Grupy dyskusyjne   »   BAS obowišzkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?

BAS obowišzkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?



1 Data: Pa?dziernik 14 2007 19:16:41
Temat: BAS obowiązkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: Tomasz Pyra 

http://wiadomosci.onet.pl/1620007,10,item.html

Zdaniem KE, gdyby wszystkie samochody poruszające się po Unii Europejskiej byłyby wyposażone w układ wspomagania hamowania awaryjnego (z ang. Brake Assist System), wówczas udałoby się rocznie ocalić życie 1.100 pieszym i rowerzystom.


Z jednej strony użytkownicy tego systemu strasznie pomstują na to, że lubi sobie zacząć z pełną skutecznością hamować bo mu się uroi że użytkownik zbyt nagle przeniósł nogę z gazu na hamulec naciskając go lekko (np. na zakończenie wyprzedzania, czy lekkie przyhamowanie żeby kogoś wpuścić z drugiego pasa), ale z drugiej strony podobno ogromny odsetek kierowców w panice naciska hamulec za lekko.

Inną sprawą jest to, kto finansuje te badania, bo jakoś wszystkie stłuczki i wypadki które widziałem w życiu działy się przy akompaniamencie pisku opon.

--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++



2 Data: Pa?dziernik 14 2007 19:42:40
Temat: Re: BAS obowiązkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: zbysiu 

Tomasz Pyra pisze:

http://wiadomosci.onet.pl/1620007,10,item.html

Zdaniem KE, gdyby wszystkie samochody poruszające się po Unii
Europejskiej byłyby wyposażone w układ wspomagania hamowania awaryjnego
(z ang. Brake Assist System), wówczas udałoby się rocznie ocalić życie
1.100 pieszym i rowerzystom.


Z jednej strony użytkownicy tego systemu strasznie pomstują na to, że
lubi sobie zacząć z pełną skutecznością hamować bo mu się uroi że
użytkownik zbyt nagle przeniósł nogę z gazu na hamulec naciskając go
lekko (np. na zakończenie wyprzedzania, czy lekkie przyhamowanie żeby
kogoś wpuścić z drugiego pasa), ale z drugiej strony podobno ogromny
odsetek kierowców w panice naciska hamulec za lekko.

Inną sprawą jest to, kto finansuje te badania, bo jakoś wszystkie
stłuczki i wypadki które widziałem w życiu działy się przy
akompaniamencie pisku opon.

Wiekszego absurdu nie słyszalem od wprowadzenia nakazu jazdy na światłach.
Pewnie Polska będzie pierwszym krajem, w którym to wprowadzą, a pan
Komorowski będzie głownym inicjatorem tej ustawy. Ciekawe kto bedzie
teraz głownym sponsorem? Stawiam na Bosh, ponownie.

3 Data: Pa?dziernik 14 2007 19:48:35
Temat: Re: BAS obowiązkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: red 

zbysiu pisze:

Pewnie Polska będzie pierwszym krajem, w którym to wprowadzą,

Proszę ja ciebie, a jak auta u nas produkują?

4 Data: Pa?dziernik 14 2007 19:49:26
Temat: Re: BAS obowiązkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: red 

red pisze:

Proszę ja ciebie, a jak auta u nas produkują?
                       ^^^
*jakie

5 Data: Pa?dziernik 14 2007 19:50:37
Temat: Re: BAS obowiązkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: zbysiu 

red pisze:

zbysiu pisze:
Pewnie Polska będzie pierwszym krajem, w którym to wprowadzą,

Proszę ja ciebie, a jak auta u nas produkują?
Matizy, Lanosy, Ople, Fiaty i Lubliny.

6 Data: Pa?dziernik 14 2007 19:54:43
Temat: Re: BAS obowiązkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: red 

zbysiu pisze:

Matizy, Lanosy, Ople, Fiaty i Lubliny.

Połowy tego już dawno nie produkują, a druga połowa przyjeżdża w częściach z zagranicy i składają z klocków. Do 2009 roku jeszcze 5 razy się wszystko zmieni.

7 Data: Pa?dziernik 14 2007 19:59:48
Temat: Re: BAS obowiązkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: zbysiu 

red pisze:

zbysiu pisze:
Matizy, Lanosy, Ople, Fiaty i Lubliny.

Połowy tego już dawno nie produkują, a druga połowa przyjeżdża w
częściach z zagranicy i składają z klocków. Do 2009 roku jeszcze 5 razy
się wszystko zmieni.
No i co z tego?

8 Data: Pa?dziernik 14 2007 20:10:40
Temat: Re: BAS obowiązkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: red 

zbysiu pisze:

No i co z tego?

Ty mi powiedz.

9 Data: Pa?dziernik 14 2007 21:56:24
Temat: Re: BAS obowiązkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: zbysiu 

red pisze:

zbysiu pisze:
No i co z tego?

Ty mi powiedz.
TO ty załacześ

10 Data: Pa?dziernik 14 2007 22:45:57
Temat: Re: BAS obowiązkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: red 

zbysiu pisze:

TO ty załacześ

Nieee, nie załacześ...

11 Data: Pa?dziernik 15 2007 09:36:18
Temat: Re: BAS obowiązkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: zbysiu 

red pisze:

zbysiu pisze:
TO ty załacześ

Nieee, nie załacześ...
 No i co z tego?

12 Data: Pa?dziernik 15 2007 10:11:34
Temat: Re: BAS obowiązkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: red 

zbysiu pisze:

 No i co z tego?

Że jesteś trollem, który się znudzi za góra miesiąc?

13 Data: Pa?dziernik 15 2007 10:17:32
Temat: Re: BAS obowiązkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: Piotrek 

TO ty załacześ

Nieee, nie załacześ...
No i co z tego?

mistrzowska wymiana zdan:)
w dwoch postach zbysia dwa rozne zdania :)

fajny ten troll, nawet nie wie ze sam sie kompromituje:)

--
pzdr
piotrek

14 Data: Pa?dziernik 15 2007 12:13:35
Temat: Re: BAS obowiązkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: Mirek Ptak 

Dnia 2007-10-14 19:54,  *red* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby odpisać:

zbysiu pisze:
Matizy, Lanosy, Ople, Fiaty i Lubliny.

Połowy tego już dawno nie produkują, a druga połowa przyjeżdża w częściach z zagranicy i składają z klocków. Do 2009 roku jeszcze 5 razy się wszystko zmieni.

Mylisz się.

Pozdrawiam - Mirek
--
Mirek Ptak - Vectra C '07 kombi 1.9 CDTI, PMS & PRRC edition
President Herbert *old* on board :)
kolczan( a t )dronet(kropek) p l
PMS+ PJ++ S* p+ M++ W++ P+:+ X++ L+ B++ M- Z++ T- W CB++

15 Data: Pa?dziernik 15 2007 12:17:52
Temat: Re: BAS obowiązkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: red 

Mirek Ptak pisze:

Mylisz się.

Rily? To powiadasz, że do 2009 roku nic się nie zmieni?

16 Data: Pa?dziernik 15 2007 15:03:36
Temat: Re: BAS obowiązkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: Mirek Ptak 

Dnia 2007-10-15 12:17,  *red* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby odpisać:

Mylisz się.

Rily? To powiadasz, że do 2009 roku nic się nie zmieni?

Odnosiłem sie głównie do bzdury o samochodach przyjeżdżających w częściach i tu składanych.
Ale i co do reszty nie masz racji. Na przykładzie Opla powiem, że do 2009 poza zakończeniem produkcji Astry II i ewentualnym obowiązkiem montowania BAS nic się nie zmieni. Na Żeraniu tez niewiele - zniknie Lanos i Matiz produkowane będzie Aveo. W Poznaniu prawdopodobnie nic się nie zmieni, a w Tychach Panda i nowa 500 będą robione całą parą.
Podsumowując zmieni się niewiele, albo nic - na pewno nie 5 razy :)

Pozdrawiam - Mirek
--
Mirek Ptak - Vectra C '07 kombi 1.9 CDTI, PMS & PRRC edition
President Herbert *old* on board :)
kolczan( a t )dronet(kropek) p l
PMS+ PJ++ S* p+ M++ W++ P+:+ X++ L+ B++ M- Z++ T- W CB++

17 Data: Pa?dziernik 15 2007 15:41:04
Temat: Re: BAS obowišzkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: J.F. 

On Mon, 15 Oct 2007 15:03:36 +0200,  Mirek Ptak wrote:

Na Żeraniu tez niewiele - zniknie
Lanos i Matiz produkowane będzie Aveo.

A jak tam sie w koncu dogadali - kto tam teraz rzadzi ?

Akcje ma AvtoZAZ i Daewoo .. kupili licencje od GM na Aveo ?

J.

18 Data: Pa?dziernik 15 2007 20:54:19
Temat: Re: BAS obowišzkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: Alex81 

In article 
 says...

A jak tam sie w koncu dogadali - kto tam teraz rzadzi ?

Akcje ma AvtoZAZ i Daewoo .. kupili licencje od GM na Aveo ?

Tak :)

--
Alex GG#1667593
'97 Caro 1.6GLSI

19 Data: Pa?dziernik 16 2007 08:46:39
Temat: Re: BAS obowišzkowy w 2009r. we wszystkich samoc hodach?
Autor: Mirek Ptak 

Dnia 2007-10-15 20:54,  *Alex81* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby odpisać:

A jak tam sie w koncu dogadali - kto tam teraz rzadzi ? Akcje ma AvtoZAZ i Daewoo .. kupili licencje od GM na Aveo ?

Tak :)

Ale GM ma ochotę na przejęcie tej fabryki (tylko pewnie teraz będzie drożej niż gdyby to wzięli w czasie przejmowania Daewoo).
Nie mogę zacytować całego artykułu, ale:
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
*GM seeks more capacity in the East*
General Motors Europe wants additional production capacity in central Europe, but hasnt decided how to get it. An expansion of the cooperation with [Polish automaker] FSO is the most likely solution, GM Europe President Carl-Peter Forster said.
Published: 09/03/07 |
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
i to:
http://www.rynek.net/informacje/general-motors-zainwestuje-w-fso

Pozdrawiam - Mirek
--
Mirek Ptak - Vectra C '07 kombi 1.9 CDTI, PMS & PRRC edition
President Herbert *old* on board :)
kolczan( a t )dronet(kropek) p l
PMS+ PJ++ S* p+ M++ W++ P+:+ X++ L+ B++ M- Z++ T- W CB++

20 Data: Pa?dziernik 17 2007 20:48:14
Temat: Re: BAS obowišzkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: jerzu 

On Mon, 15 Oct 2007 15:03:36 +0200, Mirek Ptak
 wrote:

a w Tychach Panda i nowa 500 będą robione całą parą.

Dzisiaj w TVN Turbo mówili coś o fabryce Fiata w Rosji. Mają tam
(równolegle z Tychami) produkować własnie Pandę i nova 500.

--
Pozdrawiam - Dariusz Niemczyński 
http://jerzu.lubi.luftbrandzlung.org  GG:129280
Renault Master 2.5dCi 100KM PackClim`06 3.3t -> U520XL+AP1200

21 Data: Pa?dziernik 18 2007 09:07:28
Temat: Re: BAS obowišzkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: Mirek Ptak 

Dnia 2007-10-17 20:48,  *jerzu* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby odpisać:

Dzisiaj w TVN Turbo mówili coś o fabryce Fiata w Rosji. Mają tam
(równolegle z Tychami) produkować własnie Pandę i nova 500.

Też słyszałem - ciekawe, czy będzie umowa o zakazie exportu do UE - podejrzewam, że tak, bo maja to ruscy robić ze znaczkiem Lady :)

Pozdrawiam - Mirek
--
Mirek Ptak - Vectra C '07 kombi 1.9 CDTI, PMS & PRRC edition
President Herbert *old* on board :)
kolczan( a t )dronet(kropek) p l
PMS+ PJ++ S* p+ M++ W++ P+:+ X++ L+ B++ M- Z++ T- W CB++

22 Data: Pa?dziernik 14 2007 19:46:51
Temat: Re: BAS obowiązkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: fv 

Tomasz Pyra pisze:

http://wiadomosci.onet.pl/1620007,10,item.html

Zdaniem KE, gdyby wszystkie samochody poruszające się po Unii Europejskiej byłyby wyposażone w układ wspomagania hamowania awaryjnego (z ang. Brake Assist System), wówczas udałoby się rocznie ocalić życie 1.100 pieszym i rowerzystom.

Ciekawe, przecież znacznie lepiej byłoby wprowadzić jednak ESP/STM - czyli systemy które wspomagają opanowanie auta w sytuacji kryzysowej.

Tylko czekam aż UE wymusi limity mocy i prędkości maksymalnej dla samochodów. Producenci motocykli na wszelki wypadek już jakiś czas temu się zmówili, że 300km/h jest nieprzekraczalne. W przypadku samochodów niebezpiecznie zbliżamy się do upowszechniania aut osiągających z łatwością 200km/h.

Czemu do diabła prace idą w kierunku myślenia za kierowcę zamiast zastanowienia czy aby na pewno każdy powinien mieć prawo jazdy? I czy aby na pewno nie jest to niczym uwarunkowane? Dlaczego nie sprawdza się czy kierowca jest w stanie opanować auto przy jego rzeczywistych osiągach?

Może w końcu ktoś pomyśli o tym, że fakty są takie że ograniczeń się nie przestrzega? A gdyby tak zablokować możliwość jeżdżenia autem szybszym od kierowcy?

Niedługo wymyślą elektrowstrząsy sterowane znakami ograniczenia prędkości... ich mać..

--
fv

23 Data: Pa?dziernik 14 2007 19:57:15
Temat: Re: BAS obowiązkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: red 

fv pisze:

Czemu do diabła prace idą w kierunku myślenia za kierowcę zamiast zastanowienia czy aby na pewno każdy powinien mieć prawo jazdy? I czy aby na pewno nie jest to niczym uwarunkowane? Dlaczego nie sprawdza się czy kierowca jest w stanie opanować auto przy jego rzeczywistych osiągach?

Tak sobie myślę, że niezłym pomysłem byłoby zrobienie różnych "licencji" prawka B, np. B100 oznaczałoby samochody do 100KM, B150 do 150KM itd. Zdanie na kolejną podkategorię wymagałoby przejścia jakichś testów na samochodzie o takiej mocy.

24 Data: Pa?dziernik 14 2007 20:55:00
Temat: Re: BAS obowiązkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: marcin.d 

Tak sobie myślę, że niezłym pomysłem byłoby zrobienie różnych "licencji" prawka B, np. B100 oznaczałoby samochody do 100KM, B150 do 150KM itd. Zdanie na kolejną podkategorię wymagałoby przejścia jakichś testów na samochodzie o takiej mocy.

Chyba Ci sie zycie z GT na playstation pomylilo. Za duzo chyba grasz

pzdr

25 Data: Pa?dziernik 14 2007 22:40:09
Temat: Re: BAS obowiązkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: Szamal 


Użytkownik "marcin.d"  napisał w wiadomości

Tak sobie myślę, że niezłym pomysłem byłoby zrobienie różnych "licencji"
prawka B, np. B100 oznaczałoby samochody do 100KM, B150 do 150KM itd.
Zdanie na kolejną podkategorię wymagałoby przejścia jakichś testów na
samochodzie o takiej mocy.

Chyba Ci sie zycie z GT na playstation pomylilo. Za duzo chyba grasz


ta proponuje zeby jeszcze akceptowali te licencje z gt bo to przeciez
symulacja:)

26 Data: Pa?dziernik 14 2007 22:46:52
Temat: Re: BAS obowiązkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: red 

marcin.d pisze:

Chyba Ci sie zycie z GT na playstation pomylilo. Za duzo chyba grasz

Kiedyś grałem w NFS2 i pierwszego MotoRacer, ale tam to bez prawka można było śmigać ;-)

27 Data: Pa?dziernik 14 2007 21:09:02
Temat: Re: BAS obowiązkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: Bartosz Augustyniak 


Użytkownik "red"  napisał w wiadomości

fv pisze:
Czemu do diabła prace idą w kierunku myślenia za kierowcę zamiast
zastanowienia czy aby na pewno każdy powinien mieć prawo jazdy? I czy aby
na pewno nie jest to niczym uwarunkowane? Dlaczego nie sprawdza się czy
kierowca jest w stanie opanować auto przy jego rzeczywistych osiągach?

Tak sobie myślę, że niezłym pomysłem byłoby zrobienie różnych "licencji"
prawka B, np. B100 oznaczałoby samochody do 100KM, B150 do 150KM itd.
Zdanie na kolejną podkategorię wymagałoby przejścia jakichś testów na
samochodzie o takiej mocy.

Nie do końca jest to rozwiązanie. Nie zupełnie oddaje to dynamikę auta a
zupełnie nie ma nic wpólnego z trudnością prowadzenia.

--
Z powazaniem
Bartosz Augustyniak,Łódź
C5 2.0 HDi 110 KM '03 169 kkm
C5 2.0 HDi 110 KM '01 162 kkm
Kiedys: Xantia 1,9TD'94 w rodzinie Xantia 1.8i '93 zagazowna

28 Data: Pa?dziernik 14 2007 21:16:56
Temat: Re: BAS obowiązkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: Stoout 

Użytkownik "Bartosz Augustyniak"  napisał w wiadomości

> Tak sobie myślę, że niezłym pomysłem byłoby zrobienie różnych "licencji"
> prawka B, np. B100 oznaczałoby samochody do 100KM, B150 do 150KM itd.
> Zdanie na kolejną podkategorię wymagałoby przejścia jakichś testów na
> samochodzie o takiej mocy.

Nie do końca jest to rozwiązanie. Nie zupełnie oddaje to dynamikę auta a
zupełnie nie ma nic wpólnego z trudnością prowadzenia.

no tak, bo na prowadzenie tira potrzebujesz prawko B500, i tym samym mozesz
dosiadać juz słabsze dragstery :P
A jedno z drugim ma tyle wspólnego co ja z lotami w kosmos

Stoout

29 Data: Pa?dziernik 14 2007 22:38:27
Temat: Re: BAS obowiązkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: Szamal 


Użytkownik "Stoout"  napisał w wiadomości


no tak, bo na prowadzenie tira potrzebujesz prawko B500, i tym samym
mozesz


od kiedy na prawko typu b prowadzisz tiry?

kiedys podobno gdy kupowalo sie jakis samochod (chyba audi tt ale nie jestem
pewien) w cenie byl kilku dniowy kurs jazdy tym samochodem i to jest moim
zdaniem znacznie lepszy pomysl ale chyba sie nie przyjal bo nie jest jakos
popularny

30 Data: Pa?dziernik 14 2007 22:47:54
Temat: Re: BAS obowiązkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: red 

Szamal pisze:

kiedys podobno gdy kupowalo sie jakis samochod (chyba audi tt ale nie jestem pewien) w cenie byl kilku dniowy kurs jazdy tym samochodem i to jest moim zdaniem znacznie lepszy pomysl ale chyba sie nie przyjal bo nie jest jakos popularny

Tia, zwłaszcza przy ogromnym rynku wtórnym te kursy byłyby zabawne ;-)

31 Data: Pa?dziernik 14 2007 20:17:35
Temat: Re: BAS obowiązkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: Tomasz Pyra 

fv pisze:

Czemu do diabła prace idą w kierunku myślenia za kierowcę zamiast zastanowienia czy aby na pewno każdy powinien mieć prawo jazdy?

Ano niestety.
Czy się to komuś podoba czy nie, posiadanie PR to nie przywilej, a prawo.
A wymaganie myślenia byłoby niehumanitarne, oznaczałoby dyskryminację tych niemyślących, a dyskryminacja w obecnej "cywilizacji europejskiej" jest najgorszym złem.


--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++

32 Data: Pa?dziernik 14 2007 21:14:50
Temat: Re: BAS obowiązkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: Stoout 

Użytkownik "fv"  napisał w wiadomości

Tylko czekam aż UE wymusi limity mocy i prędkości maksymalnej dla
samochodów. Producenci motocykli na wszelki wypadek już jakiś czas temu
się zmówili, że 300km/h jest nieprzekraczalne. W przypadku samochodów
niebezpiecznie zbliżamy się do upowszechniania aut osiągających z
łatwością 200km/h.

dot. motocykli: 300kmh nie tyle nieprzekraczalne, co sie zmówili, ze nie
robią prędkościomierzy mogących wskazywać ponad 300kmh. Przekroczenie 300kmh
jest możliwe bez problemu w kilku seryjnych modelach.

Stoout

33 Data: Pa?dziernik 14 2007 20:31:33
Temat: Re: BAS obowišzkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: J.F. 

On Sun, 14 Oct 2007 19:16:41 +0200,  Tomasz Pyra wrote:

Z jednej strony użytkownicy tego systemu strasznie pomstują na to, że
lubi sobie zacząć z pełną skutecznością hamować bo mu się uroi że
użytkownik zbyt nagle przeniósł nogę z gazu na hamulec naciskając go
lekko (np. na zakończenie wyprzedzania, czy lekkie przyhamowanie żeby
kogoś wpuścić z drugiego pasa)

Tak mowiac szczerze to jezdzilem z doskoku bora i przy lagodnym
hamowaniu przed skrzyzowaniami cos za mocno mi hamowala.
Czyzby bas ?

ale z drugiej strony podobno ogromny odsetek kierowców w panice naciska hamulec za lekko.

A przeciez rzekomo ucza ich zeby z abs cisnac na maxa..

Inną sprawą jest to, kto finansuje te badania, bo jakoś wszystkie

Robert Bosch AG ? :-)

stłuczki i wypadki które widziałem w życiu działy się przy
akompaniamencie pisku opon.

Byc moze dlatego ze w pierwszej fazie bylo za slabo :-)

J.

34 Data: Pa?dziernik 14 2007 22:30:45
Temat: Re: BAS obowišzkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: Tomasz Pyra 

J.F. pisze:

On Sun, 14 Oct 2007 19:16:41 +0200,  Tomasz Pyra wrote:
Z jednej strony użytkownicy tego systemu strasznie pomstują na to, że lubi sobie zacząć z pełną skutecznością hamować bo mu się uroi że użytkownik zbyt nagle przeniósł nogę z gazu na hamulec naciskając go lekko (np. na zakończenie wyprzedzania, czy lekkie przyhamowanie żeby kogoś wpuścić z drugiego pasa)

Tak mowiac szczerze to jezdzilem z doskoku bora i przy lagodnym
hamowaniu przed skrzyzowaniami cos za mocno mi hamowala. Czyzby bas ?

A był?
Ja mam podobne odczucia jeżdżąc z doskoku Vectrą C. Pedał hamulca jakby się kleił do podłogi - lekko wchodzi i mam uczucie jakby nie chciał odbijać.
Ale to po prostu taki charakter układu hamulcowego, inny niż to co mam w swoim samochodzie i stąd mój dyskomfort, bo w tej Vectrze BAS nie ma.

Z tego co słyszałem od użytkowników to system nie pozostawia wątpliwości co do zadziałania. Jak uzna że czas działać, to po prostu wbija hamulec tak że niezapięty w pasy pasażer sobie może zęby wybić o coś co ma przed sobą.

ale z drugiej strony podobno ogromny odsetek kierowców w panice naciska hamulec za lekko.

A przeciez rzekomo ucza ich zeby z abs cisnac na maxa..

Nie wiem czego uczą, niemniej spotkałem się z teoriami jakoby najlepiej było hamować na krawędzi zadziałania ABS-u... Teoria fajna, tylko samochód zatrzymuje się 50% dalej.

W ogóle ABS to niezły oszust - jak zaczyna działać to jest już odczucie że hamowanie jest skuteczne.
Ale robiłem sobie sporo eksperymentów i faktycznie ABS trzeba dusić ile siły w nodze. Dopiero jak fotel trzeszczy to jest pełna skuteczność hamowania. Wciskanie hamulca "do pierwszego terkotu" daje dużo słabszy wynik hamowania.

Inną sprawą jest to, kto finansuje te badania, bo jakoś wszystkie

Robert Bosch AG ? :-)

Pewnie tak.

stłuczki i wypadki które widziałem w życiu działy się przy akompaniamencie pisku opon.

Byc moze dlatego ze w pierwszej fazie bylo za slabo :-)

No ale chyba nie z powodu spanikowania, a z powodu niedocenienia sytuacji.


--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++

35 Data: Pa?dziernik 15 2007 01:18:44
Temat: Re: BAS obowišzkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: J.F. 

On Sun, 14 Oct 2007 22:30:45 +0200,  Tomasz Pyra wrote:

J.F. pisze:
Tak mowiac szczerze to jezdzilem z doskoku bora i przy lagodnym
hamowaniu przed skrzyzowaniami cos za mocno mi hamowala.
Czyzby bas ?

A był?

Ba, bo to wiadomo.
To nie jest przypadkiem wyposazenie seryjne od paru lat ?

Ja mam podobne odczucia jeżdżąc z doskoku Vectrą C. Pedał hamulca jakby
się kleił do podłogi - lekko wchodzi i mam uczucie jakby nie chciał odbijać.

Z tego co słyszałem od użytkowników to system nie pozostawia wątpliwości
co do zadziałania. Jak uzna że czas działać, to po prostu wbija hamulec
tak że niezapięty w pasy pasażer sobie może zęby wybić o coś co ma przed
sobą.

No i tu wlasnie tak bylo - ja stopniowo i dosc wolno wciskam hamulec,
auto lagodnie zwalnia .. a w pewnym momencie ostro hamuje.

W ogóle ABS to niezły oszust - jak zaczyna działać to jest już odczucie
że hamowanie jest skuteczne.
Ale robiłem sobie sporo eksperymentów i faktycznie ABS trzeba dusić ile
siły w nodze. Dopiero jak fotel trzeszczy to jest pełna skuteczność
hamowania. Wciskanie hamulca "do pierwszego terkotu" daje dużo słabszy
wynik hamowania.

A tu np doswiadczenie z P406 - na suchym asfalcie .. no chyba za
wczesnie zaczyna terkotac. IMHO - moglbym mocniej zahamowac.

Ponoc nie ma sie czemu dziwic.


stłuczki i wypadki które widziałem w życiu działy się przy
akompaniamencie pisku opon.

Byc moze dlatego ze w pierwszej fazie bylo za slabo :-)

No ale chyba nie z powodu spanikowania, a z powodu niedocenienia sytuacji.

I tu wlasnie BAS moze pomoc :-)

J.

36 Data: Pa?dziernik 15 2007 09:28:28
Temat: Re: BAS obowi�zkowy w 2009r. we wszystkic h samochodach?
Autor: Tomasz Pyra 

J.F. pisze:

No ale chyba nie z powodu spanikowania, a z powodu niedocenienia sytuacji.

I tu wlasnie BAS moze pomoc :-)

Myślisz że w tych samochodach nie będzie się już dało delikatnie hamować? :)
Wraz z zapaleniem świateł stopu będą się blokować wszystkie 4 koła ;>


--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++

37 Data: Pa?dziernik 15 2007 12:12:16
Temat: Re: BAS obowi?zkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: J.F. 

On Mon, 15 Oct 2007 09:28:28 +0200,  Tomasz Pyra wrote:

J.F. pisze:
No ale chyba nie z powodu spanikowania, a z powodu niedocenienia sytuacji.
I tu wlasnie BAS moze pomoc :-)

Myślisz że w tych samochodach nie będzie się już dało delikatnie hamować? :)

Delikatnie sie da, ale jak komputer uzna ze to jest mocniej niz
delikatnie to docisnie :-)

I w tej borze tak jakos bylo - nie dalo sie "dosc mocno" zahamowac.

J.

38 Data: Pa?dziernik 15 2007 08:02:00
Temat: Re: BAS obowišzkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: Samotnik 

Dnia 14.10.2007 Tomasz Pyra  napisał/a:

W ogóle ABS to niezły oszust - jak zaczyna działać to jest już odczucie
że hamowanie jest skuteczne.
Ale robiłem sobie sporo eksperymentów i faktycznie ABS trzeba dusić ile
siły w nodze. Dopiero jak fotel trzeszczy to jest pełna skuteczność
hamowania. Wciskanie hamulca "do pierwszego terkotu" daje dużo słabszy
wynik hamowania.

Ale to na suchej nawierzchni. Popróbuj na śniegu, lodzie. W moim
samochodzie hamowanie w taki sposób, aby być na krawędzi zadziałania ABS,
ale tak, żeby się nie uruchamiał, jest dużo bardziej w takich warunkach
skuteczne. Hamowanie z pedałem w podłodze powoduje majestatyczne sunięcie w
kierunku przeszkody, oczywiście z akompaniamentem terkotu ABSu. ;) Wydaje
mi się, że w bardzo śliskich warunkach niepożądany jest jakikolwiek uślizg,
nawet taki na ułamek sekundy.

I co ciekawe - przy ABS nie mam również w takich warunkach sterowności!
To dowód na to, że ślizgam się bardziej niż hamując 'ręcznie'.
--
Samotnik
http://www.pachnidelko.pl/

39 Data: Pa?dziernik 15 2007 10:32:23
Temat: Re: BAS obowišzkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: Tomasz Pyra 

Samotnik pisze:

Dnia 14.10.2007 Tomasz Pyra  napisał/a:
W ogóle ABS to niezły oszust - jak zaczyna działać to jest już odczucie że hamowanie jest skuteczne.
Ale robiłem sobie sporo eksperymentów i faktycznie ABS trzeba dusić ile siły w nodze. Dopiero jak fotel trzeszczy to jest pełna skuteczność hamowania. Wciskanie hamulca "do pierwszego terkotu" daje dużo słabszy wynik hamowania.

Ale to na suchej nawierzchni. Popróbuj na śniegu, lodzie. W moim
samochodzie hamowanie w taki sposób, aby być na krawędzi zadziałania ABS,
ale tak, żeby się nie uruchamiał, jest dużo bardziej w takich warunkach
skuteczne.

Na śniegu i lodzie jest jeszcze gorzej.

Przód hamuje w samochodzie wielokrotnie mocniej niż tył, a rozkład nacisku przy hamowaniu na śliskim jest mniej-więcej równy pomiędzy osiami (samochód nie nurkuje).
Terkot ABS-u oznacza że przód się blokuje podczas gdy tył ma najczęściej jeszcze spory zapas przyczepności.
Odpuszczenie w tym momencie powoduje że nie wykorzystamy zapadu przyczepności tylnej osi.

Warto poeksperymentować na placu z pomiarem długości drogi hamowania.
Mierząc drogę hamowania złapałem się na odczuciu, że często ma się błędne wrażenie co do skuteczności hamowania.

Lekkie naciśnięcie hamulca które powoduje zatrzymanie się na powiedzmy 70m, odbiera się jako skuteczniejsze niż gdy wbije się pedał z całej siły a samochód zatrzyma się na 60m.
Sądzę że na podświadomy odbiór skuteczności hamowania ma wpływ siła z jaką naciskamy na hamulec.
Naciskanie pedału 4x mocniej które powoduje skrócenie drogi hamowania o 10%, odbierałem jako pogorszenie skuteczności.
Po prostu cisnę dużo mocniej, a samochód hamuje niewiele lepiej. Stosunek więc się pogarszał.

Najlepiej się czułem hamując na granicy zadziałania ABS-u, ale pomiar odległości hamowania okazał się bezlitosny. Trzeba cisnąć ile siły w nogach. Zwłaszcza na przyczepnej nawierzchni.
Opony już dawno piszczą, ABS terkocze, ale i tak opłaca się cisnąć mocniej.

Oczywiście potem zysk jest już niewielki albo żaden z dalszego ciśnięcia, ale ta granica "opłacalności" leży dużo dalej niż mi się wydawało.

Hamowanie z pedałem w podłodze powoduje majestatyczne sunięcie w
kierunku przeszkody, oczywiście z akompaniamentem terkotu ABSu. ;) Wydaje
mi się, że w bardzo śliskich warunkach niepożądany jest jakikolwiek uślizg,
nawet taki na ułamek sekundy.

Zależy czy w danej sytuacji bardziej potrzebne jest hamowanie, czy sterowność. Na śniegu najskuteczniej hamuje się na zablokowanych kołach. Najlepiej jeszcze sunąc bokiem :) Chociaż oczywiście sterowność wtedy jest żadna.

I co ciekawe - przy ABS nie mam również w takich warunkach sterowności!
To dowód na to, że ślizgam się bardziej niż hamując 'ręcznie'.

To bardzo dziwne... Może jakaś niesprawność układu? Może dziwne opony?
Wprowadzić samochód z ABSem w poślizg oczywiście się da, ale tak żeby się sam z siebie ślizgał to raczej nie powinno tak być.

Sterowność przy hamowaniu z ABS-em powinna być.
Oczywiście będzie gorzej niż bez hamowania, ale bez dramatu.

Samochód w czasie hamowania raczej się staje nadsterowny - skręca całkiem dobrze, za to może zarzucać tyłem.

Co to za samochód i jaki rocznik?

--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++

40 Data: Pa?dziernik 15 2007 09:55:43
Temat: Re: BAS obowišzkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: Samotnik 

Dnia 15.10.2007 Tomasz Pyra  napisał/a:

Warto poeksperymentować na placu z pomiarem długości drogi hamowania.
Mierząc drogę hamowania złapałem się na odczuciu, że często ma się
błędne wrażenie co do skuteczności hamowania.

Eksperymentowałem. Wiem co piszę. Na bardzo śliskiej nawierzchni moje auto
(Citroen Xantia) z pedałem w podłodze i ABSem jedzie niewiele krócej, niż
bez ABSu, na zablokowanych kołach. Najlepszy efekt daje hamowanie na granicy.
Nie pamiętam konkretnych liczb, ale przy hamowaniu z prędkości chyba 40 km/h
to były długie metry różnicy. Mierzyłem tylko różnicę, było to więcej niż
długość samochodu, zatem parę metrów.

Potwierdzam to również każdej zimy. Dojeżdżając do domu wjeżdżam w uliczkę,
która kończy się takim T. Tzn rozwidla w prawo i lewo, a na wprost jest
płot. Muszę skręcić w lewo. No i jak to bywa w takich miejscach pod domem -
często jadę za szybko względem stanu nawierzchni. :) I naprawdę odpuszczanie
hamulca działa lepiej niż jechanie z terkoczącym ABSem. W dodatku kiedy już
działa ABS, to klapa - jadę prosto w płot. Skręcanie kierownicą ma niewielkie
znaczenie, a niby powinno działać. A kiedy hamuję na granicy, to mogę
zmienić ustawienie dzioba samochodu, a nawet, w pewnym zakresie, kierunek
jazdy :)

Hamowanie z pedałem w podłodze powoduje majestatyczne sunięcie w
kierunku przeszkody, oczywiście z akompaniamentem terkotu ABSu. ;) Wydaje
mi się, że w bardzo śliskich warunkach niepożądany jest jakikolwiek uślizg,
nawet taki na ułamek sekundy.

Zależy czy w danej sytuacji bardziej potrzebne jest hamowanie, czy
sterowność. Na śniegu najskuteczniej hamuje się na zablokowanych kołach.

Mam dokładnie przeciwne doświadczenia ;)
--
Samotnik
http://www.pachnidelko.pl/

41 Data: Pa?dziernik 14 2007 22:40:09
Temat: Re: BAS obowišzkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: Michał 


stłuczki i wypadki które widziałem w życiu działy się przy akompaniamencie pisku opon.

Byc moze dlatego ze w pierwszej fazie bylo za slabo :-)


Ale w BAS-ie nie o to chodzi... chyba ;-)

Po prostu gdy odpalamy hamulce, klasyczne ze wspomaganiem to przez pierwsze chwile jakby wytwarzamy potrzebne ciśnienie w okładzie i tak naprawdę przez pierwsze chwile siła nacisku nawet 1 tonę na pedał hamulca jest potrzebna, gdy już jest ciśnienie należy zmniejszyć siłę hamowania. Jak można to sobie lepiej wyobrazić? Jeśli jedziemy po lodzie tak naprawdę naciśnięcie pedału hamulca z całej siły wcale nie spowoduje zablokowania kół / zadziałania ABS-u bo przez ten moment tylko wytwarzamy ciśnienie, wprawiamy ciecz w ruch i tak naprawdę to przez ten pierwszy moment, jakieś 0,5 sekundy dla samochodu bez BAS podczas silnego naciskania pedału hamulca auto nie hamuje! Nic a nic. Może przesadziłem z 0,5 niech to będzie nawet 0,3 sekundy; ale 0,3 sekundy przy 100 km/h to 8 metrów, a to przecież 1/5 drogi samego hamowania.

Inna sprawą jest narzucanie systemów przez reżimy, tak nie powinno być; najgorsze jest że sieć dróg należy do państwo i to państwo ustanawia mądre lub głupie prawo jakie na nich rządzi...


Pozdrawiam

42 Data: Pa?dziernik 14 2007 22:53:14
Temat: Re: BAS obowišzkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: Tomasz Pyra 

Michał pisze:

Ale w BAS-ie nie o to chodzi... chyba ;-)

Po prostu gdy odpalamy hamulce, klasyczne ze wspomaganiem to przez pierwsze chwile jakby wytwarzamy potrzebne ciśnienie w okładzie i tak naprawdę przez pierwsze chwile siła nacisku nawet 1 tonę na pedał hamulca jest potrzebna,

No właśnie chyba nie.
http://www.motofakty.pl/artykul/co_to_jest_bas.html

BAS ma za zadanie docisnąć hamulec za spanikowanego kierowce któremu zmiękły nogi tak że nie jest w stanie docisnąć hamulca i za takiego co dociska tylko "do pierwszego terkotu" ABS-u.

--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++

43 Data: Pa?dziernik 15 2007 04:44:23
Temat: Re: BAS obowišzkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: Filip 

Michał wrote:


pierwszy moment, jakieś 0,5 sekundy dla samochodu bez BAS podczas silnego naciskania pedału hamulca auto nie hamuje! Nic a nic. Może przesadziłem z 0,5 niech to będzie nawet 0,3 sekundy; ale 0,3 sekundy przy 100 km/h to 8 metrów, a to przecież 1/5 drogi samego hamowania.

.... uuuuuu.

Ja bym nie wywolywal wojny na grupie. Ale widze, ze jestes odwazny...


--
/Pozdrawiam, Filip/
www.c3cars.com
http://www.brianmoss.com/home.htm | http://tinyurl.com/fhpfn
PMS++ PJ S+ p++ M+++(+) W+ P++:++ X(+) L+(++) B M+(++) Z+ T- W(+) CB++

44 Data: Pa?dziernik 15 2007 11:22:12
Temat: Re: BAS obowišzkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: fv 

J.F. wrote:

stłuczki i wypadki które widziałem w życiu działy się przy
akompaniamencie pisku opon.
Byc moze dlatego ze w pierwszej fazie bylo za slabo :-)

O to, to Panie Kolego! O to właśnie chodzi. Ludziska nie umieją hamować! Ale to
nie wszystko.

Gdyby wymyśleć system taki, że auta hamujące z przodu bardzo ostro, przekazują
do tyłu sygnał, że trzeba mocno cisnąć hamulec, to bezpieczeństwo by wzrosło.
Przynajmniej moje ;-)

Miałem nie raz historię taką: do mojego mózgu powoli docierało, że na prawdę
na tej trasie szybkiego ruchu ktoś właśnie zatrzymał się na środku drogi i
że on tam NA PRAWDĘ STOI I ZARAZ W NIEGO WJADĘ, O KU***... Taki wspomagacz
bardzo by się przydał wtedy... Widziałem jak hamuje ale nie zorientowałem się,
że ma zamiar zwolnić aż tak.

Wy też tak macie?

--
fv
Xbox gamertag: fastviper PL
Moto: Suzuki GS 500E
Auto: Nissan Primera 2,0

45 Data: Pa?dziernik 15 2007 12:28:09
Temat: Re: BAS obowišzkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: McBeth 

Miałem nie raz historię taką: do mojego mózgu powoli docierało, że na
prawdę
na tej trasie szybkiego ruchu ktoś właśnie zatrzymał się na środku drogi i
że on tam NA PRAWDĘ STOI I ZARAZ W NIEGO WJADĘ, O KU***... Taki wspomagacz
bardzo by się przydał wtedy... Widziałem jak hamuje ale nie zorientowałem
się,
że ma zamiar zwolnić aż tak.

Wy też tak macie?
Zdarzylo sie. Dlatego teraz jak musze sie zatrzymac na takiej drodze (np
korek, zablokowany pas itp.)to wlaczam awaryjne. Szanse na uratowanie kufra
(a czasem i zdrowia) rosna ...

Pzdr
McBeth

46 Data: Pa?dziernik 15 2007 14:49:15
Temat: Re: BAS obowišzkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: Filip 

fv wrote:

Miałem nie raz historię taką: do mojego mózgu powoli docierało, że na prawdę
na tej trasie szybkiego ruchu ktoś właśnie zatrzymał się na środku drogi i
że on tam NA PRAWDĘ STOI I ZARAZ W NIEGO WJADĘ, O KU***... Taki wspomagacz
bardzo by się przydał wtedy... Widziałem jak hamuje ale nie zorientowałem się,
że ma zamiar zwolnić aż tak.

Wy też tak macie?

Nie, ja sie nauczylem pisac poprawnie.


--
/Pozdrawiam, Filip/
www.c3cars.com
http://www.brianmoss.com/home.htm | http://tinyurl.com/fhpfn
PMS++ PJ S+ p++ M+++(+) W+ P++:++ X(+) L+(++) B M+(++) Z+ T- W(+) CB++

47 Data: Pa?dziernik 15 2007 07:56:42
Temat: Re: BAS obowiązkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: Samotnik 

Dnia 14.10.2007 Tomasz Pyra  napisał/a:

Z jednej strony użytkownicy tego systemu strasznie pomstują na to, że
lubi sobie zacząć z pełną skutecznością hamować bo mu się uroi że
użytkownik zbyt nagle przeniósł nogę z gazu na hamulec naciskając go
lekko (np. na zakończenie wyprzedzania, czy lekkie przyhamowanie żeby
kogoś wpuścić z drugiego pasa), ale z drugiej strony podobno ogromny
odsetek kierowców w panice naciska hamulec za lekko.

Inną sprawą jest to, kto finansuje te badania, bo jakoś wszystkie
stłuczki i wypadki które widziałem w życiu działy się przy
akompaniamencie pisku opon.

Ja tego nie rozumiem. Ja w panice naciskam hamulec zdecydowanie za mocno.
Jak hamuję kompletnie awaryjnie, to praktycznie stoję na pedale. Jak
wprowadzą ten wynalazek do rozbijania nosów o kierownicę, to chyba zrobię
się fanem starych aut. :) Jechałem kiedyś renówką z tym czymś - wyjeżdżałem
z garażu, przyhamowałem przed wyjechaniem na ulicę i bum, poleciałem na
szybę :)
--
Samotnik
http://www.pachnidelko.pl/

48 Data: Pa?dziernik 15 2007 10:34:51
Temat: Re: BAS obowiązkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: Tomasz Pyra 

Samotnik pisze:

Inną sprawą jest to, kto finansuje te badania, bo jakoś wszystkie stłuczki i wypadki które widziałem w życiu działy się przy akompaniamencie pisku opon.

Ja tego nie rozumiem. Ja w panice naciskam hamulec zdecydowanie za mocno.
Jak hamuję kompletnie awaryjnie, to praktycznie stoję na pedale.

Jak masz ABS, to nie ma "za mocno". Tak właśnie trzeba hamować.


Jak
wprowadzą ten wynalazek do rozbijania nosów o kierownicę, to chyba zrobię
się fanem starych aut. :)

Spoko... Jeszcze nikt nie wymyślił elektroniki której nie dałoby się wyłączyć :) Wepnie się jakiś rezystorek gdzie trzeba i będzie po krzyku :)

--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++

49 Data: Pa?dziernik 15 2007 09:37:31
Temat: Re: BAS obowiązkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: Samotnik 

Dnia 15.10.2007 Tomasz Pyra  napisał/a:

Jak
wprowadzą ten wynalazek do rozbijania nosów o kierownicę, to chyba zrobię
się fanem starych aut. :)

Spoko... Jeszcze nikt nie wymyślił elektroniki której nie dałoby się
wyłączyć :) Wepnie się jakiś rezystorek gdzie trzeba i będzie po krzyku :)

Uhm... A potem ubezpieczyciel wyjmie z wraku czarną skrzynkę, podłączy do
kompa i odmówi wypłaty odszkodowania, bo BAS wyłączony ;-)
--
Samotnik
http://www.pachnidelko.pl/

50 Data: Pa?dziernik 15 2007 11:37:43
Temat: Re: BAS obowiązkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?
Autor: Piotrek 

Jechałem kiedyś renówką z tym czymś - wyjeżdżałem
z garażu, przyhamowałem przed wyjechaniem na ulicę i bum, poleciałem na
szybę :)

ja tez tak mam:)
teraz przez wakacje jezdzilem samochodem z czyms takim no i kurcze jak jestem przyzwyczajony do hamowania moim samochodem gdzie sa naprawde mocne hamulce, to w tamtym samochodzie przez pierwsze kilkanascie hamowan wbijalem zeby w kierownice:)

pozniej jak juz zrobilem prawie 3 tys km to sie przyzwyaczilem, wsiadam do swojego o matko jak on slabo hamuje, wsiadam do sluzbowki o cholera on niema hamulcow:D

do wszystkiego da sie przyzwyczaic, ale pozniej przesiadanie sie pomiedzy samochodem z BAS i bez moze byc ciezkie:)

--
pzdr
piotrek
Scorpio 2,4i '87 LPG PMS

Re: BAS obowišzkowy w 2009r. we wszystkich samochodach?



Grupy dyskusyjne