Grupy dyskusyjne   »   Obniżenie tylko przodu o 50 mm a opór p owietrza...

Obni¿enie tylko przodu o 50 mm a opór p owietrza...



1 Data: Marzec 23 2010 09:18:17
Temat: Obni¿enie tylko przodu o 50 mm a opór p owietrza...
Autor: MichaÅ‚ 

Witam

Takie pytanie. Jest sobie auto. Rozstaw osi 2800 mm (krótka limuzyna) ktoÅ› wpada na pomys³ ¿e obni¿y mu tylko przód bo limuzyna stara, niemiecka, solidna i przód ma wysoko (dla komfortu).
Obni¿enie wynosi 50 mm wiÄ™c prawie 2% rozstawu osi.
Pytanie. Czy takie obni¿enie mo¿e realnie wp³ynąć na zu¿ycie paliwa?
JeÅ›li przyjąć wzrost powierzchni czo³owej o 2% i jeszcze ciut gorszy Cx spowodowany zmianÄ… nachylenia powiedzmy o 3% to mamy prawie 5%...
Czy potem taki tuning mo¿e zamiast katalogowych 250 km/h przysta³o ledwo co 240 km/h osiÄ…gać licznikowe a zamiast palić 10 litrów przy 120 km/h ca³e 11?



Pozdrawiam



2 Data: Marzec 23 2010 09:35:13
Temat: Re: Obni¿enie tylko przodu o 50 mm a opó r powietrza...
Autor: Tomasz Pyra 

Micha³ pisze:

Witam

Takie pytanie. Jest sobie auto. Rozstaw osi 2800 mm (krótka limuzyna) ktoÅ› wpada na pomys³ ¿e obni¿y mu tylko przód bo limuzyna stara, niemiecka, solidna i przód ma wysoko (dla komfortu).
Obni¿enie wynosi 50 mm wiÄ™c prawie 2% rozstawu osi.
Pytanie. Czy takie obni¿enie mo¿e realnie wp³ynąć na zu¿ycie paliwa?
JeÅ›li przyjąć wzrost powierzchni czo³owej o 2% i jeszcze ciut gorszy Cx spowodowany zmianÄ… nachylenia powiedzmy o 3% to mamy prawie 5%...
Czy potem taki tuning mo¿e zamiast katalogowych 250 km/h przysta³o ledwo co 240 km/h osiÄ…gać licznikowe a zamiast palić 10 litrów przy 120 km/h ca³e 11?

Je¿eli chodzi o wzrost oporu aerodynamicznego to mo¿e mieć to jakiÅ› wp³yw - zmienia siÄ™ kÄ…t natarcia samochodu, szyba i maska bÄ™dÄ… nachylone bardziej pionowo, powiÄ™kszy siÄ™ si³a dociskajÄ…ca go do ziemi.
Przy du¿ych prÄ™dkoÅ›ciach pod nisko zawieszonym  z przodu podwoziem mogÄ… pojawiać siÄ™ jakieÅ› efekty przysysania do nawierzchni spowodowane powiÄ™kszajÄ…cym siÄ™ ku ty³owi przeÅ›witem (ale tu pewnie du¿o zale¿y od aerodynamiki podwozia).

Jednak ró¿nica miÄ™dzy 240km/h a 250km/h wymaga³a by oko³o 8% wy¿szego oporu aerodynamicznego, a to tak na oko trochÄ™ za du¿o jak na obni¿enie przodu, no ale kto wie. (mierzÄ…c prÄ™dkoæ pamiÄ™taj jeszcze o b³Ä™dzie prÄ™dkoÅ›ciomierza i istotnym wp³ywie prÄ™dkoÅ›ci i kierunku wiatru)
Aerodynamika samochodu mo¿e być doæ skomplikowana i lekkie zaburzenie kÄ…ta mo¿e ju¿ popsuć te wszystkie strugi.

Co do wzrostu zu¿ycia paliwa o 10% przy 1/2 prÄ™dkoÅ›ci maksymalnej, to IMO nie ma takiej mo¿liwoÅ›ci.
Je¿eli prÄ™dkoæ maksymalna spad³a z 250 do 240, to zu¿ycie paliwa przy prÄ™dkoÅ›ci maksymalnej wzros³oby maksymalnie o 4% (zak³adajÄ…c ¿e silnik jest tak samo obciÄ…¿ony na 100%, zu¿ywa w jednostce czasu tyle samo paliwa, a samochód jedzie o 4% wolniej). W praktyce przy 240km/h obroty silnika sÄ… ni¿sze i dlatego wzrost zu¿ycia paliwa bÄ™dzie mniejszy ni¿ te 4%.

JadÄ…c z po³owÄ… prÄ™dkoÅ›ci maksymalnej, nawet je¿eli efekt zwiÄ™kszenia oporu aerodynamicznego siÄ™ idealnie skaluje, to przy 120km/h zu¿ycie paliwa mo¿e wzrosnąć o maksymalnie 1/4 tego co przy prÄ™dkoÅ›ci 2x wy¿szej. Czyli bÄ™dzie to nie wiÄ™cej ni¿ 1%.

Obniżenie tylko przodu o 50 mm a opór p owietrza...



Grupy dyskusyjne