: Ja również :-)A policja woli łapać dziadków ze srającymi na chodnik psami... Co nie zmienia faktu, że działanie prewencyjne w ruchu drogowym nie może sprowadzać się do łapania za przekroczenie prędkości. Stan techniczny pojazdów to czynnik mający bardzo istotny wpływ na bezpieczeństwo na drogach. -- Pozdrawiam. Artur. ________________________________________________________ 40 |
Data: Grudzien 12 2007 09:17:57 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: Robert J. | Tu akurat jestem za :-) A ja nie jestem ZA. Od tego m.in. jest Straż Miejska. A daje się zauważyć dziwne odwrócenie ról. Czyli SM powoli zaczyna robić to, co powinna Policja, a Policja łapie rzeczonych dziadków i babcie :-). Wkurza mnie już widok stojących z radarem "strażników", podczas gdy obok na światłach stoi radiowów obok auta, które ewidentnie nie przeszłoby przeglądu (czyt. dymi całą objętością, ma wszystkie szyby ciemne jak w d... u murzyna, opony dwa razy szersze niż powinno itd) i nic z tego nie robi. Umówmy się, od kierowania ruchem i jego kontroli jest Policja. SM jest od pilnowania porządku w mieście, m.in. od egzekwowania sprzątania psich kup... 41 |
Data: Grudzien 11 2007 13:33:30 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: BremTrans | Ja mam inne pytanie z tej serii: 42 |
Data: Grudzien 11 2007 08:18:43 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: Adam Adamaszek | On 11 Gru, 13:33, "BremTrans" wrote: Ja mam inne pytanie z tej serii: Czesto jest to spowodowane skapstwem - w wielu nowszych samochodach wymiana zarowki jest jednoznaczna z uprzednim odkreceniem polowy przodu auta, co juz nie kazdy zrobi i co odpowiednio kosztuje (cos mi sie kolacze ok. 40pln robocizna za sztuke w ASO) Moimi faworytami sa ci, ktorzy jedna zarowke maja calkiem lub prawie przepalona, zas druga "zeby go bylo lepiej widac" swieci w niebo. Uch. pozdr Adam 43 |
Data: Grudzien 12 2007 09:20:50 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: Robert J. | Czesto jest to spowodowane skapstwem - w wielu nowszych samochodach Jak kogos nie stac to niech kupi kilkuletnie auto po gwarancji i jedzie nie do ASO. Bedzie taniej... Ci o których napisales to tacy, którzy sadza ze ich stac na nowe auto :-). Ale to tak im sie tylko wydaje... Potem oszczedzaja na wszystkim, bo im na paliwo nie starcza... 44 |
Data: Grudzien 11 2007 22:50:58 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: R2r | BremTrans pisze: Ja mam inne pytanie z tej serii:Zgadzam się z Tobą, że należy dbać o wszystkie aspekty stanu technicznego samochodu. Czym innym jest jednak przepalona żarówka (zdarza się i nie zawsze daje się to w miarę wcześnie zauważyć), która w najgorszym przypadku może być świadectwem niechlujstwa właściciela (z którym też należy walczyć), a czym innym świadome i celowe pogarszanie stanu technicznego przez montowanie niebezpiecznych i niedopuszczalnych lub przerabianie w niedopuszczalny sposób istniejących elementów wyposażenia samochodu w imię własnego "widzimisię" (i tu już moim zdaniem nie powinno być żadnej taryfy ulgowej). -- Pozdrawiam. Artur. ________________________________________________________ 45 |
Data: Grudzien 12 2007 03:21:53 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: venioo | R2r pisze: BremTrans pisze: mowa caly czas o reflektorach (czyli lampach przednich), wiec nie za bardzo rozumiem jak mozna tego nie zauwazyc (pomijajac systemy informujace) która w najgorszym przypadku może być świadectwem niechlujstwa właściciela (z którym też należy walczyć), a czym innym świadome i celowe pogarszanie stanu technicznego przez montowanie niebezpiecznych i niedopuszczalnych lub przerabianie w niedopuszczalny sposób istniejących elementów wyposażenia samochodu w imię własnego "widzimisię" (i tu już moim zdaniem nie powinno być żadnej taryfy ulgowej). tylko przerobienie kosztuje i zabiera czas, w dodatku samochod taki widzisz z przeciwka (czasami az za dobrze), a wymiana zarowki jest w porownaniu z tym jak za darmo i nie zabiera prawie czasu, a w samochod z 1 zarowka jadacy z przeciwka przypier...lic po zmroku latwiej niz w oswietlony jak choinka pseudo-ksenami. do tej refleksji sklonila mnie ostatnio trasa 250km koszalin-poznan co 5 samochod bez zarowki, co 3 zle poustawiany, deszcz i za sterem ciagla modlitwa, by jakiegos pijanego rowerzysty nie rozjechac. btw. ostatnio (jednego dnia co snieg spadl na pomorzu jakos na poczatku mies.) w jednej wsi baba szla po zmroku, pchala wozek z dzieckiem, sniegu kupa a ona CALA NA BIALO UBRANA szla prawa strona drogi. z przeciwka tir na swiatlach, o malo co jej nie rozjechalem. myslalem ze wyjde i jej napier.ole... -- venioo + czerwona calibra c20ne http://venioo.ovh.org - sam oblicz cenę sprowadzenia auta! 46 |
Data: Grudzien 12 2007 22:47:51 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: Rafał "SP" Gil | R2r pisze: Zauważyłem, że ostatnio wzrosła popularność świateł ksenonowych w Podniecasz się zbędnie ... Nie dość dawno Kenickie wywalił mnie na psim polu ;) po "rozmowie na CB" ... jechałem stopem do wawy ;) Nie uwierzysz - kur()*&^ami rzucałem z driverem tira co ca 10 minut na (głównie) osobówki ... siedzieliśmy te 1,5 metra wyżej w kabinie tira i byliśmy non stop oślepiani przez osobówki ... dramat .. IMHO - badania psychologiczne przy robieniu prawka + kampania społeczna - jest to rozwiązanie. -- Rafał "SP" Gil - http://www.rafalgil.pl/ Naprawa skuterów i motocykli MOTOPOWER http://www.motopower.pl/ Części do skuterów Kaski z homologacją Części do motocykli http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=5356008 47 |
Data: Grudzien 13 2007 01:30:50 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: R2r | Rafał "SP" Gil pisze: R2r pisze:Nie o podniecanie się chodzi. Po prostu jazda w takich warunkach jest trudniejsza i bardziej niebezpieczna. A ja jeszcze chciałbym trochę pożyć, ale w tym celu również muszę niestety dość często się przemieszczać po naszych drogach. Nie uwierzysz - kur()*&^ami rzucałem z driverem tira co ca 10 minut na (głównie) osobówki ... siedzieliśmy te 1,5 metra wyżej w kabinie tira i byliśmy non stop oślepiani przez osobówki ... dramat ..Ano dramat... IMHO - badania psychologiczne przy robieniu prawka + kampania społeczna - jest to rozwiązanie.No wiesz, dzisiaj zauważyłem już w którymś programie TV poruszony temat wyprzedzania się przez TIRy na całej szerokości jezdni ile by pasów ruchu ta jezdnia nie posiadała. Sam dziś byłem uczestnikiem zdarzenia, w którym najpierw jedna mniejsza ciężarówka na A2 pod Strykowem nie bacząc na to, że jest akurat wyprzedzana zajechała mi drogę (powodując realne zagrożenie bezpieczeństwa), bo właśnie w tym momencie musiała wziąć się za wyprzedzanie ciągu tirów, następnie tejże ciężarówce zajechał drogę jeden TIR skutecznie już wyhamowując wszystkich. Później jak już ten TIR zakończył swój manewr, to jadący przede mną kierowca mimo, że miał miejsce do zjechania i pozwolenia mi wykonania wyprzedzania, postanowił cały czas jadąc lewym pasem wyprzedzać kolejne trzy TIR-y. Tak jakby nie zdawał sobie sprawy, że komuś utrudnia jazdę, i że w sumie ustąpienie miejsca na chwilę nic by go tak naprawdę nie kosztowało. Może trzeba dotrzeć też do kierowców w celu uświadomienia im, że robią źle również przez źle ustawione czy przerobione światła. Tylko jak zrobić aby takie akcje były skuteczne ale i by przy okazji nie "wylewać dziecka z kąpielą"? -- Pozdrawiam. Artur. ________________________________________________________ 48 |
Data: Grudzien 13 2007 01:40:48 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: Rafał "SP" Gil | R2r pisze: którym najpierw jedna mniejsza ciężarówka na A2 pod Strykowem nie bacząc na to, że jest akurat wyprzedzana zajechała mi drogę (powodując realne Mam to samo - ale zazwyczaj z fajfusami z osobówek. Jakbym tak miał się w statystykę zabawić - 70 % "zajechań" drogi popełnia względem mnie osobówka, 30 % ciężarowy driver. cały czas jadąc lewym pasem wyprzedzać kolejne trzy TIR-y. Tak jakby nie Skoro mógł zjechać, znaczy, że miał miejsce do zjechania. Skoro jak piszesz, jednak tego nie zrobił, zostało to miejsce po prawej stronie ... skoro zostało - mogłeś go wyprzedzić prawą stroną. P.S. Masz prawo wyprzedzać prawą stroną na autostradzie, z którego ja nagminnie i z premedytacją korzystam, zwłaszcza wtedy, gdy do wyprzedzania tira zabiera się naraz 9 osobówek ... dosuwam prawym pasem do wyprzedzanego tira, i dopiero zmieniam pas ... jestem 7 aut do przodu, i mam za sobą debila z włączonymi światłami długimi ;) -- Rafał "SP" Gil - http://www.rafalgil.pl/ Naprawa skuterów i motocykli MOTOPOWER http://www.motopower.pl/ Części do skuterów Kaski z homologacją Części do motocykli http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=5356008 49 |
Data: Grudzien 13 2007 02:00:31 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: R2r | Rafał "SP" Gil pisze: Skoro mógł zjechać, znaczy, że miał miejsce do zjechania. Skoro jak piszesz, jednak tego nie zrobił, zostało to miejsce po prawej stronie ... skoro zostało - mogłeś go wyprzedzić prawą stroną.IMO nie mogłem. Na zjechanie miejsce było. Na wyprzedzenie z prawej tego miejsca było jednak zbyt mało. Wyprzedzane pojazdy jechały mimo wszystko nieco wolniej niż wyprzedzający (z naciskiem na "nieco"). -- Pozdrawiam. Artur. ________________________________________________________ 50 |
Data: Grudzien 13 2007 03:20:05 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Rafał, Nie uwierzysz - kur()*&^ami rzucałem z driverem tira co ca 10 W osobówce przeklinasz zapewne co minutę z tego samego powodu + oślepiające TIRy. [...] -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ 51 |
Data: Grudzien 13 2007 10:55:12 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: Rafał "SP" Gil | RoMan Mandziejewicz pisze: W osobówce przeklinasz zapewne co minutę z tego samego powodu + Jednak częściej na osobowe ... bo na coodziień mam do czynienia z osobowymi w mieście, a tirami rzadziej. Problem dostrzegam głównie w osobówkach. Co więcej - jak siedzę w osobówce, jako, że siedzę w niskiej osobówce ;) praktycznie oślepia mnie wszystko ... (Zabiłbym projektantów nowych busów, którzy światła wciągają jak najwyżej na budzie) ... ale szcxzytem jest mimo wszystko by tirmana osobowy oślepiał ;) -- Rafał "SP" Gil - http://www.rafalgil.pl/ Naprawa skuterów i motocykli MOTOPOWER http://www.motopower.pl/ Części do skuterów Kaski z homologacją Części do motocykli http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=5356008 52 |
Data: Grudzien 13 2007 19:17:14 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: Adam Płaszczyca | On Mon, 10 Dec 2007 22:19:37 +0100, R2r więc zagrażających bezpieczeństwu na drodze. Chodzi mi o wszelkiego A nie sadzisz, że po prostu w tych fabrycznych może się coś spieprzyć? -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html ___________/ PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 53 |
Data: Grudzien 13 2007 20:25:37 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: R2r | Adam Płaszczyca pisze: A nie sadzisz, że po prostu w tych fabrycznych może się coś spieprzyć?Może, owszem. W moim obecnym samochodzie miała miejsce awaria układu samopoziomowania - zdarza się. Trzeba byc jednak ślepym albo ignorantem do n-tej potęgi aby nie zauważyć, że reflektory zamiast na drogę świecą w kosmos. Ponadto jestem niemal pewien, że samochód, który sprowokował mnie do zainicjowania niniejszego wątku miał niefabryczne ksenony (lub inne wynalazki). -- Pozdrawiam. Artur. ________________________________________________________ 54 |
Data: Grudzien 14 2007 01:15:44 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: Adam Płaszczyca | On Thu, 13 Dec 2007 20:25:37 +0100, R2r Może, owszem. W moim obecnym samochodzie miała miejsce awaria układu No i? Malo takich? -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html ___________/ PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 55 |
Data: Grudzien 14 2007 08:53:51 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: R2r | Adam Płaszczyca pisze: Niestety nie. Za stan techniczny pojazdu prawa jazdy się nie straci tak szybko jak za przekroczenie prędkości, więc kierowcy uważają przede wszystkim aby nie wpaść na tym drugim, podobnie jak policja łapie przede wszystkim na suszarki i fotoradary.[...] reflektory zamiast na drogę świecą w kosmos. Z tym, że ja mówiłem akurat o ewidentnych samoróbkach w oświetleniu, i to o tych, które po prostu nie mogą nie oślepiać (jakby ich nie ustawiać), i które z racji tego powinny podlegać surowej kontroli oraz wykluczeniu z ruchu. -- Pozdrawiam. Artur. ________________________________________________________ 56 |
Data: Grudzien 14 2007 12:06:44 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: Adam Płaszczyca | On Fri, 14 Dec 2007 08:53:51 +0100, R2r No i? Malo takich?Niestety nie. Za stan techniczny pojazdu prawa jazdy się nie straci tak A to mnie zawsze dziwiło, bo na tym to cały biznes by mógł się kręcić.. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/ ___________/ PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 57 |
Data: Grudzien 14 2007 12:20:27 | Temat: Re: Niehomologowane reflektory - kiedy to się wreszcie skończy?! | Autor: R2r | Adam Płaszczyca pisze: A to mnie zawsze dziwiło, bo na tym to cały biznes by mógł sięMógłby, tylko że celem działania policji w naszym kraju nie jest ani zarabianie (swoje i tak dostaną), ani poprawa bezpieczeństwa, lecz poprawa statystyk. A te wśród przyczyn wypadków notują przede wszystkim niedostosowanie prędkości. Stąd nacisk na suszenie a totalne olewanie sprawdzania stanu technicznego. -- Pozdrawiam. Artur. ________________________________________________________ |