Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o
1 | Data: Marzec 01 2016 04:27:00 |
Temat: Jazda na flaku - czyli jak obraca siê niedopompowane ko³o | |
Autor: Micha³ | Tak przy czytaniu dyskusji odno¶nie czujników ci¶nienia - nasuwa mi siê takie pytanie: 2 |
Data: Marzec 01 2016 14:12:29 | Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siê niedopompowane ko³o | Autor: J.F. | U¿ytkownik "Micha³" napisa³ w wiadomo¶ci grup Tak przy czytaniu dyskusji odno¶nie czujników ci¶nienia - nasuwa mi siê takie pytanie: Gdzie¶ wiêc chyba jest u¶lizg. Efekt gasienicy w czolgu. Felga robi jeden obrot, a obwod opony pol, to musi boczki rozrywac :-) J. 3 |
Data: Marzec 01 2016 22:10:27 | Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o | Autor: Adam | W dniu 2016-03-01 o 14:12, J.F. pisze: U¿ytkownik "Micha³" napisa³ w wiadomo¶ci grup He, jakby felga by³a zdecydowanie mniejsza od ¶rednicy wewnêtrznej opony, to tak by by³o. Ale tak nie jest. Chyba temat dla Pogromców Mitów ;) -- Pozdrawiam. Adam 4 |
Data: Marzec 02 2016 10:53:24 | Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siê niedopompowane ko³o | Autor: J.F. | U¿ytkownik "Adam" napisa³ w wiadomo¶ci grup W dniu 2016-03-01 o 14:12, J.F. pisze: Efekt gasienicy w czolgu. He, jakby felga by³a zdecydowanie mniejsza od ¶rednicy wewnêtrznej opony, to tak by by³o. Ale tak nie jest. Wyobraz sobie opone bez bokow - sam pas zewnetrzny bieznika. I felge bedaca gladkim walcem. Felga niech ma obwod 1m, bieznik 2m. Felga przyciska bieznik do drogi, i poslizgu nie ma nigdzie. Pas bieznika robi za taki ruchomy dywanik. felga zrobila 1 obrot, auto przejechalo metr, bieznik jest przycisniety do drogi metr dalej, czyli zrobil pol obrotu. I byloby pieknie, tylko punkt felgi ktory byl wczesniej na dole, teraz tez jest na dole, a punkt bieznika ktory byl na dole, teraz jest na gorze. I bok ulegl rozerwaniu. Bok jest mocny, felga nie jest walcem, opona sie marszczy - ale z praktyki wiem, ze boki cierpia mocno. Tylko trudno powiedziec czemu - rozrywanie jak wyzej, czy zwykle giecie ... J. 5 |
Data: Marzec 02 2016 08:43:26 | Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o | Autor: Artur Miller | W dniu 2016-03-01 o 13:27, Micha³ pisze: Tak przy czytaniu dyskusji odno¶nie czujników ci¶nienia - nasuwa mi siê takie pytanie: nie ma. w miejscu styku opony z pod³o¿em opona "rozchodzi" sie na boki, st±d mniejszy promieñ. liczy siê promieñ w miejscu wspó³pracy pod³o¿a i opony, dalej to sobie mo¿e byæ dowolny. a. 6 |
Data: Marzec 02 2016 09:32:22 | Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o | Autor: Adam | W dniu 2016-03-02 o 08:43, Artur Miller pisze: W dniu 2016-03-01 o 13:27, Micha³ pisze: Czyli bie¿nik musia³by mieæ u¶lizg wzglêdem pod³o¿a - przecie¿ siê nie kurczy, a jest powi±zany z rantem, a ten z felg±. Zarówno w oponach diagonalnych, jak i radialnych. -- Pozdrawiam. Adam 7 |
Data: Marzec 02 2016 01:06:10 | Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siê niedopompowane ko³o | Autor: | W dniu ¶roda, 2 marca 2016 09:32:23 UTC+1 u¿ytkownik Adam napisa³: W dniu 2016-03-02 o 08:43, Artur Miller pisze:No i w praktyce ma. Bo albo opona sie w koñcu na feldze zacznie przesuwaæ albo sie od czasu do czasu bie¿nik podwinie. A jak masz opony niedopompowane to po prostu bok opony bêdzie pracowa³ i po¶redniczy³ pomiêdzy wiêksz± ¶rednic± bie¿nika i mniejsz± ¶rednic± felgi. Temat nie raz wa³kowany tak samo jak temat z rondami. Tak d³ugo jak nie ma uslizgu na feldze czy bie¿niku i bieznik sie nie podwija tak d³ugo nalezy sobie przeliczeniowo przyj±æ ¶rednice ko³a na taka jaka odpowiada obwodowi bieznika. Podobne tematy do filozofowania grupowego to: "czy nitka sie zerwie" - rozwa¿ania relatywistyczne "czy samolot poleci" - rozwa¿ania lotnicze w których udzia³ bierze d³uga i szybka ta¶ma transmisyjna pod samolotem "czy w gêstym o¶rodku p³ywa sie szybciej"* "czy woda z b±belkami jest rzadsza i sie w niej tonie"* "czy kwadratowe ko³a maj± lepsz± trakcjê w terenie"* I pewnie pare innych które akurat mi z g³owy wylecia³y. *zaznaczone z gwiazdk± by³y testowane przez pogromców mitów. 8 |
Data: Marzec 02 2016 10:41:32 | Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o | Autor: Adam | W dniu 2016-03-02 o 10:06, pisze: (...) Dziêki za tematy :) Pogromców mitów rzadko ogl±dam - czasami trafia³em u nich na szkolne wrêcz b³êdy, wiêc stracili u mnie autorytet. -- Pozdrawiam. Adam 9 |
Data: Marzec 02 2016 02:35:04 | Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siê niedopompowane ko³o | Autor: | W dniu ¶roda, 2 marca 2016 10:41:34 UTC+1 u¿ytkownik Adam napisa³: W dniu 2016-03-02 o 10:06, pisze: A potwierdzam, dlatego da³em takie mity do których sie czepiæ za bardzo nie da³o i wygl±da³y na dobrze ogarniête. 10 |
Data: Marzec 06 2016 10:17:51 | Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Sczygiel, > "czy woda z bÄ…belkami jest rzadsza i sie w niej tonie"* [...] Pogromców mitów rzadko oglÄ…dam - czasami trafia³em u nich na szkolneA potwierdzam, dlatego da³em takie mity do których sie czepić za Akurat w powy¿szym zrobili wszystko, ¿eby udowodnić swojÄ…, z góry za³o¿onÄ… tezÄ™, pomimo tego, ¿e ju¿ w pierwszym doÅ›wiadczeniu obiekt poszed³ na dno dowodzÄ…c, ¿e jednak zgazowanie zmniejsza gÄ™stoæ. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 11 |
Data: Marzec 06 2016 10:15:10 | Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Artur, Tak przy czytaniu dyskusji odnoÅ›nie czujników ciÅ›nienia - nasuwa mi siÄ™ takie pytanie:nie ma. w miejscu styku opony z pod³o¿em opona "rozchodzi" sie na boki, Bzdura. Wojtek Borczyk przeprowadzi³ doÅ›wiadczenie, które dowiod³o, ¿e wa¿ny jest obwód opony. Na 10 obrotach opony powsta³ b³Ä…d rzÄ™du 1 cm (o ile pamiÄ™tam). -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 12 |
Data: Marzec 02 2016 03:30:38 | Temat: Jazda na flaku - czyli jak obraca siê niedopompowane ko³o | Autor: Zenek Kapelinder | Duzo gorzej sie kreci i duzo krocej niz napompowane. Poza tym zadnych uslizgow itp nie ma bo samochod to nie lokomotywa i nie ma sztywnej osi laczacej kola. 13 |
Data: Marzec 02 2016 14:27:27 | Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o | Autor: J.F. | U¿ytkownik "Zenek Kapelinder" napisa³ w wiadomoÅ›ci Duzo gorzej sie kreci i duzo krocej niz napompowane. Poza tym zadnych uslizgow itp nie ma bo samochod to nie lokomotywa i nie ma sztywnej osi laczacej kola. Nie trzeba sztywnej osi - tu jak widac jest problem miedzy jezdnia, opona i felga. Cos sie musi trzec. J. 14 |
Data: Marzec 02 2016 06:04:18 | Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siê niedopompowane ko³o | Autor: Zenek Kapelinder | tarcie wewnetrzne w gumie jest wieksze przy flaku. Rosnie rowniez tarcie toczenia. Spusc powietrze i przejedz kilometr a potem dotknij reka opon. Ta bez powietrza bedzie cieplejsza. Poza tym drastycznie spada nosnosc opony co powoduje bardzo szybkie zuzycie bieznika na zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych uslizgow itp. 15 |
Data: Marzec 02 2016 16:30:16 | Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o | Autor: J.F. | U¿ytkownik "Zenek Kapelinder" napisa³ w wiadomoÅ›ci tarcie wewnetrzne w gumie jest wieksze przy flaku. Rosnie rowniez tarcie toczenia. Ale tak calkowicie spuscic powietrze, a opona zwykla, nie zadne P-zero ? To nie wiem czy kilometr przejedziesz. Raz przejechalem - w sensie - opona to przetrwala, ale powoli to bylo.. J. 16 |
Data: Marzec 02 2016 23:50:33 | Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siê niedopompowane ko³o | Autor: | W dniu ¶roda, 2 marca 2016 15:04:20 UTC+1 u¿ytkownik Zenek Kapelinder napisa³: tarcie wewnetrzne w gumie jest wieksze przy flaku. Rosnie rowniez tarcie toczenia. Spusc powietrze i przejedz kilometr a potem dotknij reka opon. Ta bez powietrza bedzie cieplejsza. Poza tym drastycznie spada nosnosc opony co powoduje bardzo szybkie zuzycie bieznika na zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych uslizgow itp. Ano uslizgów nie ma. Bo guma w oponie pracuje kompensuj±c to ¿e "wirtualna" ¶rednica zostaje ta sama mimo ¶rednicy geometrycznej nie zmienionej. To ciep³o to w³a¶nie oznaka tego co siê dzieje. Z powy¿szym sie zgadzam, z tym co napisa³e¶ wy¿ej to trudno sie zgodziæ bo jest nie na temat. 17 |
Data: Marzec 06 2016 07:26:14 | Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o | Autor: Marcin N | W dniu 2016-03-02 o 15:04, Zenek Kapelinder pisze: tarcie wewnetrzne w gumie jest wieksze przy flaku. Rosnie rowniez tarcie toczenia. Spusc powietrze i przejedz kilometr a potem dotknij reka opon. Ta bez powietrza bedzie cieplejsza. Poza tym drastycznie spada nosnosc opony co powoduje bardzo szybkie zuzycie bieznika na zewnetrzych czesciach opony. Nie ma zadnych uslizgow itp. MUSZÄ„ być uÅ›lizgi. Sam fakt, ¿e bie¿nik szybko siÄ™ zu¿ywa - o tym Å›wiadczy. Skoro niedopompowana opona (nie mówiÄ™ o pe³nym flaku) zmienia odleg³oæ osi felgi od pod³o¿a - to na styku: pod³o¿e - opona MUSZÄ„ wystÄ…pić tarcia, które zu¿ywajÄ… oponÄ™ w przyspieszonym tempie. OczywiÅ›cie mówimy o zmianach Å›rednicy rzÄ™du milimetrów wiÄ™c "na oko" trudno to dojrzeć. -- MN 18 |
Data: Marzec 06 2016 10:01:09 | Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siê niedopompowane ko³o | Autor: J.F. | Dnia Sun, 6 Mar 2016 07:26:14 +0100, Marcin N napisa³(a): W dniu 2016-03-02 o 15:04, Zenek Kapelinder pisze: Zauwaz ze i na napompowana opona jest sporo ugieta. Oczywi¶cie mówimy o zmianach ¶rednicy rzêdu milimetrów wiêc "na oko" A na pelnym flaku sprawa sie zmienia, bo felga dotyka bezposrednio beznika. J. 19 |
Data: Marzec 06 2016 10:06:05 | Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o | Autor: cef | W dniu 2016-03-06 o 07:26, Marcin N pisze: W dniu 2016-03-02 o 15:04, Zenek Kapelinder pisze: Przetocz sobie po ziemi oponê z powietrzem i bez i zmierz "przebyt±" odleg³o¶æ na ziemi (od danego punktu do danego punktu na obwodzie) Nie ma u¶lizgu jest jedynie praca odkszta³cenia (st±d ciep³o) 20 |
Data: Marzec 06 2016 04:08:31 | Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siê niedopompowane ko³o | Autor: Zenek Kapelinder | Uslizgi by byly przy sztywnej osi. Kolo bez powietrza szybciej sie bedzie obracalo. Dojazdowki sa mniejsze od normalnych i uslizgow nie ma. 21 |
Data: Marzec 06 2016 21:33:56 | Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o | Autor: re |
22 |
Data: Marzec 06 2016 13:38:18 | Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siê niedopompowane ko³o | Autor: Zenek Kapelinder | Ale tak jak napisales to w kolach drewnianych od wozow drabiniastych by bylo jak by sie na jednym kole obrecz wytarla. W zaleznosci od cisnienia obwod kola w samochodzie sie zmienia. Opona jest z gumy i sie rozciaga. Jak nie wierzysz to odwroc sytuacje i zrob z 10 tysiecy z za duzym cisnieniem. Opona zuzyje sie na srodku bo bedzie bardziej dotykala drogi srodkiem niz brzegami. Kiedys dawno temu taksowkarze zeby oszukac taksometr zmniejszali cisnienie w napedzanych kolach. Szybciej sie obracaly i wiecej taksometr nastukiwal. Krotko te doswiadczenia trwaly bo samochody wiecej paliwa zuzywaly i szybko zuzywaly sie opony. 23 |
Data: Marzec 06 2016 23:16:04 | Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o | Autor: re |
24 |
Data: Marzec 07 2016 04:31:58 | Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siê niedopompowane ko³o | Autor: Zenek Kapelinder | Z koniem kopal sie nie bede. Masz racje. 25 |
Data: Marzec 07 2016 20:10:14 | Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o | Autor: J.F. | U¿ytkownik "Zenek Kapelinder" napisa³ w wiadomoÅ›ci grup Z koniem kopal sie nie bede. Masz racje. Tak a propos - wymiana opony PAX - czyli system prezydencki :-) https://www.youtube.com/watch?v=rFhwCRkgynQ Zobaczcie 4:40 - smarowanie opony na wypadek przebicia - bo wtedy mamy duzy poslizg miedzy zewnetrzna opona, a wewnetrznym pierscieniem nosnym. I na moj gust cos podobnego bedzie przy jezdzie na zwyklym flaku - tylko ze felga sie styka na dwoch brzegach, to latwiej oponie uciec ... J. 26 |
Data: Marzec 09 2016 18:43:48 | Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o | Autor: re |
27 |
Data: Marzec 10 2016 12:43:38 | Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o | Autor: J.F. | U¿ytkownik "re" napisa³ w wiadomoÅ›ci Tak a propos - wymiana opony PAX - czyli system prezydencki :-)-- - Normalne ugiecie opony jej obwodu nie zmienia. Po 1 obrocie felgi opona tez wykonuje 1 obrot i przetacza sie o 1 swoj obwod, a auto o tylez przesuwa. Problem sie robi, gdy powietrze sie spusci i jakies wewnetrzne kolo o mniejszej srednicy docisnie od srodka bieznik opony do asfaltu. Wtedy obwody bieznika i tego kola sa inne i cos sie musi trzec. Tym wewnetrznym kolem moze byc pierscien w PAX, moze byc tez krawedz felgi. Ale z krawedzi felgi to opona latwo zjedzie. J. 28 |
Data: Marzec 10 2016 14:58:13 | Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o | Autor: re |
Tak a propos - wymiana opony PAX - czyli system prezydencki :-)-- - Normalne ugiecie opony jej obwodu nie zmienia. -- - Ale promieÅ„ obrotu ko³a zmienia :-) Po 1 obrocie felgi opona tez wykonuje 1 obrot i przetacza sie o 1 swoj obwod, a auto o tylez przesuwa. -- - JeÅ›li okrÄ…g³a opona ma jakiÅ› obwód i majÄ…c ten obwód ugnie siÄ™ pod ciÄ™¿arem auta o 2cm (ugina siÄ™ czy mo¿e jest z drewna i wcale nie ugina siÄ™?) to przy tak pomniejszonym promieniu opona nie przewinie siÄ™ ca³a co da siÄ™ skompensować tylko: 1. uÅ›lizgiem o 12cm (delta obwodu=2 * Pi * delta r) po powierzchni po której samochód jedzie 2. uÅ›lizgiem o powiedzmy 10cm (jw ale r felgi) po mocowaniu opony na feldze 3. zmniejszeniem obwodu o te 12cm (jw) I to jest na wstÄ™pie kiedy powietrza jest tyle ile nale¿y. Problem sie robi, gdy powietrze sie spusci i jakies wewnetrzne kolo o mniejszej srednicy docisnie od srodka bieznik opony do asfaltu. Wtedy obwody bieznika i tego kola sa inne i cos sie musi trzec. Tym wewnetrznym kolem moze byc pierscien w PAX, moze byc tez krawedz felgi. Ale z krawedzi felgi to opona latwo zjedzie. -- - WiÄ™c ? 29 |
Data: Marzec 10 2016 15:44:52 | Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o | Autor: J.F. | U¿ytkownik "re" napisa³ w wiadomoÅ›ci grup U¿ytkownik "J.F." Tak a propos - wymiana opony PAX - czyli system prezydencki :-)-- - Wez Ty wlacz jakies normalne cytowanie. Normalne ugiecie opony jej obwodu nie zmienia.-- - JeÅ›li okrÄ…g³a opona ma jakiÅ› obwód i majÄ…c ten obwód ugnie siÄ™ pod ciÄ™¿arem auta o 2cm (ugina siÄ™ czy mo¿e jest z drewna i wcale nie ugina siÄ™?) to przy tak pomniejszonym promieniu opona nie przewinie siÄ™ ca³a co da siÄ™ skompensować tylko: No ale wiesz, ze nic z tego nie zachodzi :-) 1 obrot felgi powoduje 1 obrot opony, czyli calego obwodu bieznika, i przetoczenia kola o caly obrot. Kto ciekawy jak to sie dzieje, moze sobie poobserowac lub pocwiczyc na modelach :-) Problem sie robi, gdy powietrze sie spusci i jakies wewnetrzne kolo o Wiec jadac na flaku boki zrywamy. Boki opony. No i tak dziwnie "rzuca" w rozne strony. A w przypadku PAX trzeba opone od srodka nasmarowac, zeby mogla sie slizgac po pierscieniu ... J. 30 |
Data: Marzec 08 2016 18:30:13 | Temat: Re: Jazda na flaku - czyli jak obraca siÄ™ niedopompowane ko³o | Autor: t-1 | W dniu 01.03.2016 o 13:27, Micha³ pisze: Tak przy czytaniu dyskusji odno¶nie czujników ci¶nienia - nasuwa mi siê takie pytanie:Zmotoryzowane blondynki. bl. A. Zesz³o mi powietrze z ko³a bl. B. Zupe³nie? bl. A. Nie, tylko na dole. |