Przeróbka na napęd elektryczny
1 | Data: Wrzesien 22 2009 09:06:13 |
Temat: Przeróbka na napęd elektryczny | |
Autor: krzysiek82 | Witajcie 2 |
Data: Wrzesien 22 2009 09:21:30 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Kuba (aka cita) | krzysiek82 wydusił z siebie te słowy: Witajcie prawdopodobnie wlasnie dlatego, ze dopiero zaczynasz sie interesowac tematem w ogole widzisz problem tam gdzie go nie ma, bo, za przeproszeniem - po chuj - Ci skrzynia biegów w ogole? Moment obrotowy silnika elektrycznego jest stały w całym zakresie obrotów. -- Kuba (aka cita) gg:1461968 www.cita.pl Dwie ogony - Myszka (2005r) i Irma (2006r) HONDA VTX 1800S 03r.-> _NA SPRZEDAŻ_ | B5 1,9TDI 97r -> _NA SPRZEDAŻ_ Omega A R6 3,0 24V 3 |
Data: Wrzesien 22 2009 09:31:17 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: krzysiek82 | Kuba (aka cita) pisze: krzysiek82 wydusił z siebie te słowy:no tak ale jakieś sprzęgło musi być i mechanizm różnicowy. I rozwiązanie tego mnie interesuje. A najlepiej żeby był taki gotowy silnik z wyjściem na półosie :) -- krzysiek82 4 |
Data: Wrzesien 22 2009 09:36:44 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: paranoix | no tak ale jakieś sprzęgło musi być i mechanizm różnicowy. I rozwiązanie tego mnie interesuje. A najlepiej żeby był taki gotowy silnik z wyjściem na półosie :) Ale sprzęgło? Chyba, że w sensie stałego połączenia silnika z kołami. 5 |
Data: Wrzesien 22 2009 09:54:03 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Jakub Witkowski | krzysiek82 pisze: Moment obrotowy silnika elektrycznego jest stały w całym zakresie obrotów.no tak ale jakieś sprzęgło musi być Nie, właśnie nie musi :) Sprzęgło jest w benzyniaku dlatego, że on musi się kręcić, aby w ogóle mieć jakiś moment, więc nie można go połączyć ze stojącymi kołami. W elektrycznym nie ma tego problemu. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. 6 |
Data: Wrzesien 22 2009 11:01:18 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Marcin J. Kowalczyk | krzysiek82 pisze: Moment obrotowy silnika elektrycznego jest stały w całym zakresie obrotów.no tak ale jakieś sprzęgło musi być i mechanizm różnicowy. I rozwiązanie tego mnie interesuje. A najlepiej żeby był taki gotowy silnik z wyjściem na półosie :) sprzegla byc nie musi - zobacz np. Melex'a 7 |
Data: Wrzesien 22 2009 12:18:36 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: J.F. | Użytkownik "krzysiek82" napisał w wiadomości prawdopodobnie wlasnie dlatego, ze dopiero zaczynasz sie interesowac tematem w ogole widzisz problem tam gdzie go nie ma, bo, za przeproszeniem - po chuj - Ci skrzynia biegów w ogole?no tak ale jakieś sprzęgło musi być A po co ci sprzeglo ? Wylaczasz silnik to nie ciagnie. i mechanizm różnicowy Dwa silniki dac :-) Powazniej to rozwiazan jest wiele, przy silniku elektrycznym kusi zeby ze skrzyni faktycznie zrezygnowac. IMHO to znajdz sobie inne hobby - to jest robota dla fachowcow z duzym portfelem. Amator moze to zrobic tylko kiepsko. Ewentualnie zainteresuj sie co mozna ulepszyc w Priusie i sobie kup ... jak sie dowiesz za ile mozna akumulatory wymienic :-) J. 8 |
Data: Wrzesien 22 2009 12:37:25 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Mariusz Chwalba | On Tue, 22 Sep 2009 12:18:36 +0200, J.F. wrote: prawdopodobnie wlasnie dlatego, ze dopiero zaczynasz sie interesowac tematem w ogole widzisz problem tam gdzie go nie ma, bo, za przeproszeniem - po chuj - Ci skrzynia biegów w ogole?no tak ale jakieś sprzęgło musi być Cztery. W kołach. pozdrawiam, -- Mariusz 'koder' Chwalba 9 |
Data: Wrzesien 22 2009 13:04:20 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Kuba (aka cita) | Mariusz Chwalba wydusił z siebie te słowy:
Subarynka taki robi OIDP -- Kuba (aka cita) gg:1461968 www.cita.pl Dwie ogony - Myszka (2005r) i Irma (2006r) HONDA VTX 1800S 03r.-> _NA SPRZEDAŻ_ | B5 1,9TDI 97r -> _NA SPRZEDAŻ_ Omega A R6 3,0 24V 10 |
Data: Wrzesien 22 2009 13:12:53 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Mariusz Chwalba | On Tue, 22 Sep 2009 13:04:20 +0200, Kuba (aka cita) wrote: Dwa silniki dac :-) Dużo sensowniejsze rozwiązanie niż trzymanie całego praktycznie układu napędowego - skoro silnik mieści się w kole, to dlaczego ma tracić moc na obracanie przekładni? Przerzuca to co prawda silniki do masy nieamortyzowanej, ale powiedzmy sobie szczerze - takie silniki elektryczne nie są nawet w przybliżeniu tak masywne jak odpowiedniki spalinowe. A co do minusów all-electic, to jednym z bardziej upierdliwych jest kwestia eksploatacji zimą - od zmniejszonej pojemności akumulatorów po prozaiczne ogrzewanie kabiny. pozdrawiam, -- Mariusz 'koder' Chwalba 11 |
Data: Wrzesien 22 2009 13:53:16 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: J.F. | Użytkownik "Mariusz Chwalba" napisał w wiadomości Subarynka taki robi OIDPDwa silniki dac :-)Cztery. W kołach. Strat mocy w przekladni nie ma znow tak duzo, a za to silnik moze byc lepszy - mniejszy, lzejszy. Jak tak jak GM zrobil EV1, a projektowal pojazd od poczatku, to dal jeden silnik, przekladnie i dyfer. Oczywiscie kazdy musi sobie sam policzyc co mu sie oplaca. Przerzuca to co prawda silniki do masy nieamortyzowanej, ale powiedzmy sobie szczerze - takie silniki elektryczne nie są nawet w przybliżeniu tak masywne jak odpowiedniki spalinowe. Ale nieresorowane. I wcale bym ni byl pewny czy takie lekkie - duze silniki sporo wazyly. Choc ostatnio technologia robi zadziwiajace postepy. A co do minusów all-electic, to jednym z bardziej upierdliwych jest kwestia eksploatacji zimą - od zmniejszonej pojemności akumulatorów po prozaiczne ogrzewanie kabiny. Falownik trzeba chlodzic .. no chyba ze auto stoi w korku :-) J. 12 |
Data: Wrzesien 22 2009 15:00:16 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Mariusz Chwalba | On Tue, 22 Sep 2009 13:53:16 +0200, J.F. wrote: Dużo sensowniejsze rozwiązanie niż trzymanie całego praktycznie układu napędowego - skoro silnik mieści się w kole, to dlaczego ma tracić moc na obracanie przekładni? Mam wrażenie, że silnik po prostu nie mieścił by się w kole. A technologia poszła do przodu. Co do straty mocy na układzie przeniesienia napędu, to kojarzy mi się, że były znaczące - ale tak na szybko to nie wygooglam. Przerzuca to co prawda silniki do masy nieamortyzowanej, ale powiedzmy sobie szczerze - takie silniki elektryczne nie są nawet w przybliżeniu tak masywne jak odpowiedniki spalinowe. http://www.lmcltd.net/index.php?page=motors-and-generators-2 Seria 200 waży ~ 11kg, wymiarami akurat mieści się w kole. 44kg w skali auta to raczej drobiazg. Deklarowana moc ciągła 16.84kW, skokowa 34.32kW. Przy AWD daje to ciągłą moc 67kW (~91KM) a skokowo 137kW (187KM). Moment obrotowy ~40Nm/koło, czyli 160 nie wydaje się duży, ale warto pamiętać o tym, że dostępny jest od zerowych obrotów. Dodatkowo masę rozkładasz akumulatorami. W typowych konstrukcjach masz więc obie osie równo dociążone. Z ciekawych konstrukcji elektrycznych to podrzucę: http://www.commutercars.com/ Interesowałem się tym kiedyś trochę i robiłem risercz. Tyle że dawno :-) I zgodzę się - to nie jest tanie hobby. Nie wykroczyłem w nim poza pogooglanie sobie :-) pozdrawiam, -- Mariusz 'koder' Chwalba 13 |
Data: Wrzesien 22 2009 19:41:56 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: BartekK | Mariusz Chwalba pisze: http://www.lmcltd.net/index.php?page=motors-and-generators-2Ale nawet stosując jeden taki silniczek, który od biedy do sejczento by się nadał, to jego sterowanie i zasilanie to nie jest temat dla amatora. Nawet głupi dobór i zarobienie przewodów do ciągłej pracy na te 200A (chwilowe 400A) to nie jest temat do żartów. A tysiąc pozornie mniejszych problemów rozkłada cały projekt na łopatki, choćby wspomaganie hamulców, ogrzewanie kabiny, bezpieczne rozmieszczenie akumulatorów... -- | Bartlomiej Kuzniewski | GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 14 |
Data: Wrzesien 27 2009 19:32:06 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Jaroslaw Berezowski | Dnia Tue, 22 Sep 2009 19:41:56 +0200, BartekK napisał(a): Nawet głupi dobór i zarobienie przewodów do ciÄ głej pracy na te 200ABez jaj, to juz od jakiegos czasu jest opanowany biznes. 400A nie przeraza, sa instalacje i na 2000 w samochodach :) -- Jaroslaw "jaros" Berezowski 15 |
Data: Wrzesien 22 2009 11:33:44 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: JAM | On Sep 22, 9:00 am, "Mariusz Chwalba" wrote: Mam wrażenie, że silnik po prostu nie mieścił by się w kole. A technologia Takie silniki mieszcza sie w kolach i potrafia generowac chwilowy moment rzedu 500 Nm. Z zamontowaniem silnika w kolach jest kilka innych problemow. To co juz napisals, to znaczny przyrost masy nieresorowanej. 11kg w malych kolach to przyrost o kilkadziesiat procent. Ale to akurat nie jest najpowazniejszy problem. Taki silnik powoduje, ze hamulce sie juz w kole nie mieszcza co wymaga wypchniecia ich poza obrys kola do wewnatrz a to pociaga za soba wypchniecie przegubow kulowych elementow zawieszen i drazkow kierowniczych do srodka poajazdu czyniac geometrie zawieszenia kompletnie beznadziejna pod katem osiagow szczagolnie z przodu. Zamontowanie takiego silnika do istniejacej konstrukcji jest praktycznie niemozliwe bez olbrzymich zmian zawieszenia i nadwozia w okolicach kola. Samo zawieszenie musi praktycznie byc przekonstruowane na systemy wileodrazkowe o dolnym przegubie kulowym zastapionym przgubem wirtualnym wielodrazkowym. Klasyczny McPherson z przodu sie praktycznie nie nadaje. Przesuniecie drazkow kierowniczych do wewnatrrz wymaga gruntowego przekonstuowania przekladni kierowniczej itp itd. Troche to latwiej zrobic z tylu, gdzie kola nie sa kierowane. Z przodu amatorom bez solidnego zaplecza finansowo warsztatowego raczej bym odradzal.
JAM http://marchel.home.comcast.net/ 16 |
Data: Wrzesien 23 2009 03:37:36 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: J.F. | On Tue, 22 Sep 2009 15:00:16 +0200, Mariusz Chwalba wrote: On Tue, 22 Sep 2009 13:53:16 +0200, J.F. Niestety - za maly. 160Nm to jest dobry moment, jak dalej sa dwie przekladnie - jedna 4:1, i druga 4:1 przy ruszaniu. A bez nich to jakies 130N na kolo .. 50 kG sily w ogole. Za malo - choc po plaskim pojedzie. Co prawda tam cos pisza o peak current .. wiec moze potrafi wykrzesac sporo wiecej tego momentu. J. 17 |
Data: Wrzesien 22 2009 15:37:55 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Kuba (aka cita) | J.F. wydusił z siebie te słowy:
dlatego, OIDP w tym aucie silniki miały jakiś myk, gdzie zamieniono stojan z wirnikiem miejscami i jakoś tak sprytnie to rozwiązali, ze masa nieresorowana spadła o połowe... ale ni chu chu nie pamiętam co oni dokladnie tam wymyslili Auto przyspieszało do 100km/h poniżej 3 sekund :D -- Kuba (aka cita) gg:1461968 www.cita.pl Dwie ogony - Myszka (2005r) i Irma (2006r) HONDA VTX 1800S 03r.-> _NA SPRZEDAŻ_ | B5 1,9TDI 97r -> _NA SPRZEDAŻ_ Omega A R6 3,0 24V 18 |
Data: Wrzesien 22 2009 20:48:38 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Tomasz Pyra | Kuba (aka cita) pisze: dlatego, OIDP w tym aucie silniki miały jakiś myk, gdzie zamieniono stojan z wirnikiem miejscami i jakoś tak sprytnie to rozwiązali, ze masa nieresorowana spadła o połowe... ale ni chu chu nie pamiętam co oni dokladnie tam wymyslili Ale to jest IMO wyważanie otwartych drzwi. Napęd za pomocą półosi, zarówno z przodu jak i z tyłu jest na tyle prosty, że kombinacja z silnikami w piastach kół, to chyba przerost formy nad treścią. 19 |
Data: Wrzesien 22 2009 12:26:57 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: JAM | On Sep 22, 2:48 pm, Tomasz Pyra wrote: Kuba (aka cita) pisze: To nie jest wywazanie otwartych drzwi. Usuniecie ukladu napedowego z wnetrza bryly pojazdu otwiera zupelnie nowe mozliwosci budowy samochodow o znacznie pojemniejszej architekturze, ergonomicznym rozwiazaniu wnetrz i o wielu zaletach, o ktorych zapewne niezupelnie sobie jeszcze zdajemy sprawe. General Motors (a zapewne nie tylko GM) od lat prowadzi prace badawcze nad przyszlosciowa struktura pojazdu. Jednym z pokazywanych 5 czy 6 lat temu konceptow byla tak zwana koncepcja "GM AUTOnomy" gdzie dzieki miedzy innymi silnikom umieszczonym w kolach (oraz licznym innym rozwiazaniom technicznym) cale podwozie sprowadza sie do plaskiej "deski" na czterech kolach, na ktora mozna nalozyc dowlonego ksztaltu nadwozie. Tutaj znajdziesz artykul na ten temat: http://www.canadiandriver.com/news/2002/020108na-3.htm Takie rozwiazanie, gdyby udalo sie zrealizowac w przyszlosci pozawal na super modulowa produkcje pojazdow a wiec obnizenie kosztow szczegolnie podwozia, ktore mogloby byc budowane prawie seryjnie dla wielu roznych pojazdow. To nawet pozwalaloby w skrajnej wersji indywidualnym klientom nakladac na podwozie roznego typu nadwozia w zaleznosci od potrzeb, bez kupowania calgo pojazdu. Ale juz sam fak usuniecia praktycznie calosci urzadzen pojazdu nisko do podlogi otwiera olbrzymie mozliwosci konstrukotorom pod wzgledem zagospodawrowania nadwozia. Z wielu zapewne nawet nie zdajemy sobie do konca sprawy. Najprawdopodobniej jak to zwykle sie dzieje w technice, pierwsze takie pojazdy mialby prawie klasyczne nadwozia a dopiero stopniowa ewolucja rozwiazan dopowadzilaby do konstrukcji, ktore dzis nie sa w zasadzie sensowne czy mozliwe ze wzgledu na silniki, skrzynie biegow, waly napedowe itp. JAM http://marchel.home.comcast.net/ 20 |
Data: Wrzesien 23 2009 04:09:29 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: J.F. | On Tue, 22 Sep 2009 20:48:38 +0200, Tomasz Pyra wrote: Ale to jest IMO wyważanie otwartych drzwi. Ale jak juz ci sie silniki w piastach mieszcza, to jest to bardzo pociagajace. Odpadaja drogie, ciezkie i zuzywajace sie polosie. J. 21 |
Data: Wrzesien 23 2009 20:30:49 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Tomasz Pyra | J.F. pisze: On Tue, 22 Sep 2009 20:48:38 +0200, Tomasz Pyra wrote: Pociągające owszem, ale chyba nie w amatorskiej przeróbce na elektyka. A ogólnie, to za to że eliminujemy te półosie, to dokładamy silnikowi dużych drgań, których nie będzie miał silnik zamocowany do nadwozia. A jednak drgania to właśnie to co najbardziej wykańcza każde urządzenie. Pytanie więc ile zyskujemy na wyeliminowaniu drogich, ciężkich i zużywających się półosi, a ile tracimy na chyba jeszcze droższym, jeszcze cięższym (nieamortyzowanym) i pewnie przez to zużywającym się silnikiem? Do tego taki silnik w kole będzie narażony na śnieg, sól, zanurzanie w wodzie itp. Bo ja to bym jednak wolał wymienić półoś niż taki silniczek. Chociaż oczywiście jak taki silnik będzie ważył góra kilka kg, to pewnie warto się będzie temu przyjrzeć. 22 |
Data: Wrzesien 23 2009 21:49:30 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: J.F. | On Wed, 23 Sep 2009 20:30:49 +0200, Tomasz Pyra wrote: J.F. pisze: Czemu nie ? Kupujesz 4 silniki MIEV, wyrzucasz wszystko co niepotrzebne, ukladasz troche kabli i zrobione. Tylko ta cena :-) Pytanie więc ile zyskujemy na wyeliminowaniu drogich, ciężkich i Ale silnik musi byc. A polos jak widac nie :-) Do tego taki silnik w kole będzie narażony na śnieg, sól, zanurzanie w Nawet nie spytales ile kosztuje, wiec skad wiesz ? :-) Oczywiscie nowoczesna technologia jest droga, ale Chinczycy pokazuja za ile potrafia silnik dostarczyc .. J. 23 |
Data: Wrzesien 27 2009 19:24:20 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Jaroslaw Berezowski | Dnia Tue, 22 Sep 2009 13:53:16 +0200, J.F. napisał(a): Jak tak jak GM zrobil EV1, a projektowal pojazd od poczatku, to dalAkurat poczatkowo prototyp (GM Impact) mial dwa silniki bez dyfra :P -- Jaroslaw "jaros" Berezowski 24 |
Data: Wrzesien 27 2009 22:27:45 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: J.F. | On Sun, 27 Sep 2009 19:24:20 +0200, Jaroslaw Berezowski wrote: Dnia Tue, 22 Sep 2009 13:53:16 +0200, J.F. napisał(a): Byc moze. Ale to tylko mowi ze jeden z dyfrem okazal sie lepszy :-) J. 25 |
Data: Wrzesien 27 2009 23:57:49 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Jaroslaw Berezowski | Dnia Sun, 27 Sep 2009 22:27:45 +0200, J.F. napisał(a): Byc moze. Ale to tylko mowi ze jeden z dyfrem okazal sie lepszy :-)Mysle ze po prostu tanszy. To projekt z polowy lat 90tych i dwa falowniki po 50kW swoje kosztowaly. -- Jaroslaw "jaros" Berezowski 26 |
Data: Wrzesien 22 2009 15:26:00 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Rafal T. | Mariusz Chwalba pisze: Dużo sensowniejsze rozwiązanie niż trzymanie całego praktycznie układu napędowego Może i masa tych silników jest niewielka - ale zaburza znacznie stosunek masy resorowanej do nieresorowanej i bezwładność kół, co pewnie bardzo się da odczuć w ekonomii i komforcie jazdy etc. Poza tym 4 silniki zawsze bedą kosztować znacznie wiecej niż jeden duży. rt 27 |
Data: Wrzesien 22 2009 15:36:10 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Mariusz Chwalba | On Tue, 22 Sep 2009 15:26:00 +0200, Rafal T. wrote: Mariusz Chwalba pisze: Stosunek mas to nie bardzo. Masz przecież w masie resorowanej jeszcze akumulatory, a one ważą sporo. Poza tym 4 silniki zawsze bedą kosztować znacznie wiecej niż jeden duży. A to bezsprzecznie. pozdrawiam, -- Mariusz 'koder' Chwalba 28 |
Data: Wrzesien 22 2009 15:50:23 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Rafal T. | Mariusz Chwalba pisze: Stosunek mas to nie bardzo. Masz przecież w masie resorowanej jeszcze ano fakt:) zapomniałem o tym rt 29 |
Data: Wrzesien 27 2009 19:21:37 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Jaroslaw Berezowski | Dnia Tue, 22 Sep 2009 12:37:25 +0200, Mariusz Chwalba napisał(a): Cztery. W kołach.Silniki w kolach maja zalety: * niezalezne sterowanie momentem na kazdym kole, wiec ABSy czy ESPy sie dadza tym zaimplementowac, * zostawiaja duzo miejsca na inne elementy ale tez kilka powaznych wad: * duza nieodsprezynowana masa, * drogie elementy narazone na czeste uszkodzenia w czasie eksploatacji, * koszt (4x falowniki np.) * skoro moc=omega*moment to albo duzy, ciezki kosztowny, wolnoobrotowy silnik o duzym momencie albo mniejszy zintegrowany z przekladnia redukcyjna IMO na razie wiecej wad niz zalet. Mitsu mimo testow do iMIEVa nie zdecydowal sie i dal klasyczny naped z polosiami. -- Jaroslaw "jaros" Berezowski 30 |
Data: Wrzesien 27 2009 22:29:38 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: J.F. | On Sun, 27 Sep 2009 19:21:37 +0200, Jaroslaw Berezowski wrote: Dnia Tue, 22 Sep 2009 12:37:25 +0200, Mariusz Chwalba napisał(a): A to juz niekoniecznie - falownik duzej mocy bywa drozszy niz 4 malej mocy .. J. 31 |
Data: Wrzesien 27 2009 23:56:55 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Jaroslaw Berezowski | Dnia Sun, 27 Sep 2009 22:29:38 +0200, J.F. napisał(a): A to juz niekoniecznie - falownik duzej mocy bywa drozszy niz 4 malejNie tutaj. -- Jaroslaw "jaros" Berezowski 32 |
Data: Wrzesien 27 2009 19:14:13 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Jaroslaw Berezowski | Dnia Tue, 22 Sep 2009 09:31:17 +0200, krzysiek82 napisał(a): no tak ale jakieĹ sprzÄgło musi byÄ i mechanizm różnicowy. I rozwiÄ zanieTakie cos Ford kiedys wstawial do Forda Rangera EV, silnik Siemensa zintegrowany z przekladnia i roznicowym, wszystko wspolosiowe jako jeden zespol: http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Ranger_EV http://en.wikipedia.org/wiki/File:SIEMENS_FORD-RANGER_EV_MOTOR_0.jpg Obecnie mozna kupic bardziej klasycznego singlespeeda: http://metricmind.com/images/mot2.jpg Taki uklad trakcyjny jest obecnie projektowany do wiekszosci EVek. -- Jaroslaw "jaros" Berezowski 33 |
Data: Wrzesien 22 2009 09:43:05 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: bratPit[pr] |
Moment obrotowy silnika elektrycznego jest stały w całym zakresie obrotów. ZTCW moment jest stały tylko dla niektórych silników elektrycznych, brat 34 |
Data: Wrzesien 22 2009 18:17:38 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Piter | ZTCW moment jest stały tylko dla niektórych silników elektrycznych, poprawka, to sterowanie zapewnia stały moment 35 |
Data: Wrzesien 22 2009 21:48:30 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: bratPit[pr] |
ZTCW moment jest stały tylko dla niektórych silników elektrycznych, fakt, oczywista oczywistość :-) brat 36 |
Data: Wrzesien 22 2009 07:45:59 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Tatanka | Kuba \(aka cita\) napisał(a): krzysiek82 wydusił z siebie te słowy:A jakos tak w Cinquecento Elettra byla skrzynia i to taka sama jak w benzyniaku. I skrzynie w elektryku jak najbardziej maja sens. A jaki to juz zapytaj sie prawdziwych fachowcow - takich ktorzy takie auta zbudowali i ich uzywaja, a nie teoretykow z wikipedia na drugiej zakladce Firefoxa. http://www.samochodyelektryczne.neostrada.pl/ http://samochodyelektryczne.republika.pl/ http://www.samochodyelektryczne.org/forum/viewtopic.php?t=38 http://gdansk.naszemiasto.pl/wydarzenia/708759.html -- Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 37 |
Data: Wrzesien 22 2009 09:58:43 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Jakub Witkowski | Tatanka pisze: A jakos tak w Cinquecento Elettra byla skrzynia i to taka sama jak w benzyniaku. Są takie silniki elektryczne które nie wymagają skrzyni - ale to są bardzo specjalizowane i drogie konstrukcje. Natomiast przy stosowaniu prostych, dostępnych silników bez skomplikowanego sterowania, skrzynia ma sens. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. 38 |
Data: Wrzesien 22 2009 18:20:03 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Piter | Są takie silniki elektryczne które nie wymagają skrzyni - ale to są bardzo możesz rozwinąć temat ? chcesz regulować prędkość jazdy przełożeniem i zapinać na zasilanie bez regulacji ? 39 |
Data: Wrzesien 23 2009 21:54:58 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Tue, 22 Sep 2009 09:58:43 +0200, Jakub Witkowski napisał(a): Są takie silniki elektryczne które nie wymagają skrzyni - ale to są bardzo Mhm. Silnik szeregowy prądu stałego, stosowany od ponad 100 lat w tramwajach to specjalizowana konstrukcja. LOL. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 40 |
Data: Wrzesien 23 2009 21:35:24 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: masti | Dnia piÄknego Tue, 22 Sep 2009 07:45:59 +0000, osobnik zwany Tatanka Kuba \(aka cita\) napisał(a): i dlatego kazda lokomotywa ma skrzyniÄ biegów :) -- mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lÄk gruntu! -Chyba wysokoĹci? -Wiem co mówiÄ, to grunt zabija!" T.Pratchett 41 |
Data: Wrzesien 26 2009 09:11:42 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Pa_blo |
Przedewszystkim nie maja bo problematyczne jest przeniesienie napedu przez sprzegla itp przy tej ogromnej masie... Kto wie czy uklad nie bylby tanszy i sprawniejszy przy jakiejs skrzyni biegow. Picasso 42 |
Data: Wrzesien 26 2009 23:17:34 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Sat, 26 Sep 2009 09:11:42 +0200, Pa_blo napisał(a): Przedewszystkim nie maja bo problematyczne jest przeniesienie napedu przez Nie byłby. Poza tym niektóre mają. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 43 |
Data: Wrzesien 27 2009 19:05:20 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Jaroslaw Berezowski | Dnia Tue, 22 Sep 2009 07:45:59 +0000, Tatanka napisał(a): A jakos tak w Cinquecento Elettra byla skrzynia i to taka sama jak wW typowym samochodzie z silnikiem co ma szeroki zakres predkosci obrotowych i obszar stalej mocy (a wiec napedy AC - indukcyjne i PMSM) wystarcza pojedyncze przelozenie bez sprzegla. W masowej produkcji bedzie tansze niz wielobiegowa skrzynia i nieporownywalnie przyjemniejsze w uzywaniu. Przelozenia moga byc potrzebne tylko przy skrajnie slabych albo wyczynowych pojazdach, albo jak zastosujesz silniki komutatorowe co nie lubia sie wkrecac na wysokie obroty. -- Jaroslaw "jaros" Berezowski 44 |
Data: Wrzesien 22 2009 09:51:09 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Jakub Witkowski | Kuba (aka cita) pisze: krzysiek82 wydusił z siebie te słowy: Uogólnienie tak duże że aż nieprawdziwe. Są rozmaite silniki elektryczne. Np. taki zwykły silnik prądu stałego, szczotkowy ze wzbudzeniem na magnesach stałych, to ma moment liniowo opadający. Przy wzbudzeniu szeregowym nawet jeszcze silniej moment spada z obrotami. Ale powiedzmy: są takie typy silników elektrycznych, które w pewnym zakresie obrotów mają moment dość równany. W nowoczesnych silnikach, wielobiegunowych rozpatrywanych łącznie z ich układami sterowania, można sterować charakterystyką dość dowolnie. Ważne jest to, że silnik elektryczny ma moment już od zera, co eliminuje potrzebę sprzęgła, z kolei odpowiednio zaprojektowany przebieg momentu pozwala zrezygnować ze skrzyni. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. 45 |
Data: Wrzesien 22 2009 10:01:37 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Kuba (aka cita) | Jakub Witkowski wydusił z siebie te słowy: 46 |
Data: Wrzesien 22 2009 10:07:48 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Jakub Witkowski | Kuba (aka cita) pisze: Jakub Witkowski wydusił z siebie te słowy: Ale jeśli "przyszły konstruktow" weźmie za dobrą monetę zbytnie uogólnienie, i np. napali się na jakieś tanie silniki DC, to może nieźle wtopić... :) -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. 47 |
Data: Wrzesien 22 2009 18:34:11 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Piter | Ale jeśli "przyszły konstruktow" weźmie za dobrą monetę zbytnie czyli tramwaje i elektrowozy to jedna wielka wtopa... :P SI może jest lepszy ale ze względu na brak komutatora który się zużywa, z SPSa z dobrym systemem sterowania można to samo osiągnąć, co w jeszcze bardzij skomplikowanym SI + DTC lub sterowniu wektorowym. 48 |
Data: Wrzesien 22 2009 11:12:17 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: krzysiek82 | Jakub Witkowski pisze: co eliminuje potrzebę sprzęgła, z kolei odpowiednio zaprojektowany Tutaj mamy rozwiązanie z wykorzystaniem skrzyni http://allegro.pl/item748699170_evconvert_eu_konwersja_na_naped_elektryczny.html Myślę o tym zestawie, jednak zanim się zdecyduje powysyłam zapytania do producentów z chin co mają do zaoferowania i przy jakich ilościach jakie ceny. Bo może warto trochę zainwestować w tą tematykę. -- krzysiek82 49 |
Data: Wrzesien 23 2009 14:55:49 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: J.F. | Użytkownik "krzysiek82" Tutaj mamy rozwiązanie z wykorzystaniem skrzyni Zalecalbym najpierw przejazdzke autem demonstracyjnym .. o ile takie maja :-) Myślę o tym zestawie, jednak zanim się zdecyduje powysyłam zapytania do producentów z chin co mają do zaoferowania i przy jakich ilościach jakie ceny. Bo może warto trochę zainwestować w tą tematykę. A masz wolny kapital na kontener silnikow ? J. 50 |
Data: Wrzesien 22 2009 18:30:49 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Tomasz Pyra | Kuba (aka cita) pisze: Moment obrotowy silnika elektrycznego jest stały w całym zakresie obrotów. No ale stały moment to akurat argument za stosowaniem skrzyni biegów. Skrzynia biegów jest bez sensu w silniku który ma stałą moc w szerokim zakresie obrotów, a to już nie zawsze jest prawdą. 51 |
Data: Wrzesien 23 2009 21:53:04 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Tue, 22 Sep 2009 09:21:30 +0200, Kuba (aka cita) napisał(a): Moment obrotowy silnika elektrycznego jest stały w całym zakresie obrotów. Bredzisz. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 52 |
Data: Wrzesien 27 2009 19:44:36 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Jaroslaw Berezowski | Dnia Wed, 23 Sep 2009 21:53:04 +0200, Adam Płaszczyca napisał(a): Dnia Tue, 22 Sep 2009 09:21:30 +0200, Kuba (aka cita) napisał(a):Potrafisz kiedys choc raz napisac czlowiekowi ze rozminal sie z prawda w mniej obrazliwy sposob? -- Jaroslaw "jaros" Berezowski 53 |
Data: Wrzesien 27 2009 23:07:59 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Sun, 27 Sep 2009 19:44:36 +0200, Jaroslaw Berezowski napisał(a): Potrafisz kiedys choc raz napisac czlowiekowi ze rozminal sie z prawda wMoment obrotowy silnika elektrycznego jest stały w całym zakresie Potrafię. I jednocześnie nei che mi się odwalać pracy za takiego klienta, szczególnie za darmo. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 54 |
Data: Wrzesien 27 2009 19:15:39 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Jaroslaw Berezowski | Dnia Tue, 22 Sep 2009 09:21:30 +0200, Kuba \(aka cita\) napisał(a): Moment obrotowy silnika elektrycznego jest stały w całym zakresieA skad ty wziales takie stwierdzenie? W skrocie: stopien najwyzszy dla "prawda" :P -- Jaroslaw "jaros" Berezowski 55 |
Data: Wrzesien 22 2009 09:25:19 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: yaro | Od dłuższego czasu chodzi mi po głowie przerobienie seicento/cinquecento lub innego małego auta na napęd elektryczny. Dopiero zaczynam interesować się tym tematem. Ciekawi mnie najbardziej kwestia spięcia silnika ze skrzynią.I czy praktykuje się rozwiązanie z seryjną skrzynią biegów? Czy jest to robione jeszcze inaczej. Zwierzatka przestaly leciec na benzyniaki ? :) heheh, a z ta skrzynia to niezle wypaliles, widzailes kiedys skrzynie biegow w meleksie ? :) -- yaro 56 |
Data: Wrzesien 22 2009 09:32:04 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: krzysiek82 | yaro pisze: Od dłuższego czasu chodzi mi po głowie przerobienie seicento/cinquecento lub innego małego auta na napęd elektryczny. Dopiero zaczynam interesować się tym tematem. Ciekawi mnie najbardziej kwestia spięcia silnika ze skrzynią.I czy praktykuje się rozwiązanie z seryjną skrzynią biegów? Czy jest to robione jeszcze inaczej. nie wiem co masz na myśli heheh, a z ta skrzynia to niezle wypaliles, widzailes kiedys skrzynie biegow w meleksie ? :) Nie widziałem,nie widziałem także jak to wszystko jest rozwiązane. -- krzysiek82 57 |
Data: Wrzesien 22 2009 18:12:35 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Piter |
Od dłuższego czasu chodzi mi po głowie przerobienie seicento/cinquecento lub innego małego auta na napęd elektryczny. Dopiero zaczynam interesować się tym tematem. Ciekawi mnie najbardziej kwestia spięcia silnika ze skrzynią.I czy praktykuje się rozwiązanie z seryjną skrzynią biegów? Czy jest to robione jeszcze inaczej. melex to inna waga, skrzynia może być, ale ... 2 biegi to max co potrzebuje :P 58 |
Data: Wrzesien 22 2009 09:32:29 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Hinek |
Silnik elektryczny i skrzynia biegow? W jakim celu? Pozdr -- Hinek 59 |
Data: Wrzesien 22 2009 09:57:15 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: stabillo |
Silnik elektryczny i skrzynia biegow? W jakim celu? w celu zmiany przelozen, to ze meleks nie ma skrzyni to nie znaczy ze zaden inny nie musi jej miec. Skrzynie moznaby zastosowac , chociazby po to zeby ograniczyc obciazenie regulatora napiecia, abyprzy rozpedzaniu nie kotlowal tam jakis kosmiczny prad, rzedu 500A. Dodatkowo mozna wykorzystac efektywniej moc i moment przy wiekszych redkosciach, oczywiscie nie mowie ze jest potrzebne 5biegow... Co do tematu, trzeba miec dobra narzedziownie zeby cos takiego zrobic, lepiej nie kombinuj, kup tego http://tiny.pl/hqwrv , zmien baterie i jezdzij za darmola. 60 |
Data: Wrzesien 22 2009 09:59:37 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: krzysiek82 | stabillo pisze: Co do tematu, trzeba miec dobra narzedziownie zeby cos takiego zrobic, lepiej nie kombinuj, kup tego http://tiny.pl/hqwrv , zmien baterie i jezdzij za darmola. Dla mnie nie jest najważniejsze, żeby jeździć taniej, ale zrobić coś takiego samemu. Wiem, że jeszcze długa droga mnie czeka,ale mam nadzieje dopiąć swego. -- krzysiek82 61 |
Data: Wrzesien 22 2009 21:25:02 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: kogutek | stabillo pisze:Jak ktoś się tutaj pyta jak przerobić samochód na elektryczny to znaczy ze się na tym nie zna. Z kilku odpowiedzi na pewno tematu nie pozna ani nie zrozumie. Zwłaszcza że podpowiedzi będę się wzajemnie wykluczały. Dla jednych sprzęgło jest nie potrzebne a inni uważają ze powinno być. Jedni twierdzą ze skrzynia biegów jest zbędna a inni że potrzebna. Podpowiem Ci tak. Taka samodzielna przeróbka to głupi pomysł. Zwłaszcza że nie masz o tym zielonego pojęcia. Byli tu tacy co dupę zawracali o mechanizmy różnicowe, silniki i inne duperele. Na zawracaniu gitary się skończyło. Na taką przeróbkę ja mógłbym się rzucić. Mam niezbędną wiedzę i infrastrukturę żeby to zrobić. Ale nie zrobię bo się na tym znam. Ty też, bez względu na to ile masz czasu i zapału, tego nie zrobisz. Ale z innego powodu. Nie znasz się. Nie sugeruj się tym że ktoś to w Polsce zrobił. To pojedyncze osoby a ludzi tutaj mieszka z 35 milionów. Pewno więcej jest takich co mają serca po prawej stronie niż tych co zaczęli robić samochód elektryczny i go skończyli. -- Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl 62 |
Data: Wrzesien 23 2009 21:56:19 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Tue, 22 Sep 2009 09:57:15 +0200, stabillo napisał(a): w celu zmiany przelozen, to ze meleks nie ma skrzyni to nie znaczy ze zaden Wiesz, jesli w lokomotywach elektrycznych nie potrzeba, to w samochodzie tym bardziej. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 63 |
Data: Wrzesien 22 2009 15:21:48 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: MarcinJM | krzysiek82 pisze: Witajcie Skrzynie stosuje sie tylko ze wzgledu na dyfer. Zapina sie na stale jakis bieg (3, 4) i nic wiecej sie nie robi. Za to wnosi spore straty mechaniczne. Drugim ukladem eliminujacym skrzynie jest zespol 2 silnikow napedzajacych kazdy jedno kolo. Eliminuje to potrzebe dyfra, dodatkowo nawet jak jedno kolo wisi w powietrzu to drugie nie traci momentu napedowego. Silniki najtansze beda 3 fazowe (mozna przewinac na potrzebne napiecie) i do sterowania nimi falownik trojfazowy -- Pozdrawiam MarcinJM 64 |
Data: Wrzesien 22 2009 18:15:45 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Piter |
krzysiek82 pisze: ale co ty chcesz przewijać ? kupujesz silniki i do tego odpowienie falowniki 65 |
Data: Wrzesien 27 2009 19:53:14 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Jaroslaw Berezowski | Dnia Tue, 22 Sep 2009 18:15:45 +0200, Piter napisał(a): ale co ty chcesz przewijaÄ ? kupujesz silniki i do tego odpowienieI aku na 450VDC. -- Jaroslaw "jaros" Berezowski 66 |
Data: Wrzesien 28 2009 15:18:33 | Temat: Re: Przeróbka na napÄd elektryczny | Autor: MarcinJM | Jaroslaw Berezowski pisze: Dnia Tue, 22 Sep 2009 18:15:45 +0200, Piter napisał(a): Dzieki za takie V w maszynie, ktorej nie ma szans skutecznie uziemic. -- Pozdrawiam MarcinJM 67 |
Data: Wrzesien 28 2009 06:25:38 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: WS | On 28 Wrz, 15:18, MarcinJM wrote: Dzieki za takie V w maszynie, ktorej nie ma szans skutecznie uziemic. a co niby ma dac to uziemienie? WS 68 |
Data: Wrzesien 28 2009 15:32:29 | Temat: Re: Przeróbka na napÄd elektryczny | Autor: MarcinJM | WS pisze: On 28 Wrz, 15:18, MarcinJM wrote: A po co uziemia sie wszelkiego rodzaju maszyny? A czym sie rozni pojazd el. od tokarki? Jak staniesz sie jedynym lacznikiem pomiedzy taka maszyna a ziemia, to sie dowiesz jakich atrakcji moze dostarczyc prad elektryczny. -- Pozdrawiam MarcinJM 69 |
Data: Wrzesien 28 2009 06:41:20 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: WS | On 28 Wrz, 15:32, MarcinJM wrote: WS pisze: A czym sie rozni pojazd el. od tokarki? zasilaniem? tokarka (zazwyczaj) zasilana jest 400V wzgledem potencjalu ziemi ;) WS 70 |
Data: Wrzesien 28 2009 06:43:42 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: WS | On 28 Wrz, 15:41, WS wrote: zasilaniem? tokarka (zazwyczaj) zasilana jest 400V wzgledem potencjalu .... mialo byc 240V ;) WS 71 |
Data: Wrzesien 28 2009 15:48:47 | Temat: Re: Przeróbka na napÄd elektryczny | Autor: MarcinJM | WS pisze: On 28 Wrz, 15:41, WS wrote: Aaa, o tym nie pomyslalem.. Rzeczywiscie. Nie wiem w sumie co by bylo... Tansformatory separacyjne 220 to pamietam, ze lekko kopaly po wyseparowanej stronie, ale nie bylo to walniecie "zywym" 220V. -- Pozdrawiam MarcinJM 72 |
Data: Wrzesien 28 2009 22:33:49 | Temat: Re: Przeróbka na napÄd elektryczny | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Mon, 28 Sep 2009 15:32:29 +0200, MarcinJM napisał(a): a co niby ma dac to uziemienie? Żeby w razie przebicia nie poraziły. A czym sie rozni pojazd el. od tokarki? Tym, że zasilanie takiego pojazdu nie ma jednego bieguna podłączonego z ziemią. Jak staniesz sie jedynym lacznikiem pomiedzy taka maszyna a ziemia, to Który popłynie w otawrtym obwodzie/ Widać, żeś na fizyce spał. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 73 |
Data: Wrzesien 28 2009 15:46:21 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Mariusz Chwalba | On Mon, 28 Sep 2009 15:18:33 +0200, MarcinJM wrote: ale co ty chcesz przewijać ? kupujesz silniki i do tego odpowienieI aku na 450VDC. A ile V masz w bęzyniaku na świecach? pozdrawiam, -- Mariusz 'koder' Chwalba 74 |
Data: Wrzesien 28 2009 22:36:26 | Temat: Re: Przeróbka na napÄd elektryczny | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Mon, 28 Sep 2009 15:18:33 +0200, MarcinJM napisał(a): I aku na 450VDC. A co to ma do rzeczy? Kolejny, który na fizyce spał? Co da Ci uziemienie, skoro źródło napięcia nie jest uziemione? -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 75 |
Data: Wrzesien 22 2009 15:30:06 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Vlad The Ripper |
Witajcieforum.samochodyelektryczne.org Poczytaj i popytaj. Pozdrawiam 76 |
Data: Wrzesien 22 2009 18:34:24 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Tomasz Pyra | krzysiek82 pisze: Witajcie Dlaczego małego? W dużym będzie łatwiej z miejscem i z masą. Jak z cieniasa wyrzucisz ten malutki silniczek, to wiele lżejszy się on nie zrobi. Jak dopakujesz do akumulatorami (które nie bardzo będzie gdzie zmieścić), to z kolei się okaże że hamulce albo i samo nadwozie nie daje rady. Lepiej kup coś dużego - wyrzucisz duży (i pewnie ciężki) silnik, będziesz miał dużo miejsca i z przodu i w bagażniku. 77 |
Data: Wrzesien 22 2009 21:41:37 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Arbiter |
interesować się tym tematem. Ciekawi mnie najbardziej kwestia spięcia poczytaj właściwe forum http://forum.arbiter.pl/ :) Poczytałem odpowiedzi które się tu pojawiły i głównie to stereotypy od osób niezwiązanych z tematem bez jakichkolwiek doswiadczeń w branży EV. A stereotyp jest taki ze EV skrzyni nie potrzebuje... Nie potrzebuje taki z mocnymi silnikami w kołach z nadmiarem mocy, lub lokomotywa która ma również nadmiarowy ciężki silnik. To co masz możliwość skontruować musi mieć skrzynię, chyba ze interesuje cie zakres predkosci np 0-30 kmh to mozesz pokombinowac bez skrzyni. 78 |
Data: Wrzesien 23 2009 13:08:14 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: J.F. | Użytkownik "Arbiter" napisał Poczytałem odpowiedzi które się tu pojawiły i głównie to stereotypy od osób niezwiązanych z tematem bez jakichkolwiek doswiadczeń w branży EV. Bo to kusi. A jest .. no wydaje sie ze w zasiegu mozliwosci. Nie potrzebuje taki z mocnymi silnikami w kołach z nadmiarem mocy, lub lokomotywa która ma również nadmiarowy ciężki silnik. To co masz możliwość skontruować musi mieć skrzynię, chyba ze interesuje cie zakres predkosci np 0-30 kmh to mozesz pokombinowac bez skrzyni. Prius skrzynie ma, ale o stalym przelozeniu. GM EV1 przekladnie mial, ale tez stala. J. 79 |
Data: Wrzesien 23 2009 20:34:35 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Tomasz Pyra | J.F. pisze: Prius skrzynie ma, ale o stalym przelozeniu. GM EV1 przekladnie mial, ale tez stala. Bo tam to chyba są silniki o potencjalnie bardzo wysokiej mocy (przynajmniej chwilowej), a sama moc ograniczana jest przez sterowanie tak żeby nie przeciążać akumulatorów. W efekcie dostaje się stałą moc w szerokim zakresie obrotów i wtedy faktycznie skrzynia nie ma sensu. 82 |
Data: Wrzesien 26 2009 23:19:18 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Fri, 25 Sep 2009 00:17:43 +0200, J.F. napisał(a): Silnik elektryczny ma bardzo wysoką moc chwilową. Przeciążalność silnika No ba. Przede wszystkim - silnik elektryczny można sterować impulsowo. W efekcie Możesz sterować silnik impulsami o wypełnieniu 1% i częstotliwości rzędu kilkudziesięciu HZ. W efekcie prąd średni jest malutki, grzanie także, a moment na wale potęzny. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 83 |
Data: Wrzesien 26 2009 23:25:23 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: J.F. | On Sat, 26 Sep 2009 23:19:18 +0200, Adam Płaszczyca wrote: Dnia Fri, 25 Sep 2009 00:17:43 +0200, J.F. napisał(a): Jak prad sredni jest maly, to i moment sredni jest maly. Prad w silniku musi byc duzy, za to po stronie zasilania moze byc maly. Sredni maly. J. 84 |
Data: Wrzesien 27 2009 15:05:52 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Sat, 26 Sep 2009 23:25:23 +0200, J.F. napisał(a):
Średni tak. Ale chwilowy jest bardzo duży. W ten sposób można ciągnąć lokomotywą składy rzędu 1600 ton z prędkością 5km/h. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 85 |
Data: Wrzesien 27 2009 18:14:07 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: J.F. | On Sun, 27 Sep 2009 15:05:52 +0200, Adam Płaszczyca wrote: Dnia Sat, 26 Sep 2009 23:25:23 +0200, J.F. napisał(a): Po plaskim. A i tak mysle ze trzeba ten prad puscic na co najmniej pare sekund zeby pociag ruszyl. Sterowanie PWM mozna stosowac, tylko troche inaczej dziala. J. 86 |
Data: Wrzesien 27 2009 23:08:40 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Sun, 27 Sep 2009 18:14:07 +0200, J.F. napisał(a): Średni tak. Ale chwilowy jest bardzo duży. W ten sposób można ciągnąć Nie, po wzniesieniu. A i tak mysle ze trzeba ten prad puscic na co najmniej pare sekund I tu się mylisz. Sterowanie PWM mozna stosowac, tylko troche inaczej dziala. Ano tak własnei działa. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 87 |
Data: Wrzesien 27 2009 23:38:32 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: J.F. | On Sun, 27 Sep 2009 23:08:40 +0200, Adam Płaszczyca wrote: Dnia Sun, 27 Sep 2009 18:14:07 +0200, J.F. napisał(a): watpie. Sterowanie PWM mozna stosowac, tylko troche inaczej dziala.Ano tak własnei działa. A jaki silnik ? Asynchroniczny klatkowy ? J. 88 |
Data: Wrzesien 28 2009 22:34:29 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Sun, 27 Sep 2009 23:38:32 +0200, J.F. napisał(a): I tu się mylisz.watpie. ET22-2000 :> A jaki silnik ? Asynchroniczny klatkowy ?Sterowanie PWM mozna stosowac, tylko troche inaczej dziala.Ano tak własnei działa. Szeregowy, pradu stałego. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 89 |
Data: Wrzesien 28 2009 23:05:35 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: J.F. | On Mon, 28 Sep 2009 22:34:29 +0200, Adam Płaszczyca wrote: Dnia Sun, 27 Sep 2009 23:38:32 +0200, J.F. napisał(a): A to juz w zasadzie wykluczone. A jak sobie przegladam co to za cudo ta et22-2000 - to mi wychodzi ze naped ma klasyczny - na rezystorach i stycznikach. Tylko sterowanie stycznikami mikroprocesorowe .. J. 91 |
Data: Wrzesien 27 2009 20:05:27 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Jaroslaw Berezowski | Dnia Sat, 26 Sep 2009 23:19:18 +0200, Adam Płaszczyca napisał(a): Możesz sterowaÄ silnik impulsami o wypełnieniu 1% i czÄstotliwoĹci rzÄduW praktyce choppery silnikow trakcyjnych DC pracuja na kilohercach. Sa nawet konstrukcje powyzej 16KHz, zeby PWMka nie wyla jak potepieniec. -- Jaroslaw "jaros" Berezowski 92 |
Data: Wrzesien 27 2009 23:10:01 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Sun, 27 Sep 2009 20:05:27 +0200, Jaroslaw Berezowski napisał(a): W praktyce choppery silnikow trakcyjnych DC pracuja na kilohercach. Sa Oj nie, a raczej - zależy jakie. Bywają takie, jak opisałes, bywają też takie, co lecą na kilkudziesięciu Hz, a sa i takie, co na kilkuset. No i sa takie, które zmieniają częstotliwość wraz ze wzrostem prędkości. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 93 |
Data: Wrzesien 28 2009 00:30:55 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Jaroslaw Berezowski | Dnia Sun, 27 Sep 2009 23:10:01 +0200, Adam Płaszczyca napisał(a): Dnia Sun, 27 Sep 2009 20:05:27 +0200, Jaroslaw Berezowski napisał(a):Mowimy o kontrolerach silnikow DC do samochodow - takie sa albo na MOSFETach albo IGBT i pracuja na 3kHz wzwyz (tzn te ktore mozna dostac). M.in. dlatego, zeby naped nie wyl jak dusza potepiona i zeby zminimalizowac pulsacje momentu (nie wyobrazam sobie kilkudziesiecu Hz na kolach). Jedyny mi znany wyjatek to kontroler GE (nie GM :) EV-1, tyrystorowy, mozna go jeszcze kupic z drugiej reki. Nizsze czestotliwosci PWM maja glownie duze jednostki, glownie dlatego, ze jako przelacznikow uzyto tyrystorow ktore nie daja sie za szybko przelaczac. Duze silniki maja tez wystarczajace indukcyjnosci dla niskich czestotliwosci PWM. -- Jaroslaw "jaros" Berezowski 94 |
Data: Wrzesien 28 2009 22:35:00 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Mon, 28 Sep 2009 00:30:55 +0200, Jaroslaw Berezowski napisał(a): Oj nie, a raczej - zależy jakie. Bywają takie, jak opisałes, bywają teżMowimy o kontrolerach silnikow DC do samochodow - takie sa albo na No to mówcie dalej :> -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 95 |
Data: Wrzesien 27 2009 19:58:45 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Jaroslaw Berezowski | Dnia Wed, 23 Sep 2009 13:08:14 +0200, J.F. napisał(a): Prius skrzynie ma, ale o stalym przelozeniu.Sprawdz zanim napiszez. Prius ma uklad ktory mozna nazwac IVT - Infinitely Variable Trasmission. W skrocie - przekladnia planetarna (power split) o regulowanym sprzezeniu (przez MG1 i MG2) pozwalajacym na zmiane przelozenia. Sprzezenie moze tez byc mechaniczne, przez CVT. Wiecej tutaj: http://cvt.com.sapo.pt/ivt/ivt.htm -- Jaroslaw "jaros" Berezowski 96 |
Data: Wrzesien 27 2009 22:25:47 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: J.F. | On Sun, 27 Sep 2009 19:58:45 +0200, Jaroslaw Berezowski wrote: Dnia Wed, 23 Sep 2009 13:08:14 +0200, J.F. napisał(a): W jeszcze wiekszym skrocie - dwa silniki elektryczne i przekladnia o stalym przelozeniu jednak. Zmienne przez te silniko-generatory, to dopiero jak sie spalinowy wlaczy. J. 97 |
Data: Wrzesien 28 2009 00:02:20 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Jaroslaw Berezowski | Dnia Sun, 27 Sep 2009 22:25:47 +0200, J.F. napisał(a): On Sun, 27 Sep 2009 19:58:45 +0200, Jaroslaw Berezowski wrote:W zadnym razie power splitowi czyli przekladni planetarnej o dwoch stopniach swobody nie mozna przypisac atrybutu "stale przelozenie". Stale przelozenie ma o jednym (np. z zablokowanym ktoryms kolem). Wiecej - poniewaz sprzezenia elektryczne MG1-MG2 nie musi miec zamknietego bilansu mocy (bufor w postaci aku), masz jeszcze jeden ekstra stopien swobody ponad to co oferuje mechaniczne sprzezenie. Inzynierowie projektujacy THD/HSD skwapliwie wykorzystali ten fakt i dlatego ten naped jest tak elastyczny. -- Jaroslaw "jaros" Berezowski 98 |
Data: Wrzesien 29 2009 00:03:03 | Temat: Re: Przeróbka na nap?d elektryczny | Autor: J.F. | On Mon, 28 Sep 2009 00:02:20 +0200, Jaroslaw Berezowski wrote: Dnia Sun, 27 Sep 2009 22:25:47 +0200, J.F. napisał(a): Jak odpalisz silnik spalinowy. Bo jak nie, to na samych elektrycznych przelozenie jest stale .. choc dwa do wyboru. Ale widze ze Japonczyczy nas pogodzili, dorzucili troche kolek i teraz bedzie jeszcze kilka przelozen mechanicznych do wyboru. Widac sa potrzebne :-) J. 100 |
Data: Wrzesien 25 2009 22:32:30 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Arbiter |
Zdziwisz się, ale silniki w lokomotywie nei są nadmiarowe. Z tego co mi mówił ostatnio motorniczy w ET22 , to jak prosty odcinek i jedzie równo około 80kmh to wciąga 100A przy około 2kV, co by dawało 200kW a silnik ma 3000 kW elektryczny tak wysterować, że będzie miał moment obrotowy kilkukriotnie to dalej nie wystarczy aby przy silniku np 10kW poruszać się samochodem w zakresie 0-90kmh o masie 1000kg bez skrzyni biegów. A nawet jeśli, to stałe przełożenie musiałoby być tak ustalone, że brakowałoby dynamiki a prąd grzałby silniki. Efektywność silnika na niskich obratach przy dużym prądzie nie jest wysoka 101 |
Data: Wrzesien 26 2009 23:21:20 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Fri, 25 Sep 2009 22:32:30 +0200, Arbiter napisał(a): Z tego co mi mówił ostatnio motorniczy w ET22 , to jak prosty odcinek i Zapytaj go jak to wygląda pod górkę, albo przy ruszaniu. Także, jak wygląda, kiedy ma na haku ciężki skład i ma z nim pojechać w okolicy Vmax. elektryczny tak wysterować, że będzie miał moment obrotowy kilkukriotnie Bez problemów wystarczy. A nawet jeśli, to stałe Przy odpowiednim sterowaniu? Ależ jest. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 102 |
Data: Wrzesien 27 2009 20:09:17 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Jaroslaw Berezowski | Dnia Sat, 26 Sep 2009 23:21:20 +0200, Adam Płaszczyca napisał(a): Przy odpowiednim sterowaniu? Ależ jest.On ma racjhe. Silniki DC albo musza byc mocno duze albo miec 2 biegi (dla typowego zamochodu) albo beda slabe osiagi. Chyba ze wsadzisz sepexa albo naped AC, ktore maja ma znacznie szersze charakterystyki przy danej masie. Poza tym miej nieco szacunku dla innych i nie bluzgaj publicznie. -- Jaroslaw "jaros" Berezowski 103 |
Data: Wrzesien 27 2009 23:11:15 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Sun, 27 Sep 2009 20:09:17 +0200, Jaroslaw Berezowski napisał(a): Przy odpowiednim sterowaniu? Ależ jest.On ma racjhe. Silniki DC albo musza byc mocno duze albo miec 2 biegi (dla Albo też mogą mieć odpowiednie sterowanie. Przy zastosowaniu komutacji bezszczotkowej można cuda wyciągnąć. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 104 |
Data: Wrzesien 28 2009 00:22:30 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Jaroslaw Berezowski | Dnia Sun, 27 Sep 2009 23:11:15 +0200, Adam Płaszczyca napisał(a): Dnia Sun, 27 Sep 2009 20:09:17 +0200, Jaroslaw Berezowski napisał(a):BLDC to przeciez tylko z nazwy DC. Poza tym sama komutacja elektroniczna nie pozwala na sterowanie wzbudzeniem, a to jest klucz to rozciagania ladnych charaktrerystyk na wyzsze obroty i mozliwosc wyeliminowania wielobiegowych przekladni. -- Jaroslaw "jaros" Berezowski 105 |
Data: Wrzesien 28 2009 22:35:44 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Mon, 28 Sep 2009 00:22:30 +0200, Jaroslaw Berezowski napisał(a): BLDC to przeciez tylko z nazwy DC. Poza tym sama komutacja elektroniczna Oj, to silnik szeregowy pradu stałego ciągle w niewiedzy tkwi... -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 106 |
Data: Wrzesien 29 2009 08:16:44 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: J.F. | On Mon, 28 Sep 2009 22:35:44 +0200, Adam Płaszczyca wrote: Dnia Mon, 28 Sep 2009 00:22:30 +0200, Jaroslaw Berezowski napisał(a): Silnik szeregowy steruje wzbudzeniem. Tylko tak mowiac szczerze to to sterowanie tak psu na bude - jesli nie jest maksymalne, to znak ze marnujemy energie na rezystancjach wirnika. J. 107 |
Data: Wrzesien 23 2009 19:22:51 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Michał | Witajcie A ja sie na tym nie znam :) ale interesują mnie duże samochody (F) - da sie cos takiego zrobić ? czy lepiej poczekać, poczekac, poczekac i kupic ls 600h ? Pozdrawiam. -- Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 108 |
Data: Wrzesien 23 2009 21:52:50 | Temat: Re: Przeróbka na napęd elektryczny | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Tue, 22 Sep 2009 09:06:13 +0200, krzysiek82 napisał(a): lub innego małego auta na napęd elektryczny. Dopiero zaczynam Inaczej, silnik elektryczny nie potrzebuje skrzyni. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ |