Grupy dyskusyjne   »   Nikon D5000. RAW a balans bieli

Nikon D5000. RAW a balans bieli



1 Data: Lipiec 19 2010 21:02:34
Temat: Nikon D5000. RAW a balans bieli
Autor: dobrov 

witam
Myślałem dotąd, że balans bieli nie ma wpływu na plik RAW, który dostaję z aparatu.
Ustawione mam na AUTO (wyłączyć się nie da).
Jakież było moje dziwienie, kiedy dostałem dwa zachodzące za siebie zdjęcia (do panoramy), z takimi smaymi parametrami ekspozycji ale ewidentnie z innymi kolorami.
Czy NEF-y z Nikona zawierają informację o balansie bieli? Czy raw therapee potrafi to intepretować?
Jak najlepiej do tego podejść, żeby nie mieć kłopotów? Z białą kartką latać i mierzyć?

pozdrawiam



2 Data: Lipiec 19 2010 21:54:15
Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli
Autor: Gotfryd Smolik news 

On Mon, 19 Jul 2010, dobrov wrote:

witam
Myślałem dotąd, że balans bieli nie ma wpływu na plik RAW, który dostaję z aparatu.
Ustawione mam na AUTO (wyłączyć się nie da).
Jakież było moje dziwienie, kiedy dostałem dwa zachodzące za siebie zdjęcia (do panoramy), z takimi smaymi parametrami ekspozycji ale ewidentnie z innymi kolorami.
Czy NEF-y z Nikona zawierają informację o balansie bieli?

  Właśnie tak to działa - dane pierwotne z matrycy w większości aparatów
są (jak na razie) "zasadniczo źródłowe", pomijając działanie mechanizmów
usuwania zakłóceń (np. dark frame substraction), ale ustawienia aparatu
są *również* zapisywane.
  No to program przyjmując dane wejściowe może przyjąć "z aparatu".

Czy raw therapee potrafi to intepretować?

  Nie wiem jak raw therapee, ale wszystkie programy do RAW które mam
zainstalowane (UfRAW, S7RAW, ACR z PSE) mają pozycję "balans bieli
aparatu" jako pozycję DO WYBORU! "as shot" albo jakoś tak.

Jak najlepiej do tego podejść, żeby nie mieć kłopotów? Z białą kartką latać
i mierzyć?

  A co chcesz mierzyć, "rzeczywisty kolor białej kartki"?
  No to musisz - niby skąd aparat (lub program) ma znać dane *OŚWIETLENIA*?

pozdrawiam

wzajemnie - Gotfryd

3 Data: Lipiec 19 2010 22:24:56
Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli
Autor: dobrov 

Gotfryd Smolik news wrote:

Czy raw therapee potrafi to intepretować?

 Nie wiem jak raw therapee, ale wszystkie programy do RAW które mam
zainstalowane (UfRAW, S7RAW, ACR z PSE) mają pozycję "balans bieli
aparatu" jako pozycję DO WYBORU! "as shot" albo jakoś tak.

Faktycznie ma:
camera, auto i custom;
nie ma niestety jakichś predefiniowanych na różne okoliczności :(
Dziwi mnie natomiast, że nie można tego wyłączyć w tym sensie, że pokazywać kolory takie jak wyszły z matrycy i nic nie modyfikować. Jak robię "custom" to lepiej chyba zacząć od bazowego obrazu
a nie od być może fałszywej zgadywanej "iluminacji" mojego aparatu bądź programu.

Dla mnie ten balans bieli, to w ogóle jest jakaś zagadka. Aparat powinien mi odwzorować
dokładanie taki barwy jakie doń wpadają. Jak mam żółtą żarówę, to wszytko ma być żółte -
aparat powinien w miarę możliwości technicznych pokazać świat w takich barwach w jakich ja to widziałem na żywo. Jeżeli ewentualnie będę chciał przymaskować tę żółtą żarówę, że niby światło było białe to sobie sam suwakiem przesunę już na komputerze.  Po kiego wała mi zatem ten balans bieli w aparacie?
A całkiem inna kwestia to dlaczego ten cholerny program nie może po prostu tego ignorować.

4 Data: Lipiec 19 2010 22:35:06
Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli
Autor: Paweł W. 

W dniu 2010-07-19 22:24, dobrov pisze:

Faktycznie ma:
camera, auto i custom;
Rób na "custom".


Dziwi mnie natomiast, że nie można tego wyłączyć w tym sensie, że
pokazywać kolory takie jak wyszły z matrycy i nic nie modyfikować.

Bo piksel obrazu nie równa się pikselowi na matrycy. Surowy zrzut z matrycy jest mocno zielony i mało czytelny. Każdy piksel obrazu powstaje z wyliczenia wartości sąsiednich pikseli matrycy z uwzględnieniem ich koloru i nadaniem im wag. To ta waga brana pod uwagę przy wyliczaniu piksela obrazu jest balansem bieli. Jak dobierzesz wagi po równo, to obraz będzie mocno zielony.

Dla mnie ten balans bieli, to w ogóle jest jakaś zagadka. Aparat
powinien mi odwzorować
dokładanie taki barwy jakie doń wpadają. Jak mam żółtą żarówę, to
wszytko ma być żółte -

Błędnie rozumiesz. Ktoś inny może w szczegółach wyjaśni co i dlaczego.

aparat powinien w miarę możliwości technicznych pokazać świat w takich
barwach w jakich ja to widziałem na żywo.

Ale ja nie wiem, czy ty widzisz tak samo jak ja. Ja np. jestem ślepy na kolory*.

*nie jestem daltonistą, ale przeglądając moje zmagania w wywoływaniu rawów widzę, że jestem niewrażliwy na dyskretne zmiany kolorystyki/balansu bieli, czy jak to nazwać inaczej.

5 Data: Lipiec 19 2010 23:37:09
Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli
Autor: dobrov 

Paweł W. wrote:

W dniu 2010-07-19 22:24, dobrov pisze:

Faktycznie ma:
camera, auto i custom;
Rób na "custom".


Dziwi mnie natomiast, że nie można tego wyłączyć w tym sensie, że
pokazywać kolory takie jak wyszły z matrycy i nic nie modyfikować.

Bo piksel obrazu nie równa się pikselowi na matrycy. Surowy zrzut z matrycy jest mocno zielony i mało czytelny.

Ja wiem, jak jest zbudowana maska matrycy, i że odwzorowanie nie jest takie
1:1. Ale to niczego nie zmienia.
Algorytm ma działać tak, że przy idealnie białym świetle idealnie biała kartka
wychodzi w docelowym RGB idealnie biała lub szara czyli R=G=B)
Jak światło jest idealnie monochromatyczne, to kartka ma być idealnie w tym kolorze.
A czarna dziura natomiast ma wyjść R=G=B=0. I finito!
A balans bieli konwertuje kolory na inne niż było widać.
To jacyś marketoidzi chyba wymyślili.

Ale ja nie wiem, czy ty widzisz tak samo jak ja. Ja np. jestem ślepy na kolory*.

Ale to nie ma znaczenia!
Zakładając, że mam idealnie skalibrowany monitor i idealne zdjęcie z idealnego aparatu:
Kolor nieba powinien mieć idealnie takie samo widmo jak kolor nieba, które widziałem.
To można obiektywnie zmierzyć i nie trzeba się odwoływać do właściwości wzroku.
Oczywiście ideału osiągnąć nie się nie da ale do niego należy dążyć - a wynalazek balansu bieli tylko fałszuje kolory nie wiadomo po co.

6 Data: Lipiec 20 2010 00:06:17
Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli
Autor: Mariusz [mr.] 


"dobrov"  wrote:


    Nie rozgryziesz tematu po omacku, bez uprzedniego porządnego
rozgryzienia tematu teorii koloru i balansu bieli - w poprzednim poście
co drugie zdanie to był taki babol, że aż ręce opadały - nawet nie było
wiadomo od czego zacząć pomaganie, tak masz głowę nabitą błędnymi
wyobrażeniami.



Dziwi mnie natomiast, że nie można tego wyłączyć w tym sensie, że
pokazywać kolory takie jak wyszły z matrycy i nic nie modyfikować.

Bo piksel obrazu nie równa się pikselowi na matrycy. Surowy zrzut z
matrycy jest mocno zielony i mało czytelny.

Ja wiem, jak jest zbudowana maska matrycy, i że odwzorowanie nie jest
takie 1:1. Ale to niczego nie zmienia.

    Piszesz, że wiesz, rozumiesz, że zmienia i zarazem nic ci nie
zmienia? Zastanów się.



Algorytm ma działać tak, że przy idealnie białym świetle idealnie
biała kartka

    Lepiej najpierw powiedz nam tu wszystkim co to znaczy idealnie białe.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Barwa_bia%C5%82a



wychodzi w docelowym RGB idealnie biała lub szara czyli R=G=B)
Jak światło jest idealnie monochromatyczne, to kartka ma być idealnie
w tym kolorze. A czarna dziura natomiast ma wyjść R=G=B=0. I finito!
A balans bieli konwertuje kolory na inne niż było widać.

    Przeciwnie - balans bieli konwertuje kolory na takie jak "widać"
(chyba że masz odcięty dopływ sygnałów z oka do mózgu :))



To jacyś marketoidzi chyba wymyślili.

    Naprawdę, najpierw sobie poczytaj. To dobra rada, bo inaczej później
będzie wstyd na całą ulicę, gdy wrócisz do tego po zrozumieniu tematu...  ;-)



Ale ja nie wiem, czy ty widzisz tak samo jak ja. Ja np. jestem ślepy
na kolory*.

Ale to nie ma znaczenia!
Zakładając, że mam idealnie skalibrowany monitor

    A co to znaczy?
http://pl.wikipedia.org/wiki/Barwa_bia%C5%82a

    Ja mam na przykład temperaturę skalibrowaną na 5500K, tinta +4.
Idealnie, czy nie?  :)



i idealne zdjęcie z idealnego aparatu:
Kolor nieba powinien mieć idealnie takie samo widmo jak kolor nieba,
które widziałem.

    Chciałbym mieć monitor z takim gamutem...  :)

    A tu od razu wyskakuje kolejny problem konwersji do gamutu.
Rozumiesz problem?



To można obiektywnie zmierzyć i nie trzeba się odwoływać do
właściwości wzroku.
Oczywiście ideału osiągnąć nie się nie da ale do niego należy dążyć -
a wynalazek balansu bieli tylko fałszuje kolory nie wiadomo po co.

    Mówię: najpierw sobie poczytaj aż do osiągnięcia zrozumienia tematu
(jest tego mnóstwo w sieci, można sobie znaleźć odpowiedni do swoich
potrzeb i poziomu). Potem pisz i pytaj.


pozdrawiam

Mariusz   [mr.]

7 Data: Lipiec 20 2010 10:29:08
Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli
Autor: Mariusz [mr.] 


    Zacząłem chyba mniej więcej jarzyć o co ci chodzi (śpiący byłem ;-)



    A więc, żeby może nieco trafniej pomóc dodam jeszcze (bo temat - rzeka, i nie będę prostował błędnych poglądów):

    a). aparat nie potrafi mierzyć charakterystyki widma, a monitor nie potrafi jej przekazywać - a więc podwójna niemożność => lekcja do odrobienia: metameryzm.

    b). chcesz mieć "prawdziwe", a nie "widziane" kolory? Uczciwie zżółknięte lub spomarańczowiałe obrazy w wolframówkach, zielonkawe w świetlówkach, całkiem niebieskie w cieniach, a czasem brunatne w zachodach słońca? Proszę bardzo: wołaj rawy na stałe z autentyczną temperaturą twojego monitora.

    c). no i pamiętaj, że to dopiero punkt wyjścia, a nie ostateczne rozwiązanie problemu. Zostaje sposób konwersji pomiędzy gamutami urządzeń, krzywe konwersji, gamma, charakterystyka sprzętu, softu do rawów, etc.


pozdrawiam

Mariusz [mr.]

8 Data: Lipiec 20 2010 13:33:57
Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli
Autor: dobrov 

W dniu 2010-07-20 10:29, Mariusz [mr.] pisze:


Zacząłem chyba mniej więcej jarzyć o co ci chodzi (śpiący byłem ;-)



A więc, żeby może nieco trafniej pomóc dodam jeszcze (bo temat - rzeka,
i nie będę prostował błędnych poglądów):

a). aparat nie potrafi mierzyć charakterystyki widma, a monitor nie
potrafi jej przekazywać - a więc podwójna niemożność => lekcja do
odrobienia: metameryzm.

Co do monitora - zgoda, ale o monitor się nie kłócę tylko o obrazek wynikowy.
Białe lub szare to takie, które ma R=G=B na danym pikselu - i żadnej filozofii więcej w tym temacie.

b). chcesz mieć "prawdziwe", a nie "widziane" kolory? Uczciwie
zżółknięte lub spomarańczowiałe obrazy w wolframówkach, zielonkawe w
świetlówkach, całkiem niebieskie w cieniach, a czasem brunatne w
zachodach słońca? Proszę bardzo: wołaj rawy na stałe z autentyczną
temperaturą twojego monitora.

Dlaczego monitora? Nie odwołujemy się do ułomności monitora.
Sam przyznałeś mi tu rację, że balans bieli zakłamuje kolory, bo obrazy w
wolframówkach są w rzeczywistości pożółkłe :)
No i niech takie będą. Jak mi się to nie będzie podobało, to na komputerze
je świadomie zafałszuję zabawą z balansem bieli.
Już w międzyczasie doszedłem do wniosku, że nie ma co mierzyć balansu z białej
kartki aparatem, tylko zafiksować balans na "słoneczny dzień" i powinno być git.

c). no i pamiętaj, że to dopiero punkt wyjścia, a nie ostateczne
rozwiązanie problemu. Zostaje sposób konwersji pomiędzy gamutami
urządzeń, krzywe konwersji, gamma, charakterystyka sprzętu, softu do
rawów, etc.

9 Data: Lipiec 20 2010 13:44:16
Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli
Autor: Mariusz [mr.] 


"dobrov"  wrote:

A więc, żeby może nieco trafniej pomóc dodam jeszcze (bo temat -
rzeka, i nie będę prostował błędnych poglądów):

a). aparat nie potrafi mierzyć charakterystyki widma, a monitor nie
potrafi jej przekazywać - a więc podwójna niemożność => lekcja do
odrobienia: metameryzm.

Co do monitora - zgoda, ale o monitor się nie kłócę tylko o obrazek
wynikowy. Białe lub szare to takie, które ma R=G=B na danym pikselu -
i żadnej filozofii więcej w tym temacie.

    A różnice pomiędzy monitorami mogą sięgać +/- 3000 kelwinów. I
koniec w tym temacie.



b). chcesz mieć "prawdziwe", a nie "widziane" kolory? Uczciwie
zżółknięte lub spomarańczowiałe obrazy w wolframówkach, zielonkawe w
świetlówkach, całkiem niebieskie w cieniach, a czasem brunatne w
zachodach słońca? Proszę bardzo: wołaj rawy na stałe z autentyczną
temperaturą twojego monitora.

Dlaczego monitora? Nie odwołujemy się do ułomności monitora.

    Dlatego właśnie je niwelujemy ustawiając odpowiedni balans bieli.



Sam przyznałeś mi tu rację, że balans bieli zakłamuje kolory, bo
obrazy w wolframówkach są w rzeczywistości pożółkłe :)

    Ale mózg tego nie widzi.  :)  To wyższy stopień wtajemniczenia.  :))



No i niech takie będą. Jak mi się to nie będzie podobało, to na
komputerze je świadomie zafałszuję zabawą z balansem bieli. Już w
międzyczasie doszedłem do wniosku, że nie ma co mierzyć balansu z
białej kartki aparatem, tylko zafiksować balans na "słoneczny dzień" i
powinno być git.

    Nie odrobiłeś pracy domowej.  :)


pozdrawiam

Mariusz   [mr.]

10 Data: Lipiec 21 2010 20:05:21
Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli
Autor: Gotfryd Smolik news 

On Tue, 20 Jul 2010, Mariusz   [mr.] wrote:

"dobrov"  wrote:

[...]
i idealne zdjęcie z idealnego aparatu:
Kolor nieba powinien mieć idealnie takie samo widmo jak kolor nieba,
które widziałem.

  Chciałbym mieć monitor z takim gamutem...  :)

....a ja luminancją.
  Bo dopiero wtedy kolory byłyby zafałszowane tak jak "naprawdę"
(oko też ma limit zdolności przystosowania się :P, co widać
mocno przymrużając oczy w warunkach "oślepiające światło").
  I nie, nie żartuję (od dawna w różnych postach daję wyraz mojej
opinii "dlaczego koncept żeby tło obrazu monitora oddawało maksymalną
jasność monitora jest zły").

  A co do "widma", to powinno paść pytanie czy potrzebne byłoby
8 luminoforów (mniej więcej w miejscach stosowanych do pomiaru
"równości widma" oświetlenia studyjnego, o ile się nie mylę
coś koło 8 pozycji się mierzy), co zapewniałoby jakie takie
odwzorowanie "zgodne również dla wad wzroku" :D

pzdr, Gotfryd

11 Data: Lipiec 22 2010 09:34:32
Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli
Autor: Mariusz [mr.] 


"Gotfryd Smolik news"  wrote:

[...]

i idealne zdjęcie z idealnego aparatu:
Kolor nieba powinien mieć idealnie takie samo widmo jak kolor nieba,
które widziałem.

  Chciałbym mieć monitor z takim gamutem...  :)

...a ja luminancją.
 Bo dopiero wtedy kolory byłyby zafałszowane tak jak "naprawdę"
(oko też ma limit zdolności przystosowania się :P, co widać
mocno przymrużając oczy w warunkach "oślepiające światło").

    No, oczywiście, zaraz człowiek zacząłby wprowadzać warunki
dodatkowe...  :)

    Wszystkie współczesne monitory znakomicie się ściemnia, więc
traktujemy to jako oczywiste "must have". Choć w sumie nawet nie -
kto powiedział, że chodzi tylko o niebo dzienne?  :)

    Niebo zapewnia nam naprawdę szerokie spektrum - od fioletów i
wszelkich niebieskości, aż po żółcie i czerwienie. Gorzej z zieleniami,
chyba żeby dorzucić zorze polarne.  :))  Więc zaraz człowiek mówi: tak,
pełny gamut nieba, ale poszerzony o gamut choćby najnędzniejszego
współczesnego monitorka.  ;-)

    I już nasz "wynalazek" staje się produktem zabijającym wszelką
konkurencję, do którego ustawia się długa kolejka "kolorystów" z
wywieszonymi jęzorami.  :))



 I nie, nie żartuję (od dawna w różnych postach daję wyraz mojej
opinii "dlaczego koncept żeby tło obrazu monitora oddawało maksymalną
jasność monitora jest zły").

    Chodzi o otoczenie monitora??? => nie słyszałem o takim koncepcie i
faktycznie byłoby to mało życiowe.  :)



 A co do "widma", to powinno paść pytanie czy potrzebne byłoby
8 luminoforów (mniej więcej w miejscach stosowanych do pomiaru
"równości widma" oświetlenia studyjnego, o ile się nie mylę
coś koło 8 pozycji się mierzy), co zapewniałoby jakie takie
odwzorowanie "zgodne również dla wad wzroku" :D

    To oczywiście kwestia umowna - ile punktów wystarczy do odtworzenia
krzywej. W każdym razie np. colorcheckery funkcjonują pomierzone co 10
nm długości fali - daje to prawie 40 "punktów", bo faktycznie - przebieg
niektórych krzywych jest dość "burzliwy". Nawet osiem mogłoby
nie wystarczyć. :)


pozdrawiam

Mariusz   [mr.]

12 Data: Lipiec 20 2010 07:27:31
Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli
Autor: Grzegorz Krukowski 

On Mon, 19 Jul 2010 23:37:09 +0200, dobrov  wrote:

Algorytm ma działać tak, że przy idealnie białym świetle idealnie biała kartka
wychodzi w docelowym RGB idealnie biała lub szara czyli R=G=B)
Jak światło jest idealnie monochromatyczne, to kartka ma być idealnie w tym kolorze.
A czarna dziura natomiast ma wyjść R=G=B=0. I finito!
A balans bieli konwertuje kolory na inne niż było widać.
To jacyś marketoidzi chyba wymyślili.
Ależ oczywiście że tak działa, jak podasz aparatowi temperaturę
barwową światła (mierzoną dobrym światłomierzem). W przeciwnym
przypadku aparat zgaduje co ma być białe i robi to raz lepiej, raz
gorzej. A najlepsze jest to, że czasami jak wszystko ustawisz jak
mierniczki wskazują to wynik ci się nie spodoba.

Ale to nie ma znaczenia!
Ależ ma, odczucie barwy nie jest takie same u wszystkich.

Zakładając, że mam idealnie skalibrowany monitor i idealne zdjęcie z idealnego aparatu:
Kolor nieba powinien mieć idealnie takie samo widmo jak kolor nieba, które widziałem.
To można obiektywnie zmierzyć i nie trzeba się odwoływać do właściwości wzroku.
Oczywiście ideału osiągnąć nie się nie da ale do niego należy dążyć - a wynalazek balansu bieli
tylko fałszuje kolory nie wiadomo po co.
Taaak, weź sobie poczytaj, bo akurat w tej dziedzinie bardzo dużo
zależy od właściwości wzroku.
--
Kiedyś publikacja zdjęć w internecie wymagała odwagi...
dziś wystarczy aparat cyfrowy ;) (c)Billy the Fish

13 Data: Lipiec 20 2010 09:57:07
Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli
Autor: John Smith 

dobrov napisał(a):

Zakładając, że mam idealnie skalibrowany monitor i idealne zdjęcie z
idealnego aparatu:
Kolor nieba powinien mieć idealnie takie samo widmo jak kolor nieba,
które widziałem.

Pod warunkiem, że zdjęcie będziesz oglądał w warunkach jakie panowały
wtedy. Przede wszystkim chodzi o barwę świateł i całego otoczenia
sfotografowanej sceny, ich bezwzględną jasność, ale również o Twoją
kondycję psychofizyczną (np zmęczenie lub euforię) oraz dynamikę
adaptacji Twojego wzroku do ww. parametrów środowiska (np zaskoczenie
nagłą zmianą parametrów światła lub jasnością sceny).

Czyli de facto musiałbyś odtworzyć bardzo dużą dynamikę sceny, dookólnie
i jeszcze dać sobie dokładnie tyle samo czasu na reakcję swoim zmysłom
ile go miałeś ujrzawszy scenę, którą sfotografowałeś.

Dopóki tego się nie da zrobić, skazani jesteśmy na "interpretację"
kolorów zdjęcia poprzez ustawienie poprawnego (akceptowalnego,
subiektywnie neutralnego) WB, tak aby zdjęcia jedno po drugim dało się
oglądać w standardowych warunkach oświetleniowych i każde z osobna
dawało wrażenie zbliżone do zapamiętanego.

--
Mirek

14 Data: Lipiec 19 2010 22:29:29
Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli
Autor: Paweł W. 

W dniu 2010-07-19 21:54, Gotfryd Smolik news pisze:

A co chcesz mierzyć, "rzeczywisty kolor białej kartki"?
No to musisz - niby skąd aparat (lub program) ma znać dane *OŚWIETLENIA*?

Sądzę, że wystarczy wymusić wywołanie następnych zdjęć wg. ustalonych parametrów pierwszego zdjęcia. Balans bieli nie na as shot, bo przy każdym zdjęciu aparat mógł w trybie auto dobrać inny balans(o czym przekonał się pytający), a w z góry zadanej temp. barwowej. Jakiej? Zależy od motywu i gustu pytającego. Szara karta w promieniach zachodzącego słońca nie jest szara :P

15 Data: Lipiec 20 2010 01:43:41
Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli
Autor: Dominik 

On 19 Lip, 21:02, dobrov  wrote:

witam
Myślałem dotąd, że balans bieli nie ma wpływu na plik RAW, który dostaję z aparatu.
Ustawione mam na AUTO (wyłączyć się nie da).
Jakież było moje dziwienie, kiedy dostałem dwa zachodzące za siebie zdjęcia (do panoramy), z takimi
smaymi parametrami ekspozycji ale ewidentnie z innymi kolorami.
Czy NEF-y z Nikona zawierają informację o balansie bieli? Czy raw therapee potrafi to intepretować?
Jak najlepiej do tego podejść, żeby nie mieć kłopotów? Z białą kartką latać i mierzyć?

pozdrawiam

1. troche dziwi mnie to, ze robisz fotki w RAW a nie potrafisz
przełączyć balansu bieli w aparacie na sztywno ustawiony,ale to nie ma
znaczenia w Twoich problemach (patrz punkt 3.)
2. nie każdy program do obróbki RAW potrafi zastosować jako wyjsciowe
"ustawienia aparatu" - z tego co wiem robio to tylko Nikon Capture,
wiekszośc programów obrabi adnae RAW "po swojemu" - z wikększą lub
mniejszą mozliowści ustawienia predefiniowanych włąsnych parametrów
tej obróbki.
3. hmm... ale docelowo - przecież własnie na tym polega zaleta pliku
RAW. nawet jesli w aparcie masz balnas bieli ustawiny na "AUTO" -
mozesz balans bieli dopasować w dowolnym programie do obrówbki RAW
ręcznie.
niezaleznie od tego co "wymyśli" porgram do obrówbki RAW dla kazdej
fotki - po porstu podajesz takie same paraemty WB (czyli taką samą
temapraturę barowową w Kelvinach lub takie samo ustawienie typu
"słoneczny dzien","zachmurzone" itd) dla wszystkich fotek w programie
w ktorym obrabiasz. jesli pozoastałę parametry wykoania zdjęcia (ISO,
przysłona, czas) były identyczne (bo przeciez takie ustawiamy dla
łączenia kilku zdjęc) - wówczas kolory docelowe muszą być identyczne.

pozdrawiam
Dominik i jego fotogalerie
http://dominik.4me.pl

16 Data: Lipiec 20 2010 13:41:55
Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli
Autor: dobrov 

W dniu 2010-07-20 10:43, Dominik pisze:

On 19 Lip, 21:02,   wrote:
witam
Myślałem dotąd, że balans bieli nie ma wpływu na plik RAW, który dostaję z aparatu.
Ustawione mam na AUTO (wyłączyć się nie da).
Jakież było moje dziwienie, kiedy dostałem dwa zachodzące za siebie zdjęcia (do panoramy), z takimi
smaymi parametrami ekspozycji ale ewidentnie z innymi kolorami.
Czy NEF-y z Nikona zawierają informację o balansie bieli? Czy raw therapee potrafi to intepretować?
Jak najlepiej do tego podejść, żeby nie mieć kłopotów? Z białą kartką latać i mierzyć?

pozdrawiam

1. troche dziwi mnie to, ze robisz fotki w RAW a nie potrafisz
przełączyć balansu bieli w aparacie na sztywno ustawiony,ale to nie ma
znaczenia w Twoich problemach (patrz punkt 3.)

Nie napisałem, że nie potrafię. Nie zawracałem sobie nim dupy, bo uznałem że przy rawach nie jest on w ogóle brany pod uwagę.

2. nie każdy program do obróbki RAW potrafi zastosować jako wyjsciowe
"ustawienia aparatu" - z tego co wiem robio to tylko Nikon Capture,
wiekszośc programów obrabi adnae RAW "po swojemu" - z wikększą lub
mniejszą mozliowści ustawienia predefiniowanych włąsnych parametrów
tej obróbki.

Raw therapee chyba jednak potrafi, bo miał wybrane "camera" i faktycznie pokazał dwa zdliżone zdjęcia z różną kolorystyką - skądś tę różnię musiał wziąć.

3. hmm... ale docelowo - przecież własnie na tym polega zaleta pliku
RAW. nawet jesli w aparcie masz balnas bieli ustawiny na "AUTO" -
mozesz balans bieli dopasować w dowolnym programie do obrówbki RAW
ręcznie.

No wiem. Nie mówię, że mi informacja ginie, tylko że to niepotrzebne
zawracanie dupy. Mógłby aparat tego nie mieć i tak byłoby najlepiej :)
Albo przynajmniej żebym mógł to wyłączyć. Od teraz będę ustawiał zawsze
na "słoneczny dzień" - to chyba będzie neutralne.
Muszę walnąć kilka testów :)

niezaleznie od tego co "wymyśli" porgram do obrówbki RAW dla kazdej
fotki - po porstu podajesz takie same paraemty WB (czyli taką samą
temapraturę barowową w Kelvinach lub takie samo ustawienie typu
"słoneczny dzien","zachmurzone" itd) dla wszystkich fotek w programie
w ktorym obrabiasz. jesli pozoastałę parametry wykoania zdjęcia (ISO,
przysłona, czas) były identyczne (bo przeciez takie ustawiamy dla
łączenia kilku zdjęc) - wówczas kolory docelowe muszą być identyczne.

jawohl; takem uczynił.

17 Data: Lipiec 22 2010 11:19:53
Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli
Autor: Marx 

Wytarczy fotografowac RAW+jpg i balans auto. Jak jpg wyszedl ok, to cieszymy sie z trafionego balansu bieli. Jak jest zle, odpalamy wolarke i wyciagamy co chcemy. Przynajmniej ja tak robie, bo szkoda mi zycia na wolanie wszystkiego z RAWow. No chyba ze twoj aparat nie potrafi robic dobrych jpg (a do tego w zasadzie przydaje sie glownie balans bieli w aparacie)...
Marx

18 Data: Lipiec 22 2010 13:48:08
Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli
Autor: dobrov 

W dniu 2010-07-22 11:19, Marx pisze:

Wytarczy fotografowac RAW+jpg i balans auto. Jak jpg wyszedl ok, to
cieszymy sie z trafionego balansu bieli. Jak jest zle, odpalamy wolarke
i wyciagamy co chcemy. Przynajmniej ja tak robie, bo szkoda mi zycia na
wolanie wszystkiego z RAWow. No chyba ze twoj aparat nie potrafi robic
dobrych jpg (a do tego w zasadzie przydaje sie glownie balans bieli w
aparacie)...
Marx

Z jpg nie podoba mi się, że wyłażą za duże (pewnie słaby procesor w aparacie ma zaimplementowany jakiś słaby algorytm). Tak ze 3-4 razy większe niż z PC przy suwaku ustawionym na 80% w stronę "best quality".

Dodatkowo całkiem często koryguję przynajmniej poziom naświetlenia, czasem przekrzywiony horyzont, czasem aberrację chromatyczną.

Wiem że jest to upierdliwe, zwłaszcza, że na moim komputerku dekodowanie raw-a
na ekran chwilę trwa no ale cóż zrobić :)

Te raw-y, które od razu uznam za dobre po prostu wrzucam do kolejki bez żadnego korygowania.

Chociaż pomyślałem sobie, że może warto wstępnie odsiewać nieostre czy brzydkie zdjęcia patrząc na jpg i kasując oba pliki jak się nie podoba.
Taa.... to mi może przyspieszyć procedurę obróbki :)

19 Data: Lipiec 22 2010 13:56:31
Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli
Autor: Andrzej Libiszewski 

W dniu 2010-07-22 13:48, dobrov pisze:


Z jpg nie podoba mi się, że wyłażÄ… za duże (pewnie słaby procesor w
aparacie ma zaimplementowany jakiś słaby algorytm). Tak ze 3-4 razy
większe niż z PC przy suwaku ustawionym na 80% w stronę "best quality".

Ło boże, to sobie jakoć w aparacie zmniejsz... Pierwsze widzę, żeby ktoś narzekał, że jakoć jpegów z puszki jest za dobra.




--
Andrzej Libiszewski; JID: andrea/at/jabster.pl, GG: 5289118
"I must rule with eye and claw — as the hawk among lesser birds."

20 Data: Lipiec 22 2010 14:08:58
Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli
Autor: dobrov 

W dniu 2010-07-22 13:56, Andrzej Libiszewski pisze:

W dniu 2010-07-22 13:48, dobrov pisze:


Z jpg nie podoba mi się, że wyłażÄ… za duże (pewnie słaby procesor w
aparacie ma zaimplementowany jakiś słaby algorytm). Tak ze 3-4 razy
większe niż z PC przy suwaku ustawionym na 80% w stronę "best quality".

Ło boże, to sobie jakoć w aparacie zmniejsz... Pierwsze widzę, żeby
ktoś narzekał, że jakoć jpegów z puszki jest za dobra.

Najwyraźniej nie rozumiesz co napisałem.
Nie mam zasrzeżeń do jakości tylko do rozmiaru. Nawet jak dam best quality
na PC to ten z aparatu i tak wyłazi większy.
Zakładam, że to wina algorytmu silnie nastawionego na przyspieszenie obliczeń.

21 Data: Lipiec 22 2010 14:31:00
Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli
Autor: Andrzej Libiszewski 

W dniu 2010-07-22 14:08, dobrov pisze:

W dniu 2010-07-22 13:56, Andrzej Libiszewski pisze:
W dniu 2010-07-22 13:48, dobrov pisze:


Z jpg nie podoba mi się, że wyłażÄ… za duże (pewnie słaby procesor w
aparacie ma zaimplementowany jakiś słaby algorytm). Tak ze 3-4 razy
większe niż z PC przy suwaku ustawionym na 80% w stronę "best quality".

Ło boże, to sobie jakoć w aparacie zmniejsz... Pierwsze widzę, żeby
ktoś narzekał, że jakoć jpegów z puszki jest za dobra.

Najwyraźniej nie rozumiesz co napisałem.
Nie mam zasrzeżeń do jakości tylko do rozmiaru. Nawet jak dam best quality
na PC to ten z aparatu i tak wyłazi większy.
Zakładam, że to wina algorytmu silnie nastawionego na przyspieszenie
obliczeń.

Twoje założenie jest błÄ™dne. Stosowana jest mniejsza kompresja, żeby w obrazie było jak najmniej artefaktów na wypadek obróbki. Ty możesz nie widzieć różnicy, ale ona tam jest. Różna może być na przykład redukcja danych o kolorze.

--
Andrzej Libiszewski; JID: andrea/at/jabster.pl, GG: 5289118
"I must rule with eye and claw — as the hawk among lesser birds."

22 Data: Lipiec 22 2010 15:43:35
Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli
Autor: dobrov 

W dniu 2010-07-22 14:31, Andrzej Libiszewski pisze:

W dniu 2010-07-22 14:08, dobrov pisze:
W dniu 2010-07-22 13:56, Andrzej Libiszewski pisze:
W dniu 2010-07-22 13:48, dobrov pisze:


Z jpg nie podoba mi się, że wyłażÄ… za duże (pewnie słaby procesor w
aparacie ma zaimplementowany jakiś słaby algorytm). Tak ze 3-4 razy
większe niż z PC przy suwaku ustawionym na 80% w stronę "best quality".

Ło boże, to sobie jakoć w aparacie zmniejsz... Pierwsze widzę, żeby
ktoś narzekał, że jakoć jpegów z puszki jest za dobra.

Najwyraźniej nie rozumiesz co napisałem.
Nie mam zasrzeżeń do jakości tylko do rozmiaru. Nawet jak dam best
quality
na PC to ten z aparatu i tak wyłazi większy.
Zakładam, że to wina algorytmu silnie nastawionego na przyspieszenie
obliczeń.

Twoje założenie jest błÄ™dne. Stosowana jest mniejsza kompresja, żeby w
obrazie było jak najmniej artefaktów na wypadek obróbki. Ty możesz nie
widzieć różnicy, ale ona tam jest. Różna może być na przykład redukcja
danych o kolorze.

Kurcze ale jak na PC ustawię best quality to jakim cudem wychodzi mniejszy?
best quality jest oszukane i wcale nie best?

23 Data: Lipiec 22 2010 18:05:08
Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli
Autor: Andrzej Libiszewski 

Dnia Thu, 22 Jul 2010 15:43:35 +0200, dobrov napisał(a):


Twoje założenie jest błÄ™dne. Stosowana jest mniejsza kompresja, żeby w
obrazie było jak najmniej artefaktów na wypadek obróbki. Ty możesz nie
widzieć różnicy, ale ona tam jest. Różna może być na przykład redukcja
danych o kolorze.

Kurcze ale jak na PC ustawię best quality to jakim cudem wychodzi mniejszy?
best quality jest oszukane i wcale nie best?

Może zacznij od sprawdzenia (choćby i w Wikipedii), jak działa kompresja
JPEG, bo się raczej nie dogadamy bez tego.

--
Andrzej Libiszewski; JID: andrea/at/jabster.pl, GG: 5289118
"The beer was good and there was even a free lunch. The demons
tormenting the redhaired woman tied to the stake had been so shiny
they'd hurt to look at. Gone now, but the whole thing had been
beautiful. Everything was beautiful."

24 Data: Lipiec 23 2010 11:49:25
Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli
Autor: dobrov 

W dniu 2010-07-22 18:05, Andrzej Libiszewski pisze:

Dnia Thu, 22 Jul 2010 15:43:35 +0200, dobrov napisał(a):


Twoje założenie jest błÄ™dne. Stosowana jest mniejsza kompresja, żeby w
obrazie było jak najmniej artefaktów na wypadek obróbki. Ty możesz nie
widzieć różnicy, ale ona tam jest. Różna może być na przykład redukcja
danych o kolorze.

Kurcze ale jak na PC ustawię best quality to jakim cudem wychodzi mniejszy?
best quality jest oszukane i wcale nie best?

Może zacznij od sprawdzenia (choćby i w Wikipedii), jak działa kompresja
JPEG, bo się raczej nie dogadamy bez tego.

Wiem z grubsza jak działa.
No ale są chyba w standardzie jakieś warunki brzegowe określone?
Best to wg mnie określone na stałe parametry kwantyzacji algorytmu więc powinno wyjć zdjęcie takiej samej jakości za każdym razem z każdego programu. Nawet w przykładach na wikipedii masz pierwszy od góry:

"JPEG example JPG RIP 100.jpg Pełna jakoć (Q = 100)"

Nie jest tak?

25 Data: Lipiec 23 2010 12:01:18
Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli
Autor: Andrzej Libiszewski 

W dniu 2010-07-23 11:49, dobrov pisze:

W dniu 2010-07-22 18:05, Andrzej Libiszewski pisze:
Dnia Thu, 22 Jul 2010 15:43:35 +0200, dobrov napisał(a):


Twoje założenie jest błÄ™dne. Stosowana jest mniejsza kompresja, żeby w
obrazie było jak najmniej artefaktów na wypadek obróbki. Ty możesz nie
widzieć różnicy, ale ona tam jest. Różna może być na przykład redukcja
danych o kolorze.

Kurcze ale jak na PC ustawię best quality to jakim cudem wychodzi
mniejszy?
best quality jest oszukane i wcale nie best?

Może zacznij od sprawdzenia (choćby i w Wikipedii), jak działa kompresja
JPEG, bo się raczej nie dogadamy bez tego.

Wiem z grubsza jak działa.
No ale są chyba w standardzie jakieś warunki brzegowe określone?

Nie jest określone co oznacza tryb Best itd. Krótko mówiąc, zależy to od implementacji algorytmu w konkretnym programie.

Best to wg mnie określone na stałe parametry kwantyzacji algorytmu więc
powinno wyjć zdjęcie takiej samej jakości za każdym razem z każdego
programu.

Mylisz się.


  Nawet w przykładach na wikipedii masz pierwszy od góry:

"JPEG example JPG RIP 100.jpg Pełna jakoć (Q = 100)"

Nie jest tak?


Nie. Porównanie jakościowe jest między różnymi stopniami kompresji TYM SAMYM programem. Jakoć między różnymi programami dla teoretycznie takich samych ustawień może być różna.


--
Andrzej Libiszewski; JID: andrea/at/jabster.pl, GG: 5289118
"I must rule with eye and claw — as the hawk among lesser birds."

26 Data: Lipiec 23 2010 04:16:12
Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli
Autor: nb 

at Tue 20 of Jul 2010 13:41, dobrov wrote:

....


No wiem. Nie mówię, że mi informacja ginie, tylko że to niepotrzebne
zawracanie dupy. Mógłby aparat tego nie mieć i tak byłoby najlepiej :)
Albo przynajmniej żebym mógł to wyłÄ…czyć. Od teraz będę ustawiał
zawsze na "słoneczny dzień" - to chyba będzie neutralne.
Muszę walnąć kilka testów :)

Przycisk menu nawalił w aparacie akurat przy WB "słoneczny dzień".
Aparat bez RAWów i niemal wszystkie zdjęcia były nie do naprawy.

Zresztą, jeśli masz zamiar robić testy, to rób fotkę co godzinę.
Najpierw w pokoju, kiedy się budzisz i tak przez cały dzień,
a ostatnie zdjęcie również w pokoju z błyskiem. Większoć
zdjęć będzie do wyrzucenia.

--
nb

27 Data: Lipiec 23 2010 08:24:25
Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli
Autor: Marx 

W dniu 2010-07-23 04:16, nb pisze:

Przycisk menu nawalił w aparacie akurat przy WB "słoneczny dzień".
Aparat bez RAWów i niemal wszystkie zdjęcia były nie do naprawy.
przez dlugi czas mialem (i w sumie nadal mam) aparat bez RAWow i owszem, popsuty balans bieli w jpg jest trudniej naprawic, ale w wiekszosci przypadkow da sie to zrobic. Polecam przetestowac plugin
http://www.pictocolor.com/editlabpro.htm
Byc moze jest jakis damowy ktory to potrafi (bo ten plugin to kombajn ktory potrafi duzo wiecej stad i cena wysoka)
Marx

28 Data: Lipiec 23 2010 23:39:22
Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli
Autor: nb 

at Fri 23 of Jul 2010 08:24, Marx wrote:

W dniu 2010-07-23 04:16, nb pisze:

Przycisk menu nawalił w aparacie akurat przy WB "słoneczny dzień".
Aparat bez RAWów i niemal wszystkie zdjęcia były nie do naprawy.
przez dlugi czas mialem (i w sumie nadal mam) aparat bez RAWow i
owszem, popsuty balans bieli w jpg jest trudniej naprawic, ale w
wiekszosci przypadkow da sie to zrobic. Polecam przetestowac plugin
http://www.pictocolor.com/editlabpro.htm
Byc moze jest jakis damowy ktory to potrafi (bo ten plugin to kombajn
ktory potrafi duzo wiecej stad i cena wysoka)

Tam gdzie jest możliwoć poprawienia to dam radę każdym programem,
chodzącym pod systemem unixowym.
Ale jeśli histogram jakiejś składowej będzie całkiem z brzegu,
to np z czterech odcieni czerwonego nic się nie da zrobić poza
ręcznym domalowaniem odcieni pośrednich.

--
nb

29 Data: Lipiec 27 2010 08:44:24
Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli
Autor: Marx 

W dniu 2010-07-23 23:39, nb pisze:

at Fri 23 of Jul 2010 08:24, Marx wrote:

W dniu 2010-07-23 04:16, nb pisze:

Przycisk menu nawalił w aparacie akurat przy WB "słoneczny dzień".
Aparat bez RAWów i niemal wszystkie zdjęcia były nie do naprawy.
przez dlugi czas mialem (i w sumie nadal mam) aparat bez RAWow i
owszem, popsuty balans bieli w jpg jest trudniej naprawic, ale w
wiekszosci przypadkow da sie to zrobic. Polecam przetestowac plugin
http://www.pictocolor.com/editlabpro.htm
Byc moze jest jakis damowy ktory to potrafi (bo ten plugin to kombajn
ktory potrafi duzo wiecej stad i cena wysoka)

Tam gdzie jest możliwoć poprawienia to dam radę każdym programem,
chodzącym pod systemem unixowym.
Ale jeśli histogram jakiejś składowej będzie całkiem z brzegu,
to np z czterech odcieni czerwonego nic się nie da zrobić poza
ręcznym domalowaniem odcieni pośrednich.

to byc moze zdjecie w RAW tez niewiele by pomoglo...
Marx

30 Data: Lipiec 28 2010 17:09:26
Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli
Autor: nb 

at Tue 27 of Jul 2010 08:44, Marx wrote:

W dniu 2010-07-23 23:39, nb pisze:
at Fri 23 of Jul 2010 08:24, Marx wrote:

W dniu 2010-07-23 04:16, nb pisze:

Przycisk menu nawalił w aparacie akurat przy WB "słoneczny dzień".
Aparat bez RAWów i niemal wszystkie zdjęcia były nie do naprawy.
przez dlugi czas mialem (i w sumie nadal mam) aparat bez RAWow i
owszem, popsuty balans bieli w jpg jest trudniej naprawic, ale w
wiekszosci przypadkow da sie to zrobic. Polecam przetestowac plugin
http://www.pictocolor.com/editlabpro.htm
Byc moze jest jakis damowy ktory to potrafi (bo ten plugin to
kombajn ktory potrafi duzo wiecej stad i cena wysoka)

Tam gdzie jest możliwoć poprawienia to dam radę każdym programem,
chodzącym pod systemem unixowym.
Ale jeśli histogram jakiejś składowej będzie całkiem z brzegu,
to np z czterech odcieni czerwonego nic się nie da zrobić poza
ręcznym domalowaniem odcieni pośrednich.

to byc moze zdjecie w RAW tez niewiele by pomoglo...

Tak, ale często pomaga.
Tutaj dwa JPG-i z różnymi ustawieniami
 http://nb.homeunix.org/tmp/photo/sony/
Minimalne, są bliższe RAWa, i da się z niego wyciągnąć
więcej odcieni czerwieni i szarości/bieli.
A to przykład raczej studyjny (trafiona ekspozycja) niż bojowy,
z którym częściej ma się do czynianie w praktyce.


--
nb

31 Data: Lipiec 29 2010 08:15:41
Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli
Autor: Marx 

Jakis dziwny ten przyklad.
Daj jpg domyslny z aparatu taki, ktorego naprawic sie nie da - i RAW do niego ktory daje wynik poprawny. Bo to co dales to sie przed wszystkim rozni nasyceniem
Marx

32 Data: Lipiec 23 2010 11:40:52
Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli
Autor: dobrov 

W dniu 2010-07-23 04:16, nb pisze:

at Tue 20 of Jul 2010 13:41, dobrov wrote:

...

No wiem. Nie mówię, że mi informacja ginie, tylko że to niepotrzebne
zawracanie dupy. Mógłby aparat tego nie mieć i tak byłoby najlepiej :)
Albo przynajmniej żebym mógł to wyłÄ…czyć. Od teraz będę ustawiał
zawsze na "słoneczny dzień" - to chyba będzie neutralne.
Muszę walnąć kilka testów :)

Przycisk menu nawalił w aparacie akurat przy WB "słoneczny dzień".
Aparat bez RAWów i niemal wszystkie zdjęcia były nie do naprawy.

Zresztą, jeśli masz zamiar robić testy, to rób fotkę co godzinę.
Najpierw w pokoju, kiedy się budzisz i tak przez cały dzień,
a ostatnie zdjęcie również w pokoju z błyskiem. Większoć
zdjęć będzie do wyrzucenia.

Świetny pomysł!
Ale jak je robię w rawach to nie będą do wyrzucenia :)
Poznam tylko jak działa wybrane WB w różnych warunkach.

33 Data: Lipiec 23 2010 23:35:32
Temat: Re: Nikon D5000. RAW a balans bieli
Autor: nb 

at Fri 23 of Jul 2010 11:40, dobrov wrote:

W dniu 2010-07-23 04:16, nb pisze:
at Tue 20 of Jul 2010 13:41, dobrov wrote:

...

No wiem. Nie mówię, że mi informacja ginie, tylko że to niepotrzebne
zawracanie dupy. Mógłby aparat tego nie mieć i tak byłoby najlepiej
:) Albo przynajmniej żebym mógł to wyłÄ…czyć. Od teraz będę ustawiał
zawsze na "słoneczny dzień" - to chyba będzie neutralne.
Muszę walnąć kilka testów :)

Przycisk menu nawalił w aparacie akurat przy WB "słoneczny dzień".
Aparat bez RAWów i niemal wszystkie zdjęcia były nie do naprawy.

Zresztą, jeśli masz zamiar robić testy, to rób fotkę co godzinę.
Najpierw w pokoju, kiedy się budzisz i tak przez cały dzień,
a ostatnie zdjęcie również w pokoju z błyskiem. Większoć
zdjęć będzie do wyrzucenia.

Świetny pomysł!
Ale jak je robię w rawach to nie będą do wyrzucenia :)

No nie. Prawdę mówiąc, to tam gdzie są RAWy, w ogóle nie mam
potrzeby ustawiania WB bo i tak muszę każde zdjęcie edytować
z powodu wcześniej przyjetej strategii (zero ostrzenia,
kontrastu i minimalne nasycenie kolorów).

Poznam tylko jak działa wybrane WB w różnych warunkach.

Ale podstawą jest sprawdzenie co robi WB "światło dzienne".


--
nb

Nikon D5000. RAW a balans bieli



Grupy dyskusyjne