Nikon D5000. RAW a balans bieli
1 | Data: Lipiec 19 2010 21:02:34 |
Temat: Nikon D5000. RAW a balans bieli | |
Autor: dobrov | witam 2 |
Data: Lipiec 19 2010 21:54:15 | Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli | Autor: Gotfryd Smolik news | On Mon, 19 Jul 2010, dobrov wrote: witam Właśnie tak to działa - dane pierwotne z matrycy w większości aparatów są (jak na razie) "zasadniczo źródłowe", pomijając działanie mechanizmów usuwania zakłóceń (np. dark frame substraction), ale ustawienia aparatu są *również* zapisywane. No to program przyjmując dane wejściowe może przyjąć "z aparatu". Czy raw therapee potrafi to intepretować? Nie wiem jak raw therapee, ale wszystkie programy do RAW które mam zainstalowane (UfRAW, S7RAW, ACR z PSE) mają pozycję "balans bieli aparatu" jako pozycję DO WYBORU! "as shot" albo jakoś tak. Jak najlepiej do tego podejść, żeby nie mieć kłopotów? Z białą kartką latać A co chcesz mierzyć, "rzeczywisty kolor białej kartki"? No to musisz - niby skąd aparat (lub program) ma znać dane *OŚWIETLENIA*? pozdrawiam wzajemnie - Gotfryd 3 |
Data: Lipiec 19 2010 22:24:56 | Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli | Autor: dobrov | Gotfryd Smolik news wrote: Czy raw therapee potrafi to intepretować? Faktycznie ma: camera, auto i custom; nie ma niestety jakichś predefiniowanych na różne okoliczności :( Dziwi mnie natomiast, że nie można tego wyłączyć w tym sensie, że pokazywać kolory takie jak wyszły z matrycy i nic nie modyfikować. Jak robię "custom" to lepiej chyba zacząć od bazowego obrazu a nie od być może fałszywej zgadywanej "iluminacji" mojego aparatu bądź programu. Dla mnie ten balans bieli, to w ogóle jest jakaś zagadka. Aparat powinien mi odwzorować dokładanie taki barwy jakie doń wpadają. Jak mam żółtą żarówę, to wszytko ma być żółte - aparat powinien w miarę możliwości technicznych pokazać świat w takich barwach w jakich ja to widziałem na żywo. Jeżeli ewentualnie będę chciał przymaskować tę żółtą żarówę, że niby światło było białe to sobie sam suwakiem przesunę już na komputerze. Po kiego wała mi zatem ten balans bieli w aparacie? A całkiem inna kwestia to dlaczego ten cholerny program nie może po prostu tego ignorować. 4 |
Data: Lipiec 19 2010 22:35:06 | Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli | Autor: Paweł W. | W dniu 2010-07-19 22:24, dobrov pisze: Faktycznie ma:Rób na "custom". Dziwi mnie natomiast, że nie można tego wyłączyć w tym sensie, że Bo piksel obrazu nie równa się pikselowi na matrycy. Surowy zrzut z matrycy jest mocno zielony i mało czytelny. Każdy piksel obrazu powstaje z wyliczenia wartości sąsiednich pikseli matrycy z uwzględnieniem ich koloru i nadaniem im wag. To ta waga brana pod uwagę przy wyliczaniu piksela obrazu jest balansem bieli. Jak dobierzesz wagi po równo, to obraz będzie mocno zielony. Dla mnie ten balans bieli, to w ogóle jest jakaś zagadka. Aparat Błędnie rozumiesz. Ktoś inny może w szczegółach wyjaśni co i dlaczego. aparat powinien w miarę możliwości technicznych pokazać świat w takich Ale ja nie wiem, czy ty widzisz tak samo jak ja. Ja np. jestem ślepy na kolory*. *nie jestem daltonistą, ale przeglądając moje zmagania w wywoływaniu rawów widzę, że jestem niewrażliwy na dyskretne zmiany kolorystyki/balansu bieli, czy jak to nazwać inaczej. 5 |
Data: Lipiec 19 2010 23:37:09 | Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli | Autor: dobrov | Paweł W. wrote: W dniu 2010-07-19 22:24, dobrov pisze: Ja wiem, jak jest zbudowana maska matrycy, i że odwzorowanie nie jest takie 1:1. Ale to niczego nie zmienia. Algorytm ma działać tak, że przy idealnie białym świetle idealnie biała kartka wychodzi w docelowym RGB idealnie biała lub szara czyli R=G=B) Jak światło jest idealnie monochromatyczne, to kartka ma być idealnie w tym kolorze. A czarna dziura natomiast ma wyjść R=G=B=0. I finito! A balans bieli konwertuje kolory na inne niż było widać. To jacyś marketoidzi chyba wymyślili. Ale ja nie wiem, czy ty widzisz tak samo jak ja. Ja np. jestem ślepy na kolory*. Ale to nie ma znaczenia! Zakładając, że mam idealnie skalibrowany monitor i idealne zdjęcie z idealnego aparatu: Kolor nieba powinien mieć idealnie takie samo widmo jak kolor nieba, które widziałem. To można obiektywnie zmierzyć i nie trzeba się odwoływać do właściwości wzroku. Oczywiście ideału osiągnąć nie się nie da ale do niego należy dążyć - a wynalazek balansu bieli tylko fałszuje kolory nie wiadomo po co. 6 |
Data: Lipiec 20 2010 00:06:17 | Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli | Autor: Mariusz [mr.] |
Dziwi mnie natomiast, że nie można tego wyłączyć w tym sensie, że Piszesz, że wiesz, rozumiesz, że zmienia i zarazem nic ci nie zmienia? Zastanów się. Algorytm ma działać tak, że przy idealnie białym świetle idealnie Lepiej najpierw powiedz nam tu wszystkim co to znaczy idealnie białe. http://pl.wikipedia.org/wiki/Barwa_bia%C5%82a wychodzi w docelowym RGB idealnie biała lub szara czyli R=G=B) Przeciwnie - balans bieli konwertuje kolory na takie jak "widać" (chyba że masz odcięty dopływ sygnałów z oka do mózgu :)) To jacyś marketoidzi chyba wymyślili. Naprawdę, najpierw sobie poczytaj. To dobra rada, bo inaczej później będzie wstyd na całą ulicę, gdy wrócisz do tego po zrozumieniu tematu... ;-) Ale ja nie wiem, czy ty widzisz tak samo jak ja. Ja np. jestem ślepy A co to znaczy? http://pl.wikipedia.org/wiki/Barwa_bia%C5%82a Ja mam na przykład temperaturę skalibrowaną na 5500K, tinta +4. Idealnie, czy nie? :) i idealne zdjęcie z idealnego aparatu: Chciałbym mieć monitor z takim gamutem... :) A tu od razu wyskakuje kolejny problem konwersji do gamutu. Rozumiesz problem? To można obiektywnie zmierzyć i nie trzeba się odwoływać do Mówię: najpierw sobie poczytaj aż do osiągnięcia zrozumienia tematu (jest tego mnóstwo w sieci, można sobie znaleźć odpowiedni do swoich potrzeb i poziomu). Potem pisz i pytaj. pozdrawiam Mariusz [mr.] 7 |
Data: Lipiec 20 2010 10:29:08 | Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli | Autor: Mariusz [mr.] |
8 |
Data: Lipiec 20 2010 13:33:57 | Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli | Autor: dobrov | W dniu 2010-07-20 10:29, Mariusz [mr.] pisze:
Co do monitora - zgoda, ale o monitor się nie kłócę tylko o obrazek wynikowy. Białe lub szare to takie, które ma R=G=B na danym pikselu - i żadnej filozofii więcej w tym temacie. b). chcesz mieć "prawdziwe", a nie "widziane" kolory? Uczciwie Dlaczego monitora? Nie odwołujemy się do ułomności monitora. Sam przyznałeś mi tu rację, że balans bieli zakłamuje kolory, bo obrazy w wolframówkach są w rzeczywistości pożółkłe :) No i niech takie będą. Jak mi się to nie będzie podobało, to na komputerze je świadomie zafałszuję zabawą z balansem bieli. Już w międzyczasie doszedłem do wniosku, że nie ma co mierzyć balansu z białej kartki aparatem, tylko zafiksować balans na "słoneczny dzień" i powinno być git. c). no i pamiętaj, że to dopiero punkt wyjścia, a nie ostateczne 9 |
Data: Lipiec 20 2010 13:44:16 | Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli | Autor: Mariusz [mr.] |
A więc, żeby może nieco trafniej pomóc dodam jeszcze (bo temat - A różnice pomiędzy monitorami mogą sięgać +/- 3000 kelwinów. I koniec w tym temacie. b). chcesz mieć "prawdziwe", a nie "widziane" kolory? Uczciwie Dlatego właśnie je niwelujemy ustawiając odpowiedni balans bieli. Sam przyznałeś mi tu rację, że balans bieli zakłamuje kolory, bo Ale mózg tego nie widzi. :) To wyższy stopień wtajemniczenia. :)) No i niech takie będą. Jak mi się to nie będzie podobało, to na Nie odrobiłeś pracy domowej. :) pozdrawiam Mariusz [mr.] 10 |
Data: Lipiec 21 2010 20:05:21 | Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli | Autor: Gotfryd Smolik news | On Tue, 20 Jul 2010, Mariusz [mr.] wrote: "dobrov" wrote:[...] i idealne zdjęcie z idealnego aparatu: ....a ja luminancją. Bo dopiero wtedy kolory byłyby zafałszowane tak jak "naprawdę" (oko też ma limit zdolności przystosowania się :P, co widać mocno przymrużając oczy w warunkach "oślepiające światło"). I nie, nie żartuję (od dawna w różnych postach daję wyraz mojej opinii "dlaczego koncept żeby tło obrazu monitora oddawało maksymalną jasność monitora jest zły"). A co do "widma", to powinno paść pytanie czy potrzebne byłoby 8 luminoforów (mniej więcej w miejscach stosowanych do pomiaru "równości widma" oświetlenia studyjnego, o ile się nie mylę coś koło 8 pozycji się mierzy), co zapewniałoby jakie takie odwzorowanie "zgodne również dla wad wzroku" :D pzdr, Gotfryd 11 |
Data: Lipiec 22 2010 09:34:32 | Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli | Autor: Mariusz [mr.] |
i idealne zdjęcie z idealnego aparatu: No, oczywiście, zaraz człowiek zacząłby wprowadzać warunki dodatkowe... :) Wszystkie współczesne monitory znakomicie się ściemnia, więc traktujemy to jako oczywiste "must have". Choć w sumie nawet nie - kto powiedział, że chodzi tylko o niebo dzienne? :) Niebo zapewnia nam naprawdę szerokie spektrum - od fioletów i wszelkich niebieskości, aż po żółcie i czerwienie. Gorzej z zieleniami, chyba żeby dorzucić zorze polarne. :)) Więc zaraz człowiek mówi: tak, pełny gamut nieba, ale poszerzony o gamut choćby najnędzniejszego współczesnego monitorka. ;-) I już nasz "wynalazek" staje się produktem zabijającym wszelką konkurencję, do którego ustawia się długa kolejka "kolorystów" z wywieszonymi jęzorami. :)) I nie, nie żartuję (od dawna w różnych postach daję wyraz mojej Chodzi o otoczenie monitora??? => nie słyszałem o takim koncepcie i faktycznie byłoby to mało życiowe. :) A co do "widma", to powinno paść pytanie czy potrzebne byłoby To oczywiście kwestia umowna - ile punktów wystarczy do odtworzenia krzywej. W każdym razie np. colorcheckery funkcjonują pomierzone co 10 nm długości fali - daje to prawie 40 "punktów", bo faktycznie - przebieg niektórych krzywych jest dość "burzliwy". Nawet osiem mogłoby nie wystarczyć. :) pozdrawiam Mariusz [mr.] 12 |
Data: Lipiec 20 2010 07:27:31 | Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli | Autor: Grzegorz Krukowski | On Mon, 19 Jul 2010 23:37:09 +0200, dobrov wrote: Algorytm ma działać tak, że przy idealnie białym świetle idealnie biała kartkaAleż oczywiście że tak działa, jak podasz aparatowi temperaturę barwową światła (mierzoną dobrym światłomierzem). W przeciwnym przypadku aparat zgaduje co ma być białe i robi to raz lepiej, raz gorzej. A najlepsze jest to, że czasami jak wszystko ustawisz jak mierniczki wskazują to wynik ci się nie spodoba. Ale to nie ma znaczenia!Ależ ma, odczucie barwy nie jest takie same u wszystkich. Zakładając, że mam idealnie skalibrowany monitor i idealne zdjęcie z idealnego aparatu:Taaak, weź sobie poczytaj, bo akurat w tej dziedzinie bardzo dużo zależy od właściwości wzroku. -- Kiedyś publikacja zdjęć w internecie wymagała odwagi... dziś wystarczy aparat cyfrowy ;) (c)Billy the Fish 13 |
Data: Lipiec 20 2010 09:57:07 | Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli | Autor: John Smith | dobrov napisał(a): Zakładając, że mam idealnie skalibrowany monitor i idealne zdjęcie z Pod warunkiem, że zdjęcie będziesz oglądał w warunkach jakie panowały wtedy. Przede wszystkim chodzi o barwę świateł i całego otoczenia sfotografowanej sceny, ich bezwzględną jasność, ale również o Twoją kondycję psychofizyczną (np zmęczenie lub euforię) oraz dynamikę adaptacji Twojego wzroku do ww. parametrów środowiska (np zaskoczenie nagłą zmianą parametrów światła lub jasnością sceny). Czyli de facto musiałbyś odtworzyć bardzo dużą dynamikę sceny, dookólnie i jeszcze dać sobie dokładnie tyle samo czasu na reakcję swoim zmysłom ile go miałeś ujrzawszy scenę, którą sfotografowałeś. Dopóki tego się nie da zrobić, skazani jesteśmy na "interpretację" kolorów zdjęcia poprzez ustawienie poprawnego (akceptowalnego, subiektywnie neutralnego) WB, tak aby zdjęcia jedno po drugim dało się oglądać w standardowych warunkach oświetleniowych i każde z osobna dawało wrażenie zbliżone do zapamiętanego. -- Mirek 14 |
Data: Lipiec 19 2010 22:29:29 | Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli | Autor: Paweł W. | W dniu 2010-07-19 21:54, Gotfryd Smolik news pisze: A co chcesz mierzyć, "rzeczywisty kolor białej kartki"? Sądzę, że wystarczy wymusić wywołanie następnych zdjęć wg. ustalonych parametrów pierwszego zdjęcia. Balans bieli nie na as shot, bo przy każdym zdjęciu aparat mógł w trybie auto dobrać inny balans(o czym przekonał się pytający), a w z góry zadanej temp. barwowej. Jakiej? Zależy od motywu i gustu pytającego. Szara karta w promieniach zachodzącego słońca nie jest szara :P 15 |
Data: Lipiec 20 2010 01:43:41 | Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli | Autor: Dominik | On 19 Lip, 21:02, dobrov wrote: witam 1. troche dziwi mnie to, ze robisz fotki w RAW a nie potrafisz przełączyć balansu bieli w aparacie na sztywno ustawiony,ale to nie ma znaczenia w Twoich problemach (patrz punkt 3.) 2. nie każdy program do obróbki RAW potrafi zastosować jako wyjsciowe "ustawienia aparatu" - z tego co wiem robio to tylko Nikon Capture, wiekszośc programów obrabi adnae RAW "po swojemu" - z wikększą lub mniejszą mozliowści ustawienia predefiniowanych włąsnych parametrów tej obróbki. 3. hmm... ale docelowo - przecież własnie na tym polega zaleta pliku RAW. nawet jesli w aparcie masz balnas bieli ustawiny na "AUTO" - mozesz balans bieli dopasować w dowolnym programie do obrówbki RAW ręcznie. niezaleznie od tego co "wymyśli" porgram do obrówbki RAW dla kazdej fotki - po porstu podajesz takie same paraemty WB (czyli taką samą temapraturę barowową w Kelvinach lub takie samo ustawienie typu "słoneczny dzien","zachmurzone" itd) dla wszystkich fotek w programie w ktorym obrabiasz. jesli pozoastałę parametry wykoania zdjęcia (ISO, przysłona, czas) były identyczne (bo przeciez takie ustawiamy dla łączenia kilku zdjęc) - wówczas kolory docelowe muszą być identyczne. pozdrawiam Dominik i jego fotogalerie http://dominik.4me.pl 16 |
Data: Lipiec 20 2010 13:41:55 | Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli | Autor: dobrov | W dniu 2010-07-20 10:43, Dominik pisze: On 19 Lip, 21:02, wrote: Nie napisałem, że nie potrafię. Nie zawracałem sobie nim dupy, bo uznałem że przy rawach nie jest on w ogóle brany pod uwagę. 2. nie każdy program do obróbki RAW potrafi zastosować jako wyjsciowe Raw therapee chyba jednak potrafi, bo miał wybrane "camera" i faktycznie pokazał dwa zdliżone zdjęcia z różną kolorystyką - skądś tę różnię musiał wziąć. 3. hmm... ale docelowo - przecież własnie na tym polega zaleta pliku No wiem. Nie mówię, że mi informacja ginie, tylko że to niepotrzebne zawracanie dupy. Mógłby aparat tego nie mieć i tak byłoby najlepiej :) Albo przynajmniej żebym mógł to wyłączyć. Od teraz będę ustawiał zawsze na "słoneczny dzień" - to chyba będzie neutralne. Muszę walnąć kilka testów :) niezaleznie od tego co "wymyśli" porgram do obrówbki RAW dla kazdej jawohl; takem uczynił. 17 |
Data: Lipiec 22 2010 11:19:53 | Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli | Autor: Marx | Wytarczy fotografowac RAW+jpg i balans auto. Jak jpg wyszedl ok, to cieszymy sie z trafionego balansu bieli. Jak jest zle, odpalamy wolarke i wyciagamy co chcemy. Przynajmniej ja tak robie, bo szkoda mi zycia na wolanie wszystkiego z RAWow. No chyba ze twoj aparat nie potrafi robic dobrych jpg (a do tego w zasadzie przydaje sie glownie balans bieli w aparacie)... 18 |
Data: Lipiec 22 2010 13:48:08 | Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli | Autor: dobrov | W dniu 2010-07-22 11:19, Marx pisze: Wytarczy fotografowac RAW+jpg i balans auto. Jak jpg wyszedl ok, to Z jpg nie podoba mi się, że wyłażą za duże (pewnie słaby procesor w aparacie ma zaimplementowany jakiś słaby algorytm). Tak ze 3-4 razy większe niż z PC przy suwaku ustawionym na 80% w stronę "best quality". Dodatkowo całkiem często koryguję przynajmniej poziom naświetlenia, czasem przekrzywiony horyzont, czasem aberrację chromatyczną. Wiem że jest to upierdliwe, zwłaszcza, że na moim komputerku dekodowanie raw-a na ekran chwilę trwa no ale cóż zrobić :) Te raw-y, które od razu uznam za dobre po prostu wrzucam do kolejki bez żadnego korygowania. Chociaż pomyślałem sobie, że może warto wstępnie odsiewać nieostre czy brzydkie zdjęcia patrząc na jpg i kasując oba pliki jak się nie podoba. Taa.... to mi może przyspieszyć procedurę obróbki :) 19 |
Data: Lipiec 22 2010 13:56:31 | Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli | Autor: Andrzej Libiszewski | W dniu 2010-07-22 13:48, dobrov pisze:
Ĺo boże, to sobie jakoć w aparacie zmniejsz... Pierwsze widzÄ, żeby ktoĹ narzekał, że jakoć jpegów z puszki jest za dobra. -- Andrzej Libiszewski; JID: andrea/at/jabster.pl, GG: 5289118 "I must rule with eye and claw â as the hawk among lesser birds." 20 |
Data: Lipiec 22 2010 14:08:58 | Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli | Autor: dobrov | W dniu 2010-07-22 13:56, Andrzej Libiszewski pisze: W dniu 2010-07-22 13:48, dobrov pisze: Najwyraźniej nie rozumiesz co napisałem. Nie mam zasrzeżeĹ do jakoĹci tylko do rozmiaru. Nawet jak dam best quality na PC to ten z aparatu i tak wyłazi wiÄkszy. Zakładam, że to wina algorytmu silnie nastawionego na przyspieszenie obliczeĹ. 21 |
Data: Lipiec 22 2010 14:31:00 | Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli | Autor: Andrzej Libiszewski | W dniu 2010-07-22 14:08, dobrov pisze: W dniu 2010-07-22 13:56, Andrzej Libiszewski pisze: Twoje założenie jest błÄdne. Stosowana jest mniejsza kompresja, żeby w obrazie było jak najmniej artefaktów na wypadek obróbki. Ty możesz nie widzieÄ różnicy, ale ona tam jest. Różna może byÄ na przykład redukcja danych o kolorze. -- Andrzej Libiszewski; JID: andrea/at/jabster.pl, GG: 5289118 "I must rule with eye and claw â as the hawk among lesser birds." 22 |
Data: Lipiec 22 2010 15:43:35 | Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli | Autor: dobrov | W dniu 2010-07-22 14:31, Andrzej Libiszewski pisze: W dniu 2010-07-22 14:08, dobrov pisze: Kurcze ale jak na PC ustawiÄ best quality to jakim cudem wychodzi mniejszy? best quality jest oszukane i wcale nie best? 23 |
Data: Lipiec 22 2010 18:05:08 | Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli | Autor: Andrzej Libiszewski | Dnia Thu, 22 Jul 2010 15:43:35 +0200, dobrov napisał(a):
Może zacznij od sprawdzenia (choÄby i w Wikipedii), jak działa kompresja JPEG, bo siÄ raczej nie dogadamy bez tego. -- Andrzej Libiszewski; JID: andrea/at/jabster.pl, GG: 5289118 "The beer was good and there was even a free lunch. The demons tormenting the redhaired woman tied to the stake had been so shiny they'd hurt to look at. Gone now, but the whole thing had been beautiful. Everything was beautiful." 24 |
Data: Lipiec 23 2010 11:49:25 | Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli | Autor: dobrov | W dniu 2010-07-22 18:05, Andrzej Libiszewski pisze: Dnia Thu, 22 Jul 2010 15:43:35 +0200, dobrov napisał(a): Wiem z grubsza jak działa. No ale sÄ chyba w standardzie jakieĹ warunki brzegowe okreĹlone? Best to wg mnie okreĹlone na stałe parametry kwantyzacji algorytmu wiÄc powinno wyjć zdjÄcie takiej samej jakoĹci za każdym razem z każdego programu. Nawet w przykładach na wikipedii masz pierwszy od góry: "JPEG example JPG RIP 100.jpg Pełna jakoć (Q = 100)" Nie jest tak? 25 |
Data: Lipiec 23 2010 12:01:18 | Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli | Autor: Andrzej Libiszewski | W dniu 2010-07-23 11:49, dobrov pisze: W dniu 2010-07-22 18:05, Andrzej Libiszewski pisze: Nie jest okreĹlone co oznacza tryb Best itd. Krótko mówiÄ c, zależy to od implementacji algorytmu w konkretnym programie. Best to wg mnie okreĹlone na stałe parametry kwantyzacji algorytmu wiÄc Mylisz siÄ. Nawet w przykładach na wikipedii masz pierwszy od góry:
Nie. Porównanie jakoĹciowe jest miÄdzy różnymi stopniami kompresji TYM SAMYM programem. Jakoć miÄdzy różnymi programami dla teoretycznie takich samych ustawieĹ może byÄ różna. -- Andrzej Libiszewski; JID: andrea/at/jabster.pl, GG: 5289118 "I must rule with eye and claw â as the hawk among lesser birds." 26 |
Data: Lipiec 23 2010 04:16:12 | Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli | Autor: nb | at Tue 20 of Jul 2010 13:41, dobrov wrote:
Przycisk menu nawalił w aparacie akurat przy WB "słoneczny dzieĹ". Aparat bez RAWów i niemal wszystkie zdjÄcia były nie do naprawy. ZresztÄ , jeĹli masz zamiar robiÄ testy, to rób fotkÄ co godzinÄ. Najpierw w pokoju, kiedy siÄ budzisz i tak przez cały dzieĹ, a ostatnie zdjÄcie również w pokoju z błyskiem. WiÄkszoć zdjÄÄ bÄdzie do wyrzucenia. -- nb 27 |
Data: Lipiec 23 2010 08:24:25 | Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli | Autor: Marx | W dniu 2010-07-23 04:16, nb pisze: Przycisk menu nawalił w aparacie akurat przy WB "słoneczny dzieĹ".przez dlugi czas mialem (i w sumie nadal mam) aparat bez RAWow i owszem, popsuty balans bieli w jpg jest trudniej naprawic, ale w wiekszosci przypadkow da sie to zrobic. Polecam przetestowac plugin http://www.pictocolor.com/editlabpro.htm Byc moze jest jakis damowy ktory to potrafi (bo ten plugin to kombajn ktory potrafi duzo wiecej stad i cena wysoka) Marx 28 |
Data: Lipiec 23 2010 23:39:22 | Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli | Autor: nb | at Fri 23 of Jul 2010 08:24, Marx wrote: W dniu 2010-07-23 04:16, nb pisze: Tam gdzie jest możliwoć poprawienia to dam radÄ każdym programem, chodzÄ cym pod systemem unixowym. Ale jeĹli histogram jakiejĹ składowej bÄdzie całkiem z brzegu, to np z czterech odcieni czerwonego nic siÄ nie da zrobiÄ poza rÄcznym domalowaniem odcieni poĹrednich. -- nb 29 |
Data: Lipiec 27 2010 08:44:24 | Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli | Autor: Marx | W dniu 2010-07-23 23:39, nb pisze: at Fri 23 of Jul 2010 08:24, Marx wrote:to byc moze zdjecie w RAW tez niewiele by pomoglo... Marx 30 |
Data: Lipiec 28 2010 17:09:26 | Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli | Autor: nb | at Tue 27 of Jul 2010 08:44, Marx wrote: W dniu 2010-07-23 23:39, nb pisze: Tak, ale czÄsto pomaga. Tutaj dwa JPG-i z różnymi ustawieniami http://nb.homeunix.org/tmp/photo/sony/ Minimalne, sÄ bliższe RAWa, i da siÄ z niego wyciÄ gnÄ Ä wiÄcej odcieni czerwieni i szaroĹci/bieli. A to przykład raczej studyjny (trafiona ekspozycja) niż bojowy, z którym czÄĹciej ma siÄ do czynianie w praktyce. -- nb 31 |
Data: Lipiec 29 2010 08:15:41 | Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli | Autor: Marx | Jakis dziwny ten przyklad. 32 |
Data: Lipiec 23 2010 11:40:52 | Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli | Autor: dobrov | W dniu 2010-07-23 04:16, nb pisze: at Tue 20 of Jul 2010 13:41, dobrov wrote: Ĺwietny pomysł! Ale jak je robiÄ w rawach to nie bÄdÄ do wyrzucenia :) Poznam tylko jak działa wybrane WB w różnych warunkach. 33 |
Data: Lipiec 23 2010 23:35:32 | Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli | Autor: nb | at Fri 23 of Jul 2010 11:40, dobrov wrote: W dniu 2010-07-23 04:16, nb pisze: No nie. PrawdÄ mówiÄ c, to tam gdzie sÄ RAWy, w ogóle nie mam potrzeby ustawiania WB bo i tak muszÄ każde zdjÄcie edytowaÄ z powodu wczeĹniej przyjetej strategii (zero ostrzenia, kontrastu i minimalne nasycenie kolorów). Poznam tylko jak działa wybrane WB w różnych warunkach. Ale podstawÄ jest sprawdzenie co robi WB "Ĺwiatło dzienne". -- nb |