Grupy dyskusyjne   »   Olej do skrzyni biegów.

Olej do skrzyni biegów.




1 Data: Listopad 06 2012 15:47:58
Temat: Olej do skrzyni biegów.
Autor: cytrynowy 

Witam.
Jak już zauważyliście nadciąga koniec sezonu.
Chciałbym wymienić olej do skrzyni biegów, czy uważacie że motul 10w40 będzie najlepszym olejem do Aprilia rs 50 tuono 2005r.? Jeśli jest zły podawajcie swoje propozycje.

Pozdro.

--
Wysłano z czytnika Ścigacz.pl -> http://grupy.scigacz.pl/




2 Data: Listopad 06 2012 17:03:46
Temat: Re: Olej do skrzyni biegów.
Autor: masti 

Dnia pięknego Tue, 06 Nov 2012 15:47:58 +0000 osobnik zwany cytrynowy
napisał:

Witam.
Jak już zauważyliście nadciąga koniec sezonu. Chciałbym wymienić olej do
skrzyni biegów, czy uważacie że motul 10w40 będzie najlepszym olejem do
Aprilia rs 50 tuono 2005r.? Jeśli jest zły podawajcie swoje propozycje.

Pozdro.

ja bym lał kujawski


--
BMW R1100GS '94
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówię, to grunt zabija!" T.Pratchett

3 Data: Listopad 06 2012 18:50:43
Temat: Re: Olej do skrzyni bieg�w.
Autor: WIADRO 

W dniu 2012-11-06 16:47, cytrynowy pisze:

motul 10w40
Nie

Szukasz sobie w internecie lub książce (instrukcji którą masz z motocyklem):
Gearbox (skrzynia biegĂłw)
"Use IP FC SAE 75W-90 oil or AGIP GEAR SYNTH oil. Alternatively, use brand name oil complying with or exceeding the API GL-4 specifications"

Interesuje cie "API GL-4" na butelce.

tu sobie poczytasz co to oznacza:
http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&ved=0CDIQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.omnibus-gh.pl%2Fplik.php%3Fid%3D346&ei=hkuZULvfHKSV0QWt0oGIBQ&usg=AFQjCNH1TmKjbrcWvMPbnZib1POOjTAHUw

I szukasz oleju przekładniowego z "API GL-4" obojętnie jakiej marki. Marka nie ma znaczenia.

Poszukaj jeszcze w instrukcji ile tego oleju się wlewa, gdzie się wylewa itp.

4 Data: Listopad 06 2012 18:54:09
Temat: Re: Olej do skrzyni bieg�w.
Autor: WIADRO 

odpowiedĹş dotyczy silnika AM6

5 Data: Listopad 06 2012 18:58:46
Temat: Re: Olej do skrzyni bieg�w.
Autor: WIADRO 

W dniu 2012-11-06 18:54, WIADRO pisze:

odpowiedĹş dotyczy silnika AM6

https://docs.google.com/gview?url=http://service.tanga-moteurs.ro/data/Aprilia_RS_50_Engine_Service_Manual.pdf&chrome=true

masz poczytaj sobie

6 Data: Listopad 07 2012 02:46:48
Temat: Re: Olej do skrzyni bieg�w.
Autor: Michal Demczuk 

W dniu wtorek, 6 listopada 2012 18:52:48 UTC+1 użytkownik WIADRO napisał:

odpowiedź dotyczy silnika AM6

Nie wiem co ta Aprilia nawymyslala w tej instrukcji co podajejesz, rozmymiem, ze kierujesz sie tym co znalezione i napisane.

Ja kierują sie doswiadczeniem moge powiedziec, ze w wiekszosci silników 2t ze standardową motocyklową skrzynia i mokrym sprzęgłem stosuje sie oleje z klasa JASO MA czyli podobne jak do silnikó 4T. Sa dedykowane oleje przekłądniowe do 2t ale mozna spokojnie zastosować silnikowy 4t.. Jednak mokre sprzegła nie toleruja olejów dedykowanych do przekłądni hipoidalnych czyli GL-4 i 5.

Zebym nie był gołosłowny na potwierdzebnie podam źródło: Oryginalna dealerska instrukcja serwosowa do Rieju - model dowolny z silnikiem AM6.

Konkludojąc: motocyklowy 10W40 z JASO MA bedzie OK

--
Pozdr..

Michał Demczuk
www.demczuk.pl
Dealer: Husqvarna, Kymco

7 Data: Listopad 07 2012 19:44:14
Temat: Re: Olej do skrzyni bieg�w.
Autor: WIADRO 

W dniu 2012-11-07 11:46, Michal Demczuk pisze:

W dniu wtorek, 6 listopada 2012 18:52:48 UTC+1 użytkownik WIADRO napisał:
odpowiedĹş dotyczy silnika AM6

Nie wiem co ta Aprilia nawymyslala w tej instrukcji co podajejesz, rozmymiem, ze kierujesz sie tym co znalezione i napisane.

Zgadza się, kierowałem się wyłącznie tym co znalazłem i co napisane.

Ja kierują sie doswiadczeniem moge powiedziec, ze w wiekszosci silników 2t ze standardową motocyklową skrzynia i mokrym sprzęgłem stosuje sie oleje z klasa JASO MA czyli podobne jak do silnikó 4T. Sa dedykowane oleje przekłądniowe do 2t ale mozna spokojnie zastosować silnikowy 4t. Jednak mokre sprzegła nie toleruja olejów dedykowanych do przekłądni hipoidalnych czyli GL-4 i 5.

Zebym nie był gołosłowny na potwierdzebnie podam źródło: Oryginalna dealerska instrukcja serwosowa do Rieju - model dowolny z silnikiem AM6.

Konkludojąc: motocyklowy 10W40 z JASO MA bedzie OK


Jeśli ty tak piszesz to pewnie tak jest.

8 Data: Listopad 07 2012 21:05:56
Temat: Re: Olej do skrzyni bieg?w.
Autor: __Maciek 

Wed, 7 Nov 2012 02:46:48 -0800 (PST) Michal Demczuk
<michal72@interia.pl> napisał:

Sa dedykowane oleje przekłądniowe do 2t ale mozna
spokojnie zastosować silnikowy 4t. Jednak mokre sprzegła
nie toleruja olejów dedykowanych do przekłądni hipoidalnych czyli GL-4 i 5.

A jakie są efekty zastosowania takiego oleju?
Ja do Rometa Charta zalałem ELF Tranself-B 80W90 GL-5 (poprzednio był
chyba Hipol - miał charakterystyczny, gryzący, nieprzyjemny zapach) i
na sprzęgło nie narzekałem. Akurat robię teraz remont silnika więc
jeżeli są przesłanki żeby wymienić olej (a nawet dokładnie wymyć
resztki poprzedniego) to mogę to teraz zrobić. Powinienem zmienić olej
na inny? Obawiam się że przy oleju o mniejszej lepkości, trwałość
elementów (zabytkowego już przecież) silnika zmniejszy się. Co
polecasz w tej sytuacji?

Kolega do WSKi leje Hipol i też nie narzeka na sprzęgło.

9 Data: Listopad 08 2012 06:46:30
Temat: Re: Olej do skrzyni bieg?w.
Autor: zbigi 

__Maciek napisał(a):

Wed, 7 Nov 2012 02:46:48 -0800 (PST) Michal Demczuk
<michal72@interia.pl> napisał:

Sa dedykowane oleje przekłądniowe do 2t ale mozna spokojnie zastosować silnikowy 4t. Jednak mokre sprzegła
nie toleruja olejów dedykowanych do przekłądni hipoidalnych czyli GL-4 i 5.

A jakie są efekty zastosowania takiego oleju?

Sa to oleje o zdecydowanie wiekszej lepkosci niz silnikowe.
To moze powodowac efekt silniejszego sklejania sprzegla oraz gorszego wysprzeglania.
Na dodatek - jezeli jest to olej przekladniowy do przekladni hipoidalnych - posiada wtedy dodatek polepszajacy prace powierzchni slizgajacych sie po sobie - zmniejszajacy wspolczynnik tarcia. W przekladni hipoidalnej, para zebow nie tylko obtacza sie po sobie, ale i przesuwa jeden po drugim. Stad koniecznosc zmniejszania wspolczynnika tarcia. Mokre, wieloplytkowe sprzeglo cierne (czyli takie stosowane w 90% motocykli) dziala dzieki wykorzystaniu sily tarcia - dla przenoszenia mozliwie duzego momentu napedowego chcielibysmy, by wspolczynnik tarcia pomiedzy tarczami sprzegla byl jak najwiekszy. I konstruktor dobiera odpowiednia pare materialow tarcza-przekladka, przyjmuje pewien usredniony dla tej pary wspolczynnik tarcia i potem liczy. Liczy, liczy kombinuje, jak zrbic sprzeglo, ktore bedzie jak najmniejsze, a bedzie przenosic jak najwiekszy moment obrotowy. Wrzeszcie konczy prace, wsadza to sprzeglo do silnika, o okreslonej mocy (a wiec i momencie obrotowym) i liczy, ze dobrze policzyl, a klyent bedzie zadowolony... Potem przychodzi uzyszkodznik, ktory postanawia zaszalec i wlewa swojemu moturowi olej przeznaczony do przekladni hipoidalnych. A potem sie dziwi, ze sprzeglo potrafi sie poslizgnac, biegi ciezko sie przelaczaja, itepe...

Ja do Rometa Charta zalałem ELF Tranself-B 80W90 GL-5 (poprzednio był
chyba Hipol - miał charakterystyczny, gryzący, nieprzyjemny zapach) i
na sprzęgło nie narzekałem. Akurat robię teraz remont silnika więc
jeżeli są przesłanki żeby wymienić olej (a nawet dokładnie wymyć
resztki poprzedniego) to mogę to teraz zrobić. Powinienem zmienić olej
na inny? Obawiam się że przy oleju o mniejszej lepkości, trwałość
elementów (zabytkowego już przecież) silnika zmniejszy się. Co
polecasz w tej sytuacji?

Wlac olej o lepkosci zalecanej przez producenta. Tam sa nietylko przekladnie )z kolami zebatymi) ale rowniez lozyska i sprzeglo wlasnie. Zle dzialanie sprzegla bedzie mialo wiekszy wplyw na trwalosc kol zebatych (i sprzegielek klowych) nizli wlanie "gorszego" oleju - jednak zalecanego przez producenta.

Kolega do WSKi leje Hipol i też nie narzeka na sprzęgło.

I ja bylem kiedys dzieckiem... ;)
1. Ktora WueSKa?
2. Moze i nie narzeka - ale widzi chociaz roznice w pracy sprzegla i skrzyni biegow?
3. A dawno wymienial tulejki slizgowe walka posredniego skrzyni biegow? ;)
Pozdrawiam!
--
zbigi i stopka zastepcza...

Olej do skrzyni biegów.