Grupy dyskusyjne   »   Przepustnica - zasada działania.

Przepustnica - zasada działania.



1 Data: Kwiecien 08 2008 16:03:33
Temat: Przepustnica - zasada działania.
Autor: M... 

Witam wszystkich
Mam takie pytanie o zasadę działania przepustnicy w silnikach z wtryskiem
wielopunktowym. Czy dobrze rozumie?

Pedał gazu reguluje kont otwarcia przepustnicy. Czym większy kont otwarcia,
tym więcej powietrza wchodzi do kolektora dolotowego. Czym więcej powietrza
w kolektorze dolotowym, to więcej powietrza w cylindrze w cyklu ssania silnika.
Sonda lambda sprawdza zawartość tlenu w spalinach i w zależności od jego
zawartości reguluje czas otwarcia wtrysku, czyli mocą silnika. To tak z
grubsza. Czy to prawidłowe rozumowanie?

Pozdrawiam



2 Data: Kwiecien 08 2008 16:05:23
Temat: Re: Przepustnica - zasada działania.
Autor: BartekK 

M... pisze:

Witam wszystkich
Mam takie pytanie o zasadę działania przepustnicy w silnikach z wtryskiem
wielopunktowym. Czy dobrze rozumie?

Pedał gazu reguluje kont otwarcia przepustnicy. Czym większy kont otwarcia,
tym więcej powietrza wchodzi do kolektora dolotowego. Czym więcej powietrza
w kolektorze dolotowym, to więcej powietrza w cylindrze w cyklu ssania silnika.
Sonda lambda sprawdza zawartość tlenu w spalinach i w zależności od jego
zawartości reguluje czas otwarcia wtrysku, czyli mocą silnika. To tak z
grubsza. Czy to prawidłowe rozumowanie?
Niezbyt, bo praktycznie zawsze jeszcze na ośce przepustnicy jest potencjometr/enkoder który informuje komputer od wtrysku "od razu" ile jest otwarcia.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
|   GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

3 Data: Kwiecien 08 2008 16:22:17
Temat: Re: Przepustnica - zasada działania.
Autor: M... 

Niezbyt, bo praktycznie zawsze jeszcze na ośce przepustnicy jest
potencjometr/enkoder który informuje komputer od wtrysku "od razu" ile
jest otwarcia.

Chyba rozumię. Czyli ilość wtryskiwanego paliwa jest zależna od wychylenia
przepustnicy (potencjonetr), a dopiero potem korygowana przez pomiar z sondy lambda?


Pozdrawiam

4 Data: Kwiecien 08 2008 17:04:40
Temat: Re: Przepustnica - zasada działania.
Autor: Jakub Witkowski 

M... pisze:

Niezbyt, bo praktycznie zawsze jeszcze na ośce przepustnicy jest
potencjometr/enkoder który informuje komputer od wtrysku "od razu" ile
jest otwarcia.

Chyba rozumię. Czyli ilość wtryskiwanego paliwa jest zależna od wychylenia
przepustnicy (potencjonetr), a dopiero potem korygowana przez pomiar z sondy lambda?

Przede wszystkim  jest ustalana w oparciu o przepływomierz, dodatkowo
potencjometr, a na końcu - s. lambda :)

/kąt, rozumiem/

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

5 Data: Kwiecien 08 2008 19:11:01
Temat: Re: Przepustnica - zasada działania.
Autor: adamo 


Przede wszystkim  jest ustalana w oparciu o przepływomierz, dodatkowo
potencjometr, a na końcu - s. lambda :)

W autach gdzie nie ma przeplywomierza montowany jest czujnik cisnienia w
kolektorze ssacym, ktory podaje wartosc do sterownika silnika, calosc
dopelnia czujnik temp. powietrza zasysanego, gdyz gestosc powietrza zalezy
rowniez od temp.

6 Data: Kwiecien 08 2008 19:24:12
Temat: Re: Przepustnica - zasada działania.
Autor: M... 

W autach gdzie nie ma przeplywomierza montowany jest czujnik cisnienia w kolektorze ssacym, ktory podaje wartosc do sterownika silnika, calosc dopelnia czujnik temp. powietrza zasysanego, gdyz gestosc powietrza zalezy  > rowniez od temp.

No właœnie, ubiegłeœ mnie, bo o to chciałem właœnie zapytać. U mnie (Fiat Bravo 1.6  16V) nie ma przepływomierza. Jest natomiast czujnik ciœnienia bezwzględnego. Bardzo dziękuję wszystkim za informację.

Co do "konta" z pierwszego postu to faktycznie przesadziłem. :/

Pozdrawiam serdecznie.

7 Data: Kwiecien 09 2008 10:34:28
Temat: Re: Przepustnica - zasada działania.
Autor: Jakub Witkowski 

adamo pisze:

Przede wszystkim  jest ustalana w oparciu o przepływomierz, dodatkowo
potencjometr, a na końcu - s. lambda :)

W autach gdzie nie ma przeplywomierza montowany jest czujnik cisnienia w kolektorze ssacym, ktory podaje wartosc do sterownika silnika, calosc dopelnia czujnik temp. powietrza zasysanego, gdyz gestosc powietrza zalezy rowniez od temp.

Tak czy siak chodzi o określenie ilości pobieranego powietrza.
Przepływomierz (klapka czy drucik) tez nie mierzy w zasadzie
przepływu, tylko pewne wartości pośrednie z których przepływ
jest wyliczany...

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

8 Data: Kwiecien 08 2008 17:18:34
Temat: Re: Przepustnica - zasada działania.
Autor: Lewis 


Pedał gazu reguluje kont otwarcia przepustnicy. Czym większy kont otwarcia,
                                ^^^^ ^^^^^^

A w jakim banku? Dają karte?  ;)


--
Pozdrawiam
Lewis
red GSF 400 na sprzedaż
Audi A6 C4 2.8 V6 142kW

9 Data: Kwiecien 08 2008 20:06:04
Temat: Re: Przepustnica - zasada działania.
Autor: J.F. 

On Tue, 8 Apr 2008 16:03:33 +0200,  M... wrote:

Pedał gazu reguluje kont otwarcia przepustnicy.

Nowsze pojazdy miewaja juz system "by wire".
Czyli pedal gazu porusza potencjometr, przepustnice porusza komputer.

Czym większy kont otwarcia,
tym więcej powietrza wchodzi do kolektora dolotowego. Czym więcej powietrza
w kolektorze dolotowym, to więcej powietrza w cylindrze w cyklu ssania
silnika.

I tym wiecej trzeba paliwa wtrysnac.

Sonda lambda sprawdza zawartość tlenu w spalinach i w zależności od jego
zawartości reguluje czas otwarcia wtrysku, czyli mocą silnika. To tak z
grubsza. Czy to prawidłowe rozumowanie?

Ale to bardzo z grubsza.
Sonda jest raczej trzecia instancja, jest zbyt wolna zeby ustalac
dawki. Sluzy raczej do korekcji dawek obliczonych z ...

druga instancja jest przeplywomierz powietrza/czujnik cisnienia MAP.

A pierwsza to wewnetrzne tablice komputera na podstawie
obrotow i uchylenia przepustnicy [mierzonej TPS lub komputer sam wie
na ile otworzyl].

J.

10 Data: Kwiecien 08 2008 20:42:38
Temat: Re: Przepustnica - zasada działania.
Autor: Tomasz Pyra 

J.F. pisze:

On Tue, 8 Apr 2008 16:03:33 +0200,  M... wrote:
Pedał gazu reguluje kont otwarcia przepustnicy.

Nowsze pojazdy miewaja juz system "by wire".
Czyli pedal gazu porusza potencjometr, przepustnice porusza komputer.

Czym większy kont otwarcia,
tym więcej powietrza wchodzi do kolektora dolotowego. Czym więcej powietrza
w kolektorze dolotowym, to więcej powietrza w cylindrze w cyklu ssania silnika.

I tym wiecej trzeba paliwa wtrysnac.

Sonda lambda sprawdza zawartość tlenu w spalinach i w zależności od jego
zawartości reguluje czas otwarcia wtrysku, czyli mocą silnika. To tak z
grubsza. Czy to prawidłowe rozumowanie?

Ale to bardzo z grubsza. Sonda jest raczej trzecia instancja, jest zbyt wolna zeby ustalac
dawki. Sluzy raczej do korekcji dawek obliczonych z ...

druga instancja jest przeplywomierz powietrza/czujnik cisnienia MAP.

A pierwsza to wewnetrzne tablice komputera na podstawie obrotow i uchylenia przepustnicy [mierzonej TPS lub komputer sam wie
na ile otworzyl].

Generalnie są dwa tryby pracy ECU.

W warunkach w miarę stałych (jazda ze stałym obciążeniem lub na biegu jałowym) komputer dawkuje paliwo w oparciu o wskazania sondy lambda (pętla zamknięta).

Natomiast przy dynamicznych zmianach obciążenia (czyli jak położenie przepustnicy się zmienia), komputer korzysta z pomiaru ilości powietrza (czyli MAP+IAT/przepływomierz) i na podstawie map paliwa dawkuje paliwo (pętla otwarta).
W tym trybie silnik pracuje też po starcie jak wydech się jeszcze nie rozgrzał (sonda lambda działa dopiero po osiągnięciu wysokiej temperatury)

TPS służy chyba w zasadzie tylko do podejmowania decyzji w którym z powyższych trybów ma pracować ECU.

Jeszcze jest tryb awaryjny na którym większość silników potrafi jakoś pracować nawet w przypadku awarii czujników - możliwe że wtedy korzysta z TPS.

11 Data: Kwiecien 08 2008 21:22:21
Temat: Re: Przepustnica - zasada działania.
Autor: Wiesiaczek 


Użytkownik "M..."  napisał w wiadomości

Witam wszystkich
Mam takie pytanie o zasadę działania przepustnicy w silnikach z wtryskiem
wielopunktowym. Czy dobrze rozumie?

Pedał gazu reguluje kont otwarcia przepustnicy. Czym większy kont otwarcia,
[...]

Ja tam Ciebie wcale nie rozumiem :((((((((

Może jakiś kurs języka polskiego?


--
Pozdrawiam (dziś z Karlovych Varów - CZ) - Wiesiaczek

"Ja piję tylko przy dwóch okazjach:
Gdy są ogórki i gdy ich nie ma"

14 Data: Kwiecien 09 2008 01:06:02
Temat: Re: Przepustnica - zasada działania.
Autor:

Tak zupelnie na marginesie:

M... pisze:

Czy dobrze *rozumie*?

*rozumiem*?

Pedał gazu reguluje *kont* otwarcia

*kąt*

Sorry za offtopic ale niech czlowiek wie dlaczego polowa z odpowiedzi to
jakies glupie nabijanie sie :/

j.

15 Data: Kwiecien 09 2008 08:58:16
Temat: Re: Przepustnica - zasada działania.
Autor: Jurand 

"j"  wrote in message

Tak zupelnie na marginesie:

M... pisze:
> Czy dobrze *rozumie*?

*rozumiem*?

> Pedał gazu reguluje *kont* otwarcia

*kąt*

Sorry za offtopic ale niech czlowiek wie dlaczego polowa z odpowiedzi to
jakies glupie nabijanie sie :/

j.

W dodatku przez debili, którzy też często popełniają błędy językowe ;)

Przepustnica - zasada działania.



Grupy dyskusyjne