Grupy dyskusyjne   »   Niezgodność towaru z umową - jak obecnie to wyglada

Niezgodność towaru z umową - jak obecnie to wyglada



1 Data: Luty 18 2010 20:16:15
Temat: Niezgodność towaru z umową - jak obecnie to wyglada
Autor: Sławek Drogosz 

Jak obecnie wygląda odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową.
Przepisy w tej kwesti zmieniały się w ostatnich latach i jest duże zamieszanie.
Ten temat był poruszany na łamach DFV (Digital Foto Video) - ale niestety nie mam tego numeru.
Poniżej przytaczam definicję - jaką ja uważam za słuszną (długie lae warto przeczytać).
Czy jest to obowiązujące i okres odpowiedzialności sprzedawcy wynosi 2 lata czy nadal 6 miesięcy tak jak kiedyś było w prawie "rękojmi" ?

NIEZGODNOŚĆ  TOWARU  Z  UMOWĄ

Pojęcie  niezgodności towaru z umową wprowadziła  od  dnia  01.01.2003r. ustawa o  szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego z dnia 27 lipca 2002r. i  zastąpiło  ono rękojmię.
Towar  konsumpcyjny  jest  niezgodny  z  umową  jeśli:
-  nie  nadaje  się  do  celu  do  jakiego  tego  rodzaju   towar  jest zwykle  używany, np. odtwarzacz  DVD  nie  odtwarza  płyt.
-  nie  posiada  właściwości,  jakie  powinny cechować towar  tego  rodzaju, np. wybielacz  nie  wybiela.
-  w  przypadku  gdy  indywidualnie  uzgodniono  właściwości  towaru, nie odpowiada on  opisowi  podanemu  przez  sprzedawcę  lub okazanej  próbce lub  wzorowi  towaru,   albo  gdy  nie  nadaje  się  do celu  określonego przez  kupującego  przy  zawarciu  umowy - np. materiał z  którego  wykonano tapicerkę zakupionych  mebli  jest  niezgodny  z okazaną  przy  zawarciu umowy  próbką.
-   nie  odpowiada  oczekiwaniom  opartym  na  publicznych  zapewnieniach sprzedawcy    lub  producenta   zawartych  w  oznakowaniu  towaru  lub reklamie, np. pościel  antyalergiczna  wywołuje  alergię.
-  został  nieprawidłowo  zamontowany  lub  uruchomiony  przez  sprzedawcę, albo  wg  instrukcji  otrzymanej  od  sprzedawcy,  np.  wadliwie zamontowane drzwi  wejściowe.

 Za  niezgodność  towaru  z  umową  odpowiada  SPRZEDAWCA,  mimo  iż  nie jest  jego wytwórcą,  przez  2  LATA  od  daty  wydania  towaru. Kupujący
ma  zatem prawo  w  ciągu  dwóch  lat  od  zakupu (odebrania  towaru) złożyć reklamację  u  sprzedawcy. Należy przy tym pamiętać, że samo zawiadomienie o niezgodności -  potocznie  i  powszechnie  nazywanym zgłoszeniem  reklamacji - nie  wystarczy.  Kupujący  w  zgłoszeniu reklamacyjnym powinien  zgłosić określone  żądanie,  tj.  wybrać  sposób jej  załatwienia. Rodzaje  żądań  kupującego  oraz  ich  kolejność  określa ustawa  o sprzedaży  konsumenckiej.  Zgodnie  z  przepisami  tej ustawy kupujący  może w  pierwszej  kolejności  żądać  usunięcia  niezgodności przez  naprawę  lub wymianę,  a  dopiero  gdyby  były  one  niemożliwe  lub zbyt  kosztowne (nieopłacalne) może  zażądać  obniżenia  ceny  towaru, a  jeśli  niezgodność ma  charakter  istotny  może  od  umowy  odstąpić, czyli  jak  potocznie nazywają  to  konsumenci  zażądać  zwrotu  "gotówki" - ceny.

Zatem  najpierw  w  grę  wchodzi  naprawa  lub  wymiana,  a  dopiero  gdy one  są  niemożliwe  możemy poprosić  o  obniżenie  ceny towaru  lub  jej zwrot.

Kupujący  może  odstąpić  od  umowy  sprzedaży  w  trzech  przypadkach:
1)      jeśli  naprawa  ani  wymiana towaru  nie  jest  możliwa  lub  zbyt droga;
2)      jeśli  sprzedawca  nie  zdołał  naprawić  albo  wymienić  towaru  w odpowiednim  czasie;
3)      oraz jeśli  kolejna  naprawa  lub  wymiana  towaru  narażałaby kupującego na znaczne  niedogodności.

Odstąpienie  od  umowy  kupna  sprzedaży jest  możliwe  jedynie  wtedy  gdy niezgodność  towaru  jest  istotna.  W  przypadku  gdyby  miała  ona charakter  nieistotny -  drobiazgowy    w  grę  może  wchodzić  jedynie obniżenie  ceny  proporcjonalnie  do  pomniejszonej  wartości  towaru. W przypadku, gdy zachodzą przesłanki do odstąpienia od umowy wskazane jest skierowanie do sprzedawcy pisemnego oświadczenia kupującego o odstąpieniu.



2 Data: Luty 18 2010 20:09:38
Temat: Re: Niezgodność towaru z umową - jak obecnie to wyglada
Autor: januszek 

Sławek Drogosz napisał(a):

Jak obecnie wygląda odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru
z umową.

Poszukaj wątku na tej grupie o sklepie foto-net. Duuużo postów ;)

j.

--
bing jest fajny ale nie widać z niego do Apteki na Solnym...

3 Data: Luty 18 2010 22:36:40
Temat: Re: Niezgodność towaru z umową - jak obecnie to wyglada
Autor: Marek Dyjor 

Sławek Drogosz wrote:

Jak obecnie wygląda odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności
towaru z umową.
Przepisy w tej kwesti zmieniały się w ostatnich latach i jest duże
zamieszanie.
Ten temat był poruszany na łamach DFV (Digital Foto Video) - ale
niestety nie mam tego numeru.
Poniżej przytaczam definicję - jaką ja uważam za słuszną (długie lae
warto przeczytać).
Czy jest to obowiązujące i okres odpowiedzialności sprzedawcy wynosi
2 lata czy nadal 6 miesięcy tak jak kiedyś było w prawie "rękojmi" ?

"
Art. 4.

1. Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wy- dania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania. "



http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?story=321



na drugi raz poszukaj źródła a nie interpretacji...

4 Data: Luty 18 2010 23:26:28
Temat: Re: Niezgodność towaru z umową - jak obecnie to wyglada
Autor: Sławek Drogosz 


Użytkownik "Marek Dyjor"  napisał w wiadomości

Art. 4.

1. Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wy- dania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania. "



http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?story=321



na drugi raz poszukaj źródła a nie interpretacji...

Przykro mi Twój link dotyczy ustawy z 27 lipca 2002 a 01 stycznia 2003 weszły w życie zupełnie nowe przepisy (ustawy).

5 Data: Luty 19 2010 07:15:35
Temat: Re: Niezgodność towaru z umową - jak obecnie to wyglada
Autor: Marek Dyjor 

Sławek Drogosz wrote:

Użytkownik "Marek Dyjor"  napisał w wiadomości

Art. 4.

1. Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w
chwili jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia
niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wy- dania towaru
domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania. "



http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?story=321



na drugi raz poszukaj źródła a nie interpretacji...

Przykro mi Twój link dotyczy ustawy z 27 lipca 2002 a 01 stycznia 2003
weszły w życie zupełnie nowe przepisy (ustawy).

no to dawaj linka

w swojej naiwności zakładam ze FK daje na swoje stronie aktualne przepisy

6 Data: Luty 19 2010 07:19:20
Temat: Re: Niezgodność towaru z umową - jak obecnie to wyglada
Autor: Marek Dyjor 

Sławek Drogosz wrote:

Użytkownik "Marek Dyjor"  napisał w wiadomości

Art. 4.

1. Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w
chwili jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia
niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wy- dania towaru
domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania. "



http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?story=321



na drugi raz poszukaj źródła a nie interpretacji...

Przykro mi Twój link dotyczy ustawy z 27 lipca 2002 a 01 stycznia 2003
weszły w życie zupełnie nowe przepisy (ustawy).

"Z dniem 1 stycznia 2003 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz U Nr 141, poz. 1176 z 2002 r.) - zwana dalej "ustawą o sprzedaży" lub "ustawą".

Ustawa implementuje do prawa polskiego dyrektywę 99/44 z dnia 25 maja 1999 r. w sprawie określonych aspektów sprzedaży i gwarancji na dobra konsumpcyjne (DzU WE nr L 171 z dnia 9 lipca 1999 r.) oraz, na płaszczyźnie cywilnoprawnej dyrektywę 98/6 z dnia 16 lutego 1998 r. o ochronie konsumentów przy podawaniu ceny oferowanych im wyrobów (DzU WE nr 80 z dnia 18 marca 1998 r.). Wzorcem dla dyrektywy o sprzedaży była konwencja wiedeńska z dnia 11 kwietnia 1980 r. o umowach międzynarodowej sprzedaży towarów, ratyfikowana przez Polskę w 1996 r. ( DzU Nr 45 z 1997 r., poz. 286 i 287). W uzasadnieniu do projektu ustawy czytamy, że motywem przyjęcia takich rozwiązań była zrozumiała potrzeba zsynchronizowania unormowań stosunku sprzedaży między profesjonalistami i stosunku sprzedaży konsumenckiej, czyli "ostatniego ogniwa" w łańcuchu obrotu towarami. "



gratulacje...  ;-)


przestałeś już używać nicka XYZ  ha ha ha  :)

7 Data: Luty 25 2010 16:21:48
Temat: Re: Niezgodność towaru z umową - jak obecnie to wyglada
Autor: J.F. 

Użytkownik "Marek Dyjor"  napisał

Sławek Drogosz wrote:
Jak obecnie wygląda odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności
towaru z umową.
Przepisy w tej kwesti zmieniały się w ostatnich latach i jest duże
zamieszanie.

Duzo sie ostatnio nie zmienilo, te przepisy obowianie zmienilo

Czy jest to obowiązujące i okres odpowiedzialności sprzedawcy wynosi
2 lata czy nadal 6 miesięcy tak jak kiedyś było w prawie "rękojmi" ?

To nie tak, kiedys bylo domyslnie 12 miesiecy rekojmi.
Teraz jest 2 lata, ale powstaje problem nieokreslonosci na co te 2 lata.

Art. 4.
1. Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wy- dania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania. "


I typowy przypadek - towar byl dobry w chwili wydania i przez 7 miesiecy,
ale pozniej sie zepsul.

http://www.federacja-konsumentow.org.pl/story.php?story=321
na drugi raz poszukaj źródła a nie interpretacji...

Przy niejasnych przepisac wazne sa wlasnie interpretacje.
Najlepsze pisze sad najwyzszy, ale sa tez inne uznane zrodla.

J.

8 Data: Luty 23 2010 13:59:30
Temat: Re: Niezgodność towaru z umową - jak obecnie to wyglada
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski 


"Sławek Drogosz"


Czy jest to obowiązujące i okres odpowiedzialności sprzedawcy
wynosi 2 lata czy nadal 6 miesięcy tak jak kiedyś było
w prawie "rękojmi" ?

2 lata. Idź do rzecznika konsumenta -- adres znajdziesz w necie.
Jeśli kupiłeś coś jako człowiek, nie jako firma -- masz dwa lata.
Potrzebny jest tylko wadliwy towar i paragon. Możesz żądać od razu
wymiany na nowy produkt, wolny od wad. Jeśli w 2 tygodnie sprzedawca
nie ustosunkuje się do Twojego żądania, możesz żądać zwrotu szmalu.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

9 Data: Luty 23 2010 18:54:20
Temat: Re: Niezgodność towaru z umową - jak obecnie to wyglada
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski 


"Eneuel Leszek Ciszewski"

"Sławek Drogosz"

> Czy jest to obowiązujące i okres odpowiedzialności sprzedawcy
> wynosi 2 lata czy nadal 6 miesięcy tak jak kiedyś było
> w prawie "rękojmi" ?

2 lata. Idź do rzecznika konsumenta -- adres znajdziesz w necie.
Jeśli kupiłeś coś jako człowiek, nie jako firma -- masz dwa lata.
Potrzebny jest tylko wadliwy towar i paragon. Możesz żądać od razu
wymiany na nowy produkt, wolny od wad. Jeśli w 2 tygodnie sprzedawca
nie ustosunkuje się do Twojego żądania, możesz żądać zwrotu szmalu.

Trochę za szybko? Może i tak.

Jeśli sprzedawca uznał Twoje roszczenie, ale nie wymienia towaru, możesz
zażądać zwrócenia pieniędzy. Jeśli po 2 tygodniach od zażądania wymiany
nie ustosunkował się do Twojego żądania -- uznał Twoje roszczenie za
słuszne.

Innymi słowami chyba nie za szybko, choć może trochę skrótowo. :)


--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Niezgodność towaru z umową - jak obecnie to wyglada



Grupy dyskusyjne