Grupy dyskusyjne   »   Instrukcja obs�ugi diesla

Instrukcja obs�ugi diesla



1 Data: Marzec 18 2010 11:08:44
Temat: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Kaja 

Witam wszystkich !

Bardzo bardzo potrzebuj jakiego ujednolicenia (niepisanych) zasad
dotyczcych jedzenia samochodem z silnikiem diesla (z turbin). Mam takowe
od niedawna i sysz dookoa, e musz nauczy si jedzi "inaczej". Po
doprecyzowaniu "inaczej" znaczy, e:
- zostawia na luzie przed ruszeniem na chwil/na conajmniej minut/ na dwie
minuty/nie trzeba?
- zostawia na luzie po zakoczeniu jazdy na chwil/na 5 minut/na troch
- jedzi wolniej (WTF?)
- za szybko nie wkada drugiego biegu, tylko jecha na pierwszym (????)
- jako tak dopasowywa, eby nie jedzi poniej 2000 obrotw/1500
obrotw/2500 obrotw
- nie jedzi na luzie
- nie "gazowa"/unika przyspiesze na pocztku jazdy

Wikszo tych, jak wida, niejednokrotnie sprzecznych przykaza jest mi
opowiadana z powan min z przytaczaniem tragicznych historii, grobami
niesamowitych uszkodze i gbok wiar w prawdziwo.

Bardzo prosz - pomcie mi przefiltrowa to, co rzeczywiscie jest zwizane
ze specyfik silnikw diesla i rzeczywicie mu suy, a tym co jest mitem
czy te dbaoci o bezpieczestwo na drodze.

Pozdrowienia, Kaja



2 Data: Marzec 18 2010 11:17:27
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Radion 

Bardzo bardzo potrzebuj jakiego ujednolicenia (niepisanych) zasad
dotyczcych jedzenia samochodem z silnikiem diesla (z turbin).

Wystarczy w Google wpisa "Jak jedzi dieslem", oto przykadowy temat:
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=66667

3 Data: Marzec 18 2010 11:23:20
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Kaja 

Uytkownik "Radion"  napisa w wiadomoci

Bardzo bardzo potrzebuj jakiego ujednolicenia (niepisanych) zasad
dotyczcych jedzenia samochodem z silnikiem diesla (z turbin).
Wystarczy w Google wpisa "Jak jedzi dieslem", oto przykadowy temat:
http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=66667

Ale tu wci s magiczne niedopowiedzenia:
"10. Unika naley jak ognia czstego PSJ (czyli ******* Stylu Jazdy) ;
Na czym to polega i czym szkodzi - prosta odpowied jak ruszasz powoli
prawie bez gazu, zmieniasz szybko biegi przy 2000obr. nie dajesz silnikowi
osign swojego momentu obr. ani mocy i jedzisz czesto na 5biegu 60km/h po
miecie unikajc przypiesze to znaczy e uprawiasz PSJ."

Jak rozpozna gdzie silnik ma swj moment obrotowy?
I dlaczego jedenie na 5 biegu 60 km/h (co jest mi wpychane) jest ze?

"18. Nie przypieszaj ze zbyt niskich obrotw i nie cignij diesla do
odcicia"

Co to znaczy "do odcicia?"

Pozdrowienia, Kaja

4 Data: Marzec 18 2010 11:26:08
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Grejon 

Kaja pisze:

Jak rozpozna gdzie silnik ma swj moment obrotowy?

Np. z instrukcji obsugi.

I dlaczego jedenie na 5 biegu 60 km/h (co jest mi wpychane) jest ze?

Bo masz wtedy ca. 1000 rpm albo i mniej. ADEN silnik tego nie lubi, nie tylko diesel.

"18. Nie przypieszaj ze zbyt niskich obrotw i nie cignij diesla do
odcicia"

Co to znaczy "do odcicia?"

Do odcicia paliwa.

Pozdrowienia, Kaja

--
Grzegorz Joca    GG: 7366919    Mazda 6 2.0 zaolejona Kombi
PMS+PJS*+pM-W+P+:+X++L+B+M+Z++TW-CB++ASB+

5 Data: Marzec 18 2010 11:50:16
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Brzezi 

czw, 18 mar 2010 o 11:26 GMT, Grejon napisa(a):

Jak rozpozna gdzie silnik ma swj moment obrotowy?
Np. z instrukcji obsugi.

Nie spotkalem sie jeszcze aby w instrukcji podawali wykres przebiegu
momentu obrotowego

I dlaczego jedenie na 5 biegu 60 km/h (co jest mi wpychane) jest ze?

Bo masz wtedy ca. 1000 rpm albo i mniej. ADEN silnik tego nie lubi, nie
tylko diesel.

Nie uogolniaj, sa silniki ktore nie maja z tym problemu, napisalem juz
przed chwila w poscie obok


Pozdrawiam
Brzezi

6 Data: Marzec 18 2010 12:01:20
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Grejon 

Brzezi pisze:

czw, 18 mar 2010 o 11:26 GMT, Grejon napisa(a):

Jak rozpozna gdzie silnik ma swj moment obrotowy?
Np. z instrukcji obsugi.

Nie spotkalem sie jeszcze aby w instrukcji podawali wykres przebiegu
momentu obrotowego

Ale maksymalny moment ju tak.

--
Grzegorz Joca    GG: 7366919    Mazda 6 2.0 zaolejona Kombi
PMS+PJS*+pM-W+P+:+X++L+B+M+Z++TW-CB++ASB+

7 Data: Marzec 18 2010 12:35:56
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Brzezi 

czw, 18 mar 2010 o 12:01 GMT, Grejon napisa(a):

Brzezi pisze:
czw, 18 mar 2010 o 11:26 GMT, Grejon napisa(a):

Jak rozpozna gdzie silnik ma swj moment obrotowy?
Np. z instrukcji obsugi.

Nie spotkalem sie jeszcze aby w instrukcji podawali wykres przebiegu
momentu obrotowego

Ale maksymalny moment ju tak.

A mozesz mi wytlumaczyc co ma maksymalny moment[*] do normalnej jazdy?
Wiekszosc "nieturbo" samochodow ma max moment przy obraotach ok 3/4max, czy
to oznacza ze powinienem krecic do takich obrotow w codzinnej jezdzie?

[*] maksymalny moment jest podawany przy testowaniu przy maksymalnym
obciazeniu silnika...


Pozdrawiam
Brzezi

8 Data: Marzec 18 2010 12:19:33
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Czarek Daniluk 

Grejon pisze:

"18. Nie przypieszaj ze zbyt niskich obrotw i nie cignij diesla do
odcicia"

Co to znaczy "do odcicia?"

Do odcicia paliwa.

Pozdrowienia, Kaja


W dieslu poczujesz to jako koniec przyspieszania, przetestuj to sobie po zagrzaniu, powiedzmy na 2 biegu - jak dojdzie do okoo 5000 obr/min to skoczy si jego cig.
Ja swoim starym 90KM TDI VW rzadko cign do 4500 bo wtedy przestaje jecha :)
Przewanie jak trzeba ostrzej przyspieszy to do 4000 rpm jest wystarczajco.

Pozdrawiam !!

9 Data: Marzec 18 2010 11:37:53
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Rafa 

Kaja pisze:


Ale tu wci s magiczne niedopowiedzenia:
"10. Unika naley jak ognia czstego PSJ (czyli ******* Stylu Jazdy) ;
Na czym to polega i czym szkodzi - prosta odpowied jak ruszasz powoli
prawie bez gazu, zmieniasz szybko biegi przy 2000obr. nie dajesz silnikowi
osign swojego momentu obr. ani mocy i jedzisz czesto na 5biegu 60km/h po
miecie unikajc przypiesze to znaczy e uprawiasz PSJ."

PSJ - [cenzura off] Pizdowaty Styl Jazdy [cenzura on] w skrcie trzeba jedzi dynamicznie a nie jak piz.a


Jak rozpozna gdzie silnik ma swj moment obrotowy?
I dlaczego jedenie na 5 biegu 60 km/h (co jest mi wpychane) jest ze?

Przewanie wystarczy jak bdziesz utrzymywa obroty w granicach 2-3krpm podczas normalnej jazdy. Przy przypieszaniu podkr do 3,5 max 4 krpm, Dalej nie masz ju po co gazowa bo silnik wikszej mocy mie nie bdzie.



"18. Nie przypieszaj ze zbyt niskich obrotw i nie cignij diesla do
odcicia"

Co to znaczy "do odcicia?"
Odcicie jest prdko obrotowa silnika, powyej ktrej drastycznie spada moc silnika i ju wyej nie pjdzie. Przewanie jest to okoo 4,5krpm. Jak raz sprawdzisz(na ciepym silniku) to si przekonasz ile to wynosi w Twoim przypadku - tylko zrb to lepiej podczas jazdy a nie na postoju.

10 Data: Marzec 18 2010 11:48:18
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Brzezi 

czw, 18 mar 2010 o 11:37 GMT, Rafa napisa(a):

Przewanie wystarczy jak bdziesz utrzymywa obroty w granicach 2-3krpm
podczas normalnej jazdy. Przy przypieszaniu podkr do 3,5 max 4 krpm,
Dalej nie masz ju po co gazowa bo silnik wikszej mocy mie nie bdzie.

To co piszesz jest zupelenie bez sensu nie wiedzac o jakim silniku
piszesz...

u mnie przy 2krpm mam juz 120 na liczniku...

Automat sam zmienia biegi, i przy ok 70km wrzuca 5, i wtedy silnik ma ok
1500rpm..., a jak zwalniam, to dopiero ok 60km redukuje do 4, ale zanim
zredukuje, mozna jechac z predkoscia 60kmh i wtedy obroty sa ok 1100rpm...

aby ruszyc wystarczajaco dynamicznie zostawiajac wszystkich z tylu na
swiatlach, wytarczy ze tak wcisne pedal gazu ze automat zmienia biegi przy
okolo 2500rpm

Przy kickdownie asb zmienia biegi na nastepne przy ok 5200rpm

ja pisze o silniku 3.0d



Pozdrawiam
Brzezi

11 Data: Marzec 18 2010 11:54:13
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Rafa 

Brzezi pisze:

czw, 18 mar 2010 o 11:37 GMT, Rafa napisa(a):

Przewanie wystarczy jak bdziesz utrzymywa obroty w granicach 2-3krpm podczas normalnej jazdy. Przy przypieszaniu podkr do 3,5 max 4 krpm, Dalej nie masz ju po co gazowa bo silnik wikszej mocy mie nie bdzie.

To co piszesz jest zupelenie bez sensu nie wiedzac o jakim silniku
piszesz...

Dlatego napisaem "_przewanie_". Taki styl jazdy nie zaszkodzi adnemu diesel'owi.

12 Data: Marzec 18 2010 11:54:54
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Pawe Andziak 

Rafa pisze:

Co to znaczy "do odcicia?"
Odcicie jest prdko obrotowa silnika, powyej ktrej drastycznie spada moc silnika i ju wyej nie pjdzie. Przewanie jest to okoo 4,5krpm. Jak raz sprawdzisz(na ciepym silniku) to si przekonasz ile to wynosi w Twoim przypadku - tylko zrb to lepiej podczas jazdy a nie na postoju.

No nie bardzo. Odcicie to sposb ochrony silnika przed osigniciem zbyt wysokich obrotw (niebezpiecznych dla silnika).

Moim zdaniem mona to zrealizowa na 2 sposoby. Odcicie zaponu lub odcicie paliwa. W przypadku silnika diesla odcicie zaponu nie wchodzi w gr. Utrata mocy jest efektem tego, e nie wystpuje zapon lub wtryski przestaj podawa paliwo.

Natomiast obroty, przy ktrych nastpuje odcicie s ustawione w pamici ECU. Tunerzy czsto przesuwaj je na wyszy poziom.

Jeli co pomieszaem, niech kto poprawi.

--
ganda

13 Data: Marzec 18 2010 11:59:35
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Pawe Andziak 

Pawe Andziak pisze:

Rafa pisze:

Co to znaczy "do odcicia?"
Odcicie jest prdko obrotowa silnika, powyej ktrej drastycznie spada moc silnika i ju wyej nie pjdzie. Przewanie jest to okoo 4,5krpm. Jak raz sprawdzisz(na ciepym silniku) to si przekonasz ile to wynosi w Twoim przypadku - tylko zrb to lepiej podczas jazdy a nie na postoju.

No nie bardzo. Odcicie to sposb ochrony silnika przed osigniciem zbyt wysokich obrotw (niebezpiecznych dla silnika).

Moim zdaniem mona to zrealizowa na 2 sposoby. Odcicie zaponu lub odcicie paliwa. W przypadku silnika diesla odcicie zaponu nie wchodzi w gr. Utrata mocy jest efektem tego, e nie wystpuje zapon lub wtryski przestaj podawa paliwo.

Aha i jeszcze jedno. Jeli si zredukuje z wysokich obrotw, na zbyt niski bieg - odcicie nic nie da. W takiej sytuacji silnik moe si rozkrci powyej maksymalnych przewidzianych obrotw, co czsto koczy si znacznymi uszkodzeniami. Angielskie slangowe okrelenie "money shift" dobrze oddaje sens takiej sytuacji.

14 Data: Marzec 18 2010 12:03:12
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Marcin "Kenickie" Mydlak 

Pawe Andziak pisze:

Aha i jeszcze jedno. Jeli si zredukuje z wysokich obrotw, na zbyt niski bieg - odcicie nic nie da. W takiej sytuacji silnik moe si rozkrci powyej maksymalnych przewidzianych obrotw, co czsto koczy si znacznymi uszkodzeniami. Angielskie slangowe okrelenie "money shift" dobrze oddaje sens takiej sytuacji.

A nie przypadkiem "miss shift"?

--
Marcin "Kenickie" Mydlak
Wrocaw, GG:291246, Skype:kenickie_pl
P307 turbotraktor
Laguna I "czarny karawan" - na sprzeda

15 Data: Marzec 19 2010 10:53:02
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Pawe Andziak 

Marcin "Kenickie" Mydlak pisze:

Pawe Andziak pisze:

Aha i jeszcze jedno. Jeli si zredukuje z wysokich obrotw, na zbyt niski bieg - odcicie nic nie da. W takiej sytuacji silnik moe si rozkrci powyej maksymalnych przewidzianych obrotw, co czsto koczy si znacznymi uszkodzeniami. Angielskie slangowe okrelenie "money shift" dobrze oddaje sens takiej sytuacji.

A nie przypadkiem "miss shift"?

Money shift jest bardziej potoczne i lepiej obrazuje wynik takiej operacji ;) Uzywane s take okrelenia misshift, miss shift.

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=money+shift


--
ganda

16 Data: Marzec 18 2010 14:45:15
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Kaja 

Uytkownik "Rafa"  napisa w wiadomoci

Kaja pisze:
Ale tu wci s magiczne niedopowiedzenia:
"10. Unika naley jak ognia czstego PSJ (czyli ******* Stylu Jazdy) ;
Na czym to polega i czym szkodzi - prosta odpowied jak ruszasz powoli
prawie bez gazu, zmieniasz szybko biegi przy 2000obr. nie dajesz
silnikowi osign swojego momentu obr. ani mocy i jedzisz czesto na
5biegu 60km/h po miecie unikajc przypiesze to znaczy e uprawiasz
PSJ."
PSJ - [cenzura off] Pizdowaty Styl Jazdy [cenzura on] w skrcie trzeba
jedzi dynamicznie a nie jak piz.a

Nie no!
Kiedy z wyran satysfakcj kto wcisn mi ulotk z Renault (w tym stylu
jak
to:http://www.renault.pl/swiat-renault/ekologia/ekojazda/ekojazda-zasady/index.jsp),
gdzie opisano podobne zasady, ale nazwano je ekologicznymi.
I one s *NIEDOBRE* dla silnika, tak?


Jak rozpozna gdzie silnik ma swj moment obrotowy?
I dlaczego jedenie na 5 biegu 60 km/h (co jest mi wpychane) jest ze?
Przewanie wystarczy jak bdziesz utrzymywa obroty w granicach 2-3krpm
podczas normalnej jazdy. Przy przypieszaniu podkr do 3,5 max 4 krpm,
Dalej nie masz ju po co gazowa bo silnik wikszej mocy mie nie bdzie.

Mnie bardziej interesuje ta dolna granica, ktra dla wielu osb te jest
wyznacznikiem *ekonomicznej* jazdy.

Pozdrowienia, Kaja

17 Data: Marzec 18 2010 15:08:40
Temat: Re: Instrukcja obs³ugi diesla
Autor: omega_fan 

Nie no!
Kiedy¶ z wyra¼n± satysfakcj± kto¶ wcisn±³ mi ulotkê z Renault (w tym stylu
jak
to:http://www.renault.pl/swiat-renault/ekologia/ekojazda/ekojazda-zasady/index.jsp),
gdzie opisano podobne zasady, ale nazwano je ekologicznymi.
I one s± *NIEDOBRE* dla silnika, tak?

Tak.
To są bzdury i kady, komu mie jest zdrowie silnika i swoje zdrowie
psychiczne puka się w gowę widząc tekst w stylu "Z prędkością 50 km/h
powinno się jechać na czwartym lub piątym biegu". O ile ten czwarty
to jeszcze ujdzie (bez przyspieszania), to ju piąty... wszystko zaley
od konkretnego silnika, ale u mnie na 5 przy 50 km/h to będzie niewiele
ponad 1000 obr/min.

Jak rozpoznaæ gdzie silnik ma swj moment obrotowy?
I dlaczego je¿d¿enie na 5 biegu 60 km/h (co jest mi wpychane) jest z³e?
Przewa¿nie wystarczy jak bêdziesz utrzymywa³ obroty w granicach 2-3krpm
podczas normalnej jazdy. Przy przy¶pieszaniu podkrêæ do 3,5 max 4 krpm,
Dalej nie masz ju¿ po co gazowaæ bo silnik wiêkszej mocy mieæ nie bêdzie.

Mnie bardziej interesuje ta dolna granica, ktra dla wielu osb te¿ jest
wyznacznikiem *ekonomicznej* jazdy.

Nie przyspieszać mocno poniej 2000 obr/min.
Nie jedzić w ogle poniej 1500 obr/min.
Ta zasada sprawdza się dla większości silnikw Diesla.

18 Data: Marzec 18 2010 15:24:12
Temat: Re: Instrukcja obs3ugi diesla
Autor: Kaja 

Uytkownik "omega_fan"  napisa w wiadomoci

I one s? *NIEDOBRE* dla silnika, tak?
Tak.
To s bzdury i kady, komu mie jest zdrowie silnika i swoje zdrowie
psychiczne puka si w gow widzc tekst w stylu "Z prdkoci 50 km/h
powinno si jecha na czwartym lub pitym biegu". O ile ten czwarty
to jeszcze ujdzie (bez przyspieszania), to ju pity... wszystko zaley
od konkretnego silnika, ale u mnie na 5 przy 50 km/h to bdzie niewiele
ponad 1000 obr/min.

No i skd taki zwyky zjadacz, czy nie daj Bogom zjadaczka chleba ma to
wiedzie?
A ekologicznie dla niektrych brzmi nawet lepiej od dynamicznie i kopot
gotowy :).

Nie przyspiesza mocno poniej 2000 obr/min.
Nie jedzi w ogle poniej 1500 obr/min.
Ta zasada sprawdza si dla wikszoci silnikw Diesla.

Dzikuj :)

Pozdrawiam, Kaja

19 Data: Marzec 18 2010 15:26:59
Temat: Re: Instrukcja obs³ugi diesla
Autor: Czarek 

omega_fan wrote:

Nie no!
to:http://www.renault.pl/swiat-renault/ekologia/ekojazda/ekojazda-zasady/index.jsp), gdzie opisano podobne zasady, ale nazwano je ekologicznymi.
I one s± *NIEDOBRE* dla silnika, tak?
Tak.
To są bzdury i kady, komu mie jest zdrowie silnika i swoje zdrowie
psychiczne puka się w gowę widząc tekst w stylu "Z prędkością 50 km/h
powinno się jechać na czwartym lub piątym biegu". O ile ten czwarty
to jeszcze ujdzie (bez przyspieszania), to ju piąty... wszystko zaley
od konkretnego silnika, ale u mnie na 5 przy 50 km/h to będzie niewiele
ponad 1000 obr/min.

A tak BTW, jak to jest w skrzyniach automatycznych? Nie miaem za wiele okazji jedzić takimi pojazdami, ale z tego co pamiętam to trzymay one bardzo nisko obroty... waśnie rzędu 1100 - 1300, a zmiany byy te poniej 2000 obrotw. Pytanie czy to jest norma w automatach i z czego to wynika?

Pozdrawiam

Czarek

20 Data: Marzec 18 2010 15:34:34
Temat: Re: Instrukcja obs³ugi diesla
Autor: omega_fan 

A tak BTW, jak to jest w skrzyniach automatycznych? Nie miaem za wiele
okazji jedzić takimi pojazdami, ale z tego co pamiętam to trzymay one
bardzo nisko obroty... waśnie rzędu 1100 - 1300, a zmiany byy te
poniej 2000 obrotw. Pytanie czy to jest norma w automatach i z czego
to wynika?

Dociśnij gaz przy takich obrotach to zredukuje zanim zacznie
przyspieszać. To jest norma w automatach, ale z duymi i mocnymi
silnikami... np. Audi A8 4.2 litra tak waśnie robio.

21 Data: Marzec 18 2010 15:37:58
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Brzezi 

czw, 18 mar 2010 o 15:26 GMT, Czarek napisa(a):

A tak BTW, jak to jest w skrzyniach automatycznych? Nie miaem za wiele
okazji jedzi takimi pojazdami, ale z tego co pamitam to trzymay one
bardzo nisko obroty... wanie rzdu 1100 - 1300, a zmiany byy te
poniej 2000 obrotw. Pytanie czy to jest norma w automatach i z czego
to wynika?

automaty maja pewien poslizg, chyba ze zalaczy sie lock-up, ale podczas
przyspieszania wlasciwie nie da sie miec mniej niz 1500/2000 obrotow, bo
wtedy wlasnie jest poslizg, i silnik po prostu wkreca sie conajmniej na takie
obroty...

poza tym jest wlasnie poslizg, i nierownomiernosc pracy i drgania nie
przenosza sie dalej za ASB...

Pozdrawiam
Brzezi

22 Data: Marzec 18 2010 15:40:59
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Brzezi 

czw, 18 mar 2010 o 15:37 GMT, Brzezi napisa(a):

czw, 18 mar 2010 o 15:26 GMT, Czarek napisa(a):

A tak BTW, jak to jest w skrzyniach automatycznych? Nie miaem za wiele
okazji jedzi takimi pojazdami, ale z tego co pamitam to trzymay one
bardzo nisko obroty... wanie rzdu 1100 - 1300, a zmiany byy te
poniej 2000 obrotw. Pytanie czy to jest norma w automatach i z czego
to wynika?

automaty maja pewien poslizg, chyba ze zalaczy sie lock-up, ale podczas
przyspieszania wlasciwie nie da sie miec mniej niz 1500/2000 obrotow, bo
wtedy wlasnie jest poslizg, i silnik po prostu wkreca sie conajmniej na takie
obroty...

poza tym jest wlasnie poslizg, i nierownomiernosc pracy i drgania nie
przenosza sie dalej za ASB...

Acha jeszcze:
U mnie tak jest ze jak utrzymuje predkosc, np. jade 80kmh, to obroty sa w
okolicy 1500rpm, ale jezeli dodam tylko troche gazu zeby przyspieszyc, to
puszcza lock-up i obroty od razu wedruja wyzej... wiec w ASB fizycznie nie
da sie zrobic cos takiego jak przyspieszanie na obrotach <1500rpm, a jak
docisne jeszcze mocniej gazu, to dodatkowo ASB jeszcze zredukuje i obroty
wzrosna jeszcze bardziej...

Pozdrawiam
Brzezi

23 Data: Marzec 18 2010 16:33:51
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: .Peeter 

"Kaja" wrote:

to:http://www.renault.pl/swiat-renault/ekologia/ekojazda/ekojazda-zasady/index.jsp), gdzie opisano podobne zasady, ale nazwano je ekologicznymi.
I one s *NIEDOBRE* dla silnika, tak?

Tak.

To jest pierdu-pierdu eko oszoomw namawiajcych do zarzynania
silnika w imi jakie dziwnej idei. Czciowo si te ich zasady pokrywaj
z definicj PSJ...

- zmiana biegw przy 2000rpm - to po co waciwie turbosprarka?
Najlepiej wymontowa zanim umrze zapieczona i zapchana sadz. :-)
- 50km/h na 5 biegu? To u mnie daje okoo 1000rpm, wietny sposb
na zarnicie DMF. 50km/h jad na trjce, mam niecae 2000rpm i tak
jest najekonomiczniej. Zmiana na czwrk powoduje spadek poniej
1500rpm i wysze spalanie przy przypieszaniu, przy rwnej jedzie
czwrk wrzucam od 60km/h, a pitk od 80. Szstka ma sens waciwie
dopiero od 100km/h. Ale moe albo ja si nie znam, albo turbodziura
u mnie jest ogromna. ;-)

Jedyne w czym jest ziarno prawdy, to kwestia rozgrzewania silnika
przed jazd. Poczeka a olej rozejdzie si "po kociach" i jecha, byle
spokojnie zanim si nie nagrzeje. Grzanie diesla na postoju mija si
z celem, szczeglnie zim.

P.s. A potem jed po drogach takie eko oszoomy i blokuj normalny
ruch... :/ A czowiek tylko si irytuje korkami i limaczym tempem...

Pozdrawiam
..Peeter

24 Data: Marzec 18 2010 17:00:34
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Krzysiek Kielczewski 

On 2010-03-18, .Peeter  wrote:


P.s. A potem jed po drogach takie eko oszoomy i blokuj normalny
ruch... :/ A czowiek tylko si irytuje korkami i limaczym tempem...

Dodabym: czekanie z wrzuceniem jedynki a samochd przed nami zniknie
na horyzoncie z eko-cokolwiek nie ma nic wsplnego...

Pzdr,
Krzysiek Kieczewski

25 Data: Marzec 18 2010 18:59:27
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: .Peeter 

"Krzysiek Kielczewski" wrote:

Dodabym: czekanie z wrzuceniem jedynki a samochd przed nami zniknie
na horyzoncie z eko-cokolwiek nie ma nic wsplnego...

O, to te nagminne. Przez takich na cyklu przejeda 2x mniej samochodw.
Podobnie irytujce jest, jak pierwszy w kolejce po zapaleniu si zielonego
zaczyna dopiero czyta instrukcj obsugi auta, eby dowiedzie si jak
wrzuci pierwszy bieg...

Ale to chyba na kursach tak ucz? O_o

Pozdrawiam
..Peeter

26 Data: Marzec 18 2010 20:53:14
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Krzysiek Kielczewski 

On 2010-03-18, .Peeter  wrote:

Dodabym: czekanie z wrzuceniem jedynki a samochd przed nami zniknie
na horyzoncie z eko-cokolwiek nie ma nic wsplnego...

O, to te nagminne. Przez takich na cyklu przejeda 2x mniej samochodw.
Podobnie irytujce jest, jak pierwszy w kolejce po zapaleniu si zielonego
zaczyna dopiero czyta instrukcj obsugi auta, eby dowiedzie si jak
wrzuci pierwszy bieg...

A potem rozpdzamy si rwnomiernie, bez dotykania gazu...

Ale to chyba na kursach tak ucz? O_o

Nie. Jak  pamitam ze swojego kursu to praktycznie z kadych wiate
startowaem najszybciej. Potem niestety mnie wyprzedzali, ale musiaem
przestrzega ogranicze :)

Pzdr,
Krzysiek Kieczewski

27 Data: Marzec 19 2010 00:12:34
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: .Peeter 

"Krzysiek Kielczewski" wrote:

A potem rozpdzamy si rwnomiernie, bez dotykania gazu...

A tych z tyu szlag trafia...

Nie. Jak  pamitam ze swojego kursu to praktycznie z kadych wiate
startowaem najszybciej. Potem niestety mnie wyprzedzali, ale musiaem
przestrzega ogranicze :)

Miaem podobnie na kursie. Instruktora miaem dobrego, jak jechaem
za wolno, to kaza mi depta i tyle. :-) A e punto 1.2 na gazie mocy nie
miao, to nieraz kaza depta do podogi. :D

Pytanie tylko czy kady mia takiego instruktora, czy niektrzy faktycznie
ucz jak by dup za kkiem, czy po prostu wikszo kierowcw ma
wrodzon tendencj do uprawiania PSJ? :-)

Pozdrawiam
..Peeter

28 Data: Marzec 19 2010 10:30:46
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Krzysiek Kielczewski 

On 2010-03-18, .Peeter  wrote:

A potem rozpdzamy si rwnomiernie, bez dotykania gazu...

A tych z tyu szlag trafia...

Zwaszcza jak si trafi takich trzech na trzypasmowej ulicy...

Nie. Jak  pamitam ze swojego kursu to praktycznie z kadych wiate
startowaem najszybciej. Potem niestety mnie wyprzedzali, ale musiaem
przestrzega ogranicze :)

Miaem podobnie na kursie. Instruktora miaem dobrego, jak jechaem
za wolno, to kaza mi depta i tyle. :-) A e punto 1.2 na gazie mocy nie
miao, to nieraz kaza depta do podogi. :D

Pytanie tylko czy kady mia takiego instruktora, czy niektrzy faktycznie
ucz jak by dup za kkiem,

Inny kole z ktrym jedziem (na szczcie krtko) bardzo pilnowa,
ebym nie przekracza 2000-2200obr/min. Aha: nie jedziem dieslem...

czy po prostu wikszo kierowcw ma
wrodzon tendencj do uprawiania PSJ? :-)

Raczej boj si, e si silnik zuywa jak go sycha i uwaaj, e przy
sprawnym ruszaniu to si robi wir w baku.

Pzdr,
Krzysiek Kieczewski

29 Data: Marzec 19 2010 12:12:38
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Kaja 

Pytanie tylko czy kady mia takiego instruktora, czy niektrzy
faktycznie ucz jak by dup za kkiem,
Inny kole z ktrym jedziem (na szczcie krtko) bardzo pilnowa,
ebym nie przekracza 2000-2200obr/min. Aha: nie jedziem dieslem...

Och. Mnie te pilnowano, eby tego nie przekracza.
I, niestety, tendencja do uczenia bycia dup za kkiem jest do
powszechna.

Kiedy w tydzie po otrzymaniu prawa jazdy wyjechaam na dalsz tras i
ruszyam autostrad z prdkoci powyej uywanych przez cay kurs byam
naprawd zdziwiona, e auto si zachowuje inaczej. A informacje o
traktowaniu samochodu otrzymywaam w postaci dobrych rad znajomych, a nie
elementu kursu. Ech... o tym to chyba duo zostao ju napisane

Pozdrowienia, Kaja

30 Data: Marzec 19 2010 07:57:09
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: omega_fan 

na zarnicie DMF. 50km/h jad na trjce, mam niecae 2000rpm i tak
jest najekonomiczniej. Zmiana na czwrk powoduje spadek poniej
1500rpm i wysze spalanie przy przypieszaniu, przy rwnej jedzie
czwrk wrzucam od 60km/h, a pitk od 80. Szstka ma sens waciwie
dopiero od 100km/h. Ale moe albo ja si nie znam, albo turbodziura
u mnie jest ogromna. ;-)

Ja mam dokadnie tak samo.
Poniej 100 km/h mam wysze spalanie na 6 ni na 5 biegu.

Wczoraj sprbowaem wrzuci 5 przy 50 km/h, miaem 1000 obr
i silnik wyzwa mnie od idiotw :)

Jedyne w czym jest ziarno prawdy, to kwestia rozgrzewania silnika
przed jazd. Poczeka a olej rozejdzie si "po kociach" i jecha, byle
spokojnie zanim si nie nagrzeje. Grzanie diesla na postoju mija si
z celem, szczeglnie zim.

Nie zgadzam si z Tob. Szczeglnie zim silnik ma cikie
warunki pracy (zimny i gsty olej)  i myl, e waciwe jest odpalenie
na pocztku, a potem niech sobie pochodzi podczas gdy my skrobiemy szybki.

31 Data: Marzec 18 2010 17:23:12
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Yogi(n) 

Uytkownik "Rafa"  napisa w wiadomoci

Co to znaczy "do odcicia?"
Odcicie jest prdko obrotowa silnika, powyej ktrej drastycznie spada moc silnika i ju wyej nie pjdzie. Przewanie jest to okoo 4,5krpm. Jak raz sprawdzisz(na ciepym silniku) to si przekonasz ile to wynosi w Twoim przypadku - tylko zrb to lepiej podczas jazdy a nie na postoju.

Odcici to jest prdko obrotowa silnika, przy ktrej elektronika odcina dopyw paliwa, czyli gasni silnik - w zalenoci od biegu moe to by rna warto (przy wikszych obcieniach, czyli niszych biegach odcicie z reguy nastepuje szybciej. Zapobiega to uszkodzeniu silnika, ktry - nawet jeli to japoczyk i lubi wysokie obroty, nie lubi przesady. Na obrotomierzu obroty "niebezpieczne" dla silnika zaznaczone s na czerwono, chwilowe osignicie takiej wartoci z reguy nie szkodzi silnikowi i jest zupenie normalnym elementem jazdy (np. przy wyprzedzaniu), dusza jazda "na czerwonym polu" prawdopodobnie jednak skoczy si odciciem paliwa. Wielu dentelmenw w dresach wycza tak opcj (czasem wystarczy wyj bezpiecznik, w innych wypadkach trzeba przeprogramowa mapy, czyli algorytmy pracy silnika) i dziki temu jed na czerwonym polu znacznie czciej ni inni uytownicy drg - ale nie warto od nich kupowa samochodw. Z tym "wicej nie pjdzie" to nie do koca prawda, bo po osignieciu maksymalnych wydajnoci wykresy mocy i momentu nie spadaj drastycznie tylko osigaj plateau, ktre pozwala jeszcze "jako tako" si rozpdzi. Odcicie w benzynie nastpuje zwykle w okolichach 6, 7 albo i 8 tys obrotw - w zalenoci od tego, co fabryka zamontowaa pod mask, w dieslach troszk mniej (ale stawiam raczej na 5 tys, nie 4,5, cho moge si myli).

--
Yogi(n)

32 Data: Marzec 19 2010 11:56:22
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Hubertus Blues 

W dniu 2010-03-18 11:37, Rafa pisze:

Kaja pisze:
(...)
Co to znaczy "do odcicia?"
Odcicie jest prdko obrotowa silnika, powyej ktrej drastycznie
spada moc silnika i ju wyej nie pjdzie. Przewanie jest to okoo
4,5krpm. Jak raz sprawdzisz(na ciepym silniku) to si przekonasz ile to
wynosi w Twoim przypadku - tylko zrb to lepiej podczas jazdy a nie na
postoju.

Tu mi si przypomina kolega, ktry mia przedziwn technik jazdy. Jako wesoy i szczliwy posiadacz Skody Felicji, byo to z 10 lat temu, z benzynowym silnikiem 1,3 udowadnia wszystkim, e jest to wyczynowe auto. w kolega posugiwa si czerwonym polem na obrotomierzu jako wskanikiem zmiany biegu na wyszy. Szczeglnie odczuwalne dla wtroby byo to w trasie - jedziemy z Wawy do Krakowa, doganiamy jakiego delikwenta jadcego spokojnie ~100km/h. Gdy z przeciwka nikt nie jecha w kolega redukowa do UWAGA! trjki i dociska gaz do dechy, jak elektronika odcinaa paliwo (a byo tu odczuwalne) to wrzuca wyszy bieg. I tak dalej.
Robi to z gbokim przekonaniem i wiar, e tak jest lepiej dla wszystkich. A e jedzi swoim samochodem to nikogo nie sucha.
A w pewn drog, tym razem z Wawy do Katowic pojechalimy z Nim oraz innym koleg. Samochodem bya dwulitrowe, benzynowe Mondeo Kombi. Nie eby formua1 ale przyspiesza znonie. W poowie drogi nastpia zmiana kierowcy i za kkiem usiad waciciel Felicji, wczeniej uprzedzony, eby Mondeo traktowa inaczej ni swoj Skod. Kierowca pilnowa si do dugo jadc energicznie lecz niezbyt pynnie, acz do zniesienia. Kiedy jednak do wyprzedania jakiego tira w duym ruchu zabra si "swoim zwyczajem", wrzucajc trzeci bieg przy prdkoci 110 km/h waciciel Forda poprosi o bezpieczne zatrzymanie si i delikwenta wyrzuci zostawiajc na poboczu. ;))
Uproszony przeze mnie po 5 km zawrci, lecz fan wysokich obrotw ju nie powcha kierownicy.

--
pozdrawiam
Hubertus Blues
"... z szaconkiem bo si moe skoczy le..."

33 Data: Marzec 18 2010 11:38:17
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Radion 

Ale tu wci s magiczne niedopowiedzenia:
"10. Unika naley jak ognia czstego PSJ (czyli ******* Stylu Jazdy) ;

Jedenie na 5 biegu 60 km/h to jest wanie PSJ

Jak rozpozna gdzie silnik ma swj moment obrotowy?
To napisz moe co to za auto, to moe kto napisze Ci kiedy (przy jakich
prdkociach obrotowych silnika) Twj silnik ma maks. moment i moc

34 Data: Marzec 18 2010 14:39:31
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Kaja 

Uytkownik "Radion"  napisa w wiadomoci

Jak rozpozna gdzie silnik ma swj moment obrotowy?
To napisz moe co to za auto, to moe kto napisze Ci kiedy (przy jakich
prdkociach obrotowych silnika) Twj silnik ma maks. moment i moc

Och! Tu zaczyna si kolejny kopot - mj samochd to pasek, rocznik 2005,
2litrowy TDI, 110. Wydawao mi si, e to s "wartociowe" dane dotyczce
samochodu - niestety - prbujc si zalogowa na forach vw i wypeni
ankiet "jakiego paska masz?" utykam pord mnogoci modeli (a odpowiedzi
"najpikniejszego i najfajniejszego" tam nie ma :().

Pozdrowienia, Kaja

35 Data: Marzec 18 2010 14:43:11
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Rafa 

Kaja pisze:

Och! Tu zaczyna si kolejny kopot - mj samochd to pasek, rocznik 2005, 2litrowy TDI, 110.

No to rzeczywicie kopot...
W Twoim przypadku zalecam czste sprawdzanie poziomu oleju i pynu chodniczego.

36 Data: Marzec 18 2010 14:46:57
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Kaja 

Uytkownik "Rafa"  napisa w wiadomoci

Kaja pisze:
Och! Tu zaczyna si kolejny kopot - mj samochd to pasek, rocznik
2005,  2litrowy TDI, 110.
No to rzeczywicie kopot...
W Twoim przypadku zalecam czste sprawdzanie poziomu oleju i pynu
chodniczego.

Duo jed, czsto sprawdzam. Ale co z tym maks. momentem? :)

Kaja

37 Data: Marzec 18 2010 15:37:20
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Marcin Stankiewicz 

Dnia Thu, 18 Mar 2010 14:39:31 +0100, Kaja na pl.misc.samochody napisa(a):

Och! Tu zaczyna si kolejny kopot - mj samochd to pasek, rocznik 2005,
2litrowy TDI, 110.

Co to 110 ma by ? kW czy KM ? Poza tym - nie ma takiej kombinacji. Ani w
3BG ani w 3C.

We wnce koa zapasowego powinna by nalepka z informacjami o silniku,
skrzyni biegw, itp. Sprawd jakie tam masz oznaczenia, to bdziesz
wiedziaa co masz :)

--
Marcin Stankiewicz [ a.k.a. motomouse ;-) ]
m.stankiewicz na pomaraczka [ czyli orange ].pl
"Przeciwno uczy rozsdku, dobrobyt go odbiera. Seneka"

38 Data: Marzec 18 2010 12:46:32
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Agent 



Jak rozpozna gdzie silnik ma swj moment obrotowy?
I dlaczego jedenie na 5 biegu 60 km/h (co jest mi wpychane) jest ze?

Eee to troche nie do koca tak jest. Oglnie to silnik ma pracowac bez drga i lekko. Mona np jechac nawet na 1200 obr na 2 czy 3 biegu ale ju na tych obrotach na IV lub V to nie za bardzo. Albo np mona jecha na 1500-2000 na IV czy 5 biegu ale na prostej lub z grki a nie pod gr. Nie chciska te od razu do dechy na IV olub 5 biegu jak chcesz przyspieszyc z tych 1500 obr tylko zredukowa lub wcisnc gaz najpierw lekko. Po prostu to sycha czy ten silnik pracuje "lekko" czy a cay dry od przecie. Oczywicie jak nic przed Tob nie jedzie i chcesz przyspieszy to bez sensu jest zmieniac bieg juz przy 2 tys. Lepiej podcign troch wyzej i dopiero potem zapi bieg odpowiedni dla danej prdkoci.



"18. Nie przypieszaj ze zbyt niskich obrotw i nie cignij diesla do
odcicia"

Co to znaczy "do odcicia?"

To prawie to samo co do czerwonej kreski na obrotomierzu.

39 Data: Marzec 18 2010 11:17:46
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Rafa 

Kaja pisze:

Witam wszystkich !

Bardzo bardzo potrzebuj jakiego ujednolicenia (niepisanych) zasad dotyczcych jedzenia samochodem z silnikiem diesla (z turbin).

http://lmgtfy.com/?q=dekalog+diesla

40 Data: Marzec 18 2010 11:24:01
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: J.F. 

Uytkownik "Kaja"

- zostawia na luzie przed ruszeniem na chwil/na conajmniej minut/ na dwie minuty/nie trzeba?

eee tam .
1. Nie zapala sie od razu, tylko czeka az sie swiece zagrzeja, a nawet ciut dluzej.

- zostawia na luzie po zakoczeniu jazdy na chwil/na 5 minut/na troch

Komu by sie chcialo :-)

Ale o tym pamietac tankujac na autostradzie.
Warto chwile odczekac i przestudzic turbine rozgrzana do czerwonosci :-)

- jedzi wolniej (WTF?)

Mercedes ustanowil rekord predkosci na 100 tys mil.
227 km/h srednio, czyli auta musialy jechac non stop 240.

A to byly E 320cdi :-)

- za szybko nie wkada drugiego biegu, tylko jecha na pierwszym (????)

Tu akurat faktycznie diesel ponizej 2000rpm slabo ciagnie, a przelozenie na I zazwyczaj blisko dwa razy wieksze niz na II, wiec mozna pod tych 3500 dociagnac.
Ale to przeciez chwila moment.

J.

41 Data: Marzec 18 2010 14:35:31
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Kaja 

Uytkownik "J.F."  napisa w wiadomoci

- zostawia na luzie przed ruszeniem na chwil/na conajmniej minut/ na
dwie minuty/nie trzeba?
eee tam .
A czy "eee tam" nie zaskutkuje jakimi potwornymi konsekwencjami?

- za szybko nie wkada drugiego biegu, tylko jecha na pierwszym (????)
Tu akurat faktycznie diesel ponizej 2000rpm slabo ciagnie, a przelozenie
na I zazwyczaj blisko dwa razy wieksze niz na II, wiec mozna pod tych 3500
dociagnac.
Ale to przeciez chwila moment.
No tak, ale jak tu do 3500rpm cign jak na pocztku jazdy naley unika
przygazowania?

Dziekuj bardzo za pozostae wyjanienia.
Kaja

42 Data: Marzec 18 2010 17:38:45
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Yogi(n) 

Uytkownik "Kaja"  napisa w wiadomoci

Uytkownik "J.F."  napisa w wiadomoci
- zostawia na luzie przed ruszeniem na chwil/na conajmniej minut/ na dwie minuty/nie trzeba?
eee tam .
A czy "eee tam" nie zaskutkuje jakimi potwornymi konsekwencjami?

C, jesli nie bdziesz regularnie chodzi turbiny, to wczeniej zdechnie. Co jak z myciem zbw - odpucisz raz, czy dwa razy, to nic sie nie stanie, ale jak zaczniesz my raz na dwa tygodnie, to... Kosekwencje - od 3 do 15 tysicy PLN, tak mniej wicej ;-)

--
Yogi(n)

43 Data: Marzec 19 2010 08:05:09
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: omega_fan 

Yogi(n) wrote:

Uytkownik "Kaja"  napisa w wiadomoci

Uytkownik "J.F."  napisa w wiadomoci
- zostawia na luzie przed ruszeniem na chwil/na conajmniej minut/
na dwie minuty/nie trzeba?
eee tam .
A czy "eee tam" nie zaskutkuje jakimi potwornymi konsekwencjami?

C, jesli nie bdziesz regularnie chodzi turbiny, to wczeniej
zdechnie. Co jak z myciem zbw - odpucisz raz, czy dwa razy, to nic
sie nie stanie, ale jak zaczniesz my raz na dwa tygodnie, to...
Kosekwencje - od 3 do 15 tysicy PLN, tak mniej wicej ;-)

Bzdury wa pleciesz, std si bior pniej takie mity.
Czekanie minut/dwie ma sens jak pociskasz 160 km/h autostrad
i nagle zjedasz na parking. Albo jak depczesz do dechy
cigajc si z koleg i zjedzasz na parking.

Jak ostatnie kilka minut jedziesz bardzo spokojnie, w zasadzie
mona gasi od razu.

44 Data: Marzec 19 2010 10:31:57
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Krzysiek Kielczewski 

On 2010-03-19, omega_fan  wrote:
 

C, jesli nie bdziesz regularnie chodzi turbiny, to wczeniej
zdechnie. Co jak z myciem zbw - odpucisz raz, czy dwa razy, to nic
sie nie stanie, ale jak zaczniesz my raz na dwa tygodnie, to...
Kosekwencje - od 3 do 15 tysicy PLN, tak mniej wicej ;-)

Bzdury wa pleciesz, std si bior pniej takie mity.

Wydaje Ci si.

Czekanie minut/dwie ma sens jak pociskasz 160 km/h autostrad
i nagle zjedasz na parking. Albo jak depczesz do dechy
cigajc si z koleg i zjedzasz na parking.

Jak ostatnie kilka minut jedziesz bardzo spokojnie, w zasadzie
mona gasi od razu.

I tu sam sobie zaprzeczye: jak jedziesz bardzo spokojnie to wanie
chodzisz turbin.

Pzdr,
Krzysiek Kieczewski

45 Data: Marzec 19 2010 11:19:02
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: omega_fan 

C, jesli nie bdziesz regularnie chodzi turbiny, to wczeniej
zdechnie. Co jak z myciem zbw - odpucisz raz, czy dwa razy, to nic
sie nie stanie, ale jak zaczniesz my raz na dwa tygodnie, to...
Kosekwencje - od 3 do 15 tysicy PLN, tak mniej wicej ;-)
Bzdury wa pleciesz, std si bior pniej takie mity.

Wydaje Ci si.

Co mi sie wydaje? Co to znaczy "regularne chlodzenie turbiny"?
Raz dziennie trzeba j chodzi? Czy po kadym posiku?
Takie gadanie to bzdury. Turbosprark (a nie "turbin", to
po pierwsze) trzeba chodzi po ostrej jedzie. Zawsze.

Czekanie minut/dwie ma sens jak pociskasz 160 km/h autostrad
i nagle zjedasz na parking. Albo jak depczesz do dechy
cigajc si z koleg i zjedzasz na parking.

Jak ostatnie kilka minut jedziesz bardzo spokojnie, w zasadzie
mona gasi od razu.

I tu sam sobie zaprzeczye: jak jedziesz bardzo spokojnie to wanie
chodzisz turbin.

No. Wasnie. Autorka wtka napisaa:
"- zostawia na luzie po zakoczeniu jazdy na chwil/na 5 minut/na
troch" i do tego si wszyscy odnosimy.

46 Data: Marzec 19 2010 11:08:12
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Artur 'futrzak' Malg 

omega_fan pisze:

Yogi(n) wrote:
"Kaja"  napisa:
"J.F."  napisa:
- zostawia na luzie przed ruszeniem na chwil/na conajmniej minut/
na dwie minuty/nie trzeba?
eee tam .
A czy "eee tam" nie zaskutkuje jakimi potwornymi konsekwencjami?
C, jesli nie bdziesz regularnie chodzi turbiny, to wczeniej
zdechnie. Co jak z myciem zbw - odpucisz raz, czy dwa razy, to nic
sie nie stanie, ale jak zaczniesz my raz na dwa tygodnie, to...
Kosekwencje - od 3 do 15 tysicy PLN, tak mniej wicej ;-)

Bzdury wa pleciesz, std si bior pniej takie mity.
Czekanie minut/dwie ma sens jak pociskasz 160 km/h autostrad
i nagle zjedasz na parking. Albo jak depczesz do dechy
cigajc si z koleg i zjedzasz na parking.

Dokadnie :) W normalnej eksploatacji nie ma takiej potrzeby.

Jak ostatnie kilka minut jedziesz bardzo spokojnie, w zasadzie
mona gasi od razu.

A co to znaczy spokojnie? Dla mnie to znaczy normalnie :) Ju
sobie wyobraam czekanie minuty (bd wicej) na schodzenie
turbiny przy normalnej jedzie w miecie :)

47 Data: Marzec 19 2010 12:01:38
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Hubertus Blues 

W dniu 2010-03-19 11:08, Artur 'futrzak' Malg pisze:

Dokadnie :) W normalnej eksploatacji nie ma takiej potrzeby.

Jak ostatnie kilka minut jedziesz bardzo spokojnie, w zasadzie
mona gasi od razu.

A co to znaczy spokojnie? Dla mnie to znaczy normalnie :) Ju
sobie wyobraam czekanie minuty (bd wicej) na schodzenie
turbiny przy normalnej jedzie w miecie :)

A co to za problem - to mona sobie wyrobi jak nawyk. Ot dojedajc do domu/osiedla/parkingu nie dajesz w palnik, tylko spokojnie, agodnie bez przesadnego blokowania innych. Jak ju zaparkujesz to nie od razu kluczyk i off, tylko zacigasz rczy, wrzucasz luz i manier flegmatyka rozpinasz pas, gasisz wiata otwierasz drzwi. Jak masz co do zabrania szykujesz to do wzicia. Ewentualnie wypinasz potomstwo z pasw. Gasisz jak ju wszytko i wszyscy gotowi s do opuszczenia "wozu".


--
pozdrawiam
Hubertus Blues
"... z szaconkiem bo si moe skoczy le..."

48 Data: Marzec 19 2010 04:14:06
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Gom 

On 19 Mar, 12:01, Hubertus Blues  wrote:

Gasisz jak ju wszytko i wszyscy gotowi s do opuszczenia "wozu".

U mnie w podziemnym garau by to nie przeszo, wentylacja nie
przewiduje klekota emitujcego 215g/km CO2 ;-)

--
Gom

49 Data: Marzec 19 2010 12:49:57
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Hubertus Blues 

W dniu 2010-03-19 12:14, Gom pisze:

On 19 Mar, 12:01, Hubertus   wrote:
Gasisz jak ju wszytko i wszyscy gotowi s do opuszczenia "wozu".

U mnie w podziemnym garau by to nie przeszo, wentylacja nie
przewiduje klekota emitujcego 215g/km CO2 ;-)


No racja, ale moesz np. leniwie otwiera bram wjazdow do hali i powoli wjeda do samej hali. W wikszoci przypadkw wystarczy.
;)

--
pozdrawiam
Hubertus Blues
"... z szaconkiem bo si moe skoczy le..."

50 Data: Marzec 19 2010 05:17:30
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Gom 

On 19 Mar, 12:49, Hubertus Blues  wrote:

No racja, ale moesz np. leniwie otwiera bram wjazdow do hali i
powoli wjeda do samej hali. W wikszoci przypadkw wystarczy.

Na szczcie developer stan na wysokoci zadania i od gwnej drogi
do swojego garau mam jakie 300 m. po dziurawej, betonowej "drodze".
Wida przewidzia boom na turboklekoty :D

--
Gom

51 Data: Marzec 20 2010 21:50:09
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Bydl 

Gom wrote:
> On 19 Mar, 12:01, Hubertus Blues  wrote:
>
>>Gasisz jak ju wszytko i wszyscy gotowi s do opuszczenia "wozu".
>
>
> U mnie w podziemnym garau by to nie przeszo, wentylacja nie
> przewiduje klekota emitujcego 215g/km CO2 ;-)
      ^^^
Z jak prdkoci stoisz w garau?
:-)

--
Bydl

52 Data: Marzec 19 2010 13:47:35
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Artur 'futrzak' Malg 

Hubertus Blues pisze:
(...)

A co to za problem - to mona sobie wyrobi jak nawyk.

Nawyk czego? Nie gaszenia silnika po skoczonej jedzie?

Ot dojedajc do domu/osiedla/parkingu nie dajesz w palnik, tylko spokojnie, agodnie bez przesadnego blokowania innych.

LOL - to spokojna jazda to dawanie w palnik? Jazda spokojna to
nieprzesadne blokowanie innych?

Jak ju zaparkujesz to nie od razu kluczyk i off, tylko zacigasz rczy, wrzucasz luz i manier flegmatyka rozpinasz pas, gasisz wiata otwierasz drzwi. Jak masz co do zabrania szykujesz to do wzicia. Ewentualnie wypinasz potomstwo z pasw. Gasisz
jak ju wszytko i wszyscy gotowi s do opuszczenia "wozu".

wietne pomysy - wypakowywanie dzieci, czy te zakupw przy wczonym
silniku. Na parkingach (w tym zamknitych, nie tylko podziemnych) te
tak robisz, trujc innych w imi przekonania o "dobrodziejstwach"
takiego postpowania dla turbiny?

53 Data: Marzec 19 2010 12:42:30
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Yogi(n) 

Uytkownik "omega_fan"  napisa w wiadomoci

Bzdury wa pleciesz, std si bior pniej takie mity.

Bo to byo skierowane do inteligentnych interlokutorw, to chyba oczywiste, e chodzi naley wtedy, gdy jest co chodzi? Jak kto jedzi jak pi*a, to nie bdzie chodzi, bo i nie ma czego, prawda?

--
Yogi(n)

54 Data: Marzec 18 2010 12:13:29
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Bydl 

Kaja wrote:
> Witam wszystkich !
>
> Bardzo bardzo potrzebuj jakiego ujednolicenia (niepisanych) zasad
> dotyczcych jedzenia samochodem z silnikiem diesla (z turbin).

To wpisz w ggle fraz:

jak jedzi dieslem

i gdy znajdziesz rymowany dekalog, bdziesz ju wiedzie.

--
Bydl

55 Data: Marzec 18 2010 13:09:53
Temat: Re: Instrukcja obs³ugi diesla
Autor: Krzysiek Kielczewski 

On 2010-03-18, Kaja  wrote:

- zostawiaæ na luzie przed ruszeniem na chwilê/na conajmniej minutê/ na dwie
minuty/nie trzeba?

To lubi kady silnik. Oczywiście z umiarem, jeśli po ruszeniu masz p
kilometra uliczkami osiedlowymi gdzie jedziesz spokojnie to krcej, a
jak zaraz musisz dać w palnik, eby się wączyć do ruchu na przelotwce
to duej.

- zostawiaæ na luzie po zakoñczeniu jazdy na chwilê/na 5 minut/na trochê

Na trochę i pod koniec jazdy nie wkręcać na wysokie obroty. Jak dajesz w
palnik to musisz duej poczekać.

- je¼dziæ wolniej (WTF?)

Jakaś bzdura, moe komuś chodzio o uywanie niszych obrotw ni przy
silniku benzynowym.

- za szybko nie wk³adaæ drugiego biegu, tylko jechaæ na pierwszym (????)

Bzdura.

- jako¶ tak dopasowywaæ, ¿eby nie je¼dziæ poni¿ej 2000 obrotw/1500
obrotw/2500 obrotw

To zaley od silnika. Najczęściej naley trzymać powyej 1500 - koo
dwumasowe baardzoo nie lubi niskich obrotw.

- nie je¼dziæ na luzie

W adnym samochodzie tak nie rb.

- nie "gazowaæ"/unikaæ przyspieszeñ na pocz±tku jazdy

W adnym samochodzie tak nie rb. Po prostu silnik jest projektowany do
pracy w określonych warunkach - w tym do temperatury oleju.


Pzdr,
Krzysiek Kieczewski

56 Data: Marzec 18 2010 14:32:46
Temat: Re: Instrukcja obs3ugi diesla
Autor: Kaja 

Uytkownik "Krzysiek Kielczewski"  napisa

- nie je?dzia na luzie
W adnym samochodzie tak nie rb.
Ale to ze wzgldu na bezpieczestwo jazdy czy ze wzgldu na silnik?


Pzdr,
Krzysiek Kieczewski
Pozdrawiam te :), Kaja

57 Data: Marzec 18 2010 16:45:16
Temat: Re: Instrukcja obs3ugi diesla
Autor: Krzysiek Kielczewski 

On 2010-03-18, Kaja  wrote:

- nie je?dzia na luzie
W ¿adnym samochodzie tak nie rb.
Ale to ze wzglêdu na bezpieczeñstwo jazdy czy ze wzglêdu na silnik?

Ze względu na bezpieczeństwo jazdy, silnikowi to nie szkodzi.

Pzdr,
Krzysiek Kieczewski

58 Data: Marzec 18 2010 15:13:01
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: .Peeter 

"Kaja" wrote:

Bardzo bardzo potrzebuj jakiego ujednolicenia (niepisanych) zasad dotyczcych jedzenia samochodem z silnikiem diesla (z turbin).

Jed turboklekotem jakie ptora roku, w tym od ciutk ponad
roku mj ropochlej jest zawirusowany, dokadniej 1.9 TDI 150 @ 185,
wic chyba mog nieco si wypowiedzie. :-) Na pocztku po prostu
zadaem te wszystkie pytania zaufanemu mechanikowi, ktry
z ponadprzecitn cierpliwoci mi wszystko wytumaczy.

- zostawia na luzie przed ruszeniem na chwil/na conajmniej minut/ na dwie minuty/nie trzeba?

Po zimnym rozruchu po prostu poczekaj te 15-20 sekund a olej dotrze
we wszystkie newralgiczne miejsca. Ja robi tak, e odpalam silnik,
pniej wiata, zapinam pasy, podpinam ipoda, wczam muzyczk i jad. :-)

- zostawia na luzie po zakoczeniu jazdy na chwil/na 5 minut/na troch

Po ostrej jedzie tak, ale jak np. zjedasz z szybkiej trasy i potem
cigniesz si kilometr uliczkami osiedlowymi, to na tych uliczkach jed
rwno unikajc butowania, turbina zdy si schodzi. Parkujesz,
czekasz 15-20 sekund i gasisz silnik.

Jeli zatrzymujesz si od razu po ostrej jedzie, wtedy warto poczeka
minut-cztery a si turbo schodzi.

- jedzi wolniej (WTF?)

Eeee? Turbodieslem? O nie. Turbodiesle nie s do uprawiania PSJ. :-)

- za szybko nie wkada drugiego biegu, tylko jecha na pierwszym (????)

Mj klekot nie ma problemu jako z drugim biegiem wkadanym przy
25-30km/h. Przy 20km/h mam 1000rpm na dwjce.

Jak rozgrzewasz silnik, spokojnie dokrcaj do 2500, byle delikatnie
traktowa peda gazu. Szybciej si silnik rozgrzeje. :-)

- jako tak dopasowywa, eby nie jedzi poniej 2000 obrotw/1500 obrotw/2500 obrotw

Nie widz adnych przeciwskaza przed jazd z 1500rpm np. na 3-4
biegu i delikatnym przypieszaniu w razie potrzeby. Nic si nie stanie.
Odradzam za to butowanie z niskich obrotw, dwumas za tym nie
przepada. Osobicie stosuj zasad, e peny pdzel dopiero od
2000-2200rpm na biegach 3-4 i od okoo 2300-2500 na 5-6.

Jak chc dynamicznie pojecha, do 3 biegu wcznie dokrcam silnik
do okoo 4200, tak mam max moc. Na wyszych biegach do 4000.

- nie jedzi na luzie

To si stosuje zawsze, gwnie ze wzgldu na bezpieczestwo jazdy.

- nie "gazowa"/unika przyspiesze na pocztku jazdy

Tak, zimna turbina smarowana zimnym olejem nie przepada
za ostrym butowaniem.

Za to jak si nagrzeje, to jak ju wyej pisaem - unika PSJ jak ognia,
p roku dupowatej jazdy i turbina w najlepszym przypadku bdzie
nadawa si do czyszczenia i uruchomienia zapieczonej zmiennej
geometrii. Jeli jedzisz duo na krtkich dystansach, wyjed raz
na jaki czas przegoni auto, dobrze nagrza silnik i wydmucha
cay nagromadzony syf. :-)

Wikszo tych, jak wida, niejednokrotnie sprzecznych przykaza jest mi opowiadana z powan min z przytaczaniem tragicznych historii, grobami niesamowitych uszkodze i gbok wiar w prawdziwo.

Mnie skrca ile razy czytam teksty typu "nie kupuj diesla, bo dwumas, bo
wtryski, bo turbo..." itp. Wystarczy stosowa si do paru prostych zasad
i naprawd klekot nie jest taki zy. :-) Ewentualne naprawy owszem, do
tanich nie nale. Regeneracja wtryskw w 1.9TDI to okoo 1600z za
cztery sztuki, koo dwumasowe ze sprzgem co okoo 1500...

Z drugiej strony w benzynach te ma co si popsu i nie zawsze jest to
tanie. :-)

Pozdrawiam
..Peeter

59 Data: Marzec 18 2010 15:29:48
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: Kaja 


Bardzo bardzo potrzebuj jakiego ujednolicenia (niepisanych) zasad
dotyczcych jedzenia samochodem z silnikiem diesla (z turbin).
Jed turboklekotem jakie ptora roku, w tym od ciutk ponad
roku mj ropochlej jest zawirusowany, dokadniej 1.9 TDI 150 @ 185,
wic chyba mog nieco si wypowiedzie. :-) Na pocztku po prostu
zadaem te wszystkie pytania zaufanemu mechanikowi, ktry
z ponadprzecitn cierpliwoci mi wszystko wytumaczy.
Zazdroszcz mechanika. Mj taki mrukliwy.
Dzikuj Ci bardzo za te wszystkie wyjanienia, o to mi wanie chodzio.

Pozdrawiam serdecznie, Kaja

60 Data: Marzec 18 2010 16:14:10
Temat: Re: Instrukcja obsugi diesla
Autor: .Peeter 

"Kaja" wrote:

Zazdroszcz mechanika. Mj taki mrukliwy.

Mj to wietny mechanik i bardzo dobry kumpel, pewnie dlatego. :D

Dzikuj Ci bardzo za te wszystkie wyjanienia, o to mi wanie chodzio.

Nie ma sprawy, polecam si na przyszo. :D Mechanika rwnie. :D

Pozdrawiam
..Peeter

61 Data: Marzec 19 2010 10:10:55
Temat: Re: Instrukcja obs�ugi diesla
Autor: Adam Kłobukowski 

W dniu 18.03.2010 11:08, Kaja pisze:

Witam wszystkich !

<ciach>

To ja poproaszę o rady dla uytkownika starego diesla 1.9 Volkswagena,
bo on jeśli się dobrze orientuję turbiny nie posiada.

Adam Kobukowski

62 Data: Marzec 19 2010 10:32:44
Temat: Re: Instrukcja obs�ugi diesla
Autor: Krzysiek Kielczewski 

On 2010-03-19, Adam Kobukowski  wrote:

To ja poproasz o rady dla uytkownika starego diesla 1.9 Volkswagena,
bo on jeli si dobrze orientuj turbiny nie posiada.

To praktycznie tak samo z wyczeniem studzenia turbiny.

Pzdr,
Krzysiek Kieczewski

63 Data: Marzec 19 2010 10:47:47
Temat: Re: Instrukcja obs?ugi diesla
Autor: Vlad The Ripper 

<ciach>

To ja poproasz o rady dla uytkownika starego diesla 1.9 Volkswagena,
bo on jeli si dobrze orientuj turbiny nie posiada.

Adam Kobukowski

Z tego, co powyej odpada problem chodzenia po dugiej jedzie. Mona
silnik wyacza od razu. Utrzymanie obrotw powyej 1500 te odpada bo nie
ma kola dwumasowego, a inna sprawa, e przy niszych to pewnie i nie za
bardzo pojedzie. Zasada wtedy jest taka, e obroty dostosowujesz do
prdkoci i jak nie przyspiesza redukujesz bieg. Pozostaje jak zreszt w
kadym przypadku, to e nie cigniemy obrotw do czerwonego pola na zimnym
silniku. Rozgrzewanie na postoju tak jak i w przypadku kadego innego
silnika jest bez sensu. Odpalasz silnik po zganiciu kontrolki "spiralki"
od wiec, jak w kadym dieslu.

64 Data: Marzec 19 2010 12:03:27
Temat: Re: Instrukcja obs?ugi diesla
Autor: krzysiek82 

Vlad The Ripper pisze:

Z tego, co powyej odpada problem chodzenia po dugiej jedzie. Mona silnik wyacza od razu. Utrzymanie obrotw powyej 1500 te odpada bo nie ma kola dwumasowego,

to, e nie ma dwumasy nie oznacza, e mona katowa silnik niskimi obrotami, przy wysokim biegu i niskich obrotach wa korbowy i skrzynia biegw dostaje mocno po dupie.

--
krzysiek82

65 Data: Marzec 19 2010 12:33:09
Temat: Re: Instrukcja obs?ugi diesla
Autor: wchpikus 

Witam!
Czego tutaj nie rozumiem.

to, e nie ma dwumasy nie oznacza, e mona katowa silnik niskimi
obrotami, przy wysokim biegu i niskich obrotach wa korbowy i skrzynia
biegw dostaje mocno po dupie.

Jak skrzynia ma dostawac bardziej po dupie na niskich obrotach?
Jak patrzysz na przebieg mocy silnika, to raczej max osiaga przy 3 tys obrotow. Na wolnych siega moze 20% silnika.
Bardziej chyba dostanie skrzynia w d.jesli bedziesz startowal spod swiatel z piskiem, na obrotomierzu 3 k niz ruszyc z jedynki bez gazu.
Czesto tak ruszam, nie dodajac gazu, nie widze potrzeby.
Auto spokojnie rusza, oczywiscie obroty spadaja ponizej 1000.
Cos dla mnie jest tutaj niezrozumiale.

66 Data: Marzec 19 2010 12:44:42
Temat: Re: Instrukcja obs?ugi diesla
Autor: krzysiek82 

wchpikus pisze:

Jak skrzynia ma dostawac bardziej po dupie na niskich obrotach?
Jak patrzysz na przebieg mocy silnika, to raczej max osiaga przy 3 tys obrotow. Na wolnych siega moze 20% silnika.
Bardziej chyba dostanie skrzynia w d.jesli bedziesz startowal spod swiatel z piskiem, na obrotomierzu 3 k niz ruszyc z jedynki bez gazu.
Czesto tak ruszam, nie dodajac gazu, nie widze potrzeby.
Auto spokojnie rusza, oczywiscie obroty spadaja ponizej 1000.
Cos dla mnie jest tutaj niezrozumiale.



Mwi o jedzie na zapitym 5 biegu np 50km/h :)

--
krzysiek82

67 Data: Marzec 19 2010 12:50:37
Temat: Re: Instrukcja obs?ugi diesla
Autor: wchpikus 

Witam!

Mwi o jedzie na zapitym 5 biegu np 50km/h :)

Dla silnika to bez znaczenia.
Oczywiscie ze ciezko jest wtedy przyspieszyc, ale nie widze przeszkod..
Wytlumasz dlaczego ma uklad napedowy sie od tego niszczyc?

68 Data: Marzec 19 2010 15:27:25
Temat: Re: Instrukcja obs?ugi diesla
Autor: krzysiek82 

wchpikus pisze:

Dla silnika to bez znaczenia.
Wytlumasz dlaczego ma uklad napedowy sie od tego niszczyc?



Musi wtedy przenosi sporo wiksze obcienia a to ju ma ogromne znaczenie np dla trwaoci panewek. Wicej info fachowa literatura.

--
krzysiek82

69 Data: Marzec 19 2010 15:47:17
Temat: Re: Instrukcja obs?ugi diesla
Autor: wchpikus 

Witam!

Musi wtedy przenosi sporo wiksze obcienia a to ju ma ogromne
znaczenie np dla trwaoci panewek. Wicej info fachowa literatura.

Sporo wieksze?
Nigdzie nie jest napisane ze taka jazda niszczy silnik.
Oczywiscie moze odkladac sie nagar i sadza, ale nic nie pisza o szybszym zuzyciu...
Moze jakies linki?

70 Data: Marzec 19 2010 15:59:41
Temat: Re: Instrukcja obs?ugi diesla
Autor: wchpikus 
71 Data: Marzec 19 2010 16:03:34
Temat: Re: Instrukcja obs?ugi diesla
Autor: wchpikus 

Tutaj tez co s jest:

zada: Janusz
Panie Januszu, koronny zarzut pod adresem jazdy „eko” brzmi: „zaoszczędzisz tysiąc zotych na paliwie, za to wydasz dwa tysiące na mechanika”. To z gruntu faszywy pogląd, jeeli jedzi się „eko” zgodnie z zasadami. W szczeglności, jeeli nie doprowadza się do szarpania silnika na zbyt niskich obrotach, redukuje bieg przed gwatownym przyspieszaniem i unika gwatownych przeciąeń ukadu przeniesienia napędu w warunkach dla niego niekorzystnych.

W aucie eksploatowanym wedug zasad „eko” ani silnik, ani sprzęgo, ani koo dwumasowe w turbodieslu, ani skrzynia biegw, ani przeguby nie powinny zuyć się wcześniej ni w aucie eksploatowanym „normalnie”, czyli ze znacznie wyszymi prędkościami obrotowymi silnika. Mona się spodziewać tendencji odwrotnej – duszej ywotności tych elementw, a do tego przeduonej przydatności do eksploatacji tarcz i klockw hamulcowych oraz opon. Istotą Eco Drivingu jest bowiem unikanie gwatownych zmian prędkości, czyli tego, co skraca ywotno mechanizmw w pojedzie.

We wcześniejszych postach wielokrotnie i szczegowo poruszaliśmy ju kwestie bezpiecznych i niebezpiecznych dla ukadu napędowego sposobw jego eksploatacji – zapraszam do ich lektury.

http://www.szkola-auto.pl/zapytaj_eksperta05.php

A co powiecie na to?
http://autofoto.pl/blogs/prezes/archive/2008/10/30/niszczenie-silnika-czy-jazda-eco.aspx Jakos nie widze by pisali ze to niszczy uklad jezdny, silnik itp...
Nie wiem, moze sie myle

72 Data: Marzec 19 2010 16:51:26
Temat: Re: Instrukcja obs?ugi diesla
Autor: krzysiek82 

wchpikus pisze:

A co powiecie na to?
http://autofoto.pl/blogs/prezes/archive/2008/10/30/niszczenie-silnika-czy-jazda-eco.aspx

Kto ju komentowa ten artyku

co innego przyspieszanie z tak niskich obrotw a co innego jazda na niskich obrotach ze stala predkoscia..

--
krzysiek82

Re: Instrukcja obs�ugi diesla



Grupy dyskusyjne