Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości
1 | Data: Sierpien 21 2008 19:19:52 |
Temat: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości | |
Autor: kffiatek |
2 |
Data: Sierpien 21 2008 19:25:45 | Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości | Autor: DoQ | kffiatek pisze: Szukam i szukam, i wszystkie podania ludowe mówią o tym, że ekonomiczna Zajrzyj do fizyki i poszukaj wzoru na opor aerodynamiczny. Pozdrawiam Pawel 3 |
Data: Sierpien 21 2008 19:42:46 | Temat: Re: Prędkoć ekonomiczna - wykres funkcji zależnoci spalania od prędkoci | Autor: J.F. | On Thu, 21 Aug 2008 19:25:45 +0200, DoQ wrote: kffiatek pisze: Lepiej poszukac samochodu z "komputerem", bo te wzory to jakies nierealne wyniki dawalyby. J. 4 |
Data: Sierpien 21 2008 19:48:28 | Temat: Re: PrÄdkoďż˝Ä ekonomiczna - wykres funk cji zależnoďż˝ci spalania od prÄdkoďż˝ci | Autor: DoQ | J.F. pisze:
Komputerek to chyba jedyna metoda zeby dokladnie to oszacowac, a z fizyki mozna wydumac, ze im szybciej tym drozej ;> Pozdrawiam Pawel 5 |
Data: Sierpien 21 2008 19:54:19 | Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości | Autor: kffiatek | Dnia Thu, 21 Aug 2008 19:25:45 +0200, DoQ napisał(a): kffiatek pisze: Co mi z oporu aerodynamicznego (który jest funkcją kwadratową prędkości), jak nie wiem nic o innych oporach i stratach mocy w tym ruchu? Licząc z oporu aerodynamicznego wyszłoby, że im wolniej tym lepiej, a najlepiej to jechać 2km/h. Twój pomysł jest kiepski także w drugą stronę. Stosunek oporów pomiędzy 130km/h a 100km/h wynosi ok. 1.7, ale nie wydaje mi się, żeby samochód spalał prawie 2x więcej przy tej różnicy. Proszę o pomoc w odpowiedzi na pytanie o spalanie, bo w szkole średniej już byłem i fizykę na tym poziomie znam. pozdrawiam -- kffiatek 6 |
Data: Sierpien 21 2008 20:07:50 | Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello kffiatek, Twój pomysł Pomysł? Fizyki nie oszukasz. jest kiepski także w drugą stronę. Stosunek oporów pomiędzy 130km/h Ależ spala tyle - na jednostkę czasu. Spalanie na jednostkę odległości byłoby w idealnych warunkach proporcjonalne do prędkości. Proszę o pomoc w odpowiedzi na pytanie o spalanie, bo w szkole Chyba jednak słabiutko. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Spam: http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack :) 7 |
Data: Sierpien 21 2008 20:22:51 | Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości | Autor: kffiatek | Dnia Thu, 21 Aug 2008 20:07:50 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a): Hello kffiatek, No tak. Jeżdżąc z prędkością 5km/h spalę najmniej paliwa... jest kiepski także w drugą stronę. Stosunek oporów pomiędzy 130km/h No to ciekawe:) Spalanie podawane na jednostkę czasu, a nie odległości to widziałem raczej w katalogach maszyn budowlanych i statków. W samochodach osobowych to zdaje egzamin wyłącznie w korku. Rozumiem, że można rozmawiać teoretycznie, ale nie przesadzajmy. Jeśli chciałbym takiej dyskusji, zacząłbym posta pisać od "załóżmy nieważki samochód o kształcie idealnej kuli". Są wykresy dla momentu obrotowego, mocy, dla spalania względem prędkości pewnie też są. Chciałem je tylko obejrzeć, a nie mogę znaleźć. Proszę o pomoc w odpowiedzi na pytanie o spalanie, bo w szkole Fajnie, że jesteś taki mądry, uznaję, że Twoja wiedza z fizyki na poziomie szkoły średniej jest bogatsza, i ogólnie jesteś wielkim uczonym. Dziękuję też, że poświęciłeś swój czas, żeby mi wzór składający się z 4 zmiennych objaśnić, ale... -> to mnie nie przybliża do odpowiedzi! Dobra, bo się dałem zapędzić w bicie piany, które nie doprowadzi mnie do niczego konstruktywnego. To, że spala więcej wiedziałem już wcześniej, nic mi nie pomogliście, nie wiedziałem tylko o ile więcej... I nie wiem dalej. Ale dzięki za poświęcony czas. pozdrawiam -- kffiatek 8 |
Data: Sierpien 21 2008 20:30:50 | Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości | Autor: MarcinJM | kffiatek pisze: Dnia Thu, 21 Aug 2008 20:07:50 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a): Owszem, jesli zastosujesz silnik ca 50ccm. Wiekszy silnik ma na tyle duze opory, ze jazda 5kmph powoduje, ze glownie silnik walczy z oporami wlasnymi i skrzyni biegow i jka ktos ladnie zauwazyl spali on co prawda ok 1,5 ltr/godzine. Ale to bedzie 1,5 /5km * 20 = 30 ltr/100km -- Pozdrawiam MarcinJM ____________________________ gg: 978510, Skype: marcin.jm 9 |
Data: Sierpien 21 2008 23:17:54 | Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello kffiatek, No tak. Jeżdżąc z prędkością 5km/h spalę najmniej paliwa...Twój pomysłPomysł? Fizyki nie oszukasz. Oczywiście. W warunkach idealnych przy uwzględnieniu tylko oporu powietrza. No to ciekawe:) Spalanie podawane na jednostkę czasu, a nie odległości tojest kiepski także w drugą stronę. Stosunek oporów pomiędzy 130km/hAleż spala tyle - na jednostkę czasu. Spalanie na jednostkę odległości Pytasz o teoretyczne podstawy związku spalania z prędkością. I te teoretyczne podstawy dostajesz. Tylko, że się niestety pomyliłem :( Ilość energii potrzebna na pokonanie oporu powietrza na określonym odcinku jest proporcjonalna do kwadratu prędkości. Ilość energii potrzebna na pokonanie innych oporów jest w przybliżeniu proporcjonalna do prędkości. Przyjmuje się za graniczną dla samochodów osobowych prędkość 100 km/h, przy której opory powietrza zaczynają odgrywać znaczącą rolę. Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze przebieg sprawności silnika - niska na niskich obrotach, osiągająca zazwyczaj maksimum na obrotach maksymalnego momentu obrotowego i potem opadająca. [...] -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Spam: http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack :) 10 |
Data: Sierpien 21 2008 20:37:00 | Temat: Re: Prędkoć ekonomiczna - wykres funkcji zależnoci spalania od prędkoci | Autor: J.F. | On Thu, 21 Aug 2008 20:07:50 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote: Twój pomysłPomysł? Fizyki nie oszukasz. jest kiepski także w drugą stronę. Stosunek oporów pomiędzy 130km/h Na jednostke czasu to jednak do trzeciej potegi, czy 2.2x wiecej. na odleglosc ciagle pozostaje kwadratowo. Na szczescie rzeczywiscosc jest inna. J. 11 |
Data: Sierpien 21 2008 20:49:51 | Temat: Re: PrÄdkoďż˝Ä ekonomiczna - wykres funk cji zależnoďż˝ci spalania od prÄdkoďż˝ci | Autor: PaweĹ | J.F. pisze: On Thu, 21 Aug 2008 20:07:50 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote: Chyba siÄ mylisz. Moim zdaniem - spalanie na jednostkÄ czasu jest proporcjonalne do kwadratu prÄdkoĹci - spalanie na jednostkÄ odległoĹci bÄdzie sumÄ dwóch składników. Jednego proporcjonalnego do prÄdkoĹci a drugiego odwrotnie proporcjonalnego do prÄdkoĹci Paweł 12 |
Data: Sierpien 21 2008 21:06:24 | Temat: Re: Prędko?ć ekonomiczna - wykres funkcji zależno?ci spalania od prędko?ci | Autor: J.F. | On Thu, 21 Aug 2008 20:49:51 +0200, Paweł wrote: J.F. pisze: Sila oporu powietrza jest proporcjonalna do kwadratu predkosci, moc potrzebna na ich pokonanie - juz do szescianu. Gdyby silnik mial stala sprawnosc, to spalanie na jednostke czasu tez byloby do szescianu, a podzieleniu przez dystans - kwadrat zostaje. No ale sprawnosc jest zmienna. - spalanie na jednostkę odległości będzie sumą dwóch składników. Jednego Jesli sa stale opory toczenia to owszem - bylby taki skladnik. J. 13 |
Data: Sierpien 21 2008 21:18:13 | Temat: Re: Prędko?ć ekonomiczna - wykres funkcji zależno?ci spalania od prędko?ci | Autor: Paweł |
Na jednostke czasu to jednak do trzeciej potegi, czy 2.2x wiecej. na odleglosc ciagle pozostaje kwadratowo.Chyba się mylisz. Moim zdaniem Przekonałeś mnie. Paweł 14 |
Data: Sierpien 21 2008 21:35:54 | Temat: Re: Prędko?ć ekonomiczna - wykres funkcji zależno?ci spalania od prędko?ci | Autor: Hinek |
Nieprawda. Przypomnij sobie wzor na moc: Moc = sila x droga/ czas [Nm/s] -- > tu chyba widac to wyraznie? Lopatologicznie: dwukrotny wzrost oporu wymaga dwukrotnie wiekszej mocy! Zaleznosc miedzy wzrostem oporu a zapotrzebowana moca jest LINIOWA. Zapotrzebowanie na moc zwieksza sie proporcjonalnie w stosunku do KWADRATU przyrostu predkosci (w przyblizeniu) Pozdr -- Hinek 15 |
Data: Sierpien 21 2008 12:47:38 | Temat: Re: Prędko?ć ekonomiczna - wykres funkcji zależno?ci spalania od prędko?ci | Autor: arek.pp | http://www.hamburger-bildungsserver.de/klima/energie/a-abb28.gif 16 |
Data: Sierpien 21 2008 22:03:31 | Temat: Re: Prędko?ć ekonomiczna - wykres funkcji zależno?ci spalania od prędko?ci | Autor: J.F. | On Thu, 21 Aug 2008 21:35:54 +0200, Hinek wrote: Użytkownik "J.F." napisał cyli moc=sila * predkosc. Lopatologicznie: dwukrotny wzrost oporu wymaga dwukrotnie Ale my o zaleznosci oporu i mocy od predkosci. Dwukrotny wzrost predkosci to 4x wzrost sily oporu aerodynamicznego [cisnieniowego]. I 8x wzrost mocy zgodnie z powyzszym wzorem. J. 17 |
Data: Sierpien 21 2008 23:01:50 | Temat: Re: Prędko?ć ekonomiczna - wykres funkcji zależno?ci spalania od prędko?ci | Autor: Hinek |
Fakt. Uwzglednilem opor pomijajac wzrost predkosci :] Pozdr -- Hinek 18 |
Data: Sierpien 21 2008 22:35:14 | Temat: Re: Prędko?ć ekonomiczna - wykres funkcji zależno?ci spalania od prędko?ci | Autor: pavellz | Użytkownik "Hinek" napisał w wiadomości
Zaraz, zaraz... W przypadku silnika elektrycznego to się zgodzę, bo ten ciągnie prąd kiedy faktycznie wykonuje pracę, natomiast w przypadku spalinowego nie ma tu takiego myku czasami, że optymalna prędkość jednak jest wyższa od 0 km/h, tzn. w pewnym zakresie praca własna silnika (np. oddawanie energii w postaci ciepła) generuje tyle spalania, że bardziej jednak opłaca się przyspieszyć? Pytanie tylko przy jakiej prędkości zyski zaczynają być widoczne z powolnej jazdy? 19 |
Data: Sierpien 21 2008 23:29:12 | Temat: Re: Prędko?ć ekonomiczna - wykres funkcji zależno?ci spalania od prędko?ci | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Hinek, Sila oporu powietrza jest proporcjonalna do kwadratu predkosci,Nieprawda. Prawda. Przypomnij sobie wzor na moc: Mylisz moc z energią. Przy wzroście prędkości maleje czas w mianowniku. Zapotrzebowanie na moc zwieksza sie proporcjonalnie w stosunku do Na pokonanie oporów powietrza - do sześcianu. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Spam: http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack :) 20 |
Data: Sierpien 22 2008 16:09:26 | Temat: Re: Re: Prędko?ć ekonomiczna - wykres funkcji za leżno?ci spalania od prędko?ci | Autor: | Nieprawda. Tak, ale skoro P=Fv, to P jest proporcjonalne do v^3, a (v+dv)^3 jest rowne w przyblizeniu v^3+3dv*v^2. Odjawszy i podzieliwszy przez v^3 mamy dP/P = 3dv/v. Czyli aby jechać np. o 5% szybciej, potrzeba 15% mocy wiecej. I to na tyle. Tomek 21 |
Data: Sierpien 22 2008 19:26:07 | Temat: Re: Prędko?ć ekonomiczna - wykres funkcji zależno?ci spalania od prędko?ci | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello lleksem, Tak, ale skoro P=Fv, to P jest proporcjonalne do v^3, a (v+dv)^3 jest Ale to jest prawdą dla małych przyrostów. Powyżej 15.7625% a nie 15% - im większy przyrost tym większy błąd. [...] -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Spam: http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack :) 22 |
Data: Sierpien 21 2008 22:11:03 | Temat: Re: PrÄdkoďż˝Ä ekonomiczna - wykres funk cji zależnoďż˝ci spalania od prÄdkoďż˝ci | Autor: Tomasz Pyra | J.F. pisze: Ależ spala tyle - na jednostkÄ czasu. Spalanie na jednostkÄ odległoĹci Bo sprawnoć roĹnie wraz z obciÄ żeniem. 23 |
Data: Sierpien 21 2008 23:20:51 | Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello J, Ależ spala tyle - na jednostkę czasu. Spalanie na jednostkę odległościNa jednostke czasu to jednak do trzeciej potegi, czy 2.2x wiecej. Wiem, już się poprawiłem. Na szczescie rzeczywiscosc jest inna. Jasne 40l/h. Ale przy 100 km/h do 5l/100km raczej byś nie zszedł. Tylko, że przy 100 km/h istotna rolę jeszcze odgrywają inne opory i stąd spożycie na poziomie 6-7 l/100 km. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Spam: http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack :) 24 |
Data: Sierpien 21 2008 20:08:22 | Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości | Autor: DoQ | kffiatek pisze: Co mi z oporu aerodynamicznego (który jest funkcją kwadratową prędkości), No bo tak wlasnie jest. A co myslales moze, ze jadac 125km/h spalisz mniej niz jadac 90km/h? Twój pomysł jest kiepski także w drugą stronę. Stosunek oporów pomiędzy Skoro znasz fizyke, to jak wyobrazasz sobie ogolny wykres zaleznosci spalania od predkosci? Bo chyba od powierzchni stawiajacej opor jak i wspolczynnika Cx powinienes zaczac. Pozdrawiam Pawel 25 |
Data: Sierpien 21 2008 20:27:55 | Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości | Autor: kffiatek | Dnia Thu, 21 Aug 2008 20:08:22 +0200, DoQ napisał(a): kffiatek pisze: Napisałem, że tak myślałem? Zerknąłem sprawdzić na początek, napisałem: "Jak duża JEST RÓŻNICA spalania między jazdą z prędkością 100km/h a 120, 130, 140?" Wiem, że spali więcej, pytanie za 100pkt jakiego rzędu są to różnice (10% 50% 100%?). Wiesz? Bo ja nie... Nie potrafię sobie tego wykresu wyobrazić, ale wiem na pewno, że kształt wykresu spalania nie będzie się pokrywał z kształtem wykresu oporu aerodynamicznego. pozdrawiam -- kffiatek 26 |
Data: Sierpien 21 2008 20:33:45 | Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości | Autor: DoQ | kffiatek pisze: Wiem, że spali więcej, pytanie za 100pkt jakiego rzędu są to różnice (10% 15% Pozdrawiam Pawel 27 |
Data: Sierpien 21 2008 21:08:42 | Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości | Autor: fuen | w googlu wpisz : 28 |
Data: Sierpien 21 2008 21:43:17 | Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości | Autor: Tomasz Pyra | fuen pisze: w googlu wpisz : bsfc na to pytanie nie odpowie (a przynajmniej nie wprost). 29 |
Data: Sierpien 21 2008 21:56:32 | Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości | Autor: Tomasz Pyra | kffiatek pisze: Szukam i szukam, i wszystkie podania ludowe mówią o tym, że ekonomiczna Dziwne źródła. Samochody ze słabymi silnikami (takie moje 1.3) najmniej zużywa przy 50-55km/h. Taka trochę większa Vectra C 3.2 zużywa najmniej przy 65-70km/h. Przy 90-130km/h to nie wiem co ma prędkość ekonomiczną... może Veyron? ;) Ta "ekonomiczna 90" bierze się stąd że w zakresie 60-90 zużycie paliwa rośnie niewiele, a prędkość jednak o połowę i po prostu w tych okolicach wypada prędkość rozsądnie ekonomiczna. Z tym że jak koniecznie zależy Ci na rekordzie zużycia paliwa, to musisz jeszcze zwolnić. Załóżmy, że to w miarę to samo. No właśnie, tylko jak w miarę? Gdzie znajdę Jeżeli chodzi o zużycie paliwa to mniej-więcej liniowa, przynajmniej przy tych wyższych prędkościach gdzie jedziesz już na najwyższym biegu. Jak przy 100km/h pali ci 10l/100km, to przy 140km/h spali 14l/100km. Liniowość załamuje się tam gdzie trzeba redukować biegi. Takie trochę uproszczenie, ale w warunkach bojowych wystarczy. 30 |
Data: Sierpien 21 2008 22:47:27 | Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości | Autor: venioo | Tomasz Pyra pisze: kffiatek pisze: Ja sie zgadzam, zaryzykowalbym tez stwierdzenie, ze najbardziej ekonomiczna predkosc to jest taka, z ktora samochod "toczy sie" na najwyzszym biegu gdy kierowca nie dotyka pedalu gazu. pzdr -- venioo +Mondeo MkI +LPG +PMS -> http://venioo.ovh.org -- > http://veni00.fotka.pl 31 |
Data: Sierpien 21 2008 23:23:04 | Temat: Re: Prędkoć ekonomiczna - wykres funkcji zależnoci spalania od prędkoci | Autor: J.F. | On Thu, 21 Aug 2008 22:47:27 +0200, venioo wrote: Ja sie zgadzam, zaryzykowalbym tez stwierdzenie, ze najbardziej Ale tak sie nie da, chyba ze z gorki :-) J. 32 |
Data: Sierpien 22 2008 15:50:42 | Temat: Re: Prędkoć ekonomiczna - wykres funkcji zależnoci spalania od prędkoci | Autor: | On Thu, 21 Aug 2008 23:23:04 +0200, J.F. On Thu, 21 Aug 2008 22:47:27 +0200, venioo wrote:Ciekawe ile osob wypowiada sie, nie wiedzac o czym. A probowales????? Nawet poldek tak sie turlal bez wiekszych klopotow. Byle po plaskim. Tomek 33 |
Data: Sierpien 22 2008 20:44:37 | Temat: Re: Prędkoć ekonomiczna - wykres funkcji zależnoci spalania od prędkoci | Autor: J.F. | On Fri, 22 Aug 2008 15:50:42 GMT, wrote: On Thu, 21 Aug 2008 23:23:04 +0200, J.F. Moze byl zle wyregulowany ? probowalem. Za niskie obroty, auto zaczyna szarpac. J. 34 |
Data: Sierpien 23 2008 16:30:51 | Temat: Re: PrÄdkoďż˝Ä ekonomiczna - wykres funk cji zależnoďż˝ci spalania od prÄdkoďż˝ci | Autor: Tomasz Pyra | pisze: Nawet poldek tak sie turlal bez wiekszych klopotow. Byle po plaskim. A co to za kryterium "nawet poldek"? Uno 1.0 było w stanie bez gazu jechaÄ nawet pod górÄ, maluch jak go ktoĹ "wyregulował" to w ogóle mógł dowolne rzeczy robiÄ. I co z tego skoro praktycznie każdy samochód w takim wypadku bÄdzie siÄ dusił? Może i nawet silnik nie zgaĹnie przy 200-300rpm, ale co z tego? Już nie mówiÄ c o tym że coĹ takiego obok ekonomicznej jazdy to nawet nie stało ;) 35 |
Data: Sierpien 22 2008 00:02:53 | Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości | Autor: Tomasz Pyra | venioo pisze: Takie trochę uproszczenie, ale w warunkach bojowych wystarczy. Oj raczej nie - to będzie miało miejsce przy obrotach w okolicach i poniżej obrotów biegu jałowego w warunkach kiedy ECU kombinuje nie dać zgasić silnika za pomocą różnych zabiegów. Silnik jest przystosowany do pracy bez obciążenia przy tych obrotach, a nie pracy pod sporym obciążeniem. Po prostu silnik nie będzie pracował wystarczająco stabilnie. Moja Corolla najmniejsze zużycie paliwa miała na IV biegu, Vectra na III biegu przy w miarę normalnych obrotach (powyżej 1500rpm). Żadnego pałowania silnika przy 500rpm. 36 |
Data: Sierpien 22 2008 12:58:49 | Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości | Autor: venioo | Tomasz Pyra pisze: venioo pisze: No ale przy mocy 115KM da sie na 5-tym biegu jechac 50km/h przy bardzo niskich obrotach, dotykajac minimalnie gaz. Przetestowane na silniku OPEL c20ne i teraz na fordowskim 1.8 dohc ;) -- venioo 37 |
Data: Sierpien 22 2008 15:49:28 | Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres f unkcji zależności spalania od prędkości | Autor: | Oj raczej nie - to będzie miało miejsce przy obrotach w okolicach i E tam. Zalezy jaki silnik..... Jazda na maks biegu na wolnych obrotach wymaga znacznie mniej mocy niz krecenie klima. Zaryzykuje, ze jazda po rownym okolo 40 km/h wymaga okolo 5 KM. Nie sa to istotnie zauwazalne obciazenia, tym bardziej, ze na samo krecenie sie silnik potrzebuje wtedy mniej wiecej dwa razy tyle (opory ruchu plus uklad wodny plus olejowy, ze o alternatorze, klimie i graj-pudle nie wspomne). Tomek 38 |
Data: Sierpien 21 2008 21:03:37 | Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcji zależności spalania od prędkości | Autor: Seweryn | "kffiatek" Załóżmy, że to w miarę to samo. No właśnie, tylko jak w miarę? Gdzieznajdę przybliżony wykres zależności spalania od prędkości? Można przyjąć, że dla większości aut najniższe jednostkowe zużycie paliwa przypada w okolicach 60 km/h. Później ze wzrostem prędkości spalanie wzrasta. Pozdrawiam, SPB 39 |
Data: Sierpien 23 2008 19:12:36 | Temat: Re: Prędkość ekonomiczna - wykres funkcjizależności spalania od prędkości | Autor: Irek | Zrobilem kiedys taki test na swoim i wyszlo mi, ze przy 100km/h pali 5.7l/100km |