Naszło mnie ostatnio takie pytanie (przy okazji pytania o ksenony)
Jak to jest pod względem prawnym dokonywaniem w samochodzie przeróbek?
Model samochodu dostaje homologację na jakieś tam konkretne wyposażenie - w tym oświetlenie, hamulce, zawieszenie, silnik. Wszystko to musi spełniać konkretne normy które obowiązują w danym czasie produkcji samochodu.
Teraz jak to jest z przeróbkami?
Czy wolno sobie w samochodzie te elementy wymieniać?
Choćby na takie które również spełniają te normy, ale chyba trzeba by również przejść po przeróbce badania homologacyjne... I to chyba nie tylko takie jak przegląd rejestracyjny.
A jak to jest chociażby z chiptuningiem (w sumie przeróbka silnika)? AFAIK osiągi wielu turbo-silników są takie jakie są właśnie z powodu że silnik musi spełniać powiedzmy EURO4. Po chiptuningu przestaje spełniać tą normę, ale spełnia nadal normy ogólne (mało restrykcyjne) którym podlegają wszystkie pojazdy jeżdżące po drogach (chyba poza zabytkami) i które są sprawdzanie na badaniu rejestracyjnym.
Wiem że są np. kit-y zawieszenia rzekomo homologowane do konkretnych modeli samochodów. Co z tego wynika? I jaka jest różnica w stosunku do zawieszenia które takiej homologacji nie ma?
Nie chodzi mi o powszechną praktykę, ale o to, co na ten temat mówi prawo.