Grupy dyskusyjne   »   [TECH] Problem z hamulcami

[TECH] Problem z hamulcami




1 Data: Marzec 25 2009 11:22:42
Temat: [TECH] Problem z hamulcami
Autor: gerfas 

Witam,


Walczę ostatnimi czasy z przednim hamulcem w moim Trampku (przód, dwie
tarcze). Problem zaczął się gdy oparłem (dosłownie) motocykl klamką
hamulca o glebę. Doszło do zblokowania koła, tak że sprzęt ledwie
dopchałem do garażu. Trzy razy rozbierałem już ustrojstwo i cały czas
nie udaje mi się tego naprawić. Koło cały czas jest wyczuwalnie
blokowane przez klocki (nie w takim stopniu jak na początku). Kilka faktów:
- pompka, przewody przepłukane danaturatem i przedmuchane sprężarka
- nie zauważyłem mechanicznych uszkodzeń żadnego elementu, układ jest
szczelny
- ruchome części zacisków przesmarowane
- cylinderki przeczyszczone i popsikane olejem silikonowym (smaru nie
mialem)
- układ odpowietrzany (rurka na odpowietrznik i pompowanie dopóki nie
znikną pęcherzyki powietrza)
- luz między klamką a tłoczkiem pompki jest
- po przyblokowaniu koła przez klocki próbowałem odkręcić odpowietrznik,
oraz przewód przy pompce - nic to nie zmienia
Będę wdzięczny za jakąś podpowiedź.

pozdrawiam
--
Vaesse deireadh aep eigean...
Piotr
xl600v 99'




2 Data: Marzec 25 2009 03:54:21
Temat: Re: Problem z hamulcami
Autor:

Zakładam, że po przeczyszczeniu i zmontowaniu klocki były luźne ? I
zablokowały się dopiero jak wcisnąłeś klamkę ?
Może być tak, że klamka zniekształciła obudowę pompy (cylinder w
którym porusza sie tłoczek) tak, że tłoczek nie może w pełni się
wycofać.

--
Lama

3 Data: Marzec 25 2009 12:24:10
Temat: Re: Problem z hamulcami
Autor: gerfas 

lama@lama.cc pisze:

Zakładam, że po przeczyszczeniu i zmontowaniu klocki były luźne ? I
zablokowały się dopiero jak wcisnąłeś klamkę ?

Dokładnie tak.

Może być tak, że klamka zniekształciła obudowę pompy (cylinder w
którym porusza sie tłoczek) tak, że tłoczek nie może w pełni się
wycofać.


Wydaje się że tłoczek chodzi bezproblemowo. A nawet gdyby nie cofał sie
do końca  to czy po odkręceniu np. odpowietrznika, bądź przewodu przy
pompce, klocki nie powinne puścić? Chyba że tłoczek cofając się "zasysa"
płyn hamulcowy. To by mogło być to...
Ma ktoś używaną pompkę do TA? :D

Lama


--
Vaesse deireadh aep eigean...
Piotr
xl600v 99'

4 Data: Marzec 25 2009 12:34:55
Temat: Re: Problem z hamulcami
Autor: KJ Siła Słów 

gerfas pisze:


Wydaje się że tłoczek chodzi bezproblemowo. A nawet gdyby nie cofał sie
do końca  to czy po odkręceniu np. odpowietrznika, bądź przewodu przy
pompce, klocki nie powinne puścić? Chyba że tłoczek cofając się "zasysa"
płyn hamulcowy.


Nie tyle "zasysa" co nie wypuszcza plynu z ukladu do zbiorniczka, skoro dziurki sa przedmuchane jak twierdzisz to pozostaje fizyczne ograniczenie powrotu tloczka w polozenie spoczynkowe.

KJ

5 Data: Marzec 25 2009 04:39:26
Temat: Re: Problem z hamulcami
Autor:

Jedyne co się mogło spsuć to pompka, więc może zacznij od jej
rozłożenia. Upewnisz się wtedy, że tłoczek chodzi bez przeszkód..
Przy położeniu sprzęta na pewno nie uszkodziły się przewody, tarcze
ani tłoczki ( no chyba, że położyłeś go w jakim extremalnym
miejscu :) )

--
Lama

6 Data: Marzec 25 2009 13:00:17
Temat: Re: Problem z hamulcami
Autor: wujek areks 

 gerfas napisało:

lama@lama.cc pisze:
Zakładam, że po przeczyszczeniu i zmontowaniu klocki były luźne ? I
zablokowały się dopiero jak wcisnąłeś klamkę ?

Dokładnie tak.

Może być tak, że klamka zniekształciła obudowę pompy (cylinder w
którym porusza sie tłoczek) tak, że tłoczek nie może w pełni się
wycofać.


Wydaje się że tłoczek chodzi bezproblemowo. A nawet gdyby nie cofał
sie do końca  to czy po odkręceniu np. odpowietrznika, bądź przewodu
przy pompce, klocki nie powinne puścić? Chyba że tłoczek cofając się
"zasysa" płyn hamulcowy. To by mogło być to...
Ma ktoś używaną pompkę do TA? :D

Zblokowane sa oba zaciski czy tylko jeden? Jak odkrecasz odpowietrznik, to
wyplywa pod cisnieniem? Bo jak wyplywa pod cisnieniem, to moze byc pompka
niehalo i nie pozwala plynowi sie cofnac, ale wtedy powinno blokowac obie
strony.
Jezeli po odkreceniu odpowietrznika klocki nie odpuszczaja, to moga być
zablokowane w prowadnicach, albo tloczek wyszedl z zacisku. Klocki bardzo
zuzyte? Zablokowany zacisk prawy? Moze przy glebie tez dostal mechanicznie i
sie blokuje na prowadnicach?

arek

7 Data: Marzec 25 2009 13:29:42
Temat: Re: Problem z hamulcami
Autor: gerfas 

wujek areks pisze:

Zblokowane sa oba zaciski czy tylko jeden? Jak odkrecasz odpowietrznik, to
wyplywa pod cisnieniem? Bo jak wyplywa pod cisnieniem, to moze byc pompka
niehalo i nie pozwala plynowi sie cofnac, ale wtedy powinno blokowac obie
strony.

Oba zaciski są zblokowane. Gdy odkręcam odpowietrznik płyn raczej
wypływa niż tryska. Klocki cały czas sa zaciśnięte na tarczy.

Jezeli po odkreceniu odpowietrznika klocki nie odpuszczaja, to moga być
zablokowane w prowadnicach, albo tloczek wyszedl z zacisku. Klocki bardzo
zuzyte? Zablokowany zacisk prawy? Moze przy glebie tez dostal mechanicznie i
sie blokuje na prowadnicach?

Prowadnica klocka oczyszczona ze rdzy i delikatnie posmarowana towotem.
Cylinderki wychodzą z zacisku (z tego co pamiętam) nie więcej niż 1cm
(przy zahamowaniu) więc nie ma siły że któryś mógł wypaść. Klocki w
mojej opinii (świeżaka) nie są mocno zużyte (porownując je z nowymi
które zakupilem). Zaciski nie wyglądają na uszkodzone. Jeden miał
przyrdzewiałe to ruchome połączenie (bolec w gumowym czymś). Zostało też
oczyszczone, a gumka przesmarowa, skutkiem czego dwie częsci zacisku
chodzą luźno i sprawnie.

arek


--
Vaesse deireadh aep eigean...
Piotr
xl600v 99'

8 Data: Marzec 25 2009 05:49:20
Temat: Re: Problem z hamulcami
Autor:

Jest jeszcze taka możliwość, że jest załamany przewód. Chociaż nie
potrafię sobie tego wyobrazić, ale może ...
Czy przypadkiem opierając moto o coś wystającego mogłeś zgiąć jedną z
blaszek trzymających przewód, któren wzioł i się załamał ?

9 Data: Marzec 25 2009 14:00:34
Temat: Re: Problem z hamulcami
Autor: gerfas 

lama@lama.cc pisze:
[...]

Czy przypadkiem opierając moto o coś wystającego mogłeś zgiąć jedną z
blaszek trzymających przewód, któren wzioł i się załamał ?

Mało prawdopodobne. Ale sprawdzę. Gdy płukałem denaturatem to ciecz bez
problemu wypływała z drugiej strony, więc przewody uznałem za drożne.

--
Vaesse deireadh aep eigean...
Piotr
xl600v 99'

10 Data: Marzec 25 2009 06:19:18
Temat: Re: Problem z hamulcami
Autor:

Tak BTW, to w denaturacie jest woda, więc raczej ostrożnie z tym przy
płukaniu układu hamulcowego. Upewnij się, że na pewno dobrze wszystko
w środku wysuszyłeś przed zalaniem płynem.

11 Data: Marzec 25 2009 14:57:40
Temat: Re: Problem z hamulcami
Autor: KJ Siła Słów 

gerfas pisze:


Prowadnica klocka oczyszczona ze rdzy i delikatnie posmarowana towotem.

tu towot, tam denaturat.

Z tym towotem to chyba sredni pomysl, jak rozgrzejesz hamulce to moze smarowidlo sie porozlazic na klocki. Moze teoretyzuje, ale jakos mi ten towot nie pasi.

O denaturacie Ci napisali, chyba lepsza bylaby benzyna.

KJ

12 Data: Marzec 25 2009 15:04:06
Temat: Re: Problem z hamulcami
Autor: Eskimos 

On Wed, 25 Mar 2009 14:57:40 +0100, KJ Siła Słów <KJ@noway.com> wrote:


O denaturacie Ci napisali, chyba lepsza bylaby benzyna.

Masz okazyjnie do sprzedania wszystkie uszczelki układu hamulcowego do
TA, czy co? ;P

Darz bór,
Eskimos
FJ1200
Daelim NS125 - faster, harder, scooter!!!
Poznań

13 Data: Marzec 25 2009 15:14:39
Temat: Re: Problem z hamulcami
Autor: Kefir 

Elou!
"Eskimos" <eskimos@tegoniemaicpnet.pl> wrote in message news:j7eks41a7lluvjrlqj0483qqe6i349v1724ax.com...

On Wed, 25 Mar 2009 14:57:40 +0100, KJ Siła Słów <KJ@noway.com> wrote:


O denaturacie Ci napisali, chyba lepsza bylaby benzyna.

Masz okazyjnie do sprzedania wszystkie uszczelki układu hamulcowego do
TA, czy co? ;P

Ekstrakcyjna!! Przeciez dobrze radzil: pomysl z towotem fatalny. Na klocki wylacznie pasta miedziana i to malutko.

--
Pozdrawiam, Artu / Kef & ST 955 & Fun Factory XT660X
To nie forum scigacza lecz grupa dyskusyjna pl.rec.motocykle.
FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj
NETYKIETA: http://www.grush.one.pl/article.php?id=netykieta

14 Data: Marzec 25 2009 15:41:02
Temat: Re: Problem z hamulcami
Autor: Eskimos 

On Wed, 25 Mar 2009 15:14:39 +0100, "Kefir" <kefir_spamfe_@riders.pl>
wrote:


Ekstrakcyjna!! Przeciez dobrze radzil: pomysl z towotem fatalny. Na klocki
wylacznie pasta miedziana i to malutko.

No dobra, ale skąd pomysł, że nagle po glebie cały układ sie zasyfił,
zakleił i że trzeba go intensywnie płukać? Nie prościej zmienić płyn i
najwyżej przepompowac go przez układ jakąś szklankę więcej niż trzeba
do samej wymiany?

Mozna też _delikatnie_ dłubnąć igłą w otworku zwrotnym w pompie (ten
bliżej wylotu). Jak w zbiorniczku był szlam, to przy glebie mogł tę
dziurkę zakleić, bo ona naprawdę mała jest.

Darz bór,
Eskimos
FJ1200
Daelim NS125 - faster, harder, scooter!!!
Poznań

15 Data: Marzec 25 2009 16:43:34
Temat: Re: Problem z hamulcami
Autor: Arni 

Kefir pisze:


Ekstrakcyjna!! Przeciez dobrze radzil: pomysl z towotem fatalny. Na klocki wylacznie pasta miedziana i to malutko.


a pasta miedziana to niby co, nie tłusta ? cytuje:

miedzianobrązowy proszek
miedziany i inne smary w postaci ciał stałych
olej syntetyczny zagęszczacz nieorganiczny

taki sam smar jak towot. Tym bardziej ze pewnie to nie był oryginalny smar Towota tylko jakis wspolczesny np ŁT-4 albo lepszy ;))

--
Arni         Toruń
'84 Honda CB 650 SC "Jaszczomb"
'91 Volvo 940 D24TIC diesel pozbawiony wad i przyspieszenia
'91 Honda Prelude 2,0 EX

16 Data: Marzec 25 2009 17:29:45
Temat: Re: Problem z hamulcami
Autor: KJ Siła Słów 

Arni pisze:

a pasta miedziana to niby co, nie tłusta ? cytuje:

miedzianobrązowy proszek
miedziany i inne smary w postaci ciał stałych
olej syntetyczny zagęszczacz nieorganiczny

taki sam smar jak towot.

temperatura kapania towotu to jakies 150 stopni, pasty miedzianej 650.

Czy zaciski idzie zagrzac do 150 ?

Na torze na pewno, na ulicy - nie wiem.

KJ

17 Data: Marzec 25 2009 17:49:26
Temat: Re: Problem z hamulcami
Autor: Arni 

KJ Siła Słów pisze:

Arni pisze:

a pasta miedziana to niby co, nie tłusta ? cytuje:

miedzianobrązowy proszek
miedziany i inne smary w postaci ciał stałych
olej syntetyczny zagęszczacz nieorganiczny

taki sam smar jak towot.

temperatura kapania towotu to jakies 150 stopni, pasty miedzianej 650.

zeby kapał to musi byc do duzo a tu chodzi tylko i zatłuszczenie powierzchni styku klocka z prowadnicami. Nie przecze ze pasta miedziana jest lepsza ale nie lansujmy tezy jakoby nie była tlusta jak smar :)

--
Arni         Toruń
'84 Honda CB 650 SC "Jaszczomb"
'91 Volvo 940 D24TIC diesel pozbawiony wad i przyspieszenia
'91 Honda Prelude 2,0 EX

18 Data: Marzec 25 2009 15:41:06
Temat: Re: Problem z hamulcami
Autor: KJ Siła Słów 

Eskimos pisze:

Masz okazyjnie do sprzedania wszystkie uszczelki układu hamulcowego do
TA, czy co? ;P

Jak kiedys mialem w reku spray z napisem brake cleaner to zawartosc smierdziala benzyna.

A teraz jak popatrzylem przez google to w zaleznosci od producenta bywa ze duza czesc to "benzyna lekka obrabiana wodorem" czyli ekstrakcyjna.

Po drugie to napisalem "chyba" a Ty mi kazesz dyplom z chemii robic.
:-)

KJ

19 Data: Marzec 25 2009 19:12:45
Temat: Re: Problem z hamulcami
Autor: zbigi 

Eskimos napisał(a):

On Wed, 25 Mar 2009 14:57:40 +0100, KJ Siła Słów <KJ@noway.com> wrote:

O denaturacie [do plukania] napisali, chyba lepsza bylaby benzyna.

Masz okazyjnie do sprzedania wszystkie uszczelki układu hamulcowego do
TA, czy co? ;P

Tyaaa... A moze lepiej maslanka to przeplukac czy jakims kurde TRI? :P
Plucze sie tym, czym sie napelnia - plynem hamulcowym.
A co do przypadku, to 90%, ze ulegl odksztalceniu jakis element przy pompie hamulcowej - ja bym odkrecil klamke i sprawdzil, czy wtedy odbijaja klocki.

--
pozdrrrrowienia i... do zobaczenia na szlaku :)
zbigi [@:zbiegusek na wirtualnej polsce w domenie pl]
Bestyja, Sikorka, Jasiek w worku, Dudek na strychu i inne ;)
Nowy Janów - jeszcze blizej najwiekszej dziury w Europie ;)

20 Data: Marzec 25 2009 21:14:03
Temat: Re: Problem z hamulcami
Autor: orzechor 


Użytkownik "zbigi" <zbiegusek@gdzies.w.wirtualnej.Polszcze.pl> napisał w
wiadomości news:gqds63$v3h$1news3.onet...

Eskimos napisał(a):
On Wed, 25 Mar 2009 14:57:40 +0100, KJ Siła Słów <KJ@noway.com> wrote:

O denaturacie [do plukania] napisali, chyba lepsza bylaby benzyna.

Masz okazyjnie do sprzedania wszystkie uszczelki układu hamulcowego do
TA, czy co? ;P

Tyaaa... A moze lepiej maslanka to przeplukac czy jakims kurde TRI? :P
Plucze sie tym, czym sie napelnia - plynem hamulcowym.
A co do przypadku, to 90%, ze ulegl odksztalceniu jakis element przy
pompie hamulcowej - ja bym odkrecil klamke i sprawdzil, czy wtedy odbijaja
klocki.

--
pozdrrrrowienia i... do zobaczenia na szlaku :)
zbigi [@:zbiegusek na wirtualnej polsce w domenie pl]
Bestyja, Sikorka, Jasiek w worku, Dudek na strychu i inne ;)
Nowy Janów - jeszcze blizej najwiekszej dziury w Europie ;)

Witam. W kwestii blokowania hamulców należałoby sprawdzić drożność przewodu
elastycznego. Wystarczy że w którymś miejscu wewnątrz przewód "spuchnie" a
tym samym zmniejszy się przekrój na tyle, że utrudni to swobodny powrót
płyny z zacisku przez pompę hamulcową do zbiorniczka. Przedmuchiwanie
powietrzem niczego nie wnosi i na tej podstawie nie można określić tego
uszkodzenia wewnętrznego. W moim przypadku, zwężenie nastąpiło na złączeniu
części gumowej i zaprasowanej końcówki. Wywaliłem przewód na nowy nastąpił
radość po wielokrotnym rozmontowywaniu pompki i zacisku. Po prostu
złośliwość rzeczy martwych.

orzechor

21 Data: Marzec 25 2009 13:39:27
Temat: Re: Problem z hamulcami
Autor: zbyhoo 


Witam. W kwestii blokowania hamulców należałoby sprawdzić drożność przewodu
elastycznego. Wystarczy że w którymś miejscu wewnątrz przewód "spuchnie" a
tym samym zmniejszy się przekrój na tyle, że utrudni to swobodny powrót
płyny z zacisku przez pompę hamulcową do zbiorniczka.

Kolega mnie ubiegl, mialem to samo zaproponowac. Z autopsji wiem, ze
stary, rozwarstwiony wewnatrz przewod hamulcowy potrafi w puszce
skutecznie blokowac tloczek w zacisku - dziala jak hydrauliczna
zapadka. Pozostaje sprobowac wymiany pompy na sprawna, jak rowniez
przewodu. Ja bym stawial na przewod - latwiej go uszkodzic przy
oparciu klamka o glebe niz sama pompe, ktora stanowi sztywny odlew ze
stopu alu.
______
zbyhoo
GSF 1200S '00
Olkusz/Dabrowa Gornicza

22 Data: Marzec 26 2009 18:28:39
Temat: Re: Problem z hamulcami
Autor: gerfas 

orzechor pisze:
[...]

Wywaliłem przewód na nowy nastąpił
radość po wielokrotnym rozmontowywaniu pompki i zacisku. Po prostu
złośliwość rzeczy martwych.

U mnie są trzy gumowe przewody. Pomiędzy nimi metalowe rurki i
rozdzielacz. Prawy przewód na stałe zaciśnięty w tym rozdzielaczu, więc
chyba muszę poszukać jakiegoś zestawu. Macie jakieś sprawdzone (w sensie
cenowym) źródła części zamiennych?


orzechor

--
Vaesse deireadh aep eigean...
Piotr
xl600v 99'

23 Data: Marzec 26 2009 23:26:47
Temat: Re: Problem z hamulcami
Autor: Kuczu 

gerfas pisze:

U mnie są trzy gumowe przewody. Pomiędzy nimi metalowe rurki i
rozdzielacz. Prawy przewód na stałe zaciśnięty w tym rozdzielaczu, więc
chyba muszę poszukać jakiegoś zestawu. Macie jakieś sprawdzone (w sensie
cenowym) źródła części zamiennych?

Kup (albo zrob) sobie nowe w plocie i bedzie git.


--
Kuczu
LOUD PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C
http://www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/

24 Data: Marzec 26 2009 15:40:05
Temat: Re: Problem z hamulcami
Autor: gerfas 

zbigi pisze:
[...]

A co do przypadku, to 90%, ze ulegl odksztalceniu jakis element przy
pompie hamulcowej - ja bym odkrecil klamke i sprawdzil, czy wtedy
odbijaja klocki.

Robiłem to już na początku. Zdjąłem klamkę i nic. Nie zauważyłem zeby
tłoczek nie wracał na swoją pozycję. Odkręciłem przewód hamulcowy od
pompki - żadnej zmiany.

--
Vaesse deireadh aep eigean...
Piotr
xl600v 99'

25 Data: Marzec 25 2009 13:00:36
Temat: Re: [TECH] Problem z hamulcami
Autor: Eskimos 

On Wed, 25 Mar 2009 11:22:42 +0100, gerfas <gerfas@wp.pl> wrote:

Problem zaczął się gdy oparłem (dosłownie) motocykl klamką
hamulca o glebę.

A weź dla świętego spokoju poluzuj lagi w półkach, koło miedzy kolana,
skręć w jedną, w drugą, wyprostuj, dokręć półki i zobacz wtedy.

Darz bór,
Eskimos
FJ1200
Daelim NS125 - faster, harder, scooter!!!
Poznań

26 Data: Marzec 25 2009 14:21:58
Temat: Re: [TECH] Problem z hamulcami
Autor: gerfas 

Eskimos pisze:

A weź dla świętego spokoju poluzuj lagi w półkach, koło miedzy kolana,
skręć w jedną, w drugą, wyprostuj, dokręć półki i zobacz wtedy.


We życiu bym nie pomyślał o tym :), ale spróbuję.

thx

Darz Bór Eskimos

--
Vaesse deireadh aep eigean...
Piotr
xl600v 99'

[TECH] Problem z hamulcami



Najnowszy film z Video.V10.pl więcej »
WEC 2014 - sezon w skrócie