Grupy dyskusyjne   »   Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ?

Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ?



1 Data: Czerwiec 20 2009 09:40:49
Temat: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ?
Autor: A r t i e 

W klasie premium najczęściej w tabelce widać odnośnie hamulców przód/tył: tw/t.

Jak realizowana jest ta wentylacja ? Bo chyba nie jakiś wentylatorek..

Pytanko dodatkowe:ostatni autoswiat obfituje w auta typu Audi TT RS i podobne. Po bokach zderzaka przedniego, oprócz chłodnicy na środku, widać jakby 2 mniejsze wloty. Czy to nie służy własnie do chłodzenia tarcz ?  Ale odnośnie pytania głównego , to tylko takie sportowce z górnej półki mają takie wloty, to jak zwykłe klasy średnio-wyższej chłodzą te tarcze ?


Arek



2 Data: Czerwiec 20 2009 01:01:07
Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ?
Autor: Olleo 
3 Data: Czerwiec 20 2009 09:07:26
Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ?
Autor: G Nowak 
4 Data: Czerwiec 20 2009 10:59:20
Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ?
Autor: scob 


A jeszcze bardziej wentylowane wygladaja tak
http://www.motorspeed.com/sitepix/products/evosport_discs.jpg


jak nie wiesz co piszesz - nie pisz. Nawiercanie / nacinanie nie ma nic
wspólnego z wentylacją tarczy (poza wspólnym celem - poprawieniem
skuteczności hamowania). Nie wprowadzaj pytającego w błąd.

5 Data: Czerwiec 20 2009 11:08:18
Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ?
Autor: Wiesiaczek 


Użytkownik "Danny"  napisał w wiadomości

Dnia Sat, 20 Jun 2009 09:07:26 +0100, G Nowak napisał(a):

Tarcze wentylowane:
http://www.motofocus.com.pl/artdodatki/118104668146655799593f4.jpg
Tarcze niewentylowane:
http://photos04.istore.pl/6373/photos/big/291207.jpg

A jeszcze bardziej wentylowane wygladaja tak
http://www.motorspeed.com/sitepix/products/evosport_discs.jpg

windows prawda - te co pokazałeś mają wiercenia i frezowania - ale z
wentylacją nie ma to nic wspólnego, tylko i wyłącznie zwiększenie siły
hamowania

Otóż nie.
Siła hamowania ulegnie zmniejszeniu, bo zmniejsza się powierzchnia dociskania klocków.
Natomiast robi się to po to, by odprowadzić zanieczyszczenia, wodę i powietrze które opóźniają działanie hamulców wytwarzając poduszkę powietrzną lub wodną.
Dodatkowym efektem jest właśnie lepsze chłodzenie przez zwiększenie powierzchni całkowitej tarczy.

--
Pozdrawiam - Wiesiaczek

"Ja piję tylko przy dwóch okazjach:
Gdy są ogórki i gdy ich nie ma"

6 Data: Czerwiec 20 2009 12:35:15
Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ?
Autor: Artur Maśląg 

Wiesiaczek pisze:
(...)

windows prawda - te co pokazałeś mają wiercenia i frezowania - ale z
wentylacją nie ma to nic wspólnego, tylko i wyłącznie zwiększenie siły
hamowania

Otóż nie.

W zasadzie to tak.

Siła hamowania ulegnie zmniejszeniu, bo zmniejsza się powierzchnia dociskania klocków.

Wręcz przeciwnie - siła hamowania wzrośnie dzięki powiększeniu się
efektywnej powierzchni hamującej.

Natomiast robi się to po to, by odprowadzić zanieczyszczenia, wodę i powietrze które opóźniają działanie hamulców wytwarzając poduszkę powietrzną lub wodną.

Zanieczyszczenia i gazy, a nie wodę i powietrze. Właśnie dzięki temu
efektywna powierzchnia wzrasta. I nie chodzi o opóźnienie, tylko
o usuwanie tego w czasie hamowania, by jak wyżej... Dodatkowo nacięcia
mogą służyć osuszaniu tarcz w czasie jazdy, ale jest to tylko
działaniu uboczne, a nie zasadnicze.

Dodatkowym efektem jest właśnie lepsze chłodzenie przez zwiększenie powierzchni całkowitej tarczy.

Pomijalne. Nacięcia (przynajmniej w teorii) powodują dodatkowo zmianę
przepływu zimnego powietrza, by schłodzić dodatkowo miejsce pracy
tarczy z klockiem. Od chłodzenia całości to jest wentylacja całej
taczy (tarcza wentylowana).


Tu masz przykład:
http://www.europerformance.co.uk/pages/guides/ebcbrakes/ebc-turbo-groove-discs.mhtml

--
Jutro to dziś - tyle że jutro.

7 Data: Czerwiec 20 2009 13:24:17
Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ?
Autor: Wiesiaczek 


Użytkownik "Artur Maśląg"  napisał w wiadomości

Wiesiaczek pisze:
(...)
windows prawda - te co pokazałeś mają wiercenia i frezowania - ale z
wentylacją nie ma to nic wspólnego, tylko i wyłącznie zwiększenie siły
hamowania

Otóż nie.

W zasadzie to tak.

Siła hamowania ulegnie zmniejszeniu, bo zmniejsza się powierzchnia dociskania klocków.

Wręcz przeciwnie - siła hamowania wzrośnie dzięki powiększeniu się
efektywnej powierzchni hamującej.

Jak Ty to widzisz? Skoro jest mniej powierzchni to dlaczego ma jej być więcej?

Natomiast robi się to po to, by odprowadzić zanieczyszczenia, wodę i powietrze które opóźniają działanie hamulców wytwarzając poduszkę powietrzną lub wodną.

Zanieczyszczenia i gazy, a nie wodę i powietrze. Właśnie dzięki temu
efektywna powierzchnia wzrasta. I nie chodzi o opóźnienie, tylko
o usuwanie tego w czasie hamowania, by jak wyżej... Dodatkowo nacięcia
mogą służyć osuszaniu tarcz w czasie jazdy, ale jest to tylko
działaniu uboczne, a nie zasadnicze.

Eee, piszesz prawie to samo co ja... tylko wyciągasz inne wnioski :)
Przecież hamowanie zaczyna się po usunięciu gazu/powietrza/wody/zanieczyszczeń.
Szybciej je usuniesz, wcześniej zacznie to hamować.

Przy czym najbardziej istotnym czynnikiem jest szybkie usuwanie wody i pary wodnej powstałej w wyniku hamowania mokrymi klockami.
Parowanie samych klocków lub tarczy można włożyć między bajki.
To taka sama dyskusja, jak o pompowaniu azotem.:)


--
Pozdrawiam - Wiesiaczek

"Ja piję tylko przy dwóch okazjach:
Gdy są ogórki i gdy ich nie ma"

8 Data: Czerwiec 20 2009 14:25:50
Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ?
Autor: Artur Miller 


"Wiesiaczek"  wrote in message


dociskania klocków.

Wręcz przeciwnie - siła hamowania wzrośnie dzięki powiększeniu się
efektywnej powierzchni hamującej.

Jak Ty to widzisz? Skoro jest mniej powierzchni to dlaczego ma jej być
więcej?


a od kiedy siła tarcia zależy od powierzchni tarcia ?

@

9 Data: Czerwiec 20 2009 15:28:53
Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ?
Autor: MichałG 

Artur Miller pisze:

"Wiesiaczek"  wrote in message
dociskania klocków.
Wręcz przeciwnie - siła hamowania wzrośnie dzięki powiększeniu się
efektywnej powierzchni hamującej.
Jak Ty to widzisz? Skoro jest mniej powierzchni to dlaczego ma jej być więcej?


a od kiedy siła tarcia zależy od powierzchni tarcia ?
Od czasu gdy szkolna teoria staje sie praktyką techniczną ;-)

pozdrawiam
michał

10 Data: Czerwiec 20 2009 15:46:55
Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ?
Autor: Artur Maśląg 

MichałG pisze:
(...)

a od kiedy siła tarcia zależy od powierzchni tarcia ?
Od czasu gdy szkolna teoria staje sie praktyką techniczną ;-)

A w której to szkole uczyli, że siła tarcia zależy od powierzchni?

--
Jutro to dziś - tyle że jutro.

11 Data: Czerwiec 20 2009 15:53:51
Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ?
Autor: Artur Miller 


"Artur Maśląg"  wrote in message

MichałG pisze:
(...)
a od kiedy siła tarcia zależy od powierzchni tarcia ?
Od czasu gdy szkolna teoria staje sie praktyką techniczną ;-)

A w której to szkole uczyli, że siła tarcia zależy od powierzchni?


a to takie akademickie pytanie było :) sama siła nie zależy, ale im większa
powierzchnia hamująca, tym:
- większa powierzchnia odprowadzania ciepła z miejsca styku klocka z tarczą
- mniejsza niezbędna wytrzymałość na ściskanie materiału na klocki - nacisk
jednostkowy na powierzchnię hamującą jest mniejszy
- wolniejsze zużywanie się klocków i tarcz

i pewnie jeszcze parę innych ...

@

12 Data: Czerwiec 20 2009 16:20:53
Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ?
Autor: Artur Maśląg 

Artur Miller pisze:
(...)

a to takie akademickie pytanie było :) sama siła nie zależy, ale im większa powierzchnia hamująca, tym:
- większa powierzchnia odprowadzania ciepła z miejsca styku klocka z tarczą - mniejsza niezbędna wytrzymałość na ściskanie materiału na klocki - nacisk jednostkowy na powierzchnię hamującą jest mniejszy
- wolniejsze zużywanie się klocków i tarcz

i pewnie jeszcze parę innych ...

Wszystko się zgadza, stąd też właśnie te frezowania itd., które
powierzchnię efektywną powiększają (dając ujście gazom i resztkom
klocka), jednocześnie pozwalając na obniżenie temperatury pracy
klocek/tarcza, dzięki czemu możliwe jest utrzymanie skutecznej
siły tarcia. Pozwala to na ograniczenie fadingu itd.
Co komu po powierzchni, skoro na skutek zjawisk fizycznych
gwałtownie spadnie tarcie (wystarczy nadmierna temperatura)
i raczej nie znajdzie się siła na klocku, która to zniweluje.
W sumie to i tak w cywilnych samochodach zbędne, ponieważ hamulce
nie pracują w warunkach ekstremalnych, ale jak ktoś lubi.
W zupełności wystarczą normalne tarcze wentylowane, a jak ktoś
będzie chciał klocki spalić to też pewnie mu to się uda.

--
Jutro to dziś - tyle że jutro.

13 Data: Czerwiec 22 2009 07:53:26
Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ?
Autor: MichałG 

Artur Maśląg pisze:

MichałG pisze:
(...)
a od kiedy siła tarcia zależy od powierzchni tarcia ?
Od czasu gdy szkolna teoria staje sie praktyką techniczną ;-)

A w której to szkole uczyli, że siła tarcia zależy od powierzchni?

w żadnej (mam nadzieję ... ).  Przeczytaj jeszcze raz. ;-)

pozdrawiam
Michał

14 Data: Czerwiec 20 2009 15:42:53
Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ?
Autor: Artur Maśląg 

Wiesiaczek pisze:
(...)

Wręcz przeciwnie - siła hamowania wzrośnie dzięki powiększeniu się
efektywnej powierzchni hamującej.

Jak Ty to widzisz? Skoro jest mniej powierzchni to dlaczego ma jej być więcej?

Posmaruj sobie tarcze olejem i spróbuj zahamować. Może to Ci
wyjaśni czemu siła hamowania jest większa mimo teoretycznie
mniejszej powierzchni.

(...)

--
Jutro to dziś - tyle że jutro.

15 Data: Czerwiec 20 2009 22:42:31
Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ?
Autor: Wiesiaczek 


Użytkownik "Artur Maśląg"  napisał w wiadomości

Wiesiaczek pisze:
(...)
Wręcz przeciwnie - siła hamowania wzrośnie dzięki powiększeniu się
efektywnej powierzchni hamującej.

Jak Ty to widzisz? Skoro jest mniej powierzchni to dlaczego ma jej być
więcej?

Posmaruj sobie tarcze olejem i spróbuj zahamować. Może to Ci
wyjaśni czemu siła hamowania jest większa mimo teoretycznie
mniejszej powierzchni.

Pomieszałeś powierzchnię, olej i jakąś "efektywną powierzchnię" i oczekujesz
sensownej odpowiedzi?
Jak wezmę tarczę wytnę w niej otwór to "efektywna powierzchnia" się
zwiększy"?
To idźmy na całość, wyrzućmy tarczę w p... i będziemy mieli nieograniczoną
"powierzchnię efektywną"! :)

--
Pozdrawiam - Wiesiaczek

"Ja piję tylko przy dwóch okazjach:
Gdy są ogórki i gdy ich nie ma"

16 Data: Czerwiec 20 2009 23:25:46
Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ?
Autor: Artur Maśląg 

Wiesiaczek pisze:
(...)

Pomieszałeś powierzchnię, olej i jakąś "efektywną powierzchnię" i oczekujesz
sensownej odpowiedzi? 

Nie oczekuję od Ciebie żadnej sensownej odpowiedzi.

--
Jutro to dziś - tyle że jutro.

17 Data: Czerwiec 20 2009 01:03:33
Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ?
Autor: Olleo 

p.s. nie wiem, jak w Audi TT RS, ale dodatkowe wloty moga byc w
roznych celach tam umieszczone - chlodzenie chlodnicy oleju,
intercoolera (FMIC), turbin(y), design itp. Czy jako wlot na kola, to
nie sadze, ale moge sie mylic.
--
Olleo

18 Data: Czerwiec 20 2009 21:44:37
Temat: Re: Jak sie realizuje wentylacje tarcz hamulcowych ?
Autor: Ania 

p.s. nie wiem, jak w Audi TT RS, ale dodatkowe wloty moga byc w
roznych celach tam umieszczone - chlodzenie chlodnicy oleju,
intercoolera (FMIC), turbin(y), design itp. Czy jako wlot na kola, to
nie sadze, ale moge sie mylic.

a np. ford s-max ma "pseudo" wyloty
http://www.autospectator.com/cars/files/images/Ford-S-MAX-5seats.jpg
zastosowania nie maja zadnego - kwestia dizajnu ;)

A

19 Data: Czerwiec 20 2009 11:35:46
Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ?
Autor: Zygmunt M. Zarzecki 


W klasie premium najczęściej w tabelce widać odnośnie hamulców przód/tył: tw/t.

Jak realizowana jest ta wentylacja ? Bo chyba nie jakiś wentylatorek..

Pytanko dodatkowe:ostatni autoswiat obfituje w auta typu Audi TT RS i podobne. Po bokach zderzaka przedniego, oprócz chłodnicy na środku, widać jakby 2 mniejsze wloty. Czy to nie służy własnie do chłodzenia tarcz ?  Ale odnośnie pytania głównego , to tylko takie sportowce z górnej półki mają takie wloty, to jak zwykłe klasy średnio-wyższej chłodzą te tarcze ?

Ile ty masz lat?
Siakieś kierunki tumanistyczne kończyłeś?

Tarcze wentylowane, to takie, które posiadają otwory w powierzchni i/lub w "krawędzi".

A wentylowanie układu hamulcowego to inna sprawa. Otwory w karoserii i zderzaku mogą poprawiać chłodzenie układu hamującego, czyli tarcz i piast, ale w zdecydowanej większości są po to, by poprawić aerodynamikę.

zyga

20 Data: Czerwiec 20 2009 11:59:15
Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ?
Autor: A r t i e 

Użytkownik "Zygmunt M. Zarzecki"  napisał w wiadomości

Ile ty masz lat?
Siakieś kierunki tumanistyczne kończyłeś?

Tu nie tylko siedzą starzy wyjadacze akurat którzy w autach grzebali od małego. NIektórzy (ja nie) mogą być wykształceni np. w naukach podtawowych i też by się chcieli czegoś dowiedzieć z życia .... znaczy aut..

21 Data: Czerwiec 20 2009 17:41:50
Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ?
Autor: Zygmunt M. Zarzecki 


Ile ty masz lat?
Siakieś kierunki tumanistyczne kończyłeś?

Tu nie tylko siedzą starzy wyjadacze akurat którzy w autach grzebali od małego. NIektórzy (ja nie) mogą być wykształceni np. w naukach podtawowych i też by się chcieli czegoś dowiedzieć z życia .... znaczy aut..

Skoro wie co to usenet, to wie co to google.
Wentylatorek...
Hehehe

zyga

22 Data: Czerwiec 20 2009 17:44:57
Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ?
Autor: Artur Maśląg 

Zygmunt M. Zarzecki pisze:
(...)

Skoro wie co to usenet, to wie co to google.
Wentylatorek...
Hehehe

Masz Punto?

--
Jutro to dziś - tyle że jutro.

23 Data: Czerwiec 20 2009 23:28:05
Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ?
Autor: Zygmunt M. Zarzecki 


(...)
Skoro wie co to usenet, to wie co to google.
Wentylatorek...
Hehehe

Masz Punto?

Mam, a ty masz mózg, czy tylko potrafisz schematem lecieć?

zyga

24 Data: Czerwiec 20 2009 23:32:09
Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ?
Autor: Artur Maśląg 

Zygmunt M. Zarzecki pisze:

(...)
Skoro wie co to usenet, to wie co to google.
Wentylatorek...
Hehehe

Masz Punto?

Mam, a ty masz mózg, czy tylko potrafisz schematem lecieć?

Schematem od sondy lambda, czy trytytek?

--
Jutro to dziś - tyle że jutro.

25 Data: Czerwiec 21 2009 02:06:24
Temat: Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ?
Autor: Zygmunt M. Zarzecki 


Skoro wie co to usenet, to wie co to google.
Wentylatorek...
Hehehe

Masz Punto?

Mam, a ty masz mózg, czy tylko potrafisz schematem lecieć?

Schematem od sondy lambda, czy trytytek?

Spieprzaj dziadu!

zyga

Re: Jak się realizuje wentylację tarcz hamulcowych ?



Grupy dyskusyjne