Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ?
1 | Data: Czerwiec 20 2009 09:40:49 |
Temat: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ? | |
Autor: A r t i e | W klasie premium najczęściej w tabelce widać odnośnie hamulców przód/tył: tw/t. 2 |
Data: Czerwiec 20 2009 01:01:07 | Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ? | Autor: Olleo | Tarcze wentylowane: 3 |
Data: Czerwiec 20 2009 09:07:26 | Temat: Re: Jak siÄ realizuje wentylacjÄ tarcz hamulcowych ? | Autor: G Nowak | Tarcze wentylowane: A jeszcze bardziej wentylowane wygladaja tak http://www.motorspeed.com/sitepix/products/evosport_discs.jpg -- pozdr 4 |
Data: Czerwiec 20 2009 10:59:20 | Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ? | Autor: scob |
A jeszcze bardziej wentylowane wygladaja tak jak nie wiesz co piszesz - nie pisz. Nawiercanie / nacinanie nie ma nic wspólnego z wentylacją tarczy (poza wspólnym celem - poprawieniem skuteczności hamowania). Nie wprowadzaj pytającego w błąd. 5 |
Data: Czerwiec 20 2009 11:08:18 | Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ? | Autor: Wiesiaczek |
Dnia Sat, 20 Jun 2009 09:07:26 +0100, G Nowak napisał(a): Otóż nie. Siła hamowania ulegnie zmniejszeniu, bo zmniejsza się powierzchnia dociskania klocków. Natomiast robi się to po to, by odprowadzić zanieczyszczenia, wodę i powietrze które opóźniają działanie hamulców wytwarzając poduszkę powietrzną lub wodną. Dodatkowym efektem jest właśnie lepsze chłodzenie przez zwiększenie powierzchni całkowitej tarczy. -- Pozdrawiam - Wiesiaczek "Ja piję tylko przy dwóch okazjach: Gdy są ogórki i gdy ich nie ma" 6 |
Data: Czerwiec 20 2009 12:35:15 | Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ? | Autor: Artur Maśląg | Wiesiaczek pisze: windows prawda - te co pokazałeś mają wiercenia i frezowania - ale z W zasadzie to tak. Siła hamowania ulegnie zmniejszeniu, bo zmniejsza się powierzchnia dociskania klocków. Wręcz przeciwnie - siła hamowania wzrośnie dzięki powiększeniu się efektywnej powierzchni hamującej. Natomiast robi się to po to, by odprowadzić zanieczyszczenia, wodę i powietrze które opóźniają działanie hamulców wytwarzając poduszkę powietrzną lub wodną. Zanieczyszczenia i gazy, a nie wodę i powietrze. Właśnie dzięki temu efektywna powierzchnia wzrasta. I nie chodzi o opóźnienie, tylko o usuwanie tego w czasie hamowania, by jak wyżej... Dodatkowo nacięcia mogą służyć osuszaniu tarcz w czasie jazdy, ale jest to tylko działaniu uboczne, a nie zasadnicze. Dodatkowym efektem jest właśnie lepsze chłodzenie przez zwiększenie powierzchni całkowitej tarczy. Pomijalne. Nacięcia (przynajmniej w teorii) powodują dodatkowo zmianę przepływu zimnego powietrza, by schłodzić dodatkowo miejsce pracy tarczy z klockiem. Od chłodzenia całości to jest wentylacja całej taczy (tarcza wentylowana). Tu masz przykład: http://www.europerformance.co.uk/pages/guides/ebcbrakes/ebc-turbo-groove-discs.mhtml -- Jutro to dziś - tyle że jutro. 7 |
Data: Czerwiec 20 2009 13:24:17 | Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ? | Autor: Wiesiaczek |
Wiesiaczek pisze: Jak Ty to widzisz? Skoro jest mniej powierzchni to dlaczego ma jej być więcej? Natomiast robi się to po to, by odprowadzić zanieczyszczenia, wodę i powietrze które opóźniają działanie hamulców wytwarzając poduszkę powietrzną lub wodną. Eee, piszesz prawie to samo co ja... tylko wyciągasz inne wnioski :) Przecież hamowanie zaczyna się po usunięciu gazu/powietrza/wody/zanieczyszczeń. Szybciej je usuniesz, wcześniej zacznie to hamować. Przy czym najbardziej istotnym czynnikiem jest szybkie usuwanie wody i pary wodnej powstałej w wyniku hamowania mokrymi klockami. Parowanie samych klocków lub tarczy można włożyć między bajki. To taka sama dyskusja, jak o pompowaniu azotem.:) -- Pozdrawiam - Wiesiaczek "Ja piję tylko przy dwóch okazjach: Gdy są ogórki i gdy ich nie ma" 8 |
Data: Czerwiec 20 2009 14:25:50 | Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ? | Autor: Artur Miller |
a od kiedy siła tarcia zależy od powierzchni tarcia ? @ 9 |
Data: Czerwiec 20 2009 15:28:53 | Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ? | Autor: MichałG | Artur Miller pisze: "Wiesiaczek" wrote in messageOd czasu gdy szkolna teoria staje sie praktyką techniczną ;-) pozdrawiam michał 10 |
Data: Czerwiec 20 2009 15:46:55 | Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ? | Autor: Artur Maśląg | MichałG pisze: a od kiedy siła tarcia zależy od powierzchni tarcia ?Od czasu gdy szkolna teoria staje sie praktyką techniczną ;-) A w której to szkole uczyli, że siła tarcia zależy od powierzchni? -- Jutro to dziś - tyle że jutro. 11 |
Data: Czerwiec 20 2009 15:53:51 | Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ? | Autor: Artur Miller |
MichałG pisze: a to takie akademickie pytanie było :) sama siła nie zależy, ale im większa powierzchnia hamująca, tym: - większa powierzchnia odprowadzania ciepła z miejsca styku klocka z tarczą - mniejsza niezbędna wytrzymałość na ściskanie materiału na klocki - nacisk jednostkowy na powierzchnię hamującą jest mniejszy - wolniejsze zużywanie się klocków i tarcz i pewnie jeszcze parę innych ... @ 12 |
Data: Czerwiec 20 2009 16:20:53 | Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ? | Autor: Artur Maśląg | Artur Miller pisze: a to takie akademickie pytanie było :) sama siła nie zależy, ale im większa powierzchnia hamująca, tym: Wszystko się zgadza, stąd też właśnie te frezowania itd., które powierzchnię efektywną powiększają (dając ujście gazom i resztkom klocka), jednocześnie pozwalając na obniżenie temperatury pracy klocek/tarcza, dzięki czemu możliwe jest utrzymanie skutecznej siły tarcia. Pozwala to na ograniczenie fadingu itd. Co komu po powierzchni, skoro na skutek zjawisk fizycznych gwałtownie spadnie tarcie (wystarczy nadmierna temperatura) i raczej nie znajdzie się siła na klocku, która to zniweluje. W sumie to i tak w cywilnych samochodach zbędne, ponieważ hamulce nie pracują w warunkach ekstremalnych, ale jak ktoś lubi. W zupełności wystarczą normalne tarcze wentylowane, a jak ktoś będzie chciał klocki spalić to też pewnie mu to się uda. -- Jutro to dziś - tyle że jutro. 13 |
Data: Czerwiec 22 2009 07:53:26 | Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ? | Autor: MichałG | Artur Maśląg pisze: MichałG pisze:w żadnej (mam nadzieję ... ). Przeczytaj jeszcze raz. ;-) pozdrawiam Michał 14 |
Data: Czerwiec 20 2009 15:42:53 | Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ? | Autor: Artur Maśląg | Wiesiaczek pisze: Wręcz przeciwnie - siła hamowania wzrośnie dzięki powiększeniu się Posmaruj sobie tarcze olejem i spróbuj zahamować. Może to Ci wyjaśni czemu siła hamowania jest większa mimo teoretycznie mniejszej powierzchni. (...) -- Jutro to dziś - tyle że jutro. 15 |
Data: Czerwiec 20 2009 22:42:31 | Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ? | Autor: Wiesiaczek |
Wiesiaczek pisze: Pomieszałeś powierzchnię, olej i jakąś "efektywną powierzchnię" i oczekujesz sensownej odpowiedzi? Jak wezmę tarczę wytnę w niej otwór to "efektywna powierzchnia" się zwiększy"? To idźmy na całość, wyrzućmy tarczę w p... i będziemy mieli nieograniczoną "powierzchnię efektywną"! :) -- Pozdrawiam - Wiesiaczek "Ja piję tylko przy dwóch okazjach: Gdy są ogórki i gdy ich nie ma" 16 |
Data: Czerwiec 20 2009 23:25:46 | Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ? | Autor: Artur Maśląg | Wiesiaczek pisze: Pomieszałeś powierzchnię, olej i jakąś "efektywną powierzchnię" i oczekujesz Nie oczekuję od Ciebie żadnej sensownej odpowiedzi. -- Jutro to dziś - tyle że jutro. 17 |
Data: Czerwiec 20 2009 01:03:33 | Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ? | Autor: Olleo | p.s. nie wiem, jak w Audi TT RS, ale dodatkowe wloty moga byc w 18 |
Data: Czerwiec 20 2009 21:44:37 | Temat: Re: Jak sie realizuje wentylacje tarcz hamulcowych ? | Autor: Ania | p.s. nie wiem, jak w Audi TT RS, ale dodatkowe wloty moga byc w a np. ford s-max ma "pseudo" wyloty http://www.autospectator.com/cars/files/images/Ford-S-MAX-5seats.jpg zastosowania nie maja zadnego - kwestia dizajnu ;) A 19 |
Data: Czerwiec 20 2009 11:35:46 | Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ? | Autor: Zygmunt M. Zarzecki |
W klasie premium najczęściej w tabelce widać odnośnie hamulców przód/tył: tw/t. Ile ty masz lat? Siakieś kierunki tumanistyczne kończyłeś? Tarcze wentylowane, to takie, które posiadają otwory w powierzchni i/lub w "krawędzi". A wentylowanie układu hamulcowego to inna sprawa. Otwory w karoserii i zderzaku mogą poprawiać chłodzenie układu hamującego, czyli tarcz i piast, ale w zdecydowanej większości są po to, by poprawić aerodynamikę. zyga 20 |
Data: Czerwiec 20 2009 11:59:15 | Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ? | Autor: A r t i e | Użytkownik "Zygmunt M. Zarzecki" napisał w wiadomości Ile ty masz lat? Tu nie tylko siedzą starzy wyjadacze akurat którzy w autach grzebali od małego. NIektórzy (ja nie) mogą być wykształceni np. w naukach podtawowych i też by się chcieli czegoś dowiedzieć z życia .... znaczy aut.. 21 |
Data: Czerwiec 20 2009 17:41:50 | Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ? | Autor: Zygmunt M. Zarzecki |
Ile ty masz lat? Skoro wie co to usenet, to wie co to google. Wentylatorek... Hehehe zyga 22 |
Data: Czerwiec 20 2009 17:44:57 | Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ? | Autor: Artur Maśląg | Zygmunt M. Zarzecki pisze: Skoro wie co to usenet, to wie co to google. Masz Punto? -- Jutro to dziś - tyle że jutro. 23 |
Data: Czerwiec 20 2009 23:28:05 | Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ? | Autor: Zygmunt M. Zarzecki |
(...) Mam, a ty masz mózg, czy tylko potrafisz schematem lecieć? zyga 24 |
Data: Czerwiec 20 2009 23:32:09 | Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ? | Autor: Artur Maśląg | Zygmunt M. Zarzecki pisze: (...) Schematem od sondy lambda, czy trytytek? -- Jutro to dziś - tyle że jutro. 25 |
Data: Czerwiec 21 2009 02:06:24 | Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ? | Autor: Zygmunt M. Zarzecki |
Skoro wie co to usenet, to wie co to google. Spieprzaj dziadu! zyga |