Grupy dyskusyjne   »   Przelozenia - ciekawski.

Przelozenia - ciekawski.



1 Data: Luty 18 2007 17:39:20
Temat: Przelozenia - ciekawski.
Autor: asd 

Witam.
Niektorzy maja ferie(tak jak skromny autor tych slow) i czasem sie nudza i
przychodza im do glowy glupie pomysly i oto moj (nie) glupi pomysl ;-]

Bylem ciekaw jak sie maja przelozenia do predkosci na danym biegu, wiec
napisalem sobie prosty programik w perlu. Przyjalem zalozenie, ze predkosc
= obroty silnika / przelozenie biegu / przelozenie glowne x obwod opony x
60 / 1000 (tych ostatnich nie musze chyba komentowac?).

Ogumienie samochodu to 175/75 R13, obwod liczylem na kartce. Przelozenia
wzialem z ksiazki od Lanosa, przelozenie glowne 4.176 jest dla wersji
1.4/1.5l a 3.772 dla 1.6l. Ksiazkowo dla wersji 1.4/1.5l powinno byc tak:

Main shift:     4.176
Engine rate:    6400 rpm
Tire circ.:     1.422157 meters

Gear    Speed   Shift
1       040     3.545
2       080     1.952
3       110     1.276
4       150     0.892
5       190     0.707
R       050     3.333

5 i R wpisalem sam 'na oko' ale taka faktyczna predkosc powinna byc.
Oto wyniki mojego programu:

Main shift:     4.176
Engine rate:    6400 rpm
Tire circ.:     1.422157 meters

Gear    Speed   Shift
1       036     3.545
2       066     1.952
3       102     1.276
4       146     0.892
5       184     0.707
R       039     3.333

A to dla przelozenia glownego dla wersji z silnikiem 1.6l

Main shift:     3.772
Engine rate:    6400 rpm
Tire circ.:     1.422157 meters

Gear    Speed   Shift
1       040     3.545
2       074     1.952
3       113     1.276
4       162     0.892
5       204     0.707
R       043     3.333


Przyjalem bledne zalozenia? Czy w ksiazce sa podane bledne dane?

Z gory dzieki.

Pozdrawiam,
asd



2 Data: Luty 18 2007 17:51:49
Temat: Re: Przelozenia - ciekawski.
Autor: Ukaniu 


Uzytkownik "asd"  napisal w wiadomosci

Witam.
Ogumienie samochodu to 175/75 R13, obwod liczylem na kartce.

I tu jest problem. Policzyles teoretycznie a opona sie ugina i ma inny obwód "roboczy"
Pozdrawiam Lukasz

3 Data: Luty 18 2007 17:54:13
Temat: Re: Przelozenia - ciekawski.
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello Ukaniu,

Sunday, February 18, 2007, 5:51:49 PM, you wrote:

Ogumienie samochodu to 175/75 R13, obwod liczylem na kartce.
I tu jest problem. Policzyles teoretycznie a opona sie ugina i ma inny obwód
"roboczy"

Obwód opony jest usztywniony kordem i ugięcie ma bardzo mały wpływ na
pokonywaną drogę podczas jednego obrotu koła.

--
Best regards,
 RoMan                           

4 Data: Luty 18 2007 21:10:25
Temat: Re: Przelozenia - ciekawski.
Autor: asd 

On Sun, 18 Feb 2007 17:54:13 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:

Obwód opony jest usztywniony kordem i ugiecie ma bardzo maly wplyw na
pokonywana droge podczas jednego obrotu kola.

Jedyna sensowna odpowiedz...
Panowie, w tej ksiazce napewno nie jest dokladnie tak jak w
rzeczywistosci tylko liczone zjakiegos wzoru. Kwestia tego gdzie jest blad.

Zauwazcie, ze roznica miedzy ksiazka a moimi obliczeniami dla 1 biegu
wynosi 4km/h, dla 2-go juz 14 km/h, dla trzeciego juz tylko 8, a 4-go 4
km/h. IMHO jezeli wzialbym zly obwod opony, to margines bledu zwiekszalby
sie liniowo.

5 Data: Luty 18 2007 18:08:26
Temat: Re: Przelozenia - ciekawski.
Autor: Alti 


Uzytkownik "Ukaniu"  napisal w wiadomosci

I tu jest problem. Policzyles teoretycznie a opona sie ugina i ma inny
obwód "roboczy"

Co ty palisz?
Wojtek

6 Data: Luty 18 2007 18:59:34
Temat: Re: Przelozenia - ciekawski.
Autor: Ukaniu 


Użytkownik "Alti"  napisał w wiadomości

Co ty palisz?
Wojtek

Cytat ze strony http://www.czarnikm.republika.pl/minikompopel.htm

"Obwód koła trzeba zmierzyć przetaczając samochód wzdłuż rozwiniętego przymiaru, jest to ważne dla dokładności wskazań. Dla przykładu dla moich opon obwód wynosi 174cm, a jakby obliczyć według rozmiaru opony wyszło by 181cm, co potwierdza, że między teorią a praktyką jest różnica, jak to zwykle bywa."

Niestety wiarygodniejszej strony w tej chwili nie mam pod ręką.
Dwa jak wytłumaczyć zmiany wskazania prędkościomierza wraz ze spadkiem ciśnienia w oponie.

Pozdrawiam Łukasz

7 Data: Luty 18 2007 18:31:14
Temat: Re: Przelozenia - ciekawski.
Autor: Seweryn 

"Ukaniu"

"Obwód koła trzeba zmierzyć przetaczając samochód wzdłuż rozwiniętego
przymiaru, jest to ważne dla dokładności wskazań. Dla przykładu dla moich
opon obwód wynosi 174cm, a jakby obliczyć według rozmiaru opony wyszło by
181cm, co potwierdza, że między teorią a praktyką jest różnica, jak to
zwykle bywa."

Obwód "dynamiczny" opony będzie inny podczas jazdy z pewną prędkością niż
poczas przetaczania samochodu, kiedy to obwód opony ~ obwód statyczny.  Siła
odśrodkowa działająca na oponę też będzie miała wpływ.

Pozdrawiam,
SPB

8 Data: Luty 18 2007 19:59:52
Temat: Re: Przelozenia - ciekawski.
Autor: Alti 


Użytkownik "Ukaniu"  napisał

"Obwód koła trzeba zmierzyć przetaczając samochód wzdłuż rozwiniętego
przymiaru, jest to ważne dla dokładności wskazań. Dla przykładu dla moich
opon obwód wynosi 174cm, a jakby obliczyć według rozmiaru opony wyszło by
181cm, co potwierdza, że między teorią a praktyką jest różnica, jak to
zwykle bywa."

Ale ta różnica nie ma nic wspólnego z ugięciem opony!!!!!!
Różnica pewna jest pomiędzy opona ze zużytym bieżnikiem a nowym. W zimówkach
nowego bieżnika jest nawet 10mm. Tak więc pomiędzy łysą opona a nową może
być (2*pi)*1cm=6,3cm różnicy w obwodzie.
Jeżeli tobie wychodzi większa różnica to albo masz złą miarke którą mierzysz
obwód albo zamiast cala wstawiasz jakąś inną liczbe.

Dwa jak wytłumaczyć zmiany wskazania prędkościomierza wraz ze spadkiem
ciśnienia w oponie.

Nie zauważyłem czegoś takiego.
Wojtek

9 Data: Luty 18 2007 21:16:39
Temat: Re: Przelozenia - ciekawski.
Autor: Dariusz K. Ladziak 

On Sun, 18 Feb 2007 18:59:34 +0100, "Ukaniu"
 wrote:


Użytkownik "Alti"  napisał w wiadomości

Co ty palisz?
Wojtek

Cytat ze strony http://www.czarnikm.republika.pl/minikompopel.htm

"Obwód koła trzeba zmierzyć przetaczając samochód wzdłuż rozwiniętego
przymiaru, jest to ważne dla dokładności wskazań. Dla przykładu dla moich
opon obwód wynosi 174cm, a jakby obliczyć według rozmiaru opony wyszło by
181cm, co potwierdza, że między teorią a praktyką jest różnica, jak to
zwykle bywa."

Tez tylko przyblizenie... W ten sposob idzie ocenic promien dynamiczny
kola nienapedzanego. W przypadku kola napedzanego lub istotnie
hamowanego roznice moga byc jeszcze wieksze - i dla kola hamowanego
promiendynamiczny moze byc wiekszy od promienia statycznego!

--
Darek

10 Data: Luty 18 2007 21:41:29
Temat: Re: Przelozenia - ciekawski.
Autor: Kroket 

Uzytkownik "Ukaniu"  napisal w wiadomosci


I tu jest problem. Policzyles teoretycznie a opona sie ugina i ma inny
obwód "roboczy"

Tyle, ze program zawsze podaje wartosc nizsza niz instrukcja. Sugerujesz ze
pomiary do instrukcji przeprowadzano przy nadmiernie napompowanych kolach
:)?

Pozdr.
Filip
--
  > 0% <
ORANJE

11 Data: Luty 19 2007 09:02:53
Temat: Re: Przelozenia - ciekawski.
Autor: Tomasz Pyra 

asd napisał(a):

Przyjalem bledne zalozenia? Czy w ksiazce sa podane bledne dane?

Na pewno dane z książki są zaokrąglone - zauważ że wszystkie prędkości są wielokrotnościami 10km/h, a raczej nigdy tak "okrągło" nie wychodzi.

Widać, że prędkości podane w książce nie trzymają proporcji takich jak przełożenia, ale IMO to wina zaokrągleń.

12 Data: Luty 19 2007 09:36:33
Temat: Re: Przelozenia - ciekawski.
Autor: asd 

Tomasz Pyra wrote:

Na pewno dane z książki są zaokrąglone - zauważ że wszystkie prędkości
są wielokrotnościami 10km/h, a raczej nigdy tak "okrągło" nie wychodzi.

Widać, że prędkości podane w książce nie trzymają proporcji takich jak
przełożenia, ale IMO to wina zaokrągleń.

Byc moze masz racje, ale najbardziej mnie irytuje 2 i 3 bieg. Wiem NA
PEWNO(bo probowalem) ze na 2-ce do 80 idzie a na 3 do 110(brak
obrotomierza ale pewnie pokazalby te 6.4x1000RPM).

Hmz... Miales na mysli zaokraglenia w przelozeniach? :?

13 Data: Luty 19 2007 09:41:27
Temat: Re: Przelozenia - ciekawski.
Autor: Tomasz Pyra 

asd napisał(a):

Byc moze masz racje, ale najbardziej mnie irytuje 2 i 3 bieg. Wiem NA
PEWNO(bo probowalem) ze na 2-ce do 80 idzie a na 3 do 110(brak
obrotomierza ale pewnie pokazalby te 6.4x1000RPM).

A właśnie - skąd pewność że masz 6400RPM?
Nawet obrotomierz ma pewne niedokładności.

Hmz... Miales na mysli zaokraglenia w przelozeniach? :?

Miałem na myśli zaokrąglenia w prędkościach maksymalnych.

14 Data: Luty 19 2007 09:54:41
Temat: Re: Przelozenia - ciekawski.
Autor: asd 

Tomasz Pyra wrote:

asd napisał(a):

Byc moze masz racje, ale najbardziej mnie irytuje 2 i 3 bieg. Wiem NA
PEWNO(bo probowalem) ze na 2-ce do 80 idzie a na 3 do 110(brak
obrotomierza ale pewnie pokazalby te 6.4x1000RPM).

A właśnie - skąd pewność że masz 6400RPM?
Nawet obrotomierz ma pewne niedokładności.

Bo na wykresie z przebiegu krzywej momentu i mocy obroty koncza sie przy
6400RPM, czyli tam powinien byc tzw. odciecie, right?

Hmz... Miales na mysli zaokraglenia w przelozeniach? :?

Miałem na myśli zaokrąglenia w prędkościach maksymalnych.

No to tak jak pisalem wyzej.
Moje zaokraglenia byly do 1 miejsa po przecinku, a jakos sobie nie moge
ich zaokraglen wyobrazic zeby sie troche zgadzaly z rzeczywistoscia a
troche nie.

15 Data: Luty 19 2007 09:57:12
Temat: Re: Przelozenia - ciekawski.
Autor: asd 

A tak na marginesie to sie nikt nie przyczepil do mojego zalozenia, ze
predkosc = obroty silnika / przelozenie biegu / przelozenie glowne x obwod
kola x 60 / 1000, czyli jest ono dobre? ;-)

16 Data: Luty 19 2007 12:05:06
Temat: Re: Przelozenia - ciekawski.
Autor: pablos 

Użytkownik "asd"  napisał w wiadomości

A tak na marginesie to sie nikt nie przyczepil do mojego zalozenia, ze
predkosc = obroty silnika / przelozenie biegu / przelozenie glowne x obwod
kola x 60 / 1000, czyli jest ono dobre? ;-)

nie rozumiem troche tego zapisu napisz bardziej matematycznie.

17 Data: Luty 19 2007 10:07:50
Temat: Re: Przelozenia - ciekawski.
Autor: Tomasz Pyra 

asd napisał(a):

Bo na wykresie z przebiegu krzywej momentu i mocy obroty koncza sie przy
6400RPM, czyli tam powinien byc tzw. odciecie, right?

Pi*oko i niekoniecznie.
Wykres może być niedokładny. Wyszukując kilka wykresów dla tego samego silnika takie rzeczy potrafią być dość różne.

Być może silnik po prostu kręci się jeszcze trochę dalej.

No to tak jak pisalem wyzej.
Moje zaokraglenia byly do 1 miejsa po przecinku, a jakos sobie nie moge
ich zaokraglen wyobrazic zeby sie troche zgadzaly z rzeczywistoscia a
troche nie.

Oni zaokrąglili wyniki do 10km/h.

18 Data: Luty 19 2007 11:49:03
Temat: Re: Przelozenia - ciekawski.
Autor: pablos 

Uzytkownik "asd"  napisal w wiadomosci

Witam.
Niektorzy maja ferie(tak jak skromny autor tych slow) i czasem sie nudza i
przychodza im do glowy glupie pomysly i oto moj (nie) glupi pomysl ;-]

Bylem ciekaw jak sie maja przelozenia do predkosci na danym biegu, wiec
napisalem sobie prosty programik w perlu. Przyjalem zalozenie, ze predkosc
= obroty silnika / przelozenie biegu / przelozenie glowne x obwod opony x
60 / 1000 (tych ostatnich nie musze chyba komentowac?).

Ogumienie samochodu to 175/75 R13, obwod liczylem na kartce. Przelozenia


Przyjalem bledne zalozenia? Czy w ksiazce sa podane bledne dane?

Ja napisalem sobie w excelu program ktory to liczy,
i zastosowalem takie wzory
Promien dynamiczny Rd=(((rozmiar
opony[cale]*25,4)/2)+szerokosc[mm]*profil[%]))*0,95
i mamy Rd w [mm] * 0,001 i mamy w metrach

Predkosc=pi*3,6*rd*obr/(30*ic)
gdzie: ic to jest przelozenie calkowite; czyli mnozymy przelozenie biegu
razy przelozenie glowne.

--
pozdrawiam Pablos

19 Data: Luty 19 2007 12:37:41
Temat: Re: Przelozenia - ciekawski.
Autor: asd 

pablos wrote:

Ja napisalem sobie w excelu program ktory to liczy,
i zastosowalem takie wzory
Promien dynamiczny Rd=(((rozmiar
opony[cale]*25,4)/2)+szerokosc[mm]*profil[%]))*0,95
i mamy Rd w [mm] * 0,001 i mamy w metrach

Predkosc=pi*3,6*rd*obr/(30*ic)
gdzie: ic to jest przelozenie calkowite; czyli mnozymy przelozenie biegu
razy przelozenie glowne.

Zaraz napisze skrypt jeszcze raz od podstaw. Sorry ale matematyk ze mnie
kiepski a pisarz jeszcze gorszy, wieczorem wystawie gdzies wszystkie
materialy jakie posiadam.

Te stale we wzorze na predkosc mam nadzieje z powietrza sie nie wziely?
Obwod kola to 2Pi*r ale zaraz zobaczymy jak Twoj patent sie spisuje.

20 Data: Luty 19 2007 13:02:20
Temat: Re: Przelozenia - ciekawski.
Autor: pablos 

Te stale we wzorze na predkosc mam nadzieje z powietrza sie nie wziely?
Obwod kola to 2Pi*r ale zaraz zobaczymy jak Twoj patent sie spisuje.

2*pi*r*obr/(60*ic) i mamy w [m/s] mnozymy to razy (3600/1000) czyli 3,6 i
mamy w km/h
2 skracamy z 60 i mamy 30.
A jak tobie wyjedzie Vmax na piatym biegu 230km/h to jest dobrze bo piatka
to nadbieg,
czyli do jazdy ekonomicznej a z twoich wylicznen wychodzilo inaczej.

--
Pozdrawiam pablos

21 Data: Luty 19 2007 20:05:18
Temat: Re: Przelozenia - ciekawski.
Autor: asd 

pablos wrote:

Te stale we wzorze na predkosc mam nadzieje z powietrza sie nie wziely?
Obwod kola to 2Pi*r ale zaraz zobaczymy jak Twoj patent sie spisuje.

2*pi*r*obr/(60*ic) i mamy w [m/s] mnozymy to razy (3600/1000) czyli 3,6 i
mamy w km/h
2 skracamy z 60 i mamy 30.
A jak tobie wyjedzie Vmax na piatym biegu 230km/h to jest dobrze bo piatka
to nadbieg,
czyli do jazdy ekonomicznej a z twoich wylicznen wychodzilo inaczej.

pewnie wyszlo Ci cos takiego:


Main shift:             4.176
Engine rate:            6400
Tire:                   175/70R13

Gear    Speed [km/h]    Shift
1       45              3.545
2       83              1.952
3       127             1.276
4       182             0.892
5       230             0.707
R       48              3.333


Nie zmienia to faktu ze tym razem takze margines bledu wzrasta liniowo(w
stosunku do ksiazki) czyli praktycznie nic sie nie zmienilo.

22 Data: Luty 20 2007 09:27:59
Temat: Re: Przelozenia - ciekawski.
Autor: pablos 

Użytkownik "asd"  napisał w wiadomości > pewnie wyszlo Ci
cos takiego:

Main shift:             4.176
Engine rate:            6400
Tire:                   175/70R13

Gear    Speed [km/h]    Shift
1       45              3.545
2       83              1.952
3       127             1.276
4       182             0.892
5       230             0.707
R       48              3.333


Nie zmienia to faktu ze tym razem takze margines bledu wzrasta liniowo(w
stosunku do ksiazki) czyli praktycznie nic sie nie zmienilo.

Witam.
Ty liczysz dla 6400obr/min; zobacz przy jakiej predkości obrotowej owy lanos
ma max mocy.  Ja znalazlem w necie ze wersja 1,5 8V  63kW/5800obr/min.
ale inne byly tam przelozenia:/
--
Pozdrawiam Pablos

Przelozenia - ciekawski.



Grupy dyskusyjne