Grupy dyskusyjne   »   Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane koÅ‚o

Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o



1 Data: Marzec 01 2016 04:27:00
Temat: Jazda na flaku - czyli jak obraca siê niedopompowane ko³o
Autor: Micha³ 

Tak przy czytaniu dyskusji odno¶nie czujników ci¶nienia - nasuwa mi siê takie pytanie:
jak krêci siê niedopompowane ko³o?

Teoretycznie jest mniejszy promieñ, wiêc ilo¶æ obrotów powinna byæ wiêksza od ko³a prawid³owo napompowanego.

Ale dochodzi drugi czynnik: obwód opony - który jest sta³y. Opona dotyka pod³o¿a na wiêkszej d³ugo¶ci "na flaku", ni¿ opona dobrze napompowana.

Gdzie¶ wiêc chyba jest u¶lizg.
Opona/felga - ma³o prawdopodobne - to nie ³o¿ysko ¶lizgowe ;)

Opona/pod³o¿e - star³o by bie¿nik bardzo szybko lub opona by siê przegrza³a i byæ mo¿e zapali³a.

Co wiêc siê dzieje?


--
Micha³



2 Data: Marzec 01 2016 14:12:29
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siê niedopompowane ko³o
Autor: J.F. 

U¿ytkownik "Micha³"  napisa³ w wiadomo¶ci grup

Tak przy czytaniu dyskusji odno¶nie czujników ci¶nienia - nasuwa mi siê takie pytanie:
jak krêci siê niedopompowane ko³o?
Teoretycznie jest mniejszy promieñ, wiêc ilo¶æ obrotów powinna byæ wiêksza od ko³a prawid³owo napompowanego.
Ale dochodzi drugi czynnik: obwód opony - który jest sta³y. Opona dotyka pod³o¿a na wiêkszej d³ugo¶ci "na flaku", ni¿ opona dobrze napompowana.

Gdzie¶ wiêc chyba jest u¶lizg.
Opona/felga - ma³o prawdopodobne - to nie ³o¿ysko ¶lizgowe ;)
Opona/pod³o¿e - star³o by bie¿nik bardzo szybko lub opona by siê przegrza³a i byæ mo¿e zapali³a.
Co wiêc siê dzieje?

Efekt gasienicy w czolgu.

Felga robi jeden obrot, a obwod opony pol, to musi boczki rozrywac :-)

J.

3 Data: Marzec 01 2016 22:10:27
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o
Autor: Adam 

W dniu 2016-03-01 o 14:12, J.F. pisze:

U¿ytkownik "Micha³"  napisa³ w wiadomo¶ci grup

Tak przy czytaniu dyskusji odno¶nie czujników ci¶nienia - nasuwa mi
siê takie pytanie:
jak krêci siê niedopompowane ko³o?
Teoretycznie jest mniejszy promieñ, wiêc ilo¶æ obrotów powinna byæ
wiêksza od ko³a prawid³owo napompowanego.
Ale dochodzi drugi czynnik: obwód opony - który jest sta³y. Opona
dotyka pod³o¿a na wiêkszej d³ugo¶ci "na flaku", ni¿ opona dobrze
napompowana.

Gdzie¶ wiêc chyba jest u¶lizg.
Opona/felga - ma³o prawdopodobne - to nie ³o¿ysko ¶lizgowe ;)
Opona/pod³o¿e - star³o by bie¿nik bardzo szybko lub opona by siê
przegrza³a i byæ mo¿e zapali³a.
Co wiêc siê dzieje?

Efekt gasienicy w czolgu.

Felga robi jeden obrot, a obwod opony pol, to musi boczki rozrywac :-)


He, jakby felga by³a zdecydowanie mniejsza od ¶rednicy wewnêtrznej opony, to tak by by³o. Ale tak nie jest.

Chyba temat dla Pogromców Mitów ;)



--
Pozdrawiam.

Adam

4 Data: Marzec 02 2016 10:53:24
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siê niedopompowane ko³o
Autor: J.F. 

U¿ytkownik "Adam"  napisa³ w wiadomo¶ci grup W dniu 2016-03-01 o 14:12, J.F. pisze:

Efekt gasienicy w czolgu.
Felga robi jeden obrot, a obwod opony pol, to musi boczki rozrywac :-)

He, jakby felga by³a zdecydowanie mniejsza od ¶rednicy wewnêtrznej opony, to tak by by³o. Ale tak nie jest.

Wyobraz sobie opone bez bokow - sam pas zewnetrzny bieznika.
I felge bedaca gladkim walcem. Felga niech ma obwod 1m, bieznik 2m.

Felga przyciska bieznik do drogi, i poslizgu nie ma nigdzie.
Pas bieznika robi za taki ruchomy dywanik.
felga zrobila  1 obrot, auto przejechalo metr, bieznik jest przycisniety do drogi metr dalej, czyli zrobil pol obrotu.

I byloby pieknie, tylko punkt felgi ktory byl wczesniej na dole, teraz tez jest na dole, a punkt bieznika ktory byl  na dole, teraz jest na gorze.
I bok ulegl rozerwaniu.

Bok jest mocny, felga nie jest walcem, opona sie marszczy - ale z praktyki wiem, ze boki cierpia mocno.
Tylko trudno powiedziec czemu - rozrywanie jak wyzej, czy zwykle giecie ...

J.

5 Data: Marzec 02 2016 08:43:26
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o
Autor: Artur Miller 

W dniu 2016-03-01 o 13:27, Micha³ pisze:

Tak przy czytaniu dyskusji odno¶nie czujników ci¶nienia - nasuwa mi siê takie pytanie:
jak krêci siê niedopompowane ko³o?

Teoretycznie jest mniejszy promieñ, wiêc ilo¶æ obrotów powinna byæ wiêksza od ko³a prawid³owo napompowanego.

Ale dochodzi drugi czynnik: obwód opony - który jest sta³y. Opona dotyka pod³o¿a na wiêkszej d³ugo¶ci "na flaku", ni¿ opona dobrze napompowana.

Gdzie¶ wiêc chyba jest u¶lizg.

nie ma. w miejscu styku opony z pod³o¿em opona "rozchodzi" sie na boki, st±d mniejszy promieñ. liczy siê promieñ w miejscu wspó³pracy pod³o¿a i opony, dalej to sobie mo¿e byæ dowolny.

a.

6 Data: Marzec 02 2016 09:32:22
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o
Autor: Adam 

W dniu 2016-03-02 o 08:43, Artur Miller pisze:

W dniu 2016-03-01 o 13:27, Micha³ pisze:
Tak przy czytaniu dyskusji odno¶nie czujników ci¶nienia - nasuwa mi
siê takie pytanie:
jak krêci siê niedopompowane ko³o?

Teoretycznie jest mniejszy promieñ, wiêc ilo¶æ obrotów powinna byæ
wiêksza od ko³a prawid³owo napompowanego.

Ale dochodzi drugi czynnik: obwód opony - który jest sta³y. Opona
dotyka pod³o¿a na wiêkszej d³ugo¶ci "na flaku", ni¿ opona dobrze
napompowana.

Gdzie¶ wiêc chyba jest u¶lizg.

nie ma. w miejscu styku opony z pod³o¿em opona "rozchodzi" sie na boki,
st±d mniejszy promieñ. liczy siê promieñ w miejscu wspó³pracy pod³o¿a i
opony, dalej to sobie mo¿e byæ dowolny.


Czyli bie¿nik musia³by mieæ u¶lizg wzglêdem pod³o¿a - przecie¿ siê nie kurczy, a jest powi±zany z rantem, a ten z felg±. Zarówno w oponach diagonalnych, jak i radialnych.


--
Pozdrawiam.

Adam

7 Data: Marzec 02 2016 01:06:10
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siê niedopompowane ko³o
Autor:

W dniu ¶roda, 2 marca 2016 09:32:23 UTC+1 u¿ytkownik Adam napisa³:

W dniu 2016-03-02 o 08:43, Artur Miller pisze:
> W dniu 2016-03-01 o 13:27, Micha³ pisze:
>> Tak przy czytaniu dyskusji odno¶nie czujników ci¶nienia - nasuwa mi
>> siê takie pytanie:
>> jak krêci siê niedopompowane ko³o?
>>
>> Teoretycznie jest mniejszy promieñ, wiêc ilo¶æ obrotów powinna byæ
>> wiêksza od ko³a prawid³owo napompowanego.
>>
>> Ale dochodzi drugi czynnik: obwód opony - który jest sta³y. Opona
>> dotyka pod³o¿a na wiêkszej d³ugo¶ci "na flaku", ni¿ opona dobrze
>> napompowana.
>>
>> Gdzie¶ wiêc chyba jest u¶lizg.
>
> nie ma. w miejscu styku opony z pod³o¿em opona "rozchodzi" sie na boki,
> st±d mniejszy promieñ. liczy siê promieñ w miejscu wspó³pracy pod³o¿a i
> opony, dalej to sobie mo¿e byæ dowolny.
>

Czyli bie¿nik musia³by mieæ u¶lizg wzglêdem pod³o¿a - przecie¿ siê nie
kurczy, a jest powi±zany z rantem, a ten z felg±. Zarówno w oponach
diagonalnych, jak i radialnych.


No i w praktyce ma.
Bo albo opona sie w koñcu na feldze zacznie przesuwaæ albo sie od czasu do czasu bie¿nik podwinie.

A jak masz opony niedopompowane to po prostu bok opony bêdzie pracowa³ i po¶redniczy³ pomiêdzy wiêksz± ¶rednic± bie¿nika i mniejsz± ¶rednic± felgi.

Temat nie raz wa³kowany tak samo jak temat z rondami.

Tak d³ugo jak nie ma uslizgu na feldze czy bie¿niku i bieznik sie nie podwija tak d³ugo nalezy sobie przeliczeniowo przyj±æ ¶rednice ko³a na taka jaka odpowiada obwodowi bieznika.

Podobne tematy do filozofowania grupowego to:
"czy nitka sie zerwie" - rozwa¿ania relatywistyczne
"czy samolot poleci" - rozwa¿ania lotnicze w których udzia³ bierze d³uga i szybka ta¶ma transmisyjna pod samolotem
"czy w gêstym o¶rodku p³ywa sie szybciej"*
"czy woda z b±belkami jest rzadsza i sie w niej tonie"*
"czy kwadratowe ko³a maj± lepsz± trakcjê w terenie"*


I pewnie pare innych które akurat mi z g³owy wylecia³y.
*zaznaczone z gwiazdk± by³y testowane przez pogromców mitów.

8 Data: Marzec 02 2016 10:41:32
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o
Autor: Adam 

W dniu 2016-03-02 o 10:06,  pisze:

(...)
Podobne tematy do filozofowania grupowego to:
"czy nitka sie zerwie" - rozwa¿ania relatywistyczne
"czy samolot poleci" - rozwa¿ania lotnicze w których udzia³ bierze d³uga i szybka ta¶ma transmisyjna pod samolotem
"czy w gêstym o¶rodku p³ywa sie szybciej"*
"czy woda z b±belkami jest rzadsza i sie w niej tonie"*
"czy kwadratowe ko³a maj± lepsz± trakcjê w terenie"*


I pewnie pare innych które akurat mi z g³owy wylecia³y.
*zaznaczone z gwiazdk± by³y testowane przez pogromców mitów.


Dziêki za tematy :)

Pogromców mitów rzadko ogl±dam - czasami trafia³em u nich na szkolne wrêcz b³êdy, wiêc stracili u mnie autorytet.


--
Pozdrawiam.

Adam

9 Data: Marzec 02 2016 02:35:04
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siê niedopompowane ko³o
Autor:

W dniu ¶roda, 2 marca 2016 10:41:34 UTC+1 u¿ytkownik Adam napisa³:

W dniu 2016-03-02 o 10:06,  pisze:
> (...)
> Podobne tematy do filozofowania grupowego to:
> "czy nitka sie zerwie" - rozwa¿ania relatywistyczne
> "czy samolot poleci" - rozwa¿ania lotnicze w których udzia³ bierze d³uga i szybka ta¶ma transmisyjna pod samolotem
> "czy w gêstym o¶rodku p³ywa sie szybciej"*
> "czy woda z b±belkami jest rzadsza i sie w niej tonie"*
> "czy kwadratowe ko³a maj± lepsz± trakcjê w terenie"*
>
>
> I pewnie pare innych które akurat mi z g³owy wylecia³y.
> *zaznaczone z gwiazdk± by³y testowane przez pogromców mitów.
>

Dziêki za tematy :)

Pogromców mitów rzadko ogl±dam - czasami trafia³em u nich na szkolne
wrêcz b³êdy, wiêc stracili u mnie autorytet.


A potwierdzam, dlatego da³em takie mity do których sie czepiæ za bardzo nie da³o i wygl±da³y na dobrze ogarniête.

10 Data: Marzec 06 2016 10:17:51
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello Sczygiel,

Wednesday, March 2, 2016, 11:35:04 AM, you wrote:

[...]

> "czy woda z bÄ…belkami jest rzadsza i sie w niej tonie"*

[...]

Pogromców mitów rzadko oglÄ…dam - czasami trafia³em u nich na szkolne
wrÄ™cz b³Ä™dy, wiÄ™c stracili u mnie autorytet.
A potwierdzam, dlatego da³em takie mity do których sie czepić za
bardzo nie da³o i wyglÄ…da³y na dobrze ogarniÄ™te.

Akurat w powy¿szym zrobili wszystko, ¿eby udowodnić swojÄ…, z góry
za³o¿onÄ… tezÄ™, pomimo tego, ¿e ju¿ w pierwszym doÅ›wiadczeniu obiekt
poszed³ na dno dowodzÄ…c, ¿e jednak zgazowanie zmniejsza gÄ™stoæ.

--
Best regards,
 RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

11 Data: Marzec 06 2016 10:15:10
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello Artur,

Wednesday, March 2, 2016, 8:43:26 AM, you wrote:

Tak przy czytaniu dyskusji odnoÅ›nie czujników ciÅ›nienia - nasuwa mi siÄ™ takie pytanie:
jak krÄ™ci siÄ™ niedopompowane ko³o?
Teoretycznie jest mniejszy promieÅ„, wiÄ™c iloæ obrotów powinna być wiÄ™ksza od ko³a prawid³owo napompowanego.
Ale dochodzi drugi czynnik: obwód opony - który jest sta³y. Opona dotyka pod³o¿a na wiÄ™kszej d³ugoÅ›ci "na flaku", ni¿ opona dobrze napompowana.
Gdzieś więc chyba jest uślizg.
nie ma. w miejscu styku opony z pod³o¿em opona "rozchodzi" sie na boki,
stÄ…d mniejszy promieÅ„. liczy siÄ™ promieÅ„ w miejscu wspó³pracy pod³o¿a i
opony, dalej to sobie mo¿e być dowolny.

Bzdura. Wojtek Borczyk przeprowadzi³ doÅ›wiadczenie, które dowiod³o, ¿e
wa¿ny jest obwód opony. Na 10 obrotach opony powsta³ b³Ä…d rzÄ™du 1 cm
(o ile pamiętam).

--
Best regards,
 RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

12 Data: Marzec 02 2016 03:30:38
Temat: Jazda na flaku - czyli jak obraca siê niedopompowane ko³o
Autor: Zenek Kapelinder 

Duzo gorzej sie kreci i duzo krocej niz napompowane. Poza tym zadnych uslizgow itp nie ma bo samochod to nie lokomotywa i nie ma sztywnej osi laczacej kola.

13 Data: Marzec 02 2016 14:27:27
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o
Autor: J.F. 

U¿ytkownik "Zenek Kapelinder"  napisa³ w wiadomoÅ›ci

Duzo gorzej sie kreci i duzo krocej niz napompowane. Poza tym zadnych uslizgow itp nie ma bo samochod to nie lokomotywa i nie ma sztywnej osi laczacej kola.

Nie trzeba sztywnej osi - tu jak widac jest problem miedzy jezdnia, opona i felga. Cos sie musi trzec.


J.

14 Data: Marzec 02 2016 06:04:18
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siê niedopompowane ko³o
Autor: Zenek Kapelinder 

tarcie wewnetrzne w gumie jest wieksze przy flaku. Rosnie rowniez tarcie toczenia. Spusc powietrze i przejedz kilometr a potem dotknij reka opon. Ta bez powietrza bedzie cieplejsza. Poza tym drastycznie spada nosnosc opony co powoduje bardzo szybkie zuzycie bieznika na zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych uslizgow itp.

15 Data: Marzec 02 2016 16:30:16
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o
Autor: J.F. 

U¿ytkownik "Zenek Kapelinder"  napisa³ w wiadomoÅ›ci

tarcie wewnetrzne w gumie jest wieksze przy flaku. Rosnie rowniez tarcie toczenia.
Spusc powietrze i przejedz kilometr a potem dotknij reka opon. Ta bez powietrza bedzie cieplejsza.
Poza tym drastycznie spada nosnosc opony co powoduje bardzo szybkie zuzycie bieznika na zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych uslizgow itp.

Ale tak calkowicie spuscic powietrze, a opona zwykla, nie zadne P-zero ?

To nie wiem czy kilometr przejedziesz.
Raz przejechalem - w sensie - opona to przetrwala, ale powoli to bylo..

J.

16 Data: Marzec 02 2016 23:50:33
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siê niedopompowane ko³o
Autor:

W dniu ¶roda, 2 marca 2016 15:04:20 UTC+1 u¿ytkownik Zenek Kapelinder napisa³:

tarcie wewnetrzne w gumie jest wieksze przy flaku. Rosnie rowniez tarcie toczenia. Spusc powietrze i przejedz kilometr a potem dotknij reka opon. Ta bez powietrza bedzie cieplejsza. Poza tym drastycznie spada nosnosc opony co powoduje bardzo szybkie zuzycie bieznika na zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych uslizgow itp.

Ano uslizgów nie ma. Bo guma w oponie pracuje kompensuj±c to ¿e "wirtualna" ¶rednica zostaje ta sama mimo ¶rednicy geometrycznej nie zmienionej.

To ciep³o to w³a¶nie oznaka tego co siê dzieje.
Z powy¿szym sie zgadzam, z tym co napisa³e¶ wy¿ej to trudno sie zgodziæ bo jest nie na temat.

17 Data: Marzec 06 2016 07:26:14
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o
Autor: Marcin N 

W dniu 2016-03-02 o 15:04, Zenek Kapelinder pisze:

tarcie wewnetrzne w gumie jest wieksze przy flaku. Rosnie rowniez tarcie toczenia. Spusc powietrze i przejedz kilometr a potem dotknij reka opon. Ta bez powietrza bedzie cieplejsza. Poza tym drastycznie spada nosnosc opony co powoduje bardzo szybkie zuzycie bieznika na zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych uslizgow itp.

MUSZĄ być uślizgi.

Sam fakt, ¿e bie¿nik szybko siÄ™ zu¿ywa - o tym Å›wiadczy.
Skoro niedopompowana opona (nie mówiÄ™ o pe³nym flaku) zmienia odleg³oæ osi felgi od pod³o¿a - to na styku: pod³o¿e - opona MUSZÄ„ wystÄ…pić tarcia, które zu¿ywajÄ… oponÄ™ w przyspieszonym tempie.

OczywiÅ›cie mówimy o zmianach Å›rednicy rzÄ™du milimetrów wiÄ™c "na oko" trudno to dojrzeć.


--
MN

18 Data: Marzec 06 2016 10:01:09
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siê niedopompowane ko³o
Autor: J.F. 

Dnia Sun, 6 Mar 2016 07:26:14 +0100, Marcin N napisa³(a):

W dniu 2016-03-02 o 15:04, Zenek Kapelinder pisze:
tarcie wewnetrzne w gumie jest wieksze przy flaku. Rosnie rowniez tarcie toczenia. Spusc powietrze i przejedz kilometr a potem dotknij reka opon. Ta bez powietrza bedzie cieplejsza. Poza tym drastycznie spada nosnosc opony co powoduje bardzo szybkie zuzycie bieznika na zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych uslizgow itp.

MUSZ¡ byæ u¶lizgi.
Sam fakt, ¿e bie¿nik szybko siê zu¿ywa - o tym ¶wiadczy.
Skoro niedopompowana opona (nie mówiê o pe³nym flaku) zmienia odleg³o¶æ
osi felgi od pod³o¿a - to na styku: pod³o¿e - opona MUSZ¡ wyst±piæ
tarcia, które zu¿ywaj± oponê w przyspieszonym tempie.

Zauwaz ze i na napompowana opona jest sporo ugieta.

Oczywi¶cie mówimy o zmianach ¶rednicy rzêdu milimetrów wiêc "na oko"
trudno to dojrzeæ.

A na pelnym flaku sprawa sie zmienia, bo felga dotyka bezposrednio
beznika.

J.

19 Data: Marzec 06 2016 10:06:05
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o
Autor: cef 

W dniu 2016-03-06 o 07:26, Marcin N pisze:

W dniu 2016-03-02 o 15:04, Zenek Kapelinder pisze:
tarcie wewnetrzne w gumie jest wieksze przy flaku. Rosnie rowniez
tarcie toczenia. Spusc powietrze i przejedz kilometr a potem dotknij
reka opon. Ta bez powietrza bedzie cieplejsza. Poza tym drastycznie
spada nosnosc opony co powoduje bardzo szybkie zuzycie bieznika na
zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych uslizgow itp.

MUSZĄ być uślizgi.

Przetocz sobie po ziemi oponê z powietrzem i bez i zmierz
"przebyt±" odleg³o¶æ na ziemi (od danego punktu do danego punktu na obwodzie)
Nie ma u¶lizgu jest jedynie praca odkszta³cenia (st±d ciep³o)

20 Data: Marzec 06 2016 04:08:31
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siê niedopompowane ko³o
Autor: Zenek Kapelinder 

Uslizgi by byly przy sztywnej osi. Kolo bez powietrza szybciej sie bedzie obracalo. Dojazdowki sa mniejsze od normalnych i uslizgow nie ma.

21 Data: Marzec 06 2016 21:33:56
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o
Autor: re 



U¿ytkownik "Zenek Kapelinder"

Uslizgi by byly przy sztywnej osi. Kolo bez powietrza szybciej sie bedzie obracalo.  ...
-- -
No ale JAK ? JeÅ›li obwód opony nie zmieni³ siÄ™ i opona jest na sztywno zablokowana na feldze to na ka¿dy obrót przypada dok³adnie jeden obwód opony i odwrotnie równie¿ na jeden obwód przypada dok³adnie jeden obrót a skoro obwód nie zmieni³ siÄ™ to na jeden obwód ciÄ…gle przypada tyle samo obrotu czyli ko³o bez uÅ›lizgu nie mo¿e obracać siÄ™ szybciej. Rozumiesz ?

22 Data: Marzec 06 2016 13:38:18
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siê niedopompowane ko³o
Autor: Zenek Kapelinder 

Ale tak jak napisales to w kolach drewnianych od wozow drabiniastych by bylo jak by sie na jednym kole obrecz wytarla. W zaleznosci od cisnienia obwod kola w samochodzie sie zmienia. Opona jest z gumy i sie rozciaga. Jak nie wierzysz to odwroc sytuacje i zrob z 10 tysiecy z za duzym cisnieniem. Opona zuzyje sie na srodku bo bedzie bardziej dotykala drogi srodkiem niz brzegami. Kiedys dawno temu taksowkarze zeby oszukac taksometr zmniejszali  cisnienie w napedzanych kolach. Szybciej sie obracaly i wiecej taksometr nastukiwal. Krotko te doswiadczenia trwaly bo samochody wiecej paliwa zuzywaly i szybko zuzywaly sie opony.

23 Data: Marzec 06 2016 23:16:04
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o
Autor: re 



U¿ytkownik "Zenek Kapelinder"

Ale tak jak napisales to w kolach drewnianych od wozow drabiniastych by bylo jak by sie na jednym kole obrecz wytarla.
-- -
Nie, wtedy by³oby w³aÅ›nie tak, jak pisa³eÅ›, ¿e ko³o tylko szybciej by siÄ™ obraca³o.

W zaleznosci od cisnienia obwod kola w samochodzie sie zmienia. Opona jest z gumy i sie rozciaga.
-- -
No ale w³aÅ›nie NIE rozciÄ…ga siÄ™ tak bardzo jak ugina bo jest spiÄ™ta kordem, który dzia³a na obwód a nie na ugiÄ™cie. Na dodatek ugiÄ™cie "zmniejsza" obwód ze wspó³czynnikiem 2*Pi. WiÄ™c z ubytkiem ciÅ›nienia muszÄ… jakieÅ› uÅ›lizgi pojawiać siÄ™ by z pe³nego obwodu zrobić mniejszy zgodny z pomniejszonym promieniem ugiÄ™cia. OglÄ…dnij 4 pancernych i zobacz jak chodzi gÄ…sienica.

Jak nie wierzysz to odwroc sytuacje i zrob z 10 tysiecy z za duzym cisnieniem. Opona zuzyje sie na srodku bo bedzie bardziej dotykala drogi srodkiem niz brzegami. Kiedys dawno temu taksowkarze zeby oszukac taksometr zmniejszali  cisnienie w napedzanych kolach. Szybciej sie obracaly i wiecej taksometr nastukiwal. Krotko te doswiadczenia trwaly bo samochody wiecej paliwa zuzywaly i szybko zuzywaly sie opony.
-- -
No i znowu nie. Dzisiaj u¿ywamy raczej niskich opon bezdÄ™tkowych, które sÄ… p³askie i niezale¿nie od napompowania dolegajÄ… ca³Ä… szerokoÅ›ciÄ….

24 Data: Marzec 07 2016 04:31:58
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siê niedopompowane ko³o
Autor: Zenek Kapelinder 

Z koniem kopal sie nie bede. Masz racje.

25 Data: Marzec 07 2016 20:10:14
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o
Autor: J.F. 

U¿ytkownik "Zenek Kapelinder"  napisa³ w wiadomoÅ›ci grup

Z koniem kopal sie nie bede. Masz racje.

Tak a propos - wymiana opony PAX - czyli system prezydencki :-)
https://www.youtube.com/watch?v=rFhwCRkgynQ

Zobaczcie 4:40 - smarowanie opony na wypadek przebicia - bo wtedy mamy duzy poslizg miedzy zewnetrzna opona, a wewnetrznym pierscieniem nosnym.

I na moj gust cos podobnego bedzie przy jezdzie na zwyklym flaku - tylko ze  felga sie styka na dwoch brzegach, to latwiej oponie uciec ...

J.

26 Data: Marzec 09 2016 18:43:48
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o
Autor: re 



U¿ytkownik "J.F."


Tak a propos - wymiana opony PAX - czyli system prezydencki :-)
https://www.youtube.com/watch?v=rFhwCRkgynQ

Zobaczcie 4:40 - smarowanie opony na wypadek przebicia - bo wtedy mamy
duzy poslizg miedzy zewnetrzna opona, a wewnetrznym pierscieniem
nosnym.

I na moj gust cos podobnego bedzie przy jezdzie na zwyklym flaku -
tylko ze  felga sie styka na dwoch brzegach, to latwiej oponie uciec
...
-- -
Nie sÄ…dzÄ™. Opona jest nabita na feldze i gdyby mog³a siÄ™ na niej krÄ™cić to d³ugo by nie wytrzyma³a. Normalne ugiÄ™cie opony jest rzÄ™du 2cm co ju¿ daje 12cm obwodu.

27 Data: Marzec 10 2016 12:43:38
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o
Autor: J.F. 

U¿ytkownik "re"  napisa³ w wiadomoÅ›ci
U¿ytkownik "J.F."

Tak a propos - wymiana opony PAX - czyli system prezydencki :-)
https://www.youtube.com/watch?v=rFhwCRkgynQ
Zobaczcie 4:40 - smarowanie opony na wypadek przebicia - bo wtedy mamy
duzy poslizg miedzy zewnetrzna opona, a wewnetrznym pierscieniem
nosnym.
I na moj gust cos podobnego bedzie przy jezdzie na zwyklym flaku -
tylko ze  felga sie styka na dwoch brzegach, to latwiej oponie uciec..
-- -
Nie sÄ…dzÄ™. Opona jest nabita na feldze i gdyby mog³a siÄ™ na niej krÄ™cić to d³ugo by nie wytrzyma³a. Normalne ugiÄ™cie opony jest rzÄ™du 2cm co ju¿ daje 12cm obwodu.

Normalne ugiecie opony jej obwodu nie zmienia. Po 1 obrocie felgi opona tez wykonuje 1 obrot i przetacza sie o 1 swoj obwod, a auto o tylez przesuwa.

Problem sie robi, gdy powietrze sie spusci i jakies wewnetrzne kolo o mniejszej srednicy docisnie od srodka bieznik opony do asfaltu.
Wtedy obwody bieznika i tego kola sa inne i cos sie musi trzec.

Tym wewnetrznym kolem moze byc pierscien w PAX, moze byc tez krawedz felgi.
Ale z krawedzi felgi to opona latwo zjedzie.

J.

28 Data: Marzec 10 2016 14:58:13
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o
Autor: re 



U¿ytkownik "J.F."

Tak a propos - wymiana opony PAX - czyli system prezydencki :-)
https://www.youtube.com/watch?v=rFhwCRkgynQ
Zobaczcie 4:40 - smarowanie opony na wypadek przebicia - bo wtedy mamy
duzy poslizg miedzy zewnetrzna opona, a wewnetrznym pierscieniem
nosnym.
I na moj gust cos podobnego bedzie przy jezdzie na zwyklym flaku -
tylko ze  felga sie styka na dwoch brzegach, to latwiej oponie uciec..
-- -
Nie sÄ…dzÄ™. Opona jest nabita na feldze i gdyby mog³a siÄ™ na niej krÄ™cić to d³ugo by nie wytrzyma³a. Normalne ugiÄ™cie opony jest rzÄ™du 2cm co ju¿ daje 12cm obwodu.

Normalne ugiecie opony jej obwodu nie zmienia.
-- -
Ale promieÅ„ obrotu ko³a zmienia :-)

Po 1 obrocie felgi
opona tez wykonuje 1 obrot i przetacza sie o 1 swoj obwod, a auto o
tylez przesuwa.
-- -
JeÅ›li okrÄ…g³a opona ma jakiÅ› obwód i majÄ…c ten obwód ugnie siÄ™ pod ciÄ™¿arem auta o 2cm (ugina siÄ™ czy mo¿e jest z drewna i wcale nie ugina siÄ™?) to przy tak pomniejszonym promieniu opona nie przewinie siÄ™ ca³a co da siÄ™ skompensować tylko:
1. uÅ›lizgiem o 12cm (delta obwodu=2 * Pi * delta r) po powierzchni po której samochód jedzie
2. uślizgiem o powiedzmy 10cm (jw ale r felgi) po mocowaniu opony na feldze
3. zmniejszeniem obwodu o te 12cm (jw)

I to jest na wstÄ™pie kiedy powietrza jest tyle ile nale¿y.


Problem sie robi, gdy powietrze sie spusci i jakies wewnetrzne kolo o
mniejszej srednicy docisnie od srodka bieznik opony do asfaltu.
Wtedy obwody bieznika i tego kola sa inne i cos sie musi trzec.

Tym wewnetrznym kolem moze byc pierscien w PAX, moze byc tez krawedz
felgi.
Ale z krawedzi felgi to opona latwo zjedzie.
-- -
Więc ?

29 Data: Marzec 10 2016 15:44:52
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o
Autor: J.F. 

U¿ytkownik "re"  napisa³ w wiadomoÅ›ci grup U¿ytkownik "J.F."

Tak a propos - wymiana opony PAX - czyli system prezydencki :-)
https://www.youtube.com/watch?v=rFhwCRkgynQ
Zobaczcie 4:40 - smarowanie opony na wypadek przebicia - bo wtedy mamy
duzy poslizg miedzy zewnetrzna opona, a wewnetrznym pierscieniem
nosnym.
I na moj gust cos podobnego bedzie przy jezdzie na zwyklym flaku -
tylko ze  felga sie styka na dwoch brzegach, to latwiej oponie uciec..
-- -
Nie sÄ…dzÄ™. Opona jest nabita na feldze i gdyby mog³a siÄ™ na niej krÄ™cić to d³ugo by nie wytrzyma³a. Normalne ugiÄ™cie opony jest rzÄ™du 2cm co ju¿ daje 12cm obwodu.

Wez Ty wlacz jakies normalne cytowanie.

Normalne ugiecie opony jej obwodu nie zmienia.
-- -
Ale promieÅ„ obrotu ko³a zmienia :-)
Po 1 obrocie felgi
opona tez wykonuje 1 obrot i przetacza sie o 1 swoj obwod, a auto o
tylez przesuwa.
-- -
JeÅ›li okrÄ…g³a opona ma jakiÅ› obwód i majÄ…c ten obwód ugnie siÄ™ pod ciÄ™¿arem auta o 2cm (ugina siÄ™ czy mo¿e jest z drewna i wcale nie ugina siÄ™?) to przy tak pomniejszonym promieniu opona nie przewinie siÄ™ ca³a co da siÄ™ skompensować tylko:
1. uÅ›lizgiem o 12cm (delta obwodu=2 * Pi * delta r) po powierzchni po której samochód jedzie
2. uślizgiem o powiedzmy 10cm (jw ale r felgi) po mocowaniu opony na feldze
3. zmniejszeniem obwodu o te 12cm (jw)
I to jest na wstÄ™pie kiedy powietrza jest tyle ile nale¿y.

No ale wiesz, ze nic z tego nie zachodzi :-)

1 obrot felgi powoduje 1 obrot opony, czyli calego obwodu bieznika, i przetoczenia kola o caly obrot.
Kto ciekawy jak to sie dzieje, moze sobie poobserowac lub pocwiczyc na modelach :-)

Problem sie robi, gdy powietrze sie spusci i jakies wewnetrzne kolo o
mniejszej srednicy docisnie od srodka bieznik opony do asfaltu.
Wtedy obwody bieznika i tego kola sa inne i cos sie musi trzec.
Tym wewnetrznym kolem moze byc pierscien w PAX, moze byc tez krawedz
felgi.
Ale z krawedzi felgi to opona latwo zjedzie.
-- -
Więc ?

Wiec jadac na flaku boki zrywamy. Boki opony.
No i tak dziwnie "rzuca" w rozne strony.

A w przypadku PAX trzeba opone od srodka nasmarowac, zeby mogla sie slizgac po pierscieniu ...

J.

30 Data: Marzec 08 2016 18:30:13
Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o
Autor: t-1 

W dniu 01.03.2016 o 13:27, Micha³ pisze:

Tak przy czytaniu dyskusji odno¶nie czujników ci¶nienia - nasuwa mi siê takie pytanie:
jak krêci siê niedopompowane ko³o?

Teoretycznie jest mniejszy promieñ, wiêc ilo¶æ obrotów powinna byæ wiêksza od ko³a prawid³owo napompowanego.

Ale dochodzi drugi czynnik: obwód opony - który jest sta³y. Opona dotyka pod³o¿a na wiêkszej d³ugo¶ci "na flaku", ni¿ opona dobrze napompowana.

Gdzie¶ wiêc chyba jest u¶lizg.
Opona/felga - ma³o prawdopodobne - to nie ³o¿ysko ¶lizgowe ;)

Opona/pod³o¿e - star³o by bie¿nik bardzo szybko lub opona by siê przegrza³a i byæ mo¿e zapali³a.

Co wiêc siê dzieje?


Zmotoryzowane blondynki.
bl. A. Zesz³o mi powietrze z ko³a
bl. B. Zupe³nie?
bl. A. Nie, tylko na dole.

Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca się niedopompowane koło



Grupy dyskusyjne