Grupy dyskusyjne   »   Raster w radio, w amerykańskim samochodzie

Raster w radio, w amerykańskim samochodzie



1 Data: Marzec 24 2009 10:02:32
Temat: Raster w radio, w amerykańskim samochodzie
Autor: Ra-Deck 


Witam,
może ktoś ma doświadczenie....
Jest sobie radyjko JBL, grające b. zacnie w samochodzie sprowadzonym z USA. Minus, typowy dla takich aut, jest taki, że radyjko odbiera częstotliwości na UKFie co dwie dziesiąte, czyli np. 88,2; 88,4; 88,6 itd.
Na ile kłopotliwe i kosztowne jest takie przestrojenie radyjka, by odbierało, jak Bozia przykazała, czyli co jedną dziesiątą?
Wiele polskich stacji nadaje "pośrodku" dostępnych częstotliwości i w związku z tym zanikają, trzeszczą, i w ogóle kiepsko ich się słucha :/

Pozdr,
Radek



--
-- -- Skype/AIM/iChat: radekpa3 -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Czlowiek nie po to zostal stworzony, by pracowac,
lecz po to, by zyc w raju...           (JA)
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --   http://ag.bocznica.org/



2 Data: Marzec 24 2009 11:09:59
Temat: Re: Raster w radio, w amerykańskim samochodzie
Autor: FoxŁódź_nspam 


Użytkownik "Ra-Deck"  napisał w wiadomości

może ktoś ma doświadczenie....
Jest sobie radyjko JBL, grające b. zacnie w samochodzie sprowadzonym z USA. Minus, typowy dla takich aut, jest taki, że radyjko odbiera częstotliwości na UKFie co dwie dziesiąte, czyli np. 88,2; 88,4; 88,6 itd.
Na ile kłopotliwe i kosztowne jest takie przestrojenie radyjka, by odbierało, jak Bozia przykazała, czyli co jedną dziesiątą?

dokłądnie to jest tak że standardem przyjętym w EU jest raster co 0,05, a więc w teorii możliwe sa stacje nadające na cz np 105,65. Jest to poostałość poczasach kiedy istniał jeszcze podział na OIRT i CCIR ;) z tego co wiem nie ma w europie stacji nadającej na piątce, również producenci coraz rzadziej ustawiają raster na połówkę, bo zwalnia to pracę procesora RDS przy aktywnej funkcji AF i TI/TA,
ale do rzeczy - najprościej wyjąć radio i zobacyć czy nie ma przełącznika dla rastera (dziala on wtedy zarówno na FM jak i na AM, więc warto ustawić sobie AM np na cz 900 która jest zarówno w eu jak i w USA, bo tutaj raster też jest inny (19k w US vr 9k w EU). Jeśli nie ma to poszukać na sieci lub napisać do JBL pytanie czy da sie to zrobić jakimś kodem (Nakamich np ma takią opcję: przy wyłączonym radiu wciskasz jednocześnie band i 1 i wlączasz radio - ustawia sie na US, band + 6 ustawia na EU)
Jeśli nie ma takiej opcji to przeróbka jest teoretycznie możliwa, ale wiąże się z wymianą głowicy tunera i nie wiem kto mógłby to zrobić... koszt też jest spory. W takim przypadku szukalbym innego radia, może jest na allegro radio do Twojego auta w wersii europejskiej?

pozdr

Fox

--
FoxŁódź
Audi A6
Honda Hornet 600
tel/sms: +48 501 033 258

3 Data: Marzec 24 2009 11:12:38
Temat: Re: Raster w radio, w amerykańskim samochodzie
Autor: Wmak 

FoxŁódź_nspam  napisał(a):


Użytkownik "Ra-Deck"  napisał w wiadomości

> może ktoś ma doświadczenie....
> Jest sobie radyjko JBL, grające b. zacnie w samochodzie sprowadzonym z
> USA. Minus, typowy dla takich aut, jest taki, że radyjko odbiera
> częstotliwości na UKFie co dwie dziesiąte, czyli np. 88,2; 88,4; 88,6
itd.
> Na ile kłopotliwe i kosztowne jest takie przestrojenie radyjka, by
> odbierało, jak Bozia przykazała, czyli co jedną dziesiątą?

dokłądnie to jest tak że standardem przyjętym w EU jest raster co 0,05, a
więc w teorii możliwe sa stacje nadające na cz np 105,65. Jest to
poostałość
poczasach kiedy istniał jeszcze podział na OIRT i CCIR ;) z tego co wiem
nie
ma w europie stacji nadającej na piątce, również producenci coraz rzadziej
ustawiają raster na połówkę, bo zwalnia to pracę procesora RDS przy
aktywnej
funkcji AF i TI/TA,
ale do rzeczy - najprościej wyjąć radio i zobacyć czy nie ma przełącznika
dla rastera (dziala on wtedy zarówno na FM jak i na AM, więc warto ustawić
sobie AM np na cz 900 która jest zarówno w eu jak i w USA, bo tutaj raster
też jest inny (19k w US vr 9k w EU). Jeśli nie ma to poszukać na sieci lub
napisać do JBL pytanie czy da sie to zrobić jakimś kodem (Nakamich np ma
takią opcję: przy wyłączonym radiu wciskasz jednocześnie band i 1 i
wlączasz
radio - ustawia sie na US, band + 6 ustawia na EU)
Jeśli nie ma takiej opcji to przeróbka jest teoretycznie możliwa, ale
wiąże
się z wymianą głowicy tunera i nie wiem kto mógłby to zrobić... koszt też
jest spory. W takim przypadku szukalbym innego radia, może jest na allegro
radio do Twojego auta w wersii europejskiej?

pozdr

Fox

Obaj panowie podaliście błędne dane, chociaż problem niemożności odbioru
naszych stacji pozostaje.
W rastrze USA możliwy jest na FM odbiór co 0.2 MHz ale NIEPARZYSTE końcówki,
czyli 87.5 87.7 87,9 ... 98.9 ... 107.9.
Raster na AM w Europie 9 kHz, w USA 10 kHz.
W niektórych radiach można to przełączyć przelutowując układ diód lub
rezystorów przy procesorze, czasem wystarczy wcisnąć odpowiednią kombinację
klawiszy ale w wielu, jeśli ten model był tylko na Stany przewidziany, jest
to niemożliwe.
Producenci radioodbiorników oszczędzają kilka centów i zamawiają procesory
potrafiące tylko w/g tamtejszych standardów pracować.
Jeszcze jedno - ewentualna przeróbka nie wymaga wcale wymiany głowicy
tunera, tylko zmiany opcji głównego procesora radia albo jego wymiany
(najczęściej niedostępny lub nieopłacalna robota)na wersję EU lub
uniwersalną.
Można spróbować poszukać na portalu ELEKTRODA pod hasła "raster USA" lub "FM
USA" - może ktoś trafił na ten model radia.
Wmak

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

4 Data: Marzec 24 2009 14:13:52
Temat: Re: Raster w radio, w amerykańskim samochodzie
Autor: FoxŁódź_nspam 


Użytkownik " Wmak"  napisał w wiadomości

też jest inny (19k w US vr 9k w EU). Jeśli nie ma to poszukać na sieci lub

sory za pomyłkę, mialo być oczywiście 10k ;)

Obaj panowie podaliście błędne dane, chociaż problem niemożności odbioru
naszych stacji pozostaje.
W rastrze USA możliwy jest na FM odbiór co 0.2 MHz ale NIEPARZYSTE końcówki,
czyli 87.5 87.7 87,9 ... 98.9 ... 107.9.
Raster na AM w Europie 9 kHz, w USA 10 kHz.

oczywista pomyłka z mojej strony - klawisze na laptopie leżą za blisko siebie ;D

W niektórych radiach można to przełączyć przelutowując układ diód lub
rezystorów przy procesorze,

z tym ze nie rozwiąże to problemu wyświetlacza, który wg mnie będzie przeklamywał - ???

czasem wystarczy wcisnąć odpowiednią kombinację
klawiszy ale w wielu, jeśli ten model był tylko na Stany przewidziany, jest
to niemożliwe.
Jeszcze jedno - ewentualna przeróbka nie wymaga wcale wymiany głowicy
tunera, tylko zmiany opcji głównego procesora radia albo jego wymiany
(najczęściej niedostępny lub nieopłacalna robota)na wersję EU lub
uniwersalną.

no to przepraszam za wprowadzenie w błąd - takim określeniem poslużył się serwisant który parę lat temu przerabiał radio znajomemu...

Można spróbować poszukać na portalu ELEKTRODA pod hasła "raster USA" lub "FM
USA" - może ktoś trafił na ten model radia.

pozdr

Fox

5 Data: Marzec 24 2009 15:54:50
Temat: Re: Raster w radio, w amerykańskim samochodzie
Autor:  

FoxŁódź_nspam  napisał(a):


> W niektórych radiach można to przełączyć przelutowując układ diód lub
> rezystorów przy procesorze,

z tym ze nie rozwiąże to problemu wyświetlacza, który wg mnie będzie
przeklamywał - ???

Fox

Opcje można przełączAć (jeśli są) przy głównym procesorze - wyświetlacz i
synteza PLL (oddzielne lub scalone z procesorem) wykonają jego polecenia -
wyświetlacz pokaże prawidłowo, tuner odbierze co trzeba.

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

6 Data: Marzec 24 2009 11:55:16
Temat: Re: Raster w radio, w amerykańskim samochodzie
Autor: J.F. 

Użytkownik "Ra-Deck"  napisał w wiadomości

Jest sobie radyjko JBL, grające b. zacnie w samochodzie
sprowadzonym z USA. Minus, typowy dla takich aut, jest taki, że
radyjko odbiera częstotliwości na UKFie co dwie dziesiąte, czyli
np. 88,2; 88,4; 88,6 itd.
Na ile kłopotliwe i kosztowne jest takie przestrojenie radyjka,
by odbierało, jak Bozia przykazała, czyli co jedną dziesiątą?

Albo trywialnie proste, albo graniczace z niemozliwoscia.

Trzeba rozebrac, odszukac scalaka od syntezy, doszukac sie w
internecie jakie ma mozliwosci.
moze wystarczy jedno polaczenie zrobic/usunac.

Ewentualnie wzorem starych przestrajaczy CB dorobic przelacznik,
ktory przesunie kwarca o 100ppm, i doda/odejmie 0.1MHz.

J.

7 Data: Marzec 24 2009 12:30:59
Temat: Re: Raster w radio, w amerykańskim samochodzie
Autor: Michal Jankowski 

"J.F."  writes:

Trzeba rozebrac, odszukac scalaka od syntezy, doszukac sie w
internecie jakie ma mozliwosci. moze wystarczy jedno polaczenie
zrobic/usunac.

Pewnie na plycie jest miejsce na zworke, moze nawet opisane 8-).

  MJ

8 Data: Marzec 24 2009 11:53:55
Temat: Re: Raster w radio, w amerykańskim samochodzie
Autor:  

Michal Jankowski  napisał(a):


Pewnie na plycie jest miejsce na zworke, moze nawet opisane 8-).

  MJ


Optymistą jesteś...
Teraz pesymistycznie:
W żadnym z ok 8 samochodowych odbiorników Chryslera i Mitsubishi z roczników
od ok 1990 do 2005 nie było możliwości zmiany rastra - wszystkie procesory
tylko USA, bez odpowiedników EU.

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

9 Data: Marzec 24 2009 16:14:51
Temat: Re: Raster w radio, w amerykańskim samochodzie
Autor: MarkS 

Optymistą jesteś...
Teraz pesymistycznie:
W żadnym z ok 8 samochodowych odbiorników Chryslera i Mitsubishi z
roczników
od ok 1990 do 2005 nie było możliwości zmiany rastra - wszystkie procesory
tylko USA, bez odpowiedników EU.

A w Chevrolecie z 2004 radio działa bez przeróbek...

--
Pozdr
MarkS

10 Data: Marzec 24 2009 16:27:43
Temat: Re: Raster w radio, w amerykańskim samochodzie
Autor: Mirek 

MarkS pisze:

Optymistą jesteś...
Teraz pesymistycznie:
W żadnym z ok 8 samochodowych odbiorników Chryslera i Mitsubishi z roczników
od ok 1990 do 2005 nie było możliwości zmiany rastra - wszystkie procesory
tylko USA, bez odpowiedników EU.

A w Chevrolecie z 2004 radio działa bez przeróbek...

niech zgadne: Chevrolet Lacetti ?

;-)

11 Data: Marzec 24 2009 16:49:32
Temat: Re: Raster w radio, w amerykańskim samochodzie
Autor: MarkS 


niech zgadne: Chevrolet Lacetti ?

Nie, Trailblazer :)

--
Pozdr
MarkS

12 Data: Marzec 24 2009 16:22:22
Temat: Re: Raster w radio, w amerykańskim samochodzie
Autor: J.F. 

Uzytkownik "Michal Jankowski"  napisal w
wiadomosci

"J.F."  writes:
Trzeba rozebrac, odszukac scalaka od syntezy, doszukac sie w
internecie jakie ma mozliwosci. moze wystarczy jedno polaczenie
zrobic/usunac.

Pewnie na plycie jest miejsce na zworke, moze nawet opisane 8-).

Niekoniecznie - USA to na tyle duzy rynek ze oplaca sie robic
specjalizowane rozwiazania.

J.

13 Data: Marzec 24 2009 12:42:17
Temat: Re: Raster w radio, w amerykańskim samochodzie
Autor: Jakub Witkowski 

J.F. pisze:

Ewentualnie wzorem starych przestrajaczy CB dorobic przelacznik,
ktory przesunie kwarca o 100ppm, i doda/odejmie 0.1MHz.

Ale to raczej w kategoriach humorystycznych tylko, bo pomijając
kwestie mechaniki, byłby to przycisk pozwalający odbierać w danym
położeniu wyłącznie te parzyste lub tylko nieparzyste stacje :)
No i wyświetlacz by kłamał.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

14 Data: Marzec 24 2009 16:23:33
Temat: Re: Raster w radio, w amerykańskim samochodzie
Autor: J.F. 

Użytkownik "Jakub Witkowski"  napisał
w wiadomości

J.F. pisze:
Ewentualnie wzorem starych przestrajaczy CB dorobic przelacznik,
ktory przesunie kwarca o 100ppm, i doda/odejmie 0.1MHz.

Ale to raczej w kategoriach humorystycznych tylko, bo pomijając
kwestie mechaniki, byłby to przycisk pozwalający odbierać w danym
położeniu wyłącznie te parzyste lub tylko nieparzyste stacje :)
No i wyświetlacz by kłamał.

No wiesz - jak sie nie ma co sie lubi ..

J.

15 Data: Marzec 25 2009 09:20:31
Temat: Re: Raster w radio, w amerykańskim samochodzie
Autor: Jakub Witkowski 

J.F. pisze:

kwestie mechaniki, byłby to przycisk pozwalający odbierać w danym
położeniu wyłącznie te parzyste lub tylko nieparzyste stacje :)
No i wyświetlacz by kłamał.

No wiesz - jak sie nie ma co sie lubi ..

Przycisk można by nazwać "FM Band A/B", i będzie taki bajer, że ma dwa "zakresy" :)

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

Raster w radio, w amerykańskim samochodzie



Grupy dyskusyjne