Grupy dyskusyjne   »   Porownanie napedow 4x4

Porownanie napedow 4x4



1 Data: Styczen 14 2009 09:47:49
Temat: Porownanie napedow 4x4
Autor: Mikolaj Rydzewski 

Witam,

Ciekaw jestem zdania uzytkownikow pojazdow z napedem 4x4 jak sie sprawuje ten wynalazek. Tzn konkretnie chodzi mi o to, w jakim stopniu podczas 'cywilnej' (tzn. nie rajdy, off-road, wyscigi, etc) mozna odczuc zalety takiego napedu.

O ile w przypadku aut ze stalym napedem na obie osie to chyba nie ma watpliwosci, ze trakcja jest lepsza.

Z tego co sie orientuje, to np. Subaru i Audi uzywaja Torsena. Jak sie w praktyce sprawdza jego samoblokowanie? Mozna ruszyc gdy jedno z kol zawisnie w powietrzu? To juz nie podpada pod cywilna, jak to nazwalem, jazde, ale jestem ciekaw ;-)

A jak sie sprawuja wynalazki w rodzaju Haldexa?

Chyba Ford i Volvo tego uzywaja. Zreszta chyba wiekszosc aut marketingowo 4x4 tak naprawde to ma dlaczana druga os.
Boje sie tego, ze o ile staly naped na obie osie zapobiega poslizgowi, to w przypadku dolaczanej drugiej osi, musimy dopiero czekac na poslizg aby ona sie wlaczyla. Wyglada to tak, jakbym musial najpierw sie poslizgnac aby moc sie podeprzec, zamiast caly czas uzywac kijka...

A co jest w autach rodzaju Vitary czy innych terenowek?



2 Data: Styczen 14 2009 09:57:10
Temat: Re: Porownanie napedow 4x4
Autor:

Witam serdecznie.

A jak sie sprawuja wynalazki w rodzaju Haldexa?
Właściwie prawie jak przednionapędówki. Tylko spod świateł żwawiej ruszają na
śliskim. Przy większych prędkościach niemal nie występują uślizgi, więc nic się
nie odczuwa. Chyba, że ktoś ma nadmiar mocy.
W ostrym, żwawo pokonywanym zakręcie zwykle też trochę bardziej neutralnie niż
przednionapędówki się prowadzą.
W spokojnej jeździe bez różnicy.
...o ile staly naped na obie osie zapobiega poslizgowi...
Nie zapobiega. W skrajnych przypadkach (brak centralnego dyfra czy
jakiegokolwiek sprzęgła międzyosiowego (jak w pick-upach itp.) nawet może
powodować lekki poślizg na zmiennej czy śliskiej nawierzchni.
 
A co jest w autach rodzaju Vitary czy innych terenowek?
W Grand Vitarze jest centralny dyfer, więc lepiej się nie da jeśli chodzi o 4x4
na szosie.
Pozdrawiam.

Sebastian
http://www.speedyelise.fora.pl/

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

3 Data: Styczen 14 2009 10:01:18
Temat: Re: Porownanie napedow 4x4
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski 


 

W Grand Vitarze jest centralny dyfer,
więc lepiej się nie da jeśli chodzi o 4x4 na szosie.

A co wówczas, gdy się rusza z lodowiska?
Gdy tylko jedno koło ma oparcie -- samochód ruszy?

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

4 Data: Styczen 14 2009 10:52:21
Temat: Re: Porownanie napedow 4x4
Autor: Mikolaj Rydzewski 

Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

A co wówczas, gdy się rusza z lodowiska?
Gdy tylko jedno koło ma oparcie -- samochód ruszy?

Jesli masz otwarte dyfry to nie ruszy.
Ale np samoblokujacy sie torsen powinien pozwolic na jazde. Przynajmniej tak wynika z lektury wikipedii.
Chyba, ze masz guzik blokujacy mosty.

5 Data: Styczen 14 2009 10:03:44
Temat: Re: Porownanie napedow 4x4
Autor: Mikolaj Rydzewski 

 wrote:

A jak sie sprawuja wynalazki w rodzaju Haldexa?
Właściwie prawie jak przednionapędówki. Tylko spod świateł żwawiej ruszają na
śliskim. Przy większych prędkościach niemal nie występują uślizgi, więc nic się
nie odczuwa. Chyba, że ktoś ma nadmiar mocy.

Nie wystepuja uslizgi bo sie dolacza tylna os? Ale ona przeciez dolacza sie wtedy, kiedy kola przedniej zaczna sie slizgac...

...o ile staly naped na obie osie zapobiega poslizgowi...
Nie zapobiega. W skrajnych przypadkach (brak centralnego dyfra czy
jakiegokolwiek sprzęgła międzyosiowego (jak w pick-upach itp.) nawet może
powodować lekki poślizg na zmiennej czy śliskiej nawierzchni.

Mowiac 'staly naped' mialem na mysli pojazd z centralnym dyfrem, w odroznieniu od takich z dolaczana jedna osia. Nie o zblokowanym centralnym dyfrze.

6 Data: Styczen 15 2009 09:35:06
Temat: Re: Porownanie napedow 4x4
Autor:

>> A jak sie sprawuja wynalazki w rodzaju Haldexa?
> Właściwie prawie jak przednionapędówki. Tylko spod świateł żwawiej ruszają na
> śliskim. Przy większych prędkościach niemal nie występują uślizgi, więc nic się
> nie odczuwa. Chyba, że ktoś ma nadmiar mocy.

Nie wystepuja uslizgi bo sie dolacza tylna os? Ale ona przeciez dolacza
sie wtedy, kiedy kola przedniej zaczna sie slizgac...
Nie występują bo jest za mały moment na kołach a boczny poślizg nie załącza
tyłu. Na szosie nawet na śliskim jeździ się jak przednionapędówką.
Oczywiście przy bardzo agresywnej jeździe lub nadmiarze mocy tył się nieco
załącza ale bez większego wpływu. Niektóre autka dostają wtedy nagłej
nadsterowności.

Co do Grand Vitary, to ma nie tylko centralny dyfer z ograniczonym poślizgiem
ale także możliwość jego blokady jak w dużych terenówkach. W tej klasie cenowej
nie ma lepszego napędu. Jest GV, dalej Forester bez ręcznej blokady dyfra, długo
długo nic i później Land Crusery itp. drogie maszyny.
Po środku wynalazki FWD z Haldexami i Torsenami na tył.
Bo tych bez dyfra czy sprzęgła międzyosiowego nie liczymy, prawda?
Pozdrawiam.

Sebastian
http://www.speedyelise.fora.pl/

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

7 Data: Styczen 14 2009 09:57:42
Temat: Re: Porownanie napedow 4x4
Autor: Adam 'Chloru' Drzewososki 

Dnia 14.01.2009 Mikolaj Rydzewski  napisał/a:

Witam,

Ciekaw jestem zdania uzytkownikow pojazdow z napedem 4x4 jak sie
sprawuje ten wynalazek. Tzn konkretnie chodzi mi o to, w jakim stopniu
podczas 'cywilnej' (tzn. nie rajdy, off-road, wyscigi, etc) mozna odczuc
zalety takiego napedu.

O ile w przypadku aut ze stalym napedem na obie osie to chyba nie ma
watpliwosci, ze trakcja jest lepsza.

Z tego co sie orientuje, to np. Subaru i Audi uzywaja Torsena. Jak sie w

Akurat w Subaru zalezy to od rodzaju skrzyni, modelu auta, rocznika
oraz dyfra ;-)

--
___________________________________________
Chloru *** D14A1 *** chloru at chloru net

8 Data: Styczen 14 2009 09:52:20
Temat: Re: Porownanie napedow 4x4
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski 


"Mikolaj Rydzewski"

Chyba Ford i Volvo tego uzywaja. Zreszta chyba wiekszosc aut marketingowo 4x4 tak naprawde to ma dlaczana druga os.
Boje sie tego, ze o ile staly naped na obie osie zapobiega poslizgowi, to w przypadku dolaczanej drugiej osi, musimy dopiero czekac na poslizg aby ona sie wlaczyla. Wyglada to tak, jakbym musial najpierw sie poslizgnac aby moc sie podeprzec, zamiast caly czas uzywac kijka...

Mnie uczono, że Volvo ma stale na 2 osie przy 4x4.
Chętnie dowiem się czegoś na ten temat.

I ponoć stale elektronika dozoruje ślizganie kół, dzięki czemu w czasie
cywilnej ;) jazdy każde koło przenosi napęd na miarę swych możliwości.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

10 Data: Styczen 16 2009 06:32:21
Temat: Re: Porownanie napedow 4x4
Autor: Zygmunt M. Zarzecki 

dozoruje - podobno reakcja następuje w czasie 1/2 obrotu wału
Mam już drugie Volvo AWD, wcześniej S60 2,5T AWD
teraz XC70 Cross Country i do cywilnych zastosowań
volvovski system AWD jest bardzo dobry,
choć np. BMW X jest moim zdaniem lepszy :)

http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc
Z pewnością już poprawili napęd.
Hehe

zyga

11 Data: Styczen 14 2009 17:43:46
Temat: Re: Porownanie napedow 4x4
Autor: ania_de 


Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" pisze:

Mnie uczono, że Volvo ma stale na 2 osie przy 4x4.
Chętnie dowiem się czegoś na ten temat.

Ktoś Ci niezłych pierdół napopowiadał ;-) ROTFL
Większość Volvo AWD staje się po czasie FWD :D bo napęd niestety jest
kiepski i pada szybko. Wał nie daje rady.

--
Pozdr,
Ania
Volvo V70 T5 2.3T '97 racing moose
Volvo V70 TDI 2.5TDI '99 road klekot

12 Data: Styczen 14 2009 17:55:06
Temat: Re: Porownanie napedow 4x4
Autor: Arni 

ania_de pisze:

Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" pisze:
Mnie uczono, że Volvo ma stale na 2 osie przy 4x4.
Chętnie dowiem się czegoś na ten temat.

Ktoś Ci niezłych pierdół napopowiadał ;-) ROTFL
Większość Volvo AWD staje się po czasie FWD :D bo napęd niestety jest kiepski i pada szybko. Wał nie daje rady.

i przekładnia kątowa :)

--
Arni         Toruń
'84 Honda CB 650 SC "Jaszczomb"
'91 Volvo 940 D24TIC diesel pozbawiony wad i przyspieszenia
'91 Honda Prelude 2,0 EX

13 Data: Styczen 14 2009 18:33:21
Temat: Re: Porownanie napedow 4x4
Autor: ania_de 


Użytkownik "Arni"  napisał :

Ktoś Ci niezłych pierdół napopowiadał ;-) ROTFL
Większość Volvo AWD staje się po czasie FWD :D bo napęd niestety jest
kiepski i pada szybko. Wał nie daje rady.

i przekładnia kątowa :)

Powitać Kolegę ;-)))

--
Pozdr,
Ania
Volvo V70 T5 2.3T '97 racing moose
Volvo V70 TDI 2.5TDI '99 road klekot

14 Data: Styczen 14 2009 19:07:04
Temat: Re: Porownanie napedow 4x4
Autor: Arni 

ania_de pisze:

Użytkownik "Arni"  napisał :

Ktoś Ci niezłych pierdół napopowiadał ;-) ROTFL
Większość Volvo AWD staje się po czasie FWD :D bo napęd niestety jest kiepski i pada szybko. Wał nie daje rady.
i przekładnia kątowa :)

Powitać Kolegę ;-)))

powitac Koleżankę :)
dotychczas nie było mnie widac? :)


--
Arni         Toruń
'84 Honda CB 650 SC "Jaszczomb"
'91 Volvo 940 D24TIC diesel pozbawiony wad i przyspieszenia
'91 Honda Prelude 2,0 EX

15 Data: Styczen 14 2009 19:29:51
Temat: Re: Porownanie napedow 4x4
Autor: ania_de 


Użytkownik "Arni"  napisał w wiadomości:

ania_de pisze:
Użytkownik "Arni"  napisał :

Ktoś Ci niezłych pierdół napopowiadał ;-) ROTFL
Większość Volvo AWD staje się po czasie FWD :D bo napęd niestety jest
kiepski i pada szybko. Wał nie daje rady.
i przekładnia kątowa :)

Powitać Kolegę ;-)))

powitac Koleżankę :)
dotychczas nie było mnie widac? :)

Muszę się bez bicia przyznać, że dłuuuuuugo nie czytałam PMSa.

--
Pozdr,
Ania
Volvo V70 T5 2.3T '97 racing moose
Volvo V70 TDI 2.5TDI '99 road klekot

16 Data: Styczen 14 2009 18:27:57
Temat: Re: Porownanie napedow 4x4
Autor: Robert Rędziak 

On Wed, 14 Jan 2009 09:52:20 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski
 wrote:

Mnie uczono, że Volvo ma stale na 2 osie przy 4x4.

 Haldeksowe 95:5. No... od biedy to stałe.

I ponoć stale elektronika dozoruje ślizganie kół, dzięki czemu w czasie
cywilnej ;) jazdy każde koło przenosi napęd na miarę swych możliwości.

 To jest miś na miarę naszych możliwości!

 http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc -- rozumiem, że już
 widziałeś?

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rędziak                     mailto:giekao-at-gmail-dot-com
zmien kreseczkę na kropeczkę:              http://forum-subaru.pl
   I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.

17 Data: Styczen 16 2009 06:33:23
Temat: Re: Porownanie napedow 4x4
Autor: Zygmunt M. Zarzecki 


Aha! Zeby nie bylo! Ja stanowczo odradzam kupno Subaru! Moj plan, to
zmniejszyc sprzedaz FHI, zeby wrocilo do poprzedniej koncepcji, bo
Legavensis, to juz stanowczo za duzo :<

Mógłbyś to napisać po polsku?

zyga

18 Data: Styczen 14 2009 23:38:25
Temat: Re: Porownanie napedow 4x4
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski 


"Eneuel Leszek Ciszewski"

Mnie uczono, że Volvo ma stale na 2 osie przy 4x4.
Chętnie dowiem się czegoś na ten temat.

I ponoć stale elektronika dozoruje ślizganie kół, dzięki czemu w czasie
cywilnej ;) jazdy każde koło przenosi napęd na miarę swych możliwości.

Aby było jasne -- nie kupuję AWD, lecz FWD. :)

I jak rozumiem, na ,,cywilne'' AWD trzeba jeszcze zaczekać. :)

Czy zawieszenie tylne do AWD jest takie jak do FWD?

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

19 Data: Styczen 14 2009 10:25:04
Temat: Re: Porownanie napedow 4x4
Autor: jasio 

Jak dziala 4x4 w audi zobaczysz na jutubje.com wpisujac audi quattro snow

Jest naprawde fajnie - wszysktie kola kreca sie na sliskim rownomiernie


Jak dziala haldex 1 i 2 genracji tez gdzies w sieci znajdziesz.
Subaru zrobilo porownanie bodajze forestera i xc 70..
Nie znam linka i nie chce mi sie tego szukac.. poszukaj sam.. naprawde warto sie posmiac.

Generalnie xc70/xc90, scody scout i inneczy jak one sie tam zwa i inne badziewie co ma ten wynalazek to sie nadaje do piachu. wyrzucone pieniadze w bloto..

Dla mnie nazwyanie samochodow z haldexem jako 4x4 to zart marketingowy... te samochody wlasciwie do niczego sie nie nadaja.. nie mowiac o podwyzszocnych kosztach spalania i awaryjnosci.

Czytalem gdzies, ze jest haldex 3 i przynajmniej na papierze fajnie to wygladalo.. ale powiem Ci szczerze, ze sadze znow ze to marketingowy belkot

20 Data: Styczen 14 2009 10:33:16
Temat: Re: Porownanie napedow 4x4
Autor: Boombastic 

Jak dziala haldex 1 i 2 genracji tez gdzies w sieci znajdziesz.
Subaru zrobilo porownanie bodajze forestera i xc 70..
Nie znam linka i nie chce mi sie tego szukac.. poszukaj sam.. naprawde warto sie posmiac.

Pośmiac to się można z Murano co podjeżdża pod gorkę i od razu się poddaje. W sieci jest masa filmików z testów aut 4x4. Szczególnie fajne były podjazdy na pochyłą i śliską rampę. Wprawdzie były to filmy promujące auta Subaru, ale może jednak choć trochę prawdziwe. Wyniki są zaskakujące.

21 Data: Styczen 14 2009 10:45:42
Temat: Re: Porownanie napedow 4x4
Autor: Mikolaj Rydzewski 

jasio wrote:

Jak dziala 4x4 w audi zobaczysz na jutubje.com wpisujac audi quattro snow

Jest naprawde fajnie - wszysktie kola kreca sie na sliskim rownomiernie

Tutaj niby tez sie wszystkie kolka reca...

Jak dziala haldex 1 i 2 genracji tez gdzies w sieci znajdziesz.
Subaru zrobilo porownanie bodajze forestera i xc 70..
Nie znam linka i nie chce mi sie tego szukac.. poszukaj sam.. naprawde warto sie posmiac.

Znam ten film, mowisz o http://pl.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc
Znawcy tematu, ci ze stajni volvo, zarzekaja sie ze prezentowane tam xc70 bylo uszkodzone.

22 Data: Styczen 14 2009 10:58:27
Temat: Re: Porownanie napedow 4x4
Autor: jasio 


Znam ten film, mowisz o http://pl.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc
Znawcy tematu, ci ze stajni volvo, zarzekaja sie ze prezentowane tam xc70 bylo uszkodzone.

No ja tez na poczatku nie moglem uwierzyc, ale w sieci jest gdzies podobno jeszcze filmik jak XC90 zjezdza z drogi i staje TYLKO przednimi kolami w sniegu. Tylne na asfalcie. Potem wsteczny i wyjazd.
Zgadnij czy udaje mu sie wyjechac?


Generalnie sam sie nad tym zastanawialem.
Mysle, ze juz czas zeby jakis wlasciciel xc70/xc90 nagral tkai film i udowodnil, ze haldex to faktycznie dziadostwo... teraz jest snieg.. no niech ktos sie skusi, sam jestem ciekawy.

24 Data: Styczen 14 2009 11:03:57
Temat: Re: Porownanie napedow 4x4
Autor: Boombastic 

Znam ten film, mowisz o http://pl.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc
Znawcy tematu, ci ze stajni volvo, zarzekaja sie ze prezentowane tam xc70 bylo uszkodzone.

Eee, ja tam widziałem jeszcze inne filmy z udziałem Volvo, szczególnie szybko przejeżdżany slalom. No nie wzbudziło to zaufania.

28 Data: Styczen 14 2009 23:06:43
Temat: Re: Porownanie napedow 4x4
Autor: Tomasz Pyra 

J.F. pisze:

Jak zawisnie to chyba z duzym trudem - 4x zero nadal rowna sie zero.
zostaja opory w lozyskach i mechanizmach ... no ale mozna hamulec wcisnac :-)

Wystarczy ESP które przyhamuje wirujące koło.
Można też hamulcem.

29 Data: Styczen 15 2009 13:17:35
Temat: Re: Porownanie napedow 4x4
Autor: Robert Rędziak 

On Wed, 14 Jan 2009 23:06:43 +0100, Tomasz Pyra
 wrote:

Wystarczy ESP które przyhamuje wirujące koło.
Można też hamulcem.

 Chyba tylko hamulcem (bo czym innym?). Niektóre AR tak
 miały/mają zrobioną ,,szperę''... Niestety po dłuższych
 odcinkach, niemal specjalnych, wymiękały w nich hamulce. Nie
 tędy droga.

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rędziak                     mailto:giekao-at-gmail-dot-com
zmien kreseczkę na kropeczkę:              http://forum-subaru.pl
   I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.

30 Data: Styczen 18 2009 01:14:44
Temat: Re: Porownanie napedow 4x4
Autor: czak norris 

Użytkownik  napisał w wiadomości

Zalezy do czego. W Pajero Superselect zdaje sie tez uzywa hamulcow.
Nie wiem, czy przypadkiem w Defenderze tez tak nie zrobili. No ale
hamulce tam dali konkretne.

Nie wiem jak w najnowszym, ale w starych pajero superselect=centralny mechanizm różnicowy z blokadą - nic więcej. Co do defa to pierwsze słyszę, ale może zrobili teraz jakąś wersję dla metroseksulanych mężczyzn golących nogi ;-)

--
pozdrawiam,
z półobrotu ;-)

31 Data: Styczen 14 2009 22:43:55
Temat: Re: Porownanie napedow 4x4
Autor: rydzo 

Uzytkownik "Mikolaj Rydzewski"  napisal w wiadomosci

Witam,
Ciekaw jestem zdania uzytkownikow pojazdow z napedem 4x4 jak sie sprawuje
ten wynalazek. Tzn konkretnie chodzi mi o to, w jakim stopniu podczas
'cywilnej' (tzn. nie rajdy, off-road, wyscigi, etc) mozna odczuc zalety
takiego napedu.


najlepsze porównanie jakie widzialem:
http://www.wojdas.24x7.pl/naped.html


--
POzdrawiAM
rydzo

Fiat Marea Weekend 1.6 SX
BRC Sequent 24
Uniden 510 xl

32 Data: Styczen 14 2009 23:18:11
Temat: Re: Porownanie napedow 4x4
Autor: Tomasz Pyra 

Mikolaj Rydzewski pisze:

O ile w przypadku aut ze stalym napedem na obie osie to chyba nie ma watpliwosci, ze trakcja jest lepsza.

Z tego co sie orientuje, to np. Subaru i Audi uzywaja Torsena. Jak sie w praktyce sprawdza jego samoblokowanie? Mozna ruszyc gdy jedno z kol zawisnie w powietrzu? To juz nie podpada pod cywilna, jak to nazwalem, jazde, ale jestem ciekaw ;-)

A jak sie sprawuja wynalazki w rodzaju Haldexa?

Jest to samochód z napędem na przód który w sytuacji zerwania przyczepności przednich kół zostanie popchany również przez tył.
Jedyne zastosowanie tego napędu to popchanie samochodu pod śliską górę, co jednak wyczerpuje znakomitą większoć sytuacji kiedy napęd na cztery koła przydaje się w normalnej jeździe drogowej.

Do offroadu się nie nadaje, bo te sprzęgła szybko się palą.

W jeździe sportowej samochód z haldexem lubi się prowadzić gorzej niż FWD, bo podczas jazdy bokiem moc trafiająca na tylne koła się dynamicznie zmienia i tylko jednostka sterująca wie o co chodzi.


Boje sie tego, ze o ile staly naped na obie osie zapobiega poslizgowi, to w przypadku dolaczanej drugiej osi, musimy dopiero czekac na poslizg aby ona sie wlaczyla. Wyglada to tak, jakbym musial najpierw sie poslizgnac aby moc sie podeprzec, zamiast caly czas uzywac kijka...

Dokładnie tak jest.
Taki napęd nie służy do wyciągania się z poślizgu, a jedynie po to żeby dać siłÄ™ napędową w sytuacji kiedy zabrakło przyczepności przedniej osi.

Natomiast nie wiem jak z tymi najnowszymi Haldexami, bo wiadomo że to jak każdy wynalazek ma fazę wczesną i z każdą wersją powinno być coraz lepiej.


A co jest w autach rodzaju Vitary czy innych terenowek?

W aktualnej Grand Vitarze jest stały napęd z trzema dyferencjałami, środkowy z ograniczonym poślizgiem (AFAIK w zależności od silnika torsen albo szpera), możliwoć mechanicznego zablokowania środkowego mostu, do tego reduktor.

W zasadzie GV to SUV, ale z napędem od prawdziwej terenówki. To już bokiem trochę chodzi (pomijając fakt że ESP się praktycznie nie da wyłÄ…czyć).

33 Data: Styczen 16 2009 16:18:30
Temat: Re: Porownanie napedow 4x4
Autor: Sergiusz Rozanski 

Dnia 14.01.2009 Mikolaj Rydzewski  napisał/a:

Witam,

Ciekaw jestem zdania uzytkownikow pojazdow z napedem 4x4 jak sie
sprawuje ten wynalazek. Tzn konkretnie chodzi mi o to, w jakim stopniu
podczas 'cywilnej' (tzn. nie rajdy, off-road, wyscigi, etc) mozna odczuc
zalety takiego napedu.

Jak najbardziej, szczególnie zimą.

O ile w przypadku aut ze stalym napedem na obie osie to chyba nie ma
watpliwosci, ze trakcja jest lepsza.

Zależy :) ale ogólnie tak.

A co jest w autach rodzaju Vitary czy innych terenowek?

Typowy układ w klasycznej terenówce to dodatkowo reduktor w dyfrze międzyosiowym.
Ogólnie zależy to od samochodu ale głównie dołączany jest przód (tył
zapięty na stałe), czasami masz dyfer międzyosiowy, a czasami tylko na
sztywno spięte osie, no i sam reduktor czyli dodatkowe przełożenie.

W zalezności od auta mogą być to osobne wajchy do reduktora i napędów, albo w
"pakiecie" jedną wajchą zmieniasz od razu napędy i reduktor (nie masz wtedy
wszystkich opcji). Np jazdy na reduktorze na jedną oś itp.

--
*** rozanski.at.sergiusz.dot.com sq3bkn ***
***       http://www.4x4.kalisz.pl      ***
$ You have new spam in /home/serek/maildir/

Porownanie napedow 4x4



Grupy dyskusyjne