Grupy dyskusyjne   »   [Twingo II] Pytanie o usterki

[Twingo II] Pytanie o usterki



1 Data: Marzec 13 2010 11:25:10
Temat: [Twingo II] Pytanie o usterki
Autor: darek_radom 

Od trzech miesięcy powożę (niestety) takim firmowym bolidem. W kwietniu kończy się dwuletnia gwarancja, a kiedy zgłaszam serwsowi (oczywiście ASO) usterki to jestem spławiany, bo "Panie! TTTM! (ten typ tak ma)". Swoją drogą to chyba mnie tam nie lubią (może za dobrze wyglądałem :-), a z wykształcenia jestem także technikiem mechanikiem samochodowym) od czasu kiedy wysłuchałem wykładu Pana Mechanika na temat "spalania stukowego spowodowanego na 100% złym paliwem / Panie, gdzie Pan tankujesz? / zmień Pan stację" (a tankuje się tam kilka innych samochodów i wszystko jest w porządku), kiedy zgłosiłem przy przed wymianą oleju klekoczące zawory. Nie muszę dodawać, że wymiana oleju "wyciszyła" silnik, a Pan Mechanik został zmieszany z błotem tuż po zakończeniu wywodów...

Znam się trochę na samochodach i wiem, że nie jest to normalne, ale:
1. Czy normalne w Twingo II jest w momencie włączania biegu wstecznego (szczególnie zaraz po uruchomieniu silnika, ale także w czasie normalnej eksploatacji) wyraźnie słyszalne zgrzytanie. ASO: Panie! To jest bieg niesynchronizowany, więc może zgrzytnąć. Taka odpowiedź nie zdziwiłaby mnie 12 lat temu kiedy zgrzytał wsteczny w moim 15-letnim Wartburgu, ale nie w prawie 2-letnim samochodzie?
2. W związku z powyższym, czy wydanie prawie 300zł. na wymianę oleju w skrzyni biegów jest naciąganiem, czy ma jakiś sens (przebieg ok. 63.000km)?
3. Czy normalne jest (TTTM?), że wspomaganie kierownicy (prawdopodobnie elektryczne) zaczyna działać dopiero po kilku/kilkunastu sekundach (a czasem i kilkudziesięciu)?
4. Czy normalne jest, że podczas włączania biegu (najczęściej 2 i 3, czasem 4) wyraźnie czuję na drążku zmiany biegów, jak "wnętrzności" skrzyni biegów się zazębiają?
5. Czy normalne jest, że podczas przyspieszania dźwignia zmiany biegów wyraźnie przesuwa się (szarpnięcie) w kierunku tyłu samochodu, a podczas hamowania do przodu? Ja obstawiam jakiś luz, poduszkę, a ASO: TTTM?

Czy powyższe uwagi mogą wskazywać na zapowiadającą się awarię skrzyni biegów, a ASO robi wszystko, by odwlec naprawę do czasu upłynięcia terminu gwarancji?

6. Czy normalne jest notoryczne przepalanie się żarówek podświetlenia panelu sterowania nawiewami i klimatyzacją? A niestety do wymiany konieczny jest demontaż połowy deski rozdzielczej...

Gdyby ktoś posiadał instrukcję obsługi w wersji elektronicznej (i polskiej) to byłbym wdzięczny za pomoc.

PS.Czy w silniku 1.149cm3, 56kW, masa 955kg (2-miejscowy van z kratką), spalanie benzyny na poziomie 8,0-8,5l/100km (a nawet do 9l/100km z włączoną klimatyzacją w lecie - taką informację otrzymałem od poprzedniego kierowcy), głównie podczas jazdy w mieście (częste zatrzymywanie się, włączanie i wyłączanie silnika - nawet ponad 50 razy dziennie) jest wynikiem akceptowalnym, czy nieco zbyt wysokim?



2 Data: Marzec 13 2010 11:54:29
Temat: Re: [Twingo II] Pytanie o usterki
Autor: Gabriel'Varius' 


Znam się trochę na samochodach i wiem, że nie jest to normalne, ale:
1. Czy normalne w Twingo II jest w momencie włączania biegu wstecznego (szczególnie zaraz po uruchomieniu silnika, ale także w czasie normalnej eksploatacji) wyraźnie słyszalne zgrzytanie.
W Twingo zony nic takiego nie ma miejsca (Twingo 1,2 75KM wer. Wind) o ile to ma znaczenie :-)
3. Czy normalne jest (TTTM?), że wspomaganie kierownicy (prawdopodobnie elektryczne) zaczyna działać dopiero po kilku/kilkunastu sekundach (a czasem i kilkudziesięciu)?
Dziala od momentu zalaczenia auta.
4. Czy normalne jest, że podczas włączania biegu (najczęściej 2 i 3, czasem 4) wyraźnie czuję na drążku zmiany biegów, jak "wnętrzności" skrzyni biegów się zazębiają?
Nic takiego nie ma miejsca
5. Czy normalne jest, że podczas przyspieszania dźwignia zmiany biegów wyraźnie przesuwa się (szarpnięcie) w kierunku tyłu samochodu, a podczas hamowania do przodu? Ja obstawiam jakiś luz, poduszkę, a ASO: TTTM?
j.w.
Czy powyższe uwagi mogą wskazywać na zapowiadającą się awarię skrzyni biegów, a ASO robi wszystko, by odwlec naprawę do czasu upłynięcia terminu gwarancji?

6. Czy normalne jest notoryczne przepalanie się żarówek podświetlenia panelu sterowania nawiewami i klimatyzacją? A niestety do wymiany konieczny jest demontaż połowy deski rozdzielczej...
O tym nic nie powiem bo auto mamy niecaly tydzien i dopiero niecaly 1kkm na liczniku. Jednak u znajomej co ma Twingo II od prawie 2 lat nic sie nie dzieje.
Gdyby ktoś posiadał instrukcję obsługi w wersji elektronicznej (i polskiej) to byłbym wdzięczny za pomoc.
Posiadam wersje papierowa :-)
PS.Czy w silniku 1.149cm3, 56kW, masa 955kg (2-miejscowy van z kratką), spalanie benzyny na poziomie 8,0-8,5l/100km (a nawet do 9l/100km z włączoną klimatyzacją w lecie - taką informację otrzymałem od poprzedniego kierowcy), głównie podczas jazdy w mieście (częste zatrzymywanie się, włączanie i wyłączanie silnika - nawet ponad 50 razy dziennie) jest wynikiem akceptowalnym, czy nieco zbyt wysokim?
Wiesz, nie obraz sie ale wiem jak jezdza PH i ludzie autami firmowymi, potrafia nawet miesieczne auto klasy Passata czy e-klasy zajechac a pozniej sie klocic w ASO ze to sie urwalo, to cieknie, tamto niedomaga a wlos sie na glowie jerzy jak sie patrzy co wyprawiaja z tymi autami :-(
pozdrawiam
ps. moze powinienes dosciskac sprzeglo albo je wymienic jesli ktos je zajechal, a moze auto jedzi po wszystkich mozliwych dziurach i kraweznikach z dosc duza predkoscia i stad niektore usterki zwiazane ze skrzyniai biegami.
--
Mówić prawdę i umieć prawdą żyć - oto rzecz wielkiej wagi.
   Oskar Wilde

3 Data: Marzec 13 2010 10:57:01
Temat: Re: [Twingo II] Pytanie o usterki
Autor: Iglo 


PS.Czy w silniku 1.149cm3, 56kW, masa 955kg (2-miejscowy van z kratką),
spalanie benzyny na poziomie 8,0-8,5l/100km (a nawet do 9l/100km z
włÄ…czoną klimatyzacją w lecie - taką informację otrzymałem od
poprzedniego kierowcy), głównie podczas jazdy w mieście (częste
zatrzymywanie się, włÄ…czanie i wyłÄ…czanie silnika - nawet ponad 50 razy
dziennie) jest wynikiem akceptowalnym, czy nieco zbyt wysokim?

czyli to silnik d4f - 16 zaworowy, spalanie na pewno nie jest na
akceptowalnym poziomie, chyba że to każde odpalenie natępuje po
wyczekaniu aż motorek ostygnie. Albo pedał gazu traktowany zerojedynkowo.

4 Data: Marzec 13 2010 12:25:17
Temat: Re: [Twingo II] Pytanie o usterki
Autor: Michał "HoMMeR" Paszek 

W dniu 2010-03-13 11:25, darek_radom pisze:

5. Czy normalne jest, że podczas przyspieszania dźwignia zmiany biegów
wyraźnie przesuwa się (szarpnięcie) w kierunku tyłu samochodu, a podczas
hamowania do przodu? Ja obstawiam jakiś luz, poduszkę, a ASO: TTTM?

Odpowiem tylko na jedno pytanie, bo takie mam doswiadczenie z Renault. Tak, TTM. W kazdym powozonym przeze mnie Renault (Kangoo MK1, Megane MK2, Laguna MK2, Trafic MK2) drazek zmiany biegow reaguje na obciazenie skrzyni.

IIRC w zadnym z powyzszych aut nie bylo problemow z haczacymi biegami. Ani ze wstecznym, ani z biegami do jazdy do przodu.

--
Michał "HoMMeR" Paszek
hydrokomfort by Citroen BX 14TGE

5 Data: Marzec 13 2010 14:22:01
Temat: Re: [Twingo II] Pytanie o usterki
Autor: jerzu 

On Sat, 13 Mar 2010 12:25:17 +0100, "Michał \"HoMMeR\" Paszek"
 wrote:

Odpowiem tylko na jedno pytanie, bo takie mam doswiadczenie z Renault.
Tak, TTM. W kazdym powozonym przeze mnie Renault (Kangoo MK1, Megane
MK2, Laguna MK2, Trafic MK2) drazek zmiany biegow reaguje na obciazenie
skrzyni.

A jo to potwierdzę, popierając przykładem dwóch Masterów (2006 i 2008)
oraz Scenica (2004).


--
Pozdrawiam - Dariusz Niemczyński 
http://jerzu.waw.pl GG:129280
http://chomikuj.pl/?page=146767 http://bitnova.info/?p=495699
Renault Master 2.5dCi 100KM PackClim`06 3.3t -> U520XL+AP1200

6 Data: Marzec 13 2010 12:31:11
Temat: Re: [Twingo II] Pytanie o usterki
Autor: Gabriel'Varius' 


> Znam się trochę na samochodach i wiem, że nie jest to normalne, ale:
> 1. Czy normalne w Twingo II jest w momencie włączania biegu wstecznego (szczególnie zaraz po uruchomieniu silnika, ale także w czasie normalnej eksploatacji) wyraźnie słyszalne zgrzytanie.

W Twingo zony nic takiego nie ma miejsca (Twingo 1,2 75KM wer. Wind) o ile to ma znaczenie :-)
> 3. Czy normalne jest (TTTM?), że wspomaganie kierownicy (prawdopodobnie elektryczne) zaczyna działać dopiero po kilku/kilkunastu sekundach (a czasem i kilkudziesięciu)?

Dziala od momentu zalaczenia auta.
> 4. Czy normalne jest, że podczas włączania biegu (najczęściej 2 i 3, czasem 4) wyraźnie czuję na drążku zmiany biegów, jak "wnętrzności" skrzyni biegów się zazębiają?

Nic takiego nie ma miejsca
> 5. Czy normalne jest, że podczas przyspieszania dźwignia zmiany biegów wyraźnie przesuwa się (szarpnięcie) w kierunku tyłu samochodu, a podczas hamowania do przodu? Ja obstawiam jakiś luz, poduszkę, a ASO: TTTM?

j.w.

> 6. Czy normalne jest notoryczne przepalanie się żarówek podświetlenia panelu sterowania nawiewami i klimatyzacją? A niestety do wymiany konieczny jest demontaż połowy deski rozdzielczej...

O tym nic nie powiem bo auto mamy niecaly tydzien i dopiero niecaly 1kkm na liczniku. Jednak u znajomej co ma Twingo II od prawie 2 lat nic sie nie dzieje.
> Gdyby ktoś posiadał instrukcję obsługi w wersji elektronicznej (i polskiej) to byłbym wdzięczny za pomoc.

Posiadam wersje papierowa :-)
> PS.Czy w silniku 1.149cm3, 56kW, masa 955kg (2-miejscowy van z kratką), spalanie benzyny na poziomie 8,0-8,5l/100km (a nawet do 9l/100km z włączoną klimatyzacją w lecie - taką informację otrzymałem od poprzedniego kierowcy), głównie podczas jazdy w mieście (częste zatrzymywanie się, włączanie i wyłączanie silnika - nawet ponad 50 razy dziennie) jest wynikiem akceptowalnym, czy nieco zbyt wysokim?

Wiesz, nie obraz sie ale wiem jak jezdza PH i ludzie autami firmowymi, potrafia nawet miesieczne auto klasy Passata czy e-klasy zajechac a pozniej sie klocic w ASO ze to sie urwalo, to cieknie, tamto niedomaga a wlos sie na glowie jezy jak sie patrzy co wyprawiaja z tymi autami :-(
pozdrawiam
ps. moze powinienes dosciskac sprzeglo albo je wymienic jesli ktos je zajechal, a moze auto jedzi po wszystkich mozliwych dziurach i kraweznikach z dosc duza predkoscia i stad niektore usterki zwiazane ze skrzynia i biegami.
--
Mówić prawdę i umieć prawdą żyć - oto rzecz wielkiej wagi.
                Oskar Wilde

7 Data: Marzec 13 2010 12:47:15
Temat: Re: [Twingo II] Pytanie o usterki
Autor: J.F. 

On Sat, 13 Mar 2010 12:31:11 +0100,  Gabriel'Varius' wrote:

> Znam się trochę na samochodach i wiem, że nie jest to normalne, ale:
> 1. Czy normalne w Twingo II jest w momencie włączania biegu
wstecznego (szczególnie zaraz po uruchomieniu silnika, ale także w
czasie normalnej eksploatacji) wyraźnie słyszalne zgrzytanie.

Do pewnego stopnia normalne.
Do sprawdzenia:
-czy auto stoi w czasie wrzucania wstecznego,
-czy odczekales odpowiednio dlugo po wcisnieciu sprzegla,
-czy linka/regulator sprzegla prawidlowo ustawione, moze mimo
wcisniecia pelza, a moze dywanik za gruby.

-olej w skrzyni biegow.

> 4. Czy normalne jest, że podczas włączania biegu (najczęściej 2 i 3,
czasem 4) wyraźnie czuję na drążku zmiany biegów, jak "wnętrzności"
skrzyni biegów się zazębiają?

Nic takiego nie ma miejsca

Do sprawdzenia to samo co w pkt 1.

Wiesz, nie obraz sie ale wiem jak jezdza PH i ludzie autami firmowymi,
potrafia nawet miesieczne auto klasy Passata czy e-klasy zajechac

Proponuje sie zapoznac z klasami granada, sierra, berlingo :-)

J.

8 Data: Marzec 13 2010 13:51:55
Temat: Re: [Twingo II] Pytanie o usterki
Autor: darek_radom 

Użytkownik "Gabriel'Varius'" napisał w wiadomości

Wiesz, nie obraz sie ale wiem jak jezdza PH i ludzie autami firmowymi, potrafia nawet miesieczne auto klasy Passata czy e-klasy zajechac a pozniej sie klocic w ASO ze to sie urwalo, to cieknie, tamto niedomaga a wlos sie na glowie jezy jak sie patrzy co wyprawiaja z tymi autami :-(
pozdrawiam
ps. moze powinienes dosciskac sprzeglo albo je wymienic jesli ktos je zajechal, a moze auto jedzi po wszystkich mozliwych dziurach i kraweznikach z dosc duza predkoscia i stad niektore usterki zwiazane ze skrzynia i biegami.

Nie obrażam się, bo nie jestem PH. Akurat samochody w mojej firmie traktowane są hmm... pedantycznie, a za porysowany dekiel na kołach lub tygodniowy brud na nadwoziu można trafić "na dywanik" szefa (no comment). Poprzedni kierowca też raczej traktował samochód delikatnie. Samochód raczej nie wozi ciężkich rzeczy - poza mną :-).
W jednym z postów pisano o "zero-jedynkowym" obchodzeniu się z pedałem gazu. Ja staram się jeździć ekonomicznie - tak jak prywatnym (Passatem :-) B4 - nie zajeżdżonym) jednak nie udaje mi się zejść w mieście poniżej 8l/100km (czyli raptem 2-3l mniej niż w dużym i ciężkim kombi - mówimy o jeździe tylko w mieście).

Oczywiście sprzęgło dociskam do końca (nawet na jakiś czas wyjąłem dywanik). Trochę krawężników zaliczam, jednak z minimalną prędkością (dlaczego - patrz wyżej).
Kilkadziesiąt samochodów przewinęło się pod moimi rękami i nogami, ale z żadnym nie miałem takich problemów. Skrzynia biegów pracuje (tak jak pisałem) gorzej niż w 15-letnim Wartburgu, a swego czasu prowadziłem z Holandii BMW 7 z oryginalnym przebiegiem ponad 800.000km i nawet w nim skrzynia pracowała lepiej.

Użytkownik "J.F." napisał w wiadomości
On Sat, 13 Mar 2010 12:31:11 +0100,  Gabriel'Varius' wrote:
> Znam się trochę na samochodach i wiem, że nie jest to normalne, ale:
> 1. Czy normalne w Twingo II jest w momencie włączania biegu
wstecznego (szczególnie zaraz po uruchomieniu silnika, ale także w czasie normalnej eksploatacji) wyraźnie słyszalne zgrzytanie.

Do pewnego stopnia normalne.
Do sprawdzenia:
-czy auto stoi w czasie wrzucania wstecznego,

Oczywiście - zawsze. Poza tym zaraz po uruchomieniu silnika samochód przeważnie stoi :-).

-czy odczekales odpowiednio dlugo po wcisnieciu sprzegla,

Nie ważne ile bym czekał - i tak zgrzyta.

-czy linka/regulator sprzegla prawidlowo ustawione, moze mimo
wcisniecia pelza, a moze dywanik za gruby.

Ostatnio ASO grzebało przy wybieraku biegów, smarowało, smarowało linkę i stwierdziło, że nie ma żadnej regulacji i TTTM.

-olej w skrzyni biegow.

Dlatego pytam czy propozycja ASO dot. wymiany oleju przy przebiegu tylko 62.000km to naciąganie i szukanie na siłę przyczyn (bo może akurat trafimy), czy też warto go wymienić. Poziom był sprawdzany, jest prawidlowy, brak ubytków.

PS.Jakieś to Twingo pechowe: ostatnio ASO przez cały dzień szukało przyczyn powodzi pod fotelem kierowcy. Trzy dni po przeglądzie gwarancyjnym w ASO wróciłem z trasy na lawecie, bo włączała się kontrolka ciśnienia oleju - prawdopodobnie mechanik urwał / naderwał któryś z przewodów czujnika (ASO zwalilo winę na wilgoć, ale dziwnym trafem usterka już się nie powtórzyła...). W wakacje 2008r. ASO tak przeprowadziło naprawę lakierniczą tylnego zderzaka (w korku pani była tak zauroczona :-), że otarła się o narożnik) - dosłownie kilka niezbyt głębokich zarysowań, że do dziś nie ma tam śladu nałożonego lakieru. Zmył się...

9 Data: Marzec 19 2010 17:26:31
Temat: Re: [Twingo II] Pytanie o usterki
Autor: darek_radom 

Kontynuując temat usterek:

Jakie powinno być MAKSYMALNE napięcie ładowania akumulatora mierzone bezpośrednio na zaciskach. ASO twierdzi, że 14,5-14,7V mieści się w normie (szkoda, że żarówki o tym nie wiedzą i się nagminnie przepalają). Napięcie mierzone w gniazdku zapalniczki - do 14,6V...

PS. "(...)a w ogóle to ma pan uszkodzony miernik i się pan nie zna!". Nie muszę chyba dodawać, że prąd był mierzony trzema różnymi miernikami.

10 Data: Marzec 19 2010 18:01:40
Temat: Re: [Twingo II] Pytanie o usterki
Autor: rudy 

darek_radom pisze:

Kontynuując temat usterek:

Jakie powinno być MAKSYMALNE napięcie ładowania akumulatora mierzone bezpośrednio na zaciskach. ASO twierdzi, że 14,5-14,7V mieści się w normie (szkoda, że żarówki o tym nie wiedzą i się nagminnie przepalają). Napięcie mierzone w gniazdku zapalniczki - do 14,6V...

PS. "(...)a w ogóle to ma pan uszkodzony miernik i się pan nie zna!". Nie muszę chyba dodawać, że prąd był mierzony trzema różnymi miernikami.

maxymalne napięcie jest zalezne od temperatury
miernik istotnie mozesz mieć do kitu..

ale normalnie napiecie powienies miec ok 13,6V podaczs pracy

tylko ze jak regulator napiecia masz zwarty - to bedziesz miec i 16V- 18V zanim akumultor sie ugotuje


--
Wojciech Rudziński
www.pralkoporadnik.pol.pl - wszystko o pralce AMICA
www.forumprawne.eu - alternatywne forum -  darmowe porady prawne

11 Data: Marzec 19 2010 21:44:03
Temat: Re: [Twingo II] Pytanie o usterki
Autor: Nex@pl 

13.6V to ja mam przy wszystkich włączonych odbiornikach ;)

14.4V to górna granica moim zdaniem, +- 0.2V

12 Data: Marzec 20 2010 10:06:32
Temat: Re: [Twingo II] Pytanie o usterki
Autor: darek_radom 

Użytkownik "Nex@pl"  napisał w wiadomości

13.6V to ja mam przy wszystkich włączonych odbiornikach ;)
14.4V to górna granica moim zdaniem, +- 0.2V

U mnie tylko z włączonym silnikiem jest ok. 14,6V.

Już chyba pisałem: podczas przeglądu gwarancyjnego w ASO wymieniono w ramach gwarancji akumulator na nowy, bo podobno był niesprawny (ja nic nie zgłaszałem). Po dwóch tygodniach doszli do wniosku, że jednak akumulator jest sprawny i wymienili go ponownie...

Użytkownik "rudy" napisał w wiadomości darek_radom pisze:
PS. "(...)a w ogóle to ma pan uszkodzony miernik i się pan nie zna!". Nie muszę chyba dodawać, że prąd był mierzony trzema różnymi miernikami.

maxymalne napięcie jest zalezne od temperatury
Dziś bylo ok. 14 stopni C.

miernik istotnie mozesz mieć do kitu..
Byłem u znajomego elektryka i potwierdził, że miernik mam dobry, bo u niego wskazania były identyczne. Jedynie nie mógł nic grzebac w samochodzie, bo jeszcze Twingo jest na "gwarancji". Poza tym kiedyś ukończyłem "samochodówkę" i z prostszą mechaniką nie mam większych problemów, miernikiem także umiem się posługiwać.

ale normalnie napiecie powienies miec ok 13,6V podaczs pracy
tylko ze jak regulator napiecia masz zwarty - to bedziesz miec i 16V- 18V zanim akumultor sie ugotuje
Od pewnego czasu występuje jeszcze ciekawostka, która raczej wskazywałaby na zbyt niskie napięcie. Szczególnie gdy silnik jest zimny na wolnych obrotach światła przygasają. Po dodaniu gazu - rozświetlają się (jak w starym Maluchu). Oczywiście obroty są prawidłowe.

Ten sam znajomy mechanik stwierdził ("na oko") prawdopodobne uszkodzenie wybieraka biegów - wymiana na nowy, czyli konieczność wymontowania i rozebrania skrzyni biegów oraz prawdopodobne uszkodzenie poduszki/-ek skrzyni/silnika.

Na koniec rodzynek: od całkowicie nieużywanego fotela pasażera (wożę na nim co najwyżej dokumenty, nigdy pasażerów, na myjni też nie był nigdy przesuwany) "odpadła" (bez niczyjej pomocy) cała regulacja położenia fotela (tzn. wszystkie pręty zamocowane pod spodem fotela). Tłumaczenie ASO: "to Pan wyrwał", a później: "widocznie wosił Pan jakieś graty pod fotelem, a tego nie wolno robić!"...

Itd., cdn.

PS.Pozostały 3 tygodnie gwarancji na samochód. Ja już nie walczę, bierze się za to mój szef. Zobaczymy co z tego wyjdzie. Oczywiscie info będzie na grupie :-).

13 Data: Marzec 20 2010 14:37:33
Temat: Re: [Twingo II] Pytanie o usterki
Autor: rudy 

regulator napiecia ma regulować napiecie i nie powinno byc migania wraz z przegazowaniem

--
Wojciech Rudziński
http://www.pralkoporadnik.pol.pl - wszystko o pralce AMICA
http://www.forumprawne.eu - alternatywne forum -  darmowe porady prawne

[Twingo II] Pytanie o usterki



Grupy dyskusyjne