Pare pytan o CNG
1 | Data: Pa?dziernik 17 2010 12:08:56 |
Temat: Pare pytan o CNG | |
Autor: mansfeld | czy ktos z was sie orientuje z czego wynika fakt, ze na zachodzie Europy bez 2 |
Data: Pa?dziernik 17 2010 10:38:35 | Temat: Re: Pare pytan o CNG | Autor: Jacek_P | mansfeld napisal: czy cng przestalo byc u nas oplacalne ? jak to sie przelicza obecnie w Nie wiem, jaka jest wydajnoć (spalanie) CNG na 100 km. W Krakowie na stacji przy Balickiej cena CNG (chyba za m3) jest nieomal równa cenie LPG (za litr). przy lpg dodawalo sie do benzyny jakis 1-1.5 l i mniej Tak dobrze nie ma. PrzeciÄ™tnie wĹ›ród moich znajomych z niezłymi instalacjami było to 40..50% narzutu. A co do pozostałych twoich pytaĹ„, to sam chÄ™tnie poczytam odpowiedzi :) -- Pozdrawiam, Jacek 3 |
Data: Pa?dziernik 17 2010 17:23:28 | Temat: Re: Pare pytan o CNG | Autor: BydlÄ™ | Jacek_P wrote: mansfeld napisal: A jednak może tak być. U mnie auto miało gdzieĹ› to, co wypisujÄ… dziennikarze i paliło tyle samo benzyny co i gazu. Spokojna jazda - 8, normalna - 10, 12 gdy siÄ™ spieszyłem. Od dnia założenia instalacji aż do dnia sprzedaży. -- BydlÄ™ 4 |
Data: Pa?dziernik 18 2010 10:07:57 | Temat: Re: Pare pytan o CNG | Autor: P_ablo | Użytkownik "BydlÄ™" napisał w wiadomoĹ›ci > A jednak może tak być. I pewnie kupujacy musial zrobic remont glowicy bo uboga mieszanka wypalila zawory... -- Picasso 5 |
Data: Pa?dziernik 18 2010 10:29:30 | Temat: Re: Pare pytan o CNG | Autor: BydlÄ™ | P_ablo wrote: Użytkownik "BydlÄ™" napisał w wiadomoĹ›ci Nie. Silnik został sprawdzony - panowie w ASO usiedli ze zdziwniea i teĽ nie chcieli wierzyć. W koĹ„cu jeden z nich kupił to auto. I do tej pory nie narzeka, a to już ponad rok. :-) -- BydlÄ™ 6 |
Data: Pa?dziernik 18 2010 10:53:06 | Temat: Re: Pare pytan o CNG | Autor: P_ablo | Użytkownik "BydlÄ™" napisał w wiadomoĹ›ci Nie.Silnik został sprawdzony - panowie w ASO usiedli ze zdziwniea i teĽ nie chcieli wierzyć. Czyli zasilanie benzyna bylo zepsute. Samochod _musi_ palic 20% wiecej gazu. -- Picasso 7 |
Data: Pa?dziernik 18 2010 12:30:24 | Temat: Re: Pare pytan o CNG | Autor: BydlÄ™ | P_ablo wrote: Użytkownik "BydlÄ™" napisał w wiadomoĹ›ci Raczej nie. Tzn. raczej nie było zepsute. Ale - na nieszczęście dla dziennikarzy motoryzacyjnych - teoria o *przymusowych* 20% nie sprawdziła siÄ™ w praktyce. :-) -- BydlÄ™ 8 |
Data: Pa?dziernik 18 2010 14:58:02 | Temat: Re: Pare pytan o CNG | Autor: Excite | W dniu 18.10.2010 12:30, BydlÄ™ pisze: Ale - na nieszczęście dla dziennikarzy motoryzacyjnych - teoria o Zawsze sprawdzi siÄ™ w praktyce o ile bÄ™dzie prawidłowo ustawiona instalacja gazowa i sprawny silnik. Można zmniejszyć dawkÄ™ gazu tak aby spalanie zrównało siÄ™ z benzynÄ… ale bÄ™dzie to kosztem mocy oraz wypalania zaworów razem z gniazdami. Hamownia prawdÄ™ Ci powie jak dobrze jest ustawiona instalacja gazowa ale w praktyce nikt z takich drogich testów nie korzysta. 9 |
Data: Pa?dziernik 18 2010 18:10:25 | Temat: Re: Pare pytan o CNG | Autor: BydlÄ™ | Excite wrote: Hamownia prawdÄ™ Ci powie jak dobrze jest ustawiona instalacja gazowa ale w praktyce nikt z takich drogich testów nie korzysta. No właĹ›nie - hamownia (poza dyslektykami i dysortografami) kojarzy siÄ™ z tuningiem niepotrzebnym nikomu, kto jest zwykłym użytkownikim dróg niedyskutujÄ…cym rano z żonÄ… o rzekomym gwałtownym przyroĹ›cie mocy na górce, momencie na dole i łatwiejszym w zwiÄ…zku z tym wyjazdem z centrum handlowego... ;-) A mój były wehikuł wciÄ…ż jeĽdzi i wciÄ…ż nie wymaga remontu. :-) -- BydlÄ™ 10 |
Data: Pa?dziernik 19 2010 17:05:23 | Temat: Re: Pare pytan o CNG | Autor: Jakub Witkowski | W dniu 2010-10-18 12:30, BydlÄ™ pisze: P_ablo wrote: Praw fizyki nie oszukasz - ze spalania litra LPG jest mniej energii. JeĹ›li wiÄ™c w identycznych warunkach pali ci tyle samo LPG co benzyny, to oznacza że masz albo zbyt zubożonÄ… mieszankÄ™ na LPG, albo za bogatÄ… na benzynie, albo jedno i drugie. Czyli zakładajÄ…c że obecny stan zasilania silnika w LPG ci odpowiada, mógłbyĹ› teoretycznie doprowadzić układ zasilania benzynÄ… do zużycia paliwa niższego o 15-20% przy podobnie ubogiej mieszance. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogÄ… być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całoĹ›ci poglÄ…dom ich Autora. 11 |
Data: Pa?dziernik 19 2010 18:32:28 | Temat: Re: Pare pytan o CNG | Autor: MarcinJM | W dniu 2010-10-19 17:05, Jakub Witkowski pisze: Praw fizyki nie oszukasz - ze spalania litra LPG jest mniej energii. Chwila, jak ze spalenia litra LPG mamy mniej energi, to zubazajac mieszanke powodujemy, ze tej energi przybywa? Dziwna ta fizyka. :) -- Pozdrawiam MarcinJM gg: 978510, marcinjm()op.pl 12 |
Data: Pa?dziernik 19 2010 22:35:04 | Temat: Re: Pare pytan o CNG | Autor: Excite | W dniu 19.10.2010 18:32, MarcinJM pisze: Chwila, jak ze spalenia litra LPG mamy mniej energi, to zubazajac Zależy o jakiej postaci energie pytasz. Temperatura w cylindrze wzro¶nie a moc silnika zmaleje. 13 |
Data: Pa?dziernik 20 2010 13:01:05 | Temat: Re: Pare pytan o CNG | Autor: gr | ..
Ale CNG to LPG, i troszkę inne proporcje benzyna/LPG a inne benzyna/CNG pozdr. Gr 14 |
Data: Pa?dziernik 18 2010 08:22:24 | Temat: Re: Pare pytan o CNG | Autor: komar | W dniu 2010-10-17 12:38, Jacek_P pisze: mansfeld napisal: u mnie: benzyny w trasie pali około 16l, gazu 18-19l miasto: benzyna 18-20l, gaz 20-24l. 15 |
Data: Pa?dziernik 29 2010 17:50:53 | Temat: Re: Pare pytan o CNG | Autor: ąćęłńóśźż | To "Czajka"? 16 |
Data: Pa?dziernik 18 2010 09:57:06 | Temat: Re: Pare pytan o CNG | Autor: Yakhub | Dnia Sun, 17 Oct 2010 10:38:35 +0000 (UTC), Jacek_P napisał(a): mansfeld napisal: U mnie spalanie benzyny to ~6.5l, LPG ~7.5-8. Nie jest tak Ľle, jak opisujesz. -- Yakhub 17 |
Data: Pa?dziernik 17 2010 11:08:58 | Temat: Re: Pare pytan o CNG | Autor: BrunoJ | mansfeld napisał(a): czy ktos z was sie orientuje z czego wynika fakt, ze na zachodzie Europy bezWiesz, znajdz pozytywy. Przynajmniej nie sciemniaja ze jest w ofercie skoro w praktyce nie jest dostepne. A tak jest w przypadku wieku opcji ktore niby sa oferowane, ale w praktyce nie wystepuja. Sprobuj kupic male auto z benzynowym silnikiem i automatem (yeti 1.2 z dsg, czy punto 1.4Taut) na papierze sa, do pomacania nie ma nigdzie, zamowienie wcale nie gwarantuje ze taka sztuka zostanie wyprodukowana i dostarczona. Ale faktem jest ze takie oferty nie wystepuja u nas. W Szwecji volviacze bifuel wystepuja, fiat swego czasu oferowal multiple cng. Ogolniki na pewno znasz. Gaz slabo sie spreza wiec albo duze zbiorniki (ciezko sensownie ulokowac w aucie), albo maly zasieg. Teoretycznie mozna zrobic tankowanie w garazu, w praktyce koszt takiej instlacji poraza i jesli ktos nie ma floty aut to sie najzwyczajniej nie oplaca. W uproszczeniu - technologia fajna dla miejskich autobusow, ale nie dla indywidualnego uzytkownika domowego. -- pozdrawiam Bruno, Bydg Citroen XP 1.6i & ZX 1.4i -- Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 18 |
Data: Pa?dziernik 17 2010 16:46:24 | Temat: Re: Pare pytan o CNG | Autor: Przemek V |
czy ktos z was sie orientuje z czego wynika fakt, ze na zachodzie Europy Bo jest ze 20 stacji tankowania CNG na cał± Polskę. To co jeĽdzi na CNG to albo komunikacja miejska tankowana co wieczór w zajezdni albo floty oddziałów regionalnych PGNiG tankuj±cych w gazowni i kilka taksówkarzy, którzy maj± gazownię po drodze do domu. 19 |
Data: Pa?dziernik 17 2010 21:16:52 | Temat: Re: Pare pytan o CNG | Autor: Adam Szewczak |
czy ktos z was sie orientuje z czego wynika fakt, ze na zachodzie Europy bez problemu dostepne sa u dealerow samochody osobowe np. fiata, forda, opla z cng a u nas w ofercie takich pojazdow prawie calkiem brak ? czy oprocz seata altea jakiekolwiek inne auta osobowe sa dostepne bezposrednio od dealerow ktorejkolwiek marki z instalacjami CNG ? czy ktorakolwiek marka pozwala na montarz przez dealera instalacji CNG ? Bo przedewszystkim w DE gaz CNG ma ogromne znizki podatkowe (tam ten system rozliczania inaczej wyglada), samochodem z CNG wjedziesz tam np na buspas (w niektorych miastach), albo na starowke (w niektorych miastach). I o to sie zasadniczo rozchodzi. Nowe samochody z CNG u nas dostepne bez wiekszych problemow to Caddy, Doblo, Panda, Sprinter Problemem jest ilosc stacji. Gaz kosztuje w calej PL tyle samo bo cena jest ustalana ustawowo, obecnie zdaje sie 2.25 za m3 Roznica w cenie instalacji wynika ze specjalnego zbiornika na gaz. PZDr Adam 20 |
Data: Pa?dziernik 17 2010 23:13:32 | Temat: Re: Pare pytan o CNG | Autor: S P 1 Q X L | W dniu 2010-10-17 21:16, Adam Szewczak pisze: Gaz kosztuje w calej PL tyle samo bo cena jest ustalana ustawowo, Oho, chciałbym żeby CNG kosztowało 2,25 za METR szeĹ›cienny :) 1000 litrów za 2,25, niezły goć :P 21 |
Data: Pa?dziernik 18 2010 08:25:56 | Temat: Re: Pare pytan o CNG | Autor: komar | W dniu 2010-10-17 23:13, S P 1 Q X L pisze: W dniu 2010-10-17 21:16, Adam Szewczak pisze: no to pora zejć na ziemiÄ™ bo własnie tyle kosztuje 1 METR szeĹ›cienny CNG. 22 |
Data: Pa?dziernik 18 2010 16:16:37 | Temat: Re: Pare pytan o CNG | Autor: Jaroslaw Berezowski | Dnia Mon, 18 Oct 2010 08:25:56 +0200, komar napisał(a): no to pora zejć na ziemiÄ™ bo własnie tyle kosztuje 1 METR szeĹ›ciennyJeden normalny metr szescienny, czyli w warunkach referencyjnych. Sprezony do 150 barow bedzie ok. 150 razy mniej zajmowal :) -- Jaroslaw "jaros" Berezowski 23 |
Data: Pa?dziernik 17 2010 23:41:26 | Temat: Re: Pare pytan o CNG | Autor: Marek | W dniu 2010-10-17 12:08, mansfeld pisze: czy ktos z was sie orientuje z czego wynika fakt, ze na zachodzie Europy bez W Polsce nie ma ANI JEDNEJ ASO (autoryzowanej stacji obsługi) Opla gdzie można co¶ naprawić w autach zasilanych CNG. Najbliższy serwis jest w Berlinie. Obdzwoniłem wrocławskich "gazowników" i tutaj również nikt nie "bawi się" w gaz ziemny. Poradzono mi warsztaty gazowni i może jeszcze MPK, ale to tylko na "fuchy". Butle wymagaj± kosztownych atestów, cena CNG nie jest już atrakcyjna, niewielka liczba stacji w kraju i do tego te problemy z serwisowaniem to wszystko mnie skutecznie wyleczyło z chęci kupna auta zasilanego gazem ziemnym. -- Marek 24 |
Data: Pa?dziernik 18 2010 00:20:35 | Temat: Re: Pare pytan o CNG | Autor: Czarek Daniluk | On 17 PaĽ, 12:08, "mansfeld" wrote: ktore firmy produkuja obecnie najlepsze i najbardziej niezawodne instalacje Kolego luknij sobie na to jaka jest sieć tankowania CNG w takich Niemczech i porównaj jej wielko¶ć z wielko¶ci± sieci ładowania CNG w PL :) Litr LPG jest ekwiwalentem niecałego litra benzyny, natomiast m3 CNG jest ekwiwalentem więcej niż litra benzyny - suma summarum w m3 powinien samochód spalać mniej jego jednostek niż jednostek benzyny na tym samym dystansie. Co do producenta - musiałby¶ szukać kto produkuje/ał chociażby dla Fiata. http://cng.auto.pl/pl/stacje/stacje-cng-w-polsce.html Pozdrawiam !! 25 |
Data: Pa?dziernik 18 2010 10:01:46 | Temat: Re: Pare pytan o CNG | Autor: P_ablo | Użytkownik "mansfeld" napisał w wiadomo¶ci czy ktos z was sie orientuje z czego wynika fakt, ze na zachodzie Europy Brak popytu, ale z tego co wiem, to VW i Fiat cos tam maja w ofercie. > czy cng przestalo byc u nas oplacalne ? wlasnie tak - oszczednosc na 100 km przy tankowaniu na stacji jest tak mala, ze jesli nie masz stacji pod nosem, to niewielki ma to sens jak to sie przelicza obecnie w stosunku do benzyny? przy lpg dodawalo sie do benzyny jakis 1-1.5 l i http://www.infogaz.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=1357 > czy instalacje cng sa znacznie drozsze niz lpg i z czego wynika roznica w cenie ? W zasadzie frontkit jest identyczny jak przy LPG, roznica polega w przewodach laczacych zbiorniki z reduktorem i w samych zbiornikach. Wlasnie ze wzgledu na inne zbiorniki cena jest wyzsza. ktore firmy produkuja obecnie najlepsze i najbardziej niezawodne Nalezy wybierac to co jest latwe do serwisowania u nas. Wszystkie fabryczne instalacje sa produkowane przez jakiegos duzego i znanego producenta instalacji i tylko montowane w fabryce. Fiat montuje Tartarini, Volvo Necama itp. -- Picasso 26 |
Data: Pa?dziernik 20 2010 10:59:52 | Temat: Re: Pare pytan o CNG | Autor: bartekk |
czy ktos z was sie orientuje z czego wynika fakt, ze na zachodzie Europy bez Nieprawda. W Polsce kupisz samochód z fabryczn± instalacj± CNG. Mercedes. Fiat. Opel. Iveco. VW, samochody CNG s± w cenniku i można je bez problemu kupić u polskiego dielera. czy oprocz seata altea jakiekolwiek inne auta osobowe sa dostepne bezposrednio od dealerow Akurat Seat nie ma instalacji fabrycznej i butle masz w bagażniku a sama instalacj± jest dokładana, osobi¶cie uważam że lepiej zainteresować się instalacj± CNG z fabryki.
Czy jest opłacalne? W ubiegłym tygodniu przejechałem 4000 km, ¶rednia cena za 100km to około 17zł a nie stosowałem ekodrivingu. Swojego czasu nasza grupa cng.auto.pl wystawiła 7 pojazdów zasilanych cng do supertestu ekonomii 2010, zajęli¶my pierwsze 6 miejsc. Zafira która wygrała przejechała 100km za około 10zł Więcej możesz poczytać tutaj: http://cng.auto.pl/pl/component/content/article/101-iii-2010/301-vii-supertest-ekonomii-2010-oficjalne-wyniki-zafira-cng-prius-fabia-caddy.html Przyjmuje się takie spalanie PB 100% LPG 100% + 10-20% CNG 100% - 10% Należy pamiętać o tym że w Polsce CNG rozliczne jest m3 i obecnie na wszystkich stacjach kosztuje 2.22. Czyli samochód który pali 10 l PB będzie palił około 11-12LPG i około 9m3 CNG.
Koszt butli, do CNG musi być droższa bo stalowa lub bardzo droga ale kompozytowa
Ja i tak polecam samochód z instalacj± fabryczn± CNG, masz wtedy pewno¶ć że to prawdziwy gazowiec, silnik masz przystosowany do spalania metanu, masz wyższy topień sprężenia w komorze silnika. No butle masz ukryte pod podłog± a nie w bagażniku. Obecnie w Polsce masz 33 dostępne stacje tankowania CNG http://mapa.cng.auto.pl Je¶li interesuje Cie trochę więcej temat CNG to zapraszam na nasz± stronę: http://www.cng.auto.pl lub na forum http://www.cng.auto.pl/forum Pozdrawiam Bartek Kamiński 27 |
Data: Pa?dziernik 22 2010 01:01:33 | Temat: Re: Pare pytan o CNG | Autor: P_ablo | Użytkownik "bartekk" napisał w wiadomo¶ci > Czy jest opłacalne? W ubiegłym tygodniu przejechałem 4000 km, ¶redniacena za 100km to około 17zł hehe przestan tak agitowac... Uzywalem i uzywam wielu samochodow jezdzacych na ziemny i napisze krotko GOWNO NIE INTERES Fit Doblo CNG kosztuje ok 22 zl /100 km w trasie. Taki sam Doblo na on kosztuje jakies 26 zl/100 km. gdybym nie mial swojej sprezarki to juz dawno LT, Doblo i Courier jezdzace na CNG poszly do zyda. Co innego kiedy to mocno ALTERNATYWNE zasilanie traktujesz jak hobby... Wykorzystanie tego w niewielkiej firmie lub prywatnie przy aktualnej infrastrukturze stacji napelniania jest jakas mega pomylka. Np czasami na poznanskiej stacji trzeba czekac po 30 min na zatankowanie bo jakis rusek jedzie tranzytem przez poznan uzywana smieciarka z niemcowni, zasilana tylko CNG lub tankuje jakis podmiejski autobus. Generalnie sytuacja sie odrobine poprawila od kiedy Neoplan nie tankuje nowych autobusow jadacych na zachod europy i sladem Mana zmontowali swoja stacje... Ja ogolnie juz sie wyleczylem z tych wynalazkow! -- Picasso 28 |
Data: Pa?dziernik 22 2010 01:30:36 | Temat: Re: Pare pytan o CNG | Autor: /// Kaszpir /// | Ja ogolnie juz sie wyleczylem z tych wynalazkow! Ja jaki¶ czas temu byłem napalony na Zafirę na CNG ... Dlaczego ? Bo CNG fabryczna , silnik dostosowany , butle pod samochodem ... Dodatkowo jeszcze nie tak dawno temu cena CNG była atrakcyjna , a dodatkowy plus że ilo¶ć spalanego CNG jest tyle samo jak benzyny (a nawet trochę mniej) ... Same plusy ... Ekologia i ekonomia ... Niestety póĽniej wyszły minusy ... 1. Cena CNG wzrosła i jest wszędzie taka sama (brak konkurencji , ceny ustalane przez państwo). 2. Delikatnie mówi±c skromna ilo¶ć stacji 3. Dłuższy czas tankowania 4. W przypadku fabrycznych instalacji CNG mamy bardzo mały zbiornik na benzynę , a zbiorniki na CNG też nie s± wielkie ... Reasumuj±c: CNG fajne do samochodu który jeĽdzi tylko po mie¶cie w którym znajduje się stacja tankowania. Ze względu na bardzo mały zasięg na CNG samochód wyposażony w takie zasilanie nie nadaje się na dłuższe trasy (za mało stacji , za mały zasięg na jednym zbiorniku CNG). Osobi¶cie uważam że LPG jest dużo lepszym wyborem. Może i trochę więcej pali niż benzyny (20%) , ale cena tego paliwa zmienia się a dodatkowo stacji jest mnóstwo i nie ma żadnego problemu z zatankowaniem a sam czas tankowania jest dużo krótszy. Dodatkowo legalizacja butli jest na 10lat a same butle maj± większ± pojemno¶ć (możliwy większy przebieg do pokonania bez tankowania) i niższ± cenę. Sam byłem zwolennikiem CNG bo nadwyżki gazu mamy spore i aż się prosi o prawdziwe ekologiczne paliwo , ale bez wsparcia Państwa (stacje , ceny paliw) nie ma szans na rozwój ... |