Grupy dyskusyjne   »   Pytanie o ciœnienie w zimowych oponach

Pytanie o ciœnienie w zimowych oponach



1 Data: Grudzien 16 2013 19:58:15
Temat: Pytanie o ciœnienie w zimowych oponach
Autor: skodzia 

Witam,

Bardzo proszę o pomoc - nie wiem jak napompować zimowe opony, ponieważ
w tej tabelce przy wlewie paliwa nie ma moich opon. Google niestety
nie pomogło.

Auto to skoda fabia combi 1.9/74kW.
Opony zimowe: 175/65 R14.

W tabelce przy wlewie sš jedynie opony (dla mojego auta): 185/60 R14,
185/55 R15 i 195/50 R15 - i dla nich wszytskich wartoœć (przy małym
obcišżeniu) to: 2.2.

Czy mogę przyjšć, ze moje 175/65 R14 też sie łšpiš na te 2.2?

I drugie pytanie: w zimie powinno sie pompować o 0.2 więcej, czyli
wyszłoby 2.4. Tak mam zrobić także teraz, kiedy temperatura jeszcze
wcale nie spada poniżej 0 stopni?

Z góry bardzo dziękuję za odpowiedŸ i pozdrawiam.



2 Data: Grudzien 16 2013 20:50:40
Temat: Re: Pytanie o ciœnienie w zimowych oponach
Autor: nom 


Użytkownik "skodzia"  napisał w wiadomoœci I drugie pytanie: w zimie powinno sie pompować o 0.2 więcej, czyli
wyszłoby 2.4. Tak mam zrobić także teraz, kiedy temperatura jeszcze
wcale nie spada poniżej 0 stopni?
____________________________________________

Tak, jak najbardziej możesz napompować o 0,2 bara więcej. Jak napompujesz przy 20*C do 2,2 to przy -20*C będziesz miał 1,8. :-)

3 Data: Grudzien 16 2013 11:55:35
Temat: Re: Pytanie o ciśnienie w zimowych oponach
Autor:

W dniu poniedziałek, 16 grudnia 2013 19:58:15 UTC+1 użytkownik skodzia napisał:

Witam,



Bardzo proszę o pomoc - nie wiem jak napompować zimowe opony, ponieważ

w tej tabelce przy wlewie paliwa nie ma moich opon. Google niestety

nie pomogło.



Auto to skoda fabia combi 1.9/74kW.

Opony zimowe: 175/65 R14.



W tabelce przy wlewie są jedynie opony (dla mojego auta): 185/60 R14,

185/55 R15 i 195/50 R15 - i dla nich wszytskich wartość (przy małym

obciążeniu) to: 2.2.



Czy mogę przyjąć, ze moje 175/65 R14 też sie łąpią na te 2.2?



I drugie pytanie: w zimie powinno sie pompować o 0.2 więcej, czyli

wyszłoby 2.4. Tak mam zrobić także teraz, kiedy temperatura jeszcze

wcale nie spada poniżej 0 stopni?



Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam.
Zimowe opony. Sam taką nazwę wymyśliłeś czy gdzieś usłyszałeś? To jakieś ocieplane muszą być :-).

4 Data: Grudzien 16 2013 21:15:57
Temat: Re: Pytanie o ciśnienie w zimowych oponach
Autor: sqlwiel 

W dniu 2013-12-16 20:55,  pisze:

Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam.

Zimowe opony. Sam taką nazwę wymyśliłeś czy gdzieś usłyszałeś? To jakieś ocieplane muszą być :-).

Piłeś - nie pisz ;)

--

Dziękuję. Pozdrawiam.   sqlwiel.

5 Data: Grudzien 16 2013 21:42:33
Temat: Re[2]: Pytanie o ciśnienie w zimowych oponach
Autor: skodzia 

Hello Kogutek444,

Monday, December 16, 2013, 8:55:35 PM, you wrote:

W dniu poniedziałek, 16 grudnia 2013 19:58:15 UTC+1 użytkownik skodzia napisał:
Witam,



Bardzo proszę o pomoc - nie wiem jak napompować zimowe opony, ponieważ

w tej tabelce przy wlewie paliwa nie ma moich opon. Google niestety

nie pomogło.



Auto to skoda fabia combi 1.9/74kW.

Opony zimowe: 175/65 R14.



W tabelce przy wlewie są jedynie opony (dla mojego auta): 185/60 R14,

185/55 R15 i 195/50 R15 - i dla nich wszytskich wartość (przy małym

obciążeniu) to: 2.2.



Czy mogę przyjąć, ze moje 175/65 R14 też sie łąpią na te 2..2?



I drugie pytanie: w zimie powinno sie pompować o 0.2 więcej, czyli

wyszłoby 2.4. Tak mam zrobić także teraz, kiedy temperatura jeszcze

wcale nie spada poniżej 0 stopni?



Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam.
Zimowe opony. Sam taką nazwę wymyśliłeś czy gdzieś usłyszałeś? To jakieś ocieplane muszą być :-).

Tak - ocieplane, przyozdobione bałwankami i bombkami, a w trakcie jazdy grają 'jingle bells'

6 Data: Grudzien 16 2013 12:46:39
Temat: Re: Re[2]: Pytanie o ciśnienie w zimowych oponach
Autor:

W dniu poniedziałek, 16 grudnia 2013 21:42:33 UTC+1 użytkownik skodzia napisał:

Hello Kogutek444,



Monday, December 16, 2013, 8:55:35 PM, you wrote:



> W dniu poniedziałek, 16 grudnia 2013 19:58:15 UTC+1 użytkownik skodzia napisał:

>> Witam,

>>

>>

>>

>> Bardzo proszę o pomoc - nie wiem jak napompować zimowe opony, ponieważ

>>

>> w tej tabelce przy wlewie paliwa nie ma moich opon. Google niestety

>>

>> nie pomogło.

>>

>>

>>

>> Auto to skoda fabia combi 1.9/74kW.

>>

>> Opony zimowe: 175/65 R14.

>>

>>

>>

>> W tabelce przy wlewie są jedynie opony (dla mojego auta): 185/60 R14,

>>

>> 185/55 R15 i 195/50 R15 - i dla nich wszytskich wartość (przy małym

>>

>> obciążeniu) to: 2.2.

>>

>>

>>

>> Czy mogę przyjąć, ze moje 175/65 R14 też sie łąpią na te 2.2?

>>

>>

>>

>> I drugie pytanie: w zimie powinno sie pompować o 0.2 więcej, czyli

>>

>> wyszłoby 2.4. Tak mam zrobić także teraz, kiedy temperatura jeszcze

>>

>> wcale nie spada poniżej 0 stopni?

>>

>>

>>

>> Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam.

> Zimowe opony. Sam taką nazwę wymyśliłeś czy gdzieś usłyszałeś? To jakieś ocieplane muszą być :-).



Tak - ocieplane, przyozdobione bałwankami i bombkami, a w trakcie jazdy grają 'jingle bells'

Super. Tak spytałem bo tej zimy opony zimowe jeszcze by mi się nie przydały.

7 Data: Grudzien 16 2013 22:24:33
Temat: Re[4]: Pytanie o ciśnienie w zimowych oponach
Autor: skodzia 

Hello Kogutek444,

Monday, December 16, 2013, 9:46:39 PM, you wrote:



>> Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam.

> Zimowe opony. Sam taką nazwę wymyśliłeś czy gdzieś usłyszałeś? To jakieś ocieplane muszą być :-).



Tak - ocieplane, przyozdobione bałwankami i bombkami, a w trakcie jazdy grają 'jingle bells'

Super. Tak spytałem bo tej zimy opony zimowe jeszcze by mi się nie przydały.


Ach, chodzi o to, że wyszłam na głupka wymieniając tak wcześnie?
No ok, możliwe :)
Uznałam, że lepiej wcześniej niż poźniej, zwłaszcza że wyjeżdżam, więc
albo teraz albo w styczniu... Wybrałam teraz - ot tak, na wszelki
wypadek :)

8 Data: Grudzien 16 2013 22:30:04
Temat: Re: Pytanie o ciśnienie w zimowych oponach
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello skodzia,

Monday, December 16, 2013, 10:24:33 PM, you wrote:

[...]

Ach, chodzi o to, że wyszłam na głupka wymieniając tak wcześnie?

Nie przejmuj się drobiem.

[...]

--
Best regards,
 RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

9 Data: Grudzien 17 2013 23:34:52
Temat: Re: Re[2]: Pytanie o ciśnienie w zimowych oponach
Autor: Big Jack 

W wiadomości

*Użytkownik* napisał(-a):

Super. Tak spytałem bo tej zimy opony zimowe jeszcze by mi się nie
przydały.

Ja pierdziu... 3KB cytatu dla jednej linii odpowiedzi  :/

--
Big Jack
         //////     GG: 660675
        ( o  o)
    -- ooO-( )-Ooo-

10 Data: Grudzien 18 2013 00:21:33
Temat: Re: Pytanie o ciśnienie w zimowych oponach
Autor: p0li 

T->Dnia 2013-12-17 23:34:52 niejaki Big Jack napisał:

W wiadomości

*Użytkownik* napisał(-a):

Super. Tak spytałem bo tej zimy opony zimowe jeszcze by mi się nie
przydały.

Ja pierdziu... 3KB cytatu dla jednej linii odpowiedzi  :/

on tak ma - przyzwyczaj się albo skilluj


--
P0zdrawiam
p0li
hydro rulez ;)
prawdziwy facet nie da odebrać sobie szarlotki

11 Data: Grudzien 16 2013 21:59:17
Temat: Re: Pytanie o ciśnienie w zimowych oponach
Autor: PiteR 

na  ** p.m.s **  skodzia pisze tak:

I drugie pytanie: w zimie powinno sie pompować o 0.2 więcej, czyli
wyszłoby 2.4. Tak mam zrobić także teraz, kiedy temperatura jeszcze
wcale nie spada poniżej 0 stopni?

Nie pompuj wiecej. Upuść albo nie ruszaj.

W dostawczym na naklejce mam 4 przód 4.5 tył. Jeden serwis napompował
wszystkie do 3, drugi do 3.5 zagadniety pracownik trzeciego serwisu
zeznał 3.5

W osobowym w lato 2 w zimie 1.8 (na oko żeby była troche flakowata).



--
    Piter

12 Data: Grudzien 16 2013 22:28:30
Temat: Re: Pytanie o ciśnienie w zimowych oponach
Autor: Maciek 

Dnia Mon, 16 Dec 2013 21:59:17 +0100, PiteR napisał(a):
 

W osobowym w lato 2 w zimie 1.8 (na oko żeby była troche flakowata).

IMHO bez sensu: za (byc moze) lepsza przyczepnosc na sliskim placisz
gorszym trzymaniem toru jazdy i szybszym zuzyciem opon.

--
Maciek

Od kolijevke, pa do groba,
za ispiranje mozga je doba

13 Data: Grudzien 16 2013 23:05:19
Temat: Re: Pytanie o ciśnienie w zimowych oponach
Autor: PiteR 

na  ** p.m.s **  Maciek pisze tak:

W osobowym w lato 2 w zimie 1.8 (na oko żeby była troche flakowata).

IMHO bez sensu: za (byc moze) lepsza przyczepnosc na sliskim placisz
gorszym trzymaniem toru jazdy i szybszym zuzyciem opon.

Ja wolę przyczepność na sliskim. Szybsze zużycie,  no coż ludzie nie
takie pieniądze marnotrawią.

--
    Piter

14 Data: Grudzien 16 2013 22:41:20
Temat: Re[2]: Pytanie o ciśnienie w zimowych oponach
Autor: skodzia 

Hello PiteR,

Monday, December 16, 2013, 9:59:17 PM, you wrote:

na  ** p.m.s **  skodzia pisze tak:

I drugie pytanie: w zimie powinno sie pompować o 0.2 więcej, czyli
wyszłoby 2.4. Tak mam zrobić także teraz, kiedy temperatura jeszcze
wcale nie spada poniżej 0 stopni?

Nie pompuj wiecej. Upuść albo nie ruszaj.

W dostawczym na naklejce mam 4 przód 4.5 tył. Jeden serwis napompował
wszystkie do 3, drugi do 3.5 zagadniety pracownik trzeciego serwisu
zeznał 3.5

W osobowym w lato 2 w zimie 1.8 (na oko żeby była troche flakowata).


Przepraszam, ale ja już nic nie pojmuję. W zimie mam pompować te 0.2
więcej czy 0.2 mniej?

15 Data: Grudzien 16 2013 23:08:09
Temat: Re: Re[2]: Pytanie o ciśnienie w zimowych oponach
Autor: PiteR 

na  ** p.m.s **  skodzia pisze tak:

Przepraszam, ale ja już nic nie pojmuję. W zimie mam pompować te 0.2
więcej czy 0.2 mniej?

Jak uważasz. Jak Ci się lepiej jeździ. Mnie się lepiej jeździ zimą na
flakowatych niż na kamieniach.

--
    Piter

16 Data: Grudzien 16 2013 23:14:20
Temat: Re: Pytanie o ciśnienie w zimowych oponach
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello PiteR,

Monday, December 16, 2013, 11:08:09 PM, you wrote:

Przepraszam, ale ja już nic nie pojmuję. W zimie mam pompować te 0.2
więcej czy 0.2 mniej?
Jak uważasz. Jak Ci się lepiej jeździ. Mnie się lepiej jeździ zimą na
flakowatych niż na kamieniach.

A ja wolę nie pogiąć sobie felgi na ukrytej pod kałużą dziurze i
dlatego na zimę każę pompować 0.2 więcej niż na lato.


--
Best regards,
 RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

17 Data: Grudzien 16 2013 23:25:36
Temat: Re: Pytanie o ciśnienie w zimowych oponach
Autor: J.F. 

Dnia Mon, 16 Dec 2013 23:14:20 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Hello PiteR,
Przepraszam, ale ja już nic nie pojmuję. W zimie mam pompować te 0.2
więcej czy 0.2 mniej?
Jak uważasz. Jak Ci się lepiej jeździ. Mnie się lepiej jeździ zimą na
flakowatych niż na kamieniach.

A ja wolę nie pogiąć sobie felgi na ukrytej pod kałużą dziurze i
dlatego na zimę każę pompować 0.2 więcej niż na lato.

wtedy sie srodek szybciej zuzywa.
A opony chyba drozsze niz felgi :-)

J.

18 Data: Grudzien 16 2013 23:30:20
Temat: Re: Pytanie o ciśnienie w zimowych oponach
Autor: PiteR 

na  ** p.m.s **  J.F. pisze tak:

wtedy sie srodek szybciej zuzywa.
A opony chyba drozsze niz felgi :-)

W golfie jest na naklejce 26 psi. Jak byłem młody i przejmujący się to
do tylu dokładnie pompowałem Kormorany i też środek szybciej się
zużywał. Czary.

--
    Piter

19 Data: Grudzien 16 2013 23:56:45
Temat: Re: Pytanie o ciśnienie w zimowych oponach
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello PiteR,

Monday, December 16, 2013, 11:30:20 PM, you wrote:

wtedy sie srodek szybciej zuzywa.
A opony chyba drozsze niz felgi :-)
W golfie jest na naklejce 26 psi. Jak byłem młody i przejmujący się to
do tylu dokładnie pompowałem Kormorany i też środek szybciej się
zużywał. Czary.

Żadne czary - kwestia stylu jazdy. Dawno temu, jak sporo jeździłem po
górskich drogach, to mi na letnich wycierały się bardziej boki niż
środek. 0.3 więcej i przestało. Ale jak przestałem jeździć po górkach,
to trzeba było zmniejszyć ciśnienie, bo żarło środek :(

--
Best regards,
 RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

20 Data: Grudzien 17 2013 01:19:38
Temat: Re: Pytanie o ciśnienie w zimowych oponach
Autor: PiteR 

na  ** p.m.s **  RoMan Mandziejewicz pisze tak:

Żadne czary - kwestia stylu jazdy. Dawno temu, jak sporo jeździłem po
górskich drogach

Nadal nie rozumiem mechanizmu. Czy raczej to zbyt podatna opona i
trzeba taką mniej pompować.

--
    Piter

21 Data: Grudzien 16 2013 23:26:06
Temat: Re: Pytanie o ciśnienie w zimowych oponach
Autor: PiteR 

na  ** p.m.s **  RoMan Mandziejewicz pisze tak:

A ja wolę nie pogiąć sobie felgi na ukrytej pod kałużą dziurze i
dlatego na zimę każę pompować 0.2 więcej niż na lato.

Jak kto lubi.

--
    Piter

22 Data: Grudzien 17 2013 07:32:40
Temat: Re: Pytanie o ciśnienie w zimowych oponach
Autor: sqlwiel 

W dniu 2013-12-16 22:41, skodzia pisze:

W osobowym w lato 2 w zimie 1.8 (na oko żeby była troche flakowata).


Przepraszam, ale ja już nic nie pojmuję. W zimie mam pompować te 0.2
więcej czy 0.2 mniej?

Niektórzy zalecają, żeby na śliskim (i np. na piasku) w oponie było o te 0,2 mniej, niż zaleca producent (auta, a nie opony). Podobno wtedy lepiej trzyma. Nie wszyscy podzielają tę opinię. Np. ja pompuję do nominalnego (u mnie 2.0) i dopompowuję, jak (jeśli) mi zejdzie (na oko) do 1.8
Ktoś Ci tu zalecił pompować do 2,2. Założył, że auto stoi w ogrzewanym garażu, gdzie jest 20°. Jeśli mróz sięgnie -20, to spadek temperatury o 40K spowoduje spadek ciśnienia w oponie o 1/7, czyli właśnie ok. 0,3b.

Podsumowując: Nie przejmuj się, byle byś nie jeździła na flakach. 1.8-2,2 jest do przyjęcia, póki nie robisz 10k miesięcznie z prędkościami bliskimi maksymalnej.




--

Dziękuję. Pozdrawiam.   sqlwiel.

23 Data: Grudzien 17 2013 08:28:23
Temat: Re: Pytanie o ciśnienie w zimowych oponach
Autor: Adam Wysocki 

sqlwiel  wrote:

Ktoś Ci tu zalecił pompować do 2,2. Założył, że auto stoi w ogrzewanym
garażu, gdzie jest 20°. Jeśli mróz sięgnie -20, to spadek temperatury o
40K spowoduje spadek ciśnienia w oponie o 1/7, czyli właśnie ok. 0,3b.

Z ciekawości - skąd ta zależności (40K = 1/7 ciśnienia)?

Podsumowując: Nie przejmuj się, byle byś nie jeździła na flakach.
1.8-2,2 jest do przyjęcia, póki nie robisz 10k miesięcznie z
prędkościami bliskimi maksymalnej.

Ja osobiście daję trochę mniej niż nominalnie - spalanie trochę rośnie,
zużycie opony rośnie, ale przyczepność też rośnie, a zimą (prawdziwą
zimą a nie taką jak mamy teraz) to przyczepność jest słabą stroną.

--
Fiat Siena 1.6 HL 1998 r. & Suzuki GSX 1300R Hayabusa 2000 r.
PMS+ PJ S+ p++ M- W P++: X+++ L+ B M+ Z+++ T w+ CB+++
http://motogof.tumblr.com/

24 Data: Grudzien 17 2013 09:57:11
Temat: Re: Pytanie o ciśnienie w zimowych oponach
Autor: sqlwiel 

W dniu 2013-12-17 09:28, Adam Wysocki pisze:

  wrote:

Ktoś Ci tu zalecił pompować do 2,2. Założył, że auto stoi w ogrzewanym
garażu, gdzie jest 20°. Jeśli mróz sięgnie -20, to spadek temperatury o
40K spowoduje spadek ciśnienia w oponie o 1/7, czyli właśnie ok. 0,3b.

Z ciekawości - skąd ta zależności (40K = 1/7 ciśnienia)?

P*V/T = const.
Równanie Clapeyrona.
Oczywiście T jest w kelwinach, od zera absolutnego.


--

Dziękuję. Pozdrawiam.   sqlwiel.

25 Data: Grudzien 17 2013 10:08:23
Temat: Re: Pytanie o ciśnienie w zimowych oponach
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello sqlwiel,

Tuesday, December 17, 2013, 9:57:11 AM, you wrote:

Ktoś Ci tu zalecił pompować do 2,2. Założył, że auto stoi w ogrzewanym
garażu, gdzie jest 20°. Jeśli mróz sięgnie -20, to spadek temperatury o
40K spowoduje spadek ciśnienia w oponie o 1/7, czyli właśnie ok. 0,3b.
Z ciekawości - skąd ta zależności (40K = 1/7 ciśnienia)?

P*V/T = const.
Równanie Clapeyrona.
Oczywiście T jest w kelwinach, od zera absolutnego.

A ciśnienie też nie powinno być absolutne?



--
Best regards,
 RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

26 Data: Grudzien 17 2013 10:31:27
Temat: Re: Pytanie o ciśnienie w zimowych oponach
Autor: sqlwiel 

W dniu 2013-12-17 10:08, RoMan Mandziejewicz pisze:

Hello sqlwiel,

Tuesday, December 17, 2013, 9:57:11 AM, you wrote:

Ktoś Ci tu zalecił pompować do 2,2. Założył, że auto stoi w ogrzewanym
garażu, gdzie jest 20°. Jeśli mróz sięgnie -20, to spadek temperatury o
40K spowoduje spadek ciśnienia w oponie o 1/7, czyli właśnie ok. 0,3b.
Z ciekawości - skąd ta zależności (40K = 1/7 ciśnienia)?

P*V/T = const.
Równanie Clapeyrona.
Oczywiście T jest w kelwinach, od zera absolutnego.

A ciśnienie też nie powinno być absolutne?

Powinno :) Umkło mię.
Inaczej, to "zupełny flak", czyli 0 barów na ciśnieniomierzu oznaczałoby nieskończoną objętość. Ale nic nie jest doskonałe (jak gaz w równaniu Clapeyrona), ja też nie.
A więc 1/7 liczymy od 3b, czyli spadek o ok. 0.4b.



--

Dziękuję. Pozdrawiam.   sqlwiel.

Pytanie o ciœnienie w zimowych oponach



Grupy dyskusyjne